abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 12 augustus 2020 @ 16:26:31 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_194522729
https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-te-lokken-a4008479

Bergdorp Kamiyama ligt in een krimpregio, maar weet toch nieuwe bedrijven en werknemers uit de stad te trekken. „Ik was zo ongelukkig in Tokio.”

In het jaar 815 stuitte de 42-jarige boeddhistische monnik Kukai tijdens zijn bedevaart op het geïsoleerde bergdorpje Kamiyama, op het Japanse eiland Shikoku. Hij zou daar zijn ‘spirituele ontwaken’ hebben beleefd. Volgens Kukai’s interpretatie van het boeddhisme is dat een van de vier fases die iedere pelgrim moet doorlopen, op weg naar verlichting.


Kamiyama heeft 4.724 inwoners. Vanuit Tokio is het een uur vliegen en dan nog een uur rijden naar het bergdorp.

Je zou kunnen zeggen dat filmmaker Mile Nagaoka (41) ook ontwaakte in Kamiyama. Tussen de steile, dichtbegroeide heuvels van het dorp ligt zijn filmstudio. Voordat hij tien jaar geleden voor het eerst naar Kamiyama kwam, was hij assistent-regisseur in Tokio. „Er zijn daar zoveel creatieve mensen, de concurrentie is hevig. Als je een steen in een willekeurige richting gooit, belandt die waarschijnlijk op het hoofd van een kunstenaar”, lacht hij. „Toen ik hier voor het eerst kwam, was ik de enige.”

Nagaoka was helemaal klaar met Tokio, hij werd er depressief. Een vriend raadde hem aan naar Kamiyama te gaan voor een korte pauze. Het 4.724 inwoners tellende boerendorp is vanuit Tokio te bereiken in een uur vliegen en dan nog een uur rijden. Het is, behalve voor korte bezoekjes van pelgrims, nooit een toeristentrekker geweest.

Nagaoka weet niet hoe het hem was vergaan als hij het vriendenadvies niet had opgevolgd. „Ik was zo ongelukkig en gefrustreerd in Tokio.”



In Kamiyama ontmoette hij bewoner Sachiko Minato, nu 86. Nagaoka laat een fragment zien uit zijn documentaire All alone in Kamiyama uit 2016, waarin Minato een sigaret aansteekt met de vlam van haar cv-ketel. Een ogenschijnlijk onbelangrijk detail, maar volgens Nagaoka liet zij hem zo al jaren eerder zien dat hij niet de conventionele weg hoefde te volgen. Dat hij niet langer hoefde deel te nemen aan de ratrace in Tokio, die hem zo ongelukkig maakte.


Risa Sunada, die drie jaar geleden naar Tokushima kwam, aan het werk bij ngo Green Valley.

Ouder dan 65
Uit recent onderzoek onder twintigers in Tokio blijkt dat maar liefst een kwart ook graag naar het Japanse platteland zou verhuizen. Dat zou goed zijn voor die streken, want volgens de Japan Policy Council dreigen over twintig jaar 869 Japanse gemeenten te verdwijnen als de huidige bevolkingskrimp in landelijk gebied doorzet. Dat is bijna de helft van alle Japanse gemeenten.

In de prefectuur Tokushima (ruim 700.000 inwoners), de provincie waarin Kamiyama ligt, is in een derde van de dorpen meer dan de helft van de inwoners ouder dan 65 jaar. Ter vergelijking: landelijk is dat 15 procent. Nog altijd kiezen veel jongeren ervoor om landelijk gebied te verlaten en naar de stad te trekken, bijvoorbeeld om er te studeren.

Zo ging het ook in Kamiyama. Maar mede dankzij de komst van een aantal bedrijven is dat enigszins aan het veranderen. Vijftien IT-bedrijven van buiten Kamiyama hebben een vestiging in het dorp geopend.



Het eerste kwam in 2011. Een belangrijke reden om juist daar zo’n ‘regiokantoor’ te openen – naast vriendelijke inwoners en mooie natuur – is het razendsnelle lokale internet. Toen Japan in 2003 overstapte van kabel- naar digitale televisie, koos het bestuur van de regio voor aanleg van glasvezel. Daardoor heeft Tokushima een groot voordeel ten opzichte van andere krimpregio’s in het land, en is Kamiyama een voorbeeld geworden van hoe krimp een halt toe te roepen.

Een van de bedrijven die naar het dorp kwam, is Monosus. Dit webdesignbedrijf uit Tokio heeft in het dorp een nevenvestiging geopend. Manager Tsutomu Kurihara vertelt erover in zijn minimalistisch ingerichte kantoor. Hij stemt direct in met een interview – zonder afspraak vooraf. Of Kurihara dat in Tokio ook had gedaan, weet hij niet. Hij staat tegenwoordig meer ontspannen in het leven, zegt hij.



Iedere dag reisde hij twee uur op en neer tussen zijn huis in Kanagawa en zijn werk in Tokio. Hij moet er zelf om lachen, alsof hij nu pas lijkt te beseffen dat het zonde is zoveel tijd te verspillen aan forenzen. „Nu ben ik binnen vijf minuten op mijn werk. Het belangrijkste is dat ik meer voor mijn kinderen kan zorgen, ik breng veel tijd met ze door.”

Teruglokken
Toch biedt de stad nog altijd meer carrièreperspectief. Krimpregio’s proberen jonge mensen daarom te lokken door iets te bieden wat de stad niet heeft – natuur, ruimte, gemeenschapszin – én aantrekkelijk te worden voor hun carrière. Het regionale bestuur van Tokushima verstrekt bijvoorbeeld subsidies aan bedrijven die zich in de regio vestigen. Zo kreeg Monosus een beurs om personeel te trainen. „Daarmee kunnen we mensen opleiden tot designers, ook als ze totaal geen ervaring hebben”, vertelt Kurihara. Ook zijn er subsidies om salarissen van te betalen of kantoren te verbouwen, met een maximum van een miljoen yen (10.000 euro) per jaar, afhankelijk van het soort subsidie.



Ieder jaar krijgen zo’n tien nieuwe medewerkers van Monosus een training in Kamiyama. Sawasa Haruna (32) doorliep dat programma en is nu een van de acht vaste krachten op het kantoor in het dorp. Ze komt uit Kochi, de grootste stad van het eiland Shikoku, die op zo’n drie uur rijden ligt. „Hier zijn werktijden flexibel, je bent in de natuur, je ziet buiten dieren lopen. Voor de lunch haal je om de hoek verse groenten, maar het belangrijkste is de frisse lucht.”

Experiment
Verderop in het dorp, aan de rivier de Akui, verblijft de 24-jarige Kazuma Sugaki uit Osaka een week in een bungalow. Sugaki’s werkgever, een consultancybureau uit Osaka dat bij grote infrastructuurprojecten adviseert, laat hem bij wijze van experiment een week in Kamiyama werken. Hij heeft er alle rust, „dat is heerlijk, je concentreert je hier makkelijker”. Maar wonen in zo’n klein dorp? Nee, dan zou hij zijn bruisende stad Osaka missen.

Sugaki huurt de bungalow, evenals de flexplek waar hij overdag werkt, van de ngo Green Valley. Deze organisatie zet zich in voor de economische onafhankelijkheid van het dorp. De afgelopen tien jaar haalde Green Valley zo’n driehonderd mensen binnen, vooral bij de vijftien IT-bedrijven, claimt manager Kazuhiro Takeuchi (53). Hij zegt dat een flexplek 1.000 yen (10 euro) per dag kost. Dat is een stuk goedkoper dan in de hoofdstad. „Het is de plattelandsprijs.”

Jaarlijks maken zo’n 2.500 tot 3.000 mensen van buiten Kamiyama gebruik van deze flexplekken. Volgens Takeuchi is het cruciaal dat stedelingen eerst een korte periode kunnen ‘testen’ of zij gemaakt zijn voor het leven op het platteland, voor zij besluiten zich er definitief te vestigen. De flexplek is dan een ideale tussenstap.

Takeuchi komt van oorsprong uit Kamiyama, maar woonde dertien jaar in de stad Kobe (1,5 miljoen inwoners), waar hij een eigen bedrijf runde. Een paar jaar geleden werden zijn beide ouders ziek en kwam hij terug. „Mensen van mijn leeftijd moeten vaak voor hun ouders zorgen. Dan moet je naar je geboortedorp en word je gedwongen te stoppen met werken”, zegt hij. Volgens Takeuchi is het mede hierom van groot belang dat de afgelegener gebieden óók carrièremogelijkheden bieden aan veertigers en vijftigers.

Ook houdt Green Valley zich bezig met de integratie van nieuwe inwoners in de gemeenschap. „We organiseren evenementen waarbij oude en nieuwe inwoners kennismaken. Morgen hebben we bijvoorbeeld een barbecue.”

Iets verderop van het flexkantoor staan Nishisaki (70) en Katayama (78), beiden met een hoed tegen de brandende zon. Wat vinden zij van de nieuwe bewoners? Katayama wijst naar de tuin van haar buurman, die er nog niet zo lang woont. „Zijn tuin is een puinhoop”, zegt ze. Nishisaki schiet in de lach. Dan serieus: „Nee hoor, er is weinig veranderd. Ze geven ons soms groenten, dan geven wij groenten terug.”

[ Bericht 2% gewijzigd door slashdotter3 op 12-08-2020 21:29:56 ]
  woensdag 12 augustus 2020 @ 16:27:59 #2
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_194522757
Misschien dat dit een wereldwijde trend wordt nu iedereen gewend raakt aan thuiswerken en StarLink binnenkort uitrolt
pi_194522933
Als het mogelijk was zou ik morgen nog vertrekken naar dit dorp als visa en taal geen barriere vormden. Lijkt me heerlijk om daar te zitten (en eten :9 ) Maar het beste: geen tokkies en andere mongolen in de wijde omtrek.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 12 augustus 2020 @ 16:46:29 #4
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_194523046
quote:
2s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 16:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Als het mogelijk was zou ik morgen nog vertrekken naar dit dorp als visa en taal geen barriere vormden. Lijkt me heerlijk om daar te zitten (en eten :9 ) Maar het beste: geen tokkies en andere mongolen in de wijde omtrek.
Binnen Europa zijn ook dorpjes met snel internet waar je gratis kunt wonen hoor , in Bulgarije wonen veel Nederlanders die in een Nederlands callcentrum werken in Stara Zagora of Plovdiv

Ik denk dat Starlink een omwenteling teweeg gaat brengen in wonen en werken
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_194523072
Ik heb jarenlang in Tokio gewoond, heel logisch dat men daar depressief wordt. (Ik niet, heb er de tijd van mijn leven gehad en ik had het geluk dat ik niet bij een Japans bedrijf werkte).

Van 9 tot 9 werken, dag in, dag uit, om vervolgens verplicht dronken te worden met je baas of collega's. Nee, zou daar ook depri van worden.

Het Japanse platteland is daarentegen veel relaxter.

[ Bericht 9% gewijzigd door Erasmus op 12-08-2020 16:48:56 ]
  woensdag 12 augustus 2020 @ 16:48:58 #6
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_194523084
Zijn er in NL nog gehuchten die met supersnel internet aantrekkelijk worden? Ergens in het uiterste deel van Groningen ofzo?
pi_194523093
quote:
2s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 16:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Als het mogelijk was zou ik morgen nog vertrekken naar dit dorp als visa en taal geen barriere vormden. Lijkt me heerlijk om daar te zitten (en eten :9 ) Maar het beste: geen tokkies en andere mongolen in de wijde omtrek.
Dit ja
  woensdag 12 augustus 2020 @ 16:55:52 #8
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_194523191
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 16:48 schreef slashdotter3 het volgende:
Zijn er in NL nog gehuchten die met supersnel internet aantrekkelijk worden? Ergens in het uiterste deel van Groningen ofzo?
Met starlink is snel internet straks global beschikbaar zelfs in remote island in the pacific

Tijdzone is dan meer belangrijk dan afstand

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 12-08-2020 17:04:51 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_194523331
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 16:48 schreef Erasmus het volgende:
Ik heb jarenlang in Tokio gewoond, heel logisch dat men daar depressief wordt. (Ik niet, heb er de tijd van mijn leven gehad en ik had het geluk dat ik niet bij een Japans bedrijf werkte).

Van 9 tot 9 werken, dag in, dag uit, om vervolgens verplicht dronken te worden met je baas of collega's. Nee, zou daar ook depri van worden.

Het Japanse platteland is daarentegen veel relaxter.
Dat had ik met Seoul. 5 jaar gewoond en je ziet mensen kapot gaan aan de werkdruk daar. Mijn vriendin moest soms zelfs tot 1 uur snachts werken in extreme gevallen (en overuren zijn niet betaald). Toch trekken mensen massaal naar de stad omdat 'op kantoor werken' een hoge status geeft. Veel ouders pushen hun kind om een lekkere stabiele kantoorbaan te nemen. Maakt niet uit wat.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_194523512
quote:
2s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 17:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Dat had ik met Seoul. 5 jaar gewoond en je ziet mensen kapot gaan aan de werkdruk daar. Mijn vriendin moest soms zelfs tot 1 uur snachts werken in extreme gevallen (en overuren zijn niet betaald). Toch trekken mensen massaal naar de stad omdat 'op kantoor werken' een hoge status geeft. Veel ouders pushen hun kind om een lekkere stabiele kantoorbaan te nemen. Maakt niet uit wat.
Haha, geinig. Toen ik in Tokio woonde ook meermaals Seoul bezocht, was verrast over de algemene gelijkenissen. :P

Het doodwerken, ook wel 過労死, Karōshi, genoemd, heb ik helaas aan den levende lijve mogen meemaken. Het beste vriendinnetje van mijn ex kwam vers van de universiteit, had tijdens haar laatste jaar al een kantoorbaan geregeld (is normaal daar) en werkte zich vervolgens te pletter. Vaak genoeg had ze moeten rennen voor de laatste trein/metro naar huis om vervolgens 5 uur later weer op te moeten staan voor een nieuwe werkdag. En dit vertelde ze mij alleen maar met een glimlach omdat het bedrijf waarvoor ze werkte enorm hoog in aanzien was. Maar iets in mij zei dat dit gewoon een masker was die zij op had, wat veel Japanners hebben (want eer- en schaamtecultuur). Ik had al het vermoeden dat ze diep van binnen ongelukkig was, maar daar kom je helaas nooit echt achter bij Japanners, tenzij ze verwesterd zijn.

Dat werd haar helaas te veel en beroofde zij haarzelf van het leven door voor een trein te springen. Heel schokkend om het van zo dichtbij mee te maken, maar was schijnbaar een veel voorkomende realiteit in Tokio.

Namens Osaka, Sapporo en andere grote steden kan ik niet spreken, heb daar nooit gewerkt of gewoond.

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 12-08-2020 17:22:42 ]
  woensdag 12 augustus 2020 @ 17:23:00 #11
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_194523565
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 17:19 schreef Erasmus het volgende:

[..]

Haha, geinig. Toen ik in Tokio woonde ook meermaals Seoul bezocht, was verrast over de algemene gelijkenissen. :P

Het doodwerken, ook wel 過労死, Karōshi, genoemd, heb ik helaas aan den levende lijve mogen meemaken. Het beste vriendinnetje van mijn ex kwam vers van de universiteit, had tijdens haar laatste jaar al een kantoorbaan geregeld (is normaal daar) en werkte zich vervolgens te pletter. Vaak genoeg had ze moeten rennen voor de laatste trein/metro naar huis om vervolgens 5 uur later weer op te moeten staan voor een nieuwe werkdag. En dit vertelde ze mij alleen maar met een glimlach omdat het bedrijf waarvoor ze werkte enorm hoog in aanzien was. Maar iets in mijn zei dat dit gewoon een masker was die zij op had, wat veel Japanners hebben (want schaamtecultuur).

Dat werd haar helaas te veel en beroofde zij haarzelf van het leven door voor een trein te springen. Heel schokkend om het van zo dichtbij mee te maken, maar was schijnbaar een veel voorkomende realiteit in Tokio.

Namens Osaka, Sapporo en andere grote steden kan ik niet spreken, heb daar nooit gewerkt of gewoond.
Vreselijk inderdaad. En dat terwijl de geboortecijfers in beide landen schrikbarend laag zijn. Over een jaar of 50 zijn beide landen zo vreselijk vergrijst dat de zorgkosten niet meer te genereren zijn uit de werkende bevolking.

Geen hond die een kind gaat nemen in zo'n samenleving. Geboortecijfer is in Korea iets van 1,05.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_194523606
Ik wil ook best daar een beetje op fok gaan posten. Lekker rustig, mooie natuur, Japanse cultuur en vrouwen.

Of als ik mag kiezen dan is Okinawa ook prima.
  woensdag 12 augustus 2020 @ 17:57:33 #13
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_194524182
quote:
2s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 17:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

Geen hond die een kind gaat nemen in zo'n samenleving. Geboortecijfer is in Korea iets van 1,05.
Hier wel dan ?
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 12 augustus 2020 @ 18:02:31 #14
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_194524259
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 17:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Hier wel dan ?
Genoeg mensen nemen 2 kinderen hier.

Maar ook hier is het laag. (1,66)
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 12 augustus 2020 @ 18:10:11 #15
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_194524394
quote:
2s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 18:02 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Genoeg mensen nemen 2 kinderen hier.

Maar ook hier is het laag. (1,66)
Heb er zelfs drie
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_194524461
quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 16:27 schreef slashdotter3 het volgende:
Misschien dat dit een wereldwijde trend wordt nu iedereen gewend raakt aan thuiswerken en StarLink binnenkort uitrolt
Skynet is Genesis.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_194524577
De prestatie druk in Japan is dan ook debiel hoog.

Op de eilanden of meer in de buitengebieden is het allemaal veel relaxter, maar dat heeft ook keerzijdes zoals minder mogelijkheden, internet is beperkter dus niet zo vreemd dat het als lokmiddel word gebruikt. :+
pi_194524845
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 16:48 schreef slashdotter3 het volgende:
Zijn er in NL nog gehuchten die met supersnel internet aantrekkelijk worden? Ergens in het uiterste deel van Groningen ofzo?
Nederland heeft een vrij goede dekking van glasvezel volgens mij. Sterker nog, dat had ik 10-15 jaar geleden in een dorp in het oosten al wel, maar hier in Utrecht nog steeds niet. :P

Een mogelijke kentering in Nederland zal eerder zijn dat er veel meer op afstand gewerkt kan worden, waardoor het voor mensen aantrekkelijker wordt om in Oosten / Noorden te gaan wonen met een baan in de Randstad.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 12 augustus 2020 @ 18:42:03 #19
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_194524931
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 18:37 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nederland heeft een vrij goede dekking van glasvezel volgens mij. Sterker nog, dat had ik 10-15 jaar geleden in een dorp in het oosten al wel, maar hier in Utrecht nog steeds niet. :P

Een mogelijke kentering in Nederland zal eerder zijn dat er veel meer op afstand gewerkt kan worden, waardoor het voor mensen aantrekkelijker wordt om in Oosten / Noorden te gaan wonen met een baan in de Randstad.
Europa is groter dan Nederland
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_194525835
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 19:11 schreef Monolith het volgende:

[..]

En ondertussen langzaam tenonder gaan aan bevolkingskrimp en vergrijzing.
Dat is alleen een ramp doordat we te maken hebben met een globale markt.
Alles is in sync met elkaar, elke beurs wereldwijd.

Klapt er 1? Dan klappen ze allemaal.
pi_194526041
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 16:48 schreef slashdotter3 het volgende:
Zijn er in NL nog gehuchten die met supersnel internet aantrekkelijk worden? Ergens in het uiterste deel van Groningen ofzo?
Beter leggen ze in Nederland/Europa een goed super snel trein netwerk zoals in Japan.
pi_194526265
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 19:34 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat is alleen een ramp doordat we te maken hebben met een globale markt.
Alles is in sync met elkaar, elke beurs wereldwijd.

Klapt er 1? Dan klappen ze allemaal.
Ik zie niet zozeer in wat de economie met de geleidelijke aftakeling van een land te maken heeft.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_194526335
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 20:07 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik zie niet zozeer in wat de economie met de geleidelijke aftakeling van een land te maken heeft.
Dat het pas een impact heeft als er continu groei word verwacht en dat bestaat niet.

Verder zijn er nog steeds iets van wat 130 miljoen Japanners? Laten we niet overdrijven wat betreft vergrijzing al daar.
pi_194526467
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 20:13 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat het pas een impact heeft als er continu groei word verwacht en dat bestaat niet.

Verder zijn er nog steeds iets van wat 130 miljoen Japanners? Laten we niet overdrijven wat betreft vergrijzing al daar.
Dat heeft natuurlijk veel meer impact. Een deel is het uitsterven van het Japanse platteland waar zo langzamerhand nog enkel bejaarden over blijven. Dat vernietigd hele gemeenschappen.

De kentering in populatie is ook heel duidelijk zichtbaar:

Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_194526550
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 20:25 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat heeft natuurlijk veel meer impact. Een deel is het uitsterven van het Japanse platteland waar zo langzamerhand nog enkel bejaarden over blijven. Dat vernietigd hele gemeenschappen.

De kentering in populatie is ook heel duidelijk zichtbaar:

[ afbeelding ]
Dan nog heb je het over honderden jaren.
Kan nog genoeg gebeuren in die tussentijd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')