abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194701878

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!

Laatste cijfers, weinig spannend:
zie email 27 oktober
  maandag 24 augustus 2020 @ 10:28:42 #2
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_194701894
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:02 schreef ipa84 het volgende:

[..]

Het probleem wat ik er mee heb is dat zodra iemand zegt het is maar een griepje wordt die meteen tot op zijn enkels afgezaagd. Terecht ook dit is allemaal wel heftiger dan de gewone seizoensgriep die we kennen. Maar vervolgens zeggen die zelfde mensen griep kan geen complicaties geven wat gewoon onzin is dat mag toch ook gewoon benoemd worden. Griep is gewoon meer ingeburgerd daarom accepteren we meer de gevolgen er van en het komt minder in de media. Met covid-19 weten we op dit moment helemaal niet hoe de verhoudingen zijn omdat we eigenlijk niet weten hoeveel mensen besmet zijn geweest.
Het probleem is juist dat er gezegd wordt "het is maar een griepje" om een standpunt te rechtvaardigen dat het maar overdreven is allemaal, terwijl er juist -zoals je zelf al aandraagt- niet goed duidelijk is hoe de statistieken zijn, hoewel de concensus is dat er meer, gevaarlijker en een hoger percentage complicaties optreden (en dit rechtvaardigt hoe we omgaan met de epidemie).

Er is geen enkele arts die zal beweren dat griep geen bijwerkingen kan hebben. Het probleem is dat leken aan de haal gaan met kreten als "het is maar een griepje" voor hun eigen agenda, vandaar dat deze mensen aangevallen worden, en terecht.
pi_194701907
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:04 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Mensen schijnen vaak te vergeten dat bejaarden niet de enigen zijn die in de risicogroepen vallen.
En tegelijkertijd wordt de risicogroep ook wel ernstig overdreven. Gewoon o.b.v. statistieken kun je wel concluderen dat de échte risicogroep echt niet bestaat uit een kwart van de bevolking.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_194701915
twitter

Verschillende leden van het OMT worden ook wakker
pi_194701923
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:29 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

En tegelijkertijd wordt de risicogroep ook wel ernstig overdreven. Gewoon o.b.v. statistieken kun je wel concluderen dat de échte risicogroep echt niet bestaat uit een kwart van de bevolking.
Dat ligt er maar net aan hoe je risicogroep definieert natuurlijk.
zie email 27 oktober
pi_194701924
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:28 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Het probleem is juist dat er gezegd wordt "het is maar een griepje" om een standpunt te rechtvaardigen dat het maar overdreven is allemaal, terwijl er juist -zoals je zelf al aandraagt- niet goed duidelijk is hoe de statistieken zijn, hoewel de concensus is dat er meer, gevaarlijker en een hoger percentage complicaties optreden (en dit rechtvaardigt hoe we omgaan met de epidemie).

Er is geen enkele arts die zal beweren dat griep geen bijwerkingen kan hebben. Het probleem is dat leken aan de haal gaan met kreten als "het is maar een griepje" voor hun eigen agenda, vandaar dat deze mensen aangevallen worden, en terecht.
De mensen die zeggen dat het maar een griepje is, bedoelen dan ook niet de variant influenza met complicaties en ziekenhuisopnames, maar de variant waarbij iemand met een snotneus en wat verhoging zegt dat hij griep heeft.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194701932
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:26 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ja dat o zo effectieve mondkapje. Praat me er niet van :')

Maar degene met een verkeerd wereldbeeld ben jij geloof ik. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar het gros van de mensen die in het vliegtuig stapt voor vakantie gaat niet naar slovenie maar naar een lekker goedkoop resort ergens aan een strand of voor een stedentrip...
Dat vind ik ook altijd zo, van die mensen die claimen dat ze alleen maar bergen gaan beklimmen vanuit hun berghut en niemand zien.

95% van de mensen gaat gewoon op vakantie om ongegeneerd de toerist uit te hangen.
blablablabla
pi_194701937
quote:

[..]

Hoe zie je dat dan?

