abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 19 augustus 2020 @ 15:09:35 #1
477504 reconhellz
Inwoner v facisten samenleving
pi_194633541
Als ik op https://www.caloriecalculator.nl/bmi-caloriebehoefte/ De berekening doe, krijg ik :

Je BMI is 24,9 (gezond gewicht). Je BMR is 1836 calorieën/kcal. Dit is de hoeveelheid calorieën die je verbrandt als je helemaal niets doet. Gebaseerd op je geselecteerde hoeveelheid lichaamsbeweging verbrand je in totaal ongeveer 2203 calorieën/kcal per dag. Dit is de hoeveelheid calorieën die je nodig hebt om op gewicht te blijven.

Nu weet ik dat er normaal gezegt word dat mannnen 2000 calorieen moeten verbranden dagelijks. In hoeverre klopt dit? Deze calculator zegt zelfs 2200 calorieen?

Voor mij is dat best veel. meestal zit ik misschien doorgaans op 1400 calorieen ongeveer dagelijks en dan val ik niet af. soms 1600-1800 of- 2000 calorien maar dan kom ik gewoon aan als ik dat elke dag doe. Superveel eet ik dus niet.

Dus die 2000 of 2200 klinkt voor mij echt veel als dagelijkse aanbeveling.
Man can not make laws. There is a thing such as objective morality.
Kingship Rulership Government are all euphemisms for SLAVERY!
Scientism is a religion! One of white robes instead of black robes.
Current day scientists often amount to PRIESTS!
pi_194633566
Ik zou niet teveel focussen op BMI.

Wat is je leeftijd, lengte en huidige gewicht? En daarbij het belangrijkste: Wat is je doel?
Mee doen is belangrijker dan winnen!
pi_194633567
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 15:09 schreef reconhellz het volgende:
meestal zit ik misschien doorgaans op 1400 calorieen ongeveer dagelijks en dan val ik niet af.
Heb je het weleens bijgehouden?

Toen ik begon met calorieën tellen via MyFitnessPal (geweldige app om je kcals bij te houden, gigantische database aan o.a. Nederlandse levensmiddelen) was ik verbaast hoe mijn eetgedrag was en hoeveel kcals ik weleens at, terwijl ik ook dacht dat ik "wel rond de 2000 ofzo" zou zitten.

Kwam ik even van een koude kermis thuis :@

[ Bericht 6% gewijzigd door Erasmus op 19-08-2020 15:12:54 ]
pi_194633667
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 15:11 schreef Erasmus het volgende:
Kwam ik even van een koude kermis thuis :@
Daarom durf ik het niet _O-
  woensdag 19 augustus 2020 @ 15:21:43 #5
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_194633687
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 15:11 schreef Erasmus het volgende:

[..]

Heb je het weleens bijgehouden?

Toen ik begon met calorieën tellen via MyFitnessPal (geweldige app om je kcals bij te houden, gigantische database aan o.a. Nederlandse levensmiddelen) was ik verbaast hoe mijn eetgedrag was en hoeveel kcals ik weleens at, terwijl ik ook dacht dat ik "wel rond de 2000 ofzo" zou zitten.

Kwam ik even van een koude kermis thuis :@
Dit ja, je moet het voor de gein eens bijhouden, ook incl. boter die je op je brood doet e.d. Loopt hard op op een dag :o
pi_194633697
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 15:21 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Dit ja, je moet het voor de gein eens bijhouden, ook incl. boter die je op je brood doet e.d. Loopt hard op :o
Super moeilijk om allemaal bij te houden. Ieder dropje dat je tussendoor in je mond doet moet je dus registreren
Mee doen is belangrijker dan winnen!
  woensdag 19 augustus 2020 @ 15:23:42 #7
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_194633718
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 15:22 schreef dezomervoorbij het volgende:

[..]

Super moeilijk om allemaal bij te houden. Ieder dropje dat je tussendoor in je mond doet moet je dus registreren
Ja maar voor 2 dagen ofzo om een idee te krijgen is dat toch wel te doen?
pi_194633731
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 15:23 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Ja maar voor 2 dagen ofzo om een idee te krijgen is dat toch wel te doen?
Zeker.

Bij mij werkte het uiteindelijk niet, omdat gewoon geen dag hetzelfde is. Maar als je een evenwichtig eetpatroon hebt zou het prima inzichtelijk kunnen maken idd.
Mee doen is belangrijker dan winnen!
  woensdag 19 augustus 2020 @ 16:25:34 #9
477504 reconhellz
Inwoner v facisten samenleving
pi_194634579
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 15:11 schreef Erasmus het volgende:

[..]

Heb je het weleens bijgehouden?

Toen ik begon met calorieën tellen via MyFitnessPal (geweldige app om je kcals bij te houden, gigantische database aan o.a. Nederlandse levensmiddelen) was ik verbaast hoe mijn eetgedrag was en hoeveel kcals ik weleens at, terwijl ik ook dacht dat ik "wel rond de 2000 ofzo" zou zitten.

Kwam ik even van een koude kermis thuis :@
Ja anders zeg ik het niet. Zeg de nummers niet zomaar.
Man can not make laws. There is a thing such as objective morality.
Kingship Rulership Government are all euphemisms for SLAVERY!
Scientism is a religion! One of white robes instead of black robes.
Current day scientists often amount to PRIESTS!
pi_194634584
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 16:25 schreef reconhellz het volgende:

[..]

Ja anders zeg ik het niet. Zeg de nummers niet zomaar.
Genoeg mensen die dat wel uit de losse pols doen, maar prima.
  woensdag 19 augustus 2020 @ 16:28:18 #11
477504 reconhellz
Inwoner v facisten samenleving
pi_194634614
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 15:11 schreef dezomervoorbij het volgende:
Ik zou niet teveel focussen op BMI.

Wat is je leeftijd, lengte en huidige gewicht? En daarbij het belangrijkste: Wat is je doel?
31, 183,5cm, 84 kg. zittend beroep. Doel is bmi op 24 te hebben en houden. buik omvang is net op t gezonde. maar op mijn slechtste moment net erover. als ik 86-87 kg weeg bijv.

Zit dus altijd op die grens van gezond gewicht en licht overgewicht. Maar wil liever wat minder buik en dus ook meer in te gezonde gewicht hebben.
Man can not make laws. There is a thing such as objective morality.
Kingship Rulership Government are all euphemisms for SLAVERY!
Scientism is a religion! One of white robes instead of black robes.
Current day scientists often amount to PRIESTS!
pi_194634626
Ik denk dat ze met die 2000-2200 de BMR + extra activiteiten meerekenen. Dus het hangt af van wat je zoal doet op een dag of dit te veel is of te weinig 🤔
  woensdag 19 augustus 2020 @ 16:30:51 #13
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194634650
De richtlijn adviseert toch voor mannen 2500 kcal en voor vrouwen 2000 kcal?
  Moderator woensdag 19 augustus 2020 @ 16:33:31 #14
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_194634698
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 15:09 schreef reconhellz het volgende:
Als ik op https://www.caloriecalculator.nl/bmi-caloriebehoefte/ De berekening doe, krijg ik :

Je BMI is 24,9 (gezond gewicht). Je BMR is 1836 calorieën/kcal. Dit is de hoeveelheid calorieën die je verbrandt als je helemaal niets doet. Gebaseerd op je geselecteerde hoeveelheid lichaamsbeweging verbrand je in totaal ongeveer 2203 calorieën/kcal per dag. Dit is de hoeveelheid calorieën die je nodig hebt om op gewicht te blijven.

Nu weet ik dat er normaal gezegt word dat mannnen 2000 calorieen moeten verbranden dagelijks. In hoeverre klopt dit? Deze calculator zegt zelfs 2200 calorieen?

Voor mij is dat best veel. meestal zit ik misschien doorgaans op 1400 calorieen ongeveer dagelijks en dan val ik niet af. soms 1600-1800 of- 2000 calorien maar dan kom ik gewoon aan als ik dat elke dag doe. Superveel eet ik dus niet.

Dus die 2000 of 2200 klinkt voor mij echt veel als dagelijkse aanbeveling.
Als je BMR 1839 kcal is en je eet 1400 kcal per dag, dan val je af (ook als je de hele dag niets doet)
Val je niet af? Dan klopt je BMR niet en/of eet je blijkbaar meer dan je denkt.
F.K.A. SuperwormJim
  woensdag 19 augustus 2020 @ 16:39:51 #15
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_194634793
quote:
99s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 16:33 schreef SuperwormJim het volgende:

[..]

Als je BMR 1839 kcal is en je eet 1400 kcal per dag, dan val je af (ook als je de hele dag niets doet)
Val je niet af? Dan klopt je BMR niet en/of eet je blijkbaar meer dan je denkt.
Dit. Met "1400 kcal" is de kans ongeveer 99,99% dat je meer binnenkrijgt dan jij inschat. Of dat nou is omdat je niet alles (goed) telt, of omdat je je weekend binge niet meerekent (10 bier + maccie/kapsalon, bijvoorbeeld).

Mijn advies zou wel zijn om redelijk standaard te eten en een aantal kcal te 'kiezen', dus zeg 2000, en dit consistent te doen voor 2-3 weken. Als je dan nog steeds niet bent afgevallen in gemiddeld gewicht, kan je minderen in kcal, mits je zeker weet dat je goed geteld hebt en eerlijk bent geweest naar jezelf.
WFPB!
pi_194635042
Weet je waarom het niet zo werkt? Omdat kcal niet bestaan. Het is slechts een max. energiewaarde van de stoffen. Je lichaam gebruikt eiwitten, vetten en koolhydraten niet op dezelfde wijze. Hier is voldoende wetenschappelijk bewijs voor.

Eet als man vooral eiwitten, koolhydraten alleen als je krachtsport/bodybuilding doet (zo niet, beperkt koolhydraten eten), en matig tot adh hoeveelheid vetten (en beperk dat vooral tot gezonde vetten). Als vrouw, koolhydraten flink inperken, eiwitten naar aanbevolen hoeveelheid en minder zuinig op de vetten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cockwhale op 19-08-2020 17:02:06 ]
  woensdag 19 augustus 2020 @ 16:59:03 #17
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194635102
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 16:56 schreef Cockwhale het volgende:
Weet je waarom het niet zo werkt? Omdat kcal niet bestaan. Het is slechts een max. energiewaarde van de stoffen. Je lichaam gebruikt eiwitten, vetten en koolhydraten niet op dezelfde wijze. Hier is voldoende wetenschappelijk bewijs voor.

Eet als man vooral eiwitten, koolhydraten alleen als je krachtsport/bodybuilding doet (zo niet, beperkt koolhydraten eten), en matige hoeveelheid vetten (en beperk dat vooral tot gezonde vetten). Als vrouw, koolhydraten flink inperken, eiwitten naar aanbevolen hoeveelheid en minder zuinig op de vetten.
Je nefroloog en cardioloog zullen erg blij met je zijn!
pi_194635177
Je moet toch aardig eten om aan de 3000cal te komen, gezond dan he?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_194635195
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 16:59 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Je nefroloog en cardioloog zullen erg blij met je zijn!
Donder op met je matige kennis.
Niks mis met 1,6gr eiwit per kg gewicht (meer heeft geen toegevoegde waarde). Heeft geen invloed op je nierwerking. Wellicht bij broscience bodybuilders die 2,5+ gram per kg nemen, wat niets doet (tenzij je misschien anabolen "vreet") omdat je het uitpist/poept.

Maar blijf je vooral volstampen met brood, pasta, rijst en aardappelen terwijl je een 'zit'baan hebt.
pi_194646129
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 16:28 schreef reconhellz het volgende:

[..]

31, 183,5cm, 84 kg. zittend beroep. Doel is bmi op 24 te hebben en houden. buik omvang is net op t gezonde. maar op mijn slechtste moment net erover. als ik 86-87 kg weeg bijv.

Zit dus altijd op die grens van gezond gewicht en licht overgewicht. Maar wil liever wat minder buik en dus ook meer in te gezonde gewicht hebben.
Heb je al eens uitgerekend wat je aan calorieën nodig zou hebben? Dus je BMR (Basaal Metabolisme) en je activiteitenniveau (b.v. PAL-waarde zoals hieronder)?

https://krachttraining.info/bmr-berekenen/

En inderdaad, via MyFitnessPal eens alles meten. Is een heel (neurotisch makend) gedoe in het begin maar went snel. Zo weinig mogelijk gokken, maar echt wegen en meten. Zowel dranken (met een maatbeker die aantal milliliters aangeeft) als weegschaaltje voor de aantallen grammen. Niet zelf gaan gokken. Mensen hebben snel de neiging nogal laag te schatten. ;)

En echt alles inklokken en meten: suikerklontjes, scheutje melk in de koffie, extra jus op het vlees, boter op je bammetje, snoepje of koekje tussendoor, braadboter of olijfolie niet te vergeten. Elk glaasje cola of fris; elk biertje, ook al is het "maar" een pilsje of alcoholvrij iets. Wel eerlijk zijn. 1400 is extreem laag voor iemand van jouw lengte en gewicht. Dat kan gewoon niet. Of er moet iets extreem ernstigs aan de hand zijn met je verbranding maar dat lijkt me niet. Waarschijnlijk (sterke) onderschatting van wat je binnen krijgt.

En als je er echt werk van wilt maken, leer etiketten te lezen. Kijk naar de ingrediënten en de macronutriënten (eiwitten, koolhydraten, vetten). Beperk je tot onverzadigde vetten; niet te veel uiteraard. Koolhydraten wat beperken inderdaad, als je toch niet sport. Eiwitten wel, voor je spiertjes (onderhoud, ook als je niet sport of actief bent) en vanwege de vezels (verzadigd gevoel).

Sport je wel of ben je actief?

quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 16:28 schreef TFL het volgende:
Ik denk dat ze met die 2000-2200 de BMR + extra activiteiten meerekenen. Dus het hangt af van wat je zoal doet op een dag of dit te veel is of te weinig 🤔
Tuurlijk. Geen enkel advies is gebaseerd op enkel het BMR. Dat zou een beetje gek zijn.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  donderdag 20 augustus 2020 @ 15:13:19 #21
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_194647400
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 16:56 schreef Cockwhale het volgende:
Weet je waarom het niet zo werkt? Omdat kcal niet bestaan. Het is slechts een max. energiewaarde van de stoffen. Je lichaam gebruikt eiwitten, vetten en koolhydraten niet op dezelfde wijze. Hier is voldoende wetenschappelijk bewijs voor.

Eet als man vooral eiwitten, koolhydraten alleen als je krachtsport/bodybuilding doet (zo niet, beperkt koolhydraten eten), en matig tot adh hoeveelheid vetten (en beperk dat vooral tot gezonde vetten). Als vrouw, koolhydraten flink inperken, eiwitten naar aanbevolen hoeveelheid en minder zuinig op de vetten.
Ja, je lichaam gaat er (iets) anders mee om. En er zijn aanwijzingen dat vrouwen beter relatief iets hoger in vet kunnen zitten dan mannen ja.

Maar claimen dat "kcal niet bestaan" of dat je er niet mee zou kunnen werken gaat dan wel echt een aantal grote stappen te ver.
WFPB!
  donderdag 20 augustus 2020 @ 15:24:05 #22
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194647557
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 17:05 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Donder op met je matige kennis.
Niks mis met 1,6gr eiwit per kg gewicht (meer heeft geen toegevoegde waarde). Heeft geen invloed op je nierwerking. Wellicht bij broscience bodybuilders die 2,5+ gram per kg nemen, wat niets doet (tenzij je misschien anabolen "vreet") omdat je het uitpist/poept.

Maar blijf je vooral volstampen met brood, pasta, rijst en aardappelen terwijl je een 'zit'baan hebt.
En met welke universitaire studie beweer jij dat ik het mis heb? :7
pi_194649972
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 15:13 schreef Dizorn het volgende:

[..]

Ja, je lichaam gaat er (iets) anders mee om. En er zijn aanwijzingen dat vrouwen beter relatief iets hoger in vet kunnen zitten dan mannen ja.

Maar claimen dat "kcal niet bestaan" of dat je er niet mee zou kunnen werken gaat dan wel echt een aantal grote stappen te ver.
"Iets" :')

We spreken over compleet andere stoffen die voor andere functies gebruikt worden en een eigen verwerkingstijd hebben. Puur omdat alle drie deze stoffen als energie verbrand kunnen worden, betekent het niet dat het lichaam dit op elk willekeurig moment zal doen. Het is afhankelijk van de staat van je lichaam en de noodzaak van (verbrandings)energie, maar in het westen lijdt de gemiddelde persoon niet aan (zware) energietekorten, helemaal niet als je de opgeslagen reserves meerekent. En als je geen flikker uitvoert, word je natuurlijk van elk overschot dikker.
  donderdag 20 augustus 2020 @ 17:22:24 #24
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_194650129
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 17:12 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

"Iets" :')

We spreken over compleet andere stoffen die voor andere functies gebruikt worden en een eigen verwerkingstijd hebben. Puur omdat alle drie deze stoffen als energie verbrand kunnen worden, betekent het niet dat het lichaam dit op elk willekeurig moment zal doen. Het is afhankelijk van de staat van je lichaam en de noodzaak van (verbrandings)energie, maar in het westen lijdt de gemiddelde persoon niet aan (zware) energietekorten, helemaal niet als je de opgeslagen reserves meerekent. En als je geen flikker uitvoert, word je natuurlijk van elk overschot dikker.
Je wordt altijd van elk overschot dikker, dat is de definitie van overschot..
En je spuwt allemaal mooie woorden uit hier maar je zegt eigenlijk vrij weinig; en je onderbouwt je stelling totaal niet dat een kcal niet zou bestaan.
Dus concreet voor iemand als TS: Hoeveel moet 'ie eten dan?
WFPB!
pi_194650397
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 17:22 schreef Dizorn het volgende:

[..]

Je wordt altijd van elk overschot dikker, dat is de definitie van overschot..
En je spuwt allemaal mooie woorden uit hier maar je zegt eigenlijk vrij weinig; en je onderbouwt je stelling totaal niet dat een kcal niet zou bestaan.
Dus concreet voor iemand als TS: Hoeveel moet 'ie eten dan?
Kcal is een energiemeting van de hoeveelheid vetten, eiwitten en koolhydraten in voedsel. Een calorie is geen stof. Aankomen van 'elk' overschot in elke situatie is alleen waar als je spiermassa ook meerekent.

Je denkt werkelijk dat elke lichaam er hetzelfde uit zou zien en hetzelfde zou functioneren, met dezelfde routine, maar waarbij de een bijvoorbeeld elke dag 1500 kcal (dus het overgrootte deel) aan vetten, de ander 1500 kcal aan eiwitten en nog een ander 1500 kcal aan suikers eet?

Zo is het bekend dat een tekort aan eiwitten kan resulteren in afbraak van spierweefsel, ook al krijg je genoeg kcal aan vetten en suikers binnen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Cockwhale op 20-08-2020 17:54:44 ]
pi_194651605
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 15:09 schreef reconhellz het volgende:
Als ik op https://www.caloriecalculator.nl/bmi-caloriebehoefte/ De berekening doe, krijg ik :

Je BMI is 24,9 (gezond gewicht). Je BMR is 1836 calorieën/kcal. Dit is de hoeveelheid calorieën die je verbrandt als je helemaal niets doet. Gebaseerd op je geselecteerde hoeveelheid lichaamsbeweging verbrand je in totaal ongeveer 2203 calorieën/kcal per dag. Dit is de hoeveelheid calorieën die je nodig hebt om op gewicht te blijven.

Nu weet ik dat er normaal gezegt word dat mannnen 2000 calorieen moeten verbranden dagelijks. In hoeverre klopt dit? Deze calculator zegt zelfs 2200 calorieen?

Voor mij is dat best veel. meestal zit ik misschien doorgaans op 1400 calorieen ongeveer dagelijks en dan val ik niet af. soms 1600-1800 of- 2000 calorien maar dan kom ik gewoon aan als ik dat elke dag doe. Superveel eet ik dus niet.

Dus die 2000 of 2200 klinkt voor mij echt veel als dagelijkse aanbeveling.
Ik zou overigens niet teveel focussen op bmi. Het houdt geen rekening met de breedte/dikte van je botten en de verhouding spier- en vetmassa. Als je niet afvalt, ondanks de beweerde tekort, betekent het in dit geval wel dat je ergens een overschot van binnenkrijgt. Gegeneraliseerd zijn dit teveel kcal, maar toch zou ik aanraden om eerst naar het type voeding te kijken ipv puur naar de kcal (tenzij je overduidelijk teveel eet). Wat je nodig hebt is ook afhankelijk van je levensstijl.

Wat eet je zoal op een dag? (gemiddeld gezien)

En hoeveel beweeg/sport je? Hoe intensief en wat voor type workouts?
pi_194651851
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 17:42 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Kcal is een energiemeting van de hoeveelheid vetten, eiwitten en koolhydraten in voedsel. Een calorie is geen stof. Aankomen van 'elk' overschot in elke situatie is alleen waar als je spiermassa ook meerekent.

Je denkt werkelijk dat elke lichaam er hetzelfde uit zou zien en hetzelfde zou functioneren, met dezelfde routine, maar waarbij de een bijvoorbeeld elke dag 1500 kcal (dus het overgrootte deel) aan vetten, de ander 1500 kcal aan eiwitten en nog een ander 1500 kcal aan suikers eet?

Zo is het bekend dat een tekort aan eiwitten kan resulteren in afbraak van spierweefsel, ook al krijg je genoeg kcal aan vetten en suikers binnen.
Dus daarom bevat moedermelk 1.5% eiwitten en groeien baby's zo slecht _O-
pi_194654256
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 19:14 schreef soeverein het volgende:

[..]

Dus daarom bevat moedermelk 1.5% eiwitten en groeien baby's zo slecht _O-
Weet je hoe groot een baby is? Spiergroei is in verhouding op dat moment ook minimaal. Dus goede vergelijking kerel!
pi_194655223
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 19:14 schreef soeverein het volgende:

[..]

Dus daarom bevat moedermelk 1.5% eiwitten en groeien baby's zo slecht _O-
Heb je wel eens een gespierde baby gezien?
Faka G
pi_194656372
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 15:11 schreef Erasmus het volgende:

[..]

Heb je het weleens bijgehouden?

Toen ik begon met calorieën tellen via MyFitnessPal (geweldige app om je kcals bij te houden, gigantische database aan o.a. Nederlandse levensmiddelen) was ik verbaast hoe mijn eetgedrag was en hoeveel kcals ik weleens at, terwijl ik ook dacht dat ik "wel rond de 2000 ofzo" zou zitten.

Kwam ik even van een koude kermis thuis :@
Myfitnesspal heeft mij inderdaad ook echt gered. Je hebt zelf echt niet door wat je allemaal naar binnen werkt als je het niet bijhoudt, en ook niet hoeveel calorieën ergens in zitten. Je maakt vaak een onderschatting van beide.
pi_194656626
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 17:05 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Donder op met je matige kennis.
Niks mis met 1,6gr eiwit per kg gewicht (meer heeft geen toegevoegde waarde). Heeft geen invloed op je nierwerking. Wellicht bij broscience bodybuilders die 2,5+ gram per kg nemen, wat niets doet (tenzij je misschien anabolen "vreet") omdat je het uitpist/poept.

Maar blijf je vooral volstampen met brood, pasta, rijst en aardappelen terwijl je een 'zit'baan hebt.
In een ander topic heb ik een zelfde opmerking sl eens voorzien van een ‘debunk’. Inclusief valide literatuur. Inderdaad achterhaald verhaal.
Whatever...
pi_194656644
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 17:22 schreef Dizorn het volgende:

[..]

Je wordt altijd van elk overschot dikker, dat is de definitie van overschot..
En je spuwt allemaal mooie woorden uit hier maar je zegt eigenlijk vrij weinig; en je onderbouwt je stelling totaal niet dat een kcal niet zou bestaan.
Dus concreet voor iemand als TS: Hoeveel moet 'ie eten dan?
Eiwitten bevatten evenveel kcal als suikers, maar het thermic effect is veel hoger. Veel minder van die energie kan gebruikt worden.

Google: thermic effect of food.
Whatever...
pi_194656672
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 15:24 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

En met welke universitaire studie beweer jij dat ik het mis heb? :7
Ik heb je hier ergens Anders van een volledig antwoord voorzien. Inclusief bronnen : reviews geen losse artikelen (cherry-picking).

Korte samenvatting; alleen een issue als je al serieuze nietschade hebt.

Daarnaast zijn oa. secundaire effecten van een gezond dieet gewichtsverlies en daarmee lagere bloeddruk. Dat levert absoluut minder nierschade op. Hebben we het nog niet over andere zaken zoals insulinegevoeligheid of hartproblemen etc.
Whatever...
pi_194656687
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 21:36 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Weet je hoe groot een baby is? Spiergroei is in verhouding op dat moment ook minimaal. Dus goede vergelijking kerel!
Babies krijgen er gewoon spier bij. Ze gaan geen 100 kilo deadlift doen nee...
Maar het feit dat babies groeien ook qua spieren op moedermelk dat vrijwel geen eiwitten heeft haalt jou bro science onderuit
  vrijdag 21 augustus 2020 @ 07:22:52 #35
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_194657948
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 17:42 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Kcal is een energiemeting van de hoeveelheid vetten, eiwitten en koolhydraten in voedsel. Een calorie is geen stof. Aankomen van 'elk' overschot in elke situatie is alleen waar als je spiermassa ook meerekent.

Je denkt werkelijk dat elke lichaam er hetzelfde uit zou zien en hetzelfde zou functioneren, met dezelfde routine, maar waarbij de een bijvoorbeeld elke dag 1500 kcal (dus het overgrootte deel) aan vetten, de ander 1500 kcal aan eiwitten en nog een ander 1500 kcal aan suikers eet?

Zo is het bekend dat een tekort aan eiwitten kan resulteren in afbraak van spierweefsel, ook al krijg je genoeg kcal aan vetten en suikers binnen.
Nee een kcal is geen stof, maar een meetbare eigenschap van de andere genoemde stoffen.
Je haalt er een verhaal bij wat ik totaal niet beweer: tuurlijk ziet een dieet met 1500kcal aan suikers er ander uit dan 1500kcal uit eiwit; ze zullen alleen wel allebei ongeveer even veel gewicht verliezen.

quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 18:57 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Als je niet afvalt, ondanks de beweerde tekort, betekent het in dit geval wel dat je ergens een overschot van binnenkrijgt.
Bedankt dat je me toch gelijk geeft :+

quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 23:52 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Eiwitten bevatten evenveel kcal als suikers, maar het thermic effect is veel hoger. Veel minder van die energie kan gebruikt worden.

Google: thermic effect of food.
Betekent alsnog niet dat kcal niet zouden bestaan of tellen. In het geval met het grootste verschil zit je met eiwit op ~2,8kcal per gram en met koolhydraten op ~3,8kcal per gram.

Maar aangezien je je verbruik toch niet op de komma nauwkeurig kan bepalen, werkt het prima als je eiwit en koolhydraten allebei als 4kcal telt; als je er maar consistent in bent. Je kan er ook voor kiezen om te gokken dat eiwit 3 is en koolhydraten 4; ook dan telt dat je gewoon consistent moet tellen en dan kan je gewoon komen waar je wil zijn
WFPB!
pi_194658448
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 23:57 schreef soeverein het volgende:

[..]

Babies krijgen er gewoon spier bij. Ze gaan geen 100 kilo deadlift doen nee...
Maar het feit dat babies groeien ook qua spieren op moedermelk dat vrijwel geen eiwitten heeft haalt jou bro science onderuit
Wat? :')

Ten eerste is 1,5% eiwit in moedermelk geen kleine hoeveelheid voor een organisme ten grootte van een baby.
Ten tweede, de afbraak van spierweefsel is minimaal bij een baby.
Ten derde, een volwassene heeft minstens 100x zoveel spiermassa in volume ten opzichte van een baby.
Ten vierde, je kunt best leven met 1,5% eiwit waarde in voedsel, alleen moet je niet raar opkijken als je spiermassa verliest omdat je lichaam eiwitten vergaart door aan je spiermassa te "knagen".
pi_194659164
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 23:57 schreef soeverein het volgende:

[..]

Babies krijgen er gewoon spier bij. Ze gaan geen 100 kilo deadlift doen nee...
Maar het feit dat babies groeien ook qua spieren op moedermelk dat vrijwel geen eiwitten heeft haalt jou bro science onderuit
Het gaat erom hoeveel gram eiwit per kg lichaamsgewicht/vvm je binnenkrijgt. Dan zul je zien dat een baby sowieso veel eet en ook voldoende eiwit binnen krijgt. 1.7g/kg is net iets onder wat bodybuilders eten, die zitten op 1,8-2,2.

https://www.radboudumc.nl(...)behoefte-van-uw-kind

Daarnaast is een baby een heel slecht voorbeeld.

[ Bericht 11% gewijzigd door Spanky78 op 21-08-2020 10:09:51 ]
Whatever...
pi_194659451
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 07:22 schreef Dizorn het volgende:

[..]

Betekent alsnog niet dat kcal niet zouden bestaan of tellen. In het geval met het grootste verschil zit je met eiwit op ~2,8kcal per gram en met koolhydraten op ~3,8kcal per gram.

Maar aangezien je je verbruik toch niet op de komma nauwkeurig kan bepalen, werkt het prima als je eiwit en koolhydraten allebei als 4kcal telt; als je er maar consistent in bent. Je kan er ook voor kiezen om te gokken dat eiwit 3 is en koolhydraten 4; ook dan telt dat je gewoon consistent moet tellen en dan kan je gewoon komen waar je wil zijn
Ik zeg dat ook nergens. Zeg alleen dat de Hoeveelheid bruikbare energie wel degelijk anders is. Slanke wilt afvallen hebben eiwitten een paar voordelen:
1. Voorkomt spierafbraak bij voldoende beschikbaarheid
2. Heeft een hoog thermisch effect en daarmee minder bruikbare kcal.
3. Van eiwitten voel je je langer hol. Je maag leeft zich langzamer

Door de drie samen houd je meer spieren over en voorkom je jojo effecten, je hebt minder honger en daardoor minder kans op ‘cheaten’. En effect 1 en 2 samen helpen je om meer kcal te blijven verbranden, terwijl als je veel eiwitten eet je minder energie eruit haalt om te verbranden.

Ergo: het is heel nuttig om vrij veel eiwitten te eten als je in eens kcal tekort zit.
Whatever...
pi_194660853
Als jij van 1800 kcal aankomt doe jij iets niet goed. Dan eet je gewoon meer dan je denkt.
  vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:07:09 #40
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_194661256
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 10:03 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik zeg dat ook nergens. Zeg alleen dat de Hoeveelheid bruikbare energie wel degelijk anders is. Slanke wilt afvallen hebben eiwitten een paar voordelen:
1. Voorkomt spierafbraak bij voldoende beschikbaarheid
2. Heeft een hoog thermisch effect en daarmee minder bruikbare kcal.
3. Van eiwitten voel je je langer hol. Je maag leeft zich langzamer

Door de drie samen houd je meer spieren over en voorkom je jojo effecten, je hebt minder honger en daardoor minder kans op ‘cheaten’. En effect 1 en 2 samen helpen je om meer kcal te blijven verbranden, terwijl als je veel eiwitten eet je minder energie eruit haalt om te verbranden.

Ergo: het is heel nuttig om vrij veel eiwitten te eten als je in eens kcal tekort zit.
Je reageert naar mij alleen over de thermic effect of food; vandaar dat ik daar op in ga. Ik zou nooit ontkennen dat eiwitrijk eten nuttig c.q. belangrijk is. Echter wel enige nuance:
1) De gemiddelde persoon heeft niet bovenmatig veel spiermassa en zal dus ook echt niet zo snel eventueel spiermassa verliezen.
2) Klopt, klein effect
3) Tot op bepaalde hoogte; na een bepaalde 'drempelwaarde' lijkt dit effect niet meer te spelen. Zo uit mijn hoofd was dat rond de 1,5g/kg, maar dat weet ik niet zeker.
4) (Mijn eigen punt): als je alleen maar focust op eiwitten zou het kunnen zijn, zeker als je aan het afvallen bent, dat je voedingsstoffen tekort komt uit voedsel wat voornamelijk bestaat uit koolhydraten en/of vetten. Eiwit is niet de enige voedingsstof met positieve effecten op gezondheid en/of gewicht. Denk alleen al aan vezels, die vullen goed en zijn gezond, afhankelijk van het soort vezels kan je ze niet eens gebruiken voor energie dus zijn praktisch 0kcal waard; zijn weinig eiwitbronnen met veel vezels.

Maar voor de duidelijkheid: Ik spreek je niet tegen dat eiwitten nuttig en/of belangrijk zijn.
WFPB!
pi_194663961
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 15:09 schreef reconhellz het volgende:
1600-1800 of- 2000 calorien maar dan kom ik gewoon aan als ik dat elke dag doe. Superveel eet ik dus niet.

Is je gewicht constant? Want dan zit je ongeveer goed met wat je eet.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_194672246
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 15:09 schreef reconhellz het volgende:
Als ik op https://www.caloriecalculator.nl/bmi-caloriebehoefte/ De berekening doe, krijg ik :

Je BMI is 24,9 (gezond gewicht). Je BMR is 1836 calorieën/kcal. Dit is de hoeveelheid calorieën die je verbrandt als je helemaal niets doet. Gebaseerd op je geselecteerde hoeveelheid lichaamsbeweging verbrand je in totaal ongeveer 2203 calorieën/kcal per dag. Dit is de hoeveelheid calorieën die je nodig hebt om op gewicht te blijven.

Nu weet ik dat er normaal gezegt word dat mannnen 2000 calorieen moeten verbranden dagelijks. In hoeverre klopt dit? Deze calculator zegt zelfs 2200 calorieen?

Voor mij is dat best veel. meestal zit ik misschien doorgaans op 1400 calorieen ongeveer dagelijks en dan val ik niet af. soms 1600-1800 of- 2000 calorien maar dan kom ik gewoon aan als ik dat elke dag doe. Superveel eet ik dus niet.

Dus die 2000 of 2200 klinkt voor mij echt veel als dagelijkse aanbeveling.
Even vanuit gaan dat die website goed is en klopt. Dan is het vrij simpel. Wil je aankomen? Eet meer dan 1836 calorieen. (ook als je spier wilt aankomen, en dus gaat sporten) Wil je afvallen? Eet minder dan die 1836. Wil je blijven wat je nu bent. Eet 1836 calorieën.

Zoals iemand anders hier ookal zei. Installeer myfitnesspall. Hou eens 1 week. (en dit is echt niet zo moeilijk om eens een keertje een weekje te doen) precies bij wat je eet. Dan weet je snel genoeg of je teveel of te weinig eet.

En in die app kan je ook je gewicht etc invullen. En laat ook zien hoeveel je per dag nodig hebt.

Die 2000 voor vrouwen en 2500 voor mannen die aanbevolen wordt moet je gewoon vergeten, want dat slaat nergens op. Aangezien iedereen anders is. En dat dus gewoon een gemiddelde is.

Ook moet je niet om bmi blind staren. Want bmi is puur een verhouding tussen gewicht en lengte. Houd 0 rekening met spier en dat soort dingen. Dus je kan een gespierde atleet zijn. Die super gezond is. En dan zegt je bmi dat je te zwaar bent :P

anyway. succes!
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_194797285
quote:
99s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 16:33 schreef SuperwormJim het volgende:

[..]

Als je BMR 1839 kcal is en je eet 1400 kcal per dag, dan val je af (ook als je de hele dag niets doet)
Val je niet af? Dan klopt je BMR niet en/of eet je blijkbaar meer dan je denkt.
Uit onderzoek is gebleken en dat was in de jaren 70 al bekend als ik mijn niet vergis, is als jij 30% calorieën minderd, je metabolisme hierop aanpast en calorie verbruik ook 30% verminderd.

Dat is op de lange termijn dan hè. Dus als jij een crash dieet houdt zal dat vast resultaat hebben.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_194799477
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 23:11 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Even vanuit gaan dat die website goed is en klopt. Dan is het vrij simpel. Wil je aankomen? Eet meer dan 1836 calorieen. (ook als je spier wilt aankomen, en dus gaat sporten) Wil je afvallen? Eet minder dan die 1836. Wil je blijven wat je nu bent. Eet 1836 calorieën.

Zoals iemand anders hier ookal zei. Installeer myfitnesspall. Hou eens 1 week. (en dit is echt niet zo moeilijk om eens een keertje een weekje te doen) precies bij wat je eet. Dan weet je snel genoeg of je teveel of te weinig eet.

En in die app kan je ook je gewicht etc invullen. En laat ook zien hoeveel je per dag nodig hebt.

Die 2000 voor vrouwen en 2500 voor mannen die aanbevolen wordt moet je gewoon vergeten, want dat slaat nergens op. Aangezien iedereen anders is. En dat dus gewoon een gemiddelde is.

Ook moet je niet om bmi blind staren. Want bmi is puur een verhouding tussen gewicht en lengte. Houd 0 rekening met spier en dat soort dingen. Dus je kan een gespierde atleet zijn. Die super gezond is. En dan zegt je bmi dat je te zwaar bent :P

anyway. succes!
Die 1836 is zonder alle inspanning en lichaamsbeweging. Dus De hele dag in bed blijven liggen en dan niet afvallen.

Afhankelijk van je activiteitsniveau heb je tussen de 400-1500 extra kcal per dag nodig. Als je een uur per dag sport, een staand beroep heb of juist de hele dag achter je bureau zit maakt nogal uit.

Daarnaast is het gemiddeld. Dus helemaal exact is het nooit. Uiteindelijk kun je beginnen met 2200kcal te eten en na twee weken kijk je of je bent aangekomen of afgevallen. Als wat er gebeurt is wat je wilt (aankomen, afvallen, gelijk blijven) dan zit je goed en anders verhoog/verlaag je met 100/200 kcal.
Whatever...
pi_194799633
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 19:22 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Die 1836 is zonder alle inspanning en lichaamsbeweging. Dus De hele dag in bed blijven liggen en dan niet afvallen.

Afhankelijk van je activiteitsniveau heb je tussen de 400-1500 extra kcal per dag nodig. Als je een uur per dag sport, een staand beroep heb of juist de hele dag achter je bureau zit maakt nogal uit.

Daarnaast is het gemiddeld. Dus helemaal exact is het nooit. Uiteindelijk kun je beginnen met 2200kcal te eten en na twee weken kijk je of je bent aangekomen of afgevallen. Als wat er gebeurt is wat je wilt (aankomen, afvallen, gelijk blijven) dan zit je goed en anders verhoog/verlaag je met 100/200 kcal.
Bij die site moet je ook invullen hoeveel lichaamsbeweging je hebt. En daarom begon ik ook met: Even vanuit gaan dat die website goed is en klopt

je kan de cijfers van mijn verhaal aanpassen tot de cijfers die voor jou kloppen en dat zal idd per persoon anders zijn.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_199078879
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 15:09 schreef reconhellz het volgende:
Als ik op https://www.caloriecalculator.nl/bmi-caloriebehoefte/ De berekening doe, krijg ik :

Je BMI is 24,9 (gezond gewicht). Je BMR is 1836 calorieën/kcal. Dit is de hoeveelheid calorieën die je verbrandt als je helemaal niets doet. Gebaseerd op je geselecteerde hoeveelheid lichaamsbeweging verbrand je in totaal ongeveer 2203 calorieën/kcal per dag. Dit is de hoeveelheid calorieën die je nodig hebt om op gewicht te blijven.

Nu weet ik dat er normaal gezegt word dat mannnen 2000 calorieen moeten verbranden dagelijks. In hoeverre klopt dit? Deze calculator zegt zelfs 2200 calorieen?

Voor mij is dat best veel. meestal zit ik misschien doorgaans op 1400 calorieen ongeveer dagelijks en dan val ik niet af. soms 1600-1800 of- 2000 calorien maar dan kom ik gewoon aan als ik dat elke dag doe. Superveel eet ik dus niet.

Dus die 2000 of 2200 klinkt voor mij echt veel als dagelijkse aanbeveling.
Bij die 2000-2200 aanbevolen calorieën zit extra lichaamsbeweging op een dag in berekend. En dan nog is het best veel voor een persoon. Afhankelijk van wat je zoal doet. Mijn ervaring is dat een body-analyse weegschaal wel acuraat is.

Sommige weegschalen hebben een 'sport' indicatie. Die tellen dan x % calorieën bovenop je BMR calorieën.
pi_199080210
Ik zit op 2700 om af te vallen en rond 3100-3200 op onderhoud.
pi_199082838
Waarom kijk je naar hoeveel calorieën een man per dag verbrandt? En niet naar hoeveel calorieën je per dag inneemt. Verbranden is veel moeilijker dan minder innemen. De Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid caloriebehoefte van een man is 2.500 Kcal. Bron: https://www.voedingscentr(...)n-heb-ik-nodig-.aspx

Het is ook afhankelijk van je leeftijd en de activiteit die je dagelijks doet. Bovendien is het het gemiddelde.

Voor persoonlijk hoeveel je moet eten om af te vallen kun je het ook met deze formule berekenen: https://www.ad.nl/koken-e(...)F%2Fwww.google.nl%2F

Is 1400 calorieën dat wat je inneemt of dat wat je verbrandt? Bovendien bij het invoeren van de producten die je eet heb je geen fout gemaakt bij het invoeren? Ik gebruik de eetmeter van voedingscentrum en daar komt het nog wel voor dat ik vooral aan het begin veel fouten had gemaakt bij het invoeren.

Je BMR is 1836 calorieën en als je 1400 calorieën inneemt zou dus niet kunnen, want dan zou je helemaal niet kunnen bewegen.
  FOK!fotograaf dinsdag 20 april 2021 @ 13:07:38 #49
364681 over_hedge
pi_199082857
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 13:06 schreef Twintig het volgende:
Je BMR is 1836 calorieën en als je 1400 calorieën inneemt zou dus niet kunnen, want dan zou je helemaal niet kunnen bewegen.
he wat? _O-
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  dinsdag 20 april 2021 @ 13:39:19 #50
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_199083243
Het kan ook zijn dat je veel te weinig kcal binnenkrijgt.

Ik heb heel lang 1800 kcal per dag gegeten. Mijn BMR is 1850 en TDEE 2200. Alleen was die TDEE berekent op niet sporten en kantoorbaan (thuiswerken, dus ook niet fietsen ofzo). Door sporten kwam mijn deficit per dag boven de 800 uit en viel ik niet af maar bleef op hetzelfde gewicht hangen. Sinds 2 weken eet ik meer en werk ik naar een deficit toe van ca. 500 kcal per dag, en ik viel in die 2 weken zowaar 1,3 kg af.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_199083555
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 13:39 schreef sanger het volgende:
Het kan ook zijn dat je veel te weinig kcal binnenkrijgt.

Ik heb heel lang 1800 kcal per dag gegeten. Mijn BMR is 1850 en TDEE 2200. Alleen was die TDEE berekent op niet sporten en kantoorbaan (thuiswerken, dus ook niet fietsen ofzo). Door sporten kwam mijn deficit per dag boven de 800 uit en viel ik niet af maar bleef op hetzelfde gewicht hangen. Sinds 2 weken eet ik meer en werk ik naar een deficit toe van ca. 500 kcal per dag, en ik viel in die 2 weken zowaar 1,3 kg af.
Dit. Te weinig eten kan juist voor een stressreactie in je lichaam zorgen waardoor je vetverbranding niet meer zo simpel werkt als kcal in - kcal out als beschermingsmechanisme. En meer gaan eten kan in zo'n geval juist behulpzaam zijn.

@reconhellz Hoe gaat het nu? Aangezien dit topic inmiddels alweer vrij oud is.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199086354
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 13:07 schreef over_hedge het volgende:

[..]

he wat? _O-
Je BMR is toch wat je minimaal nodig hebt als je de hele tijd in bed ligt. Dus hij heeft minimaal 1836 calorieën in rust nodig. Maar als hij minder in neemt dan komt hij bij wijze van spreken zijn bed niet uit toch?
  dinsdag 20 april 2021 @ 17:32:02 #53
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199086424
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 17:26 schreef Twintig het volgende:

[..]

Je BMR is toch wat je minimaal nodig hebt als je de hele tijd in bed ligt. Dus hij heeft minimaal 1836 calorieën in rust nodig. Maar als hij minder in neemt dan komt hij bij wijze van spreken zijn bed niet uit toch?
Het is wat je minimaal verbruikt. Wat je lichaam nodig heeft kan het ook uit reserves halen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_199089154
Never mind
Whatever...
pi_199092795
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 april 2021 17:32 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het is wat je minimaal verbruikt. Wat je lichaam nodig heeft kan het ook uit reserves halen.
Je lichaam haalt niks uit vetreserves als je de hele dag door eet. Dat zeggen youtube filmpjes althans.
pi_199092833
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 14:09 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Dit. Te weinig eten kan juist voor een stressreactie in je lichaam zorgen waardoor je vetverbranding niet meer zo simpel werkt als kcal in - kcal out als beschermingsmechanisme. En meer gaan eten kan in zo'n geval juist behulpzaam zijn.

@:reconhellz Hoe gaat het nu? Aangezien dit topic inmiddels alweer vrij oud is.
Ik geloof het wel. Alleen vind het wel gek. Waar haalt je lichaam die brandstof vandaan als het niet uit reserves komt bij zo'n grote tekort aan calorieen?
Gratis onzichtbare energie?
  woensdag 21 april 2021 @ 22:21:55 #57
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_199104593
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 april 2021 23:25 schreef TFL het volgende:

[..]

Ik geloof het wel. Alleen vind het wel gek. Waar haalt je lichaam die brandstof vandaan als het niet uit reserves komt bij zo'n grote tekort aan calorieen?
Gratis onzichtbare energie?
Nee, het verlaagt je metabolisme (en dus verbranding). In ruil daarvoor voel je je slap, sneller moe etc.

Ik heb er ook heel lang niet in geloofd... maar nu ik meer eet val ik ineens wel af.... Dat bevestigde voor mij wel dat het wel zo werkt. Helaas, want ik heb jarenlang veel te weinig kcal gegeten en nu serieus moeite om die extra 300 kcal per dag naar binnen te werken.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 22 april 2021 @ 08:33:29 #58
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_199107045
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 14:09 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Te weinig eten kan juist voor een stressreactie in je lichaam zorgen waardoor je vetverbranding niet meer zo simpel werkt als kcal in - kcal out als beschermingsmechanisme.
Dit is echt zo'n misconceptie die steeds maar herhaalt wordt door mensen, klopt gewoon niet.

kCal in vs kCal out blijft ALTIJD WERKEN. Alleen denken mensen dat het een simpel sommetje is en als je 300 kcal minder eet dat de balans dan altijd 300 verschuift. Maar je hebt allerlei processen waardoor ook je kCal out kan veranderen (TEF = Thermic effect of food, NEAT = Non-exercise activitiy thermogenesis, etc).

Als starvation mode zou bestaan waardoor je stopt met gewicht verliezen/dik kan worden van te weinig eten, zouden die kindjes in afrika niet uithongeren.
WFPB!
pi_199107131
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 08:33 schreef Dizorn het volgende:

[..]

Dit is echt zo'n misconceptie die steeds maar herhaalt wordt door mensen, klopt gewoon niet.

kCal in vs kCal out blijft ALTIJD WERKEN. Alleen denken mensen dat het een simpel sommetje is en als je 300 kcal minder eet dat de balans dan altijd 300 verschuift. Maar je hebt allerlei processen waardoor ook je kCal out kan veranderen (TEF = Thermic effect of food, NEAT = Non-exercise activitiy thermogenesis, etc).

Als starvation mode zou bestaan waardoor je stopt met gewicht verliezen/dik kan worden van te weinig eten, zouden die kindjes in afrika niet uithongeren.
Nee hehe ik heb het over korte termijn waarbij je daar met crashen qua tekort tegenaan kan lopen. :') Kinderen in Afrika crashen permanent.

Ik zeg alleen dat je tekort niet per definitie op de weegschaal te zien is doordat allerlei andere processen niet meer naar behoren functioneren en dat het niet per definitie leidt tot vetverbranding. Ik zeg NIET dat de energiebalans ineens anders werkt zoals jij me nu in de mond probeert te leggen.

Je tekort relatief beperken en niet doorschieten naar crashproporties werkt nu eenmaal het best als je vet wilt verliezen. Anders raak je ook weer spiermassa kwijt, komt je rustverbranding weer lager te liggen enz. enz enz. Uiteindelijk is het ook niemands doel om af te vallen en daarbij ook onnodig veel spieren kwijt te raken en je organen een klap te geven.

Maar ga vooral crashen propageren hoor. _O- Het blijft echt zo'n misconceptie dat dat een goed idee is en om altijd maar het tekort groter te maken terwijl voor veel mensen toch maar weer wat meer gaan eten goed kan werken.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199108914
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 16:25 schreef reconhellz het volgende:

[..]

Ja anders zeg ik het niet. Zeg de nummers niet zomaar.
Weeg je ook alles wat je eet? Veel mensen gaan hiermee de mist in namelijk.
pi_199109248
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 08:33 schreef Dizorn het volgende:

[..]

Dit is echt zo'n misconceptie die steeds maar herhaalt wordt door mensen, klopt gewoon niet.

kCal in vs kCal out blijft ALTIJD WERKEN. Alleen denken mensen dat het een simpel sommetje is en als je 300 kcal minder eet dat de balans dan altijd 300 verschuift. Maar je hebt allerlei processen waardoor ook je kCal out kan veranderen (TEF = Thermic effect of food, NEAT = Non-exercise activitiy thermogenesis, etc).

