abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:04:45 #276
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_194553339
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:00 schreef derLudolf het volgende:

Ik heb het nieuws amper gevolgd deze week, maar was het niet zo dat een dergelijke stemming X uren voorbereidingstijd vergt?
Geen idee, maar in ieder geval heeft Rob Jetten er nu wel spijt van:
https://www.ad.nl/politie(...)ps://www.google.com/

VVD zwijgt verder. :X
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_194553435
Wat ik uit het POL-topic begrijp is dat bij het staken van stemmen, (wat dus gebeurde) een hoofdelijke stemming een logisch gevolg is. Dus het is wel iets waar je rekening mee dient te houden. (En het lijkt me dat de agenda van tevoren bekend is gemaakt, dus je weet dan als kamerlid over welke onderwerpen moties ingediend kunnen worden, en waar je misschien dus hoofdelijk over moet gaan stemmen als het eerder dus niet wil vlotten.)

Enerzijds wel een beetje een trucje van Wilders, anderzijds had de coalitie gewoon moeten blijven. Weglopen van een stemming omdat 'ie je niet uitkomt, past niet binnen een democratie.
  Moderator vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:14:12 #278
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194553477
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:11 schreef Candaasje het volgende:
Wat ik uit het POL-topic begrijp is dat bij het staken van stemmen, (wat dus gebeurde) een hoofdelijke stemming een logisch gevolg is. Dus het is wel iets waar je rekening mee dient te houden. (En het lijkt me dat de agenda van tevoren bekend is gemaakt, dus je weet dan als kamerlid over welke onderwerpen moties ingediend kunnen worden, en waar je misschien dus hoofdelijk over moet gaan stemmen als het eerder dus niet wil vlotten.)

Enerzijds wel een beetje een trucje van Wilders, anderzijds had de coalitie gewoon moeten blijven. Weglopen van een stemming omdat 'ie je niet uitkomt, past niet binnen een democratie.
Achteraf is het altijd makkelijk oordelen. Het is wel een plan van Wilders, waar hoogstwaarschijnlijk géén goed plan/begroting achter zat.

Wat hadden andere partijen gedaan bij een onderwerp dat hun niet zo goed pastte?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:15:28 #279
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_194553498
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:14 schreef derLudolf het volgende:

Wat hadden andere partijen gedaan bij een onderwerp dat hun niet zo goed pastte?
Tegen gestemd, maar niet weglopen.
Dat hoort gewoon niet in een democratische Tweede kamer.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_194553511
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:14 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Achteraf is het altijd makkelijk oordelen. Het is wel een plan van Wilders, waar hoogstwaarschijnlijk géén goed plan/begroting achter zat.

Wat hadden andere partijen gedaan bij een onderwerp dat hun niet zo goed pastte?
De motie laten verwerpen door tegen te stemmen? Dat doen ze de hele tijd namelijk met van alles en nog wat. Maar in dit geval kost dat je mogelijk (veel) kiezers.

Dus ja, trucje van Wilders vermoed ik. Want hij weet ook wel dat lang niet iedereen voor wil stemmen. Maar niks nieuws onder de zon toch? Die man leeft van zijn opportunisme.
pi_194553525
De stemming was toch ook van te voren niet aangekondigd? Ik vind weglopen tijdens een onverwachtse stemming misschien niet netjes overkomen. Maar een stemming niet eerder aankondigen, maar juist ineens mee komen omdat je weet dat een hoop tegenstemmers niet aanwezig zijn, is ook niet bepaald democratisch.
pi_194553540
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:15 schreef golfer het volgende:

[..]

Tegen gestemd, maar niet weglopen.
Dat hoort gewoon niet in een democratische Tweede kamer.
Ze wilden geen "tegenstemvinkje" achter hun naam hebben. Door weg te lopen hebben ze dat alsnog gekregen

Deze vraag kwam uit een interview met zorgmedewerkers hierover
"Zorgmedewerkers reageren: ‘Als politici straks zorg nodig hebben, mag ik dan ook zo de kamer uit lopen?"
https://www.volkskrant.nl(...)-uit-lopen~b69e8293/
We have far more in common than that which devides us..
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:19:13 #283
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_194553566
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:16 schreef Candaasje het volgende:

De motie laten verwerpen door tegen te stemmen? Dat doen ze de hele tijd namelijk met van alles en nog wat. Maar in dit geval kost dat je mogelijk (veel) kiezers.

Welnee, tegen de tijd dat er weer verkiezingen zijn wordt er wel weer wat anders gespindoktert en zijn de kiezers het applaus voor de zorg en het niet nakomen van daarop opportunistisch gedane beloftes allang weer vergeten en stemt men massaal weer voor diezelfde onbetrouwbare partijen. ;)
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:19:45 #284
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_194553571
Sowieso vind ik het terecht als de zorg collectief 36 urige weken gaat draaien wat voor corona piek er ook komt, een groot deel van de bevolking laat immers zien dat hun inzet niet relevant is.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_194553590
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:17 schreef Myraela het volgende:
De stemming was toch ook van te voren niet aangekondigd? Ik vind weglopen tijdens een onverwachtse stemming misschien niet netjes overkomen. Maar een stemming niet eerder aankondigen, maar juist ineens mee komen omdat je weet dat een hoop tegenstemmers niet aanwezig zijn, is ook niet bepaald democratisch.
Er worden toch voortdurend moties ingediend, het gehele jaar door? Daarop wordt dan toch ook diezelfde of een volgende dag al gestemd?
Dat gebeurde nu ook, maar de stemming per partij staakte, en dan volgt een hoofdelijke stemming. Dat zijn de regels. En die zijn al jaar en dag bekend.

De coalitie had gewoon de mogelijkheid om tegen te stemmen als ze wilden.

Ik zeg niet dat Wilders het spel altijd even netjes speelt, maar hij speelde het zover ik begrijp dit keer wel volgens de regels. Ook al kwamen ze hem misschien wel erg goed uit.
pi_194553604
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:19 schreef golfer het volgende:

[..]

Welnee, tegen de tijd dat er weer verkiezingen zijn wordt er wel weer wat anders gespindoktert en zijn de kiezers het applaus voor de zorg en het niet nakomen van daarop opportunistisch gedane beloftes allang weer vergeten en stemt men massaal weer voor diezelfde onbetrouwbare partijen. ;)
Ja daar vrees ik ook voor. :{
pi_194553628
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:20 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Er worden toch voortdurend moties ingediend, het gehele jaar door? Daarop wordt dan toch ook diezelfde of een volgende dag al gestemd?
Dat gebeurde nu ook, maar de stemming per partij staakte, en dan volgt een hoofdelijke stemming. Dat zijn de regels. En die zijn al jaar en dag bekend.

De coalitie had gewoon de mogelijkheid om tegen te stemmen als ze wilden.

Ik zeg niet dat Wilders het spel altijd even netjes speelt, maar hij speelde het zover ik begrijp dit keer wel volgens de regels. Ook al kwamen ze hem misschien wel erg goed uit.
Sinds corona moet een hoofdelijke telling op tijd worden aangevraagd, omdat zij ook waar mogelijk vanuit huis werken en dus bewust niet altijd aanwezig zijn.
  Moderator vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:27:09 #288
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194553703
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:15 schreef golfer het volgende:

[..]

Tegen gestemd, maar niet weglopen.
Dat hoort gewoon niet in een democratische Tweede kamer.
Ook als, omdat niet iedereen aanwezig was, het sowieso wel goedgekeurd zou worden?

Ik noem maar iets, verlagen van de bijstand of iets met asiel.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_194553706
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:19 schreef golfer het volgende:
Welnee, tegen de tijd dat er weer verkiezingen zijn wordt er wel weer wat anders gespindoktert en zijn de kiezers het applaus voor de zorg en het niet nakomen van daarop opportunistisch gedane beloftes allang weer vergeten en stemt men massaal weer voor diezelfde onbetrouwbare partijen. ;)
Vind je zo'n stemming dan een mooier gebaar dan een applaus? Want dat is uiteindelijk wat het gewoon is, een gebaar. Geen plan of inhoud of whatever, gewoon een gebaar.
  Moderator vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:28:30 #290
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194553737
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:22 schreef Myraela het volgende:

[..]

Sinds corona moet een hoofdelijke telling op tijd worden aangevraagd, omdat zij ook waar mogelijk vanuit huis werken en dus bewust niet altijd aanwezig zijn.
Zoiets zag ik dus voorbij komen. Als Corona-regels in de Kamer. Daarmee heeft een meerderheid ingestemd.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:28:54 #291
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_194553746
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:22 schreef Myraela het volgende:

Sinds corona moet een hoofdelijke telling op tijd worden aangevraagd, omdat zij ook waar mogelijk vanuit huis werken en dus bewust niet altijd aanwezig zijn.
Nu waren ze wel aanwezig (althans het benodigde aantal leden daarvoor) en liepen ze weg!
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:30:13 #292
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_194553782
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:27 schreef Myraela het volgende:

Vind je zo'n stemming dan een mooier gebaar dan een applaus? Want dat is uiteindelijk wat het gewoon is, een gebaar. Geen plan of inhoud of whatever, gewoon een gebaar.
Als er gestemd wordt over een wetsvoorstel om lonen in de zorg te verhogen is dat geen gebaar.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_194553807
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:22 schreef Myraela het volgende:

[..]

Sinds corona moet een hoofdelijke telling op tijd worden aangevraagd, omdat zij ook waar mogelijk vanuit huis werken en dus bewust niet altijd aanwezig zijn.
Kennelijk is het iets waar je als kamerlid rekening mee dient te houden, dat als een gewone stemming staakt dit volgt. Ook in corona-tijden. De voorzitter heeft het ook niet afgewezen.

Het kan een vuil trucje zijn van Wilders omdat 'ie zag dat niet iedereen er was, maar het is nog steeds niet buiten de regels. Had de coalitie er maar zoals de rest van de kamerleden moeten zijn...want die anderen konden het kennelijk wel. (Iedereen krijgt de agenda, dus je weet wie er gaat spreken, de onderwerpen zijn bekend en daarover kunnen moties ingediend worden. )

Ik zeg niet dat het netjes was, (dat is politiek lang niet altijd natuurlijk), maar politiek hoort wel democratisch te blijven.
pi_194553838
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:30 schreef golfer het volgende:

[..]

Als er gestemd wordt over een wetsvoorstel om lonen in de zorg te verhogen is dat geen gebaar.
Het is daarnaast ook een standpunt waar de achterban de partij op kan aanspreken, als de beloften niet nagekomen worden. In die zin dus wel meer waard dan een applaus. Denk ik :)
pi_194553902
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:31 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Kennelijk is het iets waar je als kamerlid rekening mee dient te houden, dat als een gewone stemming staakt dit volgt. Ook in corona-tijden. De voorzitter heeft het ook niet afgewezen.

Het kan een vuil trucje zijn van Wilders omdat 'ie zag dat niet iedereen er was, maar het is nog steeds niet buiten de regels. Had de coalitie er maar zoals de rest van de kamerleden moeten zijn...want die anderen konden het kennelijk wel. (Iedereen krijgt de agenda, dus je weet wie er gaat spreken, de onderwerpen zijn bekend en daarover kunnen moties ingediend worden. )

Ik zeg niet dat het netjes was, (dat is politiek lang niet altijd natuurlijk), maar politiek hoort wel democratisch te blijven.
Weglopen is toch ook niet tegen de regels? Daar maken ze een heel groot drama van, omdat dat bij zo'n sympathiek onderwerp lekker scoort. Maar het is allebei niet netjes. Ze hebben het al vaak tegengestemd, dus volgens mij maken ze daar geen geheim van. Het moet geen spelletje worden om stemmingen te starten wanneer er veel tegenstemmers niet zijn. Dat heeft ook niets met democratie te maken.
pi_194553905
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:19 schreef golfer het volgende:

[..]

Welnee, tegen de tijd dat er weer verkiezingen zijn wordt er wel weer wat anders gespindoktert en zijn de kiezers het applaus voor de zorg en het niet nakomen van daarop opportunistisch gedane beloftes allang weer vergeten en stemt men massaal weer voor diezelfde onbetrouwbare partijen. ;)
En weet je wat de grap is? Elke politieke partij is onbetrouwbaar.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:41:35 #297
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_194553965
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:37 schreef PdeHoog het volgende:

En weet je wat de grap is? Elke politieke partij is onbetrouwbaar.
Ja, natuurlijk. Dat hep op feesboek gestaan. :+
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_194553967
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:30 schreef golfer het volgende:

[..]

Als er gestemd wordt over een wetsvoorstel om lonen in de zorg te verhogen is dat geen gebaar.
En wat ik me dan afvraag is hoe het dan werkt? De regering betaalt toch geen salarissen uit aan het zorgpersoneel? Het zorgpersoneel is in dienst van een werkgever (ziekenhuis whatever). Het ziekenhuis ontvangt geld van zorgverzekeraars voor uitgevoerde werkzaamheden. Van dat geld worden salarissen betaald.

Hoe kan de Tweede Kamer hier dan effectief invloed op uitoefenen? Dan is dat toch een gebaar?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_194553983
quote:
81s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:41 schreef golfer het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk. Dat hep op feesboek gestaan. :+
Serieus man? Jij gelooft nog echt dat partijen hun beloftes nakomen als ze in de regering terecht komen?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:45:14 #300
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_194554024
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:41 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

En wat ik me dan afvraag is hoe het dan werkt? De regering betaalt toch geen salarissen uit aan het zorgpersoneel? Het zorgpersoneel is in dienst van een werkgever (ziekenhuis whatever). Het ziekenhuis ontvangt geld van zorgverzekeraars voor uitgevoerde werkzaamheden. Van dat geld worden salarissen betaald.

Hoe kan de Tweede Kamer hier dan effectief invloed op uitoefenen? Dan is dat toch een gebaar?
quote:
Voor de zorg geldt een speciale systematiek. Jaarlijks stelt het kabinet de OVA vast, de Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling. Die koppelt de zorgsalarissen aan de gemiddelde cao-loonstijging in het bedrijfsleven, waarvoor het Centraal Planbureau de ramingen maakt. Dit jaar gaf het kabinet 3,28 procent extra voor de lonen, volgend jaar wordt dat 3,24 procent.

Tamara van Ark is als minister voor Medische Zorg verantwoordelijk voor de OVA en daarmee indirect voor de salarissen in de zorg.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')