abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 8 september 2020 @ 18:50:59 #76
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194957760
BBCD204



De tweede cd van one minute silence ik weet nog dat ik hier zo'n klein 3'' cdtje van had met daarop wat snippets van liedjes. Van die snippets werd ik toentertijd wel enthausiast maar de rest van de cd viel echt behoorlijk tegen. Ze proberen duidelijke een beetje tool na te doen en dat lukt niet. Waar de eerste nog een beetje mijn puberale wereldbeeld aanwakkerde deed deze dat helemaal niet meer. Weinig gedraaide plaat en terecht.

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Redactie Frontpage dinsdag 8 september 2020 @ 20:08:48 #77
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_194959369
Vijfde plank gedraaid! Op naar de zesde. *O*



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 9 september 2020 @ 07:35:39 #78
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_194964954
bazbo cd0382: Camel - The Snow Goose



Het gaat niet zo goed met Andy Latimer in 2003. Hij ontvangt de diagnose leukemie en nog een weinig onderzochte en zware versie ook. Jarenlang is het stil aan het kamelenfront. In 2012 komen de eerste voorzichtige berichten. Hij maakt het goed en maakt weer muziek. In 2013 brengt hij dit album uit. Samen met Colin Bass, Dennis Clement en Guy LeBlanc neemt hij The Snow Goose opnieuw op, als eerbetoon aan Peter Bardens, de oertoetsenist van Camel die op de oorspronkelijke versie in 1975 speelde, maar in 2002 overleed (ook aan kanker). Het is niet een letterlijke kopie van het origineel, Latimer voegt er stukjes aan toe en met behulp van de hedendaagse technieken klinkt het super. Fraaie versie die wat mij betreft naast de oorspronkelijke mag staan. Ik kocht 'm op 23 december 2013. Alle hoop was gevestigd op nieuw werk van de band, maar daar wacht ik nog steeds op. In de jaren erna tourt Camel, in 2016 met The Snow Goose. Op 9 juni 2018 zie ik Latimer, Bass, Clement en Peter Jones aka Tiger Moth Tales in Tivoli Vredenburg. Latimer heeft pech, hij moest eerdere concerten afzeggen vanwege een longontsteking en omdat hij gebukt gaat onder een hernia, zit hij het grootste deel van het concert. Dat concert is overigens fantastisch. De gehele plaat Moonmadness (mijn favoriet) voor de pauze en dan dik vijf kwartier klassiekers (Unevensong! Rajaz! Ice! Coming Of Age!) en natuurlijk Lady Fantasy.


:Y

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 09-09-2020 21:10:36 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 9 september 2020 @ 08:14:07 #79
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_194965220
bazbo cd0383: Camembert - Negative Toe



Kijk. Hoor. Dit kun je ook doen met de muziek van Frank Zappa. Je pakt niet een lied, een compositie of een tekst, maar je neemt de atmosfeer, de instrumentatie of de manier van componeren en improviseren. Dan maak je zes instrumentale werken in de stijl van Uncle Meat, Waka/Jawaka en The Grand Wazoo en die breng je uit. Het grote Franse gezelschap Camembert doet het in 2017 en zo gauw ik ervan hoor, wil ik het beluisteren. Ik koop de plaat op 15 oktober 2018. De achttienkoppige band zou deze zomer op het grote Zappafestival in Noordoost-Duitsland komen spelen, maar belooft dat we een herkansing krijgen ik 2021. Ben benieuwd.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 9 september 2020 @ 19:30:45 #80
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_194976081
bazbo cd0384: Can - Tago Mago



Vorig jaar vond ik dat ik schandalig weinig Can in de kast heb staan en dus kocht ik een paar klassiekers van de band. Tago Mago is hun bekende dubbelelpee. Hij verscheen in 1971, in 2007 kwam een mooie remaster en ik kocht een versie met die remaster erop op 14 oktober 2019. Slechts zeven stukken in vijf kwartier. Op de eerste plaat staat (voor Can-begrippen) toegankelijk werk en op de tweede slaat de band aan het experimenteren. Grensverleggend voor die tijd en nog altijd boeiend. Klassieker, dus.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 9 september 2020 @ 19:38:32 #81
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_194976196
bazbo cd0385: Can - Ege Bamyasi



Oftewel okraschoten. Op de opvolger uit 1972 staan wat kortere stukken, zeven in totaal op een enkele elpee. Ik kocht een remaster uit 2007 op 6 mei 2019. Irmin Schmidt, Holger Czukay, Jaki Liebezeit en Michael Karoli gaan hier fijn aan de slag, met af en toe de malle en grotendeels geïmproviseerde zang van Damo Suzuki. Spoon was geloof ik zelfs een hitje. Over klassiekers gesproken: ook deze hoort daarbij.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 9 september 2020 @ 19:44:04 #82
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_194976280
bazbo cd0386: Can - Future Days



Het lijkt wel of het in 1973 nog weer iets toegankelijker wordt, maar bij Can kun je niet in dat soort termen denken en spreken. Vier stukken op de plaat, de tweede plaatkant werd helemaal in beslag genomen door Bel Air, dat van de ene sfeer in de andere stemming valt: bij vlagen is het swingend en opzwepend. Ook deze plaat kreeg een mooie remaster in 2009 en ik kocht er eentje op 6 mei 2019.



:Y

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 09-09-2020 21:13:22 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 11 september 2020 @ 08:27:53 #83
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_194997011
bazbo cd0387: Can - BOX



Dit was de eerste Can die ik kocht. Deze dikke doos verscheen in 1999 en ik haalde hem van een schap in mijn plaatselijke platenwinkel op 31 maart van dat jaar. Er zit een VHS-videoband in met een documentaire (waarin wat chaotische opnames zitten van legendarische concerten uit de begin jaren zeventig), een boek in het Engels, Duits en Frans, plus een dubbelcd. De videoband heb ik ooit een keer bekeken, het boek een keer doorgebladerd en de dubbelcd draai ik nu. Er staan opnames op van 1972 tot en met 1977. De hoogtijdagen van Can, dus. Eerste plaatje opent met opnames uit 1975, waarop de band heerlijk aan het jammen en improviseren is. Bij vlagen rommelig, maar ze komen altijd weer uit bij iets wat ergens op lijkt. Dan komt er wat uit 1977 voorbij. Czukay heeft zijn bas dan ingeruild voor elektronische keukenapparatuur en Rosko Gee is op bas toegevoegd. Op de tweede cd een bijna veertig minuten durende jam uit Colchester 1972, waarop Suzuki lekker tekeer gaat, nog iets uit 1975 en dan een kwartier durende afsluiter Spoon uit 1972. Mooi overzicht van waar Can live toe in staat was. Wat mij vooral opvalt is hoe strak de band was terwijl het toch heel vrij materiaal is, wat een weergaloze ritmetandem Czukay en Liebezeit waren, hoe funky Michael Karoli op gitaar kon zijn en wat een briljant musicus Irmin Schmidt was (en is).



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 11 september 2020 @ 11:42:29 #84
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_194999707
bazbo cd0388: Gary Burton, Pat Metheny, Steve Swallow & Antonio Sanchez - Quartet Live



Deze vond ik gisteren in een plaatselijke platenwinkel. Hij ontbrak nog in mijn verzameling Pat Metheny (bij de M, tot over een jaar of zo). Toch zet ik deze bij de B en dus is hij nu aan de beurt. Metheny was achttien jaar toen hij in 1974 met vibrafonist Gary Burton ging toeren. De gitaar en vibrafoon sloten prachtig op elkaar aan. Twee jaar later zette Metheny zijn solocarrière (en die met zijn Pat Metheny Group) op poten. In 1990 was er een reünie met Burton en een plaat, net als in 1998 (ook met Chick Corea erbij). De opnames op dit album zijn gemaakt in juni 2007 met bassist Steve Swallow en (vaste Metheny-)drummer Antonio Sanchez. De plaat kwam uit in 2009. Goed kwartet, lekker op elkaar ingespeeld en alles klinkt fris en vloeiend. Op het repertoire oud spul uit de Burtontijd, maar ook stukken van Keith Jarrett, Chick Corea, Steve Swallow en Carla Bley, plus de titelcompositie van de Metheny-Sanchez-Holland-plaat Question And Answer.. Mooi, soms braaf en soms avontuurlijk jazzalbum dat ik zeker vaker uit de kast ga trekken.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 11 september 2020 @ 12:03:53 #85
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_195000138
bazbo cd0389: Jim Capaldi - Something So Strong



Ergens in 1988 hoor ik dit lied op de radio en ik vind het een sterk lied. Capaldi ken ik van Traffic (zie de T, tot over dik twee jaar), de band met Steve Winwood (zie de W, tot over tweeënhalf jaar). Ik vind deze cd-single voor een spotprijs op 2 oktober 1989 en koop hem. Naast het titelnummer vinden we Child In The Storm, net als dat titelnummer afkomstig van Capaldi's soloplaat Some Come Running van dat jaar en You Are The One opgenomen twee jaar daarvoor.


:Y

[ Bericht 14% gewijzigd door bazbo op 11-09-2020 12:11:18 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 11 september 2020 @ 15:25:22 #86
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_195004050
bazbo cd0390: various - Dear Mr. Fantasy - Featuring the music of Jim Capaldi & Traffic - A celebration for Jim Capaldi



Tja, Jim Capaldi ging op op 28 januari 2005 dood. Twee jaar later op 21 januari 2007 vond er een groot concert plaats in de Roundhouse in Camden Town, Londen om Capaldi en zijn muzikale nalatenschap te eren. Niet de kleinsten speelden solostukken van Jim en ook heel veel van Traffic. Steve Winwood, Pete Townshend, Paul Weller, Yusuf Islam, Joe Walsh, maar ook Gary Moore en Jon Lord. Leuk gezelschap. Opbrengsten van het concert gingen naar een stichting voor een kindertehuis in de favela's van Rio de Janeiro waar Capaldi zich al jaren hard voor maakte. Van het concert verscheen een dvd en een dubbelcd en de cd's hoor ik nu. Ik kocht die trouwens op 23 augustus 2007. Ik heb hem eigenlijk nog weinig gedraaid en dat betreur ik nu, want er staat geweldig spul op. Paul Weller trapt af met Traffic's vroege hit Paper Sun en daarna wordt het feest steeds fijner. Hoogtepunten vind ik vooral als Steve Winwood ouderwets zijn Hammond en gitaar beroert op de Trafficstukken (Light Up Or Leave Me Alone en Dear Mr. Fantasy), maar Joe Walsh (Living On The Outside, 40,000 Headmen en John Barleycorn Must Die) en Pete Townshend (No Face, No Name, No Number) zijn ook niet te versmaden. En wat dachten we van Paul Weller die Here We Go Round The Mulberry Bush of Pearly Queen vertolkt? Wat jullie dachten weet ik niet, maar ik vind het bijzonder mooi. De grote gezamenlijke versie van Love Will Keep Us Alive aan het eind is daardoor een beetje anticlimax. Maar ik klaag niet. Mooi eerbetoon aan een vergeten grootheid.






:Y

[ Bericht 2% gewijzigd door bazbo op 11-09-2020 21:09:06 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 13 september 2020 @ 20:36:33 #87
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_195046444
bazbo cd0391: Jim Capaldi - Dear Mr. Fantasy - The Jim Capaldi Story



Nog een eerbetoon aan de in 2005 veel te vroeg gestorven (maagkanker) drummer, percussionist en zanger Jim Capaldi: een mooie box met vier cd's die in 2011 verscheen en ik kocht op 15 november van dat jaar, toen hij net uit was. Prachtig overzicht van 's mans carrière, met de nadruk op zijn solowerk. Plaatje 1 opent met een paar singles van bandjes waar hij begin jaren zestig deel van uitmaakte: The Helions, Revolution en Deep Feeling. Vervolgens komen er wat Trafficstukken aan bod en dan vooral die waar Capaldi groots aan bijdroeg. Leuk is dat Pearly Queen van het comebackconcert van Eric Clapton uit 1973 in The Rainbow Theatre is opgenomen. In de gelegenheidsband louter grootheden: naast Clapton horen we onder andere Pete Townshend en Steve Winwood, plus Capaldi op drums. Het eerste plaatje eindigt met enkele stukken van Capaldi's eerste soloplaat. Plaatje twee beslaat zijn solowerk uit de verdere jaren zeventig, waaronder zijn uitvoering van het klassieke Love Hurts, waarmee hij nog een hit scoort ook. Een uittreksel van zijn soloplaten uit de jaren tachtig staan op plaatje drie en die kenmerken zich door een wat commerciëler koers en die typische jarentachtigprutproductie. Het vierde plaatje laat het einde van de carrière horen, zijn laatste demo's en enkele bijzondere stukken, bijvoorbeeld Love's Got A Hold On Me met George Harrison en een opname van de repetitie van Dear Mr. Fantasy door Traffic (Steve Winwood en Capaldi) voor de ceremonie voor de Rock 'n Roll Hall Of Fame in 2004, vlak voor Capaldi's verscheiden.






