Nou hebben wij wel een grondgebonden warmtepomp, dus een ander verhaal en ik weet niet hoe een luchtpomp dat doet en in hoeverre je daar een buffervat voor nodig hebt, maar met een bad lijkt het me sowieso handig als je genoeg water op temperatuur hebt om het te kunnen vullen.quote:Op woensdag 21 juli 2021 23:08 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wij hebben straks ook echt een big ass baddus dit is wel een hele nuttige post.
Tis bijna zo , the bigger the better.quote:Op woensdag 21 juli 2021 23:08 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wij hebben straks ook echt een big ass baddus dit is wel een hele nuttige post.
Een buffervat is niet altijd nodig, zeker niet als je kiest voor een lucht/water warmtepomp welke eigenlijk allemaal invertertechniek gebruiken. Die kunnen de afgifte heel goed regelen waardoor je vloer genoeg buffer is om lange runs te maken.quote:Op woensdag 21 juli 2021 22:45 schreef Seven. het volgende:
OK1 leverancier laten we los
(blij dat ik de vraag gesteld heb).
Voor wat betreft warmtepompen. Het moet een lucht/water warmtepomp worden. Iemand een aanrader hoe/waar ik uit kan rekenen hoe groot ons buffervat moet zijn?
Heb er nooit van gehoord.. het lijkt me wel mogelijk an sich maar aangezien multi split al maar een beperkte afzetmarkt kent is het wellicht commercieel minder interessant?quote:Op woensdag 21 juli 2021 23:52 schreef Fer het volgende:
Zijn er eigenlijk als multisplit systemen waar je op een buitenunit bijvoorbeeld 2 lucht binnenunits plaatst en 1 water binnenunit?
Een lucht/(lucht/water) systeem?
Op een lucht water systeem zit nog een subsidiequote:Op donderdag 22 juli 2021 00:24 schreef tux87 het volgende:
[..]
Heb er nooit van gehoord.. het lijkt me wel mogelijk an sich maar aangezien multi split al maar een beperkte afzetmarkt kent is het wellicht commercieel minder interessant?
Je kunt wel met fancoil oplossingen werken zodat je ook serieus condenserend kan koelen. Als het je om koelen gaat..
Ik heb een monoblock. 5 kw en die kan prima mijn jaren30 huisverwarmen.het niet hebben van een stek heeft mij overtuigd van een monoblock. Tevens maken ze minder herrie en zijn efficienter dan een split.quote:Op donderdag 22 juli 2021 00:23 schreef tux87 het volgende:
[..]
Een buffervat is niet altijd nodig, zeker niet als je kiest voor een lucht/water warmtepomp welke eigenlijk allemaal invertertechniek gebruiken. Die kunnen de afgifte heel goed regelen waardoor je vloer genoeg buffer is om lange runs te maken.
Daar gaat het eigenlijk om, energie opslaan in de buffer is maar beperkt. Dat is wel wat vaak gedacht wordt. Daar overbrug je geen bewolkte dagen mee. Als je de pomp goed kiest qua vermogen en daarbij vooral het minimum vermogen goed in de gaten hebt kan het prima zonder buffer.
Dat geeft weer ruimte voor een grote boiler, iets dat je met een gezin nodig hebt 300 liter is nog geen riante boiler, die gaat echt wel leeg als iedereen wil douchen. Je moet het niet vergelijken met een klassieke elektrische boiler die 120l water van 85 graden maakt. Een warmtepomp maakt tapwater van ca 55 graden, dus je mengt minder koud water bij.
Een hele aardige optie, vaak onderbelicht is een monobloc warmtepomp. Dit is de goedkoopste uitvoering, alles staat buiten. Ik heb daarmee echt hele goede resultaten gehaald in een jaren '60 woning die vergelijkbaar is aangepakt als jullie woning. Een 23kw CV ketel is vervangen door een 5kw monobloc van Panasonic. Die draait heel rustig lange runs van 11/12 uur, de hele woning op 21c. Bij -10 buiten draait hij natuurlijk wat steviger maar dan nog blijft het binnen de perken met lawaai. De kosten zijn (vooral bij shoppen in het buitenland) erg laag. Een 5kw pomp koop je al voor 2900¤, daar komt dan nog boiler en leidingwerk etc bij. Maar je kan dan rond de 5k klaar zijn. Als je een installateur bereid kan vinden om een deel van het werk te doen of een bonnetje kan ritselen dan is er ook nog subsidie.
Installatie is eenvoudig, CV leidingen en stroom naar buiten brengen en aansluiten. Met een boiler komt daar wat complexiteit bij met een driewegklep. Maar nog steeds geen rocket science. En je hoeft niet te sleutelen aan het koudemiddel circuit, want dat is af fabriek al kant en klaar in de unit ingebouwd.
Geluidsoverlast is wel een ding bij warmtepompen. Bij mij ging het servies bij de buren in hun keukenkast rinkelen, toen die op mijn dak stond. Mijn dak trilde ook toen mee. Deze heb ik verplaatst naar de grond en bu nergens last van.quote:Op donderdag 22 juli 2021 15:20 schreef Seven. het volgende:
Monobloc vinden we een hele goeie optie! Alleen ik zou die liefst op het dak willen ploffen, m'n man wil 'm achterin de tuin of onder het balkon maar dan staat 'ie heel dicht bij ons slaapkamer raam. We kunnen daar wel evt een wandje voor zetten. Via het dak kunnen we een hele korte route naar een buffervat realiseren (1 verdieping lager recht naar beneden). Maar de buren die hebben een dakopbouw met 2 slaapkamers dus ik ben wel bang voor geluidsoverlast.
En uiteraard willen we dit laten installeren.
Wat je vaak ziet, vooral bij mensen met een grote tuin is toch een split opstelling. De koudemiddelleidingen mogen vrij lang zijn. Via een ondergrondse beschermslang helemaal naar de achterzijde van de tuin, waar niemand wat hoort of ziet.quote:Op donderdag 22 juli 2021 15:20 schreef Seven. het volgende:
Monobloc vinden we een hele goeie optie! Alleen ik zou die liefst op het dak willen ploffen, m'n man wil 'm achterin de tuin of onder het balkon maar dan staat 'ie heel dicht bij ons slaapkamer raam. We kunnen daar wel evt een wandje voor zetten. Via het dak kunnen we een hele korte route naar een buffervat realiseren (1 verdieping lager recht naar beneden). Maar de buren die hebben een dakopbouw met 2 slaapkamers dus ik ben wel bang voor geluidsoverlast.
En uiteraard willen we dit laten installeren.
Somsquote:Op donderdag 22 juli 2021 14:59 schreef Lospedrosa het volgende:
@:Freshprince heb jij een fatsoenlijk verhaal?
Tsja, keuzesquote:Op donderdag 22 juli 2021 18:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou men prevaleert hier een monoblock.
We hebben nog geen beslissing genomenquote:Op donderdag 22 juli 2021 18:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Snel vervangen is natuurlijk relatief. Als je op dat moment geen f-gassen monteur kan krijgen of R32 is toevallig in de ban of schaars, duurt het weer langer.quote:Op donderdag 22 juli 2021 18:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat je vaak ziet, vooral bij mensen met een grote tuin is toch een split opstelling. De koudemiddelleidingen mogen vrij lang zijn. Via een ondergrondse beschermslang helemaal naar de achterzijde van de tuin, waar niemand wat hoort of ziet.
Binnen een hydrobox. Dat is maar een klein kastje met driewegklep. Een buffervat voor de CV zijde van 100-200L en een warmwatervoorraadvat van 300-600L.
De Mitsubishi Electric split opstelling met zubadan compressor techniek (gegarandeerde 100% vermogen bij -15) en vermogen tot -25C.
Monoblock heeft nu eenmaal een slechter rendement.
En kans op bevriezing van leidingen
Voordeel van split is dat je ook het buitendeel snel kan vervangen bij storing.
Verder zou je voor je grote bad/douche altijd voldoende waterdruk kunnen hebben met een Grundfos Scale frewuentiegeregelde ophoogpomp voor sanitair water. Die gaat tot 6 bar. Hebben wij ook en je megabad zit in een paar minuten vol!
[ afbeelding ]
Nou niet helemaal waar, ik heb bv gewoon een 2e buitendeel met R32 staan, als het nodig is kan ik die binnen 2 uur vervangen incl vaccumeren.quote:Op donderdag 22 juli 2021 19:53 schreef Fer het volgende:
[..]
Snel vervangen is natuurlijk relatief. Als je op dat moment geen f-gassen monteur kan krijgen of R32 is toevallig in de ban of schaars, duurt het weer langer.
Jemigquote:Op donderdag 22 juli 2021 19:56 schreef Lospedrosa het volgende:
Heb ook een reserve pomp, driewegklep en hoofd electronica print liggen.
Ohja en ons huis heeft ook nog split lucht/lucht units die eventueel ook kunnen verwarmen..
Op die manier kun je ook een 2e monoblock stand-by hebben natuurlijk. Paar kraantjes in de cv leiding omdraaien en je stookt zo op het 2e blockquote:Op donderdag 22 juli 2021 19:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou niet helemaal waar, ik heb bv gewoon een 2e buitendeel met R32 staan, als het nodig is kan ik die binnen 2 uur vervangen incl vaccumeren.
En we hebben een grote electrische boiler als backup voor warmwater.
In het CV vat zit een 12KW e element voor als het echt moet.
Wou nogal zekerheid hebben.
N+1 altijd goed!quote:Op donderdag 22 juli 2021 22:57 schreef Fer het volgende:
[..]
Op die manier kun je ook een 2e monoblock stand-by hebben natuurlijk. Paar kraantjes in de cv leiding omdraaien en je stookt zo op het 2e block
Trouwens kan dat niet echt, want water in je unit bevriest en dan zou je de backup verwarming altijd aan moeten hebben staan onder de 2Cquote:Op donderdag 22 juli 2021 22:57 schreef Fer het volgende:
[..]
Op die manier kun je ook een 2e monoblock stand-by hebben natuurlijk. Paar kraantjes in de cv leiding omdraaien en je stookt zo op het 2e block
Nou nou, niet zo negatief. Een monobloc heeft zeker ook nadelen. Maar in een klusforum wilde ik mijn ervaring even delen. Met de subsidie was het twee jaar geleden zo goedkoop dat ik er eigenlijk geen ketel voor kon kopen.quote:Op donderdag 22 juli 2021 18:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |