FOK!forum / Lifestyle / Hoe doe jij aan time management?
Joopklepzeikerzaterdag 15 augustus 2020 @ 18:51
Effectief omgaan met je tijd kan een hele klus zijn.

Prive, en op je werk. Je krijgt te maken met afleiding, je eigen uitstelgedrag, verkeerde prioriteiten, stress, interrupties.

Ik sprak gisteren met iemand die bepaalde principes uit de regel van Benedictus mbt time management hanteerd: https://louterpromoveren.nl/benedictijn ... anagement/

Daarnaast heb je allerlei technieken, zoals de Pomodoro techniek:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pomodoro_Technique

Ook de matrix van Covey om prioriteiten te bepalen is heel bekend:

Tijdmatrix-web.jpg

Waar loop jij in dit opzicht (werk en prive) tegenaan? Welke principes gebruik jij, en welke lessen heb jij voor anderen? En hoe ga je om met afleiding?
Werkmanzaterdag 15 augustus 2020 @ 18:53
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 18:51 schreef Joopklepzeiker het volgende: Welke principes gebruik jij, en welke lessen heb jij voor anderen? En hoe ga je om met afleiding?
Ik sla het grootste gedeelte van jouw topics over, beste tijdsbesparing ever!
nostrazaterdag 15 augustus 2020 @ 18:55
Als je hiervoor op dat soort matrices moet terugvallen, dan heb je ergens de boot gemist.
herverwijderdzaterdag 15 augustus 2020 @ 18:56
Mijn leven is zo simpel dat ik dat niet nodig heb.
Spanky78zaterdag 15 augustus 2020 @ 19:02
Ik werk volgens een losse variant van de covey matrix. Maar dat dus niet echt op papier. Deel mijn tijd op in blokken en vul ook mijn agenda met blokken voor nog te bepalen zaken (komt er niets, dan gebruik ik deze tijd voor grootse ideeën en wilde plannen). En ik houd me in principe aan die blokken.

Daarnaast begin ik meestal met de zaken waar ik het meest tegenop zie. Behalve als er echt dingen hee belangrijk zijn. Daar ben je dan vaak zo blij mee dat de rest van de dag leuk wordt. En je uiteindelijk een legere agenda hebt, of iig vooral nog leuke dingen in het vooruitzicht.

Omdat ik in senior management zit heb ik meestal geen lijst met allerlei korte termijn dingetjes. Ik werk eigenlijk continue aan een groot plan met daarin allerlei onderdelen. Waarvan budgetteren en administratie de dingen zijn die ik niet leuk vind. Gelukkig is dat maar een klein deeL van mijn tijd.

De grote belangrijke dingen zijn voor mij ook de leuke dingen. Strategie, grote projecten opstarten, koers houden en tactisch manoeuvreren.
halfwayzaterdag 15 augustus 2020 @ 19:03
6 uur beginnen 2 uur naar huis, minder slapen(lees luieren) meer tijd over.
Mikeyttzaterdag 15 augustus 2020 @ 19:10
:')
valentijn101zaterdag 15 augustus 2020 @ 19:58
Ik heb een app “Good task” dat ding regelt mijn leven :@
littlemindyzaterdag 15 augustus 2020 @ 21:01
Ik trek het grofweg in een paar delen uit elkaar:
1) waar WIL (of moet) ik tijd aan besteden. Oftewel, wat vind ik (vandaag) belangrijk om aandacht / focus op te leggen?
2) zaken uit punt 1 inplannen, daarbij ruimte houdend voor onverwachte zaken (dus ruim plannen)
3) zaken daadwerkelijk gaan doen / uitvoeren

Ik neem 's ochtends altijd even de tijd om over punt 1 na te denken. Heb ik mijn "ja" helder, dan is het nl ook veel makkelijker om met interrupties en onverwachte gelegenheden om te gaan: Passen ze wel of niet in wat belangrijk voor me is, soms is dat namelijk wél het geval en loopt mijn dag dus anders dan gepland, dat wil ik dan ook zo. Die flexibiliteit wil ik houden ipv star vast te komen zitten aan een to-do lijstje.

Ik vind Covey een goede basis omdat hij ook uitgaat van principes / wat je belangrijk vind in het leven. Je kunt nog zo hard lopen, maar als je ladder tegen de verkeerde muur blijkt te staan omdat je daar niet over nagedacht hebt, kom je uiteindelijk niet waar je wil zijn.

“You have to decide what your highest priorities are and have the courage—pleasantly, smilingly, nonapologetically, to say “no” to other things. And the way you do that is by having a bigger “yes” burning inside. The enemy of the “best” is often the “good.” - Stephen Covey
Cockwhalezondag 16 augustus 2020 @ 15:55
Timemanagement :')

Alleen al het woord management incorpereren in je vrije tijd, hoe gestoord ben je dan.
Celestiendonderdag 20 augustus 2020 @ 17:26
Nee, daar doe ik niet aan.
Maar voor ieder die het handig vindt: ga er lekker mee door.
Apekoekdonderdag 20 augustus 2020 @ 17:29
Als je zo obsessief met je leven om moet gaan, is toch ook niet gezond?
Questulardonderdag 20 augustus 2020 @ 18:12
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 18:56 schreef herverwijderd het volgende:
Mijn leven is zo simpel dat ik dat niet nodig heb.
Dit, heerlijk.
Tuindiervrijdag 21 augustus 2020 @ 07:22
Ik gebruik Getting Things Done. Een extern geheugen systeem zodat ik zelf niks meer hoef te onthouden, alles staat in lijstjes die ik op bepaalde momenten tevoorschijn haal. Prioriteiten komen uit mijn projectenlijst en horizons.
soevereinvrijdag 21 augustus 2020 @ 10:45
Als ik vakantie heb dan moet ik gewoon 1 productief ding doen per dag.

Kan zijn sporten kan zijn iets fixen in huis of een vriend helpen verhuizen.

Daar komt niet veel management bij kijken _O-


Tijdens de resr van het jaar knal ik alles in een todoist. Ben nog niet optimaal met projecten gebruiken in todoist maar word er steeds handiger mee.
Solotovskivrijdag 21 augustus 2020 @ 10:46
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 18:56 schreef herverwijderd het volgende:
Mijn leven is zo simpel dat ik dat niet nodig heb.
_O_
dodoriavrijdag 21 augustus 2020 @ 11:06
Ik heb een doorgaande to-do lijst. Per dag markeer ik wat per de moet gebeuren, en kies daarna de belangrijkste taken die niet noodzakelijk die dag af moeten. Vooral voor grote/lang durende projecten werkt het zo goed voor mij om ze draaiende te houden.

Zo doe ik het zowel op m’n werk als thuis, al is het met twee losse to-do-lijsten.
vosssvrijdag 21 augustus 2020 @ 11:26
quote:
Hoe doe jij aan time management?
Niet. Ik doe dingen gewoon wanneer ze gedaan moeten worden. Klaar. Daar heb ik geen slap gelul als "time management" voor nodig. Donderstraal toch op met die ongein :')
Amavrijdag 21 augustus 2020 @ 11:26
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 11:26 schreef vosss het volgende:

[..]

Niet. Ik doe dingen gewoon wanneer ze gedaan moeten worden. Klaar. Daar heb ik geen slap gelul als "time management" voor nodig. Donderstraal toch op met die ongein :')
Echt he
#ANONIEMvrijdag 21 augustus 2020 @ 11:44
Ik deel niet perse mijn dag in blokken in. Zou misschien wel handig zijn.

Meestal maak ik aan het begin van de dag of de dag ervoor een to-do list voor die dag zelf, en dan kijk ik gewoon wat de meeste prioriteit heeft, en dat doe ik dan als eerste. En dan probeer ik gewoon alles af te vinken.
Als ik geen lijst maak, dan vergeet ik wat ik moet doen. :+

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2020 11:45:04 ]
Seven.vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:22
Ik ben behoorlijk gestructureerd wat betreft time management. Moet ook wel want ik werk veel met deadlines en ik word gebombardeerd met emails en verzoekjes. Dus prioriteiten stellen is noodzakelijk, want anders werk ik met gemak 80 uur per week :') .

Bij mij bepaalt de inbox de werkdruk. Zoals de meeste mensen werk ik volgens het systeem 'afgehandeld = delete of archiveren'. Maar dat blijkt zonder extra maatregelen niet effectief omdat ik op die manier met 150+ emails blijf zitten. Dat is niet overzichtelijk, max 20 zou dat moeten zijn.

Dus aanvullende maatregelen nodig.
Mensen zijn vaak geneigd om iets na te vragen aan de hand van een mail. De originele mail blijft vaak in de inbox zitten tot het antwoord komt. Ik zet een reminder voor de toekomst op mijn verzonden email en archiveer het. Die reminders staan altijd om 8 uur 's morgens. Elke morgen komen er dus 3-4 reminders binnen van dingen die ik zelf heb nagevraagd in de vorm van een mail die ik zelf verzonden heb. Als ik antwoord heb gehad, dan weet ik dat direct en druk ik op dismiss. Heb ik geen antwoord gehad, dan hoef ik alleen maar op reply te drukken en vragen hoe het er voor staat. Vervolgens zet ik weer een reminder voor mezelf op dat mailtje. Dit systeem bespaart me waanzinnig veel zoektijd en het is redelijk waterdicht.

Dit doe ik ook met binnenkomende mails waar ik over een paar dagen of paar weken pas naar wil kijken. Reminder erop en archiveren. Tegen de tijd dat de reminder komt, kan ik alsnog uitstellen als het op dat moment niet uitkomt bijvoorbeeld.

Verder ben ik ook heel duidelijk in waar ik geen tijd aan besteed. 20% van alle verzoekjes en mailtjes die bij mij gedumpt worden, zijn helemaal niet voor mij om op te lossen. Mijn team valt zelf constant in deze valkuil en dus verwachten buitenstaanders dat ik ook wel de kolen uit het vuur haal. 'Sorry, hier kan ik je niet bij helpen helaas. Misschien heeft x persoon tijd.' Als je daar zelf heel consequent in bent, dan los je een hoop shit op. Sommige mensen blijven dan aandringen en die krijgen gewoon net zo vaak een vriendelijke nee tot ik ineens ontplof en gewoon heel direct vraag welk deel van nee ze nou niet snappen. Mijn team begint dit trucje langzaam van me te leren trouwens >:).
Tuindiervrijdag 21 augustus 2020 @ 14:05
Dat lijkt best op mijn @Waitingfor lijstje, waar ik precies kan zien welke antwoorden ik nog van wie verwacht. Wekelijkse reminders hebben er in ieder geval voor gezorgd dat men nu sneller reageert (omdat uitstel niet voor afstel zorgt).