:Y

[ Bericht 5% gewijzigd door bazbo op 14-09-2020 08:04:03 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage maandag 14 september 2020 @ 08:40:40 #88
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_195051532
bazbo cd0392: Captain Beefheart and his Magic Band - Safe As Milk



Eerste album van Don van Vliet, beter bekend als Captain Beefheart. Beefheart was een jeugdvriend van Frank Zappa en beiden hebben op verschillende manieren met elkaar samengewerkt. Aangezien ik sinds begin jaren negentig nogal verslaafd ben aan Zappa (zie de Z, tot over drie jaar), kon ik niet om werk van Beefheart heen. Het eerste album met de Magic Band uit 1967 is gelijk een meesterwerk. Twaalf puntige, toegankelijke maar evenzogoed 'rare' popsongs. Er zitten al vlagen avantgarde, psychedelica, garagerock, idioterie en abstractie in. Samenstelling van de band was in deze tijd nogal wisselend, vandaar dat er nogal wat (studio)muzikanten meedoen. Van Dyke Parks speelde een rol, net als een jonge Ry Cooder. Verder John French, later bekend als Drumbo, Alex Schnouffer en Jeff Cotton. Ook horen we een gastoptreden van Taj Mahal. Eigenlijk ondoenlijk om hoogtepunten aan te wijzen; het album is een aaneenschakeling van stemmingen waarin je dondert. Mag ik Electricity wel noemen? In 1999 verscheen een mooie remaster met een boel extra stukken erop en die kocht ik op 16 augustus 1999.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage maandag 14 september 2020 @ 14:42:09 #89
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_195056292
bazbo cd0393: Captain Beefheart and the Magic Band - The Mirror Man Sessions



Deze cd komt uit 1999, maar de opnames vonden plaats in 1968. Het is een wat warrige tijd. Bandleden komen en gaan, Beefheart maakt zich nogal onmogelijk (iets wat hem zijn gehele carrière parten speelt), er verschijnt een vinylelpee Strictly Personal tegen de zin van Beefheart in, meneer wil weer verder en eigenlijk is het een complete rotzooi in 1968. Deze cd is een weergave van wat Beefheart (waarschijnlijk) wél zou willen, aangevuld met wat extra materiaal. Het 'officiële' deel bestaat uit vier langgerekte stukken/jams, volop gitaarhooks/licks en bizarre drumpatronen, waaroverheen Beefheart zijn teksten declameert. De bonusstukken waren eerder te vinden op allerlei bootlegs en andere onofficiële platen. Het materiaal op de cd is in 1999 geremastered en klinkt als een tiet. Hoe obscuur het allemaal ook klinkt: mooi werk, weer.




:Y

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 15-09-2020 11:53:17 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Moderator dinsdag 15 september 2020 @ 20:59:54 #90
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_195078642
BBCD205



Oysterhead met the grand pecking order is met recht een supergroup namelijk Trey Anstasio van Phish, Steward Copeland van the Police en Les Claypool van Primus. Ze Hebben slechts één album uit deze gemaakt in 2001. De meeste nummers hierop hebben ze ook live gespeeld bij een concert in 2000. Dit werkt erg goed ik ben minder bekend met werk van Anastasio en Copeland maar dit is een hele geslaagde mix, het is geen primus light zoals sommige andere projecten met Claypool wel eens willen worden. Ik heb heel erg het gevoel dat deze heren een gezonde dosis respect voor elkaars muzikaliteit hebben en daar echt een pareltje van een album hebben gesmeed, helaas dus maar 1 keer...