Als starvation mode zou bestaan waardoor je stopt met gewicht verliezen/dik kan worden van te weinig eten, zouden die kindjes in afrika niet uithongeren.
Hey iemand die het snapt :) laws of thermodynamics kan je niet onderuit komen. Maar dat is een fabel die op de een of andere manier blijft bestaan idd
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  donderdag 22 april 2021 @ 12:09:26 #62
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_199109289
quote:
13s.gif Op donderdag 22 april 2021 08:48 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
zoals jij me nu in de mond probeert te leggen.

...

Maar ga vooral crashen propageren hoor. _O-
Nergens in mijn post zeg ik iets over de beste manier van afvallen, ik constateer alleen dat energy balance iets is waar je nooit onderuit kan komen en dat er meerdere factoren meespelen die door veel mensen genegeerd worden/bij veel mensen onbekend zijn.

Jij zegt letterlijk dat het "niet zo simpel werkt als kcal in - kcal out". Daar reageer ik: het blijft altijd kcal in - kcal out, alleen is de formule ingewikkelder dan men denkt.
WFPB!
pi_199109299
quote:
13s.gif Op donderdag 22 april 2021 08:48 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Nee hehe ik heb het over korte termijn waarbij je daar met crashen qua tekort tegenaan kan lopen. :') Kinderen in Afrika crashen permanent.

Ik zeg alleen dat je tekort niet per definitie op de weegschaal te zien is doordat allerlei andere processen niet meer naar behoren functioneren en dat het niet per definitie leidt tot vetverbranding. Ik zeg NIET dat de energiebalans ineens anders werkt zoals jij me nu in de mond probeert te leggen.

Je tekort relatief beperken en niet doorschieten naar crashproporties werkt nu eenmaal het best als je vet wilt verliezen. Anders raak je ook weer spiermassa kwijt, komt je rustverbranding weer lager te liggen enz. enz enz. Uiteindelijk is het ook niemands doel om af te vallen en daarbij ook onnodig veel spieren kwijt te raken en je organen een klap te geven.

Maar ga vooral crashen propageren hoor. _O- Het blijft echt zo'n misconceptie dat dat een goed idee is en om altijd maar het tekort groter te maken terwijl voor veel mensen toch maar weer wat meer gaan eten goed kan werken.
Hij zegt toch nergens dat je een crash dieet moet doen? Hij zegt gewoon dat laws of thermodynamics een ding is. Dat is gewoon een feit.

De beste manier van afvallen is gewoon 300 a 400 kcal per dag minder te gaan eten. En zo om een gecontroleerde langzame/gezonde manier aftevallen. Dan heb je de grootste kans dat als je je doelen gehaald hebt het er niet weer binnen 2 maanden aan zit. Doe je dit ook nog eens met gezond eten dan zal je een stuk beter voelen

En als na een tijdje een plateau bereikt zal je je verbranding beetje moeten opschroeven dus wat meer gaan wandelen oid.

Dan val je gecontroleerd af. Zonder je spier hoeft te verliezen. En kan je zelfs spieren tegelijk opbouwen als je dat zou willen.

edit: Voor iedereen ik kan dit kanaal aanbevelen: https://www.youtube.com/user/gregdoucette/videos
Je moet wel tegen een hoge piepstem kunnen die hard in een camera zit te schreeuwen. Maar zijn informatie is echt goed. Kan je een hoop van leren.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_199111274
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 12:10 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Hij zegt toch nergens dat je een crash dieet moet doen? Hij zegt gewoon dat laws of thermodynamics een ding is. Dat is gewoon een feit.

De beste manier van afvallen is gewoon 300 a 400 kcal per dag minder te gaan eten. En zo om een gecontroleerde langzame/gezonde manier aftevallen. Dan heb je de grootste kans dat als je je doelen gehaald hebt het er niet weer binnen 2 maanden aan zit. Doe je dit ook nog eens met gezond eten dan zal je een stuk beter voelen

En als na een tijdje een plateau bereikt zal je je verbranding beetje moeten opschroeven dus wat meer gaan wandelen oid.

Dan val je gecontroleerd af. Zonder je spier hoeft te verliezen. En kan je zelfs spieren tegelijk opbouwen als je dat zou willen.

edit: Voor iedereen ik kan dit kanaal aanbevelen: https://www.youtube.com/user/gregdoucette/videos
Je moet wel tegen een hoge piepstem kunnen die hard in een camera zit te schreeuwen. Maar zijn informatie is echt goed. Kan je een hoop van leren.
Greg _O_

Verder ben ik het wel met je eens.
ROBODEMONS..................|:(
pi_199113034
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 17:26 schreef Twintig het volgende:

[..]

Je BMR is toch wat je minimaal nodig hebt als je de hele tijd in bed ligt. Dus hij heeft minimaal 1836 calorieën in rust nodig. Maar als hij minder in neemt dan komt hij bij wijze van spreken zijn bed niet uit toch?
Wel afhankelijk van hoeveel je je rechterarm gebruikt tijdens het bedliggen.
pi_199113591
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 08:33 schreef Dizorn het volgende:

[..]

Dit is echt zo'n misconceptie die steeds maar herhaalt wordt door mensen, klopt gewoon niet.

kCal in vs kCal out blijft ALTIJD WERKEN. Alleen denken mensen dat het een simpel sommetje is en als je 300 kcal minder eet dat de balans dan altijd 300 verschuift. Maar je hebt allerlei processen waardoor ook je kCal out kan veranderen (TEF = Thermic effect of food, NEAT = Non-exercise activitiy thermogenesis, etc).

Als starvation mode zou bestaan waardoor je stopt met gewicht verliezen/dik kan worden van te weinig eten, zouden die kindjes in afrika niet uithongeren.
Zo is het. En ik zie zie wel meer reacties hier van mensen die het snappen.

Met name die neat is wel belangrijk als je te laag zit en daarnaast word je van een kcal tekort ook luier. Dus je lichaam maakt minder warmte en je beweegt in het algemeen minder.

En als je al wat bent afgevallen gaat dat lichaam met minder kilo’s natuurlijk ook minder energie gebruiken. Daar kun je dan voor compenseren door nog wat omlag te gaan en het kcal tekort voldoende groot te houden.

Uiteindelijk is die 500kcal tekort ongeveer een goede maatstaf. Wat je ook kan doen is gaan eten zoals iemand op jouw streefgewicht zou moeten eten. En zodra je dan wat vertraging ziet in afvallen is het tijd om wat meer te gaan sporten. Beetje kracht training en wat extra cardio.

Sowieso is krachttraining nodig om niet te veel spieren kwijt te raken tijdens het afvallen, met name het laatste gedeelte. En je kunt cardio, wandelen, fietsen, hardlopen, de trap ipv de lift, gebruiken om alles net dat beetje sneller te laten gaan en het ‘minder bewegen’ effect van het kcal tekort tegen te gaan.

Als je dan ook nog wat extra eiwit eet ipv koolhydraten en wat extra vezels/groenten dan heb je minder honger en raak je ook wat minder spieren kwijt.
Whatever...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')