quote:Dat mag denk ik wel naar R&P.
Op zondag 19 januari 2003 21:32 schreef Lithion het volgende:
Er zijn vast wel mensen die dat hebben. Qyroz bijvoorbeeld. Leg eens uit waarom?
Alleen een aversie voor Christenen die hun geloof overal bij betrekken. Ik heb er echt een gruwelijke hekel aan als ze mij er mee lastigvallen, of hun geloof in een discussie als argument gebruiken (wat voor mij dus geen waarde heeft).
Maar doorgaans merk je er niet veel van... En mensen mogen wat mij betreft ook gewoon doen waar ze zin in hebben, zolang ik er maar geen hinder van ondervind.
quote:nee
Op zondag 19 januari 2003 21:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Is het niet "een aversie hebben TEGEN iets of iemand"?
quote:Jawel
Op zondag 19 januari 2003 21:42 schreef julekes het volgende:[..]
nee
quote:Ik dacht "een aversie van"?
Op zondag 19 januari 2003 21:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Is het niet "een aversie hebben TEGEN iets of iemand"?
Maarja, heb ik niet echt, behalve opdringerigen.
quote:Alsof alle oorlogen door het geloof komen. Meeste oorlogen zijn alleen om economische redenen... Iedereen maakt er alleen geloof van omdat het dan ineens goedgekeurd wordt en ze dan mensen achter zich krijgen
Op zondag 19 januari 2003 21:49 schreef scanman01 het volgende:
Tegen geloof in het algemeen lijkt me beter.
Waarom? Eén woord lijkt me genoeg: oorlogen.
Het is een stink geloof wat alleen maar bestaat uit leugens om het volk onder de duim te houden en de rijkdom van de kerk te vergroten en de opdringerigeheid zorgt gewoon voor een enorme ruk hekel aan dat kut geloof
quote:Yep! iig 9 van de 10 denk ik. Is ook geen publiekelijk geheim trouwens.
Op zondag 19 januari 2003 21:51 schreef Troel het volgende:
Alsof alle oorlogen door het geloof komen.
Als iemand toch zijn of haar tijd met religie wil verspillen: fijn. Vooral doen. Jouw leven. Maar laat er een ander geen hinder van ondervinden.
Een atheïst.
quote:agree! immers: kijk es om je heen: ierland, midden oosten, slachtingen op indonesie, india, afghanistan, kruistochten, WOII, israel.......ik ken nog doorgaan maar daar wordt ik ellendig van....
Op zondag 19 januari 2003 21:53 schreef scanman01 het volgende:[..]
Yep! iig 9 van de 10 denk ik. Is ook geen publiekelijk geheim trouwens.
quote:Als godsdienst er niet was geweest als bindend element, dan was het wel een ander element geweest... zoals politieke voorkeur. Zie de oorlogen die Amerika (al dan niet zelf) gevoerd heeft tegen het communisme.
Tegen geloof in het algemeen lijkt me beter.
Waarom? Eén woord lijkt me genoeg: oorlogen.
Maar ik wilde eigenlijk graag van mensen met een algemene aversie voor Christenen horen waarom ze dat hebben... QyRoZ?
quote:Noem er eens een paar dan.
oorlogen.
Het telt zeker niet als er negatief over de islam gepraat wordt?
quote:
Op zondag 19 januari 2003 21:57 schreef Jerruh het volgende:[..]
WOII
quote:Je snapt toch zelf ook wel dat je niks mag zeggen over de Islam, shit?
Op zondag 19 januari 2003 22:06 schreef X-Ray het volgende:[..]
Het telt zeker niet als er negatief over de islam gepraat wordt?
quote:scroll terug en je hebt m gedeeltelijk
Op zondag 19 januari 2003 22:02 schreef Lithion het volgende:[..]
Als godsdienst er niet was geweest als bindend element, dan was het wel een ander element geweest... zoals politieke voorkeur. Zie de oorlogen die Amerika (al dan niet zelf) gevoerd heeft tegen het communisme.
Maar ik wilde eigenlijk graag van mensen met een algemene aversie voor Christenen horen waarom ze dat hebben... QyRoZ?
(nee: geen reclame en huis aan huis bladen! NEE: geen jehova's en huis-aan-huis-predikers)
quote:Ik heb geen zin om er op in te gaan. Laten we stellen dat mij meer dan 20 jaar lang tegen mijn zin het christendom is opgedrongen en ik er ernstige trauma's aan heb overgehouden.
Op zondag 19 januari 2003 21:32 schreef Lithion het volgende:
Er zijn vast wel mensen die dat hebben. Qyroz bijvoorbeeld. Leg eens uit waarom?
quote:aversie tegen joden door hitler, die liever een arisch ras had: tis nie helemaal religie wat de klok slaat, maar als er geen geloof zou zijn, zou die aversie tegen de joden al afwezig zijn geweest...
Op zondag 19 januari 2003 22:06 schreef X-Ray het volgende:[..]
.
Deze mag je uit gaan leggen.
quote:Burgeroorlog had te maken met het 'onderdrukken' op economisch en bestuurlijk gebied van de grote (katholieke) onderklasse door een minderheid van (protestante) britsgezinden.
Op zondag 19 januari 2003 21:57 schreef Jerruh het volgende:agree! immers: kijk es om je heen: ierland
quote:Zet even een redelijk westers land neer middenin een arabische omgeving, met anderen die daarvoor plaats (denken te) moeten maken. Voeg daarbij nog wat territoriale conflicten, overbevolking en een watertekort...
midden oosten & Israel
quote:Indonesische machthebbers wilden niet dat een aantal eilanden (met veel olie) zelfbestuur zouden krijgen. Hebben er radicale moslims naartoe gestuurd, die er met hulp van het leger rotzooi trappen, en je hebt als overheid een excuus om de touwtjes strak in handen te houden en onafhankelijkheid te voorkomen.
slachtingen op indonesie
quote:Ging dacht ik om grondgebied, Kaschmir.
india
quote:Eerst om bezetting (Rusland), toen om terrorisme-bestrijding (VS). Onderling gaat het de krijgsheren om de macht.
afghanistan
quote:Ging om handelsroutes, grondgebied, veroveren van steden, en een rijke Europese adel die iets te doen moest hebben.
kruistochten
quote:
WOII
quote:Ik denk niet dat er van staatswege oorlogen worden gevoerd om oorlog. Dat gaat altijd op geld, macht, grondgebied. Alleen bij individuele opgezweepte soldaten kan geloof een motief zijn. Het is vaak een onderscheidend element tussen bevolkingsgroepen. En in tijden van oorlog wordt ieder onderscheidend element aangegrepen.
ik ken nog doorgaan maar daar wordt ik ellendig van....
Anyways. Geloof is dus (m.i.) NIET (of zéér zelden) de reden van oorlogen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |