abonnement Unibet Coolblue
pi_194567383
Hoe ben jij als leidinggevende?
Hoe trek je de kar, en hoe ben je voor medewerkers?

De leegloop in het bedrijf zal niet zo maar zijn vrees ik. Er zijn vaak mensen die een leidinggevende kunnen schieten, maar dit niet oprecht durven te zeggem
pi_194567445
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 09:32 schreef hartloper het volgende:
Hoe ben jij als leidinggevende?
Hoe trek je de kar, en hoe ben je voor medewerkers?
Misschien af en toe iets autoritair, maar sta wel voor iedereen klaar om te helpen. En ik sta wel oprecht open voor andere inzichten en probeer dat ook uit te stralen. Graag zelfs, ik kan het niet alleen en besef me dat medewerkers waardevolle inzichten kunnen leveren.

quote:
De leegloop in het bedrijf zal niet zo maar zijn vrees ik. Er zijn vaak mensen die een leidinggevende kunnen schieten, maar dit niet oprecht durven te zeggem
Om eerlijk te zijn, vraag ik me dat ook beetje af, en doet me dat twijfelen aan mezelf.
Van de andere kant, zijn mensen dan zó laf dat ze dat zelfs in een exit-gesprek niet durven te delen? Ik zeg het dan gewoon letterlijk, dat we vanaf nu toch niet meer met elkaar van doen hebben, dus dat ik graag hoor als ik dingen anders had kunnen doen waardoor ze elders zijn gaan solliciteren.
  zaterdag 15 augustus 2020 @ 09:41:14 #28
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_194567461
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 09:39 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Misschien af en toe iets autoritair, maar sta wel voor iedereen klaar om te helpen. En ik sta wel oprecht open voor andere inzichten en probeer dat ook uit te stralen. Graag zelfs, ik kan het niet alleen en besef me dat medewerkers waardevolle inzichten kunnen leveren.
[..]

Om eerlijk te zijn, vraag ik me dat ook beetje af, en doet me dat twijfelen aan mezelf.
Van de andere kant, zijn mensen dan zó laf dat ze dat zelfs in een exit-gesprek niet durven te delen? Ik zeg het dan gewoon letterlijk, dat we vanaf nu toch niet meer met elkaar van doen hebben, dus dat ik graag hoor als ik dingen anders had kunnen doen waardoor ze elders zijn gaan solliciteren.
Je krijgt pas echt respect van je mensen als je daadwerkelijk zaken weet te verbeteren en het meer is dan er even naar kijken. En vooral geen dingen beloven die je niet kan waarmaken of ronduit gelogen zijn.
  zaterdag 15 augustus 2020 @ 09:41:21 #29
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_194567464
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 09:32 schreef Hamzoef het volgende:

[..]


Is daar iets tegen te doen? (behalve the obvious, uitstralen dat je wel degelijk openstaat voor andere inzichten)
Duidelijk laten weten wat er al dan niet met opmerkingen gebeurt. Leidinggevenden die nu nog steeds niet hebben geleerd om alles vriendelijk aan te horen zijn er waarschijnlijk niet zoveel meer. Er een fatsoenlijk vervolg aan geven is een ander verhaal.

En tussen de regels lezen. Er zijn weinig mensen die je 's ochtends vertellen dat ze het liefst de tent in de fik zouden steken. De enkeling die het wel zo formuleert kun je maar beter meteen buiten zetten.
  zaterdag 15 augustus 2020 @ 09:45:58 #30
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_194567497
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 09:39 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Om eerlijk te zijn, vraag ik me dat ook beetje af, en doet me dat twijfelen aan mezelf.
Van de andere kant, zijn mensen dan zó laf dat ze dat zelfs in een exit-gesprek niet durven te delen? Ik zeg het dan gewoon letterlijk, dat we vanaf nu toch niet meer met elkaar van doen hebben, dus dat ik graag hoor als ik dingen anders had kunnen doen waardoor ze elders zijn gaan solliciteren.
En dan zit jij een half jaar later daar als leidinggevende. Of die oud-werknemer wil jou graag als klant.

Nee, als werknemer heb je niks te winnen bij een exitgesprek. Het is wat dat betreft gewoon hetzelfde als een politieverhoor; je kunt alleen maar verliezen als je gaat praten.
pi_194567515
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 09:39 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Misschien af en toe iets autoritair, maar sta wel voor iedereen klaar om te helpen. En ik sta wel oprecht open voor andere inzichten en probeer dat ook uit te stralen. Graag zelfs, ik kan het niet alleen en besef me dat medewerkers waardevolle inzichten kunnen leveren.
[..]

Om eerlijk te zijn, vraag ik me dat ook beetje af, en doet me dat twijfelen aan mezelf.
Van de andere kant, zijn mensen dan zó laf dat ze dat zelfs in een exit-gesprek niet durven te delen? Ik zeg het dan gewoon letterlijk, dat we vanaf nu toch niet meer met elkaar van doen hebben, dus dat ik graag hoor als ik dingen anders had kunnen doen waardoor ze elders zijn gaan solliciteren.
Ik denk dat jij indirect een groot aandeel hebt in de leeg loop.
Het spijt me van harte kerel.

Ik ken je niet, maar je vragen komen over als gemaakt en uit een boekje. Daarnaast zal men walgen van autoritair gedrag, en juist daarom niet eerlijk tegen je zijn.
Want ook al gaat men weg, men kan je later weer tegen komen.

Tegen jou attent zijn en als je er niet bent wordt er wellicht over je gesproken, en realiseren de mensen zich dat het elders beter is.
pi_194567532
Soms kun je ook gewoon beter niks zeggen. Nu met de crisis is het moeilijk als starter om een vervangende baan te vinden en dan verbrand je niet graag de schepen achter je. Mijn werk en collega's zijn leuk, maar het seksisme in het bestuur bevalt mij voor de meter niet en het liefst wil ik toch een andere baan gaan zoeken. Ik vind het lullig om zoiets richting mijn collega's en werkgever kenbaar te maken, maar tegelijkertijd heb ik zoiets; het is 2020, iemand die zich zo gedraagt richting vrouwen kan voor mij pertinent in de stront zakken.
  zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:02:47 #33
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_194567631
Mijn baan bevalt me prima en ik kan uitstekend overweg met mijn leidinggevende, maar ik zeg bij elke baan opnieuw "Als ik een beter aanbod krijg, ben ik weg" en dat is in mijn bedrijfstak heel normaal.

Bij mijn huidige werkplek werk ik nu bijna 5 jaar, maar ik stap binnenkort ook over naar een andere functie binnen hetzelfde bedrijf. Niet eens om de centen (het scheelt misschien 2 tientjes of zo) maar gewoon omdat ik na 5 jaar wel uitgekeken ben, alles een beetje routinematig wordt en ik dan op zoek ga naar een nieuwe uitdaging, bij voorkeur binnen het eigen bedrijf.

En dat is me tot nu toe altijd gelukt.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_194567724
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 09:45 schreef Nobu het volgende:
Het is wat dat betreft gewoon hetzelfde als een politieverhoor; je kunt alleen maar verliezen als je gaat praten.
Wow, wat heb jij een verbitterde kijk op werkgever/werknemer relatie. :{

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 09:48 schreef hartloper het volgende:
Ik denk dat jij indirect een groot aandeel hebt in de leeg loop.
Het spijt me van harte kerel
Laten we er eens van uit gaan dat dat zo is. Hoe kom ik daar achter, en hoe bewerkstellig ik verandering? Vooral, hoe maak ik me zelf toegankelijker is dan de vraag denk ik.

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 09:48 schreef hartloper het volgende:
daarom niet eerlijk tegen je zijn.
Want ook al gaat men weg, men kan je later weer tegen komen.
Ik ben dan misschien de uitzondering, maar ik snap dit echt niet. Als mijn leidinggevende, nadat ik ontslag genomen heb, mij op de man afvraagt wat ik qua zijn functioneren graag anders gezien zou hebben, geef ik daar echt wel eerlijk antwoord op. Niet in termen van dat ik het een lul vind, mocht dat het geval zijn, maar gewoon bepaalde dingen waar ik tegenaan gelopen ben. Is toch ook een kwestie van eerlijkheid.
Ik dacht dat Nederlanders zogenaamd zo direct en recht voor zijn raap waren, maar niet dus?

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 09:51 schreef 01100101 het volgende:
Mijn werk en collega's zijn leuk, maar het seksisme in het bestuur bevalt mij voor de meter niet en het liefst wil ik toch een andere baan gaan zoeken. Ik vind het lullig om zoiets richting mijn collega's en werkgever kenbaar te maken,
Ik denk ook dat je de afweging moet maken, of wanneer je iets aankaart dat een verandering teweeg kan brengen. Als je al zeker weet dat dat niet het geval is, begrijp ik ook dat je eerder geneigd bent te zwijgen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 10:02 schreef karr-1 het volgende:
Mijn baan bevalt me prima en ik kan uitstekend overweg met mijn leidinggevende, maar ik zeg bij elke baan opnieuw "Als ik een beter aanbod krijg, ben ik weg" en dat is in mijn bedrijfstak heel normaal.
Maar zou je die gok ook nemen als je het echt naar je zin hebt, en je niet weet of dat bij je nieuwe werkgever ook wel zo is?
  zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:19:49 #35
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_194567788
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 10:13 schreef Hamzoef het volgende:
Maar zou je die gok ook nemen als je het echt naar je zin hebt, en je niet weet of dat bij je nieuwe werkgever ook wel zo is?
Zolang ik binnen hetzelfde bedrijf blijf kan ik dat redelijk inschatten natuurlijk, maar mocht ik ooit extern gaan solliciteren dan is het een risico ja en hangt het af van de omstandigheden er om heen.

Op dit moment heb ik een vast contract en zolang ik binnen hetzelfde bedrijf blijf hou ik dat vaste contract. Als ik extern ga solliciteren zal ik dat moeten opgeven en dat doe je ook niet zomaar lijkt mij.

Plus het is natuurlijk niet zo dat ik in ga op de eerste de beste vacature die er is. Voor ik de baan heb aangenomen waar ik nu naar toe ga, heb ik er minstens 5 aan me voorbij laten gaan wegens geen interesse, te ver van huis etc.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_194569584
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 07:04 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Maar waarom niet, als je niet aangeeft waar je ontevreden over bent, kan het toch ook niet veranderen?
Een werknemer is vaak niet 100% eerlijk tegen zijn werkgever. Schone schijn houden uit zelfbehoud, want mocht je iets verkeerds zeggen, dan heb je als werknemer simpelweg minder controle over de consequenties daarvan.

Het is natuurlijk afhankelijk van de werkgever, maar vooral in de commerciële sector is er denk ik altijd nog veel argwaan jegens werkgevers. En met goede reden, in een tijd waar vaste contracten moeilijk te krijgen zijn en ontslagen worden steeds makkelijker gemaakt wordt. De onderhuidse 'voor jou 10 anderen' attitude bij veel managers helpt ook niet.

Mensen argwanen altijd hen die meer macht hebben dan zijzelf.

Wil je meer vertrouwen kweken, beloon medewerkers dan zonder dat zij erom moeten vragen. Van compliment tot aan loonsverhoging, opleiding, vrijheid, etc. Geen woorden maar daden. Pro-actief ipv reactief.

[ Bericht 4% gewijzigd door Cockwhale op 15-08-2020 12:58:17 ]
pi_194569684
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 09:10 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Eerlijk waarover? Kan je eens wat voorbeelden geven?
Vrijheid, werkdruk, loonsverhoging, de houding/gedrag van managers/leidergevenden/directeuren, koers, meningen/beslissingen van leidinggevenden tegenspreken.
pi_194570163
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 10:13 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Wow, wat heb jij een verbitterde kijk op werkgever/werknemer relatie. :{
[..]

Laten we er eens van uit gaan dat dat zo is. Hoe kom ik daar achter, en hoe bewerkstellig ik verandering? Vooral, hoe maak ik me zelf toegankelijker is dan de vraag denk
Je komt er achter als je een leegloop krijgt.
Waarschijnlijk ben je als persoon niet het type om leiding te geven. Vaak is dat te baasjes achtig, of juist niet echt over kunnen komen cq geen resultaten laten zien van punten uit gesprekken
pi_194570270
Als je autoritair bent dan zal niemand geneigd zijn om zich volledig open te stellen bij jou.
Je bent dan toch steeds wat op je hoede! En je weet niet wat je opmerking van nu kan gaan betekenen in de toekomst.

Dus laat het autoritaire vallen, daar houden werknemers niet van (niemand trouwens)..
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_194570640
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 13:36 schreef hartloper het volgende:

[..]

Je komt er achter als je een leegloop krijgt.
Waarschijnlijk ben je als persoon niet het type om leiding te geven. Vaak is dat te baasjes achtig, of juist niet echt over kunnen komen cq geen resultaten laten zien van punten uit gesprekken
Maar waarom zou dit dan nu opeens spelen? Voorgaande jaren was het verloop juist erg laag.
pi_194570927
Laat je vooral niet aanpraten dat je het type niet bent om leiding te geven. Alsof je je als leidinggevende niet ook kunt ontwikkelen.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_194571250
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 14:18 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Maar waarom zou dit dan nu opeens spelen? Voorgaande jaren was het verloop juist erg laag.
Wellicht ben je over de tong gegaan en heeft men het ongenoegen over jou besproken, waar door meerdere mensen in gaan zien dat ze elders beter kunnen krijgem
pi_194574572
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 10:13 schreef Hamzoef het volgende:

Ik denk ook dat je de afweging moet maken, of wanneer je iets aankaart dat een verandering teweeg kan brengen. Als je al zeker weet dat dat niet het geval is, begrijp ik ook dat je eerder geneigd bent te zwijgen.

Wanneer het op zoiets als mijn situatie aankomt, is aankaarten nooit een optie, tenzij er duidelijk sprake is van fysieke intimidatie. En dan nog, zie dat laatste ook maar eens te bewijzen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')