abonnement Unibet Coolblue
pi_197927700
Probleem met mijn installatie is dat ik ongeveer 10kW nodig ben en 8 kw bij heb staan.(bij -10C).
Dus heb gewoon bewust net te weinig vermogen staan.
Vakman pur sang
pi_197927727
Dat
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 15:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Daar is de netbeheerder het niet mee eens. Een huis is uitgelegd op 1kw namelijk.
Dat ie niet waar, als je aangeeft PV panelen te hebben en een WP dan rekenen ze met die aansluitwaarde. Zeker als je ook 3 fasen 25A aanvraagt zoals ik.
Vakman pur sang
  woensdag 10 februari 2021 @ 16:55:48 #183
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_197928114
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Daar ga ik ook over nadenken. Haalt zon ding de warmte van binnen of van buiten?
Kan je zelf bepalen. Hij heeft een aanzuigende en een afvoeren buis van 125mm of zo.
Ik heb de aanvoer altijd van buiten. (pakt nu nog voldoende warmte).

Afvoerende komt 4 graden lucht uit. Die blaas ik nu naar buiten en in de zomer naar binnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Speekselklier op 10-02-2021 17:01:56 ]
Tot nooit .......
  woensdag 10 februari 2021 @ 16:57:52 #184
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_197928164
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 16:31 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Remeha met Mitsubishi buitenunit.
Maar was voor mij gratis :@
Huh... de mijne staat toch bij min 8 lekker te pruttelen.
Verbruik is dan rond de 1500 Watt en hij levert 40-45 graden water.

Hij staat ingesteld dat ie als de COP slechter is dan 2 op de binnenunit over stapt.

(of eerste combineert geloof ik zelfs)
Ook dat is gewoon een instelling.

En dan nog als hij op de binnenunit draait dan hoeven de elementen toch niet continue aan?
Je krijgt dan 80 graden water. Als je huis eenmaal warm is slaan ze uit.

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 10-02-2021 17:24:22 ]
Tot nooit .......
pi_197928565
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 16:33 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat
[..]

Dat ie niet waar, als je aangeeft PV panelen te hebben en een WP dan rekenen ze met die aansluitwaarde. Zeker als je ook 3 fasen 25A aanvraagt zoals ik.
De leidingen buiten onder de grond zijn voor alle huizen uitgelegd op 1kw gelijktijdig verbruik. Oude wijken zelfs maar 800w gelijktijdig.


Bij mij zal de netbeheerder het tegenhouden als ieder huis een wp heeft. Dan knalt namelijk in de winter de zekering door in het verdeelhuisje buiten van de straat/wijk.
Hetzelfde geldt voor een ev als de laadpaal via de meterkast van het huis gaat.
De enige oplossing is alle kabels onder de grond buiten vanaf het verdeelstation naar alle huizen vervangen.
Dit geldt ook voor nieuwbouwhuizen op gas.
Een individueel huis kan prima 8kw verbruiken zolang er dan 7 huizen zijn die niks verbruiken of 15 die 500w verbruiken.

[ Bericht 4% gewijzigd door sjorsie1982 op 10-02-2021 17:32:29 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197928620
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 16:55 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Kan je zelf bepalen. Hij heeft een aanzuigende en een afvoeren buis van 125mm of zo.
Ik heb de aanvoer altijd van buiten. (pakt nu nog voldoende warmte).

Afvoerende komt 4 graden lucht uit. Die blaas ik nu naar buiten en in de zomer naar binnen.
Die snap ik niet. Je afvoer is warmer dan je aanvoer?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 10 februari 2021 @ 17:25:29 #187
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_197928654
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 17:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Die snap ik niet. Je afvoer is warmer dan je aanvoer?
Oh nu? Nu weet ik het niet, ik had het over de zomer.
Ik ga nu niet ff het dak op om er een thermometer in te steken.
Maar als het buiten 30 graden is komt er een verdomt koude wind uit.
Tot nooit .......
pi_197928761
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 17:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

De leidingen buiten onder de grond zijn voor alle huizen uitgelegd op 1kw gelijktijdig verbruik. Oude wijken zelfs maar 800w gelijktijdig.

Bij mij zal de netbeheerder het tegenhouden als ieder huis een wp heeft. Dan knalt namelijk in de winter de zekering door in het verdeelhuisje buiten van de straat/wijk.
Hetzelfde geldt voor een ev als de laadpaal via de meterkast van het huis gaat.
De enige oplossing is alle kabels onder de grond buiten vanaf het verdeelstation naar alle huizen vervangen.

Een individueel huis kan prima 8kw verbruiken zolang er dan 7 huizen zijn die niks verbruiken of 15 die 500w verbruiken.
De netbeheerder is wettelijk verplicht er voor te zorgen dat je je 3*25A kunt gebruiken.

Als de hele straat een EV heeft, dient de netbeheerder dus te zorgen voor voldoende dikke kabels en een wijktrafo die zwaar genoeg.
Daar worden ze al decennia lang voor betaald. De roep om elektrificering van de woonomgeving is er nu ook al een jaar of 10. Dus het excuus dat de netbeheerders daar niet op voorbereid zouden zijn, is simpelweg grootschalig mismanagement.
pi_197928821
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 17:34 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

De netbeheerder is wettelijk verplicht er voor te zorgen dat je je 3*25A kunt gebruiken.

Als de hele straat een EV heeft, dient de netbeheerder dus te zorgen voor voldoende dikke kabels en een wijktrafo die zwaar genoeg.
Daar worden ze al decennia lang voor betaald. De roep om elektrificering van de woonomgeving is er nu ook al een jaar of 10. Dus het excuus dat de netbeheerders daar niet op voorbereid zouden zijn, is simpelweg grootschalig mismanagement.
Een tijdje terug was er een wijk die langere tijd geen gas had ivm een breuk en daarna het schoonmaken van de gasleiding. Er werden toen elektrische kacheltjes uitgedeeld en de netbeheerder stopte dit en blokkerde dit toen omdat het net het niet aankon.
Blijkbaar mogen ze het dus echt blokkeren, wat je er ook van vindt.
Sommige openbare EV oplaadpalen zijn ook al begrensd in vermogen.

[ Bericht 1% gewijzigd door sjorsie1982 op 10-02-2021 17:49:43 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197929042
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 17:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

De leidingen buiten onder de grond zijn voor alle huizen uitgelegd op 1kw gelijktijdig verbruik. Oude wijken zelfs maar 800w gelijktijdig.


Bij mij zal de netbeheerder het tegenhouden als ieder huis een wp heeft. Dan knalt namelijk in de winter de zekering door in het verdeelhuisje buiten van de straat/wijk.
Hetzelfde geldt voor een ev als de laadpaal via de meterkast van het huis gaat.
De enige oplossing is alle kabels onder de grond buiten vanaf het verdeelstation naar alle huizen vervangen.
Dit geldt ook voor nieuwbouwhuizen op gas.
Een individueel huis kan prima 8kw verbruiken zolang er dan 7 huizen zijn die niks verbruiken of 15 die 500w verbruiken.
Dit klopt wel in 1970 haha.
Daarom moet je nu aangeven bij de energie maatschappij hoeveel vermogen je gebruikt en zijn er veel slimme meters waaruit de energieleverancier voorspellende waardes haalt en hierop in het net investeerd.
Wat jij zeg is al heeeeeuul lang niet mee zo
Vakman pur sang
pi_197929044
De netbeheerder kan er vast druk op zetten bij degene die de kacheltjes uitdeelt (gemeente? Woningcorporatie?). Zo'n organisatie zal ook vast te overtuigen zijn met het argument dat uitdelen van heel veel kacheltjes gezien de situatie tot nog meer problemen kan leiden.

Maar hoe gaat de netbeheerder mensen tegenhouden om de kacheltjes die ze al hebben of zelf kopen bij de bouwmarkt niet zullen gebruiken?

Zolang de hoofdzekering het houdt, moet de netbeheerder leveren.
pi_197929051
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 17:56 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Dit klopt wel in 1970 haha.
Daarom moet je nu aangeven bij de energie maatschappij hoeveel vermogen je gebruikt en zijn er veel slimme meters waaruit de energieleverancier voorspellende waardes haalt en hierop in het net investeerd.
Wat jij zeg is al heeeeeuul lang niet mee zo
nee hoor, nog steeds worden huizen op 1kw uitgelegd.
Ik stap elk jaar over en ik heb nog nooit aangegeven hoeveel vermogen ik verbruik.
De energieleverancier heeft niks nada noppes te maken met de netbeheerder.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197929052
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 17:25 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Oh nu? Nu weet ik het niet, ik had het over de zomer.
Ik ga nu niet ff het dak op om er een thermometer in te steken.
Maar als het buiten 30 graden is komt er een verdomt koude wind uit.

Ja hij haalt nog steeds energie uit de lucht.
Dus je zuigt -5C aan dan blaast hij -15C terug.
Vakman pur sang
pi_197929056
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 17:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

nee hoor, nog steeds worden huizen op 1kw uitgelegd.
:')
Vakman pur sang
pi_197929072
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 17:57 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

:')
tja dat moet je zelf weten of mij geloofd of niet. Ik heb gewerkt ermee.
Nier voor niets zijn 3x35A aansluitingen zo gruwelijk duur. Dat doen ze niet omdat dit meer geld kost, maar omdat ze niet willen dat teveel mensen dit hebben.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197929132
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 17:56 schreef Ivo1985 het volgende:
De netbeheerder kan er vast druk op zetten bij degene die de kacheltjes uitdeelt (gemeente? Woningcorporatie?). Zo'n organisatie zal ook vast te overtuigen zijn met het argument dat uitdelen van heel veel kacheltjes gezien de situatie tot nog meer problemen kan leiden.

Maar hoe gaat de netbeheerder mensen tegenhouden om de kacheltjes die ze al hebben of zelf kopen bij de bouwmarkt niet zullen gebruiken?

Zolang de hoofdzekering het houdt, moet de netbeheerder leveren.
geen idee, die situatie heeft zich nog niet voorgedaan denk ik.
Het is ook best uitzonderlijk dat zonder wp en ev alle huizen tegelijkertijd 1kw vragen.
Een wasmachine vraagt bv maar een korte tijd meer dan 1 kw en niet alle mensen wassen tegelijkertijd. Drogers vragen tegenwoordig al minder en waterkokers doen ook niet iedereen tegelijkertijd aan.
Stofzuigers zijn tegenwoordig ook minder dan een kw en oudere stofzuigers worden ook neit tegelijkertijd in alle huizen aangezet.

Welke grootverbruikers mis ik nog die iedereen wel heeft?

Zonder elektrische kookplaat en warmtepomp vroeger zat ik vroeger sporadisch op de 1 kw.

het gasnet is uitgelegd op 10kw per huis gelijktijdig.

Volgens mij kan je het vergelijken met een bank, deze moet ook iedereen toegang geven tot hun spaargeld, maar niet iedereen kan tegelijkertijd aan hun spaargeld komen.

[ Bericht 6% gewijzigd door sjorsie1982 op 10-02-2021 18:13:14 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197929516
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 17:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

tja dat moet je zelf weten of mij geloofd of niet. Ik heb gewerkt ermee.
Nier voor niets zijn 3x35A aansluitingen zo gruwelijk duur. Dat doen ze niet omdat dit meer geld kost, maar omdat ze niet willen dat teveel mensen dit hebben.
quote:
Bij het plannen van een nieuwbouwwijk wordt in het algemeen uitgegaan van vuistregels voor het jaarverbruik en de maximale belasting per woning. Deze waarden worden afgeleid van statistisch bepaalde parameters (zie de formule van Velander, zoals beschreven in paragraaf 3.5.3). Voor een woning met een verbruik van 4500 kWh per jaar kan met de in die paragraaf genoemde parameters gerekend worden op een piekvermogen van 2,6 kW. Afhankelijk van het aantal woningen neemt de gelijktijdigheid af. Zo wordt een gelijktijdigheid van 0,59 aangenomen voor 10 woningen, 0,49 voor 50 woningen en 0,46 voor 100 woningen. Worden echter op grote schaal warmtepompen aangebracht, dan moet hiermee apart rekening worden gehouden door het vermogen met een grote gelijktijdigheid bij de belasting op te tellen. Het ontwerp moet toereikend zijn voor een langere periode, bijvoorbeeld van 30 jaren, waarbij eveneens met een jaarlijkse groei rekening wordt gehouden. Daarnaast is een veiligheidsmarge gewenst. Als voorbeeld wordt hieronder het ontwerpvermogen voor een netstation voor 100 woningen zonder elektrische verwarming berekend:

Pmax voor één woning: 2,6 kW
gelijktijdigheid voor 100 woningen: 0,46
Pmax voor 100 woningen: 119 kW
vermenigvuldigingsfactor na 30 jaren met 1% groei per jaar: groeifactor = 1,0130 = 1,35
veiligheidsmarge: 10%
Pmax,30 jr = 119 kW × 1,35 × 1,1 = 177 kW
cos(φ) = 0,9
S max,30 jr = 177 kW / 0,9 = 197 kVA
Eerstvolgende normtransformator: Snom = 250 kVA
Indien dezelfde woningen met warmtepompen zonder elektrische bijverwarming worden uitgerust, moet dit vermogen worden opgeteld. In dit voorbeeld wordt ervan uitgegaan dat het vermogen van de warmtepompen niet groeit. Als bijvoorbeeld de warmtepompen een vermogen hebben van 5 kW en bij 100 woningen een gelijktijdigheid hebben van 0,9, wordt de vermogensbehoefte als volgt bepaald:

Pmax voor één woning: 2,6 kW
gelijktijdigheid voor 100 woningen: 0,46
Pmax voor één warmtepomp: 5 kW
gelijktijdigheid voor 100 warmtepompen: 0,9
Pmax voor 100 woningen: 119 + 450 kW
vermenigvuldigingsfactor na 30 jaren met 1% groei per jaar: groeifactor = 1,0130 = 1,35
veiligheidsmarge: 10%
Pmax= (119 kW × 1,35 + 450 kW) × 1,1 = 672 kW
cos(φ) = 0,9
Smax,30 jr = 672 kW / 0,9 = 747 kVA
Eerstvolgende normtransformator: Snom = 1000 kVA
Bron:
https://phasetophase.nl/boek/boek_3_13.html
Vakman pur sang
pi_197929704
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 16:57 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Huh... de mijne staat toch bij min 8 lekker te pruttelen.
Verbruik is dan rond de 1500 Watt en hij levert 40-45 graden water.

Hij staat ingesteld dat ie als de COP slechter is dan 2 op de binnenunit over stapt.

(of eerste combineert geloof ik zelfs)
Ook dat is gewoon een instelling.

En dan nog als hij op de binnenunit draait dan hoeven de elementen toch niet continue aan?
Je krijgt dan 80 graden water. Als je huis eenmaal warm is slaan ze uit.
Ja mijne draait ook gewoon, ook bij -15C.
Alleen als de aanvoer temp niet binnen 3 uur gehaald wordt schakelt die elementen in met trappen van 3.
3,6,9 kW.
Het element schakelt een paar keer per dag bij nu.
Maar dat zag ik vanochtend pas dus moet nog even kijken naar de instellingen.
Vakman pur sang
  woensdag 10 februari 2021 @ 18:55:33 #199
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_197929920
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 18:40 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ja mijne draait ook gewoon, ook bij -15C.
Alleen als de aanvoer temp niet binnen 3 uur gehaald wordt schakelt die elementen in met trappen van 3.
3,6,9 kW.
Het element schakelt een paar keer per dag bij nu.
Maar dat zag ik vanochtend pas dus moet nog even kijken naar de instellingen.
Maar een paar keer per dag is toch geen 120kwh per dag?
Tot nooit .......
pi_197929922
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 10:36 schreef Speekselklier het volgende:
Ik heb de werkkamer inmiddels wel afgeschreven. Die ruimte is ongeisoleerd en aan een buitenmuur (zonder spouwmuur). In de tijd van de gas-CV was die ook al niet warm te krijgen (ook omdat de radiator wat krap bemeten was, het oog wil ook wat). Wel jammer dat ik daar sinds corona wel veel zit. Het is er nu 17 graden, met een vest aan goed te doen.
Ik kwam dit laatst tegen op internet en heb er zelf geen ervaring mee, maar dit lijkt mij een prima isolatiemateriaal om zonder veel ruimteverlies een kleinere ruimte zoals jouw werkkamer goed te isoleren. Misschien is het iets voor je.

https://isodun.nl/
pi_197929936
quote:
Dit klopt, dit ken ik ook, en is niet tegenstrijdig met wat ik schrijf.
Bij nieuwbouwhuizen met een collectieve verwarming of gasaansluiting wordt bv niet uitgegaan van een warmtepomp.
Die 1 kW per huis is inderdaad zonder veiligheidsmarge. Echter als voor langere tijd elkd huis meer dan 1kW vraagt gaat het ook mis.
Kijk maar naar je eigen automaten van 16A. Daar kan prima iets meer doorheen voor een bepaalde tijd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197930037
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 18:40 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ja mijne draait ook gewoon, ook bij -15C.
Alleen als de aanvoer temp niet binnen 3 uur gehaald wordt schakelt die elementen in met trappen van 3.
3,6,9 kW.
Het element schakelt een paar keer per dag bij nu.
Maar dat zag ik vanochtend pas dus moet nog even kijken naar de instellingen.
dat heb ik ook, en ik heb tot op heden nog niet gehad met mijn CV. Wel met tapwater.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197930045
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 18:55 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Maar een paar keer per dag is toch geen 120kwh per dag?
Nou schijnbaar wel!
Samen met de normale draaiuren WP, droger, wasmachine, kookplaat enz. En paar uur 9kw gaat hard natuurlijk.
Vakman pur sang
pi_197930158
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 18:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit klopt, dit ken ik ook, en is niet tegenstrijdig met wat ik schrijf.
Bij nieuwbouwhuizen met een collectieve verwarming of gasaansluiting wordt bv niet uitgegaan van een warmtepomp.
Die 1 kW per huis is inderdaad zonder veiligheidsmarge. Echter als voor langere tijd elkd huis meer dan 1kW vraagt gaat het ook mis.
Kijk maar naar je eigen automaten van 16A. Daar kan prima iets meer doorheen voor een bepaalde tijd.
Nou dat is wel tegenstrijdig met wat je zegt.
Het energiebedrijf houdt voortdurend onderhoud en toetst de belastingen van woningnetten.
Wordt een wijk vervangen of gaan de straten open en zijn de kabels oud dan wordt er opnieuw getoetst en een toekomst bestendige oplossing gekozen.

Ziet men grote toenames in een wijk kan een LS net met trafo bv aangepakt worden. En dan gelijk toekomstbestendig gemaakt worden.

Tevens is elke woning geschikt voor zijn piekbelasting, dat kan van 2,6 tot meer dan 12,5 kW zijn.
Mijn huis uit 1973 had bv een kabel liggen van 5x25mm2. Op een 3 fase meterbord. (Er zat maar 1 zekering in).
Dus verzwaren naar 3x25a was puur 3 zekeringen erin draaien en de meter vervangen.
Kan ook probleemloos 12,5 kW trekken.

Oudere hoogbouw is inderdaad uitgelegd op 1kW gemiddeld per woning op de trafo.
Maar dat is logisch want daar kan nauwlijks uitgebreid worden. Zit CV op blokverwarming en een airco WP mag daar gewoonweg niet.
Vakman pur sang
pi_197930214
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 19:10 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Nou dat is wel tegenstrijdig met wat je zegt.
Het energiebedrijf houdt voortdurend onderhoud en toetst de belastingen van woningnetten.
Klopt dat zijn ze ook verplicht
quote:
Wordt een wijk vervangen of gaan de straten open en zijn de kabels oud dan wordt er opnieuw getoetst en een toekomst bestendige oplossing gekozen.
Klopt ook inderdaad, zo vaak gebeurt dit niet, maar als het gebeurt dan wordt dit inderdaad getoetst. Voornameljk bij oudere wijken waar het op 800W per huis kan liggen wordt dit meestal vervangen.
quote:
Ziet men grote toenames in een wijk kan een LS net met trafo bv aangepakt worden. En dan gelijk toekomstbestendig gemaakt worden.
Dit snap ik niet helemaal, wat bedoel je hiermee?
quote:
Tevens is elke woning geschikt voor zijn piekbelasting, dat kan van 2,6 tot meer dan 12,5 kW zijn.
Mijn huis uit 1973 had bv een kabel liggen van 5x25mm2. Op een 3 fase meterbord. (Er zat maar 1 zekering in).
Dus verzwaren naar 3x25a was puur 3 zekeringen erin draaien en de meter vervangen.
Kan ook probleemloos 12,5 kW trekken.
Ik kan tot 17.25 kW probleemlos trekken, maar niet elk huis tegelijkertijd en dat bedoel ik. Dit kan tot 1 kW elk huis op hetzelfde moment, en dan gaan alarmbellen rinkelen.
quote:
Oudere hoogbouw is inderdaad uitgelegd op 1kW gemiddeld per woning op de trafo.
Maar dat is logisch want daar kan nauwlijks uitgebreid worden. Zit CV op blokverwarming en een airco WP mag daar gewoonweg niet.
Dit klopt ook, maar ik vraag me af wie en onder welke regelgeving mense in een oudere hoogbouw met koopwoning dit verbiedt? Staat dit dan in de VVE statuten?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197930294
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 19:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

Dit klopt ook, maar ik vraag me af wie en onder welke regelgeving mense in een oudere hoogbouw met koopwoning dit verbiedt? Staat dit dan in de VVE statuten?
Er is in Nederland niet veel bij wet geregeld.
Wel zijn er veel NL-NEN normen, dat is geen wetgeving.

Maar er is geen wet die iets verbiedt qua verbruik van de bewoners. In het geval met die kachels (heel dom van de WBV oost Brabant) werden er 3 kW E kachels uitgedeeld.
Dan kan het energie bedrijf “oproepen” om de kachels niet te gebruiken en anders de stroom niet te kunnen leveren. Veel meer kunnen ze dan niet maar een ieder zal begrijpen dat dit niet anders kan.
Vakman pur sang
pi_197930349
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 19:21 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Er is in Nederland niet veel bij wet geregeld.
Wel zijn er veel NL-NEN normen, dat is geen wetgeving.

Maar er is geen wet die iets verbiedt qua verbruik van de bewoners. In het geval met die kachels (heel dom van de WBV oost Brabant) werden er 3 kW E kachels uitgedeeld.
Dan kan het energie bedrijf “oproepen” om de kachels niet te gebruiken en anders de stroom niet te kunnen leveren. Veel meer kunnen ze dan niet maar een ieder zal begrijpen dat dit niet anders kan.
Was het oost brabant, ik dacht in apeldoorn in 2014? Maar goed, het incident was wel lang geleden, dat weet ik wel.
Maar ik kaart dit aan omdat je zei dat je veel vermogen trekt, en je netbeheerder zal dit niet leuk vinden. Doen meer mensen bij jouw in de straat dat dan kan dit dus echt wel tot problemen leiden. Het beheren en toetsen op verbruik zal niet leiden tot een vernieuwing van de kabels in de straat in een korte tijd mochten meer mensen bij jouw in de straat in 1 winter overstappen naar dezelfde warmtepomp.
Niet voor niets zijn sommige openbare laadpalen als begrenst en lobbyen netbeheerders om geen of mnider laadpalen te plaatsen in bepaalde gebieden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 10 februari 2021 @ 19:42:38 #208
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_197930714
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 18:55 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Ik kwam dit laatst tegen op internet en heb er zelf geen ervaring mee, maar dit lijkt mij een prima isolatiemateriaal om zonder veel ruimteverlies een kleinere ruimte zoals jouw werkkamer goed te isoleren. Misschien is het iets voor je.

https://isodun.nl/
dankje, dit kon ik niet.

ziet er goed uit.
Tot nooit .......
pi_197930741
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 19:42 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

dankje, dit kon ik niet.

ziet er goed uit.
Graag gedaan. Ik hoop dat je er wat aan hebt!
  woensdag 10 februari 2021 @ 19:50:33 #210
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_197930929
quote:
14s.gif Op woensdag 10 februari 2021 19:43 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Graag gedaan. Ik hoop dat je er wat aan hebt!
oei 50 euro ex per vierkante meter. Word nog even zoeken naar een verdienmodel.
Tot nooit .......
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')