Vertaald uit
dit artikel met google translate
Damien Touzé: “We zijn op zoek naar vermaak ten koste van onze veiligheid! "De 24-jarige Norman-renner Damien Touzé (Cofidis) werd woensdag tijdens de eerste etappe van de Ronde van Polen gevangen in de verschrikkelijke val. Fabio Jakobsen (Deceuninck-Quick Step), door Dylan Groenewegen ingepakt in de barrières, lijdt aan meerdere verwondingen, alle botten in zijn gezicht zijn gebroken en hij is in een kunstmatige coma geplaatst. De Fransman heeft een drievoudige breuk die openstaat voor de wijsvinger. Ouest-France bereikte hem aan de telefoon, terwijl hij nog in het Katowice ziekenhuis lag.
Damien Touzé, hoe gaat het?
Het is pijnlijk, het is niet duidelijk ... ik heb een driedubbele breuk open aan mijn wijsvinger, ik heb brandwonden over mijn hele lichaam, blauwe plekken in mijn bekken. Ik heb gisteravond mijn hand geopereerd, hier is het ...
Welke afbeeldingen bewaar je van de sprint van woensdag?
De sprint ging erg snel, het was vals plat naar beneden. Ik was gefocust op mijn sprint, ik keek niet voor me uit naar het duel tussen Jakobsen en Groenewegen, maar op een gegeven moment keek ik op en zag Jakobsen tegen de zijhekken botsen. Destijds vroeg ik me af waarom, ik zag niet wat er eerder was gebeurd, ik dacht bijna dat hij een moment van onoplettendheid had gehad na de lijn en dat hij dat was 'werd de barrières alleen genomen. Ik had net tijd om de barrières te zien die op me terugkwamen, ze waren onmogelijk te vermijden, en ik viel erop ...
Was je geschrokken ?
Ik had niet veel tijd, het ging zelfs heel snel. Ik zie mezelf op de grond, met mijn vinger open, ik voelde mijn hand niet meer te veel ... Maar toen ik erachter kwam wat er met Fabio was gebeurd, toen ik de beelden zag en ontdekte dat het serieus was voor hem maakte dat me al snel relativeren. Ik voel me bijna geluk, plotseling.
Was het een te gevaarlijke sprint?
Er waren al heel wat crashes eerder geweest ... Gisteren voelde ik voor de finale dat het zenuwachtig was. Waarom ? Omdat we voor het eerst in het peloton zaten toen we maandenlang bijna helemaal alleen hadden gelopen. Er was ook de mentale vermoeidheid die sneller aanwezig was omdat het weer ons herstel was. Tel daar de 200 terminals in de benen bij op, en het feit dat er aan het einde van het contract ook veel lopers zijn, dat hielp allemaal niet ...
Wat een probleem vormt, zijn deze barrières die niet zijn opgelost ...
Ja. We kunnen dit najaar vergelijken met de botsing tussen Cavendish en Sagan in de Tour de France van 2017. We kunnen zien dat de barrières destijds niet bewogen, ze waren opgelost. Daar zaten ze donderdag los, en we zagen het resultaat… Hij crashte aan de andere kant, het was super gevaarlijk. Wat ik ook niet begrijp, is waarom ze daar barrières hadden opgeworpen als er geen toeschouwers waren! De International Cycling Union (UCI) legt boetes op die op plaatsen worden gegooid waar het niet hoort, maar het zou er beter aan doen om ervoor te zorgen dat de specificaties van de races worden gerespecteerd, dat de veiligheid daar is verzekerd!
Hoe zou u de houding van Dylan Groenewegen kwalificeren?
Ongezond. Hij verschuift, we zien het. En daar pakt hij dat hij aan de kant wordt getrokken, en realiseert zich dat hij niet gaat winnen, en alsjeblieft… Hij houdt absoluut zijn lijn niet, dat hoeft hij nooit te doen! In een sprint op een vals plat bergop kan het gebeuren dat je een beetje gerespecteerd moet worden, maar nooit in dergelijke omstandigheden, onderaan, op een vals plat naar beneden. Daar heb je in zo'n sprint geen plezier mee. We waren allemaal online donderdag, alleen hij doet de fout ... Het is jammer, hij heeft een vreselijke slag gemaakt, hij zal een straf moeten laten vallen ...
Precies, jij bent een van de geblesseerde lopers in deze sprint, waar wacht je nog op als sanctie? Ik hoop dat het dik wordt, om hem twee keer na te denken, maar ook om iedereen aan het denken te zetten. Als een duwtje in een sprint net eindigt in een race-diskwalificatie, zullen hardlopers niet onder de indruk zijn. Maar als er een zware sanctie is voor een opzettelijke overtreding, dan zal dat iemand aan het denken zetten ... Als een speler in het voetbal een rode kaart neemt voor een opzettelijke overtreding, moet hij verschillende schorsingswedstrijden nemen, het moet hetzelfde zijn. Ik ben geen rechter, maar een commissie zal hem zwaar moeten sanctioneren.
Heeft Dylan Groenewegen in het peloton de reputatie een "gevaarlijke" sprinter te zijn?
Hij laat niet los, zullen we zeggen. Het heeft de neiging vies te schrobben, ja. Hoe dan ook, het zijn vaak dezelfde namen die opduiken ...
Zijn de sprints "spannender" dan voorheen?
Ja, het is heter. Op 50 kilometer van de finish begint het al te wrijven. Voordien startte het slechts 20 kilometer van het doel, er waren maar een paar sprintertreinen. Daar is het niveau aangescherpt, er zijn minstens vijf sets teams die zichzelf willen opdringen ... En ik heb het niet over de infrastructuren die zijn geëvolueerd. Er zijn meer rotondes, meer gerichte eilanden, meer verkeersdrempels…. En de headset speelt ook. Omdat de richtlijnen van de sportdirecteuren “jezelf op die en die plek plaatsen, etc. ", Iedereen heeft ze, en onvermijdelijk is er op deze plaatsen geen plaats voor iedereen ...
Voel je je vandaag veilig in wielerwedstrijden?
Eerlijk gezegd heb ik de indruk dat we vooral op zoek zijn naar het spektakel, ten koste van de veiligheid van de renners. We zien dingen steeds beperkter, bochten 100 meter van een sprint finish, schandalige rotondes geplaatst in de finale ... Zie barrières wegvliegen, zo, pfff ... Het is onze veiligheid, wanneer zelfde ! Het is aan de UCI om ervoor te zorgen dat de organisatoren hun instructies opvolgen. En nogmaals, terugkomend op donderdag, hadden we bijna geluk dat er geen publiek was achter die barrières die niet waren gezet! Dit ongeval moet als een les dienen om dat te veranderen. Donderdag kwam het circuit meerdere keren langs tramsporen. Als het had geregend, zou het een bloedbad zijn geweest ... We voelen ons niet veilig op zulke sporen. We kunnen niet spelen met onze veiligheid, vooral op dit moment, met wat de ziekenhuizen hebben doorstaan ...
Wanneer ga je terug naar Frankrijk?
Morgen (zaterdag) normaal gesproken.
Kan dit soort ongeluk u markeren en uw volgende sprints beïnvloeden?
Natuurlijk zal ik twee keer nadenken voordat ik naar mijn volgende sprints ga, het zal zonder twijfel niet de meest glorieuze zijn ... Maar het zal een werk voor jezelf zijn om te doen, ik zal proberen weinig vertrouwen terug te winnen beetje bij beetje. Ik hoop, waarom niet, om voor het einde van het seizoen terug te keren naar de competitie