abonnement Unibet Coolblue
pi_194537806
Dag allen,

Situatie

Ik zal mijn (kansloze) situatie even kort schetsen. Ooit aan een mbo-opleiding niveau 4 begonnen (afgemaakt), hbo-propedeuse gehaald en daarmee naar de universiteit gegaan, vervolgens op de universiteit ook mijn propedeuse gehaald en daarna gestopt met studeren (5 jaar geleden).

Mijn beweegredenen toentertijd zal ik achterwege laten om het zo kort en relevant mogelijk te houden. Nu na ruim 5 jaar te hebben gewerkt (weinig interessant werk, denk aan ongeschoold uitzendwerk) heb ik na lang wikken en wegen het plan gevat om in ieder geval mijn bachelor af te ronden. Dat zou mits ik nominaal studeer dan nog twee jaar moeten duren. Het betreft de studie rechten.

Reden? Het lijkt me het beste alternatief om nog 'wat' van mijn leven te maken en de motivatie is er. Ik kan door blijven gaan met wat ik nu doe (ongeschoold of administratief werk) of mijn wo-bachelor afronden en daarna wellicht een master in deeltijd terwijl ik - hopelijk meer interessant - werk doe.

Probleem

Het probleem zit hem echter in het feit dat ik in september 28 word, en ik dus 30 zal zijn wanneer ik mijn bachelor afrond. 31 wanneer ik mijn master afrond. Dat klinkt op papier leuk.. maar welke werkgever zit te wachten op een masterstudent fiscaal recht van 31 zonder ervaring in de praktijk? Naast het volgen van mijn studie moet ik namelijk minimaal 24 uur in de week werken om rond te komen. Het is uiteraard geen gegeven dat ik ook studiegerelateerd werk zal vinden tijdens mijn studieperiode. De vaste lasten zijn er en blijven er.

Ik was van plan het echter wel gewoon te proberen. Nooit geschoten is altijd mis. En naar mijn mening is dit nog altijd het beste alternatief.

Jullie feedback

Graag ontvang ik van jullie feedback. Hoe jullie over deze situatie denken en mijn plan. Alle input wordt gewaardeerd.

Hoofdvraag: zal ik gewoon doorgaan met uitzendwerk/op zoek gaan naar administratief werk voor 40 uur in de week en studeren vergeten of met een flinke dosis discipline en offers terug schalen naar 24 uur in de week en daarnaast (proberen) mijn bachelor en master (evt. in deeltijd) af te ronden? Dit laatste met het optimistische idee dat ik met een bachelor en master altijd nog sterker zal staan op de arbeidsmarkt dan nu, ondanks mijn 31-jarige leeftijd t.z.t.

Dank voor jullie tijd en reacties. Ik ben zoveel mogelijk meningen aan het 'verzamelen'. Het is altijd goed om te kijken hoe andere mensen hierover denken. Wellicht kunnen afgestudeerde juristen mij meer vertellen over hoe realistisch het is om op 31-jarige leeftijd nog een baan te vinden met een master fiscaal recht. Uiteraard verwacht ik geen advocaat, rechter of fiscalist bij een Big-4 meer te worden. Maar het lijkt me altijd nog beter dan mijn nu huidige situatie op de arbeidsmarkt..

Gegroet!
  donderdag 13 augustus 2020 @ 15:43:01 #2
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_194537927
Er zijn maar weinig situaties waarin verder studeren de 'verkeerde' keuze is, mijn advies is dus: doen!
Zo oud is 31 nou ook weer niet.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 13 augustus 2020 @ 15:44:47 #3
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_194537953
Als je het niet doet zit je straks nog een paar decennia precies hetzelfde te doen als nu. Mocht je daar geen zin in hebben, dan moet je iets veranderen. Nu gaan studeren is iets veranderen, dus klinkt als een prima keuze.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_194538229
Zeker doen. Ik heb op mijn 30e (weken voordat ik 31 werd) ook nog een master afgerond. Had binnen no time relevant werk.

Drie maanden geleden nog een extra hbo bachelor om mezelf relevant te maken voor een kleine switch qua werk. Ook die opleiding had direct waarde, al loop ik nu zelfs tegen de 40.
pi_194538282
Met mbo 4 hoef je toch geen ongeschoold werk te doen?

Verder hoe oud je ook bent: als het kan altijd verder studeren. Maar dat moet je wel willen, want makkelijker wordt het niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator donderdag 13 augustus 2020 @ 16:28:45 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_194538796
Verder studeren, doe het voor jezelf
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_194539282
quote:
81s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 15:43 schreef herverwijderd het volgende:
Er zijn maar weinig situaties waarin verder studeren de 'verkeerde' keuze is, mijn advies is dus: doen!
Zo oud is 31 nou ook weer niet.
Dit. Beginjaren zullen junior niveau zijn. Maar daarna interesseert het me echt geen reet hoelang je over je studie hebt gedaan. Als je het maar hebt afgemaakt.

Iemand van 31 na uni heb ik liever dan iemand van 22 na uni.
pi_194541853
Ik zou verder studeren.

Bedenkend dat je nog ongeveer tot je 70e zult moeten is die 3 jaar een kleine opoffering voor een significante kans op ruim 40 jaar beter betaald werk in (mogelijk) betere omstandigheden. Aan de bak kom je denk ik toch wel, ondanks dat je wat jaren ervaring mist. Wellicht in economisch krappe tijden wat minder snel maar in economisch goede tijden moet dat absoluut geen probleem zijn. Zodra je binnen bent in het vakgebied wat je ambieert is het appeltje eitje om binnen te blijven.

Bedenk je overigens wel dat je bij veel studies kans hebt dat je een verplichte fulltime stage zult moeten gaan volgen wat kan leiden tot inkomensverlies.
pi_194542002
quote:
maar welke werkgever zit te wachten op een masterstudent fiscaal recht van 31 zonder ervaring in de praktijk?
Prima baanperspectief met fiscaal recht. Alleen maak ik me meer zorgen over het verhaal wat je hier niet wilt delen waarom je gestopt bent met studeren. Kan je dat wat oppoetsen voor je sollicitatie?
  donderdag 13 augustus 2020 @ 19:58:16 #10
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_194542067
Verder studeren natuurlijk, daarna gaan werken en doorontwikkelen.
Doodzonde dat je nu al 5 jaar lang op hetzelfde niveau zit.
pi_194542387
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 15:44 schreef heywoodu het volgende:
Als je het niet doet zit je straks nog een paar decennia precies hetzelfde te doen als nu. Mocht je daar geen zin in hebben, dan moet je iets veranderen. Nu gaan studeren is iets veranderen, dus klinkt als een prima keuze.
Dit vat het vrij goed samen.

Waarom overweeg je überhaupt om nog tot je pensioen ongeschoold werk te doen als je de cognitieve capaciteiten hebt tot meer dan dat?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194543475
Zeker studie doen. Laatst nog iemand afgewezen, met haar “historie” en leeftijd kon ik prima leven, maar niet met het feit dat ze haar bachelor nog niet had afgerond.

Ik ken ook een aantal mensen die op mbo zijn begonnen en uiteindelijk een master hebben gedaan. Heb veel respect voor hun en zou ze direct aannemen, omdat ze veel discipline en een uitstekende werkhouding hebben.
pi_194543995
Omstreeks het moment dat jij je master wil afronden. Hoop ik m'n bachelor te hebben. Wat is je argument om t niet te doen?
pi_194544925
Uh ik ben momenteel 35 en ik besloot op mijn 29e 'effe' eindelijk naar mijn hart te gaan luisteren met een soortgelijk traject

Eerst MBO4 assistent-accountant in 2 jaar tijd er doorheen gestampt, daarna relevante werkplek gevonden en verder gegaan met HBO. En in september verder richting fiscaal recht.

Als jij gemotiveerd bent en duidelijk en helder voor ogen hebt wat je wilt, een duidelijk verhaal naar jezelf en naar buiten hebt, dan gaat je dat lukken.

Hoewel ik totaal niet gecharmeerd ben van recruiters, ben ik afgelopen januari met een heel goede in contact gekomen. Ik heb niet de meest logische stappen gemaakt carriere technisch gezien. Maar midden in de opmars van corona toch een baan weten te versieren waardoor die laatste stap voor het behalen van mijn einddoel ook ineens mogelijk werd.

Sleutelwoorden hierbij: doelgericht en gemotiveerd.
pi_194548823
Zeker doorgaan, de perspectieven van fiscaal recht zijn nog steeds meer dan prima. Als bijbaan naast je studie zou je dan bij een kantoortje in de buurt administratie kunnen verzorgen en simpele aangiftes kunnen verwerken. Heb dat zelf ook gedaan naast mijn fiscale studie, eigenaar kantoor was blij met de extra handjes en een klankbord voor bepaalde dingen en ikzelf leerde ook nog best veel praktische dingen.

Legio mensen die zich nog laten omscholen en op latere leeftijd met een nieuwe carrière beginnen dus ook dat is geen issue. Moet dan wel inderdaad een goed verhaal hebben waarom je eerder bent gestopt.
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:58:10 #16
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194548866
TS, graag sluit ik mij aan bij bovenstaande adviezen: ga studeren. Je leeftijd zal nauwelijks een probleem zijn bij solliciteren.

Wel zul je merken dat je medestudenten erg jong zijn, maar dat is vast overkomelijk.

Ik wens je van harte succes! O+
pi_194548978


[ Bericht 100% gewijzigd door Prutzenberg op 14-08-2020 09:09:40 (Verkeerde topic ) ]
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_194549238
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 08:54 schreef Tlaloc het volgende:
Legio mensen die zich nog laten omscholen en op latere leeftijd met een nieuwe carrière beginnen dus ook dat is geen issue. Moet dan wel inderdaad een goed verhaal hebben waarom je eerder bent gestopt.
Die zou vrij simpel kunnen zijn; toen niet gemotiveerd genoeg (en nu wel, getuige hij op deze leeftijd alsnog investeert in tijd en geld om de studie te doen).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194549439
Mijn vrouw heeft midden in de voorgaande crisis, met ietwat meer jaren op de biologische klok als jij, met ook wat tegenwoordig een bachelor is, een paar keer moeten solliciteren omdat ze elke keer na 2 jaar geen vast contract kon krijgen. Die had dus naast wat jij als een drempel ziet, ook nog eens geen enkel dienstverband >2 jaar, waar veel HR types toch wel wat van vinden. Echter heeft die nooit langer dan ~3 maanden thuis gezeten. Kwestie van een paar goede stages (dus niet de makkelijke weg kiezen), een goede afstudeeropdracht, en zorgen dat je een redelijk sluitend CV hebt. Gaten daarin worden vaak vertaald als lui zijn etc, dus met wat slimme bewoordingen in een sollicitatiebrief, kan je je voorgaande werk echt wel een positieve draai geven.

Moraal van mijn verhaaltje, wat jij als een drempel ziet, is lang niet zo hoog als je denkt, en gezien je hervonden motivatie, komt het volgens mij wel goed. Tegen die tijd draait de economie weer een stuk beter, en zijn er weer 2 jaargangen grijze kuiven met pensioen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_194551699
Doen! Heb min of meer hetzelfde (premaster+master) gedaan tussen 31-33 jarige leeftijd, geen seconde spijt van gehad en sindsdien altijd werk 'op (of boven) niveau'. Het was wel echt pittig, zowel qua tijd als financieel, maar het was het waard.

Tip: plan waar je over 5 jaar wil zijn en werk daar nu al stap voor stap naar toe. Bijvoorbeeld als je na je studie rechten de accountancy in wil, zoek daar nu al een baan in voor 24 uur en kijk je met je werkgever hoe je studie inpast (en wellicht delen van je studie, papers etc, onder werktijd kan doen want relevant voor de baas). Voorzie je geldtekort over paar jaar? Dan nu al naar je ouders/DUO.
pi_194551968
Verder studeren is in alle gevallen een investering in jezelf. Zo moet je het zien. Dit is ongeacht leeftijd. En je maakt je druk over weinig werkervaring na je studie, maar iedereen krijgt een moment na of tijdens zijn of haar studie wanneer je je cv op moet bouwen door te werken. Als dat moment voor jou pas op je 31e is, wat maakt dat dan uit?
Stel je deze situatie eens voor: op je 31e nog steeds uitzendwerk doen, of op je 31e enkele banen doen die bedoeld zijn om je cv op te bouwen, maar waar je ook net zo goed geld mee verdient?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-08-2020 12:15:42 ]
pi_194551987
kan je niet beter zoveel als nodig lenen, en zoveel mogelijk stage lopen in de 24 uur die je anders zou moeten werken.
pi_194566048
Je situatie is helemaal niet kansloos. Het enige wat je nu tegenhoudt is je gebrek aan zelfvertrouwen.

Als jij de discipline op kan brengen om op oudere leeftijd (als studeren moeilijker gaat), terwijl je een baan hebt, een studie als rechten af te ronden, dan heb je een prima uitgangspositie. Zoveel ouder ben je nou ook niet. Een groot advocatenkantoor wil jou misschien niet (kan heel anders zijn als je hele goede cijfers haalt btw), maar geloof me, een heel groot gedeelte van de juristen wil daar ook niet werken als ze weten wat het inhoudt.

Er is verschrikkelijk veel werk voor juristen. Overheden, banken, verzekeraars, kadaster, noem maar op. Kijk ook op de voormalige Antillen, daar nemen we bijna iedereen aan met een meestertitel. Voor je het weet ben je de rechterhand van een Minister.
pi_194567845
Dank allemaal voor jullie reacties. Zeer motiverende en nuttige gedachten allen.
  zondag 23 augustus 2020 @ 17:58:03 #25
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_194691770
Rechtsgeleerdheid studeren houdt wel in dat je een master moet afronden. Het woord wellicht zou ik weglaten. Ik heb het zelf niet gestudeerd maar weet van kennissen dat je daar pas de echte verdieping krijgt in een bepaald rechtsgebied. Dan kun je pas echt recht praktiseren, met een bachelor kom je in een baan in de juridische journalistiek of als juridisch administratief medewerker terecht.

Fiscaal recht is een garantie op baanzekerheid, maar zoals je zelf realistisch aangeeft gezien je verhaal niet meer bij de topbedrijven. Dat geeft niet, andere werkgevers zullen je ook een mooi contract willen aanbieden omdat er zoveel vraag naar je is.

Ik zou ervoor gaan, je kunt op deze manier je leven een positieve wending geven en niet de rest van je leven werk doen waar je op de lange termijn waarschijnlijk niet gelukkig van wordt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')