abonnement Unibet Coolblue
pi_194501096
Bij de koop van ons huis 2 jaar geleden was de tuin betegeld met een deel gras. In de grasmat zat een kuil waar water in bleef staan bij harde regen. Aangezien hier vroeger een vijver zat (bewoners daarvoor) gingen wij ervan uit dat het hoogteverschil de reden was voor het water.

Met de herinrichting van de tuin zijn wij toch even gaan checken, nu blijkt dat het vijverplastic nog geheel in de grond zit en de plastic bakken van de waterplanten ook. Onze hovenier is nu met een kleine graafmachine het geheel aant uitgraven en zal extra werkzaamheden uit moeten voeren om het weer een nette tuin te maken. Ik vroeg me af of zoiets nou onder verborgen gebreken valt.

Ik ben niet van plan voor die paar 100 euro actie te ondernemen maar afgezien daarvan vraag ik me af of dit juridisch grond heeft.
pi_194501181
Wacht ff, dus de vorige bewoner heeft de vijver volgestort met zand en daar gras overheen geknalt?
pi_194501618
Ben blij dat het alleen het plastic was, ik kwam complete fundering tegen en sloop afval toen ik tuin ging veranderen.
Vroeger begroef men alles gewoon in de tuin als men ging verbouwen.
I am a Koala who Stretches :P
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:03:40 #4
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_194501687
Lijkt mij geen gebrek, sowieso wat is en gebrek? Iets wat in de tuin ligt zeker niet.

Of het moet al een olievat of iets dergelijks zijn wat niet is aangeven op de vragenlijst
pi_194501913
Het klinkt dat je hiervan op de hoogte was bij je aankoop. Niet het zeil natuurlijk, maar het gebrek. De oorzaak van het gebrek is niet zo relevant.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:31:47 #6
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_194502003
Nee dit is geen verborgen gebrek. Hoogstens een onaangename verrassing.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_194502015
Het is een aangename verrassing als je toch weer een vijver wil.
pi_194502297
Een kennis kocht een huis. Toen hij het huis na jaren weer verkocht, ging de nieuwe bewoner de tuin verbouwen. Er bleek iets chemisch in de grond te zitten, daar gedumpt door de eerdere eigenaar (mijn kennis wist hier niets van). Na een rechtszaak is mijn kennis veroordeeld tot het betalen van de verwijderingskosten (uiteindelijk ca. 20k). Denk dat dit je vraag wel beantwoordt.
He who licks the knife soon will cut his tongue
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:07:55 #9
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194502556
Als de bewoner jouw had verteld dat een plastic in de tuin lag.

Had je het huis dan niet gekocht?
Is het heel erg ten koste van je woongenot gegaan de laatste twee jaar?

En zoals eerder al opgemerkt:
Ook ik kwam 60m2 betonen schutting panelen tegen toen ik in mijn tuin ging graven.
Ik wilde stroom naar mijn schuur trekken maar heb een container met schuttingdelen moeten afvoeren.
Tot nooit .......
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:24:47 #10
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194502737
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 11:49 schreef Jap111 het volgende:
Een kennis kocht een huis. Toen hij het huis na jaren weer verkocht, ging de nieuwe bewoner de tuin verbouwen. Er bleek iets chemisch in de grond te zitten, daar gedumpt door de eerdere eigenaar (mijn kennis wist hier niets van). Na een rechtszaak is mijn kennis veroordeeld tot het betalen van de verwijderingskosten (uiteindelijk ca. 20k). Denk dat dit je vraag wel beantwoordt.
Lijkt mij stug als je aannemelijk kan maken dat je het niet wist. En daarnaast is chemisch afval wat anders dan een stuk vijverplastic. Dus het beantwoord helemaal geen vraag.
pi_194502886
Precies, met chemisch afval en/of asbest of weet ik veel wat heb je gezondheidsriciso's en kun je je huis niet meer gebruik als woning. En met een beetje ongeluk ook die van je buren niet. Daarnaast kun je wellicht claims verwachten van anderen als chemisch afval ook meteen de grondwater en de bodem gaat vervuilen.

Dat is totaal andere orde. Een plastic zeiltje doet verder niks behalve wat water tegenhouden.
pi_194502899
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 12:24 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Lijkt mij stug als je aannemelijk kan maken dat je het niet wist. En daarnaast is chemisch afval wat anders dan een stuk vijverplastic. Dus het beantwoord helemaal geen vraag.
Hij kon aannemelijk maken dat hij het niet wist, maar dat ontsloeg hem niet van zijn verantwoordelijkheden. Chemisch afval is geen vijverplastic nee, maar ik zie niet waarom de vorige eigenaar voor het een wel verantwoordelijk zou moeten zijn maar voor het ander niet. Omdat het nergens over gaat zal het bij de rechter wel kansloos zijn, maar zoals ts al zegt gaat hij dat niet doen. Z'n vraag was juridisch/principieel.
He who licks the knife soon will cut his tongue
pi_194503161
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 12:34 schreef Jap111 het volgende:

[..]

Hij kon aannemelijk maken dat hij het niet wist, maar dat ontsloeg hem niet van zijn verantwoordelijkheden. Chemisch afval is geen vijverplastic nee, maar ik zie niet waarom de vorige eigenaar voor het een wel verantwoordelijk zou moeten zijn maar voor het ander niet. Omdat het nergens over gaat zal het bij de rechter wel kansloos zijn, maar zoals ts al zegt gaat hij dat niet doen. Z'n vraag was juridisch/principieel.
Je bent als verkoper verantwoordelijk een huis op te leveren dat als een woning kan voldoen. Met een stuk zeil in de grond kan dat nog steeds, met een (lekkend) chemisch vat waarschijnlijk niet. En dan maakt het niet uit of verkoper ervan op de hoogte is. De verkoper had bij transactie een huis moeten opleveren dat als woning kan voldoen, dat is zijn verplichting.

(Behalve als de akte allerlei ouderdomsclausules bevat, verkopers fietsen die tegenwoordig er al snel in, helaas)

Enig andere manier om verhaal te halen is vinden dat je verkopende partij de meldplicht heeft geschonden. Had hij dit moeten melden en heeft dat invloed op de waarde van je huis? Kun je bewijzen dat verkopende partij die vijver had en zelf heeft afgestort? Kun je zelf een waarde-vermindering inschatten voor het huis met dat stuk zeil in de grond? Lijkt me lastig.

En als TS het echt heel belangrijk vond, had ze toentertijd ook kunnen vragen. Je kan ook zelf vragen of er verbouwingen aan de tuin zijn geweest.
pi_194503253
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 11:49 schreef Jap111 het volgende:
Een kennis kocht een huis. Toen hij het huis na jaren weer verkocht, ging de nieuwe bewoner de tuin verbouwen. Er bleek iets chemisch in de grond te zitten, daar gedumpt door de eerdere eigenaar (mijn kennis wist hier niets van). Na een rechtszaak is mijn kennis veroordeeld tot het betalen van de verwijderingskosten (uiteindelijk ca. 20k). Denk dat dit je vraag wel beantwoordt.
Denken dat dit de vraag van ts beantwoord :').
pi_194503335
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 12:57 schreef koemleit het volgende:

[..]

Denken dat dit de vraag van ts beantwoord :').
Niet kunnen spellen :').
He who licks the knife soon will cut his tongue
pi_194503803
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:02 schreef Jap111 het volgende:

[..]

Niet kunnen spellen :').
dat is wel klachtwaardig ja
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:59:03 #17
3542 Gia
User under construction
pi_194504308
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 10:58 schreef StretchingKoala het volgende:
Ben blij dat het alleen het plastic was, ik kwam complete fundering tegen en sloop afval toen ik tuin ging veranderen.
Vroeger begroef men alles gewoon in de tuin als men ging verbouwen.
Hier ook. Huis uit 1935. Stonden vroeger garageboxen achterin de tuin. Zijn we ook de fundering van tegengekomen.

En met het terras leggen, grondwerk, een kleine container vol puin, allemaal uit de grond.
pi_194504415
Ik vond een skelet van een kattenkop toen ik aan het graven was. Heb deze bij m'n voordeur gezet om zo de andere katten af te schrikken maar ze trekken zich er weinig van aan ;(
Facts don't care about your feelings
pi_194507900
En het weghalen van het zeil is jouw idee, mocht het afwateren van je tuin zo'n groot probleem zijn, kun je ook gewoon gaten prikken in het zeil. Of iets er door heen slaan, een paal, en die er later weer uithalen.
pi_194510944
Dank voor alle antwoorden!

Ik vind verborgen gebreken altijd zo'n vage term en zou, zeker bij zo'n chemisch verhaal, een andere uitspraak verwachten. Onderzoeksplicht van koper reikt dus echt heel ver!

Het plastic is nu weg, geen nieuwe vijverplannen ;) hopelijk snel een kuilloos grasmatje...
pi_194511555
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2020 11:49 schreef Jap111 het volgende:
Een kennis kocht een huis. Toen hij het huis na jaren weer verkocht, ging de nieuwe bewoner de tuin verbouwen. Er bleek iets chemisch in de grond te zitten, daar gedumpt door de eerdere eigenaar (mijn kennis wist hier niets van). Na een rechtszaak is mijn kennis veroordeeld tot het betalen van de verwijderingskosten (uiteindelijk ca. 20k). Denk dat dit je vraag wel beantwoordt.
pi_194512144
Ik vond vorig jaar allemaal oude halfvolle drankflessen. Denk dat twee bewoners terug mensen hun jenever begroeven ofzo als ze geen dorst meer hadden :D
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_194512376
Het is pas een gebrek, als Je de tuin niet meer kan gebruiken, zoals je van een tuin verwachten mag.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')