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Redactie Frontpage woensdag 16 september 2020 @ 09:31:23 #91
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_195083930
bazbo cd0394: Captain Beefheart and his Magic Band - Trout Mask Replica



Legendarische plaat die ook wel bekend staat als 'the weirdest album ever'. Er is zo enorm veel over te vertellen; drummer John French (aka Drumbo) wijdt er in zijn gigantisch dikke pil over Beefheart honderden pagina's aan. Lang verhaal kort: Beefheart wil een nieuwe plaat maken, maar dan helemaal zoals hij het zelf echt wil. Hij heeft al wat liedjes in zijn hoofd zitten. Voor de productie en opname vraagt hij zijn jeugdvriend Frank Zappa. Die onderzoekt wat Beefhearts wensen zijn en samen komen ze tot de conclusie dat de band zich een paar dagen opsluit in een groot huis ergens in LA, daar gaat repeteren en uiteindelijk maakt Zappa daar dan de 'field recording' en dat wordt de plaat: live, rauw, precies zoals Beefheart wil. Dat gebeurt. Tijdens de weken, maanden in het huis maakt Beefheart zich nog onmogelijker dan hij al was, hij blijkt een regime met een psychologische oorlogvoering te hebben ontwikkeld waar de grootste despoten nog iets van kunnen leren. Zappa maakt de opnames in het huis met zijn mobiele opnameapparatuur, mixt deze mooi tot een geheel en laat het Beefheart horen. Die springt uit zijn vel: wat Zappa wel niet dacht, er op zo'n goedkope manier vanaf te komen? Nee, een échte studio, dat is wat Beefheart wil. Ach zo. Zappa, zwaar de smoor in, heeft nog wat tijd liggen die hij heeft geboekt ergens in een studio. De band speelt alle partijen vrij snel in en dan komt Beefheart. Die heeft weer wat noten op zijn zang. In een of ander nummer moeten tientallen percussie-instrumenten komen en Zappa moet die regelen. Uiteindelijk hoort Beefheart het resultaat en zegt hij: 'Toch maar niet.' Meer van dat soort wensen-niet-van-deze-aarde heeft hij. De spanning tussen Beefheart en Zappa stijgt. Ten slotte moet Beefheart zijn zangpartijen nog inzingen. Hij weigert een hoofdtelefoon en doet het met het geluid dat 'lekt' door de schermen van de zangcabine. Hij brult alle teksten van zich af in een paar sessies en klaar is hij. Zappa heeft nog een hele kluif aan het afmixen. Het resultaat is een bijna tachtig minuten durende dubbelelpee met daarop achtentwintig abstractavantgardegaragerockstukken die uiteindelijk in 1969 verschijnt. De gitaren leggen mozaïekachtige patronen die al dan niet tegen elkaar in gaan, de bas en de drums volgen en Beefheart heeft de vrije rol met zijn saxofoon en stem en teksten. Er zijn heel veel vinyl- en cd-versies van de plaat en die lijken van verschillende masters te komen. Onder de Beefheartadepten is veel discussie over welke de 'echte' is en welke het beste klinkt. Ik kocht een cd-versie, een wat onduidelijke Amerikaanse uit een onbekend jaar, op 19 juni 1993. De 'originele' 'field recordings' van Zappa verschenen op de grote box Grow Fins in 1999. Aanvankelijk verkoopt de plaat weinig tot niets; in de loop van de jaren krijgt het album een cultachtige status en heden ten dage zien veel muziekliefhebbers als een meesterwerk dat zijn gelijke niet kent. Ik ben een van die muziekliefhebbers.






:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 16 september 2020 @ 14:20:52 #92
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_195089273
cd0395: Captain Beefheart and his Magic Band - Lick My Decals Off, Baby



Deze ontbrak heel erg lang in mijn Beefheartverzamelingetje. Ik wist dat het een van zijn allerbeste moest zijn, maar had hem nog nooit gehoord. Tot ik op 22 oktober 2015 in een plaatselijke platenwinkel was en zowaar. Er was net een remaster verschenen! Lick My Decals Off, Baby is het logische vervolg op Trout Mask Replica. Dit keer heeft Beefheart zelf de productie in handen genomen. Je zou verwachten dat het een grote chaos zou worden, maar dat is zeker niet het geval. De geniale gekte is verder uitgewerkt, dit keer tot vijftien stukken in net achtendertig minuten. Het klinkt wat minder ongepolijst dan op Trout. De band is ook iets anders van samenstelling. Art Tripp (van The Mothers) is toegevoegd met zijn marimba, het geen weer een iets breder klankpalet oplevert. Compositorisch is het allemaal heel ietsie toegankelijker, al zal de luisteraar die het type ondoordringbare geluidsmuurtjes van Trout Mask niet te verteren vond er toch nog veel moeite mee hebben. Helaas verdween ook dit album in de obscuriteit. Beefheart mag dan muzikaal/tekstueel een briljante figuur zijn, zakelijk mislukte zijn gehele carrière zo ongeveer. Hij tekende her en der platencontracten en uiteindelijk wist hij zelf niet meer waar hij aan moest voldoen, hetgeen ook een paar ongelofelijke missers in zijn oeuvre opleverde. In 1973 en 1974 zat hij compleet aan de grond. Artistiek bevond hij zich in 1970 op een hoogtepunt en ik moet zeggen: ik vind ook deze inderdaad een van Beefhearts allerbeste. Opnieuw een klassieker.






:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 16 september 2020 @ 15:44:21 #93
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_195091018
bazbo cd0396: Captain Beefheart and his Magic Band - The Spotlight Kid - Clear Spot



Deze cd verscheen in 1990. Erop staan twee Beefheartplaten: The Spotlight Kid uit 1971 en Clear Spot uit 1972. Het zijn twee sterke en redelijk toegankelijke albums van de Captain. Op het eerste album speelt dezelfde band als op Lick, op het tweede zijn Rockette Morton, Drumbo en Ed Marimba (John French en Art Tripp) vertrokken. Het materiaal op beide platen is wat meer bluesy en melodieus, maar schijn bedriegt: het is toch weer complexer als je het goed beluistert. Zeer genietbaar, desondanks. Ik kocht deze cd op 4 september 2000.





:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 17 september 2020 @ 08:06:49 #94
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_195103831
bazbo cd0397: Captain Beefheart and his Magic Band - Unconditionally Guaranteed



In 1974 verschijnt dan dit albumpje. Tien liedjes, krap eenendertig minuten lang. Beefheart zit weer eens bij een andere platenmaatschappij, ligt ook daar weer overhoop omdat hij - onvoorspelbaar als hij is - tegelijkertijd ook bij andere bedrijven tekent en zich niet aan afspraken kan houden. De plaat is 'eenvoudig', er staat vooral bluesgerelateerd spul op. Slecht is het niet, maar diepe indruk maakt het ook niet. Ik kocht de cd op 27 april 2001. De plaat verkoopt ook nog eens niet heel goed, ondanks dat Beefheart opduikt in allerlei tv-programma's om Upon The My Oh My te vertolken. Zo is hij te zien bij de Old Grey Whistle Test en zelfs op de Nederlandsche tv (Sjef van Oekels Discohoek). Opvolger Bluejeans And Moonbeams is zo mogelijk nog onsuccesvoller. Ik dacht toch werkelijk dat ik 'm in de cd-kast had staan, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 17 september 2020 @ 09:02:07 #95
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_195104377
bazbo cd0398: Captain Beefheart and his Magic Band - Shiny Beast (Bat Chain Puller)



Beefheart maakt er echt een zootje van. In 1975 zit hij helemaal verstrikt in allerlei intriges en avonturen met platenmaatschappijen. Vriend Zappa schiet te hulp en wil hem mee op tour nemen met zijn eigen band. Bij de eerste auditie al sneuvelt Beefheart: zijn hele gevoel voor timing schiet te kort. Een half jaar later gaat het beter en Beefheart reist mee met de tour waarvan later opnames verschijnen op Zappa's plaat Bongo Fury (een prachtwerk, overigens). Eind van de tour is Zappa het grillige karakter van Beefheart ook weer zat (Beefheart liet bijvoorbeeld zijn tassen met instrumenten en teksten overal slingeren en vergat ze regelmatig mee te nemen, waardoor het tourgezelschap weer terug moest of vliegtuigreizen vertragingen opliepen). Dat betekende dat ook de opnames voor een nieuw album Bat Chain Puller dat Zappa zou produceren op de planken belanden. (Die opnames verschijnen uiteindelijk pas in 2012.) Beefheart zoekt zijn heil en vindt het bij Virgin en voor die maatschappij neemt hij Shiny Beast op. Het is een verrassend sterke plaat, met enkele klassieke topstukken erop. Owed T'Alex is een klapper, Harry Irene een bijna lieflijk liedje en de absolute megaknaller is het (instrumentale!) Suction Prints. Art Tripp is weer van de partij, Jeff Morris Tepper op gitaar en Bruce Fowler komt uit de 1973-1975 Zappaband. Ik koop de cd op 2 mei 2000. Waardige Beefheartplaat, dit!





:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 17 september 2020 @ 10:51:04 #96
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_195106165
bazbo cd0399: Captain Beefheart and his Magic Band - Doc At The Radar Station



Beefheart zet de sterke lijn voort met dit album uit 1980. Ook weer op het Virgin label, dus daar gaat iets goed. Gitarist Gary Lucas is aangesloten. John 'Drumbo' French is terug op drums, gitaar, vocalen. Hoewel weer iets 'abstracter' als de voorganger, staan er weer pakkende stukken op deze plaat. Hot Head is een robuuste rocker, Flavor Bud Living een mal gitaarinstrumentaaltje en zo zijn er nog wel meer fraaie dingen te beluisteren. Ik koop de cd op 17 september 1999.





:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 17 september 2020 @ 19:03:12 #97
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_195114586
bazbo cd0400: Captain Beefheart and his Magic Band - Ice Cream For Crow



In 1982 doet Beefheart het nog een keer: een prima plaat maken. Jeff Morris Tepper en Gary Lucas zijn weer van de (gitaar)partij, voor de rest wel een nieuwe band. Er staan weer een paar schitterende stukken op en al lijkt het bijna een toegankelijke plaat, instrumentaal gezien is alles verraderlijk complex. Op de hoes van het album prijkt een iconische foto van de Captain, gemaakt door Anton Corbijn. Met zijn hoed in de hand voor de borst lijkt Beefheart zowaar kwetsbaar. Na deze plaat hield Beefheart de muziekindustrie definitief voor gezien. Hij trekt zich met zijn vrouw terug in zijn huis in de Majave Desert en richt zich helemaal op het schilderen, al maakt hij af en toe nog een uitstapje naar de poëzie. Dit is dus het laatste 'officiële' Beefheartstudioalbum. Ik kocht de cd op 9 september 2000.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 18 september 2020 @ 08:11:17 #98
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_195122413
bazbo cd401: Captain Beefheart and the Magic Band - Grow Fins - Rarities 1965-1982



Dikke doos propvol met rariteiten (voor zover je daarvan kunt spreken bij Beefheart): vijf plaatjes in totaal. Deze box verscheen in 1999 en ik kocht hem op 28 augustus van dat jaar. Het eerste plaatje beslaat de beginjaren van 1965-1967: demo's, wat livewerk, alles is nog wat bluesy, mooi. Op het tweede plaatje de jaren 1967-1968: veel live, weer wat demo's, allemaal al wat weirder. Het derde en vierde plaatje zijn gewijd aan de 'field recordings' die Zappa maakte en die de eigenlijke Trout Mask Replica hadden moeten worden/zijn. Geweldig om de (vierendertig) stukken eens in de ruwe versie te horen. Het geluid is niet heel denderend en veel van de opnames stijgen niet uit boven repetitieachtig geneuzel, waarin net niet te horen is wat iedereen zegt. Maar een waardevol document blijft het. Op het vierde plaatje ook videobeelden van (televisie)optredens 1968-1972, waaronder het legendarische Amougies-festival in 1969 (waar Zappa de spreekstalmeester was en een potje meejamde met Pink Floyd). Op het vijfde plaatje staan live-, radio- en demo-opnames van 1969-1982. Alles bij elkaar een schitterend overzicht van 's mans bijzondere muziekcarrière. Niet voor de beginner, maar voor de liefhebber valt hier veel schoons te ontdekken. Gaaf.







:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 19 september 2020 @ 16:19:49 #99
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_195147685
bazbo cd0402: Captain Beefheart and the Magic Band - Bat Chain Puller



Verhaal. In 1975 ronden Zappa en Beefheart de Bongo Fury tour af. Zappa had het even gehad met zijn jeugdvriend, die naarmate de tour vorderde, op het podium tekeningen van Zappa begon te maken en in het publiek uitdeelde. Zappa moedigde Van Vliet aan om vooral verder te gaan met zijn eigen muziek. Er volgde een tour door Europa en daarna gaf Zappa aan Beefheart alle tijd, gelegenheid én geld om een nieuw album op te nemen in zijn studio. Bovendien leende hij hem Denny Walley, de roemruchte slidegitarist uit zijn band. Zappa zelf ging op een nieuwe tournee met een nieuwe eigen band. Beefheart accepteerde maar wat graag, zocht andere bandleden (vond John French aka Drumbo en Jeff Morris Tepper), slaagde erin een zwik nieuwe stukken te maken en haalde een paar oudere ongebruikte nummers van de plank. Zappa's manager Herb Cohen was in control en de plaat Bat Chain Puller was afgemixt en al, toen Zappa terug kwam. Plots was meneer Cohen nergens meer te vinden, inclusief alle archiefopnamen van Zappa, waaronder het complete nieuwe album van Beefheart. Zappa begon een serie rechtszaken om zijn werk terug te krijgen, maar Beefheart kon daarop niet wachten. Dat maakte Zappa weer boos. Beefheart ging aan het werk aan een nieuw album en nam enkele van de BCP-stukken opnieuw op. Sommige daarvan kwamen op zijn Shiny Beast (Bat Chain Puller) uit 1978 en andere weer op Doc At The Radar Station (1980). De originele opnames voor Bat Chain Puller kreeg Zappa terug, maar door allerlei gedoe bleven ze op de plank liggen. Zo probeerde gitarist Gary Lucas bijvoorbeeld in 1982 om wat materiaal te mogen gebruiken voor Ice Cream For Crow, maar Zappa wilde de opnames als één geheel uitbrengen en dat wilde Beefheart dan weer niet op dat moment. Pas in 2012 (negentien jaar na het overlijden van Zappa) was het dan zover: de Zappa Family Trust bracht deze cd uit. Ik koop hem op 4 augustus 2012. Veel materiaal kennen we natuurlijk van de genoemde platen, maar het is schitterend om ze in de 'originele' versies te horen. Wat een energie spat ervanaf! Beefheart, French, Walley en Tepper zijn in topvorm en dit is echt een debiel goede plaat. We krijgen ook wat extra stukken, waaronder het dik acht minuten durende Hobo-ism, medegeschreven door Denny Walley. In het boekje vertellen French en Walley uitgebreid over het tot stand komen van de plaat. Zeer interessant. En Beefheart zelf? Die overleed op 17 december 2010 en mocht de release van een van zijn allerbeste albums dus helaas niet meer meemaken.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 20 september 2020 @ 09:46:12 #100
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_195159119
bazbo cd0403: Captain Beefheart - Pearls Before Swine Ice Cream For Crows



Dit bijzondere pakketje verschijnt in 1996 en ik vind het in mijn plaatselijke platenwinkel op 4 september 2000. Het is een boekje ter grootte van een cd-doosje, met daarin essays over Beefhearts schilderijen en poëzie. Erbij zit een 3" cd'tje waarop Beefheart zes van zijn teksten/gedichten voordraagt. Het cd'tje duurt nog geen zeven minuten, maar het grijpt me enorm naar de strot. Ik snap geen bal van zijn teksten, maar hoor een breekbare oude man, aangedaan door MS, die met bibberende krakende stem zijn woorden spreekt. Hartverscheurend en indrukwekkend.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')