abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7997916
Eey mensen,

Mijn vrijgezellenleventje is voorbij. Ik ga trouwen.
Volgend jaar oktober als het goed is. Een weloverwogen besluit, samen met mijn vriendin genomen. We zijn dan ook al dik 7 jaar samen. Nu had ik het idee opgevat, om mijn jongere broer en mijn beste vriend als getuigen bij het huwelijk te vragen. Die zouden dat ook hartstikke leuk vinden. Mijn vriendin vraagt haar jongere zus, en een aangetrouwd nichtje van "mijn kant van de familie", die toevallig zo'n beetje haar beste vriendin is, om haar getuigen te zijn.
Vanavond hebben we het blijde nieuws aan mijn ouders verteld. Niks aan de hand, totdat ik vertelde wie ik als getuige zou nemen. Mijn moeder vond het nogal vreemd dat ik mijn beste vriend als getuige neem, i.p.v. mijn eigen vader. (ik kan btw prima opschieten met mijn ouders, geen enkele wrijving whatsoever) Zij vindt dat het zo hoort, dat je in ieder geval één van je ouders als getuige op je huwelijk vraagt. Terwijl ikzelf altijd in de veronderstelling was dat het gebruikelijk is een generatiegenoot te vragen.
Mijn moeder verwacht dat de ouders van mijn vriendin hetzelfde zullen reageren. Wij weten het zo net nog niet.
Mijn vader is een zeer nuchter persoon. Hij heeft meerdere malen herhaald dat het hem helemaal niks uitmaakt of ie wel of geen getuige is. Het is onze trouwerij, ik moet me niks aantrekken van de opmerkingen van mijn moeder. Ik ken mijn vader goed genoeg om zeker te weten dat hij meent wat hij zegt. Ook ken ik hem goed genoeg om te weten dat hij het zeer zeker een grote eer zou vinden om getuige te zijn op de bruiloft van zijn oudste zoon.
Ik vind het nogal een rotsituatie.

Uiteraard mijn vraag: hoe zien jullie dit? Moeten wij allebei inderdaad iig één van onze ouders vragen, en onze beste vrienden hierin links laten liggen? Kan ik niet gewoon een getuige extra nemen? Zit hier een maximum aan?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet,

Een zeer tijdelijke user.

(onder deze naam dan )

pi_7997973
Ik ben ook getrouwd en ik heb al vele huwelijken van anderen meegemaakt. Zonder twijfel kan ik je zeggen dat je moet doen wat jullie willen. 't is de enige dag van je leven waarin jullie zo in de aandacht zullen staan bij je geliefden en naasten.
Het is jammer dat je ouders verontwaardigd doen, maar op zo'n dag moet je je gevoel volgen en niet dat van een verontwaardigd ego.

Van harte gefeliciteerd aan beide duifjes en veel genot op de dag zelf (en erna)!

[Dit bericht is gewijzigd door seriewoordenaar op 20-01-2003 00:01]

www.seriewoordenaar.nl. Et voila...
pi_7997986
waarom heb je in 's hemelsnaam twee getuigen nodig?

mijn zus trouwt eind deze maand, en heeft mij als getuige, haar vriend heeft zijn broer als getuige ... dat zijn er blijkbaar genoeg .... :")

pi_7998038
quote:
Een weloverwogen besluit, samen met mijn vriendin genomen.
Toch wel?
  maandag 20 januari 2003 @ 00:05:51 #5
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_7998077
Getuigen: minimaal 1, maximaal 2 per persoon...

Ik weet niet hoor. Volgens mij moet je lekker bij je eerste keuze blijven.

Enne... van harte he

Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_7998153
Tja, je ouders zullen het altijd jammer vinden dat je ze niet als getuigen zal vragen, maar het is jullie dag en jij bepaald wie jij als getuige neemt.

Als jij 2 personen kiest die toevallig niet je ander of moeder is dat is dan jammer, het is gewoon jouw keuze, makkelijk zat.
Ik moet ook heel eerlijk zijn en ga een maandje later trouwen als jou en denk er over om me moeder te vragen om niet teveel gezeur te krijgen ook alwas dat niet me eerste keus, maar de keus is natuurlijk altijd eerst aan jou.

bedenk iig eerst dat het jou keuze is en niet die van je ouders

Friendship is like peeing on yourself: everyone can see it, but only you get the warm feeling that it brings.
  † In Memoriam † maandag 20 januari 2003 @ 00:22:13 #7
7074 moussy
kuttekop
pi_7998377
quote:
Op maandag 20 januari 2003 00:09 schreef Vai het volgende:
Tja, je ouders zullen het altijd jammer vinden dat je ze niet als getuigen zal vragen, maar het is jullie dag en jij bepaald wie jij als getuige neemt.
Ik denk dat mijn moeder en opa rare lui zijn
Die wilde het niet. Die wilden de rol hebben van moeder van de bruid en opa van de bruid. Dat vonden ze al heel wat.

Misschien kan je het zo een beetje aanpakken? Door tegen je moeder te zeggen dat je vader die "rol" al heeft?

Maar euh, gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk!!

Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_8005419
Lijkt me niet dat je je beste vriend moet laten links liggen inderdaad. Ik zou het nu gewoon houden zoals het is. Maar ik ben zelf niet van mening dat een van je ouders als getuige moeten optreden op je bruiloft, het is wel een eer, maar geen verpliching. Maar dat is dan mijn mening
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
  maandag 20 januari 2003 @ 13:56:20 #9
15676 henrylangendoen
ForuM! - Fok! op je radio!
pi_8005491
quote:
Op zondag 19 januari 2003 23:57 schreef justdunno het volgende:
Moeten wij allebei inderdaad iig één van onze ouders vragen, en onze beste vrienden hierin links laten liggen? Kan ik niet gewoon een getuige extra nemen? Zit hier een maximum aan?
Maximaal 2, en ik heb ook gewoon twee vrienden gekozen! Gewoon lekker doen wat je zelf wilt want het is jullie dag!
[url=http://www.radiolelystad.nl/forum]ForuM! op Radio Lelystad[/url] | [url=http://realserver.solcon.nl:8000/listen.pls] Live luisteren naar Radio Lelystad via internet[/url] | [url=http://www.flippie.nl]Flippie.nl[/url]
pi_8005560
Je hecht toch vooral aan die ene getuige, die vriend? En hebt geen tweede gekozen? Waarom dan niet alsnog je vader als tweede, dan is iedereen happy toch?
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  maandag 20 januari 2003 @ 14:05:51 #11
16976 Fling
Fan o' man
pi_8005651
Besef trouwens dat dit een voorbode is. Vanaf nu wordt elke beslissing die je neemt omtrent jullie bruiloft door je familie afwogen tegen hun eigen opvattingen/normen/opinies. Al jullie keuzes die enigszins afwijken, worden vanaf nu onderwerp van een democratisch beslisproces.
Vooral ouders (moeders) zijn hier erg goed in.

Maar verder van harte gefeliciteerd!

Heads I win, tails you lose
Out of my way, I'm coming through
  maandag 20 januari 2003 @ 14:06:55 #12
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_8005667
Ik trouw 26 maart. Mijn getuige: Mijn zus. Haar getuige: haar zoon.

Klaar. Ouders zijn niet eens uitgenodigd. Lekker minimalistisch. Het gaat alleen maar om dat papiertje, meer niet. Administratieve formaliteit.

(Kadootjes zijn wel welkom hoor, mocht iemand zich geroepen voelen )

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_8007523
Gewoon doen wat je zelf wilt. Het is jouw feestje. Niet dat van je ouders.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_8007702
Dit vind ik echt vreemd!
Ik heb nog nooit gehoord dat een van de ouders getuige is van de bruid of de bruidegom (kan natuurlijk ook aan mij liggen).
Als ik ooit trouw, zal ik dat zelf ook nooit doen hoor.

Doe lekker wat je zelf wil en zeg dat ook tegen je moeder. Ze mag best een mening hebben, maar jullie doen wat je wilt.....!!!!!!
Zeg haar dit op tijd, want anders is het nog heeeeeel lang tot volgend jaar oktober.

Gefeliciteerd trouwens

pi_8007816
quote:
Op maandag 20 januari 2003 16:07 schreef Koningin het volgende:
Dit vind ik echt vreemd!
Ik heb nog nooit gehoord dat een van de ouders getuige is van de bruid of de bruidegom (kan natuurlijk ook aan mij liggen).

Doe lekker wat je zelf wil en zeg dat ook tegen je moeder. Ze mag best een mening hebben, maar jullie doen wat je wilt.....!!!!!!
Zeg haar dit op tijd, want anders is het nog heeeeeel lang tot volgend jaar oktober.

Gefeliciteerd trouwens

Ohw zeker wel, bij het huwelijk van mijn ouders waren mijn opa en m'n andere opa getuigen (met nog 2 beste vrienden van me ouders)
  maandag 20 januari 2003 @ 17:03:22 #16
43959 MetalMessiah
Messiahs die young
pi_8008739
bij ons is de getuige iemand van je eigen generatie en wordt je "weggegeven" door je vader of moeder.

Ik voorspel overigens dat je moeder zich ook gaat bemoeien met de naam van je kinderen (namelijk het vererven van de namen van de grootouders), de lokatie, het eten, de muziek en al het andere.

Je kunt niet alles hebben, maar wel niets...
pi_8008870
quote:
Dit vind ik echt vreemd!

Gefeliciteerd trouwens

Ik ben het helemaal met deze post eens. Ik kan me nauwelijks wat raarders voorstellen dan een huwelijk waar de ouders de rol van getuigen op zich nemen.
pi_8008890
quote:
Op maandag 20 januari 2003 17:03 schreef MetalMessiah het volgende:
bij ons is de getuige iemand van je eigen generatie en wordt je "weggegeven" door je vader of moeder.

Ik voorspel overigens dat je moeder zich ook gaat bemoeien met de naam van je kinderen (namelijk het vererven van de namen van de grootouders), de lokatie, het eten, de muziek en al het andere.

Ik weet niet wie 'ons' is, maar dat is in de hele westerse wereld gebruikelijk. Gebaseerd op de oorspronkelijke vorm van het kerkelijke huwelijk.
pi_8008927
Ik vind het vooral jammer dat je moeder je voor die moeilijke keuze heeft gesteld.
Ze kan toch weten dat jij nu een probleem hebt en je een beetje verscheurd voelt?
Dat brengt toch een smetje op wat gewoon een heel leuke ongecompliceerde dag zou moeten zijn.
Je ouders als getuige vragen is mij eerlijk gezegd ook vreemd, van mijn getrouwde vrienden waren het altijd de beste vriend/in en/of een broer of zus.
Ik heb dat ook zo gedaan.

Gewoon rustig over praten, en zeggen dat je het gaat doen zoals jij het wil,
en dat niemand dat moet zien als iemand voor het hoofd stoten.
Wie dat wel gaat doen heeft zelf een probleem, jij gaat gewoon een leuke dag hebben.

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_8009120
Ten eerste van harte!

Ik denk dat je gewoon moet doen wat jullie willen, het is jullie dag
en deze dag beleef je maar 1x in je leven. (als je het goed doet dan )

Maar, ik raad je wel aan om dat ook heel duidelijk tegen je moeder
te zeggen, de kans is er, dat als je nu uit 'zwakte' tegenover haar
aan haar toegeeft ze vaker zal proberen om jouw/jullie leven te beinvloeden.

Wees dus duidelijk, want het is jouw leven.

pi_8011315
Wij hadden beide ouders als getuigen en iedereen die ik ken ook, het ligt dus een beetje aan je omgeving denk ik.
Wie wil je meer kwetsen: je ouders of je vrienden??? Dat moet je beslissen.
pi_8014937
ik vind het geen kwestie van iemand kwetsen of niet, als iemand niet gevraagd wordt om getuige te zijn hoeft die toch niet gekwetst te zijn?
ik vind dit een beetje apart, beetje arrogant dat ze er vanuit gaan dat ze als getuige gevraagd zullen worden

verder heb ik altijd meegekregen dat je getuige iemand moet zijn met wie je perfect moet kunnen praten. het moet iemand zijn met wie je over alles kan praten, zodat, mochten er problemen onstaan in je huwelijk, je goed met hun daarover kan praten.
omdat er toch vaak een leeftijdsverschil en denkverschil is tussen jij en je ouders of jij en je vrienden is het een lastige keuze
ikzelf zou een vriend/vrienden vragen.

ik denk dat je het beste je beste vriend kan vragen omdat je, naar ik aanneem, met hem heel goed kan praten over alles.

heel veel succes met alles regelen, en heel veel plezier op de dag zelf en d'rna.

maandag 20 januari 2003 @ 22:10:01 #23
44822 LoonaTick
...duhhh...what?!...
pi_8015224
hmm...interesting...mijn zus is een tijdje terug getrouwd en heeft mijn broer en haar vriendin als getuigen genomen...(wilde mij eigenlijk als getuige maar was nog net geen 18...en dan mag het weer niet...:?)...maar het is volgens mij niet ect een traditie dat ouders 1 van de getuigen zijn...
I isn't stupid...I is a LoonaTick...
pi_8015443
"Omdat het zo hoort"
Daar krijg ik altijd een beetje de rillingen van.

Jullie dag, jullie feest. Met een beetje geluk trouw je maar 1 keer en het moet een dag worden waar jullie over 50 jaar nog met een fijn zuchtje aan terug denken.

Al wil je trouwen in je zwembroek en zij in een aardappelzak met een tros druiven in d'r haar met als getuigen de groenteboer en de vuilnisman.
Big deal. Het is jullie dag!

Je moeder moet "gewoon" van die traditie af. We leven niet meer in het jaar nul. Dingen veranderen. Daar moet ZIJ zich aan aanpassen. Jullie moeten je niet aan HAAR aanpassen.

Ze moet zich neerleggen bij jullie keuze en jullie respecteren. Op deze manier geeft ze jullie wel een nare nasmaak hierbij. Niet netjes van d'r.

Pfffffff, anders heten de kinderen dadelijk ook naar de opa's en oma's.

Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
pi_8016950
quote:
Dit vind ik echt vreemd!
Ik ook niet. Broer of zus, thats it. Ik heb nooit anders gezien. Ook 2 getuigen per persoon ken ik helemaal niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')