abonnement Unibet Coolblue
pi_194543110
... die mogelijk domme dingen gaat doen? Dom als in zichzelf en mogelijk (bij blijvende omgang) anderen in gevaar brengen. Negatieve depressief-achtige gedachten spelen mee en een gevoel van een kansloze situatie (vanuit zijn perspectief). Is erg koppig, dus luisteren ho maar, en heeft de afgelopen tijd gewoon erg domme beslissingen genomen, die zijn toekomst mogelijkheden (vooral financieel, beroepsmatig) niet bepaald rooskleurig maken (zacht uitgedrukt).

Maar ja, het blijft een goede vriend, jarenlang, die je niet zo maar in de steek laat. Aan de andere moet je ook jezelf beschermen. Lastig...

(ik weet het, dit is vaag)
  donderdag 13 augustus 2020 @ 20:59:12 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_194543133
Jezelf in bescherming nemen komt meestal pas later. Je moet eerst helpen en iemand een aantal kansen geven en een laatste kans.
pi_194543134
Helpen de weg naar de GGZ te vinden!
pi_194543213
Wat zou die schade voor anderen ongeveer inhouden ?
pi_194543238
Dumpen die hap. Leuk dat het om een goede vriend gaat, maar zo goed is het zo te horen dus niet meer. Fijn dat je hem wilt helpen, maar vaak komen ze echt pas in actie als ze niemand meer hebben om zielig tegen te doen.
Het is een moeilijke stap, maar ik denk dat je zowel jezelf als jouw vriend er beter aan doet om (tijdelijk) contact te verbreken en niet mee te gaan in zijn spel van kommer en kwel.
Zou hij open staan voor hulp dan was het een ander verhaal, maar als hij er zelf voor kiest koppig te zijn moet hij daar zelf de consequenties van in zien.
Juist vrienden werken vaak als klankbord en geven diegene het idee dat hij overal niets aan kan doen en dat alles hem overkomt en dat hij medelijden moet krijgen van anderen. Juist door hard te zijn naar hem gaat hij mogelijk inzien dat hij aan zichzelf moet gaan werken. Want pas als jouw vrienden je in de steek laten, weet je dat je niet op dezelfde voet zo door moet gaan.
Succes!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2020 21:06:10 ]
pi_194543261
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 20:59 schreef Pizzakoppo het volgende:
Helpen de weg naar de GGZ te vinden!
Als het zo simpel was. Daarnaast heeft eerdere hulp van instanties ook nooit iets opgeleverd. Iemand moet het willen, open staan, luisteren, en vooral doen.
pi_194543305
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 21:06 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Als het zo simpel was. Daarnaast heeft eerdere hulp van instanties ook nooit iets opgeleverd. Iemand moet het willen, open staan, luisteren, en vooral doen.
Precies. En als hij dat niet wilt maar wel jou opzadelt met al die onzin dan moet je afstand nemen denk ik.
pi_194543342
Aan een dood paard valt niet te trekken. Geloof me, ik ken genoeg van die jongens. Uiteindelijk is het het beste om hard tegen te zijn, want vaak moeten ze juist van de goede personen horen dat het fout met ze gaat. Juist door hem te (proberen te) helpen doe je mogelijk -op langer termijn- meer kwaad dan goed.
  Spellchecker donderdag 13 augustus 2020 @ 21:11:44 #9
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_194543355
Au ... moeilijk ... keuze maken tussen hart en geweten .... sterkte!
pi_194544361
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 20:59 schreef BasEnAad het volgende:
Jezelf in bescherming nemen komt meestal pas later. Je moet eerst helpen en iemand een aantal kansen geven en een laatste kans.
Hier ben ik het mee eens. Ik denk niet dat de juiste oplossing is om hem maar direct aan de kant te flikkeren omdat je z'n problemen niet aankunt of omdat hij er zelf niks mee kan doen. Depressieve mensen zien vaak geen uitweg meer, maar door zo iemand te verlaten duw je hem nog verder de put in. Hij zal zelf waarschijnlijk geen initiatief nemen om het contact te onderhouden maar hij heeft het wel echt nodig, ook al is het maar een paar uurtjes chillen bijv. Vriendschap en praten kan iemand echt helpen. Ook al zijn het maar kleine beetjes, ook om jezelf te beschermen.

