abonnement Unibet Coolblue
pi_194536428
Lieve lezers,

Ik zit even ergens mee in mijn maag en ik weet even niet wat wijsheid is. Ik werk al een aantal jaar in een restaurant, ik heb een 36 uurs contract. Omdat ik weer ga studeren, stop ik per 1 september met werken.

In de corona periode heeft mijn werkgever iedereen met een vast urencontract gevraagd een aantal vakantiedagen in te leveren, waar ik mee akkoord ben gegaan destijds. Ook vroegen ze of het oké was dat we geen vakantie-uren zouden opbouwen in deze periode. Omdat ik toch een aantal maanden vrij was voelde het inderdaad een beetje scheef om dan vakantie-uren op te bouwen, dus daar ben ik ook mee akkoord gegaan.

Nu heeft de werkgever de afgelopen maand in één keer bij iedereen de uren eraf gehaald, waardoor wij nu allemaal in de min staan qua vakantie-uren. Dat is op zich geen probleem als je gewoon doorwerkt want het wordt makkelijk weer opgebouwd, maar ik ga dus bijna uit dienst waardoor de minuren verrekend worden en dat me dus bijna mijn hele maandsalaris kost.
Iemand enig idee wat hierin handig is? Ik wil het even met mijn werkgever bespreken want het voelt een beetje scheef om nu te betalen voor die corona vakantie-uren.

Alvast bedankt voor het meedenken!
pi_194536450
DAT MAG HELEMAAL NIET!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_194536491
Waarom heeft je werkgever niet gewoon gebruik gemaakt van de NOW-regeling:
quote:
Ondernemers kunnen met de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW) tot maximaal 90% van hun loonkosten vergoed krijgen als ze verwachten ten minste 20% omzet te verliezen over 4 maanden door de coronacrisis.
Of heeft ie dat geld óók gekregen, en daarnaast ook jullie nog gekort?
pi_194536537
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 13:59 schreef Piles het volgende:
Waarom heeft je werkgever niet gewoon gebruik gemaakt van de NOW-regeling:
[..]

Of heeft ie dat geld óók gekregen, en daarnaast ook jullie nog gekort?
Ja, ze hebben NOW ook gekregen. We hebben een aantal vakantie-uren wel uitbetaald gekregen, maar niet allemaal.
pi_194536566
Dus je hebt eerst ingestemd en nu je - door je eigen beslissing uit dienst te gaan - de effecten merkt, vind je het toch niet meer zo redelijk? Nog even los van dat er wettelijke verplichtingen gelden voor vakantie-opbouw en zulks.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194536602
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 14:04 schreef baskick het volgende:
Dus je hebt eerst ingestemd en nu je - door je eigen beslissing uit dienst te gaan - de effecten merkt, vind je het toch niet meer zo redelijk? Nog even los van dat er wettelijke verplichtingen gelden voor vakantie-opbouw en zulks.
Dat inderdaad.

Enige wat je kan doen is in overleg gaan met je werkgever. Verder heb je, door het uberhaupt instemmen met die regeling, niet echt een poot om op te staan wat mij betreft. Volgende keer goed nadenken voor je met zoiets instemt zou ik zeggen ;) Of even advies inwinnen bij een vakbond, juridisch loket of rechtsbijstand.
pi_194536644
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 14:04 schreef baskick het volgende:
Dus je hebt eerst ingestemd en nu je - door je eigen beslissing uit dienst te gaan - de effecten merkt, vind je het toch niet meer zo redelijk? Nog even los van dat er wettelijke verplichtingen gelden voor vakantie-opbouw en zulks.
Ik heb er inderdaad mee ingestemd en ik vind het nog steeds redelijk dat er geen dagen opgebouwd worden als men niet werkt. Maar ik had niet verwacht dat ik het uiteindelijk op mijn eigen bordje zou krijgen en dat er zo veel uren af zouden gaan. De uren zijn er ook in één maand af gegaan, dus ik zag pas op de loonstrook van vorige maand dat ik in de min stond.
pi_194536729
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 14:09 schreef 5112010 het volgende:

[..]

Ik heb er inderdaad mee ingestemd en ik vind het nog steeds redelijk dat er geen dagen opgebouwd worden als men niet werkt. Maar ik had niet verwacht dat ik het uiteindelijk op mijn eigen bordje zou krijgen en dat er zo veel uren af zouden gaan. De uren zijn er ook in één maand af gegaan, dus ik zag pas op de loonstrook van vorige maand dat ik in de min stond.
:? Als je instemt met minnen op de vakantieuren en instemt met niet plussen op diezelfde uren, op wiens bordje had je verwacht dat het dan terecht zou komen?
pi_194536751
Ingestemd of niet doet er niet te zake ze hebben zich gewoon aan de Cao en wet te houden.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_194536819
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 14:15 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

:? Als je instemt met minnen op de vakantieuren en instemt met niet plussen op diezelfde uren, op wiens bordje had je verwacht dat het dan terecht zou komen?
Meer als in, dat er in één keer 150 uur af zouden gaan en er dan dus 1200 euro op de eindafrekening in mindering gebracht wordt. Minuren op zich zijn prima, het is nu misschien ook dat alles in één keer samenkomt en ik precies nu stop nu die uren eraf zijn gehaald en er dus niks meer opgebouwd kan worden.
pi_194536840
Niet accepteren.
  donderdag 13 augustus 2020 @ 14:33:21 #12
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_194537017
Het lijkt me redelijk dat dit naar rato gaat nu je uit dienst gaat en dat je dus feitelijk nu op 0 komt te staan zeg maar.
Geen idee of het iets uit maakt dat je eerder akkoord gegaan bent.

Gevalletje juridisch loket / rechtsbijstand lijkt me.
***
pi_194537093
Heb je het wel al besproken met je werkgever? Wat zei hij?
pi_194537252
20 vakantiedagen per jaar is 1,666 dagen per maand die je dus niet opbouwde.
Om hoeveel maanden ging het en wat waren je vakantiedagen in februari?

Dit rekensommetje kan iedereen maken die mag werken trouwens. Ik neem ook aan dat je dit gedaan hebt voor je het accepteerde.
Dus 20 - het aantal dagen wat je opnam - 1,66 x aantal maanden.

En dan sta je nu in de min?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194537306
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 14:21 schreef 5112010 het volgende:

[..]

Meer als in, dat er in één keer 150 uur af zouden gaan en er dan dus 1200 euro op de eindafrekening in mindering gebracht wordt. Minuren op zich zijn prima, het is nu misschien ook dat alles in één keer samenkomt en ik precies nu stop nu die uren eraf zijn gehaald en er dus niks meer opgebouwd kan worden.
Je hebt vrijwillig 150 uur ingeleverd? Dat is bijna een maandsalaris....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194537327
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 14:09 schreef 5112010 het volgende:

[..]

Ik heb er inderdaad mee ingestemd en ik vind het nog steeds redelijk dat er geen dagen opgebouwd worden als men niet werkt. Maar ik had niet verwacht dat ik het uiteindelijk op mijn eigen bordje zou krijgen en dat er zo veel uren af zouden gaan. De uren zijn er ook in één maand af gegaan, dus ik zag pas op de loonstrook van vorige maand dat ik in de min stond.
Nou, dan kun je twee dingen doen. In overleg met je werkgever of de juridische weg inslaan.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194537432
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 14:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
20 vakantiedagen per jaar is 1,666 dagen per maand die je dus niet opbouwde.

Dit rekensommetje kan iedereen maken die mag werken trouwens. Ik neem ook aan dat je dit gedaan hebt voor je het accepteerde.
Dus 20 - het aantal dagen wat je opnam - 1,66 x aantal maanden.
(20 * deeltijdfactor) - aantal dagen dat je opnam - (1,66 x aantal maanden * deeltijdfactor)
pi_194537443
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 15:06 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

(20 * deeltijdfactor) - aantal dagen dat je opnam - (1,66 x aantal maanden * deeltijdfactor)
Oh ja 36 uur... Dat was ik vergeten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194537708
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 14:39 schreef Redbullkid het volgende:
Heb je het wel al besproken met je werkgever? Wat zei hij?
Ja even kort omdat ik er best wel mee zit. Ze zei eerst dat ik de uren dan maar moest inhalen en ik ga even kijken of ik de eerste week van mijn studie misschien nog even een weekje veel kan werken, maar op een gegeven moment zal de studie te druk worden om er nog bij te werken
pi_194537730
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 14:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
20 vakantiedagen per jaar is 1,666 dagen per maand die je dus niet opbouwde.
Om hoeveel maanden ging het en wat waren je vakantiedagen in februari?

Dit rekensommetje kan iedereen maken die mag werken trouwens. Ik neem ook aan dat je dit gedaan hebt voor je het accepteerde.
Dus 20 - het aantal dagen wat je opnam - 1,66 x aantal maanden.

En dan sta je nu in de min?
Ja, ik heb pas een urencontract sinds februari dus had tot toen nog niks opgebouwd. Ik heb dus de maanden dat ik wel heb gewerkt minder vakantiedagen opgebouwd dan eraf is gegaan door corona.
pi_194537740
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 15:29 schreef 5112010 het volgende:

[..]

Ja even kort omdat ik er best wel mee zit. Ze zei eerst dat ik de uren dan maar moest inhalen en ik ga even kijken of ik de eerste week van mijn studie misschien nog even een weekje veel kan werken, maar op een gegeven moment zal de studie te druk worden om er nog bij te werken
Ik wou dat ik jou als werknemer had als ik werkgever zou zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194537757
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 14:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je hebt vrijwillig 150 uur ingeleverd? Dat is bijna een maandsalaris....
Vandaar dat ik nu ook best wel stress heb. Ik heb vanochtend met degene gezeten die over de administratie gaat en die had een rekensommetje gemaakt dat er ongeveer 144 uur af is gegaan. Als ik zoals de rest gewoon had doorgewerkt na september dan bouw je dat wel weer op, maar nu mijn eindafrekening dus al in september is sta ik ongeveer 110 uur in de min.
pi_194537767
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 15:31 schreef 5112010 het volgende:

[..]

Ja, ik heb pas een urencontract sinds februari dus had tot toen nog niks opgebouwd. Ik heb dus de maanden dat ik wel heb gewerkt minder vakantiedagen opgebouwd dan eraf is gegaan door corona.
Je bent wel naief om dan met de vraag voor geld akkoord te gaan.
Mag ik jou ook een voorstel doen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194537771
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 15:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik wou dat ik jou als werknemer had als ik werkgever zou zijn.
Haha, ja ik weet er te weinig van om te weten wat de gang van zaken in dit soort situaties zijn. Mijn werkgever zou er nog even over denken hoor dus misschien komt het wel goed, maar vandaar dat ik het hier vraag.
pi_194537778
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 15:33 schreef 5112010 het volgende:

[..]

Vandaar dat ik nu ook best wel stress heb. Ik heb vanochtend met degene gezeten die over de administratie gaat en die had een rekensommetje gemaakt dat er ongeveer 144 uur af is gegaan. Als ik zoals de rest gewoon had doorgewerkt na september dan bouw je dat wel weer op, maar nu mijn eindafrekening dus al in september is sta ik ongeveer 110 uur in de min.
Of je het nu opbouwt of niet je hebt vrijwillig bijna een maandsalaris weggegeven.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194537780
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 15:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je bent wel naief om dan met de vraag voor geld akkoord te gaan.
Mag ik jou ook een voorstel doen?
Het probleem is dus dat het alleen in mijn geval om geld gaat en niet om alleen uren. Dat komt nu gewoon toevalligerwijs samen.
pi_194537785
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 15:34 schreef 5112010 het volgende:

[..]

Haha, ja ik weet er te weinig van om te weten wat de gang van zaken in dit soort situaties zijn. Mijn werkgever zou er nog even over denken hoor dus misschien komt het wel goed, maar vandaar dat ik het hier vraag.
Dat maakt de naiviteit alleen maar erger.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194537797
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 15:35 schreef 5112010 het volgende:

[..]

Het probleem is dus dat het alleen in mijn geval om geld gaat en niet om alleen uren. Dat komt nu gewoon toevalligerwijs samen.
Vakantiedagen is gelijk aan geld. Je naiviteit heeft geen grenzen.

Je werkgever lacht zich de ballen uit zijn broek.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194537812
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 15:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat maakt de naiviteit alleen maar erger.
Dat het misschien naief is heb ik nu ook wel door, aan de andere kant is het ook gek om iets op te bouwen in tijden dat je niet werkt.
pi_194537823
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 15:36 schreef 5112010 het volgende:

[..]

Dat het misschien naief is heb ik nu ook wel door, aan de andere kant is het ook gek om iets op te bouwen in tijden dat je niet werkt.
Nee hoor dat is niet gek en heel normaal.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194537840
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 15:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Vakantiedagen is gelijk aan geld. Je naiviteit heeft geen grenzen.


Je werkgever lacht zich de ballen uit zijn broek.
Luister, ik vraag hier om advies en niet om 5x te horen te krijgen dat ik naief ben. Ik heb zelf ook wel door dat het niet heel slim geweest is. Vandaar dat ik het aan jou onder andere als minder naief mens vraag.
pi_194537880
De vraag is natuurlijk, heb je vakantie opgenomen? Zo nee bouw je alleen minder op, maar dat is nog geen 2 dagen per maand.

Hebben ze ook niet (een deel van) de niet gewerkte dagen ook als vakantie geboekt?
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  donderdag 13 augustus 2020 @ 15:43:48 #33
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_194537937
Ik vond het helemaal niet gek hoor TS.
Je laat je van je goede kant zien (juridisch misschien niet handig), dan verwacht je niet dat je aan het eind van de rit zelf geld mag gaan betalen omdat je zogenaamd teveel vakantie uren hebt verbruikt terwijl je die niet hebt verbruikt 8)7
Ik zou ook verwachten dat je, nu je uit dienst gaat, gewoon op nul wordt gezet (dus niks hoeft te betalen, maar ook niks krijgt). Erg lullig van je baas.

Of heb je na mei nog vakantie opgenomen?
pi_194538070
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 15:40 schreef Arnold_fan het volgende:
De vraag is natuurlijk, heb je vakantie opgenomen? Zo nee bouw je alleen minder op, maar dat is nog geen 2 dagen per maand.

Hebben ze ook niet (een deel van) de niet gewerkte dagen ook als vakantie geboekt?
Er stonden enkele (niet veel) vakantiedagen nog die opgenomen zijn en de uren die opgebouwd werden in die maanden zijn eraf gehaald.
pi_194538110
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 15:43 schreef Ceviche het volgende:
Ik vond het helemaal niet gek hoor TS.
Je laat je van je goede kant zien (juridisch misschien niet handig), dan verwacht je niet dat je aan het eind van de rit zelf geld mag gaan betalen omdat je zogenaamd teveel vakantie uren hebt verbruikt terwijl je die niet hebt verbruikt 8)7
Ik zou ook verwachten dat je, nu je uit dienst gaat, gewoon op nul wordt gezet (dus niks hoeft te betalen, maar ook niks krijgt). Erg lullig van je baas.

Of heb je na mei nog vakantie opgenomen?
Bedankt voor je lieve reactie. Hier is iedereen er inderdaad mee akkoord gegaan ook. Volgens mij had mijn werkgever het ook wel door dat het een beetje gekkig is om me daar nu voor te laten betalen dus ze ging er nog over denken.
pi_194538759
Het lijkt mij toch zeer zeker wel dat de vakantie uren van het resterende jaar gewoon wordt herrekend. Dat zou makkelijke verdienen zijn.

Elke maand van baan veranderen en als je weggaat je volledige vakantie uren wat je in een jaar zou krijgen uitbetaald krijgen dat werkt ook niet.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_194539418
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 15:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Oh ja 36 uur... Dat was ik vergeten.
En je deed de aanname dat er oorspronkelijk 20 verlofdagen op fulltimebasis waren.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194539455
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 15:35 schreef 5112010 het volgende:

[..]

Het probleem is dus dat het alleen in mijn geval om geld gaat en niet om alleen uren. Dat komt nu gewoon toevalligerwijs samen.
Dat is hetzelfde; "tijd is geld"...
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194543568
Misschien kun je zeggen dat je akkoord bent gegaan met afschrijving van de uren en niet met afschrijving van geld. Wellicht wist je destijds niet dat je of wat je ging studeren, verwacht had gewoon aan het werk te blijven en daardoor de kosten alleen in tijd zou merken.

Verder, waar ben je precies mee akkoord gegaan? Heb je dit op schrift? Is dit gespecificeerd? Vakantie uren inleveren is natuurlijk nogal vaag, dat kan vanalles zijn van 1 uur tot je jaarsaldo.
pi_194547168
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 21:24 schreef Daboman het volgende:
Misschien kun je zeggen dat je akkoord bent gegaan met afschrijving van de uren en niet met afschrijving van geld. Wellicht wist je destijds niet dat je of wat je ging studeren, verwacht had gewoon aan het werk te blijven en daardoor de kosten alleen in tijd zou merken.

Verder, waar ben je precies mee akkoord gegaan? Heb je dit op schrift? Is dit gespecificeerd? Vakantie uren inleveren is natuurlijk nogal vaag, dat kan vanalles zijn van 1 uur tot je jaarsaldo.
Leuk en aardig, maar uren (en dus ook een negatief aantal uren) worden bij uitdiensttreding altijd verrekend in geld.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 14 augustus 2020 @ 01:30:07 #41
408813 crew  trein2000
pi_194547227
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 01:10 schreef baskick het volgende:

[..]

Leuk en aardig, maar uren (en dus ook een negatief aantal uren) worden bij uitdiensttreding altijd verrekend in geld.
Daar is een wettelijke basis voor. Andersom (dus voor een negatief verlofsaldo) is die er niet. Dus is het ietsjes losser allemaal. Zie: https://www.swdv-advocate(...)-met-eindafrekening/

Ik vind dit eigenlijk een casus waarin ik wel zou willen betogen dat er helemaal geen sprake is van een loonvoorschot. Immers TS heeft geen voorschot gehad want hij heeft voor alle uren die hij uitbetaald heeft gekregen gewerkt. Alleen door een rare truc van de werkgever staat het aantal verlofdagen ineens in de min.

Maar ik zou in ieder geval ook betogen dat er sprake is van en situatie die naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is. TS heeft zich uiterst toeschietelijk opgesteld naar de werkgever. Ik neem maar even aan dat hij daarbij niet is gewaarschuwd voor dit risico. Dan kan het toch niet zo zijn dat hem dat een maandsalaris kost?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194548575
Waarom hebben TS en collega's niet overleg gehad met een bond op het moment dat deze regeling door de werkgever werd voorgesteld. Dan had dit nooit zo ontstaan.
pi_194548853
144 uur afgeschreven. Dat betekent dat werkgever bij als werknemers de vrije dagen voor een heel jaar in één keer afgeschreven heeft? Is dat in deze coronatijd redelijk?
pi_194548889
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 15:52 schreef 5112010 het volgende:

Bedankt voor je lieve reactie. Hier is iedereen er inderdaad mee akkoord gegaan ook. Volgens mij had mijn werkgever het ook wel door dat het een beetje gekkig is om me daar nu voor te laten betalen dus ze ging er nog over denken.
Ze gingen er nog over denken? :D Serieus? Het lijkt me gewoon 0 als je uit dienst gaat. Jij bent fair geweest, nu is het aan hun om net zo fair te zijn.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:01:17 #45
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_194548902
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 14:04 schreef baskick het volgende:
Dus je hebt eerst ingestemd en nu je - door je eigen beslissing uit dienst te gaan - de effecten merkt, vind je het toch niet meer zo redelijk? Nog even los van dat er wettelijke verplichtingen gelden voor vakantie-opbouw en zulks.
Je hebt gewoon recht op vakantiegeld. Als ik een café begin en ik vind wat werknemers die voor 5 euro per uur op komen dagen terwijl het minimumloon 10 euro is. Dan mag dat niet zomaar ondanks dat de werknemers er mee instemmen.
pi_194549047
Wordt lid van een vakbond. Een geintje als dit was waarschijnlijk met één telefoontje van hen al opgelost. :)
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_194549192
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 01:30 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Daar is een wettelijke basis voor. Andersom (dus voor een negatief verlofsaldo) is die er niet. Dus is het ietsjes losser allemaal. Zie: https://www.swdv-advocate(...)-met-eindafrekening/

Ik vind dit eigenlijk een casus waarin ik wel zou willen betogen dat er helemaal geen sprake is van een loonvoorschot. Immers TS heeft geen voorschot gehad want hij heeft voor alle uren die hij uitbetaald heeft gekregen gewerkt. Alleen door een rare truc van de werkgever staat het aantal verlofdagen ineens in de min.

Maar ik zou in ieder geval ook betogen dat er sprake is van en situatie die naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is. TS heeft zich uiterst toeschietelijk opgesteld naar de werkgever. Ik neem maar even aan dat hij daarbij niet is gewaarschuwd voor dit risico. Dan kan het toch niet zo zijn dat hem dat een maandsalaris kost?
Fair enough. Daarom zei ik eerder om in gesprek te gaan (of de juridische weg in te slaan als er geen bevredigende uitkomst is). Geen wettelijke basis wellicht voor verrekenen van min-uren, maar wellicht wél in de cao. Het is allerminst redelijk, zeker gezien de wellicht/waarschijnlijk beperkte informatie m.b.t. risico's. Aan de andere kant is het ook gewoon gezond verstand en voor iedereen met een middelbare school-diploma te berekenen wat zoiets aan uren zou kosten (en wat dus het effect is bij verrekening ervan).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194549208
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 09:01 schreef borbit het volgende:

[..]

Je hebt gewoon recht op vakantiegeld. Als ik een café begin en ik vind wat werknemers die voor 5 euro per uur op komen dagen terwijl het minimumloon 10 euro is. Dan mag dat niet zomaar ondanks dat de werknemers er mee instemmen.
Het hele topic gaat niet over vakantiegeld :O Verder eens hoor, zie ook mijn eerste reactie in dit topic.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194549383
hoe kan je nou vrijwillig meer vakantiedagen opmaken dan dat je hebt. _O- _O- _O-
pi_194549441
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 01:10 schreef baskick het volgende:

[..]

Leuk en aardig, maar uren (en dus ook een negatief aantal uren) worden bij uitdiensttreding altijd verrekend in geld.
Hoeveel uren heeft hij dan afgesproken om in te leveren? Ik weet dat uren aan het eind verrekend worden, juist daarom vraag ik wat er precies is afgesproken over aantallen. Zonder deze informatie kan je niet controleren of de afspraak is nagekomen.
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:44:21 #51
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_194549476
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 09:38 schreef fespo het volgende:
hoe kan je nou vrijwillig meer vakantiedagen opmaken dan dat je hebt. _O- _O- _O-
Nou dat, die werkgever is natuurlijk ook gestoord dat je daar mee weg denkt te komen. :o
***
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')