abonnement Unibet Coolblue
pi_194446993
Hoi allemaal!
Ik ben een 21-jarige psychologiestudent die (als het goed is) volgend jaar haar bachelordiploma behaald heeft. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de studie Biologie, maar heb dit destijds niet gekozen omdat ik niet het juiste vwo-profiel had en aangezien ik blij was met mijn keuze voor psychologie heb ik toen niet nog deelcertificaten voor de beta-vakken gehaald. Nog altijd ben ik blij met mijn keuze voor psychologie, maar ik ben er wel achter gekomen dat ik alle biologische en wiskundige vakken toch wel erg leuk vind en dat ik toch graag de studie biologie wil studeren (hoewel ik begrijp dat je het niet met elkaar kunt vergelijken). Ik maak wel mijn studie Psychologie af, zodat ik in ieder geval een bachelordiploma heb.

Als ik biologie wil studeren zou dat in België kunnen, aangezien je daar met alle vwo-diploma's toegelaten wordt. Dit is een optie die ik graag verder wil onderzoeken. Maar er komen wel een aantal vragen in me op. Als voorbereiding op de studie zal ik dan wel cursussen in de beta-vakken volgen, omdat ik toch bang ben dat ik anders het niveau niet aankan. De studie die ik nu doe gaat me goed af, maar biologie is natuurlijk wel wat anders dan psychologie (aangezien ik op de middelbare school dus geen beta-vakken heb gekozen, bij biologie meer practica enz.). Daar komt nog bij dat ik op kamers zou moeten als ik in Belgie ga studeren en ik woon nu nog thuis. Dus dan zou ik én een nieuwe studie beginnen (waarvan ik dus niet zeker weet of ik het aankan), én in een ander land wonen waar ik niemand ken én zelfstandig moeten wonen. Het lijkt me allemaal nogal veel, maar ik ben wél ontzettend gemotiveerd om voor die studie te gaan.

Heeft iemand van jullie misschien ervaring met de studie biologie (in nederland of België, en dan specifiek in Leuven, aangezien ik dan daar wil studeren)?. Of heeft iemand misschien een advies? Alvast heel erg bedankt!!
Als er iets niet duidelijk is, geef ik graag toelichting!

Liefs,
Saro228
pi_194498593


[ Bericht 100% gewijzigd door Philizz op 11-08-2020 02:25:08 (test) ]
Zweverig onderschrift.
pi_194613778
Ik heb geen ervaring met de studie Biologie, maar ik studeer zelf in Antwerpen (Diergeneeskunde).

Het schoolsysteem is wel anders; vaak sterker gericht op de theoretische kennis, veel meer stampwerk, echt veel dingen van buiten leren die je in NL waarschijnlijk even zou opzoeken. (Een BINAS kennen ze niet, om maar iets te noemen ;) ) Het komt op mij ook allemaal wat 'schoolser' over. Meer aan het handje wel. In sommige richtingen zijn ze er wel hard mee bezig om meer praktijklessen in te voeren. Of meer projecten ook buiten de collegezalen, op bedrijven. Ik heb het idee dat ook vooral dat laatste al wel meer in Nederland gebeurt.

En wat ik zelf enigszins ervaar en ook begreep van een (Vlaamse) studiegenote die wel in Leuven heeft gestudeerd, is de omgang tussen professoren en studenten wel echt heel anders dan in Nederland. Er is veel meer hiërarchie, en veel minder interactie in de lessen. Vragen durven stellen is niet echt typisch Vlaams, en even in de pauze naar een prof toelopen om nog iets na te vragen was bij haar richting (Biomedische Wetenschappen) al helemaal ongekend.

Ik merkte dat in Antwerpen ook al wel, maar ik zit dan in een richting waar meer dan 50% nog Nederlands is, dus de proffen zijn 'ons' en onze 'assertiviteit' wel wat meer gewend waardoor veel van hen juist wel meer aansturen op meer interactie in de lessen. (Maar het zijn dan wel 9 van de 10x Nederlanders die antwoorden op een vraag, en dat kan ook gerust 5 minuten duren voordat iemand (meestal iemand die wel klaar is met het wachten, zoals ik) dan eens een poging doet. )

Niet dat de professoren onaardig zijn hoor, of onbenaderbaar; hier in Antwerpen zijn het meer de studenten die erg terughoudend zijn. Wel iets om even in je achterhoofd te houden. Zeker in Leuven, waar gewoon al minder Nederlanders zitten.

Maar goed, ik heb het prima naar mijn zin. De studielast is wel heel hoog, ik weet niet hoe dat voor Biologie zit, maar het Belgische systeem is zover ik een beetje doorkrijg gewoon erg veeleisend. Iedereen wordt op de uni toegelaten, maar zeker niet iedereen haalt de studie.

Ik zou zeker zorgen dat je nog wat cursussen volgt: (organische) chemie en fysica zijn in diverse richtingen in elk geval op de UAntwerpen echt enorme struikelblokken voor velen. Heeft vooral met de enorme hoeveelheid in de vaak behoorlijk korte tijd te maken. Niet eens per se de moeilijkheidsgraad van de stof zelf. En het helpt niet dat veel uni's maar 2x per jaar examens houden (januari en juni) , en 1x per jaar herkansingen (augustus). Dus dat betekent een half jaar aan studiepunten in 1x proberen te halen. Herkansingen zijn hier dus vrij standaard; je houdt dan helaas wel weinig zomer over. En als de examens in januari net zo vallen als bij mij; je kerstvakantie kun je op je buik schrijven.

De voordelen? Studeren zelf is goedkoop; 1000 euro collegegeld per jaar, en je betaalt per vak dat je opneemt, dus dat kan ook minder zijn. (Natuurlijk wel de kosten van een 'kot' (kamer) erbij. ). En voor dat geld krijg ik echt belachelijk veel contacturen.

Daarbij, (ik kan niet voor Leuven spreken, of andere richtingen, maar in elk geval in mijn geval): de kwaliteit is erg goed. Ze leggen de lat voor ons studenten hoog, maar ook voor zichzelf. Dus ik durf wel te stellen dat ik echt bizar veel en grondig leer. :)

Verder heeft België natuurlijk het beste bier, en op zich ben je (met een auto) snel heen en weer, als je een weekendje naar Nederland wil.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')