Maar... let naast het zorgen van hem ook op jezelf. Niemand heeft er wat aan als jij er aan onderdoor gaat. Je kan iemand niet helpen als je zelf niet lekker in je vel zit (als het bijv. te veel energie zuigt, je er zelf ook moedeloos van word etc). Dan is het beter om bij zorginstanties, een mediator oid aan de bel te trekken. Als er na een paar kansen dus echt geen vooruitgang in zit.

Nog een vraag, is het dat hij echt depressief gedrag vertoont, en hierdoor een soort tunnelvisie heeft en domme beslissingen maakt, of heb je ook het idee dat hij 'graag' in de slachtofferrol vertoeft om geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen? Of beide? Want dat maakt dat de situatie zo 'zuigt'. En dan kan je misschien toch beter aansporen dat hij toch professionele hulp gaat zoeken. Als hij dat dan toch weigert, heb je alles gedaan wat je kon doen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2020 22:10:47 ]
pi_194544467
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 21:11 schreef polyp11 het volgende:
Aan een dood paard valt niet te trekken. Geloof me, ik ken genoeg van die jongens. Uiteindelijk is het het beste om hard tegen te zijn, want vaak moeten ze juist van de goede personen horen dat het fout met ze gaat. Juist door hem te (proberen te) helpen doe je mogelijk -op langer termijn- meer kwaad dan goed.
Maar dit ook. Niet betuttelen inderdaad. Je wilt er voor iemand zijn, maar je wilt niet iemand versterken in zijn slachtofferrol (als die aanwezig is). Je moet iemand wel de realiteit voorhouden. En als iemand uit zichzelf niet wil veranderen of initiatief wil nemen, is soms contact verbreken de optie waarbij ze een wake-up call krijgen, alhoewel ik die aanpak wel betwijfel als het gaat om iemand met een serieuze depressie (zie vorige comment).

Je moet doen wat je kunt, maar niet over je eigen grenzen gaan. Die balans vinden is moeilijk, maar je voelt zelf wel aan wat jou grenzen zijn en wat je aan kunt. Als je hebt gedaan wat je kunt, dan maakt dat je een goede vriend.
pi_194544996
Ik weet niet of het echt een klassieke depressie is, hoewel ie zeker in een negatief spiraal zit. In ieder geval niet in termen van zichzelf iets aandoen.

Z'n boosheid is gericht op een aantal anderen, die het zeker verdienen, maar waarbij het ook 'back in your face x10' terug kan kaatsen als je overgaat tot actie. Probleem is dat ie er zelf ook een oerdomme rol in heeft, in het maken van keuzes. Hij heeft zich laten verneuken (door lage rang tuig en crimineeltjes) en ik had ook direct kunnen voorspellen dat dat zou gebeuren. Het feit dat hij zelf op dit punt weinig te verliezen heeft en een minderwaardig beeld van zichzelf heeft ontwikkeld, maakt ook dat hij standvastig is.

Ik zou hem verdedigen als ie zonder reden zou worden aangevallen, maar ik ga niet het risico lopen om in de "crossfire" terecht te komen als hij zelf vanwege domme keuzes in die situatie is beland.
pi_194546474
Ik weet niet hoeveel criminelen er op fok zitten. Maar zonder precies te weten welke keuzes hij heeft gemaakt kan men je hier niet echt mee helpen denl ik.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_194546621
-dat ga je maar in KLB doen-

[ Bericht 48% gewijzigd door Lenny77 op 13-08-2020 23:58:45 ]
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_194546625
Dit was overigens een wilde gok voor wat betreft de domme beslissingen en keuzes :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_194702100
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 22:39 schreef Cockwhale het volgende:
Ik weet niet of het echt een klassieke depressie is, hoewel ie zeker in een negatief spiraal zit. In ieder geval niet in termen van zichzelf iets aandoen.

Z'n boosheid is gericht op een aantal anderen, die het zeker verdienen, maar waarbij het ook 'back in your face x10' terug kan kaatsen als je overgaat tot actie. Probleem is dat ie er zelf ook een oerdomme rol in heeft, in het maken van keuzes. Hij heeft zich laten verneuken (door lage rang tuig en crimineeltjes) en ik had ook direct kunnen voorspellen dat dat zou gebeuren. Het feit dat hij zelf op dit punt weinig te verliezen heeft en een minderwaardig beeld van zichzelf heeft ontwikkeld, maakt ook dat hij standvastig is.

Ik zou hem verdedigen als ie zonder reden zou worden aangevallen, maar ik ga niet het risico lopen om in de "crossfire" terecht te komen als hij zelf vanwege domme keuzes in die situatie is beland.
Zoals ik het nu lees zal hij toch wat meer eigen verantwoordelijkheid moeten nemen en minder boos zijn op andere mensen en de problemen extern neerleggen (je zegt 'hij heeft zich laten verneuken' maar daar was hij zelf altijd nog bij). Iedereen maakt domme keuzes en fouten, maar het gaat erom hoe je er uiteindelijk uit komt en welke keuzes je dan maakt. Misschien moet je bij hem ervoor zorgen dat de 'externe locus of control' meer schuift naar een 'interne locus of control'. Maar dat is wel heel lastig.

Zoals mijn vader altijd zegt, je kan de voorwaarden scheppen, maar wat iemand er uiteindelijk zelf mee doet is helemaal zijn eigen verantwoordelijkheid. Dus je kan hem die spiegel voorhouden, maar daarna kun je het het beste loslaten. Wat hij er mee doet, bepaald hij zelf. En dan heb je dus gedaan wat je kon.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-08-2020 10:45:04 ]
pi_194702758
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:44 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]

Zoals ik het nu lees zal hij toch wat meer eigen verantwoordelijkheid moeten nemen en minder boos zijn op andere mensen en de problemen extern neerleggen (je zegt 'hij heeft zich laten verneuken' maar daar was hij zelf altijd nog bij). Iedereen maakt domme keuzes en fouten, maar het gaat erom hoe je er uiteindelijk uit komt en welke keuzes je dan maakt. Misschien moet je bij hem ervoor zorgen dat de 'externe locus of control' meer schuift naar een 'interne locus of control'. Maar dat is wel heel lastig.

Zoals mijn vader altijd zegt, je kan de voorwaarden scheppen, maar wat iemand er uiteindelijk zelf mee doet is helemaal zijn eigen verantwoordelijkheid. Dus je kan hem die spiegel voorhouden, maar daarna kun je het het beste loslaten. Wat hij er mee doet, bepaald hij zelf. En dan heb je dus gedaan wat je kon.
Verantwoordelijkheid nemen is de laatste tijd niet zijn sterkste punt meer. Dat heb ik al gepoogd duidelijk te maken. Wel duidelijk gemaakt dat het echt niet verder kan, zoals ie nu bezig is. Contact is nu een beetje.. afstandelijk.
  maandag 24 augustus 2020 @ 14:08:51 #18
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_194704464
Op welke gebieden is hij boos? (Banenmarkt, opleidingen, woningmarkt, relationeel?)

Heb je enig idee waar hij het meest aan zou kunnen hebben en dat als een goede start om andere problemen mee te trekken?
Bijvoorbeeld, bij een baan komt structuur, en als je structuur in je leven hebt ben je vaak minder neerslachtig en zie je bij andere problemen ook vaak ineens oplossingen of worden niet meer gezien als probleem.

Is hij al heel zijn leven een probleemgeval? Zo ja, dan gaat het een lastig verhaal worden.
pi_194705545
Ultimatum stellen, hoe pijnlijk dat ook is. Want straks doet hij inderdaad iets slechts en voel jij medeverantwoordelijk. Vertel hem dat als hij geen stappen onderneemt om aan zichzelf te verwerken en het te veranderen, jij geen contact meer kan hebben met hem.

Had vroeger ook een vriend die het verkeerde pad op ging. Uiteindelijk voor mijzelf besloten om de vriendschap te verwateren. Ben ik nog steeds blij om.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')