Ligt eraan. Sommige cruisecontrol-systemen werken alleen op het gaspedaal en schakelen niet zelf terug.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 06:31 schreef Hamzoef het volgende:
Dat doen alle auto’s met cruise controle toch?
Echt? Hele oude auto’s of aftermarket inbouw zeker?quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 06:36 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ligt eraan. Sommige cruisecontrol-systemen werken alleen op het gaspedaal en schakelen niet zelf terug.
en handbakkenquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 06:47 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Echt? Hele oude auto’s of aftermarket inbouw zeker?
Laat het gas los, bedoel je?quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 07:52 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Mijn handgeschakelde auto remt ook automatisch als de cruise control ingesteld staat hoor.
Geen idee, maar afgelopen week heb ik behoorlijk afdelingen gereden. CC ingesteld op 100. Als ik auto in zijn vrij zou zetten, zou hij harder gaan. Maar door de cruise control ging hij niet harder dan 100. Meer dan gas los laten denk ik. Je 'voelde' echt dat de auto remde.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 08:14 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Laat het gas los, bedoel je?
Met slepende rem rijden is beroerd voor je remmen.
op de motor remt best hard.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 08:17 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Geen idee, maar afgelopen week heb ik behoorlijk afdelingen gereden. CC ingesteld op 100. Als ik auto in zijn vrij zou zetten, zou hij harder gaan. Maar door de cruise control ging hij niet harder dan 100. Meer dan gas los laten denk ik. Je 'voelde' echt dat de auto remde.
Automaat?quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 00:45 schreef Fer het volgende:
Nieuwe auto Skoda Octavia heeft adaptive cruise control en Front assist en kan zelf remmen. Nu merkte ik dat hij dus ook remt als het te hard gaat de berg af.
Dus je rijdt 120. De snelweg gaat 5% omlaag en de auto blijft strak 120 rijden. Je voelt hem ook remmen.
Kan dit kwaad, kunnen de remmen te heet worden? Ikzelf deed altijd terugschakelen als ik teveel moest bijremmen. Maar nu gaat het eigenlijk vanzelf.
Ik heb een vertragings-licht gemaakt voor m'n 106 die geen 3e remlicht heeft. Zit een acceleratie-sensor aan en de rij leds brandt van het midden naar buiten, afhankelijk van de vertraging. Ik heb nog niet achter mezelf gereden, maar volgens mij is dat best handigquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 13:03 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Automaat?
De mijne doet dat ook; hij probeert gewoo echt de snelheid te houden, als je een tunnel in duikt ook, of als je bijvoorbeeld de snelweg af rijdt en hem naar beneden tikt naar 80 ofzo. Ik heb bij vlagen ook het idee dat hij dan echt mbv de rem de snelheid verlaagt, maar volgens mij doet hij het hydraulisch in de bak ofzo.
ik heb eigenlijk van meet af aan al een extra lampje (om te testen) aan min remlichten willen hangen om te kijken wanneer hij nou wel- en niet op de motor afremt, want hij kan best behoorlijk vertragen bij tijd en wijle.
Is dat legaal?quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 17:58 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Ik heb een vertragings-licht gemaakt voor m'n 106 die geen 3e remlicht heeft. Zit een acceleratie-sensor aan en de rij leds brandt van het midden naar buiten, afhankelijk van de vertraging. Ik heb nog niet achter mezelf gereden, maar volgens mij is dat best handig
Geen idee, met de APK gaat 'ie er uitquote:
Huh? dus als je op de motor afremt gaat dat ding (gedeeltelijk) branden en je remlichten niet?quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 17:58 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Ik heb een vertragings-licht gemaakt voor m'n 106 die geen 3e remlicht heeft. Zit een acceleratie-sensor aan en de rij leds brandt van het midden naar buiten, afhankelijk van de vertraging. Ik heb nog niet achter mezelf gereden, maar volgens mij is dat best handig
Jup.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 18:58 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Huh? dus als je op de motor afremt gaat dat ding (gedeeltelijk) branden en je remlichten niet?
Ik heb nooit met DSG gereden, dus ik zou niet weten hoe dat reageert. Ik weet dat mijn 7G wel behoorlijk kan afremmen soms op de ACC, maar ik kan dan ook niet zien of de remlichten branden. Het is niet dat hij terugschakelt ofzo; misschien dat hij de intake dichtgooit, maar dan nog rolt een automaat normaal gesproken uit zonder noemenswardige vertraging. als ik gewoon zonder ACC rijd en ik laat het gas los, doet hij dat iig wél.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:15 schreef Fer het volgende:
Automaat ja. In 2010 reed ik een Golf met DSG die remde niet. Die moest je dan bijremmen en dan schakelde hij wel terug (en de cc uit)
Deze lijkt echt te remmen (was niet te zien tegen de aanhanger) maar schakelde voorlopig niet terug.
Misschien in Duitsland, maar dat zullen we volgend jaar pas zien (misschien)
Bijzonder maar wel een beetje kermis, en ik betwijfel idd of dat legaal is.. Ik kan me ook voorstellen dat het fijn kan zijn voor achterliggers, ware het niet dat ws 90% van de mensen achter ja geen idee hebben waar ze naar zitten te kijken en dat dat zo werkt.quote:
Eens, het is ontstaan uit het gebrek aan een derde remlicht. Dat vond ik toch niet zo'n fijn gevoel, zeker met die kleine achterlicht-units van de 106. Maar zo'n Action-lampje is ook zo saai, dus zag ik een leuk weekend-projectje. Hij kan ook in noodstop-modus als de vertraging tot een bepaald punt oploopt, dan gaat de boel knipperen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 19:06 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Bijzonder maar wel een beetje kermis, en ik betwijfel idd of dat legaal is.. Ik kan me ook voorstellen dat het fijn kan zijn voor achterliggers, ware het niet dat ws 90% van de mensen achter ja geen idee hebben waar ze naar zitten te kijken en dat dat zo werkt.
Dynamische knipperlichten mogen ook, lijkt me geen probleem.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 19:06 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Bijzonder maar wel een beetje kermis, en ik betwijfel idd of dat legaal is.. Ik kan me ook voorstellen dat het fijn kan zijn voor achterliggers, ware het niet dat ws 90% van de mensen achter ja geen idee hebben waar ze naar zitten te kijken en dat dat zo werkt.
Maar remt ie ook met de blokjes als ie het niet trekt met terugschakelen alleen?quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 20:44 schreef -Richard- het volgende:
Mijn bak uit 2008 schakelt zelf terug om op de motor af te remmen. Het is dan wel een 3.0L motor die ook fatsoenlijk kan afremmen, oftewel genoeg mechanisch verlies
Meeste moderne motoren lopen al een stuk soepeler met als gevolg: afremmen is al een stuk minder effectief.
[..]
...
Neen, want dat trekt die wel haha. Maar dan rijd ik ook gelijk 20km/h sneller dan dat ik op de cruise had ingesteld.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 21:13 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Maar remt ie ook met de blokjes als ie het niet trekt met terugschakelen alleen?
Zoiets doet ie van mij ook. Terwijl ik altijd probeer af te dalen zonder te remmen. Eigenlijk wil ik toch een handbak. Behalve voor stop&go verkeer.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 21:36 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Neen, want dat trekt die wel haha. Maar dan rijd ik ook gelijk 20km/h sneller dan dat ik op de cruise had ingesteld.
Reed toen 120 km/h bij 11% daling en het schakelde terug naar de 4e versnelling, waarbij ik dus 140km/h reed zonder verdere toename van snelheid.
Bij 15% oid moet ik wel zelf bijremmen en ook dan blijft de versnellingsbak gewoon in die lagere versnelling hangen.
Dat laatste nog niet ervaren. Lijkt me erg comfortabel. Om trouwens nog even aan te vullen, als ik dan zelf rem tot 120km/h blijft de auto wel op die snelheid, in de 4e gang voldoende afremming om niet te versnellen, maar die 20km/h had de versnellingsbak nodig om in de bergmodus te komen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 22:14 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Zoiets doet ie van mij ook. Terwijl ik altijd probeer af te dalen zonder te remmen. Eigenlijk wil ik toch een handbak. Behalve voor stop&go verkeer.
Daarvoor heb ik in Oostenrijk iets teveel automaatrijders met gloeiende remmen en zelfs klapbanden onderaan de berg zien staan. En dat is het voornaamste probleem met op de rem afdalen: Je remmen kunnen de hitte niet kwijt als ze continu gebruikt worden.quote:Op zondag 9 augustus 2020 10:46 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Dat laatste nog niet ervaren. Lijkt me erg comfortabel. Om trouwens nog even aan te vullen, als ik dan zelf rem tot 120km/h blijft de auto wel op die snelheid, in de 4e gang voldoende afremming om niet te versnellen, maar die 20km/h had de versnellingsbak nodig om in de bergmodus te komen.
Om toch nog even een advies te geven naar de TS;
Ik ben van mening dat de remmen dat aankunnen, ik twijfel er niet aan dat de engineers daarover hebben nagedacht en het inderdaad berekend hebben. Dat neemt niet weg dat de remvloeistof wel in orde moet zijn (elke 2 jaar verversen is normaal onderhoudstermijn).
De remblokken en schijven zullen harder slijten dan dat die slijten in een plat land zoals NL.. Is het op, vervang je het en kun je weer door
En als je verder moet afremmen, kort maar krachtig remmen en dan de toeren weer op laten lopen. Dan krijgen je remmen de tijd om iets af te koelenquote:Op zondag 9 augustus 2020 11:36 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
En dan moet je niet te benauwd zijn om de motor hoge toeren te laten maken als je afdaalt.
Als de auto in zijn vier niet op de gewenste snelheid blijft, dan zet je hem in zijn drie. Dan maakt hij wat meer herrie, maar zolang je hem niet in de redline laat janken, is er niets aan de hand.
quote:Op zondag 9 augustus 2020 18:18 schreef Fer het volgende:
Ik heb 2 oren aan het stuur die dat ook doen
Maar dat deed ik dus met het pookje in het eerste jaar DSG tot ik erachter kwam dat hij ook zelf teruggeschakelde bij remmen op de berg. Nooit meer naar omgekeken en netjes in 4-5-6 de berg af gegaan.
Maar deze remt nu dus zelf en ik heb hem nog niet terug zien schakelen, als hij zelf remt.
Ach, we zullen het volgend jaar wellicht wel zien (of niet) zo’n vakantie op 700km aan een Frans riviertje is ook weleens lekker, ipv 1600km wegstampen in 2 dagen.
Mijn Mercedes bus remt ook gewoon. Remlichten gaan ook brandenquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 06:24 schreef halfway het volgende:
Ik denkt dat je jezelf vergist remmen en toch gas geven slaat nergens op.
Afremmen op de motor kan aanvoelen als gewoon remmen
Ik heb twee Volvo's uit 2007 (handgeschakeld) en 2011 (automaat) en die doen het in ieder geval niet op cruise control In beide gevallen schakel ik terug, want voor op de motor remmen is de automaat zelf niet slim genoeg.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 06:31 schreef Hamzoef het volgende:
Dat doen alle auto’s met cruise controle toch?
Gewoon moderne auto's met automaat gaan echt niet zelf remmen op cruise control hoor, (tenzij je dus adaptive hebt).quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 06:47 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Echt? Hele oude auto’s of aftermarket inbouw zeker?
Mijne niet. Gaat alleen van het gas af.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 07:52 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Mijn handgeschakelde auto remt ook automatisch als de cruise control ingesteld staat hoor.
Denk dat je je vergist met Audi’s.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 10:21 schreef Mano_ het volgende:
Zijn je velgen heet na een afdaling? Zo ja: niet met CC afdalen dan
Porsche heeft ook goed geflatert met automatisch remmen, ik geloof voor ESP. Die dure remmen kon je na een paar duizend kilometer vervangen.
Nu je het zegt, ik meende dat Porsche daar ook last van heeft gehad maar kan het nergens meer vinden. Zal er wel naast zitten danquote:Op vrijdag 14 augustus 2020 20:52 schreef Andyy het volgende:
[..]
Denk dat je je vergist met Audi’s.
https://www.autoblog.nl/n(...)n-zich-bij-ons-91359
Dat was, dacht ik, meer door oververhitting door overenthousiast ingrijpen van de tractiecontrole. Makkelijk op te lossen door tractiecontrole uit te schakelen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 21:05 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Nu je het zegt, ik meende dat Porsche daar ook last van heeft gehad maar kan het nergens meer vinden. Zal er wel naast zitten dan
Dat zou mooi zijn, dan ben ik toch niet helemaal gekquote:Op vrijdag 14 augustus 2020 21:29 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dat was, dacht ik, meer door oververhitting door overenthousiast ingrijpen van de tractiecontrole. Makkelijk op te lossen door tractiecontrole uit te schakelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |