Ja nou zie ik het. Is een aparte ruimte.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hij hangt juist achter de garage, bijna achteraan op m'n terrein. Een mooiere plek is er niet want het is op 3 meter van de achterkant van m'n tuin.
Warmtepomp installatie zelf staat in de garage.
Dit is de voorkant van de garage, door die 4 loze leidingen liggen de geïsoleerde CV-buizen naar de woning toe + die voor het boilervat.
Ik heb het zelf zo aangevraagd.
Als je helemaal naar de achterkant in de garage kijkt, zie je 2 raampjes. Daar hangt hij tussenin.
[ afbeelding ]
Klopt, het heeft wel wat extra gekost om het zo te krijgen maar ik was toch bezigquote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja nou zie ik het. Is een aparte ruimte.
Ohja jij woonde in een eenkamerflatje.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:41 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik verwarm met lucht/lucht, als echt moet kan de stadsverwarming nog aan maar dat is een principiële no-go.
Ja ik ook. Voor het geld verdienen hoef je het niet te doenquote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, het heeft wel wat extra gekost om het zo te krijgen maar ik was toch bezig
Moet zeggen dat ik het ook gewoon leuk om te "pionieren" met een warmtepomp en wat ervaringen te delen.
Hier in de wijk heb je toch wel vaak dat je even een praatje maakt tijdens het gras maaien en voor je het weet sta je weer met iemand bij de hele installatie langs te gaan en uit te leggen wat het is, wat het doet, etc.
quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:48 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ohja jij woonde in een eenkamerflatje.
Dan klopt de berekening niet.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:50 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]![]()
Niet echt, volgens de berekeningen is mijn installatie behoorlijk undersized echter doordat het recente nieuwbouw is, krijg ik de gehele woning er tot nu toe prima mee op temperatuur zonder concessies te doen aan het comfort
Als je het komende dagen warm kunt houden, dan zeg je die stadsverwarming toch zeker wel op?quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:41 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik verwarm met lucht/lucht, als echt moet kan de stadsverwarming nog aan maar dat is een principiële no-go.
Mijn SWW heb ik nog via de stadsverwarming lopen, voor vastrecht en warmte voor SWW betaal ik nu 30 euro p/mnd dus die business case wordt erg lastig. Overigens wel een goede reden voor de WAF om de PV op te waarderen naar 10kWpquote:Op zaterdag 6 februari 2021 22:31 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je het komende dagen warm kunt houden, dan zeg je die stadsverwarming toch zeker wel op?
LOL precies in de luwte is juist een sneeuwduin ontstaan waar de unit nu in staat. Straks maar even het garage dak op.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:37 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik heb het geluk dat de unit precies in de luwte tegen de zijgevel staat, ik ben benieuwd of we het warm houden de komende dagen.
als dat zo is zou ik dat doen, maar de ventilator blaast ook wel de sneeuw weg als het ervoor ligt. Bij mij is dat in ieder geval nog niet zo.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 19:55 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Moet je de buitenunit ook sneeuwvrij houden? D.w.z.voorkomen dat er een berg sneeuw tegenaan ophoopt. Ik heb volgens mij wel eens gezien dat TheFreshPrince zijn buitenunit hoger op beugels op de muur heeft hangen.
Hier zijn sneeuwduinen tot bijna een meter en sommige plekken ligt geen sneeuw.quote:Op zondag 7 februari 2021 09:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het vriest buiten, binnen is het warm.
Sneeuw is niet noemenswaardig, het begon pas om half 9 te sneeuwen en het is vooral stuifsneeuw.
Als we 3cm halen is het veel
ik kan mijn airco buitenunits niet eens meer zienquote:Op zondag 7 februari 2021 10:17 schreef Revolution-NL het volgende:
Even wat graaf werkzaamheden uitgevoerd
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier nietquote:Op zondag 7 februari 2021 10:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hier zijn sneeuwduinen tot bijna een meter en sommige plekken ligt geen sneeuw.
Ah, als ik dat zie dan ben ik wel blij met de "twin towers" onder de WPquote:Op zondag 7 februari 2021 10:17 schreef Revolution-NL het volgende:
Even wat graaf werkzaamheden uitgevoerd
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zolang er geen vliegtuigen invliegen.....quote:Op zondag 7 februari 2021 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ah, als ik dat zie dan ben ik wel blij met de "twin towers" onder de WP
Ja, 18,5 naar 20,5 is wel een kluifquote:Op zondag 7 februari 2021 12:49 schreef Speekselklier het volgende:
Het is nu buiten -6 en ik draai nu net de thermostaat van 18.5 (nacht) naar 20.5 . Nu schakelt hij de buitenunit aan en één element van de binnenunit. (2kw hij vraagt nu 60 graden water).
Mijn conclusie: onder de -5 dus geen nachtverlaging meer, het vermogen op te warmen wordt dan wat krap.
p zich geen probleem natuurlijk, nachtverlaging bij vorst is bij WP altijd dubieus. De nacht is hij op de buitenunit prima doorgekomen, zelfs in de nachtstand (vermogen 50%)
misschien maar eens aanpassen.nachtverlaging was pre-corona. 06u de deur uit en om 19u weer thuis.quote:Op zondag 7 februari 2021 13:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, 18,5 naar 20,5 is wel een kluif
Hier maar een half graadje nachtverlaging. Ik noem het "dagverhoging".
je hebt je aanvoer temperatuur ook wel aardig hoog staan, bij mij is dat 45 graden bij -10 buiten.quote:Op zondag 7 februari 2021 12:49 schreef Speekselklier het volgende:
Het is nu buiten -6 en ik draai nu net de thermostaat van 18.5 (nacht) naar 20.5 . Nu schakelt hij de buitenunit aan en één element van de binnenunit. (2kw hij vraagt nu 60 graden water).
Mijn conclusie: onder de -5 dus geen nachtverlaging meer, het vermogen op te warmen wordt dan wat krap.
p zich geen probleem natuurlijk, nachtverlaging bij vorst is bij WP altijd dubieus. De nacht is hij op de buitenunit prima doorgekomen, zelfs in de nachtstand (vermogen 50%)
Dat verzint hij nu zelf. Normaal is het ook maar iets van 40-45 graden. Ik heb altijd de indruk dat hij het bij mij met 1 uur op temperatuur probeert te krijgen.quote:Op zondag 7 februari 2021 13:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
je hebt je aanvoer temperatuur ook wel aardig hoog staan, bij mij is dat 45 graden bij -10 buiten.
van 18,5 naar 20,5 graden mag 4 uur duren trouwens....
Dan heb je regeling op je thermostaat hoog staan. Die kan je ook lager zetten of uit zetten.quote:Op zondag 7 februari 2021 13:10 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Dat verzint hij nu zelf. Normaal is het ook maar iets van 40-45 graden. Ik heb altijd de indruk dat hij het bij mij met 1 uur op temperatuur probeert te krijgen.
Ik ben nu een uur verder en het is inderdaad 20.5.quote:Op zondag 7 februari 2021 13:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dan heb je regeling op je thermostaat hoog staan. Die kan je ook lager zetten of uit zetten.
Als ik weet dat de warmtepomp bij -10 mijn huis warm houd zet ik ze ook uit.quote:Op zondag 7 februari 2021 13:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb het element voor verwarmen uit staan, moet niet nodig zijn.
Alleen tijdens de legionellarun komt hij er bij.
Dat weet je pas als je ze uit zetquote:Op zondag 7 februari 2021 13:20 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Als ik weet dat de warmtepomp bij -10 mijn huis warm houd zet ik ze ook uit.
Legionellarun heb ik niet nodig.
Ik denk dat ik de elementen maar even uit zet. is een stekkertje, dan kijk ik wat er gebeurt.quote:Op zondag 7 februari 2021 13:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat weet je pas als je ze uit zet![]()
En of legionellarun nodig is laat ik in het midden, die discussie is ook al te vaak behandeld
Als je geen boilervat hebt, sowieso niet![]()
Bij mij is dat een instelling, namelijk de invloed van de kamerthermostaat op de aanvoer temperatuur.quote:Op zondag 7 februari 2021 13:14 schreef Speekselklier het volgende:
Voor mijn gevoel zit er bij mij een verschil tussen opwarmen volgens programma of een slinger aan de thermostaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |