abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194485066
Volgens het bureau van economische analyses van het Ministerie van Handel daalde het Bruto binnenlands product (bbp) van de Verenigde Staten van Amerika in het tweede kwartaal van dit jaar met 32,9% in vergelijking met het tweede kwartaal van het voorgaande jaar. (Het bbp is de totale geldwaarde van alle in een land geproduceerde goederen en diensten gedurende een bepaalde periode.) Het Amerikaanse bbp is in een kwartaal nog nooit zo gekrompen. De inkrimping van de grootste economie ter wereld, met maar liefst een derde, is de grootste daling ooit sinds dit door de statistische kwartaalobservatie vanaf 1947 wordt bijgehouden.

Het was in het eerste kwartaal van 1958 toen het vorige record voor de kwartaaldaling van het Amerikaanse bbp werd geregistreerd. Toen bedroeg de kwartaaldaling van de economie slechts 10%. Zelfs in een moeilijk jaar voor het land in 1932 werd er een negatief record opgetekend van een jaarlijkse krimp van de Amerikaanse economie op ongeveer 12,9%. Een dergelijke vergelijking middels enkele cijfers zegt voldoende over de dramatische situatie van ’s werelds grootste economie. Dit betekent tevens een afname van de vraag naar brandstof, een afname van investeringen in de economie, een aanhoudende daling van de consumentenbestedingen.

Uiteraard raakten beleggers na de publicatie van deze gegevens in paniek. De wereldolieprijzen daalden met 4 a 5%. Op de wereldmarkt steeg de euro ten opzichte van de dollar. De prijs van goud is gestegen tot bijna $ 2.000 per 31,1 gram. Amerikaanse aandelenindexen dalen ook, bijna alle koersen bevinden zich in het rood. De aandelen van oliemaatschappijen en investeringsbanken verliezen meer dan anderen. Zo daalden de aandelen van olie- en gasreuzen Exxon Mobil en Chevron met 4%, investeringsbank JPMorgan met 3% en betalingsmaatschappij American Express met 3,61%.

Volgens de voorspellingen van het US Congressional Budget Office heet het land minstens tien jaar nodig om te herstellen van de diepste recessie in de Amerikaanse geschiedenis. Om de omvang van de ineenstorting van ’s werelds grootste economie te visualiseren, de Amerikaanse bbp is in het tweede kwartaal met $ 2,15 biljoen gedaald tot het niveau van $ 19,41 biljoen. Ter vergelijking merken we op dat in het eerste kwartaal, dat ook niet erg succesvol was voor het land, het bbp daalde met $ 186,3 miljard. De dollarkoers ten opzichte van de euro versnelde in haar daling. En de daling van de dollar ten opzicht van andere munten, gedurende de maand, werd een record over de afgelopen 10 jaar: in juli daalde de dollar met 5% ten opzichte van de euro, met 2,7% ten opzichte van de Chinese yen.

De voorzitter van de Federal Reserve, Jerome Powell, erkende de economische terugval. De Amerikaanse centrale bank hield de rente dicht bij nul en beloofde geld in de economie te blijven pompen. Maar de consumentenbestedingen, de belangrijkste motor van de economie, daalden in het voorjaar met een record van 34,6%. Voor het eerst daalden de uitgaven in kleding en huisvesting enorm met tussen de 35 en 39%. Hoe kan in de situatie waarin het land zich bevindt, met daarbij de coronapandemie, terug economische groei worden gevonden?

De Amerikaanse president Donald Trump liet weten dat er onenigheid was tussen de Democraten en de Republikeinen in het Congres over de omvang van een nieuw deel van de staatssteun van $ 1 biljoen. Als gevolg hiervan blijft de dollar onder druk staan, aangezien de Fed een verdere versoepeling van het monetaire beleid niet uitsluit en waarschuwde voor verdere economische terugvallen als gevolg van de golf van nieuwe gevallen van coronavirus. Bezorgdheid over de opkomst van nieuwe gevallen van het virus en hun impact op de arbeidsmarkt en de economische activiteit zal nog groter worden als het Congres geen overeenstemming kan bereiken. Ja, de situatie is duidelijk niet in het voordeel van Trump, die bij de komende presidentsverkiezingen in november hoopt met zijn economische beleid te kunnen scoren. Eerder sprak de Amerikaanse president het vertrouwen uit dat in het derde kwartaal het Amerikaanse bbp sterk zal stijgen, wat zijn overwinning bij de verkiezingen zal verzekeren.

Ik denk zelf dat geen enkele inspanning van zijn team zal kunnen goedmaken van wat Amerika de afgelopen maanden heeft verloren.
  maandag 10 augustus 2020 @ 09:49:41 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194485440
Lol, groter dan de vele recessies van 1870 tot 1935 _O-

Maar goed, dit is dan ook gewoon weer om je angst- en haatblogje te promoten.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 10 augustus 2020 @ 09:51:28 #3
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_194485449
De meeste indexen staan inmiddels al maanden weer in het groen hoor.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  maandag 10 augustus 2020 @ 09:54:05 #4
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194485468
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2020 09:51 schreef Quotidien het volgende:
De meeste indexen staan inmiddels al maanden weer in het groen hoor.
Dow Jones inderdaad weer gelijk ten opzichte van eind februari. NASDAQ all-time high.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 10 augustus 2020 @ 11:15:45 #5
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_194486456
'De beurzen' hebben weinig te maken met het midden en kleinbedrijf. Juist de (consumenten)-electronicamarkt en softwarereuzen leven nu op en die zijn redelijk goed vertegenwoordigd in de S&P 500. De Dow is Apple, Airbus, JPMorgan en Microsoft, die zijn natuurlijk rock-solid dus helemaal een slechte indicator. De hele vrijetijdsindustrie gaat kut maar ook voor bijvoorbeeld automotive wordt een vraaguitval verwacht.

Overigens is die 32,9% op jaarbasis, en niet in vergelijking tot het GDP van 1919 q2 en loopt de vooralsnog Amerikaanse economie niet heel veel slechter dan de Europese, maar daar hebben we het in een ander topic ook al over gehad.
We have always been at war with Eastasia.
  maandag 10 augustus 2020 @ 11:27:25 #6
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_194486678
Zoals al gezegd, die 32.9% is geannualiseerd, dus als je 4 kwartalen zoals de Q2 lockdown zou hebben, kom je daar op uit. Maar waarom zou de economie in Europa veel beter zijn?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  Moderator maandag 10 augustus 2020 @ 11:33:53 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194486777
quote:
3s.gif Op maandag 10 augustus 2020 11:27 schreef GSbrder het volgende:
Zoals al gezegd, die 32.9% is geannualiseerd, dus als je 4 kwartalen zoals de Q2 lockdown zou hebben, kom je daar op uit. Maar waarom zou de economie in Europa veel beter zijn?
Ja, maar dat komt niet zo goed uit he. TS is anti-Amerika, en wil dat heel graag ventileren. Je kunt niet serieus een POL discussie hebben over iets als een van beide discussiepartners geen serieuze discussie zoekt, maar gewoon een uitlaatklep voor zijn <in dit geval> Amerika-haat.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_194486780
quote:
3s.gif Op maandag 10 augustus 2020 11:27 schreef GSbrder het volgende:
Zoals al gezegd, die 32.9% is geannualiseerd, dus als je 4 kwartalen zoals de Q2 lockdown zou hebben, kom je daar op uit. Maar waarom zou de economie in Europa veel beter zijn?
Omdat de economie in Europa ten opzichte van Q1 maar met 11,9% gekrompen is (https://ec.europa.eu/euro(...)0of%20the%20European). Of ben ik hier verschillende statistieken door elkaar aan het halen, kan ook natuurlijk?
  maandag 10 augustus 2020 @ 11:37:53 #9
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_194486844
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 11:33 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Omdat de economie in Europa ten opzichte van Q1 maar met 11,9% gekrompen is (https://ec.europa.eu/euro(...)0of%20the%20European). Of ben ik hier verschillende statistieken door elkaar aan het halen, kan ook natuurlijk?
Ik vraag me af of de Europese ook geannualiseerd met 11.9% is gekrompen, of dat dit de kwartaallijkse krimp is.
En er zijn natuurlijk talloze bomen op te zetten hoe de GFC in Amerika ook voor een scherpere daling én stijging zorgde, doordat de arbeidsmarkt flexibeler is.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_194486860
quote:
15s.gif Op maandag 10 augustus 2020 11:37 schreef GSbrder het volgende:
Ik vraag me af of de Europese ook geannualiseerd met 11.9% is gekrompen, of dat dit de kwartaallijkse krimp is.
Dat is gewoon het QoQ cijfer. Dus feitelijk nog een stuk slechter dan het Amerikaanse, al kan je dat niet zo plompverloren vergelijken natuurlijk. De enigen die zo irritant annualiseren zijn de Amerikanen en de Japanners.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_194486944
Ik vind het jammer dat @Janssen_S niet meedoet in zijn eigen discussie :{
Definitely not CIA
  maandag 10 augustus 2020 @ 11:49:44 #12
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194486971
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2020 11:46 schreef capricia het volgende:
Ik vind het jammer dat @:janssen_s niet meedoet in zijn eigen discussie :{
Doet hij nooit. Gewoon een dump voor het ultranationalistische en haatdragende blog waar hij voor schrijft.

Doet dit zo eens in de twee weken.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_194486990
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2020 11:46 schreef capricia het volgende:
Ik vind het jammer dat @:janssen_s niet meedoet in zijn eigen discussie :{
Krijg nou tieten, op deze site staat precies dezelfde tekst:
https://reactnieuws.net/2(...)staten-is-rampzalig/

[ Bericht 0% gewijzigd door xpompompomx op 10-08-2020 11:59:10 ]
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Redactie Games maandag 10 augustus 2020 @ 11:58:32 #14
436761 crew  Puddington
Ja, die nerd!
pi_194487053
quote:
2s.gif Op maandag 10 augustus 2020 11:52 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Krijg nou tieten, op deze site staat precies dezelfde tekst:
https://reactnieuws.net/2(...)staten-is-rampzalig/
Ook nog een mooie advertentie voor het extreemrechtse voorpost. Weten we in ieder geval op wat voor voorbeeldige sites TS komt.
Don't weep for the stupid, you'll be crying all day
pi_194487807
quote:
9s.gif Op maandag 10 augustus 2020 11:52 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Krijg nou tieten, op deze site staat precies dezelfde tekst:
https://reactnieuws.net/2(...)staten-is-rampzalig/
Ja. Zelfde auteur.
Definitely not CIA
pi_194488085
Ik ben bereid om deel te nemen aan het gesprek. Heeft iemand vragen?
Mijn blog is niet ultranationalistische en haatdragende.
  maandag 10 augustus 2020 @ 13:31:40 #17
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194488282
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 13:18 schreef Janssen_S het volgende:
Ik ben bereid om deel te nemen aan het gesprek. Heeft iemand vragen?
Mijn blog is niet ultranationalistische en haatdragende.
Nee joh kerel, een hele gezonde en evenwichtige site dat baggerblog van jou. Gewoon Stormfront in een iets netter jasje. Niet meer, niet minder.
  maandag 10 augustus 2020 @ 14:05:46 #18
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_194488705
quote:
15s.gif Op maandag 10 augustus 2020 11:37 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik vraag me af of de Europese ook geannualiseerd met 11.9% is gekrompen, of dat dit de kwartaallijkse krimp is.
En er zijn natuurlijk talloze bomen op te zetten hoe de GFC in Amerika ook voor een scherpere daling én stijging zorgde, doordat de arbeidsmarkt flexibeler is.
Voor Europa is het inderdaad de kwartaalkrimp, en die zit in de VS zo ongeveer op 9-10%
We have always been at war with Eastasia.
  maandag 10 augustus 2020 @ 14:18:41 #19
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_194488893
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 13:18 schreef Janssen_S het volgende:
Ik ben bereid om deel te nemen aan het gesprek. Heeft iemand vragen?
Mijn blog is niet ultranationalistische en haatdragende.
Waarom is de situatie in de VS erger dan hier in Europa of in Azië?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 10 augustus 2020 @ 14:20:54 #20
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_194488924
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 14:18 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Waarom is de situatie in de VS erger dan hier in Europa of in Azië?
Omdat Trump.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_194489002
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 14:18 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Waarom is de situatie in de VS erger dan hier in Europa of in Azië?
Ik schreef hierover in mijn vorige topics. Kijk naar de statistieken van corona in de VS, kijk wat soort rellen daar plaatsvinden. De antwoord is duidelijk.
  maandag 10 augustus 2020 @ 14:34:19 #22
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_194489109
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 14:28 schreef Janssen_S het volgende:

[..]

Ik schreef hierover in mijn vorige topics. Kijk naar de statistieken van corona in de VS, kijk wat soort rellen daar plaatsvinden. De antwoord is duidelijk.
Dat is geen antwoord, maar een boel correlaties. Na 2008 was de dip ook dieper in Amerika, met grotere protesten (Occupy) en meer ontslagen. Waarom is het dit keer anders en permanent?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_194489196
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 14:28 schreef Janssen_S het volgende:

[..]

Ik schreef hierover in mijn vorige topics. Kijk naar de statistieken van corona in de VS, kijk wat soort rellen daar plaatsvinden. De antwoord is duidelijk.
Nee, het is het effect van geen sociaal vangnet hebben, dan is een economisch dal vaak dieper.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator maandag 10 augustus 2020 @ 16:22:57 #24
54278 crew  Tijger_m
42
pi_194490456
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 14:41 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, het is het effect van geen sociaal vangnet hebben, dan is een economisch dal vaak dieper.
En de enige oplossing nu is geld wat de VS niet heeft en moet lenen er tegenaan te gooien zonder enig idee of het doelmatig is met als gevolg dat er miljarden verdwijnen.

Overigens blijkt de EO van Trump om Amerikanen $400 dollar te geven vooral een wassen neus, dat komt uit een FEMA fonds ($300 daarvan) en $100 moet door de individuele staten betaald worden, zonder die $100 van de Staat vervalt ook de $300 van FEMA. En raad eens wie er geen geld hebben voor dit soort acties?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_194499941
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 16:22 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

En de enige oplossing nu is geld wat de VS niet heeft en moet lenen er tegenaan te gooien zonder enig idee of het doelmatig is met als gevolg dat er miljarden verdwijnen.

Overigens blijkt de EO van Trump om Amerikanen $400 dollar te geven vooral een wassen neus, dat komt uit een FEMA fonds ($300 daarvan) en $100 moet door de individuele staten betaald worden, zonder die $100 van de Staat vervalt ook de $300 van FEMA. En raad eens wie er geen geld hebben voor dit soort acties?
Die hele EO is mij nog een beetje onduidelijk. Inderdaad die $400 maar ook het moratorium voor de huisuitzettingen. Ik kan er nog te weinig chocola van maken eerlijk gezegd. En ik begrijp dat deze EO nog aangevochten kan worden in de Rechtbank.

Ik zie nu pas dat dit niet het VS POL-topic is trouwens. :')
Niet de bedoeling van mij om zo'n persoonlijke privéblog te promoten.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_194500957
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 16:22 schreef Tijger_m het volgende:
En de enige oplossing nu is geld wat de VS niet heeft en moet lenen er tegenaan te gooien zonder enig idee of het doelmatig is met als gevolg dat er miljarden verdwijnen.
Daarin verschilt ze natuurlijk niet echt van Nederland.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
  Moderator dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:40:45 #27
54278 crew  Tijger_m
42
pi_194501440
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 10:05 schreef nostra het volgende:

[..]

Daarin verschilt ze natuurlijk niet echt van Nederland.
Dat waag ik te betwijfelen, de overheid in de VS had al een jaarlijks budget tekort van een triljoen voor de crisis. Nederland niet.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_194501673
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 10:40 schreef Tijger_m het volgende:
Dat waag ik te betwijfelen, de overheid in de VS had al een jaarlijks budget tekort van een triljoen voor de crisis. Nederland niet.
Dat doet niet zoveel af aan het feit dat ook Nederland het geld dat er nu met tientallen miljarden tegenaan gegooid wordt niet had of heeft en moet lenen. Die capaciteit heeft Nederland gelukkig, maar die heeft de VS ook gewoon (nog).

Ook is iets als de NOW-regeling natuurlijk verre van doelmatig: fraudegevoelig, het voorkomt uiteindelijke ontslagen niet (anders dan in het beperkt aantal sectoren die een V-vormig herstel laten zien) en het het stut ook bedrijven die eigenlijk helemaal niet gered zouden moeten worden. Op korte termijn dempt het de economische neergang natuurlijk, maar daar betaal je wel een (forse) prijs voor - niet in de laatste plaats dat een recessie hier over het algemeen (en hoogstwaarschijnlijk ook weer nu) veel langer duurt dan in de VS.

Nu zijn die ondoelmatige bij-effecten natuurlijk vooraf bekend en ook gewoon ingecalculeerd - je kan ook niet anders op zo'n korte termijn. Maar het is niet alsof de VS daar nou zo uniek in is.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_194501926
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 11:02 schreef nostra het volgende:

[..]

Dat doet niet zoveel af aan het feit dat ook Nederland het geld dat er nu met tientallen miljarden tegenaan gegooid wordt niet had of heeft en moet lenen. Die capaciteit heeft Nederland gelukkig, maar die heeft de VS ook gewoon (nog).

Ook is iets als de NOW-regeling natuurlijk verre van doelmatig: fraudegevoelig, het voorkomt uiteindelijke ontslagen niet (anders dan in het beperkt aantal sectoren die een V-vormig herstel laten zien) en het het stut ook bedrijven die eigenlijk helemaal niet gered zouden moeten worden. Op korte termijn dempt het de economische neergang natuurlijk, maar daar betaal je wel een (forse) prijs voor - niet in de laatste plaats dat een recessie hier over het algemeen (en hoogstwaarschijnlijk ook weer nu) veel langer duurt dan in de VS.

Nu zijn die ondoelmatige bij-effecten natuurlijk vooraf bekend en ook gewoon ingecalculeerd - je kan ook niet anders op zo'n korte termijn. Maar het is niet alsof de VS daar nou zo uniek in is.
Net ging hier natuurlijk vooral om het steunen van bedrijven die verplicht dicht moesten, dat zie je aan het feit dat de animo voor NOW 2.0 veel lager is. Ik heb geen idee hoe dat in Amerika zit, volgens mij zijn bedrijven daar niet massaal dicht.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:19:49 #30
54278 crew  Tijger_m
42
pi_194504547
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 11:25 schreef Hanca het volgende:

[..]

Net ging hier natuurlijk vooral om het steunen van bedrijven die verplicht dicht moesten, dat zie je aan het feit dat de animo voor NOW 2.0 veel lager is. Ik heb geen idee hoe dat in Amerika zit, volgens mij zijn bedrijven daar niet massaal dicht.
Oh jawel hoor, waar denk je dat die 16% werkeloosheid vandaan kwam in de VS?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_194517827
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 14:18 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Waarom is de situatie in de VS erger dan hier in Europa of in Azië?
De situatie in Europa is ook zeer ernstig. Eurostat heeft zijn gegevens per land vorige week gepubliceerd. Over het algemeen, en voor een aantal landen, zijn de resultaten nog ontroostbaarder dan in Amerika.

De coronavirus-epidemie heeft in het tweede kwartaal van dit jaar geleid tot een algehele economische krimp in 19 eurolanden met 12,1%. Om de omvang van de verliezen te begrijpen, is het voldoende om te proberen te beseffen dat de economie van de eurozone gedurende deze drie maanden is teruggedraaid naar het niveau van het midden van het afgelopen decennium. Tien jaar van economische groei werden vernietigd door de gedwongen stopzetting van de economische activiteit.

Spanje leed het meest, waarvan het bbp in het tweede kwartaal met 18,5% daalde, maar in het eerste kwartaal was er een daling van 5,2%, en de totale schade aan de economie wordt geschat als nog erger dan door de gevolgen van de burgeroorlog in de jaren 30 van de vorige eeuw.

Frankrijk verloor 13,8% van het bbp in het tweede kwartaal, Italië 12,4%, Duitsland 10,1%. Vreemd genoeg valt de minste daling in de landen van Oost-Europa en de Baltische staten, maar eerlijk gezegd valt er niets in het bijzonder te vallen, economisch gezien is dit het zwakste deel van de eurozone.

De moeilijkste periode was in april, waarna in mei enige heropleving van de economische activiteit begon, maar deze groei is onvergelijkbaar met de verliezen. Nu zijn de economieën van deze landen 15% kleiner dan een jaar eerder. De exitvooruitzichten worden ook negatief beïnvloed door de daling aan het begin van het jaar, in het eerste kwartaal, met gemiddeld 3,6%, en het uitblijven van groei eind 2019.

De EU-landen zijn het eens geworden over grootschalige hulp aan de getroffen economieën, maar het herstel van de piek zal volgens deskundigen erg laag zijn. Hoge werkloosheid, investeringstekorten en de aanstaande golf van faillissementen zullen de economische groei verstikken.

De belangrijkste factor van onzekerheid is het gedrag van het coronavirus zelf. Er is nog geen reden om te verwachten dat de pandemie zal afnemen. In Frankrijk registreerde deze week een toename van het aantal ziekten met 54%. Voor de tweede dag op rij worden dagelijkse incidentie-records vastgelegd door Polen. Duitsland heeft aanvullende quarantainemaatregelen ingevoerd voor bezoekers uit drie Spaanse provincies: Catalonië, Navarra en Aragon. Dus de vreselijke gegevens voor het tweede kwartaal van het jaar hebben alle kans om te worden aangevuld met een triest beeld voor de resterende maanden van 2020. Het coronavirus blijft samen met mensen de wereldeconomie doden.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')