abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:21:18 #1
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_194578467
Sprak daarnet een kennis die vrij recent een baby heeft gekregen.
Hij en zij zijn beiden ZZPers. Zij moet nu stoppen met borstvoeding omdat haar klussen ver weg zijn en tijd om te kolven ten koste gaat van haar gewerkte ruren.

Ik vind dat gek. Als je ziet dat in de arbeidswet dit staat:
Wet arbeid en zorg:

De begrippen werkgever en werknemer
Artikel 1:1
Tenzij anders is bepaald, wordt voor de toepassing van deze wet verstaan onder:
a. werkgever: degene die een ander krachtens arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht of publiekrechtelijke aanstelling arbeid laat verrichten;
b. werknemer: de ander, bedoeld in onderdeel a.

* mevrouw kennis gaat niet zomaar iets bouwen(<--das haar werk) zonder dat haar dat is gevraagd, er wordt voor zo;n opdracht een overeenkomst vastgesteld, ergo ze is steeds even werknemer, naar de letter van de wet.

Daaruit volgt dan dat ze recht heeft op kolf/voedtijd:

Arbeidstijdenwet - voedingsrecht
Artikel 4:8
1 Een vrouwelijke werknemer, die een borstkind voedt, heeft [...] het recht de arbeid te onderbreken ten einde in de nodige rust en afzondering haar kind te zogen dan wel de borstvoeding te kolven gedurende een vierde van de arbeidstijd per dienst.

We hadden het er zo over en eigenlijk lijkt het ons dat er eigenlijk door de overheid wordt gediscrimineerd: De mevrouw kan minder werken doordat ze een baby heeft gekregen die ook nog voeding nodig heeft, dat kost haar geld en dat klopt niet. Werkneemsters in een arbeidsverhouding krijgen die uren tenslotte wel, vergoed aan de werkgever vanuit het UWV.

Het College voor de Rechten van de Mens zegt tenslotte dat de wetgeving over gelijke behandeling onderscheid tussen mensen op de volgende gronden verbiedt:
geslacht/transgenderpersonen; ras; leeftijd; nationaliteit; godsdienst en levensovertuiging; politieke overtuiging; seksuele gerichtheid; burgerlijke staat; handicap of chronische ziekte (ook in het openbaar vervoer); arbeidsduur; vast of tijdelijk arbeidscontract

Je zou zeggen dat er dan ook een borstvoedingsverlof zou moeten zijn, in opvolging op de ZEZ. Of denken wij nou heel gek?
Prrrrr
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:24:02 #2
408813 crew  trein2000
pi_194578518
Ja. Een ZZP’er heeft namelijk geen arbeidsovereenkomst.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:25:31 #3
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_194578537
Wettelijk weet ik het niet per se. Maar het lijkt me redelijk om daarover met de inlener in gesprek te gaan?
Het punt is, wettelijk tov een opdrachtgever die bang for bucks wil. De inlener zal het noooit zeggen maar wanneer de keuze gemaakt moet worden tussen een vrouw die moet kolven en niet dan kán die keuze vrij snel gemaakt worden. Bij de een kost kolven 10/15min maar ik heb een collega gehad die zo 45 tot een uur bezig was... En dat maal twee.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:25:42 #4
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_194578541
Wat daar staat is niet van toepassing op zzp'ers hè.
pi_194578557
Een zzp'er heeft geen werknemerrelatie met zijn/haar opdrachtgever. Hooguit met zichzelf.

Zelfstandigheid heeft voordelen en nadelen. Hier kies je zelf voor als je zzp'er wordt.
pi_194578607
:s)
.
  zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:52:27 #7
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_194579332
Snap ik allemaal; er is geen arbeidsovereenkomst, officieeldan. Maar wel deze uitspraak: Wanneer er in een werkrelatie sprake is van loon, persoonlijke arbeid én werkgeversgezag, dan is er voor de Belastingdienst sprake van een arbeidsovereenkomst. De werkgever vertelt de mevrouw ZZP wat ze moet doen en betaalt haar daarvoor.

Ik snap dat de werkgever niet wil betalen voor de uren die mevrouw ZZP kolft, maar in mijn beleving zou daar een kolfvergoeding/uitkering van het UWV tegenover moeten staan.. Immers de borstvoeding is een gevolg van de zwangerschap, die wél vergoed wordt (16 weken uitkering). Ik snap de knip niet die wordt gemaakt tussen bevallingsverlof en zoogverlof.
Prrrrr
  Moderator zaterdag 15 augustus 2020 @ 23:00:32 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_194579556
Ik snap wat je zegt. Maar waarom zou een werkgever dan ook geen kolfvergoeding krijgen via de (verlengde?) WAZO. Alleen moet je dan ook klokken en dergelijke :s) !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zaterdag 15 augustus 2020 @ 23:08:18 #9
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_194579710
Maar mevrouw zzp-er kiest hier toch zelf voor? Wel dat hoge uurloon en alle voordelen die je als zzp-er kan hebben en waardoor ze ook zelf had kunnen (moeten?) reserveren om dit verlies van uren te kunnen compenseren.

Zzp-en is een keuze die bepaalde consequenties met zich mee brengt.
Anders zou ze volgens jullie redenatie dat dit om een arbeidsverhouding toch ook recht hebben op allerlei andere dingen die in die wet zijn vastgelegd, zoals ziekteverlof, vakantiegeld, pensioenopbouw etc etc.
***
pi_194579871
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 22:21 schreef mspoez het volgende:
* mevrouw kennis gaat niet zomaar iets bouwen(<--das haar werk) zonder dat haar dat is gevraagd, er wordt voor zo;n opdracht een overeenkomst vastgesteld, ergo ze is steeds even werknemer, naar de letter van de wet.

Nou, nee :N

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 22:52 schreef mspoez het volgende:
Snap ik allemaal; er is geen arbeidsovereenkomst, officieeldan. Maar wel deze uitspraak: Wanneer er in een werkrelatie sprake is van loon, persoonlijke arbeid én werkgeversgezag, dan is er voor de Belastingdienst sprake van een arbeidsovereenkomst. De werkgever vertelt de mevrouw ZZP wat ze moet doen en betaalt haar daarvoor.
Weet je zeker dat je 't snapt? Ook officieus is er géén arbeidsovereenkomst :N Er is ook géén sprake van loon.

quote:
Ik snap dat de werkgever niet wil betalen voor de uren die mevrouw ZZP kolft, maar in mijn beleving zou daar een kolfvergoeding/uitkering van het UWV tegenover moeten staan.. Immers de borstvoeding is een gevolg van de zwangerschap, die wél vergoed wordt (16 weken uitkering). Ik snap de knip niet die wordt gemaakt tussen bevallingsverlof en zoogverlof.
Er is geen werkgever :N Er is een beperkte uitkering voor ZZP'ers. En die stopt na het bereiken van de duur. Ook voor werknemers (in loondienst) houdt het recht om onder werktijd te kolven op een gegeven moment (weliswaar later, vanaf 9 maanden) op.

quote:
2s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 22:21 schreef mspoez het volgende:
Zij moet nu stoppen met borstvoeding omdat haar klussen ver weg zijn en tijd om te kolven ten koste gaat van haar gewerkte ruren.
Ze hoeft overigens niet te stoppen met borstvoeding, maar kolven in eigen tijd. Aan haar om te bepalen of ze het dat waard vindt. Als het vanuit praktisch oogpunt niet mogelijk is om netto x uur te werken i.c.m. kolven (in eigen tijd), zou ze y (lees: minder) kunnen gaan werken :Y

[ Bericht 6% gewijzigd door baskick op 15-08-2020 23:22:07 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zondag 16 augustus 2020 @ 00:57:39 #11
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_194581263
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 23:16 schreef baskick het volgende:

[..]

Nou, nee :N
Maar hoe ben je geen werknemer als iemand je vraagt om iets te doen en die iemand je bovendien op papier belooft te betalen als je dat doet?

quote:
Weet je zeker dat je 't snapt? Ook officieus is er géén arbeidsovereenkomst :N Er is ook géén sprake van loon.
nou daar ligt mijn twijfel.
quote:
Er is geen werkgever
ZIe boven.

quote:
Er is een beperkte uitkering voor ZZP'ers. En die stopt na het bereiken van de duur. Ook voor werknemers (in loondienst) houdt het recht om onder werktijd te kolven op een gegeven moment (weliswaar later, vanaf 9 maanden) op.

Ze hoeft overigens niet te stoppen met borstvoeding, maar kolven in eigen tijd. Aan haar om te bepalen of ze het dat waard vindt. Als het vanuit praktisch oogpunt niet mogelijk is om netto x uur te werken i.c.m. kolven (in eigen tijd), zou ze y (lees: minder) kunnen gaan werken :Y
Ik denk dat dat dus als je er een zaak van maakt best wel eens iets kan opleveren. Het is namelijk niet eerlijk, als je moeder wordt in een arbeidsverhouding of daarbuiten.
Prrrrr
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 16 augustus 2020 @ 01:04:34 #12
408813 crew  trein2000
pi_194581293
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2020 00:57 schreef mspoez het volgende:

[..]

Maar hoe ben je geen werknemer als iemand je vraagt om iets te doen en die iemand je bovendien op papier belooft te betalen als je dat doet?
Als ik iets bestel bij BOL.com doe ik dat ook. Dat betekent niet dat ik Bol in dienst neem.
Als ik mijn belastingaangifte laat doen door een adviesbureau dan ontstaat er ook geen arbeidsovereenkomst.

Daarvoor is meer nodig. Onder meer gezag van de werkgever (denk aan wat wanneer en hoe), verplichting tot het leveren van persoonlijke arbeid en je kijkt ook nog naar de uiterlijke verschijningsvorm. Hoe gaan partijen in de praktijk om met de overeenkomst. (Wordt er een factuur gestuurd of automagisch betaald op de 23ste, is er doorbetaling bij ziekte? En dat soort werk)
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194581340
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 22:21 schreef mspoez het volgende:
Werkneemsters in een arbeidsverhouding krijgen die uren tenslotte wel, vergoed aan de werkgever vanuit het UWV.

Ik weet dat je als werkgever een zwangerschaps- en bevallingsuitkering kan krijgen. Over een vergoeding van de uren van het kolven kan ik niks terugvinden. Waar heb je dat gevonden?
pi_194581756
Als jij een zelfstandig schilder inhuurt komt de schilder dan bij je in dienst?
pi_194581893
Zzp-er dus niemand verplicht haar aan het werk te gaan terwijl ze nog wil kolven. Ze kan ook een half jaar of jaar thuisblijven.

[ Bericht 11% gewijzigd door KrekelJapie op 16-08-2020 06:17:20 ]
pi_194582069
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 22:21 schreef mspoez het volgende:
Sprak daarnet een kennis die vrij recent een baby heeft gekregen.
Hij en zij zijn beiden ZZPers. Zij moet nu stoppen met borstvoeding omdat haar klussen ver weg zijn en tijd om te kolven ten koste gaat van haar gewerkte ruren.

Ik vind dat gek. Als je ziet dat in de arbeidswet dit staat:
Wet arbeid en zorg:

De begrippen werkgever en werknemer
Artikel 1:1
Tenzij anders is bepaald, wordt voor de toepassing van deze wet verstaan onder:
a. werkgever: degene die een ander krachtens arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht of publiekrechtelijke aanstelling arbeid laat verrichten;
b. werknemer: de ander, bedoeld in onderdeel a.

* mevrouw kennis gaat niet zomaar iets bouwen(<--das haar werk) zonder dat haar dat is gevraagd, er wordt voor zo;n opdracht een overeenkomst vastgesteld, ergo ze is steeds even werknemer, naar de letter van de wet.

Daaruit volgt dan dat ze recht heeft op kolf/voedtijd:

Arbeidstijdenwet - voedingsrecht
Artikel 4:8
1 Een vrouwelijke werknemer, die een borstkind voedt, heeft [...] het recht de arbeid te onderbreken ten einde in de nodige rust en afzondering haar kind te zogen dan wel de borstvoeding te kolven gedurende een vierde van de arbeidstijd per dienst.

We hadden het er zo over en eigenlijk lijkt het ons dat er eigenlijk door de overheid wordt gediscrimineerd: De mevrouw kan minder werken doordat ze een baby heeft gekregen die ook nog voeding nodig heeft, dat kost haar geld en dat klopt niet. Werkneemsters in een arbeidsverhouding krijgen die uren tenslotte wel, vergoed aan de werkgever vanuit het UWV.

Het College voor de Rechten van de Mens zegt tenslotte dat de wetgeving over gelijke behandeling onderscheid tussen mensen op de volgende gronden verbiedt:
geslacht/transgenderpersonen; ras; leeftijd; nationaliteit; godsdienst en levensovertuiging; politieke overtuiging; seksuele gerichtheid; burgerlijke staat; handicap of chronische ziekte (ook in het openbaar vervoer); arbeidsduur; vast of tijdelijk arbeidscontract

Je zou zeggen dat er dan ook een borstvoedingsverlof zou moeten zijn, in opvolging op de ZEZ. Of denken wij nou heel gek?
Dit is niet waar hoor. Ja, als werkneemster heb je het wettelijk recht om 25% van je arbeidstijd te mogen gebruiken aan kolven/voeden tot je kindje 9 maanden is. Dat komt voor rekening van de werkgever. Er is geen compensatie vanuit de overheid voor.
pi_194582087
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 22:52 schreef mspoez het volgende:
Snap ik allemaal; er is geen arbeidsovereenkomst, officieeldan. Maar wel deze uitspraak: Wanneer er in een werkrelatie sprake is van loon, persoonlijke arbeid én werkgeversgezag, dan is er voor de Belastingdienst sprake van een arbeidsovereenkomst. De werkgever vertelt de mevrouw ZZP wat ze moet doen en betaalt haar daarvoor.
De taak van de Belastingdienst is belastingen innen.

Daar hoort ook bij het innen van belastingen in gevallen van schijnconstructies, zoals verkapte loondienst d.m.v. zzp'ers om minder belasting en premies te hoeven betalen.

De Belastingdienst gaat helemaal niet over arbeidsvoorwaarden. Hun definitie voor loondienst doet daarvoor in het geheel niet ter zake.

Als mevrouw vindt dat zij werknemer is en dezelfde rechten opeist als een werknemer, ga er dan maar vanuit dat zij snel kan vertellen als freelancer. Hoe meer de samenwerking op een dienstverband gaat lijken, hoe meer risico de opdrachtgever loopt op hoge boetes wegens verkapte loondienst.

quote:
Ik snap dat de werkgever niet wil betalen voor de uren die mevrouw ZZP kolft, maar in mijn beleving zou daar een kolfvergoeding/uitkering van het UWV tegenover moeten staan..
Op grond van welke wet of regeling heeft zij daar recht op vind je?

En wie moet dat betalen?

Het UWV heeft er (zoals voor veel van haar taken) geen sociale premies voor ontvangen en de financiering vanuit de Rijksbegroting (belastingen) is niet berekend op dit soort niet bestaande voorzieningen. Net als dit die inkomsten/begroting er niet op zijn berekend om zelfstandigen een pensioen of uitkering bij geen werk of arbeidsongeschiktheid te betalen.

quote:
Immers de borstvoeding is een gevolg van de zwangerschap, die wél vergoed wordt (16 weken uitkering). Ik snap de knip niet die wordt gemaakt tussen bevallingsverlof en zoogverlof.
Het klopt dat zzp'ers tegenwoordig een tegemoetkoming kunnen krijgen rondom de zwangerschap. Dit is een mooie geste van de overheid die helaas ergens ook weer ophoudt.

Een ondernemer moet veel dingen zelf regelen. Ook bijvoorbeeld pensioen, arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, vakantiegeld enz.

Stel jouw vriendin raakt invalide als gevolg van een ongeluk, dan moet volgens jou het UWV haar ook maar een uitkering betalen omdat zij eigenlijk werknemer was? Zelfs in het uitgesloten geval dat ze dit zouden doen zou dit betekenen dat het UWV en de Belastingdienst bij de opdrachtgever gaan aankloppen vanwege een hele bak niet betaalde werknemerspremies.

De borstvoeding is het gevolg van het zwanger worden. Dit zijn gebeurtenissen in het leven om niet licht over te doen. Net als de keuze om zzp'er te worden trouwens.

Het feit dat een bedrijf voor een zzp'er niet hoeft te betalen voor zaken als arbeidsongeschiktheid, pensioen, secundaire arbeidsvoorwaarden betekent nog niet dat deze kosten er niet zijn.
Een zelfstandige zal, liefst bij aanvang van de samenwerking/overeenkomst, zich er van moeten verzekeren dat de opdracht voor hem/haar uit kan. Qua financiën niet alleen voor doelen op korte termijn (zoals rekeningen en belastingen betalen) maar ook op lange termijn (voorbeelden zoals pensioen en arbeidsongeschiktheid). De afgesproken uren en uurtarief moeten zodanig zijn dat je dit soort extra kosten maandelijks kunt betalen, je er voor kunt verzekeren of er een spaarpotje voor kunt opbouwen.

Het beste dat een zzp'er kan doen die zwanger is of pas ouder is geworden, is op een rijtje zetten hoeveel tijd (en eventueel geld) je nodig hebt. Past dit niet binnen bestaande afspraken met opdrachtgevers, dan kan dit het moment zijn om afspraken over uren en uurtarief opnieuw te gaan onderhandelen.

In veel gevallen zal er wel begrip voor zijn dat omstandigheden in de privésituatie een prikkel zijn om zakelijke voorwaarden opnieuw te bekijken. Maar er zit ook een risico in. Opdrachtgevers betalen liefst zo min mogelijk aan ZZP'ers en het overdragen van kosten en verantwoordelijkheden door te kiezen voor een zelfstandige in plaats van een werknemer was nu juist de reden om een zzp'er in te huren.

Dit zijn, verantwoordelijkheden en gesprekken en risico's die horen bij de zelfstandigheid van een zzp'er. Bij wie dit niet last gaat beter in loondienst werken.

Gelukkig staan tegenover alle onzekerheden en voor ondernemers niet bestaande sociale regelingen ook een hele hoop vrijheden. Zoals meer flexibel met je tijd om kunnen gaan. Zelfstandigheid kan ook een hoop voordelen bieden in combinatie met het ouderschap ^O^
pi_194582378
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2020 00:57 schreef mspoez het volgende:

[..]

Maar hoe ben je geen werknemer als iemand je vraagt om iets te doen en die iemand je bovendien op papier belooft te betalen als je dat doet?
[..]

nou daar ligt mijn twijfel.
[..]

ZIe boven.
[..]

Ik denk dat dat dus als je er een zaak van maakt best wel eens iets kan opleveren. Het is namelijk niet eerlijk, als je moeder wordt in een arbeidsverhouding of daarbuiten.
Het hele idee van een ZZP'er is dat 'ie zelfstandig is. Een overeenkomst van opdracht is iets anders dan een arbeidsovereenkomst. Ze factureert uren, krijgt geen salaris uitbetaald van de opdrachtgever.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194582979
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 22:21 schreef mspoez het volgende:
Sprak daarnet een kennis die vrij recent een baby heeft gekregen.
Hij en zij zijn beiden ZZPers. Zij moet nu stoppen met borstvoeding omdat haar klussen ver weg zijn en tijd om te kolven ten koste gaat van haar gewerkte ruren.

Ik vind dat gek. Als je ziet dat in de arbeidswet dit staat:
Wet arbeid en zorg:

De begrippen werkgever en werknemer
Artikel 1:1
Tenzij anders is bepaald, wordt voor de toepassing van deze wet verstaan onder:
a. werkgever: degene die een ander krachtens arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht of publiekrechtelijke aanstelling arbeid laat verrichten;
b. werknemer: de ander, bedoeld in onderdeel a.

* mevrouw kennis gaat niet zomaar iets bouwen(<--das haar werk) zonder dat haar dat is gevraagd, er wordt voor zo;n opdracht een overeenkomst vastgesteld, ergo ze is steeds even werknemer, naar de letter van de wet.

Daaruit volgt dan dat ze recht heeft op kolf/voedtijd:

Arbeidstijdenwet - voedingsrecht
Artikel 4:8
1 Een vrouwelijke werknemer, die een borstkind voedt, heeft [...] het recht de arbeid te onderbreken ten einde in de nodige rust en afzondering haar kind te zogen dan wel de borstvoeding te kolven gedurende een vierde van de arbeidstijd per dienst.

We hadden het er zo over en eigenlijk lijkt het ons dat er eigenlijk door de overheid wordt gediscrimineerd: De mevrouw kan minder werken doordat ze een baby heeft gekregen die ook nog voeding nodig heeft, dat kost haar geld en dat klopt niet. Werkneemsters in een arbeidsverhouding krijgen die uren tenslotte wel, vergoed aan de werkgever vanuit het UWV.

Het College voor de Rechten van de Mens zegt tenslotte dat de wetgeving over gelijke behandeling onderscheid tussen mensen op de volgende gronden verbiedt:
geslacht/transgenderpersonen; ras; leeftijd; nationaliteit; godsdienst en levensovertuiging; politieke overtuiging; seksuele gerichtheid; burgerlijke staat; handicap of chronische ziekte (ook in het openbaar vervoer); arbeidsduur; vast of tijdelijk arbeidscontract

Je zou zeggen dat er dan ook een borstvoedingsverlof zou moeten zijn, in opvolging op de ZEZ. Of denken wij nou heel gek?
Je kennis is, zoals velen al gezegd hebben een zelfstandige. Laat haar eens met een goede adviseur (accountant of belastingadviseur) praten. Ze heeft nu namelijk allemaal belastingvoordelen qua kortingen erop, maar daar tegenover staan wel allerlei zaken die je zelf moet regelen, zoals bijvoorbeeld je pensioen, arbeidsongeschiktheid etc etc

Ze lijkt me nogal onwetend op gebeid van rechten, plichten zelf teregelen zaken als zelfstandige.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_194583024
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2020 09:41 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Je kennis is, zoals velen al gezegd hebben een zelfstandige. Laat haar eens met een goede adviseur (accountant of belastingadviseur) praten. Ze heeft nu namelijk allemaal belastingvoordelen qua kortingen erop, maar daar tegenover staan wel allerlei zaken die je zelf moet regelen, zoals bijvoorbeeld je pensioen, arbeidsongeschiktheid etc etc

Ze lijkt me nogal onwetend op gebeid van rechten, plichten zelf teregelen zaken als zelfstandige.
De KvK zou eigenlijk ieder persoon die zzp'er wilt worden een cursus moeten geven en daarna een examen afnemen. Bij falen geen zzp schap voor die personen. :D
pi_194583076
-O-
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 22:21 schreef mspoez het volgende:
Sprak daarnet een kennis die vrij recent een baby heeft gekregen.
Hij en zij zijn beiden ZZPers. Zij moet nu stoppen met borstvoeding omdat haar klussen ver weg zijn en tijd om te kolven ten koste gaat van haar gewerkte ruren.

Ik vind dat gek. Als je ziet dat in de arbeidswet dit staat:
Wet arbeid en zorg:

De begrippen werkgever en werknemer
Artikel 1:1
Tenzij anders is bepaald, wordt voor de toepassing van deze wet verstaan onder:
a. werkgever: degene die een ander krachtens arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht of publiekrechtelijke aanstelling arbeid laat verrichten;
b. werknemer: de ander, bedoeld in onderdeel a.

* mevrouw kennis gaat niet zomaar iets bouwen(<--das haar werk) zonder dat haar dat is gevraagd, er wordt voor zo;n opdracht een overeenkomst vastgesteld, ergo ze is steeds even werknemer, naar de letter van de wet.

Daaruit volgt dan dat ze recht heeft op kolf/voedtijd:

Arbeidstijdenwet - voedingsrecht
Artikel 4:8
1 Een vrouwelijke werknemer, die een borstkind voedt, heeft [...] het recht de arbeid te onderbreken ten einde in de nodige rust en afzondering haar kind te zogen dan wel de borstvoeding te kolven gedurende een vierde van de arbeidstijd per dienst.

We hadden het er zo over en eigenlijk lijkt het ons dat er eigenlijk door de overheid wordt gediscrimineerd: De mevrouw kan minder werken doordat ze een baby heeft gekregen die ook nog voeding nodig heeft, dat kost haar geld en dat klopt niet. Werkneemsters in een arbeidsverhouding krijgen die uren tenslotte wel, vergoed aan de werkgever vanuit het UWV.

Het College voor de Rechten van de Mens zegt tenslotte dat de wetgeving over gelijke behandeling onderscheid tussen mensen op de volgende gronden verbiedt:
geslacht/transgenderpersonen; ras; leeftijd; nationaliteit; godsdienst en levensovertuiging; politieke overtuiging; seksuele gerichtheid; burgerlijke staat; handicap of chronische ziekte (ook in het openbaar vervoer); arbeidsduur; vast of tijdelijk arbeidscontract

Je zou zeggen dat er dan ook een borstvoedingsverlof zou moeten zijn, in opvolging op de ZEZ. Of denken wij nou heel gek?
Je kennis is, zoals velen al gezegd hebben een zelfstandige. Laat haar eens met een goede adviseur (accountant of belastingadviseur) praten. Ze heeft nu namelijk allemaal belastingvoordelen qua kortingen erop, maar daar tegenover staan wel allerlei zaken die je zelf moet regelen, zoals bijvoorbeeld je pensioen, arbeidsongeschiktheid etc etc

Ze lijkt me nogal onwetend op gebeid van rechten, plichten zelf teregelen zaken als zelfstandige.
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2020 00:57 schreef mspoez het volgende:

[..]

Maar hoe ben je geen werknemer als iemand je vraagt om iets te doen en die iemand je bovendien op papier belooft te betalen als je dat doet?
[..]

nou daar ligt mijn twijfel.
[..]

ZIe boven.
[..]

Ik denk dat dat dus als je er een zaak van maakt best wel eens iets kan opleveren. Het is namelijk niet eerlijk, als je moeder wordt in een arbeidsverhouding of daarbuiten.
En kijk uit met wat je haar gaat adviseren, als achteraf de belastingdienst vindt dat zij geen zelfstandige is, dan mag ze het te weinig betaalde belastinggeld terug betalen. Aangezien zelfstandigen door alle kortingen vanwege zelfstandig zijn minder belasting hoeven te betalen, dat wordt dan inclusief eventuele boetes teruggedraaid.

En dat gaat haar waarschijnlijk, inclusief daardoor minder recht op toeslagen veel meer kosten.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  zondag 16 augustus 2020 @ 10:10:06 #22
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_194583297
Dank voor alle reacties. Ik weet er zelf inderdaad geen drol van, dus kan best dat ik verkeerd dacht.
Prrrrr
pi_194583299
Ze heeft geen werkgever, ze heeft een opdrachtgever. Dat is voor de wet echt heel iets anders. De opdrachtgever betaalt haar ook niet als ze ziek is, of een vergoeding als de opdracht is afgelopen (transitievergoeding die werkgevers wel betalen als ze hun werknemer ontslaan).

Voor al die zaken dien je als zzper zelf een potje op te bouwen. Daarom is je uurtarief ook aanzienlijk hoger dan het uurloon van een werknemer die hetzelfde werk doet.
  zondag 16 augustus 2020 @ 11:22:42 #24
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_194584056
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2020 09:46 schreef Basp1 het volgende:
De KvK zou eigenlijk ieder persoon die zzp'er wilt worden een cursus moeten geven en daarna een examen afnemen. Bij falen geen zzp schap voor die personen. :D
Dat hebben ze 20 jaar geleden helaas afgeschaft.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_194584604
Alles is hierboven al gezegd.
Het grote voordeel van je kennis is dat ze gewoon een andere opdrachtgever kan zoeken indien de huidige opdrachtgever haar niet de mogelijkheid wil/kan bieden om in haar eigen tijd te kolven.
Spoilers!
  zondag 16 augustus 2020 @ 12:59:54 #26
253766 Kaviaar
Hmm, tictac :)
pi_194585594
Fijn hè, die markt die zoveel mensen geforceerd heeft om zzp'er te worden zonder daar ook maar iets van te snappen
[X] Ik verklaar de policy en algemene voorwaarden voor gebruik van FOK! te hebben gelezen en ermee akkoord te gaan.
  zondag 16 augustus 2020 @ 14:14:28 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194586615
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2020 00:57 schreef mspoez het volgende:

[..]

Maar hoe ben je geen werknemer als iemand je vraagt om iets te doen en die iemand je bovendien op papier belooft te betalen als je dat doet?
[..]

nou daar ligt mijn twijfel.
[..]

ZIe boven.
[..]

Ik denk dat dat dus als je er een zaak van maakt best wel eens iets kan opleveren. Het is namelijk niet eerlijk, als je moeder wordt in een arbeidsverhouding of daarbuiten.
Als ik een schilder inhuur om mijn huis te schilderen dan is hij ook niet mijn werknemer.
Of hij nou de werknemer van een schildersbedrijf is of zelf de eigenaar van dat schildersbedrijf is maakt mij immers niet uit, ik huur schildersbedrijf X in om mijn huis te schilderen, ik ben niet de werkgever van de schilder die mijn huis schildert, ongeacht of die in loondienst is bij bedrijf X of de eigenaar en enige werknemer is van bedrijf X.

Als ik de auto naar de garage breng voor een beurt dan is de monteur ook niet ineens mijn werknemer, terwijl hij wel arbeid voor mij uitvoert.
Nee, ook niet als ik mijn bedrijfsbus naar een garage breng waar de eigenaar zelf de beurt uitvoert.

Dus nee, een ZZP'er is geen werknemer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 16 augustus 2020 @ 14:16:29 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194586641
Je kennis de ZZP'er moet met haar eigen baas overleggen hoe ze dat financieel oplost.
En voor de duidelijkheid; haar eigen baas is haar eigen bedrijf, niet het bedrijf dat haar bedrijf inhuurt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 16 augustus 2020 @ 14:22:30 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194586722
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2020 12:59 schreef Kaviaar het volgende:
Fijn hè, die markt die zoveel mensen geforceerd heeft om zzp'er te worden zonder daar ook maar iets van te snappen
Grote kans dat de kennis van TS zelf prima snapt hoe het in elkaar zit, die kan ook prima kiezen minder uren bij de opdrachtgever in rekening te brengen om de kolftijd te compenseren, maar dat doet ze kennelijk liever niet.
Als ze ziek of vrij is hoeft de opdrachtgever haar ook niet te betalen, dat moet ze incalculeren bij haar uurtarief, net zoals ze dit soort uren moet incalculeren.

En dan is er nog de kans dat ze het voeden en/of kolven zat is en dit als excuus richting TS gebruikt.

quote:
Ben je zelfstandig ondernemer, of zzp’er?

De belastingdienst stelt dat voedtijd of kolftijd geen werktijd is. Werktijd is namelijk tijd die feitelijk bijdraagt aan het bedrijven van de onderneming, zoals werken, reizen, administreren, onderzoek. Borstvoeding is privé-tijd. Dit kan voor vrouwen in een eigen een-vrouwsbedrijf een probleem zijn, omdat je na de geboorte van je kind soms minder uren kan werken. Om je recht te kunnen behouden op bijvoorbeeld de zelfstandigen aftrek en de mkb-vrijstelling, moet je aan de urennorm (1225 uur/jaar) voldoen. Je bent niet in overtreding als je de uren niet haalt, maar er valt een fiscaal voordeel weg als je het niet haalt.
Door de substantiële tijd die je per werkdag kwijt bent voor het kolven, kan deze urennorm in gevaar komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')