abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194598399
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 09:10 schreef Injetta het volgende:

Ik bedoel bijv. een kerk, camping, café waar officieel van is vastgesteld dat daar een x aantal mensen is besmet. Dan zijn er dus ook zoveel mensen niet besmet. Waren die minder bevattelijk? Het zou toch de moeite waard zijn om dat goed te onderzoeken? Dat is sowieso toch eigenlijk nodig? Als we meer weten waarom mensen juist NIET worden besmet kan heel veel waardevolle informatie geven. Nu gissen we alleen maar.
Ergens een tijd geleden gelezen dat 40% van de mensen in een huishouden met een covidpatiënt besmet werden. Dat getal kan inmiddels alweer anders zijn, omdat het van april of mei was en er nu meer mensen worden getest.

Ik heb het onthouden omdat mijn oom ernstig ziek is geweest en mijn 80+ jaar oude tante die zeker 10 dagen voor hem heeft gezorgd voor hij het ziekenhuis in ging geen moment ziek is geweest.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_194598403
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 09:08 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Het is ook moeilijk te achterhalen vaak met een incubatietijd tot 14 dagen.
Vooral als de rol van vebtilatie en verspreiding via aersolen compleet onderbelicht blijft.
Dat bedoel ik dus.
Juist dit soort verhalen geeft toch aan dat de experts zich niet moeten blijven blindstaren maar voortdurend open moeten staan voor nieuwe inzichten en mogelijke vormen van besmettingen.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_194598419
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 09:16 schreef Injetta het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus.
Juist dit soort verhalen geeft toch aan dat de experts zich niet moeten blijven blindstaren maar voortdurend open moeten staan voor nieuwe inzichten en mogelijke vormen van besmettingen.
Dat gebeurt gelukkig ook, anders zou het wel gek zijn. Echter niet elk inzicht klopt. Het zou dom zijn om bij elke nieuwe scheet een nieuwe mening te hebben.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194598422
quote:

[..]

Ik bedoel bijv. een kerk, camping, café waar officieel van is vastgesteld dat daar een x aantal mensen is besmet. Dan zijn er dus ook zoveel mensen niet besmet. Waren die minder bevattelijk? Het zou toch de moeite waard zijn om dat goed te onderzoeken? Dat is sowieso toch eigenlijk nodig? Als we meer weten waarom mensen juist NIET worden besmet kan heel veel waardevolle informatie geven. Nu gissen we alleen maar.
Als ergens een haard is betekent dat niet dat er ter plekke een uniform verdeelde besmettingswolk van virusdeeltjes hangt.
Dit is natuurlijk compleet afhankelijk van het contact van persoon tot persoon. Zeker als er maar één (super)spreader tussen heeft gelopen, dan moet je maar net langdurig te dicht bij die ene in de buurt zijn geweest om besmet te worden.
I'll give you something to do
pi_194598446
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 09:16 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ergens een tijd geleden gelezen dat 40% van de mensen in een huishouden met een covidpatiënt besmet werden. Dat getal kan inmiddels alweer anders zijn, omdat het van april of mei was en er nu meer mensen worden getest.

Ik heb het onthouden omdat mijn oom ernstig ziek is geweest en mijn 80+ jaar oude tante die zeker 10 dagen voor hem heeft gezorgd voor hij het ziekenhuis in ging geen moment ziek is geweest.
Ik ken inmiddels ook meerdere voorbeelden waarbij mensen zwaar ziek waren en de rest van het gezin niet.
Een collega aan het begin ruim een maand doodziek. Maar pas heel laat getest. In die tijd intensief contact met huisgenoten. Niemand ziek. Als ze ik
Wetenschapper was geweest juist erachter willen komen waarom niet. Dat levert een schat aan info op.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_194598454
quote:

[..]

Zijn wetenschappelijke onderzoeken die wijzen op (enige mate van) kruisimmuniteit door een eerdere besmetting met een van de andere coronavirussen, maar nog te voorbarig om vergaande conclusies aan te verbinden. Al is het zeker iets wat verder bestudeerd moet worden.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.15.20154294v1
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.23.20160762v1
pi_194598463
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 09:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat gebeurt gelukkig ook, anders zou het wel gek zijn. Echter niet elk inzicht klopt. Het zou dom zijn om bij elke nieuwe scheet een nieuwe mening te hebben.
Ik heb het niet over zomaar een nieuwe mening. Maar over serieus onderzoek.
pi_194598478
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 09:20 schreef Injetta het volgende:

[..]

Ik ken inmiddels ook meerdere voorbeelden waarbij mensen zwaar ziek waren en de rest van het gezin niet.
Een collega aan het begin ruim een maand doodziek. Maar pas heel laat getest. In die tijd intensief contact met huisgenoten. Niemand ziek. Als ze ik
Wetenschapper was geweest juist erachter willen komen waarom niet. Dat levert een schat aan info op.
Zeker, dat gaat ook jaren duren zon onderzoek.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194598493
quote:

Ja, ik was er ook door gefascineerd. Terwijl mijn oom dus is aangestoken door zijn zus (ook een tante van mij dus) en die tante weer door haar schoondochter. Maar dat zijn dus mensen die elkaar hebben besmet die niet in hetzelfde huishouden wonen. Terwijl de vrouw van mijn oom wel de hele dag bij hem in de buurt was, naast hem sliep en hem op een gegeven moment ook hielp bij de dagelijkse verzorging.

Ik vind het ook een interessante vraag: waarom de één wel (soms na kortstondig contact!) en de ander niet (zelfs niet na lang en intensief contact). Schat aan info idd :Y
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_194598494
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 09:21 schreef Injetta het volgende:

[..]

Ik heb het niet over zomaar een nieuwe mening. Maar over serieus onderzoek.
Als de uitkomst unaniem is dan verandert het rivm echt wel van mening. Er werken geen domme mensen.
pi_194598512
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 09:18 schreef galantis het volgende:

[..]

Als ergens een haard is betekent dat niet dat er ter plekke een uniform verdeelde besmettingswolk van virusdeeltjes hangt.
Dit is natuurlijk compleet afhankelijk van het contact van persoon tot persoon. Zeker als er maar één (super)spreader tussen heeft gelopen, dan moet je maar net langdurig te dicht bij die ene in de buurt zijn geweest om besmet te worden.
Is dat zo. Dat neemt men aan. Maar het is niet echt serieus onderzocht. Klopt die aanname dat alleen de mensen dichtbij dus superspreader zijn besmet? En als je niets onderzoekt maar alleen maar redeneert en aannames doet kun je zomaar iets over het hoofd zien.
Wellicht zijn er mensen die minder bevattelijk zijn. En waarom? Dat kan veel informatie opleveren voor behandeling of andere maatregelen of richtlijnen.
pi_194598520
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 09:20 schreef Rlz12 het volgende:

[..]

Zijn wetenschappelijke onderzoeken die wijzen op (enige mate van) kruisimmuniteit door een eerdere besmetting met een van de andere coronavirussen, maar nog te voorbarig om vergaande conclusies aan te verbinden. Al is het zeker iets wat verder bestudeerd moet worden.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.15.20154294v1
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.23.20160762v1
Interessant. ^O^
pi_194598539
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 09:25 schreef Injetta het volgende:

[..]

Is dat zo. Dat neemt men aan. Maar het is niet echt serieus onderzocht. Klopt die aanname dat alleen de mensen dichtbij dus superspreader zijn besmet? En als je niets onderzoekt maar alleen maar redeneert en aannames doet kun je zomaar iets over het hoofd zien.
Wellicht zijn er mensen die minder bevattelijk zijn. En waarom? Dat kan veel informatie opleveren voor behandeling of andere maatregelen of richtlijnen.
Hoe weet je dat dat niet gebeurt?
pi_194598548
quote:

[..]

Dat is/word toch al onderzocht ? https://www.omroepbrabant(...)virus-stapje-vooruit
pi_194598572
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 09:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Als de uitkomst unaniem is dan verandert het rivm echt wel van mening. Er werken geen domme mensen.
Dan zal er eerst wel onderzoek moeten plaatsvinden. En dan moet er eerst een gedachte zijn óm een onderzoek op te zetten. Maar.. als er tunnelvisie is, laat men soms onderzoeksrichtingen liggen. Als je bijv. Ervan overtuigd bent dat ventilatie niks met besmetten te maken heeft, ga je het ook niet onderzoeken. Er moet altijd eerst iemand zijn die open minded is en ergens een verband of wat dan ook denkt te zien. Of.., zich iets gaat afvragen.
pi_194598583
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 09:30 schreef Injetta het volgende:

[..]

Dan zal er eerst wel onderzoek moeten plaatsvinden. En dan moet er eerst een gedachte zijn óm een onderzoek op te zetten. Maar.. als er tunnelvisie is, laat men soms onderzoeksrichtingen liggen. Als je bijv. Ervan overtuigd bent dat ventilatie niks met besmetten te maken heeft, ga je het ook niet onderzoeken. Er moet altijd eerst iemand zijn die open minded is en ergens een verband of wat dan ook denkt te zien. Of.., zich iets gaat afvragen.
Zeker heb jij het idee dat er wereldwijd dan een tunnelvisie is?

Ik ben het wel ermee eens dat je eerst tientallen jaren goed onderzoek moet dan alvorens maatregelen te nemen. Het virus zal maar moeten wachten.
pi_194598740
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 09:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hoe weet je dat dat niet gebeurt?
Weet ik ook niet zeker uiteraard. Ik hoop dat ze het doen. Je kunt er echter niks over vinden. Terwijl je wel leest over andere onderzoeken en zo.
pi_194598773
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 09:42 schreef Injetta het volgende:

[..]

Weet ik ook niet zeker uiteraard. Ik hoop dat ze het doen. Je kunt er echter niks over vinden. Terwijl je wel leest over andere onderzoeken en zo.
Misschien omdat die onderzoeken minder in de media komen of zoek je in journals?
pi_194598782
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2020 09:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Zeker heb jij het idee dat er wereldwijd dan een tunnelvisie is?

Ik ben het wel ermee eens dat je eerst tientallen jaren goed onderzoek moet dan alvorens maatregelen te nemen. Het virus zal maar moeten wachten.
Hoezo tientallen jaren? En telkens als je meer weet, pas je dingen aan. Ik krijg wel het idee dat alle focus ligt op de zieken zelf. En niet op het omgekeerde de mensen die niet ziek worden of wel besmet maar geen klachten.
pi_194598819
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 09:25 schreef Injetta het volgende:

[..]

Volgens mij wordt dit continu onderzocht.
De rol van aerosolen is gewoonweg discutabel. Overdracht via dat vindt wel plaats maar veel zaken wijzen erop dat het geen zoden aan de dijk zet. Anders was afstand houden nooit zo effectief geweest.
Natuurlijk moet je alles onderzoeken maar in het wildeweg wat heen en weer speculeren heeft dan ook weer geen zin.
Ik vermoed dat als je case per case bekijkt dat de weg die besmettingen hebben gevolgd veel logisch verklaarbaarder wordt. Het heeft allemaal met contacttijd, contactafstand, virale load etc te maken.
I'll give you something to do
pi_194598830
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 09:45 schreef Injetta het volgende:

[..]

Hoezo tientallen jaren? En telkens als je meer weet, pas je dingen aan. Ik krijg wel het idee dat alle focus ligt op de zieken zelf. En niet op het omgekeerde de mensen die niet ziek worden of wel besmet maar geen klachten.
1 onderzoek betekent niet dat dit klopt. Dingen worden aangenomen door wetenschappers als er uit verschillende invalshoeken en condities hetzelfde uitkomt, en dat duurt vaak jaren en jaren.
  Moderator maandag 17 augustus 2020 @ 09:50:45 #147
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194598836
Als je in amerika iets kunt oplossen met een geweer dan doen ze het :D

twitter

Zie het al voor me mensen die rondlopen om maskers op anderen te schieten :')
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194598837
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 09:04 schreef Dven het volgende:
Lagere krimp dan verwacht. Goh. Wie had dat nu gedacht. En ondertussen hier maar brullen over een recessie die zijn weerga niet kent
Een verdubbeling van de werkloosheid in het positieve scenario, een verdrievoudiging als er een nieuwe ronde contactbeperkingen zou plaatsvinden, de grootste daling van het BNP ooit en een aantal sectoren die onherstelbaar kapot zijn. Dat is gewoon een recessie die zijn weerga niet kent inderdaad, hoe hard je ook la-la-la blijft roepen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_194598860
Er zijn ook heel veel onderzoeken gebaseerd op discutabele cijfers, uit publicatiedrang en verkeerd uitegevoerde experimenten gepubliceerd. Daarnaast zijn veel experimenten niet vertaalbaar naar de werkelijkheid.
Daarom is 1 enkel onderzoekje bijba nooit genoeg om meningen en visies te laten veranderen.
  Moderator maandag 17 augustus 2020 @ 09:58:03 #150
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194598869
Kwa economie snap ik het toch nog niet zo. Omdat in principe indereen er last van heeft is het toch het equivalent van er staat even een stop op. Dat betekent sommigen krijgen geen geld maar dat geld blijft ergens anders liggen. Dat zou toch kwa impact niet de boel compleet op de kop moeten gooien als de stop er weer af gaat.

m.a.w. een goedlopend horeca bedrijf dat nu omvalt heeft straks mocht er een vaccin zijn gewoon weer een markt, en de medewerkers die nu werkloos worden zijn straks weer nodig. Dat is anders als bij andere financiele crisessen omdat daar zaken fundamenteel mis zijn gegaan op het gebied van geld en er daadwerkelijk geld verdewenen is. Deze crises is in die zin minder een puur "economische" crises. Ook hoeft er zoals na een ramp niet ineens van alles opgebouwd te worden etc.

Maar ik zal het met mijn onderontwikkelde economie knobbel wel niet goed kunnen overzien.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')