abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194696032
Na 4 jaar ongeschoold werk te hebben gedaan, is mijn volgende stap een betere baan te vinden.
Alleen is dit voor mij dusdanig lastig dat ik alles even op een rijtje wil hebben en wellicht feedback van jullie kan krijgen.

Even een korte samenvatting van mijn afgelopen jaren.
Na mijn vbmo -t gehaald te hebben (in 2004) ben ik begonnen met mbo. (ICT)
Door verschillenden problemen ben ik hier mee gestopt.
Vanaf toen ging alles erg slecht.
Van mijn 20ste tot mijn 28ste bestond mijn leven uit een sociaal isolement, angsten, psychologen, diverse pogingen van mbo en hbo opleidingen en gewoon veel somberheid.

Mijn houvast waren sporten en vrijwilligerswerk. Heel veel vrijwilligerswerk. Dat ik 8 jaar lang 3 a 4 dagen per week deed. En nooit een dag afwezig was.
Ik was al deze jaren erg verlegen en onzeker. Langzaam ging het beter, maar ik had geen oplossing voor een betaalde baan te vinden.

Opeens (in 2016) werd ik opgeroepen voor een re-integratietraject vanuit de gemeente.
Doodsbang was ik. Met een groep van 10 personen kregen wij een traject om een betaalde baan te vinden. Al snel zagen de groepsleiders mijn potentie en ook ik begon erin te geloven.
Mijn zelfvertrouwen ging met sprongen vooruit en 12 weken later had ik als enige van de groep een betaalde baan gevonden.

Mijn problemen verdwenen als sneeuw voor de zon en ik kreeg in 2016 o.a.: een eigen huisje, mijn eerste date en ook kreeg ik vrienden.
Op mijn werk ging ik ook met sprongen vooruit. Ik begon als verlegen jongetje en na een tijd was hier niks (of weinig) van te merken.

Ik werk in de catering en ben veel in contact met patiënten waar ik erg gelukkig van wordt. Dit doe ik nu 4 jaar.
Kwa werkzaamheden is het allemaal niet heel spannend, veel kassawerkzaamheden en afwassen. Ik doe wel diverse taken voor mijn leidinggevende. (bestellingen) Verder is het allemaal ongeschoold werk dus heel veel werkervaring heb ik ook niet opgebouwd.

Alleen ik wil meer. Ik werk 20- 30 uur per week. Ik verdien ongeveer 1200 euro in de maand en kan hier goed van rondkomen. Ook heb ik ongeveer 15.000 euro op de bank die ik kan gebruiken voor bv een opleiding.

Onderstaande opties heb ik bedacht, maar ik zie niet direct een beste oplossing.
Het zijn allemaal “leuke” mogelijkheden, maar bij allemaal heb ik het idee dat het net niet mogelijk is. En zo zie ik de tijd voorbij vliegen en krijg ik bijna het idee dat er geen goede oplossing voor mij is.

Een mbo BBL opleiding:
Mijn idee is dat er ondanks tientallen aangeboden opleidingen er maar een paar een serieuze opleidingen zijn en dat zijn o.a. de opleidingen: Verzorgende, vrachtwagenchauffeur en een koksopleiding. Simpelweg omdat er veel vraag naar deze beroepen is en ook veel mensen die willen beginnen.
Voor veel andere BBL-trajecten is helemaal geen baan te vinden dus die vallen sowieso af.
Alleen verzorgende past bij mij. Echter het fysieke contact met patiënten staat mij wel heel erg tegen. Daarom zie ik deze mogelijk als echt laatste optie, maar als ik eerlijk ben dan zoek ik toch iets anders.

Deeltijd hbo:
Klinkt als een leuke optie. Heel veel aanbod. Een 21+ test is wel een vereiste, maar daarvoor valt te leren dus dat moet geen belemmering zijn.
De studiekeuze is nog een stap, maar iets dat mij meer afschrikt is het volgende:
Vrijwel altijd wordt er verwacht dat je een relevante baan hebt. Aan het begin of na een aantal semesters. Nu is mijn ervaring dat het zonder relevante werkervaring zeer moeilijk is om hier binnen te komen. Mijn zus heeft bijvoorbeeld haar studie moeten staken, omdat ze (ondanks veel mbo niveau ervaring) geen werk op niveau kon vinden.

Misschien dat een lerarenopleiding hier niet onder valt, omdat er zoveel vraag naar is, maar dat is ook wel weer een vrij specifiek beroep dat je moet liggen, maar hier zal een deeltijd studie misschien wel bereikbaar zijn.

Duaal of een traject bij een bedrijf:
Vaak zie je bij mooie bedrijven dat ze een opleidingstraject aanbieden.
Ik wil hier niet te veel tekst aan besteden, want zover ik weet is dit toch voor minimaal hbo’ers, bovengemiddeld slimme kandidaten. Met mijn verleden zie ik hier niet direct een kans.
Vaak wordt je opleiding ook betaald en dat doen ze natuurlijk niet voor iemand waar ze weinig vertrouwen / een niet bijzonder verleden heeft.

Mij ergens naar binnen praten:
Met een coach heb ik het hier wel eens over gehad. Wat ze toen zei was: aan je kwaliteiten zal het niet liggen, maar je moet wel een hele vlotte babbel hebben wil je zonder diploma’s jezelf ergens naar binnen zien te werken en je dan op te werken naar een bepaald niveau.
Met mijn bescheiden karakter is dit ook niet echt een optie.

Op mijn huidige werk doorgroeien:
Door mijn betrouwbare jaren heb ik wel wat credits gewonnen. De overstap naar leidinggevende is echter wel een lastige. Ondanks dat ik wel het werk van mijn leidinggevende aan zou kunnen is een team aansturen wel lastig, zeker als je niet echt van nature overwicht hebt en hier ook niet echt mijn passie ligt.
Bovendien heb ik hier beperkt ervaring in en zie ik het zo gebeuren dat ze liever een ervaren iemand aannemen. Heel realistisch gezien is dit op dit moment niet een optie, maar ik zal zeker onderzoeken hoe ik wel in aanmerking kan komen door trainingen.

Als ik heel eerlijk ben dan zie ik alle opties redelijk somber in en het zal mij verbazen als iemand het tegendeel kan bewijzen.

Wel zie ik de jaren voorbijgaan en maak ik geen progressie en daar word ik wel verdrietig van.

Ik hoop dat iemand mij toch een goede raad kan geven.

Mijn probleem is (denk ik) dus niet per se dat ik niet weet wat ik wil worden, maar vooral welke weg ik moet volgende om ergens te kunnen beginnen.

Mijn goede kwaliteiten: vriendelijk, rustig, perfectionist, betrouwbaar, nieuwsgierig, sociaal.
Mijn slecht kwaliteiten: afwachtend, onzeker, geen overtuigingskracht.
Mijn interesses: sporten, ict, techniek, mensen helpen (SPH-achtig)

Bedankt.
  zondag 23 augustus 2020 @ 22:10:58 #2
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_194696182
Als je uit alle beroepen zou mogen kiezen en even een opleidingsachtergrond zou vergeten, wat zou je dan het liefste doen?
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_194696429
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 22:10 schreef monsterd. het volgende:
Als je uit alle beroepen zou mogen kiezen en even een opleidingsachtergrond zou vergeten, wat zou je dan het liefste doen?
1) Sociaal hulpverlener.
Maar wel lastig te beantwoorden.
  zondag 23 augustus 2020 @ 22:27:16 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194696594
Je werkt in de catering en je wordt heel gelukkig van het contact met patiënten. Ik zou zeggen: zoek het in die richting ^O^ . Deeltijd opleiding in die richting naast je huidige baan lijkt me prima :) .
Resistance is futile.
  zondag 23 augustus 2020 @ 22:35:48 #5
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194696832
En laat het stukje leidinggeven lekker voor wat het is, joh. Komt ook een hoop gezeik bij kijken.
Resistance is futile.
pi_194697061
quote:
14s.gif Op zondag 23 augustus 2020 22:27 schreef Seven. het volgende:
Je werkt in de catering en je wordt heel gelukkig van het contact met patiënten. Ik zou zeggen: zoek het in die richting ^O^ . Deeltijd opleiding in die richting naast je huidige baan lijkt me prima :) .
dan zou je dus uitkomen bij:
- verzorgende -> niet haalbaar vanwege te fysiek met patiënten.

- facility management / hotelschool in deeltijd op mbo dan wel hbo niveau.
daar heb ik nog niet echt aan gedacht, dat is misschien wel haalbaar doordat ik redelijk in deze branch werk.
Ik ga mij er verder in verdiepen, bedankt!
pi_194697159
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 22:44 schreef fespo het volgende:

[..]

dan zou je dus uitkomen bij:
- verzorgende -> niet haalbaar vanwege te fysiek met patiënten.

- facility management / hotelschool in deeltijd op mbo dan wel hbo niveau.
daar heb ik nog niet echt aan gedacht, dat is misschien wel haalbaar doordat ik redelijk in deze branch werk.
Ik ga mij er verder in verdiepen, bedankt!
Is verpleegkundige geen optie dan?
  zondag 23 augustus 2020 @ 22:49:20 #8
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_194697196
Zou je niet iets als activiteitenbegeleider willen worden? Ligt een beetje aan de doelgroep; jong, oud, of misschien met een handicap.. als je ergens op toe kunt spitsen dan hoeft het niet alleen de zorgtaak te zijn maar kun je afwisselen met andere taken.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
pi_194697408
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 22:48 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Is verpleegkundige geen optie dan?
met vmbo -t kom je wel snel bij verzorgende terecht ben ik bang.
natuurlijk kan je doorgroeien, maar dan ben je wel een aantal jaar verder.

[ Bericht 13% gewijzigd door fespo op 23-08-2020 23:04:47 ]
pi_194697444
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 22:49 schreef monsterd. het volgende:
Zou je niet iets als activiteitenbegeleider willen worden? Ligt een beetje aan de doelgroep; jong, oud, of misschien met een handicap.. als je ergens op toe kunt spitsen dan hoeft het niet alleen de zorgtaak te zijn maar kun je afwisselen met andere taken.
dat klinkt goed, maar hoe zou ik hier voor in aanmerking kunnen komen?
  zondag 23 augustus 2020 @ 23:52:44 #11
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_194698503
Op deze site vind ik wat informatie: https://www.nationaleberoepengids.nl/activiteitenbegeleider

Mijn tip is om met een mbo school in gesprek te gaan met een studiedecaan. Leg je verhaal uit, zij kunnen je begeleiden bij het vinden van een juiste opleiding. Om te ervaren of zoiets voor je is zou je misschien contact kunnen zoeken met een zorginstelling in de buurt en vragen of je mee zou kunnen lopen, soort snuffelstage. Let er wel op dat vanwege corona dit nu misschien niet kan, maar op termijn wellicht wel.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
  maandag 24 augustus 2020 @ 01:45:21 #12
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_194699268
Leuk verhaal. Alleen mist voor mij de kernmotivatie: waarom wil je een andere baan cq opleiding doen?

In als wat je zegt zeg je eigenlijk dat je prima op je plek zit. Waarom dat veranderen?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  donderdag 27 augustus 2020 @ 11:11:45 #13
459164 Dullahan
Hoofdloze dwaler
pi_194742198
Heb hetzelfde probleem, maar ik weet ook niet hoe of wat. Hbo moet je die test maken. Die test als je die niet haalt dan heb je al een optie minder en minder keuze stress.
pi_194749421
Ik krijg een beetje het gevoel dat je wel goed weet wat je het liefste wilt, maar dat je het niet durft omdat 'het toch net niet haalbaar is' of 'te hoog gegrepen voor je'. Dat is bullshit. Zo dacht ik ook altijd, omdat je eigenlijk bang bent om te falen.

Ik dacht altijd dat ik te dom was voor de studie die ik nu doe. Dat ik dat in geen miljoen jaar zou kunnen halen. En ja, het heeft bloed, zweet, veel geld en tranen gekost. Versnelde trajecten, omwegen. Maar daarvoor krijg je iets terug wat ze nooit meer van je af kunnen nemen.

En wat nou als je wel faalt, wat dan? Dan niks. Dan heb je misschien geld verspild, of tijd verspild. Ja, dat is heel zuur. Maar je hebt het dan wel geprobeerd. Daar gaat het om. Anders krijg je altijd spijt. 'Had ik maar'.

Het feit dat je al denkt aan verandering geeft aan dat ergens diep van binnen bij jou die motivatie wel zit. En als je de motivatie hebt, is het 99% dat het je lukt. Je persoonlijkheidskenmerken die je omschrijft zijn die van een harde werker. En niet alles ligt perse aan IQ. Dacht ik ook altijd. Maar hardere werkers komen vaak op dezelfde of zelfs een betere plek terecht uiteindelijk, omdat je die mentaliteit hebt. Of het nou via de ene weg is of de andere. Of het nou na 1 tegenslag is of 100.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2020 18:51:59 ]
  donderdag 27 augustus 2020 @ 21:44:39 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194753103
Als je van ICT houdt zou ik leren programmeren. Als je een certificaat haalt voor een veel gevraagde taal dan is er al snel een werkgever die het een half jaartje met je wil proberen.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 21:56:54 #16
190186 hierissieweer
pi_194753392
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:50 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Ik krijg een beetje het gevoel dat je wel goed weet wat je het liefste wilt, maar dat je het niet durft omdat 'het toch net niet haalbaar is' of 'te hoog gegrepen voor je'. Dat is bullshit. Zo dacht ik ook altijd, omdat je eigenlijk bang bent om te falen.

Ik dacht altijd dat ik te dom was voor de studie die ik nu doe. Dat ik dat in geen miljoen jaar zou kunnen halen. En ja, het heeft bloed, zweet, veel geld en tranen gekost. Versnelde trajecten, omwegen. Maar daarvoor krijg je iets terug wat ze nooit meer van je af kunnen nemen.

En wat nou als je wel faalt, wat dan? Dan niks. Dan heb je misschien geld verspild, of tijd verspild. Ja, dat is heel zuur. Maar je hebt het dan wel geprobeerd. Daar gaat het om. Anders krijg je altijd spijt. 'Had ik maar'.

Het feit dat je al denkt aan verandering geeft aan dat ergens diep van binnen bij jou die motivatie wel zit. En als je de motivatie hebt, is het 99% dat het je lukt. Je persoonlijkheidskenmerken die je omschrijft zijn die van een harde werker. En niet alles ligt perse aan IQ. Dacht ik ook altijd. Maar hardere werkers komen vaak op dezelfde of zelfs een betere plek terecht uiteindelijk, omdat je die mentaliteit hebt. Of het nou via de ene weg is of de andere. Of het nou na 1 tegenslag is of 100.
Of hij doet het niet omdat hij weet dat het er niet inzit. Niet qua intelligentie maar qua persoonlijkheid en vaardigheden.

Maar we zullen het nooit weten, want hij reageert niet...
pi_194753843
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 21:56 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Of hij doet het niet omdat hij weet dat het er niet inzit. Niet qua intelligentie maar qua persoonlijkheid en vaardigheden.

Maar we zullen het nooit weten, want hij reageert niet...
Ja dat kan natuurlijk ook, en dat is dan weer zelfkennis. Maar als die zelfkennis tot stand komt door puur onzekerheid is het zonde..
Ik denk, ongeacht iemands capaciteiten, proberen is het altijd waard. Soms kom je er pas achter hoeveel je kunt als je het probeert.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 22:42:22 #18
190186 hierissieweer
pi_194754626
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 22:13 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]

Ja dat kan natuurlijk ook, en dat is dan weer zelfkennis. Maar als die zelfkennis tot stand komt door puur onzekerheid is het zonde..
Ik denk, ongeacht iemands capaciteiten, proberen is het altijd waard. Soms kom je er pas achter hoeveel je kunt als je het probeert.
Zeker, niet geschoten is altijd mis.
Maar schieten en daarna in een depressie belanden is het hem ook niet waard.
Dus goed afwegen wat gaat het je opleveren, wat is je motivatie, wat gaat het je kosten. En dan gaan met die banaan, of lekker blijven doen wat je doet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')