Als je bijvoorbeeld bekijkt hoeveel mensen de griepprik aangeboden krijgen vanwege het feit dat ze in een risicogroep vallen, zijn dat er 6 miljoen.
  maandag 24 augustus 2020 @ 10:32:35 #9
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_194701952
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De mensen die zeggen dat het maar een griepje is, bedoelen dan ook niet de variant influenza met complicaties en ziekenhuisopnames, maar de variant waarbij iemand met een snotneus en wat verhoging zegt dat hij griep heeft.
Ja nee dat is weer een ander probleem, leken die elke snotneus als griep bestempelen.
  maandag 24 augustus 2020 @ 10:33:43 #10
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194701969
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:09 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Want een thuiszittende podiumbouwer is anders dan een thuiszittende stewardess? Volgens mij niet.

Natuurlijk snap ik ook de bredere maatschappelijk-economische impact van transport en mobiliteit. Maar dat heeft niks met het werkeloosheidsargument te maken.
Zelfs als je maar op werkeloosheid wil blijven hameren zijn de effecten op personentransport wel 'iets' groter da wat gezever in de marge qua evenementen.

Ik snap ook niet zo goed waarom je een discussie zou willen voeren over dat een werkloze in de ene branche hetzelfde is als een werkloze in een andere branche. Waarbij ik graag weer verwijs naar 'gezever in de marge'.

quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:17 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Festivals en concerten zijn ook afgelast. Maar ik snap de behoefte aan een vakantie. Maar ik snap niet waarom dat zo nodig naar veel te drukke vliegbestemmingen moet. Sterker nog, dat keur ik af.

Ook in Nederland of binnen auto-afstand zijn zat vakantiebestemmingen. Vaak nog rustiger ook.
Ah lol, dit is het punt dus.

Zou je iets meer informatie uit de telegraaf willen geven? Want vooralsnog reppen enkel De Telegraaf en :') Dagelijksestandaard :') hierover. Wat mij het vermoeden geeft dat het een storm in een shotglaasje betreft.

quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:26 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ja dat o zo effectieve mondkapje. Praat me er niet van :')

Maar degene met een verkeerd wereldbeeld ben jij geloof ik. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar het gros van de mensen die in het vliegtuig stapt voor vakantie gaat niet naar slovenie maar naar een lekker goedkoop resort ergens aan een strand of voor een stedentrip...
Lol, over een verkeerd wereldbeeld gesproken. Maak jezelf in ieder geval anders even nuttig en pas deze afbeelding aan in de OP

"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_194701977
quote:

[..]

In het vorige topic stond ook een post van iemand die benoemde dat er 4 miljoen mensen in Nederland in de risicogroep vielen. Ik heb het idee dat sommige mensen denken dat, wanneer je voor wat voor reden dan ook tot deze groep behoort, een 50% kans hebt om direct te overlijden na het krijgen van covid-19. Zelfde geldt voor ouderen - de cijfers van het RIVM suggereren een veel genuanceerder en positiever beeld. Samenvattend: mensen hebben de neiging om de kans op ernstig ziek worden of overlijden te overschatten.
pi_194701999
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:34 schreef Jedi_Pimp het volgende:

[..]

In het vorige topic stond ook een post van iemand die benoemde dat er 4 miljoen mensen in Nederland in de risicogroep vielen. Ik heb het idee dat sommige mensen denken dat, wanneer je voor wat voor reden dan ook tot deze groep behoort, een 50% kans hebt om direct te overlijden na het krijgen van covid-19. Zelfde geldt voor ouderen - de cijfers van het RIVM suggereren een veel genuanceerder en positiever beeld. Samenvattend: mensen hebben de neiging om de kans op ernstig ziek worden of overlijden te overschatten.
Vrij veel mensen houden serieuze klachten over aan hun besmetting, dat kan zich mogelijk weer uiten in ziekteverzuim en dus een negatieve invloed hebben op de economie.
blablablabla
pi_194702001
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:30 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat ligt er maar net aan hoe je risicogroep definieert natuurlijk.
Ja als je iedereen vanaf een 1% verhoogd risico als risicogroep gaat definiëren. Als je kijkt naar welk percentage van de bevolking hier écht problemen van ondervindt is er geen enkele reden om aan te nemen dat 1 op de 4 mensen hier echt grootschalige, langdurige schade aan overhoudt. Zeker niet als je de bejaardengroep buiten beschouwing laat.
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  maandag 24 augustus 2020 @ 10:37:37 #14
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194702012
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:36 schreef Elan het volgende:

[..]

