abonnement Unibet Coolblue
pi_194647402
Hoi, ik ben bezig met mijn studiekeuze en ik heb nog ruim de tijd, maar ik zit nog steeds met wat vragen over de studie Rechtsgeleerdheid.

Ik hoor vaak dat de arbeidsmarktperspectieven niet heel denderend zijn voor pas afgestudeerde rechtenstudenten. Zijn er toevallig rechtenstudenten die dit kunnen beamen of ontkrachten?

Ook zou ik graag willen weten hoe deze studie ervaren wordt onder studenten (zwaar)?

En aangezien ik vaak salarisindicaties op internet zie die niet kloppen (meerdere beroepen), vraag ik het toch even hier; Wat is een indicatie van een salaris van een advocaat met zo'n 5 jaar werkervaring?
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 20 augustus 2020 @ 15:26:15 #2
408813 crew  trein2000
pi_194647593
Absoluut geen zware studie. Je kunt het zelf wel zwaar maken.

En bedenk je wel dat de kans dat je geen advocaat wordt ook aanwezig is.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194648545
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 15:26 schreef trein2000 het volgende:
Absoluut geen zware studie. Je kunt het zelf wel zwaar maken.

En bedenk je wel dat de kans dat je geen advocaat wordt ook aanwezig is.
Heb je zelf rechten gestudeerd?
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 20 augustus 2020 @ 16:12:02 #4
408813 crew  trein2000
pi_194648581
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 16:10 schreef julian.k het volgende:

[..]

Heb je zelf rechten gestudeerd?
Dat doe ik momenteel ja.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194648649
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 16:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat doe ik momenteel ja.
Leuk! Aan welke universiteit en in welk jaar zit je? Kun je me wat over de studielast vertellen (contacturen, hoorcolleges, werkgroepen, aanwezigheidsplicht, etc)? En denk je dat het mogelijk is om rechten te studeren naast een andere universitaire studie?
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 20 augustus 2020 @ 16:17:27 #6
408813 crew  trein2000
pi_194648718
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 16:14 schreef julian.k het volgende:

[..]

Leuk! Aan welke universiteit en in welk jaar zit je? Kun je me wat over de studielast vertellen (contacturen, hoorcolleges, werkgroepen, aanwezigheidsplicht, etc)? En denk je dat het mogelijk is om rechten te studeren naast een andere universitaire studie?
Ja hoor dat kan ik. Maar als je heel erg de diepte in wil kun je me beter even PM'en.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194649306
Je hebt enorm veel vrijheid (wat zowel positief als negatief kan zijn) en moeilijk is het niet. Pas in de master wordt het meer verdiepend en daarmee ook een stuk leuker. Maar dan nog is het prima te doen als je een beetje je best doet.

Je hebt zelf alle invloed op je baankans. Als je advocaat wil worden in een specifiek rechtsgebied (of) bij een goed kantoor, dan moet je een stapje harder lopen en de uitdaging aankunnen (en leuk vinden). Doe je dat en loop je een (of meer) goede stage(s), dan is het goed te doen om een werkplek op niveau te vinden. Tegelijkertijd kun je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld bij een (rechtsbijstands)verzekeraar te werken. Dat is wellicht wat haalbaarder, en dat kan ook erg leuk en uitdagend zijn.

Over salaris zou ik me echt niet druk maken. Als je al de advocatuur in gaat, dan hangt dat volledig af van waar je terechtkomt. Je salaris hangt daarbij min of meer samen met werkdruk, niveau en omvang van het kantoor. Een Zuidas-kantoor schuift meer dan een kleiner kantoor, en een niche-kantoor zal meer bieden dan een kantoor met een algemene praktijk. Uiteindelijk zal het ook afhangen van je omzet en uiteindelijk of je partner wordt. Maar goed, dikke kans dat je prima verdient, zodat je je (terecht) vooral kunt laten leiden door wat je echt leuk vindt en je toekomstplannen.

Advocatie brengt trouwens elk jaar de salarissen in kaart van diverse (vooral grotere) kantoren:


[ Bericht 1% gewijzigd door Waterdrinker op 20-08-2020 16:46:49 ]
pi_194649621
quote:
2s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 16:40 schreef Waterdrinker het volgende:
Je hebt enorm veel vrijheid (wat zowel positief als negatief kan zijn) en moeilijk is het niet. Pas in de master wordt het meer verdiepend en daarmee ook een stuk leuker. Maar dan nog is het prima te doen als je een beetje je best doet.

Je hebt zelf alle invloed op je baankans. Als je advocaat wil worden in een specifiek rechtsgebied (of) bij een goed kantoor, dan moet je een stapje harder lopen en de uitdaging aankunnen (en leuk vinden). Doe je dat en loop je een (of meer) goede stage(s), dan is het goed te doen om een werkplek op niveau te vinden. Tegelijkertijd kun je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld bij een (rechtsbijstands)verzekeraar te werken. Dat is wellicht wat haalbaarder, en dat kan ook erg leuk en uitdagend zijn.

Over salaris zou ik me echt niet druk maken. Als je al de advocatuur in gaat, dan hangt dat volledig af van waar je terechtkomt. Je salaris hangt daarbij min of meer samen met werkdruk, niveau en omvang van het kantoor. Een Zuidas-kantoor schuift meer dan een kleiner kantoor, en een niche-kantoor zal meer bieden dan een kantoor met een algemene praktijk. Uiteindelijk zal het ook afhangen van je omzet en uiteindelijk of je partner wordt. Maar goed, dikke kans dat je prima verdient, zodat je je (terecht) vooral kunt laten leiden door wat je echt leuk vindt en je toekomstplannen.

Advocatie brengt trouwens elk jaar de salarissen in kaart van diverse (vooral grotere) kantoren:
[ afbeelding ]
Bedankt voor je antwoord. Weet jij toevallig of de eerste 3 werkjaren na je studie ook meegerekend worden in dat schema? Daarmee bedoel ik dus de periode dat je advocaat-stagiaire bent.
pi_194649682
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 16:55 schreef julian.k het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord. Weet jij toevallig of de eerste 3 werkjaren na je studie ook meegerekend worden in dat schema? Daarmee bedoel ik dus de periode dat je advocaat-stagiaire bent.
Jep! Het daar genoemde eerstejaars salaris is het salaris voor je eerste jaar als advocaat-stagiaire. Na afronding van je stage maak je meestal weer een fikse stap omhoog, en dan ben je dus vierdejaars.
pi_194649855
quote:
2s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 16:58 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Jep! Het daar genoemde eerstejaars salaris is het salaris voor je eerste jaar als advocaat-stagiaire. Na afronding van je stage maak je meestal weer een fikse stap omhoog, en dan ben je dus vierdejaars.
Wow dat is wel een stuk hoger dan wat ik had verwacht
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 20 augustus 2020 @ 17:12:50 #11
408813 crew  trein2000
pi_194649988
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 17:05 schreef julian.k het volgende:

[..]

Wow dat is wel een stuk hoger dan wat ik had verwacht
Dit zijn wel de topsalarissen he? De vraag is ook of je daar wil werken.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194650476
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 17:12 schreef trein2000 het volgende:
De vraag is ook of je daar wil werken.
Ja dat verschilt een beetje per kantoor inderdaad. Wel zitten er genoeg kantoren tussen waar het niveau weliswaar hoog ligt, maar waar je zeker nog een prima balans tussen werk en privé hebt.

En inderdaad, er zijn nog veel meer kantoren die op of net boven het minimumsalaris zitten (EUR 2.400 bruto), maar die vind je niet in zulke lijsten.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 20 augustus 2020 @ 21:48:26 #13
408813 crew  trein2000
pi_194654484
quote:
2s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 17:47 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Ja dat verschilt een beetje per kantoor inderdaad. Wel zitten er genoeg kantoren tussen waar het niveau weliswaar hoog ligt, maar waar je zeker nog een prima balans tussen werk en privé hebt.

En inderdaad, er zijn nog veel meer kantoren die op of net boven het minimumsalaris zitten (EUR 2.400 bruto), maar die vind je niet in zulke lijsten.
Ik heb het ook over het toch wel aanwezige cultuurtje. Dat moet je ook liggen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194670722
quote:
2s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 16:40 schreef Waterdrinker het volgende:
Je hebt enorm veel vrijheid (wat zowel positief als negatief kan zijn) en moeilijk is het niet. Pas in de master wordt het meer verdiepend en daarmee ook een stuk leuker. Maar dan nog is het prima te doen als je een beetje je best doet.

Je hebt zelf alle invloed op je baankans. Als je advocaat wil worden in een specifiek rechtsgebied (of) bij een goed kantoor, dan moet je een stapje harder lopen en de uitdaging aankunnen (en leuk vinden). Doe je dat en loop je een (of meer) goede stage(s), dan is het goed te doen om een werkplek op niveau te vinden. Tegelijkertijd kun je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld bij een (rechtsbijstands)verzekeraar te werken. Dat is wellicht wat haalbaarder, en dat kan ook erg leuk en uitdagend zijn.

Over salaris zou ik me echt niet druk maken. Als je al de advocatuur in gaat, dan hangt dat volledig af van waar je terechtkomt. Je salaris hangt daarbij min of meer samen met werkdruk, niveau en omvang van het kantoor. Een Zuidas-kantoor schuift meer dan een kleiner kantoor, en een niche-kantoor zal meer bieden dan een kantoor met een algemene praktijk. Uiteindelijk zal het ook afhangen van je omzet en uiteindelijk of je partner wordt. Maar goed, dikke kans dat je prima verdient, zodat je je (terecht) vooral kunt laten leiden door wat je echt leuk vindt en je toekomstplannen.

Advocatie brengt trouwens elk jaar de salarissen in kaart van diverse (vooral grotere) kantoren:
[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 17:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dit zijn wel de topsalarissen he? De vraag is ook of je daar wil werken.
Aangezien jullie beiden rechtenstudenten zijn (geweest); Hebben jullie tips om bij een succesvol advocatenkantoor te komen? Zijn goede studieresultaten erg belangrijk en gaan er eventueel meer deuren voor je open als je bijvoorbeeld cum laude slaagt? In hoeverre kun je jezelf onderscheiden van de rest van de pas afgestudeerde rechtenstudenten en is het reëel om bij een advocatenkantoor uit die lijst aan de slag te kunnen, of is dat haast niet te doen?
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:18:11 #15
408813 crew  trein2000
pi_194670824
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 22:13 schreef julian.k het volgende:

[..]

[..]

Aangezien jullie beiden rechtenstudenten zijn (geweest); Hebben jullie tips om bij een succesvol advocatenkantoor te komen? Zijn goede studieresultaten erg belangrijk en gaan er eventueel meer deuren voor je open als je bijvoorbeeld cum laude slaagt? In hoeverre kun je jezelf onderscheiden van de rest van de pas afgestudeerde rechtenstudenten en is het reëel om bij een advocatenkantoor uit die lijst aan de slag te kunnen, of is dat haast niet te doen?
Ik denk dat Waterdrinker er meer over kan zeggen. Maar ik kan wel zeggen dat het belangrijk is om je te onderscheiden. Bestuurservaring, hoge cijfers, stage, een publicatie, relevante bijbaan.
Je hoeft het niet allemaal te hebben maar iets is wel belangrijk, en heeft ook bijna iedereen wel.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194674627
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 22:13 schreef julian.k het volgende:

[..]

[..]

Aangezien jullie beiden rechtenstudenten zijn (geweest); Hebben jullie tips om bij een succesvol advocatenkantoor te komen? Zijn goede studieresultaten erg belangrijk en gaan er eventueel meer deuren voor je open als je bijvoorbeeld cum laude slaagt? In hoeverre kun je jezelf onderscheiden van de rest van de pas afgestudeerde rechtenstudenten en is het reëel om bij een advocatenkantoor uit die lijst aan de slag te kunnen, of is dat haast niet te doen?
@trein2000 noemt de belangrijkste punten denk ik wel.

Vergeet vooral ook niet dat advocatenkantoren gewoon goede studenten zoeken. Studenten die midden in de wereld staan, zich kunnen inleven in hun cliënt en inhoudelijk erg sterk zijn. Je kunnen onderscheiden is dus niet genoeg. Genoeg studenten met een dik cv die toch niet de baan vonden waarop ze hoopten of die tijdens een stage flink door de mand vielen. Dat werkt natuurlijk ook de andere kant op: een matig cv en matige studieresultaten kun je tot op zekere hoogte met een goede stage compenseren.

Maar maak je er vooral niet te druk om. Ga gewoon lekker studeren. Zorg dat je een master/rechtsgebied kiest dat je helemaal eigen wil maken, en zorg dat je het (rechts)systeem snapt en uitspraken kunt plaatsen. Als je dan ook nog kunt laten zien dat je je tijdens je studie een beetje nuttig hebt gemaakt, dan komt het echt wel goed met je.
pi_194736031
Als je een zesjesstudent bent kun je er beter niet aan beginnen. Dan eindig je bij de letselafdeling van een verzekaar of een gemeente (is toch anders dan wat studenten verwachten). Kun je tegen een 7.5 aan zitten is het wel de moeite, mits je ook stages hebt gedaan.

De opleiding is ontzettend breed en je krijgt dus veel vakken waar je 99 van de 100 keer geen bal aan hebt in de praktijk zoals internationaal privaatrecht of strafrecht ofzo. Er bestaan ook weinig vacatures voor 'jurist overeenkomstenrecht' of iets dergelijk. De opleiding sluit naar mijn mening daarom niet goed aan bij de arbeidsmarkt.

Toch kun je dit rechtzetten met relevante nevenactiviteiten. Zorg alleen dat je niet te lang blijft zwalken en maak (in je hoofd) een keuze voor een bepaald rechtsgebied. Dus praktijkervaring, praktijkervaring, praktijkervaring opdoen tijdens je studie. Wacht daar niet te lang mee.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 26 augustus 2020 @ 22:09:09 #18
408813 crew  trein2000
pi_194736089
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 22:06 schreef Confetti het volgende:
Als je een zesjesstudent bent kun je er beter niet aan beginnen. Dan eindig je bij de letselafdeling van een verzekaar of een gemeente (is toch anders dan wat studenten verwachten). Kun je tegen een 7.5 aan zitten is het wel de moeite, mits je ook stages hebt gedaan.

De opleiding is ontzettend breed en je krijgt dus veel vakken waar je 99 van de 100 keer geen bal aan hebt in de praktijk zoals internationaal privaatrecht of strafrecht ofzo. Er bestaan ook weinig vacatures voor 'jurist overeenkomstenrecht' of iets dergelijk. De opleiding sluit naar mijn mening daarom niet goed aan bij de arbeidsmarkt.

Toch kun je dit rechtzetten met relevante nevenactiviteiten. Zorg alleen dat je niet te lang blijft zwalken en maak (in je hoofd) een keuze voor een bepaald rechtsgebied. Dus praktijkervaring, praktijkervaring, praktijkervaring opdoen tijdens je studie. Wacht daar niet te lang mee.
Bij een gemeente werken staat zeker in de top 3 van wat ik zou willen. Verder heb ik het idee dat je je eigen mening en ervaring nogal snel tot een soort universele waarheid verheft.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194737027
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 22:09 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Bij een gemeente werken staat zeker in de top 3 van wat ik zou willen. Verder heb ik het idee dat je je eigen mening en ervaring nogal snel tot een soort universele waarheid verheft.
Daar is ook niks mis mee (ik ben vooral bekend met het wat stoffige imago), maar laten we eerlijk zijn, bijna iedere eerstejaarsstudent droomt over de advocatuur terwijl dat voor de gemiddelde student niet haalbaar is. Ik heb een behoorlijke portie rechten gehad - van hbo tot en met WO - en aan heel veel vakken heb je niet zoveel. Wel ontwikkel je natuurlijk je juridische vaardigheden, dat wel.

Verder is het inderdaad mijn eigen mening en absoluut niet bedoeld om als waarheid over te brengen. Ik maakte de fout door te denken dat ik mij eerst moest focussen op mijn studie en dat de banenmarkt wel zou komen als ik daadwerkelijk klaar was. Dat is tegenwoordig echt minder (dit heb ik ook bij andere passieve medestudenten gezien), vandaar dat ik op werkervaring hamer. Dat hoeft niet eens heel voor te stellen, maar als je 'iets' hebt gedaan waaruit enige affiniteit bij een functie of rechtsgebied blijkt heb je een streep voor. De mensen die de selectie bij vacatures maken weten of geloven natuurlijk niet dat je heel veel over het overeenkomstenrecht weet als je geen stage bij een dergelijk kantoor hebt gelopen. Ik ga ervanuit dat TS op de universiteit gaat studeren, dus in vier jaar moet dat vast wel goed komen, als het bewustzijn er maar is.

Ik zou TS trouwens nog willen attenderen op fiscaal recht. Dat heb ik later nog gedaan, en qua salaris doe je niet heel veel onder voor advocaten.
  donderdag 5 november 2020 @ 21:57:07 #20
456144 solarsol
Hamburger baby
pi_196083752
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 22:13 schreef julian.k het volgende:

[..]

[..]

Aangezien jullie beiden rechtenstudenten zijn (geweest); Hebben jullie tips om bij een succesvol advocatenkantoor te komen? Zijn goede studieresultaten erg belangrijk en gaan er eventueel meer deuren voor je open als je bijvoorbeeld cum laude slaagt? In hoeverre kun je jezelf onderscheiden van de rest van de pas afgestudeerde rechtenstudenten en is het reëel om bij een advocatenkantoor uit die lijst aan de slag te kunnen, of is dat haast niet te doen?
Ik heb meerder student-stages gelopen bij een aantal Zuidas kantoren en ga binnenkort beginnen als advocaat-stagiair. Cijfers zijn belangrijk, maar nevenactiviteiten ook. Ik heb zelf niet hele denderende cijfers (niet cum laude), wel 2 bachelors afgerond en rond op dit moment mijn 2e master af. Ik denk dat het heel erg verschilt per persoon en waar ze naar zoeken. Een 7,0 kan er net mee door als je dat kan compenseren met een geweldige CV, meerdere studies, buitenland ervaring of als je ooit een scriptieprijs hebt gewonnen, dan ziet dat er ook niet slecht uit. Als je iemand kent die daar werkt, dan helpt dat zeker mee. De meeste kantoren hebben een student-stagiair commissie en zij kijken dan of je een beetje binnen de praktijkgroep of het team past. Lees ook gewoon in hoe het kantoor een beetje in elkaar zit. Bij sommige kantoren gaan ze strak in pak naar werk, sommige kantoren zijn daar wat losser in, ga daarom naar een in-house dag o.i.d. dan kan je de sfeer een beetje proeven van het kantoor!

Het is lastig om aan de slag te gaan als advocaat-stagiair bij een zuidas kantoor(selectiedagen zijn ook echt heftig), dat je daar stage hebt gelopen is een pré, dan zien ze namelijk of je inhoudelijk ook goed zit en kennen ze je ook persoonlijk. Ik heb overigens Fiscaal Recht gedaan, iedereen denkt dat je daarmee makkelijk werk vindt, maar ik heb gewoon studiegenoten die nu afgestudeerd zijn en alsnog niet aan de bak komen, zelfs niet bij een big 4. Doe gewoon iets wat je leuk vindt, als je passie hebt in je vak, dan kom je er sowieso.
pi_196106945
Zie van dezelfde ts ook een topic over econometrie. Tip: staar je niet blind op salarissen maar kies iets dat je daadwerkelijk leuk vindt. Types als ts prikt men vaak snel doorheen.
pi_196338232
De meeste corpsballen die ik ken zijn rechtenstudenten, dat zegt wel genoeg over de moeilijkheidsgraad van de studie lijkt me ;)
"Er moet geneukt worden en bier gezopen worden, maar er wordt toch niet geneukt dus moet er meer bier gedronken worden!"
pi_196356538
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2020 22:08 schreef Raw85 het volgende:
Zie van dezelfde ts ook een topic over econometrie. Tip: staar je niet blind op salarissen maar kies iets dat je daadwerkelijk leuk vindt. Types als ts prikt men vaak snel doorheen.
Types zoals ik, daar prikt men vaak doorheen? Je kent mij niet eens... Daarnaast heb ik interesse in beide vakgebieden, zoals ik volgens mij al meerdere keren heb vermeld. Niet zo snel zo'n rare uitspraak doen aub.
pi_196462393
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 22:06 schreef Confetti het volgende:
Als je een zesjesstudent bent kun je er beter niet aan beginnen. Dan eindig je bij de letselafdeling van een verzekaar of een gemeente (is toch anders dan wat studenten verwachten).
Maar het grappige is dat veel studenten die uiteindelijk op de zuidas terecht komen zich bezig gaan houden met fusies, overnames en andere banking en finance dingen. Ook niet per se iets wat de meeste studenten in eerste instantie verwachten (of ambiëren).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')