Ergens een tijd geleden gelezen dat 40% van de mensen in een huishouden met een covidpatiënt besmet werden. Dat getal kan inmiddels alweer anders zijn, omdat het van april of mei was en er nu meer mensen worden getest.quote:Op maandag 17 augustus 2020 09:10 schreef Injetta het volgende:
Ik bedoel bijv. een kerk, camping, café waar officieel van is vastgesteld dat daar een x aantal mensen is besmet. Dan zijn er dus ook zoveel mensen niet besmet. Waren die minder bevattelijk? Het zou toch de moeite waard zijn om dat goed te onderzoeken? Dat is sowieso toch eigenlijk nodig? Als we meer weten waarom mensen juist NIET worden besmet kan heel veel waardevolle informatie geven. Nu gissen we alleen maar.
Dat bedoel ik dus.quote:Op maandag 17 augustus 2020 09:08 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Het is ook moeilijk te achterhalen vaak met een incubatietijd tot 14 dagen.
Vooral als de rol van vebtilatie en verspreiding via aersolen compleet onderbelicht blijft.
Dat gebeurt gelukkig ook, anders zou het wel gek zijn. Echter niet elk inzicht klopt. Het zou dom zijn om bij elke nieuwe scheet een nieuwe mening te hebben.quote:Op maandag 17 augustus 2020 09:16 schreef Injetta het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus.
Juist dit soort verhalen geeft toch aan dat de experts zich niet moeten blijven blindstaren maar voortdurend open moeten staan voor nieuwe inzichten en mogelijke vormen van besmettingen.
Als ergens een haard is betekent dat niet dat er ter plekke een uniform verdeelde besmettingswolk van virusdeeltjes hangt.quote:Op maandag 17 augustus 2020 09:10 schreef Injetta het volgende:
[..]
Ik bedoel bijv. een kerk, camping, café waar officieel van is vastgesteld dat daar een x aantal mensen is besmet. Dan zijn er dus ook zoveel mensen niet besmet. Waren die minder bevattelijk? Het zou toch de moeite waard zijn om dat goed te onderzoeken? Dat is sowieso toch eigenlijk nodig? Als we meer weten waarom mensen juist NIET worden besmet kan heel veel waardevolle informatie geven. Nu gissen we alleen maar.
Ik ken inmiddels ook meerdere voorbeelden waarbij mensen zwaar ziek waren en de rest van het gezin niet.quote:Op maandag 17 augustus 2020 09:16 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ergens een tijd geleden gelezen dat 40% van de mensen in een huishouden met een covidpatiënt besmet werden. Dat getal kan inmiddels alweer anders zijn, omdat het van april of mei was en er nu meer mensen worden getest.
Ik heb het onthouden omdat mijn oom ernstig ziek is geweest en mijn 80+ jaar oude tante die zeker 10 dagen voor hem heeft gezorgd voor hij het ziekenhuis in ging geen moment ziek is geweest.
Zijn wetenschappelijke onderzoeken die wijzen op (enige mate van) kruisimmuniteit door een eerdere besmetting met een van de andere coronavirussen, maar nog te voorbarig om vergaande conclusies aan te verbinden. Al is het zeker iets wat verder bestudeerd moet worden.quote:Op maandag 17 augustus 2020 09:10 schreef Injetta het volgende:
[..]
Ik heb het niet over zomaar een nieuwe mening. Maar over serieus onderzoek.quote:Op maandag 17 augustus 2020 09:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat gebeurt gelukkig ook, anders zou het wel gek zijn. Echter niet elk inzicht klopt. Het zou dom zijn om bij elke nieuwe scheet een nieuwe mening te hebben.
Zeker, dat gaat ook jaren duren zon onderzoek.quote:Op maandag 17 augustus 2020 09:20 schreef Injetta het volgende:
[..]
Ik ken inmiddels ook meerdere voorbeelden waarbij mensen zwaar ziek waren en de rest van het gezin niet.
Een collega aan het begin ruim een maand doodziek. Maar pas heel laat getest. In die tijd intensief contact met huisgenoten. Niemand ziek. Als ze ik
Wetenschapper was geweest juist erachter willen komen waarom niet. Dat levert een schat aan info op.
Ja, ik was er ook door gefascineerd. Terwijl mijn oom dus is aangestoken door zijn zus (ook een tante van mij dus) en die tante weer door haar schoondochter. Maar dat zijn dus mensen die elkaar hebben besmet die niet in hetzelfde huishouden wonen. Terwijl de vrouw van mijn oom wel de hele dag bij hem in de buurt was, naast hem sliep en hem op een gegeven moment ook hielp bij de dagelijkse verzorging.quote:Op maandag 17 augustus 2020 09:20 schreef Injetta het volgende:
Ik ken inmiddels ook meerdere voorbeelden waarbij mensen zwaar ziek waren en de rest van het gezin niet.
Een collega aan het begin ruim een maand doodziek. Maar pas heel laat getest. In die tijd intensief contact met huisgenoten. Niemand ziek. Als ze ik
Wetenschapper was geweest juist erachter willen komen waarom niet. Dat levert een schat aan info op.
Als de uitkomst unaniem is dan verandert het rivm echt wel van mening. Er werken geen domme mensen.quote:Op maandag 17 augustus 2020 09:21 schreef Injetta het volgende:
[..]
Ik heb het niet over zomaar een nieuwe mening. Maar over serieus onderzoek.
Is dat zo. Dat neemt men aan. Maar het is niet echt serieus onderzocht. Klopt die aanname dat alleen de mensen dichtbij dus superspreader zijn besmet? En als je niets onderzoekt maar alleen maar redeneert en aannames doet kun je zomaar iets over het hoofd zien.quote:Op maandag 17 augustus 2020 09:18 schreef galantis het volgende:
[..]
Als ergens een haard is betekent dat niet dat er ter plekke een uniform verdeelde besmettingswolk van virusdeeltjes hangt.
Dit is natuurlijk compleet afhankelijk van het contact van persoon tot persoon. Zeker als er maar één (super)spreader tussen heeft gelopen, dan moet je maar net langdurig te dicht bij die ene in de buurt zijn geweest om besmet te worden.
Interessant.quote:Op maandag 17 augustus 2020 09:20 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Zijn wetenschappelijke onderzoeken die wijzen op (enige mate van) kruisimmuniteit door een eerdere besmetting met een van de andere coronavirussen, maar nog te voorbarig om vergaande conclusies aan te verbinden. Al is het zeker iets wat verder bestudeerd moet worden.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.15.20154294v1
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.23.20160762v1
Hoe weet je dat dat niet gebeurt?quote:Op maandag 17 augustus 2020 09:25 schreef Injetta het volgende:
[..]
Is dat zo. Dat neemt men aan. Maar het is niet echt serieus onderzocht. Klopt die aanname dat alleen de mensen dichtbij dus superspreader zijn besmet? En als je niets onderzoekt maar alleen maar redeneert en aannames doet kun je zomaar iets over het hoofd zien.
Wellicht zijn er mensen die minder bevattelijk zijn. En waarom? Dat kan veel informatie opleveren voor behandeling of andere maatregelen of richtlijnen.
Dat is/word toch al onderzocht ? https://www.omroepbrabant(...)virus-stapje-vooruitquote:Op maandag 17 augustus 2020 09:20 schreef Injetta het volgende:
[..]
Dan zal er eerst wel onderzoek moeten plaatsvinden. En dan moet er eerst een gedachte zijn óm een onderzoek op te zetten. Maar.. als er tunnelvisie is, laat men soms onderzoeksrichtingen liggen. Als je bijv. Ervan overtuigd bent dat ventilatie niks met besmetten te maken heeft, ga je het ook niet onderzoeken. Er moet altijd eerst iemand zijn die open minded is en ergens een verband of wat dan ook denkt te zien. Of.., zich iets gaat afvragen.quote:Op maandag 17 augustus 2020 09:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als de uitkomst unaniem is dan verandert het rivm echt wel van mening. Er werken geen domme mensen.
Zeker heb jij het idee dat er wereldwijd dan een tunnelvisie is?quote:Op maandag 17 augustus 2020 09:30 schreef Injetta het volgende:
[..]
Dan zal er eerst wel onderzoek moeten plaatsvinden. En dan moet er eerst een gedachte zijn óm een onderzoek op te zetten. Maar.. als er tunnelvisie is, laat men soms onderzoeksrichtingen liggen. Als je bijv. Ervan overtuigd bent dat ventilatie niks met besmetten te maken heeft, ga je het ook niet onderzoeken. Er moet altijd eerst iemand zijn die open minded is en ergens een verband of wat dan ook denkt te zien. Of.., zich iets gaat afvragen.
Weet ik ook niet zeker uiteraard. Ik hoop dat ze het doen. Je kunt er echter niks over vinden. Terwijl je wel leest over andere onderzoeken en zo.quote:Op maandag 17 augustus 2020 09:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hoe weet je dat dat niet gebeurt?
Misschien omdat die onderzoeken minder in de media komen of zoek je in journals?quote:Op maandag 17 augustus 2020 09:42 schreef Injetta het volgende:
[..]
Weet ik ook niet zeker uiteraard. Ik hoop dat ze het doen. Je kunt er echter niks over vinden. Terwijl je wel leest over andere onderzoeken en zo.
Hoezo tientallen jaren? En telkens als je meer weet, pas je dingen aan. Ik krijg wel het idee dat alle focus ligt op de zieken zelf. En niet op het omgekeerde de mensen die niet ziek worden of wel besmet maar geen klachten.quote:Op maandag 17 augustus 2020 09:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zeker heb jij het idee dat er wereldwijd dan een tunnelvisie is?
Ik ben het wel ermee eens dat je eerst tientallen jaren goed onderzoek moet dan alvorens maatregelen te nemen. Het virus zal maar moeten wachten.
Volgens mij wordt dit continu onderzocht.quote:Op maandag 17 augustus 2020 09:25 schreef Injetta het volgende:
[..]
Is dat zo. Dat neemt men aan. Maar het is niet echt serieus onderzocht. Klopt die aanname dat alleen de mensen dichtbij dus superspreader zijn besmet? En als je niets onderzoekt maar alleen maar redeneert en aannames doet kun je zomaar iets over het hoofd zien.
Wellicht zijn er mensen die minder bevattelijk zijn. En waarom? Dat kan veel informatie opleveren voor behandeling of andere maatregelen of richtlijnen.
1 onderzoek betekent niet dat dit klopt. Dingen worden aangenomen door wetenschappers als er uit verschillende invalshoeken en condities hetzelfde uitkomt, en dat duurt vaak jaren en jaren.quote:Op maandag 17 augustus 2020 09:45 schreef Injetta het volgende:
[..]
Hoezo tientallen jaren? En telkens als je meer weet, pas je dingen aan. Ik krijg wel het idee dat alle focus ligt op de zieken zelf. En niet op het omgekeerde de mensen die niet ziek worden of wel besmet maar geen klachten.
Een verdubbeling van de werkloosheid in het positieve scenario, een verdrievoudiging als er een nieuwe ronde contactbeperkingen zou plaatsvinden, de grootste daling van het BNP ooit en een aantal sectoren die onherstelbaar kapot zijn. Dat is gewoon een recessie die zijn weerga niet kent inderdaad, hoe hard je ook la-la-la blijft roepen.quote:Op maandag 17 augustus 2020 09:04 schreef Dven het volgende:
Lagere krimp dan verwacht. Goh. Wie had dat nu gedacht. En ondertussen hier maar brullen over een recessie die zijn weerga niet kent
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |