abonnement Unibet Coolblue
pi_194527313
Hi,

Mijn (nieuwbouwwoning) heeft een standaard lichtpunt buiten. Dit lichtpunt is te bedienen met een drukschakelaar die binnen zit.

Ik wil op dit lichtpunt graag een prikkabel aansluiten. Je weet wel; zo’n snoer vol stringlights.

Hoe doe ik dit nou het beste? Ik dacht er zelf aan om het lichtpunt om te bouwen naar een (buiten)stopcontact. Dat zou werken, maar dan kan ik de schakelaar nooit vervangen door een dimmer, en dat zou ik wel graag willen. Een prikkabel heeft standaard een stekker, maar die kan ik er misschien afhalen. Alleen: hoe hou ik de boel dan veilig en waterdicht?

Hebben jullie enig idee voor een slim alternatief?

Thanks!
http://www.thedreamers.nl/trouwfilm | The Dreamers - Wedding Cinema
pi_194527512
Een prikkabel is toch ook gewoon een fase en een nul draad? Dus die kan je toch gewoon aansluiten op het lichtpunt, bijvoorbeeld met een lasdoosje?
Facts don't care about your feelings
pi_194527956
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 21:41 schreef YoshiBignose het volgende:
Een prikkabel is toch ook gewoon een fase en een nul draad? Dus die kan je toch gewoon aansluiten op het lichtpunt, bijvoorbeeld met een lasdoosje?
Dat zou inderdaad kunnen, maar aangezien dit direct aan de buitengevel hangt lijkt het me niet zo veilig want niet waterdicht. Toch?
http://www.thedreamers.nl/trouwfilm | The Dreamers - Wedding Cinema
pi_194528855
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 22:05 schreef AceHighHugo het volgende:

[..]

Dat zou inderdaad kunnen, maar aangezien dit direct aan de buitengevel hangt lijkt het me niet zo veilig want niet waterdicht. Toch?
Ja je hebt gewoon lasdoosjes voor buiten hoor. In het ergste geval zelfs met gel of hars, maar dat is niet nodig voor spatwater alleen voor onder grond.
Facts don't care about your feelings
  Moderator donderdag 13 augustus 2020 @ 08:43:32 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194531914
quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 21:26 schreef AceHighHugo het volgende:
Hoe doe ik dit nou het beste? Ik dacht er zelf aan om het lichtpunt om te bouwen naar een (buiten)stopcontact. Dat zou werken, maar dan kan ik de schakelaar nooit vervangen door een dimmer, en dat zou ik wel graag willen.
Waarom zou je dan de schakelaar binnen niet kunnen vervangen voor een dimmer ?
Dat staat toch geheel los van elkaar ? Alleen laat de meeste string led verlichting zich niet bepaald dimmen.
pi_194543649
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 08:43 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Waarom zou je dan de schakelaar binnen niet kunnen vervangen voor een dimmer ?
Dat staat toch geheel los van elkaar ? Alleen laat de meeste string led verlichting zich niet bepaald dimmen.
Ik bedoelde: als ik er een stopcontact van maak (meeste prikkabels hebben een stekker namelijk), dan kan ik die natuurlijk niet dimmen met een dimmer, right?

Ik heb trouwens veel moeite een geschikte inbouwdoos te vinden waar de kabel er aan de voorkant in gaat. Onder / boven / zijkant geen probleem, maar het lichtpunt zit al ingebouwd - dus ik kan er alleen via de voorkant bij.
http://www.thedreamers.nl/trouwfilm | The Dreamers - Wedding Cinema
  Moderator vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:26:09 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194551123
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 21:29 schreef AceHighHugo het volgende:

Ik heb trouwens veel moeite een geschikte inbouwdoos te vinden waar de kabel er aan de voorkant in gaat. Onder / boven / zijkant geen probleem, maar het lichtpunt zit al ingebouwd - dus ik kan er alleen via de voorkant bij.
Inbouwdoos ? Hoe is het lichtpunt dan nu afgewerkt ? Steekt er gewoon een buisje naar buiten ? Of zit er een lampendoosje ? Of een normale inbouwdoos ? Of een schoonmetselwerk doos ? :?
pi_194551949
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 21:29 schreef AceHighHugo het volgende:

[..]

Ik bedoelde: als ik er een stopcontact van maak (meeste prikkabels hebben een stekker namelijk), dan kan ik die natuurlijk niet dimmen met een dimmer, right?

Wrong, je kunt dan het stopcontact dimmen. Is heel normaal om bijvoorbeeld een staande lamp te dimmen tegelijk met de andere lampen. Best praktisch.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')