Ik zet mijn boiler op 45 graden, dus ik heb hem wel nodigquote:Op zondag 7 februari 2021 13:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat weet je pas als je ze uit zet![]()
En of legionellarun nodig is laat ik in het midden, die discussie is ook al te vaak behandeld
Als je geen boilervat hebt, sowieso niet![]()
Ik heb 'm op 55 graden staan, dus de legionellarun duurt nooit zo lang.quote:Op zondag 7 februari 2021 13:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik zet mijn boiler op 45 graden, dus ik heb hem wel nodig
Ik heb dat eigenlijk nog nooit geoptimaliseerd, want ik verbruik nu rond de 6 kwh per legionellarun...quote:Op zondag 7 februari 2021 13:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb 'm op 55 graden staan, dus de legionellarun duurt nooit zo lang.
ok, daar zal ik eens naar kijken....quote:Op zondag 7 februari 2021 13:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Bij mij is dat een instelling, namelijk de invloed van de kamerthermostaat op de aanvoer temperatuur.
Bij mij op de binnenunit, maar ik heb een nefit enviline.quote:Op zondag 7 februari 2021 13:26 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ok, daar zal ik eens naar kijken....
Is dat op de warmtepomp of op de thermostaat?
Het was hier ook ongeveer 5 tot 7kWh per run.quote:Op zondag 7 februari 2021 13:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb dat eigenlijk nog nooit geoptimaliseerd, want ik verbruik nu rond de 6 kwh per legionellarun...
ja dat kost meer maar zou dan weer minder vaak moeten gebeuren...quote:Op zondag 7 februari 2021 13:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het was hier ook ongeveer 6 tot 7kWh per run.
Sinds ik de SWW temperatuur naar 55 graden heb gezet is het nog 4kWh.
Uiteraard kost het dagelijks (!) opwarmen van het vat nu wel meer.
[ afbeelding ]
De mijn staat op 45 graden.quote:Op zondag 7 februari 2021 13:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja dat kost meer maar zou dan weer minder vaak moeten gebeuren...
ik ga even bedenken hoe ik dat ga optimaliseren....
Ik geloof dat zo'n compressor rated is voor 100.000 start/stops.quote:Op zondag 7 februari 2021 13:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja dat kost meer maar zou dan weer minder vaak moeten gebeuren...
ik ga even bedenken hoe ik dat ga optimaliseren....
Het starten en stoppen van de compressor moet je ook meenemen, want dat bepaalt de levensduur van de compressor, die volgens mij duur is om te vervangen.
je hebt gelijk dat hoef ik dan niet mee te nemen.quote:Op zondag 7 februari 2021 13:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik geloof dat zo'n compressor rated is voor 100.000 start/stops.
Dat is over 15 jaar lang iedere dag 18,25x starten.
Maar daar kom je in de lente en zomer natuurlijk niet aan.
Dus 30x per dag kan dan makkelijk, in de koude maanden.
Klopt, het is sowieso een lastige som.quote:Op zondag 7 februari 2021 13:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
je hebt gelijk dat hoef ik dan niet mee te nemen.
ik kom uit dat 10 graden meer verwarmen mij 3,8 kwh per week kost
en volgens jouw getallen win ik 2-3 kwh per week als ik hem 10 graden warmer zet.
Bij mij wordt het elektrisch verwarmen en verwarmen op de wp gelijktijdig gestart.quote:Op zondag 7 februari 2021 13:38 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
De mijn staat op 45 graden.
Tijdens legionella-run gaat hij eerst naar 55 op de WP en dan laatste stukje met de elementen.
Nadeel bij mij, hij doet het snachts om 24u en niet als het zonnetje schijn en ik stroom-overschot heb.
Deze lente ga ik dat met domoticz wat netter regelen.
daar heb ik een keukeboiler voor, want de leidinglengte van mijn boiler naar de keuken is zo lang dat het te lang duurde voordat ik warm water kreeg (>30 seconden).quote:Op zondag 7 februari 2021 13:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik vind water van 55 graden fijn bij het afspoelen, afwassen, schoonmaken, etc.
ik wilde al zeggen het comfort van 55 graden is ook wel wat waard.quote:Op zondag 7 februari 2021 13:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, het is sowieso een lastige som.
Want een warmer vat betekent ook weer minder warm water verbruik (ivm mengen) tijdens douchen, etc.
En dan heb je nog stilstandsverlies, etc.
Ik ga het niet uitrekenen.
Ik vind water van 55 graden fijn bij het afspoelen, afwassen, schoonmaken, etc.
Valt hier mee, aanrecht ligt in verlengde van bijkeuken waar het boilervat staat, dus 3,5 meter leiding ongeveer.quote:Op zondag 7 februari 2021 13:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
daar heb ik een keukeboiler voor, want de leidinglengte van mijn boiler naar de keuken is zo lang dat het te lang duurde voordat ik warm water kreeg (>30 seconden).
Die berg zorgde waarschijnlijk wel voor de nodige extra defrosts.quote:Op zondag 7 februari 2021 10:17 schreef Revolution-NL het volgende:
Even wat graaf werkzaamheden uitgevoerd
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het gekke is eigenlijk dat het verbruik de laatste 2 dagen helemaal niet zo gek hoog is vergeleken met de eerdere dagen / weken.quote:Op zondag 7 februari 2021 19:47 schreef Ivo1985 het volgende:
Afgelopen 24 uur heeft de warmtepomp 20kWh verbruikt. Dat is inclusief 3kWh voor warm water. Ik ben zeer tevreden.
Toen het huis nog niet helemaal warmtepomp-ready was heb ik met minder extreem weer wel dagen gehad met 40kWh per 24 uur.
1892... We hebben een winnaar! (de mijne en nog een aantal anderen zijn jaren 30)quote:Op maandag 8 februari 2021 09:26 schreef stavromulabeta het volgende:
Mijn CV-ketel is ongeveer aan het eind van zijn levensduur.
Ik heb een oud huis (1892) maar ik stook de hele winter al op maximaal 45 graden aanvoertemperatuur. Mits de buren thuis zijn, gaat dat meestal prima. Dus een warmtepomp zou moeten kunnen.
Maar ik zit wel met een aantal vragen:
• Lukt het met alleen een warmtepomp of moet een hybride-systeem?
• Welk vermogen?
• Moet er iets in mijn hoofdzekering aangepast worden?
• Moet er een nieuwe kabelweg komen (er is een aparte groep naar mijn CV-ketel, is dat voldoende? Of moet het 3-fase zijn?)
Als ik met alleen een warmtepomp uit kan, zit ik nog wel met het douchewater (koken en warm water in de keuken is al elektrisch). Wat zijn daar realistische mogelijkheden voor? Het is een oud huis, houten vloeren, geen constructieberekeningen, dus ik ben wat huiverig om ineens een apparaat van 300 kg in het CV-ketelhok neer te zetten.
Qua ruimte: Ik heb het hok waar nu de CV-ketel in hangt (ongeveer 0,5 m x1 m), eventueel kan ik nog een vergelijkbaar hok vrij maken. Daarboven zit ongeveer 15 m2 plat dak waar spullen op kwijt kunnen.
Wat bedoel je? Had je 60 graden water van de WP of zo? en dat bij -8?quote:Op maandag 8 februari 2021 09:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
Mijn warmtepomp is in storing omdat hij mijn aanvoerwater te warm heeft gemaakt zonder elektrische verwarming. Ik wist niet dat dat ook nog kon.
Het was ook al vreselijk heet in huis, ik heb mijn ramen maar open gezet.
Een wp stookt op buitentemperatuur. De aanvoer cv wordt afhankelijk can de buitentemperatuur geregeld en is niet constant.quote:Op maandag 8 februari 2021 09:26 schreef stavromulabeta het volgende:
Mijn CV-ketel is ongeveer aan het eind van zijn levensduur.
Ik heb een oud huis (1892) maar ik stook de hele winter al op maximaal 45 graden aanvoertemperatuur. Mits de buren thuis zijn, gaat dat meestal prima. Dus een warmtepomp zou moeten kunnen.
Maar ik zit wel met een aantal vragen:
• Lukt het met alleen een warmtepomp of moet een hybride-systeem?
• Welk vermogen?
• Moet er iets in mijn hoofdzekering aangepast worden?
• Moet er een nieuwe kabelweg komen (er is een aparte groep naar mijn CV-ketel, is dat voldoende? Of moet het 3-fase zijn?)
Als ik met alleen een warmtepomp uit kan, zit ik nog wel met het douchewater (koken en warm water in de keuken is al elektrisch). Wat zijn daar realistische mogelijkheden voor? Het is een oud huis, houten vloeren, geen constructieberekeningen, dus ik ben wat huiverig om ineens een apparaat van 300 kg in het CV-ketelhok neer te zetten.
Qua ruimte: Ik heb het hok waar nu de CV-ketel in hangt (ongeveer 0,5 m x1 m), eventueel kan ik nog een vergelijkbaar hok vrij maken. Daarboven zit ongeveer 15 m2 plat dak waar spullen op kwijt kunnen.
De wp heeft mijn water warmer gemaakt dan gevraagd.quote:Op maandag 8 februari 2021 09:45 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Wat bedoel je? Had je 60 graden water van de WP of zo? en dat bij -8?
nou opwarmen met 25 graden bij 5 graden. Jij bent wel heel somber. 45 graden om op te warmen (25 om op temperatuur te houden) is voor een WP geen enkel probleem.quote:Op maandag 8 februari 2021 09:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Een wp stookt op buitentemperatuur. De aanvoer cv wordt afhankelijk can de buitentemperatuur geregeld en is niet constant.
Kan je je huis opwarmen met 25 graden aanvoer met 5 graden buiten? Zo niet, dan is je huis niet geschikt omdat de wp dan vreselijk inefficient werkt.
Zeker maar als je 45 aanvoer nodig hebt bij 5 buiten, wat voor aanvoer krijg je dan bij -5 buiten?quote:Op maandag 8 februari 2021 10:03 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
nou opwarmen met 25 graden bij 5 graden. Jij bent wel heel somber. 45 graden om op te warmen (25 om op temperatuur te houden) is voor een WP geen enkel probleem.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |