abonnement Unibet Coolblue
pi_194500822
Er is nog geen topic over, maar ik vind het wel interessant. In Wit-Rusland zijn er verkiezingen geweest en zoals iedereen inmiddels wel weet zijn die oneerlijk verlopen. Er mochten niet voor niets geen waarnemers bij zijn.

Nu roept Polen op tot een extra EU top over dit onderwerp. En Svetlana Tichanovskaja is inmiddels in Litouwen, een EU lidstaat. Moet de EU hier niet wat doen? En wat kunnen ze doen?

Als dit soort dingen ver buiten Europa plaats vinden, wordt het snel veroordeeld (zie Venezuela). Maar over deze praktijken aan de eigen grens (in het enige Europese land dat geen lid is van de Raad van Europa) vind ik dat de EU angstig stil blijft. Dat kan toch niet onbesproken blijven? Maar wat kan de EU doen? Iemand een idee?

Dan ook nog bedenken dat Wit-Rusland 1 van de partnerschapslanden van de EU is (net als Armenië, Azerbeidzjan, Georgië, Moldavië en Oekraïne). Zulke overleggen met zo'n dictatuur kunnen toch niet?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194500860
Met woorden veroordelen. Ze willen niet bij de EU en anders komen er weer russisch sprekende soldaten zonder nationaliteit om daar oorlogje te spelen. Dat wil je ook niet.

Sommige landen functioneren alleen onder een dictatuur. Dat moet je zo laten.

Daarnaast heeft dat land niet echt dingen die waarde hebben, waardoor er ook geen economisch belang is.

[ Bericht 18% gewijzigd door sjorsie1982 op 11-08-2020 10:07:31 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194500921
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 10:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

Sommige landen functioneren alleen onder een dictatuur. Dat moet je zo laten.
Dat kan en dat ben ik het grotendeels met je eens als je het over bijvoorbeeld Rusland hebt, een onregeerbaar groot land met een veel te diverse bevolking. Maar in Wit-Rusland lijkt de bevolking nu wel een echte democratie te willen. Ze lijken in meerderheid op de oppositie te hebben gestemd. Moeten we die bevolking, onze buren, in de kou laten staan? En zelfs gewoon lekker blijven praten met Wit-Rusland, ons partnerschapsland?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194501000
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 10:03 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat kan en dat ben ik het grotendeels met je eens als je het over bijvoorbeeld Rusland hebt, een onregeerbaar groot land met een veel te diverse bevolking. Maar in Wit-Rusland lijkt de bevolking nu wel een echte democratie te willen. Ze lijken in meerderheid op de oppositie te hebben gestemd. Moeten we die bevolking, onze buren, in de kou laten staan? En zelfs gewoon lekker blijven praten met Wit-Rusland, ons partnerschapsland?
Dat zullen ze toch echt zelf moeten doen.

Rusland laat nooit toe dat ze iets doen met de EU of de navo. Ze maken er dan een militair conflict waardoor dat wordt uitgesloten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:29:25 #5
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_194502807
We kunnen iig maar beter voorzichtig doen. De Russen zullen met argusogen elke toenaderingspoging vanuit Europa bezien, met als gevolg dat er ineens groene mannetjes verschijnen..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_194506753
Maar aansluiting bij de EU is, ook bij de oppositie, toch niet echt een thema?

Men wil eerlijke verkiezingen en verandering.
pi_194506815
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 16:43 schreef TargaFlorio het volgende:
Maar aansluiting bij de EU is, ook bij de oppositie, toch niet echt een thema?

Men wil eerlijke verkiezingen en verandering.
Klopt dat willen ze niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194507143
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 16:43 schreef TargaFlorio het volgende:
Maar aansluiting bij de EU is, ook bij de oppositie, toch niet echt een thema?

Men wil eerlijke verkiezingen en verandering.
Nee, lijkt me voor de EU ook niet echt een optie.

De vraag is alleen: wat kun je doen? Als ik het goed heb gelden er al sancties, als je sancties te streng maakt drijf je ze niet alleen in de handen van de Russen, maar raak je ook vooral de gewone bevolking.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194507280
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 17:13 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, lijkt me voor de EU ook niet echt een optie.

De vraag is alleen: wat kun je doen? Als ik het goed heb gelden er al sancties, als je sancties te streng maakt drijf je ze niet alleen in de handen van de Russen, maar raak je ook vooral de gewone bevolking.
Lastig inderdaad. De huidige topfiguren in ieder geval toegang ontzeggen tot de EU-landen.

Is wel een fascinerend land. Nauwe economische banden met Rusland maar men loopt niet aan de leiband van de grote buurman, zelfs Loekasjenko niet. Je zou met onze westerse ogen verwachten dat Poetin en Loekasjenko twee handen op één buik zijn.

Overigens is het blijkbaar Belarus in plaats van Wit-Rusland.
pi_194507315
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 17:22 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Lastig inderdaad. De huidige topfiguren in ieder geval toegang ontzeggen tot de EU-landen.

Is wel een fascinerend land. Nauwe economische banden met Rusland maar men loopt niet aan de leiband van de grote buurman, zelfs Loekasjenko niet. Je zou met onze westerse ogen verwachten dat Poetin en Loekasjenko twee handen op één buik zijn.

Overigens is het blijkbaar Belarus in plaats van Wit-Rusland.
Belarus is de Engelse naam, Wit-Rusland de Nederlandse. Ik geef toe dat ik meestal ook de internationalere namen gebruik (Beijing ipv Peking, enz.), maar Wit-Rusland is hier toch veel meer ingeburgerd dan Belarus.

Wit-Rusland had ik een keer heen gekund op vakantie, baal eigenlijk een beetje dat dat toen niet is gebeurd. Zo vaak krijg je die kans niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194507408
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 17:24 schreef Hanca het volgende:
Belarus is de Engelse naam, Wit-Rusland de Nederlandse.
Belarus is de lokale benaming, niet perse de Engelse. Bela betekend wit en rus is Rusland. Het is dus de zelfde naam maar dan vertaald. spreek uit: bela-roes.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:31:58 #12
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_194507421
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 10:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat zullen ze toch echt zelf moeten doen.

Rusland laat nooit toe dat ze iets doen met de EU of de navo. Ze maken er dan een militair conflict waardoor dat wordt uitgesloten.
Met Letland, Litouwen en Estland is het wel gelukt. Lag dat dan zoveel anders?
pi_194507448
Gewoon doen wat we altijd doen als het gaat om dictoriale landen waar we financieel een slaatje uit kunnen slaan.
pi_194507472
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 17:31 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Met Letland, Litouwen en Estland is het wel gelukt. Lag dat dan zoveel anders?
zeker.
rusland begon eigenlijk een agressieve rol te spelen in de wereld nadat obama zei dat ze niks meer voorstelde. Obama zei dat met iets andere woorden trouwens. Dit was ergens begin 2009 of iets later. Litouwen, Estland en Letland kwamen in de navo in 2004, dus ruim voordat rusland een wat aggresievere rol ging spelen. Maar ook toen was Rusland daar niet blij mee, maar ik denk dat Poetin toen nog niet de tactiek had bedacht om een intern conflict te veroorzaken, waardoor per definitie dat land niet mag worden toegelaten tot de navo.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194507492
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 17:33 schreef Nober het volgende:
Gewoon doen wat we altijd doen als het gaat om dictoriale landen waar we financieel een slaatje uit kunnen slaan.
In dit geval dus niks, want belarus heeft niks waar we iets mee kunnen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 12 augustus 2020 @ 00:13:45 #16
408813 crew  trein2000
pi_194514297
Stevig veroordelen en sancties tegen de kopstukken van het regime. Meer kun je niet doen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  woensdag 12 augustus 2020 @ 06:01:34 #17
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_194515277
De EU heeft helemaal niets te willen in Wit-Rusland. Het doet nauwelijks handel met Wit-Rusland. Rusland daar in tegen heeft wel een stok om te slaan binnen Wit-Rusland. Het bedrijfsleven in Wit-Rusland is ook afhankelijk van Rusland.

Zodra de EU begint met stoken en het ophitsen van de bevolking zal Rusland in het machtsvacuum springen. Een stuk beter voorbereid dan de EU.

Laat dat land nou maar lekker met rust in plaats van ons eigen ietwat arrogante superioriteitscomplex te forceren op andere landen waar democratie een vreemd concept is. Liep in Oekraïene ook bijzonder slecht af. Ik zie van Baalen en Verhofstad nog zo staan roeptoeteren op het Maidanplein...

Wat heeft het Oekraïene opgeleverd? Één grote puinhoop! Wit-Rusland heeft dat van vrij dichtbij meegemaakt.
pi_194515601
quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 06:01 schreef YoungDriller het volgende:


Laat dat land nou maar lekker met rust in plaats van ons eigen ietwat arrogante superioriteitscomplex te forceren op andere landen waar democratie een vreemd concept is. Liep in Oekraïene ook bijzonder slecht af. Ik zie van Baalen en Verhofstad nog zo staan roeptoeteren op het Maidanplein...

Wat heeft het Oekraïene opgeleverd? Één grote puinhoop! Wit-Rusland heeft dat van vrij dichtbij meegemaakt.
Wat Baalen en Verhofstadt daar deden vond ik ook verschrikkelijk, sowieso was die houding dat Oekraïne moest kiezen tussen Rusland en de EU terwijl echt bijna exact de helft van de bevolking op de pro-Russische kandidaat stemde en de andere helft op de pro-EU kandidaat een belachelijke. De EU had daar veel meer het gesprek moeten aan gaan dat je prima met zowel Rusland als de EU tegelijk zaken kunt doen.

Maar hier speelt wat anders, natuurlijk. Hier zijn niet alleen valse verkiezingen (dat zag je in Oekraïne niet, al had de pro-EU helft wel de neiging Russen als tweederangs inwoners te zien, zeker in het de Krim), de oppositieleider is ook nog eens de EU in gevlucht.

En de EU laat Wit Rusland niet met rust, het haalt ondertussen momenteel al jaren de banden verder aan met Wit-Rusland. We hebben net in januari bijvoorbeeld dit getekend: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_6
De EU steunt Wit Rusland jaarlijks met 30 miljoen en nog een hoop andere dingen: https://www.euneighbours.(...)-belarus-relations-0
Zo zit mede dankzij de EU Loekasjenko stevig in het zadel.


Dan vind ik een halfbakken verklaring als dit te mager: https://www.consilium.eur(...)sidential-elections/


Geldstromen en (een deel van) de gesprekken stopzetten lijkt me toch minimaal.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194515614
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 00:13 schreef trein2000 het volgende:
Stevig veroordelen en sancties tegen de kopstukken van het regime. Meer kun je niet doen.
Maar met die kopstukken praten we nu regelmatig, we geven ze zelfs geld.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 12 augustus 2020 @ 07:54:57 #20
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_194515749
quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 07:33 schreef Hanca het volgende:

[..]

Wat Baalen en Verhofstadt daar deden vond ik ook verschrikkelijk, sowieso was die houding dat Oekraïne moest kiezen tussen Rusland en de EU terwijl echt bijna exact de helft van de bevolking op de pro-Russische kandidaat stemde en de andere helft op de pro-EU kandidaat een belachelijke. De EU had daar veel meer het gesprek moeten aan gaan dat je prima met zowel Rusland als de EU tegelijk zaken kunt doen.

Maar hier speelt wat anders, natuurlijk. Hier zijn niet alleen valse verkiezingen (dat zag je in Oekraïne niet, al had de pro-EU helft wel de neiging Russen als tweederangs inwoners te zien, zeker in het de Krim), de oppositieleider is ook nog eens de EU in gevlucht.

En de EU laat Wit Rusland niet met rust, het haalt ondertussen momenteel al jaren de banden verder aan met Wit-Rusland. We hebben net in januari bijvoorbeeld dit getekend: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_6
De EU steunt Wit Rusland jaarlijks met 30 miljoen en nog een hoop andere dingen: https://www.euneighbours.(...)-belarus-relations-0

Dan vind ik een halfbakken verklaring als dit te mager: https://www.consilium.eur(...)sidential-elections/
Zo zit mede dankzij de EU Loekasjenko stevig in het zadel.

Geldstromen en (een deel van) de gesprekken stopzetten lijkt me toch minimaal.
Ik ben het eens dat Wit-Rusland een dictatuur pur-sang is.

Ik denk ook dat de EU maar eens eerst haar eigen zaakjes op orde moet hebben voordat men voor de zoveelste keer naar het oosten kijkt.

Mark my words, wanneer de EU zich actief gaat bemoeien met de politieke situatie in Wit-Rusland is het moment dat Rusland wederom ingrijpt. Wit-Rusland is de deurmat van Rusland wat afstand tot Moskou betreft. Ze hebben onderling ook veel vedragen afgesloten. Als ik het goed heb, hebben de 2 landen zelfs een soort 'schengen' overeenkomst m.b.t. douane/migratie/werk en vrij verkeer. En dan heb ik het nog niet eens over militaire samenwerking.

Daarnaast ligt Wit-Rusland ook strategisch tussen Kaliningrad en de rest van Rusland in. Een buitenkansje voor Poetin als de EU buiten haar schoenen gaat lopen m.b.t. Wit-Rusland.

Poetin en Loekasjenko liggen elkaar niet. Dat is duidelijk. Maar als men denkt dat men in Wit-Rusland staat te springen om Europese verlossing dan heeft men het niet begrepen. :P
pi_194515909
Omtzigt vindt ook dat er meer moet gebeuren: https://www.bnr.nl/nieuws(...)r#Echobox=1597145267


De laatste zin ben ik het niet mee eens: een wel democratische leider moet gewoon met zowel Rusland als de EU zaken kunnen doen. Was bij Oekraïne ook de veel betere oplossing.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194515922
quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 07:54 schreef YoungDriller het volgende:

[..]

Ik ben het eens dat Wit-Rusland een dictatuur pur-sang is.

Ik denk ook dat de EU maar eens eerst haar eigen zaakjes op orde moet hebben voordat men voor de zoveelste keer naar het oosten kijkt.

Mark my words, wanneer de EU zich actief gaat bemoeien met de politieke situatie in Wit-Rusland is het moment dat Rusland wederom ingrijpt. Wit-Rusland is de deurmat van Rusland wat afstand tot Moskou betreft. Ze hebben onderling ook veel vedragen afgesloten. Als ik het goed heb, hebben de 2 landen zelfs een soort 'schengen' overeenkomst m.b.t. douane/migratie/werk en vrij verkeer. En dan heb ik het nog niet eens over militaire samenwerking.

Daarnaast ligt Wit-Rusland ook strategisch tussen Kaliningrad en de rest van Rusland in. Een buitenkansje voor Poetin als de EU buiten haar schoenen gaat lopen m.b.t. Wit-Rusland.

Poetin en Loekasjenko liggen elkaar niet. Dat is duidelijk. Maar als men denkt dat men in Wit-Rusland staat te springen om Europese verlossing dan heeft men het niet begrepen. :P
Ik zeg niet dat de EU militair moet ingrijpen, oid. Of Wit-Rusland bij de EU moet willen hebben (dat suggereren was bij Oekraïne altijd ook al een slecht plan). Maar stoppen met cadeautjes geven aan deze dictator kan toch wel?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 12 augustus 2020 @ 08:28:19 #23
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_194516001
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 08:21 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat de EU militair moet ingrijpen, oid. Of Wit-Rusland bij de EU moet willen hebben (dat suggereren was bij Oekraïne altijd ook al een slecht plan). Maar stoppen met cadeautjes geven aan deze dictator kan toch wel?
Absoluut! Maar dat is iets waar de EU überhaupt niet mee bezig moet zijn. :Y
pi_194516062
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 08:28 schreef YoungDriller het volgende:

[..]

Absoluut! Maar dat is iets waar de EU überhaupt niet mee bezig moet zijn. :Y
Dat doen ze dus al jaren, al sinds 2008.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 12 augustus 2020 @ 08:35:10 #25
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_194516073
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 08:34 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat doen ze dus al jaren, al sinds 2008.
Tragisch inderdaad.
pi_194518924
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 17:24 schreef Hanca het volgende:

[..]

Belarus is de Engelse naam, Wit-Rusland de Nederlandse. Ik geef toe dat ik meestal ook de internationalere namen gebruik (Beijing ipv Peking, enz.), maar Wit-Rusland is hier toch veel meer ingeburgerd dan Belarus.

Wit-Rusland had ik een keer heen gekund op vakantie, baal eigenlijk een beetje dat dat toen niet is gebeurd. Zo vaak krijg je die kans niet.
Speciaal voor jou dan:
pi_194519229
quote:
Ik zou er in geen geval heen gaan om dingen te kopen. Nee, ik deed mee aan een groepsreis (volkswagenbusjes, wildkamperen, meestal gewoon onder de sterren slapen) die in blokken verdeeld was: Scandinavië 1 week, Rusland en Oekraïne 2 weken. En ik had dan nog 3 weken langer gekund naar onder andere Wit-Rusland en ik dacht ook Moldavië, maar moest na 3 weken weer terug omdat ik geen 6 weken vakantie kon opnemen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194519777
quote:
Bald and bankrupt _O_

Wat de naam betreft. Zoals ik begrijp komt het rus van belarus van Roethenie en niet van Rusland.
pi_194520166
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 13:10 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Bald and bankrupt _O_

Wat de naam betreft. Zoals ik begrijp komt het rus van belarus van Roethenie en niet van Rusland.

Interessante reisvlogs over voormalige USSR-staten, met een beetje het dagelijks leven in beeld.

Betreffende de naam is Rus en Roet vaak door elkaar gebruikt. De theorieën over de herkomst spreken elkaar fel tegen.
pi_194528093
twitter
pi_194528147
twitter


Ik heb al een paar meer berichten gezien van politieagenten en militairen die zeggen niet meer in te grijpen.
Kan wel gevaarlijk worden als dit soort groepen echt tegenover elkaar komen te staan.
pi_194528206
Never mind.
  donderdag 13 augustus 2020 @ 19:46:54 #33
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Vrijheid voor Demoon_uit Hemel
pi_194541880
De verkiezingen in Belarus zijn eerlijk verlopen.

Alexandr is terecht herkozen.

Wit-Rusland zit niet te wachten op wantoestanden, spanningen en toename van criminaliteit zoals in Oekraine. Wit-Rusland is een baken van stabiliteit in de regio. Een land waar landen als Oekraine en Polen een voorbeeld aan kunnen nemen.

Ook Nederland kan een voorbeeld nemen aan de orde, stabiliteit en rust, schone straten, ongerepte natuur, vriendelijke mensen zoals het geval in Wit-Rusland.
Gezien de grote oppervlakte aan geweldig mooie natuur (en geen propje papier op straat te vinden, geen zuipschuiten, geen narcomannen. nog geen sigarettepeuk op straat) kan je het land beter Groen-Rusland noemen, behalve in de winter dan, dan doet het land haar naam daadwerkelijk eer aan.

pi_194542045
Het is een Russische satellietstaat dus ik zou mn handen er niet te veel aan willen branden. Lijkt me eerder een Russische aangelegenheid.
  donderdag 13 augustus 2020 @ 19:57:25 #35
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_194542059
Aanhouden als bufferstaat.
  donderdag 13 augustus 2020 @ 21:07:47 #36
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194543281
De EU moet helemaal niets doen laat staan zich actief bemoeien met Wit-Rusland.
Democratie, verlichting en verandering moet van binnenuit komen.
Dus zelf klokken (=wachten), nokken (=afzien) of knokken (voor rechten).

Wel wat kijken of en in hoeverre er door EU nog zaken worden gedaan of uitwisselingen lopen.
Alles wat meer is dan rechtstreekse humanitaire hulp, op een heel laag pitje zetten.
Dat geldt ook voor (reis/geld)verzekeringen in -en uit het mooie land die dan op eigen risico zijn.

Je moet geen zaken willen doen met regimes en figuren die hun bevolking vrijheid van rechten onthouden.
Een goed teken om de stutlatten in te trekken is wanneer de vrije nieuwsgaring wordt belemmerd.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_194547031
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 17:31 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Met Letland, Litouwen en Estland is het wel gelukt. Lag dat dan zoveel anders?
Dat ligt historisch gezien anders. Die zijn van oudsher meer westers georiënteerd en hadden onafhankelijke periodes in de 20e eeuw en werden eigenlijk gewoon ingelijfd door de Sovjet-Unie. Wit-Rusland maakte veel langer deel uit van het Tsaristische Rusland.
pi_194551813
quote:
17s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 19:46 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
De verkiezingen in Belarus zijn eerlijk verlopen.

Alexandr is terecht herkozen.

Wit-Rusland zit niet te wachten op wantoestanden, spanningen en toename van criminaliteit zoals in Oekraine. Wit-Rusland is een baken van stabiliteit in de regio. Een land waar landen als Oekraine en Polen een voorbeeld aan kunnen nemen.

Ook Nederland kan een voorbeeld nemen aan de orde, stabiliteit en rust, schone straten, ongerepte natuur, vriendelijke mensen zoals het geval in Wit-Rusland.
Gezien de grote oppervlakte aan geweldig mooie natuur (en geen propje papier op straat te vinden, geen zuipschuiten, geen narcomannen. nog geen sigarettepeuk op straat) kan je het land beter Groen-Rusland noemen, behalve in de winter dan, dan doet het land haar naam daadwerkelijk eer aan.

Dat ik dit hier ooit nog mag lezen, de verheerlijking van het dictatoriale Wit-Rusland, waar vrijwel de hele oppositie in de gevangenis zit. Ik hoop dat dit sarcastisch is, anders dit even lezen: https://www.amnesty.nl/landen/wit-rusland
En misschien ook even lezen dat gevangen genomen betogers de afgelopen dagen mishandeld zijn (met blauwe plekken als bewijs) en dat er nog vele vermisten zijn die waarschijnlijk zonder registratie in de cel zitten: https://nos.nl/artikel/23(...)-mishandelingen.html
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194552414
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 12:06 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat ik dit hier ooit nog mag lezen, de verheerlijking van het dictatoriale Wit-Rusland, waar vrijwel de hele oppositie in de gevangenis zit. Ik hoop dat dit sarcastisch is, anders dit even lezen: https://www.amnesty.nl/landen/wit-rusland
En misschien ook even lezen dat gevangen genomen betogers de afgelopen dagen mishandeld zijn (met blauwe plekken als bewijs) en dat er nog vele vermisten zijn die waarschijnlijk zonder registratie in de cel zitten: https://nos.nl/artikel/23(...)-mishandelingen.html
Geef die trol nou geen aandacht.
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:55:14 #40
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_194622752
quote:
6s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 21:07 schreef Vallon het volgende:
De EU moet helemaal niets doen laat staan zich actief bemoeien met Wit-Rusland.
Democratie, verlichting en verandering moet van binnenuit komen.
Dus zelf klokken (=wachten), nokken (=afzien) of knokken (voor rechten).
De verandering lijkt nu van binnenuit te komen. 90% van de bevolking heeft Loebasjenko weggestemd.

Ik weet niet of je als EU wat kunt of zou moeten doen. Misschien sancties instellen waarmee je alleen topfiguren raakt, maar de bevolking ontziet. In principe is het een interne aangelegenheid. Je kunt als EU het land diplomatiek verzoeken nieuwe verkiezingen te houden en aanbieden om onafhankelijke waarnemers langs te sturen die toezien op eerlijke verkiezingen.
Jesus hates you.
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:07:08 #41
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194622951
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 20:55 schreef Hondenbrokken het volgende:

[..]

De verandering lijkt nu van binnenuit te komen. 90% van de bevolking heeft Loebasjenko weggestemd.

Ik weet niet of je als EU wat kunt of zou moeten doen. Misschien sancties instellen waarmee je alleen topfiguren raakt, maar de bevolking ontziet. In principe is het een interne aangelegenheid. Je kunt als EU het land diplomatiek verzoeken nieuwe verkiezingen te houden en aanbieden om onafhankelijke waarnemers langs te sturen die toezien op eerlijke verkiezingen.
Yep lijkt mij die weg op te gaan. Wanneer je dan een geregisseerde bijeenkomst ziet waar werknemers de leider overtuigend wegjoelen, is de boodschap duidelijk.

Verder moet je als EU niets maar dan ook NIETS doen in of met welke aansturing dan ook. Laat het volk en land, het vooral zelf uitzoeken zonder dat je als EU daar invloed wil hebben. Als er al waarnemers moeten zijn, laat die bij de VN vandaan komen. Sancties lijken mij alleen gerechtvaardigd wanneer een land de mensrechten niet respecteert.

Maar goed ik ben van mening dat je je als EU verre moet houden van zaken die een volk zelf moet gaan verwerven. En dat geldt ook dat de EU niet politiek moet bedrijven die dat autonome proces beïnvloedt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_194624380
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 21:07 schreef Vallon het volgende:
Sancties lijken mij alleen gerechtvaardigd wanneer een land de mensrechten niet respecteert.
Vrije verkiezingen is een mensenrecht.

Er mee eens dat zeer behoedzaam moet worden omgegaan met Belarus maar het blokkeren van de huidige politieke top en evt financiële tegoeden lijkt mij toch wel wenselijk.
pi_194627724
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 21:07 schreef Vallon het volgende:

[..]
Sancties lijken mij alleen gerechtvaardigd wanneer een land de mensrechten niet respecteert.
En wat denk je dat er in Wit-Rusland gebeurt? Oneerlijke verkiezingen, opsluiten van oppositieleiders, opsluiten van demonstranten, martelen van demonstranten...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194627749
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 06:45 schreef Hanca het volgende:

[..]

En wat denk je dat er in Wit-Rusland gebeurt? Oneerlijke verkiezingen, opsluiten van oppositieleiders, opsluiten van demonstranten, martelen van demonstranten...
Dat het volk die schendingen van de mensenrechten niet meer pikt is zelfs de reden dat de protesten nu wel echt doorzetten en lijken te slagen... Maar ik gok dat Vallon niet echt geïnformeerd of geïnteresseerd is en vooral even kritisch wil spelen over de EU...
pi_194628284
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 19:56 schreef theofficialZomB het volgende:
Het is een Russische satellietstaat dus ik zou mn handen er niet te veel aan willen branden. Lijkt me eerder een Russische aangelegenheid.
Ja, de drie keren dat (toekomstige) EU-staten zich er mee bemoeiden, leidde dat tot ontzettend veel plaatselijke slachtoffers.
Eerst Zweden zo'n dik 300 jaar geleden met Karel de achtste.
Frankrijk zo'n dik 200 jaar geleden met Napoleon
En tenslotte Duitsland dat Wit-Rusland als een grote rijplaat voor tanks aanzag.
pi_194628290
.Gorbatsjov heeft de strategische fout gemaakt om de kernstaten Wit-Rusland, Oekraïne en Kazachstan niet met een eenheid met Rusland te kunnen laten houden
pi_194628358
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 08:46 schreef Idisrom het volgende:
.Gorbatsjov heeft de strategische fout gemaakt om de kernstaten Wit-Rusland, Oekraïne en Kazachstan niet met een eenheid met Rusland te kunnen laten houden
Hebben deze volken dan geen recht op zelfbeschikking? Ze hebben immers al eeuwen geleden onder het Russische juk en verlangen daar niet bepaald naar terug...
pi_194628398
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 08:56 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Hebben deze volken dan geen recht op zelfbeschikking? Ze hebben immers al eeuwen geleden onder het Russische juk en verlangen daar niet bepaald naar terug...
Hele gebieden zijn al te Russisch. Vergelijk het met West-Friesland wat helemaal verhollandst is.

Dan zouden eventueel maar gedeelten van die republieken onafhankelijk moeten worden.
pi_194628521
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 09:01 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Hele gebieden zijn al te Russisch. Vergelijk het met West-Friesland wat helemaal verhollandst is.

Dan zouden eventueel maar gedeelten van die republieken onafhankelijk moeten worden.
Hoe ga je nu een kleine regio in NL vergelijken met een heel land. Die vergelijking gaat aan alle kanten mank natuurlijk. Dat ga ik niet eens uitleggen.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Wit-Rusland

De Wit-Russen zijn etnisch wel degelijk een eigen volk. Bovendien zijn ze 70 jaar onderdeel van de USSR geweest, volkomen vergelijkbaar met Oekraïne en de Baltische staten. Ik zie totaal niet in waarom dergelijke landen onder de paraplu van Rusland zouden moeten vallen bij het uiteenvallen van de USSR. Het woord uiteenvallen lijkt mij toch wel een duidelijke betekenis hebben.

Ik hoop voor de bevolking dat het gekkie terugtreed en dat ze dan eindelijk weer opnieuw een land kunnen opbouwen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')