abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194457072
Beste fokkers,

Ik heb een oude desktop pc waar ik best blij mee ben. Alleen is er een probleem, soms stopt hij er plotseling mee. Dan krijg ik een blue screen of death.

De tekst die hij geeft is:

Stopcode: driver irql not less or equal
Wat is mislukt: jraid.sys

Nu heb ik al een beetje gegoogeld en kom verschillende dingen tegen. Ik heb ook al een troubleshoot gedaan waarbij ik dingen in moest typen (MSDOS?).

Ik las ook ergens dat het met 32 of 64 bit's computers en software te maken heeft.

Punt is, ik ben ook weer niet zo handig met computers.

Hopelijk kan iemand helpen.
pi_194457121
Welke versie van Windows heb je?
Heb je onlangs een windows update gedaan?
Heb je meer informatie over wat er in je computer zit?

Het lijkt erop dat de driver van dr chip die contact maakt met de harde schijf de weg kwijt is.

Op de fabrikant van die chip (JMicron) is die driver te vinden. Nu is het alleen nog de uitdaging welke versie je moet hebben in jouw geval.
So we just called him Fred too
pi_194457154
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 13:17 schreef Fred2 het volgende:
Welke versie van Windows heb je?
Heb je onlangs een windows update gedaan?
Heb je meer informatie over wat er in je computer zit?

Het lijkt erop dat de driver van dr chip die contact maakt met de harde schijf de weg kwijt is.

Op de fabrikant van die chip (JMicron) is die driver te vinden. Nu is het alleen nog de uitdaging welke versie je moet hebben in jouw geval.
Ja, ik doe regelmatig updates.

Eh, windows 10? Maar welke windows ik heb moet ergens terug te vinden zijn?
pi_194457238
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 13:17 schreef Fred2 het volgende:
Welke versie van Windows heb je?
Heb je onlangs een windows update gedaan?
Heb je meer informatie over wat er in je computer zit?

Het lijkt erop dat de driver van dr chip die contact maakt met de harde schijf de weg kwijt is.

Op de fabrikant van die chip (JMicron) is die driver te vinden. Nu is het alleen nog de uitdaging welke versie je moet hebben in jouw geval.
Ik zie nu wat voor pc ik heb, maar dat is natuurlijk niet handig om hier neer te gooien.
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:35:03 #5
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194457931
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 13:27 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik zie nu wat voor pc ik heb, maar dat is natuurlijk niet handig om hier neer te gooien.
Weet ik niet? Hoe meer informatie des te beter zolang daar maar geen persoonlijke gegevens bij zitten maar het gaat om een driver JMB36X RAID Driver dus die updaten zou wellicht eren oplossing zijn.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_194458151
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 14:35 schreef Megumi het volgende:

[..]

Weet ik niet? Hoe meer informatie des te beter zolang daar maar geen persoonlijke gegevens bij zitten maar het gaat om een driver JMB36X RAID Driver dus die updaten zou wellicht eren oplossing zijn.
Okay, ik gooi de persoonlijke gegevens eruit.



[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 08-08-2020 15:13:13 ]
pi_194470893
quote:
Je hebt een Packard Bell van zo'n 10 jaar oud :o
Niets mis mee natuurlijk, maar destijds stond Packard Bell niet echt te boek als hét meest betrouwbare merk als het ging om levensduur.

Het kan nog wel een zoektocht worden, de kans is groot dat er gezien de leeftijd van de onderdelen geen drivers meer worden gemaakt.
So we just called him Fred too
pi_194472439
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 10:54 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Het kan nog wel een zoektocht worden, de kans is groot dat er gezien de leeftijd van de onderdelen geen drivers meer worden gemaakt.
Dit inderdaad. JMicron zelf kent het typenummer dat hierboven is genoemd niet eens (meer) op hun site, en hun FTP server waarop oude drivers te downloaden zijn ligt plat.

De meest recente versie van het bestand met de drivers is kennelijk JMB36X_WinDrv_R1.17.65_WHQL.zip en dat is hier nog te vinden zonder gekke fratsen met downloaden. Maar ik heb dit even bekeken en de bestanden zijn niet recenter dan 2012 ...

Ik begrijp trouwens überhaupt niet wat dat jraid.sys bestand moet op het systeem van TS. Ik heb hier ook een (ouder) moederbord met naast een Intel SATA controller een JMicron SATA controller, en ja, beide zijn volledig functioneel (en ook in gebruik), maar een jraid.sys bestand is nergens op mijn systeem te bekennen.
pi_194473152
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 10:54 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Je hebt een Packard Bell van zo'n 10 jaar oud :o
Niets mis mee natuurlijk, maar destijds stond Packard Bell niet echt te boek als hét meest betrouwbare merk als het ging om levensduur.

Het kan nog wel een zoektocht worden, de kans is groot dat er gezien de leeftijd van de onderdelen geen drivers meer worden gemaakt.
En de grap is dat het systeem nog prima werkt, op deze softwarematige fout na. :P
pi_194473245
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 13:12 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dit inderdaad. JMicron zelf kent het typenummer dat hierboven is genoemd niet eens (meer) op hun site, en hun FTP server waarop oude drivers te downloaden zijn ligt plat.

De meest recente versie van het bestand met de drivers is kennelijk JMB36X_WinDrv_R1.17.65_WHQL.zip en dat is hier nog te vinden zonder gekke fratsen met downloaden. Maar ik heb dit even bekeken en de bestanden zijn niet recenter dan 2012 ...
Is het voor mij nuttig dit te downloaden en installeren?

quote:
Ik begrijp trouwens überhaupt niet wat dat jraid.sys bestand moet op het systeem van TS. Ik heb hier ook een (ouder) moederbord met naast een Intel SATA controller een JMicron SATA controller, en ja, beide zijn volledig functioneel (en ook in gebruik), maar een jraid.sys bestand is nergens op mijn systeem te bekennen.
Misschien kan ik verder zonder het hele jraid.sys?
pi_194473964
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 14:13 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Is het voor mij nuttig dit te downloaden en installeren?
[..]
Dat zou je zeker kunnen proberen, ik heb verschillende verhalen gevonden van mensen die ook problemen hadden met BSOD's veroorzaakt door jraid.sys en waarbij de problemen verdwenen waren na installatie van deze versie van de driver.

quote:
Misschien kan ik verder zonder het hele jraid.sys?
Dat weet ik niet. Mogelijk gebruikt je systeem AHCI en speelt deze driver ook een rol bij AHCI, dus niet alleen bij RAID zoals de naam lijkt te suggereren. Ik bedenk nu trouwens dat ik destijds in mijn BIOS alles heb teruggezet naar IDE compatibility mode (dus geen AHCI) voordat ik besturingssystemen ging installeren op mijn (kale) systeem. Dat zou kunnen verklaren waarom ik dat jraid.sys bestand ook niet heb. Je kunt - helaas - in je BIOS niet zomaar je systeem terugzetten van AHCI naar IDE, want dan zal het niet meer willen booten. Er zijn wel manieren om van AHCI naar IDE te gaan (of omgekeerd) zonder het hele besturingssysteem opnieuw te installeren, maar dat is nogal tricky.
pi_194474729
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 14:53 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat zou je zeker kunnen proberen, ik heb verschillende verhalen gevonden van mensen die ook problemen hadden met BSOD's veroorzaakt door jraid.sys en waarbij de problemen verdwenen waren na installatie van deze versie van de driver.
Ik heb hem geïnstalleerd, ik ben benieuwd of de error weer terugkomt.
pi_194476389
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 14:53 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat zou je zeker kunnen proberen, ik heb verschillende verhalen gevonden van mensen die ook problemen hadden met BSOD's veroorzaakt door jraid.sys en waarbij de problemen verdwenen waren na installatie van deze versie van de driver.
[..]

Dat weet ik niet. Mogelijk gebruikt je systeem AHCI en speelt deze driver ook een rol bij AHCI, dus niet alleen bij RAID zoals de naam lijkt te suggereren. Ik bedenk nu trouwens dat ik destijds in mijn BIOS alles heb teruggezet naar IDE compatibility mode (dus geen AHCI) voordat ik besturingssystemen ging installeren op mijn (kale) systeem. Dat zou kunnen verklaren waarom ik dat jraid.sys bestand ook niet heb. Je kunt - helaas - in je BIOS niet zomaar je systeem terugzetten van AHCI naar IDE, want dan zal het niet meer willen booten. Er zijn wel manieren om van AHCI naar IDE te gaan (of omgekeerd) zonder het hele besturingssysteem opnieuw te installeren, maar dat is nogal tricky.
Waarom heb je het bios toen ter tijd op IDE gezet voor installatie, i.p.v. AHCI?
pi_194478948
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 16:32 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Waarom heb je het bios toen ter tijd op IDE gezet voor installatie, i.p.v. AHCI?
Allerlei redenen. Ik was het zo gewend van XP, ik wilde geen gedonder met third party drivers, wat ik bijvoorbeeld hier las stond mij niet aan, ik was niet overtuigd van de features of had deze niet nodig (hot swapping is nu eenmaal niet nuttig bij interne SATA poorten) en de vermeende prestatieverbetering door NCQ was er niet of nauwelijks, integendeel, zie hier. En inmiddels is het ook nog verouderd, AHCI en features als NCQ waren ontwikkeld voor mechanische harddisks.
pi_194481841
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 19:27 schreef Riparius het volgende:

[..]

Allerlei redenen. Ik was het zo gewend van XP, ik wilde geen gedonder met third party drivers, wat ik bijvoorbeeld hier las stond mij niet aan, ik was niet overtuigd van de features of had deze niet nodig (hot swapping is nu eenmaal niet nuttig bij interne SATA poorten) en de vermeende prestatieverbetering door NCQ was er niet of nauwelijks, integendeel, zie hier. En inmiddels is het ook nog verouderd, AHCI en features als NCQ waren ontwikkeld voor mechanische harddisks.
okee; thanks
pi_194489984
Misschien een foto van BSOD maken.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_194525262
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 14:53 schreef Riparius het volgende:

Dat zou je zeker kunnen proberen, ik heb verschillende verhalen gevonden van mensen die ook problemen hadden met BSOD's veroorzaakt door jraid.sys en waarbij de problemen verdwenen waren na installatie van deze versie van de driver.

Het blauwe scherm is in ieder geval niet meer teruggekomen. ^O^
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')