Vrij veel mensen houden serieuze klachten over aan hun besmetting, dat kan zich mogelijk weer uiten in ziekteverzuim en dus een negatieve invloed hebben op de economie.
Dit lees ik ongeveer elke week hier, maar om hoeveel mensen gaat het eigenlijk dan? En wat classificeert als 'serieuze klachten'.
pi_194702023
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:28 schreef Qarrad het volgende:
Het probleem is dat leken aan de haal gaan met kreten als "het is maar een griepje" voor hun eigen agenda, vandaar dat deze mensen aangevallen worden, en terecht.
Mensen die zeggen: "het is maar een griepje" hebben het tot op heden meer bij het rechte eind dan de mensen die stellen dat dit een "killer-virus" is. "het is maar een griepje" is een reactie op de paniek die werd / wordt gezaaid met termen als "killer-virus". Michien kunnen we elkaar in het midden treffen met de term: "Een erg forse griep"
pi_194702026
quote:
10s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:33 schreef Dven het volgende:

[..]

Zelfs als je maar op werkeloosheid wil blijven hameren zijn de effecten op personentransport wel 'iets' groter da wat gezever in de marge qua evenementen.

Ik snap ook niet zo goed waarom je een discussie zou willen voeren over dat een werkloze in de ene branche hetzelfde is als een werkloze in een andere branche. Waarbij ik graag weer verwijs naar 'gezever in de marge'.
[..]
Nee er wordt gedaan alsof een werkloze niet geaccepteerd zou mogen worden in deze crisis. Dat is onzin.
quote:
Ah lol, dit is het punt dus.

Zou je iets meer informatie uit de telegraaf willen geven? Want vooralsnog reppen enkel De Telegraaf en :') Dagelijksestandaard :') hierover. Wat mij het vermoeden geeft dat het een storm in een shotglaasje betreft.
[..]
Een ieder heeft het recht op zijn vermoedens natuurlijk.
quote:
Lol, over een verkeerd wereldbeeld gesproken. Maak jezelf in ieder geval anders even nuttig en pas deze afbeelding aan in de OP

[ afbeelding ]
Neuh. Ik voel me daar niet echt toe geroepen als je me op deze manier benaderd.
zie email 27 oktober
pi_194702036
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:31 schreef miss_sly het volgende:
Hoe zie je dat dan?
Door te kijken naar de percentages die opgenomen worden in het ziekenhuis. In de meeste leeftijdsgroepen is die echt heel laag. En natuurlijk zijn er alternatieve verklaringen:
- Kwetsbaren hebben zich beter beschermd
- Niet iedereen die thuis uitziekt heeft geen langdurige schade

Maar daarmee gaat het percentage niet opeens van een paar procent naar 25% (of zelfs >33% als je 6 miljoen als uitgangspunt neemt)

En iedereen > 60 jaar krijgt de griepprik aangeboden. Dat betekent niet dat ze allemaal per definitie risico lopen. Het is gewoon makkelijker om deze aan iedereen aan te bieden. Je weet van tevoren natuurlijk niet wie er nou écht risico loopt.
  maandag 24 augustus 2020 @ 10:44:22 #18
14505 OProg
A Life in Music
pi_194702094
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Maakt het uit of het op het vliegveld of in het vliegtuig gebeurt? Het is kennelijk niet veilig, dan kun je nog een weging maken (zie de discussie hierboven over niet risicogroepen) maar het lijkt me dat die bij vakantietripjes zoals Transavia die vliegt negatief moet uitvallen.
Jawel. Precies wat ik zeg. Het zou misschien toch weer wat meer data over die ventilatiesystemen kunnen geven zoals ze in die vliegtuigen werken.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_194702146
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:37 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Dit lees ik ongeveer elke week hier, maar om hoeveel mensen gaat het eigenlijk dan? En wat classificeert als 'serieuze klachten'.
Dat valt lastig exact te duiden maar volgens dit verhaal circa 10%..
https://www.trouw.nl/nieu(...)g-uitgeput~b7afc85d/

Van de mensen die op de IC en ziekenhuizen zijn opgenomen hebben 100% en 50% blijvende schade.
quote:
Hij verwacht dat er ‘mogelijk duizenden mensen in Nederland zullen zijn die door corona kampen met blijvend letsel aan de longen’. Van de 1200 coronapatiënten die na een opname levend de intensive care afkwamen, ging ‘vrijwel 100 procent met restschade naar huis’. Van de naar schatting 6000 mensen die in Nederland opgenomen waren met corona - maar niet op de ic belandden - gaat volgens hem de helft met klachten naar huis.
https://www.bndestem.nl/b(...)meer-lopen~a5c20d2b/

blablablabla
pi_194702194
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:47 schreef Elan het volgende:

[..]

Van de mensen die op de IC en ziekenhuizen zijn opgenomen hebben 100% en 50% blijvende schade.
[..]

Dat is ongetwijfeld zo, maar dat is met vrijwel elke patiënt die van de IC afkomt. elke dag op de IC staat gelijk aan een maand herstel periode.

Het is nog veel te vroeg om te zeggen dat deze restschade voor deze patiënten bljft, maar is ook nog veel te vroeg om te zeggen dat deze niet zal blijven. We weten het simpelweg nog niet voldoende.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  maandag 24 augustus 2020 @ 10:50:59 #21
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194702205
quote:

[..]

[..]

Met klachten naar huis is wel iets anders dan blijvende schade natuurlijk.
pi_194702247
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:31 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat vind ik ook altijd zo, van die mensen die claimen dat ze alleen maar bergen gaan beklimmen vanuit hun berghut en niemand zien.

95% van de mensen gaat gewoon op vakantie om ongegeneerd de toerist uit te hangen.
Dat zijn toch echt aannames, gebaseerd op onderbuikgevoelens. Of heb je een bron die die 95% onderbouwt?
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:30 schreef zoost het volgende:
[ twitter ]

Verschillende leden van het OMT worden ook wakker
Ik ben blij dat er door wat meer mensen nagedacht word over de lange termijn. Het is geen perfecte oplossing en er zal nog veel over nagedacht moeten worden, maar alles is beter dan meermaals per jaar je land (of grote gebieden) in (intellectuele) lockdowns te gooien.
  maandag 24 augustus 2020 @ 10:54:35 #23
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_194702248
quote:

[..]

[..]

Hier minder op aantallen maar op inhoud en de overeenkomsten met het chronisch vermoeidheidssyndrom:

https://www.volkskrant.nl(...)tensporige~bd35c456/
  maandag 24 augustus 2020 @ 10:55:23 #24
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194702258
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:50 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Dat is ongetwijfeld zo, maar dat is met vrijwel elke patiënt die van de IC afkomt. elke dag op de IC staat gelijk aan een maand herstel periode.

Het is nog veel te vroeg om te zeggen dat deze restschade voor deze patiënten bljft, maar is ook nog veel te vroeg om te zeggen dat deze niet zal blijven. We weten het simpelweg nog niet voldoende.
Is ook een artikel uit mei, intussen zijn we alweer 3 maanden verder en is de groep die corona krijgt heel anders dan die van toen.
pi_194702285
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:39 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Door te kijken naar de percentages die opgenomen worden in het ziekenhuis. In de meeste leeftijdsgroepen is die echt heel laag. En natuurlijk zijn er alternatieve verklaringen:
- Kwetsbaren hebben zich beter beschermd
- Niet iedereen die thuis uitziekt heeft geen langdurige schade

Maar daarmee gaat het percentage niet opeens van een paar procent naar 25% (of zelfs >33% als je 6 miljoen als uitgangspunt neemt)

En iedereen > 60 jaar krijgt de griepprik aangeboden. Dat betekent niet dat ze allemaal per definitie risico lopen. Het is gewoon makkelijker om deze aan iedereen aan te bieden. Je weet van tevoren natuurlijk niet wie er nou écht risico loopt.
Bedankt, zo had ik het nog niet bekeken. Daar heb je wel een paar goede punten.
De griepprik wordt wel óók uitgedeeld aan mensen onder de 60 die in risicogroepen zitten, zoals mensen met chronische luchtwegaandoeningen, donororganen, auto-immuunziekten. Dat zijn ook risicogroepen met mensen in allerlei leeftijdscategorien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')