abonnement Unibet Coolblue
pi_194516250
Volgens mij heb ik het al eens gevraagd maar ben het vergeten...

https://www.google.com/ma(...)A!2e0!7i13312!8i6656

Fietsers hebben hier haaientanden bij de rotonde, nou is mij altijd geleerd dat als je afslaat je rechtdoor gaand verkeer voorrang moet geven. Dus als een auto op de rotonde af komt, hebben ze voorrang op fietsers. Als de auto de rotonde af rijdt, hebben de fietsers gewoon voorrang. Maar dan kloppen de haaientanden van de fietsers niet. Of hebben fietsers hier gewoon nooit voorrang?
Facts don't care about your feelings
pi_194516266
Haaientanden staan op het fietspad, dus auto's hebben voorrang.
pi_194516271
Ook als de auto de rotonde afrijdt, hebben zij voorrang op de fietsers.
pi_194516298
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 08:52 schreef YoshiBignose het volgende:
als je afslaat je rechtdoor gaand verkeer voorrang moet geven.
Deze regel zou alleen gelden als de het fietspad ook op de rotonde ligt.
In dit geval kruist het fietspad gewoon een voorrangsweg. Fietsers hebben hier nooit voorrang
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_194516319
Het ligt eraan hoe ver het fietspad van de rotonde ligt. Bij mijn weten zit er tussen 5 en 11 meter een grijs gebied waar onvoldoende jurisprudentie is.

Ik zou als fietser even remmen, want je hebt niks aan:"Maar ik had voorrang!" als je op de intensieve care ligt.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_194516331
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 08:57 schreef gianni61 het volgende:

Deze regel zou alleen gelden als de het fietspad ook op de rotonde ligt.
In dit geval kruist het fietspad gewoon een voorrangsweg. Fietsers hebben hier nooit voorrang
Maar het is toch duidelijk dat dit fietspand onderdeel van de rotonde is?
Facts don't care about your feelings
pi_194516345
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 08:59 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Maar het is toch duidelijk dat dit fietspand onderdeel van de rotonde is?
Het is toch duidelijk dat je de rotonde af rijdt en een paar meter later een kruisend fietspad tegen komt?
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_194516346
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 08:59 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Maar het is toch duidelijk dat dit fietspand onderdeel van de rotonde is?
Nee. Dan wordt het fietspad meestal rond aangelegd.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_194516356
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 09:00 schreef gianni61 het volgende:

Het is toch duidelijk dat je de rotonde af rijdt en een paar meter later een kruisend fietspad tegen komt?
Huh?? https://www.google.com/ma(...)45.02t/data=!3m1!1e3
Facts don't care about your feelings
pi_194516358
Rotonde buiten de bebouwde kom, want het voorrangsweg-bord voor automobilisten staat na de rotonde.

De richtlijn is dat buiten de bebouwde kom fietsers geen voorrang hebben op een rotonde.
  woensdag 12 augustus 2020 @ 09:02:35 #11
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_194516364
Auto's hebben hier voorrang.
pi_194516383
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 08:59 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Maar het is toch duidelijk dat dit fietspand onderdeel van de rotonde is?
Het is afhankelijk van de stad hoe ze een rotonde inrichten. En ja daarom moet je als fietser en automobilist gewoon naar de borden kijken waardoor het duidelijk zou moeten zijn hoe de voorrang per rotonde geregeld is. En bij de rotonde van het plaatje is het zeer duidelijk dat je als fietser de auto's voorrang moet geven. ^O^
pi_194516397
Dit is toch gewoon zo duidelijk als iets?
Hoe kan hier nou een discussie over zijn :').
pi_194516497
Zo raar is mijn gedachtegang toch niet? Mij is altijd geleerd dat rechtdoor gaand verkeer voorrang heeft op afslaand verkeer, dus in onderstaand voorbeeld heeft de fietser voorrang ondanks de haaientanden. Komt de auto van bovenaf aanrijden dan heeft hij wel voorrang op de fietser. Hoe is dit dan anders dan mijn voorbeeld met rotonde?

Facts don't care about your feelings
pi_194516518
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 08:54 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Haaientanden staan op het fietspad, dus auto's hebben voorrang.
Haaientanden gelden alleen voor kruisend verkeer, niet voor verkeer op dezelfde weg. Het is dus de vraag of bij het verlaten van de rotonde het fietspad dezelfde weg is als de rotonde:
Zo ja: fieters voorrang
Zo nee: auto's voorrang
Gezien de inrichting (en algemeen gebruik) zou ik voor dat laatste gaan. Maar een fieter is een zwakkere verkeersdeelnemer, dus de auto zal wel sneller aansprakelijk zijn bij een botsing.
pi_194516523
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 09:14 schreef YoshiBignose het volgende:
Zo raar is mijn gedachtegang toch niet? Mij is altijd geleerd dat rechtdoor gaand verkeer voorrang heeft op afslaand verkeer, dus in onderstaand voorbeeld heeft de fietser voorrang ondanks de haaientanden. Komt de auto van bovenaf aanrijden dan heeft hij wel voorrang op de fietser. Hoe is dit dan anders dan mijn voorbeeld met rotonde?

[ afbeelding ]
Fout.
de volgorde is altijd
1 Aanwijzing van een bevoegd ambtenaar
2 Verkeerslichten
3 Vaste verkeerstekens
4 Algemene verkeersregels

Zodra er dus haaientanden staan gelden deze boven de regel
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_194516528
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 09:14 schreef YoshiBignose het volgende:
Zo raar is mijn gedachtegang toch niet? Mij is altijd geleerd dat rechtdoor gaand verkeer voorrang heeft op afslaand verkeer, dus in onderstaand voorbeeld heeft de fietser voorrang ondanks de haaientanden. Komt de auto van bovenaf aanrijden dan heeft hij wel voorrang op de fietser. Hoe is dit dan anders dan mijn voorbeeld met rotonde?

[ afbeelding ]
Correct voorbeeld, maar veel mensen weten dat niet (blijkt ook weer uit dit topic) :P
pi_194516529
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 09:14 schreef YoshiBignose het volgende:
Zo raar is mijn gedachtegang toch niet? Mij is altijd geleerd dat rechtdoor gaand verkeer voorrang heeft op afslaand verkeer, dus in onderstaand voorbeeld heeft de fietser voorrang ondanks de haaientanden. Komt de auto van bovenaf aanrijden dan heeft hij wel voorrang op de fietser. Hoe is dit dan anders dan mijn voorbeeld met rotonde?

[ afbeelding ]
Jouw tekening is compleet anders dan de situatie in de OP, omdat je hier een kruising tekent (met de weg van onder naar boven).
  woensdag 12 augustus 2020 @ 09:18:24 #19
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_194516532
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 09:14 schreef YoshiBignose het volgende:
Zo raar is mijn gedachtegang toch niet? Mij is altijd geleerd dat rechtdoor gaand verkeer voorrang heeft op afslaand verkeer, dus in onderstaand voorbeeld heeft de fietser voorrang ondanks de haaientanden. Komt de auto van bovenaf aanrijden dan heeft hij wel voorrang op de fietser. Hoe is dit dan anders dan mijn voorbeeld met rotonde?

[ afbeelding ]
Wat zegt de bron van je tekening?

Zonder zelf te kijken: Hier heeft de fietser voorrang op de auto denk ik. Precies om wat je zegt. Bij sommige stoplichten heb je vergelijkbare situaties.

Totaal andere situatie dan een rotonde buiten de bebouwde kom trouwens.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_194516535
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 09:17 schreef gianni61 het volgende:

[..]

Fout.
de volgorde is altijd
1 Aanwijzing van een bevoegd ambtenaar
2 Verkeerslichten
3 Vaste verkeerstekens
4 Algemene verkeersregels

Zodra er dus haaientanden staan gelden deze boven de regel
Nee, haaientanden gelden alleen voor kruisend verkeer. Dat is in dat voorbeeld niet het geval.
pi_194516544
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 09:17 schreef gianni61 het volgende:

Fout.
de volgorde is altijd
1 Aanwijzing van een bevoegd ambtenaar
2 Verkeerslichten
3 Vaste verkeerstekens
4 Algemene verkeersregels

Zodra er dus haaientanden staan gelden deze boven de regel
Oh oh oh oh oh.....

quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 09:17 schreef DW457 het volgende:

Jouw tekening is compleet anders dan de situatie in de OP, omdat je hier een kruising tekent (met de weg van onder naar boven).
Compleet anders? We hebben in beide gevallen toch een auto die afslaat en een fietser die rechtdoor gaat?
Facts don't care about your feelings
pi_194516554
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 09:14 schreef YoshiBignose het volgende:
Zo raar is mijn gedachtegang toch niet? Mij is altijd geleerd dat rechtdoor gaand verkeer voorrang heeft op afslaand verkeer, dus in onderstaand voorbeeld heeft de fietser voorrang ondanks de haaientanden. Komt de auto van bovenaf aanrijden dan heeft hij wel voorrang op de fietser. Hoe is dit dan anders dan mijn voorbeeld met rotonde?

[ afbeelding ]
In jou plaatje moet een fietser altijd voorrang verlenen daar. Wat een ontiegelijk klote ingericht punt voor fietsers is in de pijlrichting is want dan moet je dus eigenlijk ogen achter op je hoofd hebben om het autoverkeer van achter te kunnen zien. Waarbij dan vaak auto bochten ook nog zo ingericht zijn dat de wanna be max verstappens die met 50 kunnen halen. :{
pi_194516565
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 09:20 schreef Basp1 het volgende:

In jou plaatje moet een fietser altijd voorrang verlenen daar. Wat een ontiegelijk klote ingericht punt voor fietsers is in de pijlrichting is want dan moet je dus eigenlijk ogen achter op je hoofd hebben om het autoverkeer van achter te kunnen zien. Waarbij dan vaak auto bochten ook nog zo ingericht zijn dat de wanna be max verstappens die met 50 kunnen halen. :{
En daarom klopt het ook niet wat je zegt..... verbaast me eigenlijk wel een beetje dat zoveel mensen in dit topic de basisregels niet kennen.
Facts don't care about your feelings
pi_194516566
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 09:19 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Oh oh oh oh oh.....
[..]

Compleet anders? We hebben in beide gevallen toch een auto die afslaat en een fietser die rechtdoor gaat?
Niet helemaal, omdat de auto in de OP al op een voorrangsweg zit vóórdat hij kruist met die fietser. Dat is in de tekening niet het geval.
pi_194516570
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 09:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]

In jou plaatje moet een fietser altijd voorrang verlenen daar.
Neehee...

Artikel 80 Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')