Sweder
quote:Sorry, heb geen Binas bij de hand!
Op zondag 19 januari 2003 21:57 schreef Huitzilopochtli het volgende:
Hallo beste kijkers, hier nog even gauw een hele domme vraag nu het weekeinde haar einde nadert. Wat is het kookpunt van melk? Ik gok, beste mensen, dat dit gewoon 100 graden is, maar goed je weet het maar nooit tegenwoordig. Welk genie heeft het antwoord voor me?
Groetjes,Sweder
quote:Verdomme.
Op zondag 19 januari 2003 21:58 schreef Troel het volgende:[..]
Sorry, heb geen Binas bij de hand!
quote:Ik heb geen exacte gegevens, maar ik gok dat het hoger is dan 100'C
Op zondag 19 januari 2003 21:57 schreef Huitzilopochtli het volgende:
Hallo beste kijkers, hier nog even gauw een hele domme vraag nu het weekeinde haar einde nadert. Wat is het kookpunt van melk? Ik gok, beste mensen, dat dit gewoon 100 graden is, maar goed je weet het maar nooit tegenwoordig. Welk genie heeft het antwoord voor me?
Groetjes,Sweder
Het kookpunt van zuiver water is 100'C, zodra je daar dingen in gaat oplossen stijgt het kookpunt.
quote:Dat dacht ik nou ook, maar ik wil het zeker weten. HELP!
Op zondag 19 januari 2003 21:59 schreef CreativeMind het volgende:
Aangezien melk voor een groot gedeelte uit water bestaat zal het idd wel om en nabij de 100 graden liggen.
Halfvolle-karne-of Chocolade melk ?
quote:Kut, dat zou de situatie lastiger maken.
Op zondag 19 januari 2003 22:00 schreef NT-T.BartMan het volgende:[..]
Ik heb geen exacte gegevens, maar ik gok dat het hoger is dan 100'C
Het kookpunt van zuiver water is 100'C, zodra je daar dingen in gaat oplossen stijgt het kookpunt.
quote:Je hebt geen thermometer bij de hand?
Op zondag 19 januari 2003 22:01 schreef Huitzilopochtli het volgende:[..]
Dat dacht ik nou ook, maar ik wil het zeker weten. HELP!
Ik werk jammer genoeg niet meer op een laboratorium, anders had ik het wel even voor je uitgeprobeerd!
quote:Dat verschil is nihil.
GEwoon 100 graden.
quote:Wat heeft schei/nat met lifestyle te maken?
Op zondag 19 januari 2003 22:02 schreef Bluezz het volgende:
>>>> lifestyle
quote:Aha, maar hout met een t dat dan ook in dat als je de melk maar lang genoeg op 90 graden laat staan, hij vanzelf gaat koken?
Op zondag 19 januari 2003 22:04 schreef Karboenkeltje het volgende:
Melk is een mengsel en heeft dus geen kookpunt maar een kooktraject. Van ik meende ongeveer 80 tot 100 gradencelcius.
quote:Dat vraag ik me ook af. Ik vond deze vraag nou ook weer niet het wetenschappelijke forum waard, dus daarom maar in GC geopend. Het spijt me.
Op zondag 19 januari 2003 22:04 schreef MoJo het volgende:[..]
Wat heeft schei/nat met lifestyle te maken?
quote:Dat is niet altijd waar. De kookpunten (twee stuks dus!) van oplossingen en mengsels zijn het resultaat van de componentstoffen. Als je water met alcohol mengt begint het eerder te koken, namelijk dichter bij het kookpunt van alcohol, het stijgt dan nog steeds in temperatuur (in tegenstelling tot bijvoobeeld zuiver water waarvan de kooktemperatuur netjes op het kookpunt blijft) totdat het op ongeveer het kookpunt van water komt. Opgeloste zouten kunnen het kookpunt verhogen.
quote:Kijk dat boek in en en snel.
Op zondag 19 januari 2003 22:08 schreef PsychoDude_666 het volgende:
ah dr ligt hier een binas, bleh morgen weer naar skool! je w8 maar
quote:Gewoon op het aanrecht zetten en wachten, dan istie vanzelf 100 graden C en kookt ie.
Op zondag 19 januari 2003 22:07 schreef Huitzilopochtli het volgende:[..]
Aha, maar hout met een t dat dan ook in dat als je de melk maar lang genoeg op 90 graden laat staan, hij vanzelf gaat koken?
quote:Aha, dus het kookpunt van melk hangt af van het kookpunt van water en van dat van melkpoeder als ik het goed begrijp?
Op zondag 19 januari 2003 22:09 schreef Karboenkeltje het volgende:[..]
Dat is niet altijd waar. De kookpunten (twee stuks dus!) van oplossingen en mengsels zijn het resultaat van de componentstoffen. Als je water met alcohol mengt begint het eerder te koken, namelijk dichter bij het kookpunt van alcohol, het stijgt dan nog steeds in temperatuur (in tegenstelling tot bijvoobeeld zuiver water waarvan de kooktemperatuur netjes op het kookpunt blijft) totdat het op ongeveer het kookpunt van water komt. Opgeloste zouten kunnen het kookpunt verhogen.
quote:Ja, dat betekent dat op ongeveer tachtig graden het koken begint, de vetten in de melk beginnen dan eerder te koken dan het water in de melk.
Op zondag 19 januari 2003 22:07 schreef Huitzilopochtli het volgende:[..]
Aha, maar hout met een t dat dan ook in dat als je de melk maar lang genoeg op 90 graden laat staan, hij vanzelf gaat koken?
Niet echt veel verschil.
Melk heeft trouwens een kooktraject, er zitten deeltjes in die al eerder beginnen te koken, als de rest.
quote:Bizar!
Op zondag 19 januari 2003 22:14 schreef Ixnay het volgende:
Kookpunt water = 100ºC
Kookpunt melk = 100,2ºCNiet echt veel verschil.
Dan is melk dus nog meer water dan ik dacht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |