abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194452314
Ik ben eigenaar van een klein cateringsbedrijf. Ik stel twaalf mensjes te werk. De meesten hier werken al een aantal maanden, en ik heb allang de rotte appels eruit gegooid. Dat betekent dat iedereen die hier nog over is, werkt fatsoenlijk en hard en ze zijn eerlijk. Ik wil het ook zo houden maar...

Door corona hebben we een flinke daling in de omzet gezien. Ik zou schatten zo'n 40% zonder een boekhouder erbij te halen (die ik sowieso niet heb).


Gelukkig hoefden we niet helemaal dicht zoals de horeca. Nee, want wij leveren onze producten af of laten de grote bestellingen afhalen.

Maar dit verlies moet gecompenseerd worden. Ik heb talloze opties uitgeplozen, bestudeerd. Alles is al toegepast of werkt niet. Van wat er overblijft, heb ik geconstateerd dat ik nu helaas 4 mensen de zak moet geven.

Maar wie? Bij iedereen heb ik op zijn minst een bepaalde emotionele bond/professionele relatie. Ik krijg het idee dat als ik iemand loslaat dat er dan iets noodzakelijks gaat ontbreken.

Maar verlies blijven lijden kan ook niet. Dan gaan we er allemaal aan en de zaak moet dicht.

Dus hoe pak ik dit het beste aan? En ik had ook rekening gehouden dat corona mogelijk tegen deze tijd verdwenen is maar dat is dus nu duidelijk niet het geval.

Bedankt voor jullie input. :)
pi_194452480
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 00:18 schreef Eindbaas_ het volgende:
Dit is een serieus forum dacht ik of moet ik ook hier mijn verwachting naar beneden bijstellen? Geen zin om mij te verdedigen tegen loze schiet maar raak accusaties.
Dan zou je misschien eens wat respectvoller mogen praten over je werknemers i.p.v. mensjes die je te werk hebt als term te gebruiken.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 8 augustus 2020 @ 00:30:09 #3
408813 crew  trein2000
pi_194452503
Doen die 12 medewerkers allemaal hetzelfde werk?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194452511
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 00:00 schreef Eindbaas_ het volgende:

Dus hoe pak ik dit het beste aan?

Stoppen met baas zijn want je bent er duidelijk niet hard genoeg voor.
pi_194452543
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 00:25 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Dan zou je misschien eens wat respectvoller mogen praten over je werknemers i.p.v. mensjes die je te werk hebt als term te gebruiken.
Dan kun je mij beter vragen wat ik ermee bedoel ipv assumpties te maken. Kijk, iedereen hier kent elkaar bijna als familie. Twas lief bedoeld. Neem het mij kwalijk.
pi_194452546
Ik wil als boekhouder financieel advies geven, maar dan moet ik je helaas factureren.
pi_194452549
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 00:30 schreef trein2000 het volgende:
Doen die 12 medewerkers allemaal hetzelfde werk?
Nee. Verschillende functies. Weet je, ik denk dat ik de schoonmaker best kwijt kan raken. De schoonmaaktaken nemen we op onszelf en verdelen we die onder de rest.
pi_194452553
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 00:32 schreef RegularOrange het volgende:

[..]

Stoppen met baas zijn want je bent er duidelijk niet hard genoeg voor.
Ik stop eerder met dit forum. Zal blijkbaar niet veel opleveren. En de mods kijken toe. Bedankt hoor.
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 00:48:24 #9
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_194452592
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 00:00 schreef Eindbaas_ het volgende:
Ik ben eigenaar van een klein cateringsbedrijf. Ik stel twaalf mensjes te werk. De meesten hier werken al een aantal maanden, en ik heb allang de rotte appels eruit gegooid. Dat betekent dat iedereen die hier nog over is, werkt fatsoenlijk en hard en ze zijn eerlijk. Ik wil het ook zo houden maar...

Door corona hebben we een flinke daling in de omzet gezien. Ik zou schatten zo'n 40% zonder een boekhouder erbij te halen (die ik sowieso niet heb).

Gelukkig hoefden we niet helemaal dicht zoals de horeca. Nee, want wij leveren onze producten af of laten de grote bestellingen afhalen.

Maar dit verlies moet gecompenseerd worden. Ik heb talloze opties uitgeplozen, bestudeerd. Alles is al toegepast of werkt niet. Van wat er overblijft, heb ik geconstateerd dat ik nu helaas 4 mensen de zak moet geven.

Maar wie? Bij iedereen heb ik op zijn minst een bepaalde emotionele bond/professionele relatie. Ik krijg het idee dat als ik iemand loslaat dat er dan iets noodzakelijks gaat ontbreken.

Maar verlies blijven lijden kan ook niet. Dan gaan we er allemaal aan en de zaak moet dicht.

Dus hoe pak ik dit het beste aan? En ik had ook rekening gehouden dat corona mogelijk tegen deze tijd verdwenen is maar dat is dus nu duidelijk niet het geval.

Bedankt voor jullie input. :)
Als ik it allemaal zo lees heb je je zaakjes sowieso niet in orde.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_194452606
Geen salaris betalen en zeg dat je geld op is. Diegene die als eerste het schip verlaten, kunnen het schijnbaar hebben. Daarna kun je met 8 mensjes weer verder.
.
pi_194452838
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 00:40 schreef Eindbaas_ het volgende:

[..]

Ik stop eerder met dit forum. Zal blijkbaar niet veel opleveren. En de mods kijken toe. Bedankt hoor.
Kijk naar je input op andere topics. Wat verwacht je met je getrol.

Maar om er serieus op in te gaan net als een ander, voert iedereen dezelfde taken uit, hebben sommige taken die je er zelf bij kan nemen. Hebben collega's met vergelijkbare taken de ruimte om harder er bij te werken? Is het een optie om uitzendkrachten te benutten ipv de huidige contract arbeiders? Is het mogelijk nog overheidsregelingen te benutten als je verlies moet maken. Is het nog mogelijk om een boekhouder te nemen omdat van je boeken ws niet erg veel zal kloppen/efficiëntie zal zijn met zoveel personeel en jij als hobbyist die t ff doet.

Of hoop je dat iemand met de oplossing komt hoe jij je bedrijf kan redden?
pi_194452869
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 00:00 schreef Eindbaas_ het volgende:
Ik stel twaalf mensjes te werk.
Gestopt met lezen
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 02:02:15 #13
3542 Gia
User under construction
pi_194453011
Heb geen reacties gelezen, maar zou dit met het personeel overleggen. Misschien zien sommigen ergens nog een overbrugging en kun je daarmee anderen sparen. Tijdelijk dan, hè.
pi_194454871
Niet als werkgever op fok gaan posten TS... je krijgt alleen maar gelul en je kan het nooit goed doen. Kijk de bovenstaande comments al...

Je bent niet respectvol
Je bent niet hard genoeg
Je hebt je zaakjes niet op orde
Je bent een trol
Facts don't care about your feelings
pi_194454904
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 09:41 schreef YoshiBignose het volgende:
Niet als werkgever op fok gaan posten TS... je krijgt alleen maar gelul en je kan het nooit goed doen. Kijk de bovenstaande comments al...

Je bent niet respectvol
Je bent niet hard genoeg
Je hebt je zaakjes niet op orde
Je bent een trol
Hij is geen trol omdat hij een werkgever is. Ik relateerde het bewust over hoe hij in andere topics reageerde. Daarnaast geef ik diverse opties.

Daarnaast is het juist een situatie s dit waar een goede boekhouder je kan helpen.
pi_194455032
Heb je al een beroep gedaan op de NOW regeling
pi_194455043
Afspiegel beginsel: mensen in leeftijdscategorieën indelen en dan last in first out toepassen per categorie.
pi_194455059
diegene waar je het goedkoopst vanaf komt en/of het meest op je financiën drukt door salaris.
hardcoholic
pi_194455091
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 09:41 schreef YoshiBignose het volgende:
Niet als werkgever op fok gaan posten TS... je krijgt alleen maar gelul en je kan het nooit goed doen. Kijk de bovenstaande comments al...

Je bent niet respectvol
Je bent niet hard genoeg
Je hebt je zaakjes niet op orde
Je bent een trol
En dan jezelf nog 'eindbaas' noemen ook, met zo een OP. Iets te doorzichtig.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-08-2020 10:02:00 ]
pi_194455150
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 00:49 schreef Fer het volgende:
Geen salaris betalen en zeg dat je geld op is. Diegene die als eerste het schip verlaten, kunnen het schijnbaar hebben. Daarna kun je met 8 mensjes weer verder.
En je dan straks scheel betalen aan wettelijke rente bij loonvorderingen? :')
pi_194455153
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 09:58 schreef Ferdii het volgende:
diegene waar je het goedkoopst vanaf komt en/of het meest op je financiën drukt door salaris.
Dat zijn als het goed is wel de beste krachten, maar in combinatie met een fifo-systeem misschien wel het beste, TS.

Leuk wordt het sowieso niet.
-nee-
pi_194455177
Lastig, enige wat je kan doen is kijken of 8 mensen de taken kunnen overnemen van de laatste 4.

Als dat kan moet je er 4 uitkiezen.
Het is niet anders.

De NOW regeling is wellicht nog een redding qua niemand hoeven te ontslaan of het verlies te beperken.

Je zou eventueel kunnen beloven dat in betere tijden ze weer welkom zijn, maar goed, dat is een ietwat loos iets natuurlijk.
pi_194455327
Verstandig hoor, geen boekhouder hebben
  Redactie Frontpage zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:01:29 #24
38148 crew  Innisdemon
pi_194455680
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 00:39 schreef Eindbaas_ het volgende:

[..]

Nee. Verschillende functies. Weet je, ik denk dat ik de schoonmaker best kwijt kan raken. De schoonmaaktaken nemen we op onszelf en verdelen we die onder de rest.
oftewel het bestaande personeel mag gewoon nog harder werken voor hetzelfde salaris?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_194455762
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 11:01 schreef Innisdemon het volgende:

oftewel het bestaande personeel mag gewoon nog harder werken voor hetzelfde salaris?
Als je minder omzet hebt dan is er vaak ook minder te doen hé, daarom moet er personeel uit...

quote:
1s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 10:32 schreef Doedezemaar het volgende:
Verstandig hoor, geen boekhouder hebben
Dat is inderdaad wel apart als je een bedrijf hebt met 12 man in dienst...
Facts don't care about your feelings
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:11:47 #26
355592 Djurres
Knowledge, Fuck it.
pi_194455793
Kan je niet in overleg met je personeel en gezamenlijk kijken hoe je ze allemaal in dienst kan houden? Iedereen tijdelijk ipv 40u naar 24u per week toe en ze toestemmen dat ze 16u per week ergens anders mogen gaan werken om toch een volledig salaris te hebben? Zo kan je ze allemaal aanhouden, heb je stuk minder loonkosten/capaciteit maar kan wel iedereen aan het werk blijven.

Natuurlijk kan je ze dit niet verplichten maar je kan ze wel vragen of ze hier aan mee willen werken in het belang van de zaak en het werk van iedereen. Voor het zelfde geld zegt 8 man prima, dat scheelt je dan toch al 128u loonkosten per week.
Tadumtiedum.
pi_194455830
Contact opnemen met UWV? Kijken wat kan/mag qua ontslaan (wat voor contracten hebben ze etc?)
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  Moderator zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:30:28 #28
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_194456003
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 00:40 schreef Eindbaas_ het volgende:

[..]

Ik stop eerder met dit forum. Zal blijkbaar niet veel opleveren. En de mods kijken toe. Bedankt hoor.
helaas zijn we er niet altijd. Reageer niet overal direct op. Dat is mijn advies. :)

Maar, je kan in gesprek gaan een voor een en het uitleggen en vragen of zijzelf mogelijkheden zien.

[ Bericht 7% gewijzigd door Rene op 08-08-2020 11:38:59 ]
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_194456603
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 00:48 schreef static het volgende:

[..]

Als ik it allemaal zo lees heb je je zaakjes sowieso niet in orde.
Wat een belachelijke opmerking als mod.
Vakman pur sang
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:32:52 #30
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194456658
Je zou een groepsvergadering kunnen regelen en vragen of er 4 mensen zijn die vrijwillig willen stoppen? Duidelijk aangeven dat de taken herverdeeld zullen worden. Misschien heb je er dan al 2 of 3.

Zelf stel je ook een top 4 op. Vervolgens spreek je de eerste mensen op je eigen lijst om afscheid van ze te nemen. Daarna weer vergaderen met de overblijvers: hoe zorgen we dat de taken van de mensen die weggaan, toch opgepakt worden?
Resistance is futile.
pi_194456673
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:32 schreef Seven. het volgende:
Je zou een groepsvergadering kunnen regelen en vragen of er 4 mensen zijn die vrijwillig willen stoppen? Duidelijk aangeven dat de taken herverdeeld zullen worden. Misschien heb je er dan al 2 of 3.

Zelf stel je ook een top 4 op. Vervolgens spreek je de eerste mensen op je eigen lijst om afscheid van ze te nemen. Daarna weer vergaderen met de overblijvers: hoe zorgen we dat de taken van de mensen die weggaan, toch opgepakt worden?
Dit kan leiden tot een hele slechte sfeer.
Nee, ik zou de gesprekken een op een houden.
Vakman pur sang
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:38:30 #32
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194456698
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:33 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Dit kan leiden tot een hele slechte sfeer.
Nee, ik zou de gesprekken een op een houden.
Ik zie deze aanpak de sfeer negatief zal beïnvloeden. Dat er 4 uit moeten is het probleem, door open kaart te spelen zul je dat probleem alleen maar verzachten.

Je zult toch aan moeten kondigen dat er 4 uit moeten. Je hoeft niet te vragen of mensen tijdens die vergadering hun hand op willen steken, maar wel aangeven dat ze het mogen laten weten. Geen vrijwilligers? Dan ga je alsnog voor je top 4.

Zo'n meeting achteraf over hoe verder en taakverdeling, geeft de overblijvers de mogelijkheid om mee te denken over de toekomst.
Resistance is futile.
  Redactie Frontpage zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:29:36 #33
38148 crew  Innisdemon
pi_194457862
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 11:07 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Als je minder omzet hebt dan is er vaak ook minder te doen hé, daarom moet er personeel uit...
[..]

...
maar er wordt aangegeven het werk van de vertrekkende medewerkers te verdelen
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_194461193
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 00:48 schreef static het volgende:

[..]

Als ik it allemaal zo lees heb je je zaakjes sowieso niet in orde.
Wauw, zelfs de mods dragen al hun steentje bij aan de verpaupering van Fok.
pi_194461672
Ik zou ze voorstellen om allemaal part-time te gaan werken. Dan zullen er een stuk of 4 zijn die dat niet willen, die zijn niet collegiaal en moet je ontslaan. De 8 die overblijven kunnen dan fulltime verder.
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:45:25 #36
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_194462136
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 18:20 schreef polyp11 het volgende:
Ik zou ze voorstellen om allemaal part-time te gaan werken. Dan zullen er een stuk of 4 zijn die dat niet willen, die zijn niet collegiaal en moet je ontslaan. De 8 die overblijven kunnen dan fulltime verder.
Alsof de meeste werknemers van fulltime naar parttime kunnen. Dan liever ontslag en ergens anders aan de slag.

De aanpak van Seven is wel transparant, maar ik verwacht niet dat je vrijwilligers zult krijgen. Eerder geroddel. Ik zou daarom wel kiezen voor aankondigen en toch een op een gesprekken voeren. Kies de medewerkers die het minst in het primaire proces zitten, beoordeel op functioneren en niet op persoonlijke band.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  Redactie Frontpage zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:50:41 #37
38148 crew  Innisdemon
pi_194462224
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 18:20 schreef polyp11 het volgende:
Ik zou ze voorstellen om allemaal part-time te gaan werken. Dan zullen er een stuk of 4 zijn die dat niet willen, die zijn niet collegiaal en moet je ontslaan. De 8 die overblijven kunnen dan fulltime verder.
ja da's een perfect criterium :')
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_194463720
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:38 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik zie deze aanpak de sfeer negatief zal beïnvloeden. Dat er 4 uit moeten is het probleem, door open kaart te spelen zul je dat probleem alleen maar verzachten.

Je zult toch aan moeten kondigen dat er 4 uit moeten. Je hoeft niet te vragen of mensen tijdens die vergadering hun hand op willen steken, maar wel aangeven dat ze het mogen laten weten. Geen vrijwilligers? Dan ga je alsnog voor je top 4.

Zo'n meeting achteraf over hoe verder en taakverdeling, geeft de overblijvers de mogelijkheid om mee te denken over de toekomst.
Eens, vertel ze het eerlijke verhaal. Het is sowieso zuur, maar door open kaart te spelen zal er meer begrip zijn. Volgens mij ook goed om te starten met te vertellen dat je het lastig vindt, maar geen andere uitweg ziet.
pi_194464011
Balans houden in het team (evt man/vrouw-verhouding) en verder bij gelijke 'geschiktheid' de arbeidskansen van diegene mee laten wegen.

Wat lijkt me dat kut zeg. Succes.
pi_194464495
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 14:29 schreef Innisdemon het volgende:

maar er wordt aangegeven het werk van de vertrekkende medewerkers te verdelen
Nee hij zegt alleen de schoonmaaktaak, dat is helemaal niet gek. En ook al was het zo, dan nog is het niet raar dat je het werk van de vertrekkende medewerkers verdeelt. Ze zijn een cateringsbedrijf met 40% minder omzet, wat denk je dat iedereen dan nog keihard daar aan het zwoegen is? Nee, waarschijnlijk kan iedereen lekker rustig aan doen, op 60% werken, en dus kun je wel mensen ontslaan en die taken verdelen onder de andere werknemers zodat ze weer op 100% werken. Het is allemaal niet zo moeilijk hoor... alleen heeft een werknemer in dit land heel veel rechten en kom je er dus niet zo gauw vanaf.
Facts don't care about your feelings
pi_194467116
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 18:20 schreef polyp11 het volgende:
Ik zou ze voorstellen om allemaal part-time te gaan werken. Dan zullen er een stuk of 4 zijn die dat niet willen, die zijn niet collegiaal en moet je ontslaan. De 8 die overblijven kunnen dan fulltime verder.
Hehe. Creatief
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')