abonnement Unibet Coolblue
pi_194437819
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:31 schreef DireStraits7 het volgende:
Dit is de exponentiële trendlijn als je kijkt t/m 31 maart:

[ afbeelding ]
Kortom, deze zit er al snel onder.
(Als je de trendlijn doortrekt t/m 20 dagen zie je al helemaal dat deze niet uitkomt)

Eventueel kun je ook kijken naar t/m 27 maart (hoogste aantal ziekenhuisopnames met 609:
[ afbeelding ]

Daarin zie je ook dat de exponentiële trendlijn na verloop van tijd absoluut verlaten wordt en er ruim onder komt.

De eerste 20 dagen laten zich veel beter verklaren door een lineaire trend, niet een exponentiële trend...
De laatste van vandaag heb je niet meegenomen (+601) Maar inderdaad geen exponentiële trend.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_194437822
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:37 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]

De laatste van vandaag heb je niet meegenomen (+601) Maar inderdaad geen exponentiële trend.
Dit gaat over t/m 31 maart. En over ziekenhuisopnames.

Momenteel is er al helemaal geen exponentiële trend qua ziekenhuisopnames.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 01:38:06 #203
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_194437824
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:34 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Als je iedere dag 200 patiënten krijgt zit de IC ook binnen no time vol. Dat maakt het niet opeens een exponentiële trend...
Dat komt omdat het aantal bedden eindig is. Je kan er lang of kort over zijn, maar dat is gewoon de reden. En de triage wordt steeds strenger, naarmate er meer gegadigden voor de bedden zijn.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_194437829
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:37 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]

De laatste van vandaag heb je niet meegenomen (+601) Maar inderdaad geen exponentiële trend.
Zolang de ziekenhuizen juist leegstromen ipv vol kunnen we het nog even aan zien en kijken hoe we er over een week voor staan.
pi_194437834
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:38 schreef Jane het volgende:

[..]

Dat komt omdat het aantal bedden eindig is. Je kan er lang of kort over zijn, maar dat is gewoon de reden.
Oké. Heb je nog wat dooddoeners of ga je in op de daadwerkelijke discussie: namelijk dat exponentiële groei nooit aan de orde is geweest qua influx van patiënten.

quote:
2s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:11 schreef Jane het volgende:

[..]

Hij probeert exponentiële groei uit te leggen, maar dat is voor sommigen te hoog gegrepen, blijkbaar. :X
Of zal ik nog een keer uitleggen wat exponentiële groei is, en bovenal wat het niet is?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_194437835
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:37 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dit gaat over t/m 31 maart. En over ziekenhuisopnames.

Momenteel is er al helemaal geen exponentiële trend qua ziekenhuisopnames.
Ah! Dat had ik niet gezien. Dat staat ook niet in de grafiek.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_194437838
Ow, Dat heb je er in tekst bij gezet.. Duidelijk! :)
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 01:40:58 #208
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_194437840
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:39 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Oké. Heb je nog wat dooddoeners of ga je in op de daadwerkelijke discussie: namelijk dat exponentiële groei nooit aan de orde is geweest qua influx van patiënten.
Dat is geen dooddoener, maar de simpele realiteit. :D
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_194437841
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:21 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Ik vind het persoonlijk ook geen goed idee om te sturen op ziekenhuis- en IC-opnames. Want dan ga je voorbij aan alle mensen die van COVID-19 stevig ziek worden en er alsnog langdurige klachten/schade aan overhouden, zonder dat ze überhaupt in het ziekenhuis belanden.

Het sentiment dat iedereen die niet in het ziekenhuis belandt en er zo weer van af is en er op de lange termijn niks aan over houdt is imo nog veel te sterk. Er is juist veel onzekerheid over de schade die COVID-19 op de lange duur aanricht bij gezonde mensen die het virus overleven.
Het is ook maar een heel klein gedeelte die er daadwerkelijk langdurig last van houd. Wel vaak een maandje of wat nog kortademig maar hey tijdens de griep van 2018 (die trouwens bijna dezelfde oversterfte kende) hebben ook heel veel mensen zich langdurig beroerd gevoeld.

Een maand kortademig is natuurlijk vervelend maar we moeten ook niet doen alsof je dan doodziek op bed ligt en ernstig moet revalideren.
blablablabla
pi_194437847
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:40 schreef Stoorzendert het volgende:
Ow, Dat heb je er in tekst bij gezet.. Duidelijk! :)
Een trendlijn over de gehele tijd zou weinig zinvol zijn. Het zou waarschijnlijk een kwadratische functie zijn, maar die zegt weinig over het verloop van de patiënten aan het begin.

Mensen schermen graag met termen als 'exponentiële groei' en gooien af en toe een term als R0 erin, maar de cijfers laten gewoon andere dingen zien.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_194437849
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 00:54 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Ja, deze losse flodders zijn een wassen neus die de R met een bandbreedte tussen de 1.2 en 1.4 (als het niet meer is) nimmer duurzaam onder de 1 kunnen krijgen. Onder de 1 is echt noodzakelijk als je de controle terug wilt krijgen.

Ik vind het net als Bert Slagter nogal opvallend dat Rutte zo bleef hameren op het volwassen landje en dat de bevolking zelf bepaalt hoe snel de epidemie zich verspreidt. Het kabinet schuift haar eigen verantwoordelijk weg. Hun eigen rol lijkt er nauwelijks meer toe doen als je zo naar de persconferentie luisterde. Bullshit natuurlijk, effectieve pandemiebestrijding begint juist bij de overheid. Als de overheid een gedegen, effectief plan heeft om in te dammen dan wordt het draagvlak ook automatisch weer groter. Ben ik van overtuigd.

[ twitter ]
Je zou maar constant in een bubbel zitten met deze tweeps. Indammen is uitstellen van besmettingen.
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 01:45:02 #212
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194437855
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:20 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]

Jij hebt duidelijk geen kinderen. Keuzes zijn keuzes inderdaad. Verder ga ik hier niet op in.
Dat is ook een keuze en gebruik mijn uitspraken niet om mijn situatie proberen te beoordelen om mij zo te diskwaliceren in de discussie. Je hebt iig geleerd dat wat de folder of regel stelt, niet hoeft te kloppen in de praktijk.

Wat ik stel en zeg, is dat veel dingen in het leven uiterst oneerlijk zijn en het de uitdaging is om als verantwoordelijke ouder binnen de mogelijkheden daar de best mogelijk weg in zien te vinden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 01:46:35 #213
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_194437863
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:33 schreef Elan het volgende:

[..]

Waar het vooral aan schort is een veel strengere centrale Europese aanpak.
Ook helemaal mee eens ^O^ Als we een EU hadden gehad die in de coronapandemie de centrale regie had kunnen nemen had de bestrijding veel effectiever kunnen verlopen. De lappendeken van diverse maatregelen in verschillende landen werkt vooral in het voordeel van het virus. En duurzaam indammen gaat het gemakkelijkste als al je buurlanden dat op precies hetzelfde niveau doen.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_194437865
Weinig vertrouwen in het kabinet, amper handhaving, gros kloot maar wat aan of laat zich niet eens testen.

Lekker weer thuiswerken vanaf volgende week kijken hoe de neerwaartse spiraal verder gaat. Ga ook nergens meer naar toe want geen vertrouwen, de tering voor ze.
blablablabla
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 01:48:26 #215
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_194437867
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:46 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Ook helemaal mee eens ^O^ Als we een EU hadden gehad die in de coronapandemie de centrale regie had kunnen nemen had de bestrijding veel effectiever kunnen verlopen. De lappendeken van diverse maatregelen in verschillende landen werkt vooral in het voordeel van het virus. En duurzaam indammen gaat het gemakkelijkste als al je buurlanden dat op precies hetzelfde niveau doen.
Ik had dat ook graag gezien, maar de EU heeft die bevoegdheid gewoon niet. Die ligt bij de landen zelf en die hebben weinig pogingen gedaan om hun beleid op elkaar af te stemmen. Helaas.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 01:48:27 #216
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_194437868
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:33 schreef Elan het volgende:

[..]

Eigenlijk maken we precies dezelfde fouten als tijdens de initiële uitbraak door ons interne beleid te laten verpesten door externe factoren.
Ik ben wel heel benieuwd hoeveel % van deze nieuwe opleving is veroorzaakt door vakantiegangers/buitenlandse toeristen/dagjesmensen die naar Antwerpen gingen. Dat zou zeer nuttige informatie zijn voor het toekomstige beleid.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_194437873
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:48 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Ik ben wel heel benieuwd hoeveel % van deze nieuwe opleving is veroorzaakt door vakantiegangers/buitenlandse toeristen/dagjesmensen die naar Antwerpen gingen. Dat zou zeer nuttige informatie zijn voor het toekomstige beleid.
edit: verkeerd gelezen. 8)7

Van slechts 8,4% van de positieve testen is bekend dat ze naar het buitenland geweest. Volgens mij is iedereen naar hun reishistorie gevraagd als ik het zo gauw zie.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 01:52:07 #218
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_194437876
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:48 schreef Jane het volgende:

[..]

Ik had dat ook graag gezien, maar de EU heeft die bevoegdheid gewoon niet. Die ligt bij de landen zelf en die hebben weinig pogingen gedaan om hun beleid op elkaar af te stemmen. Helaas.
Pijnlijke waarheid ja. De EU heeft in maart-april natuurlijk nog wel geprobeerd om haar lidstaten meer op één lijn te krijgen, maar het was onbegonnen werk. Landen sloten op eigen initiatief massaal hun grenzen en het luchtruim. Als de Europese uitbraak ons niet zo was overvallen en er niet in zoveel landen initiële tekorten waren geweest was de samenwerking ongetwijfeld beter geweest.

Ik zou wel denken dat bij een pandemie van een nieuw vergelijkbaar virus het niet snel meer zal gaan gebeuren dat landen in een strenge lockdown gaan. Na Corona zal elk verstandig land zich veel beter voorbereiden op toekomstige pandemieën en zullen de meeste strenge, zeer vrijheidsbeperkende maatregelen door middel van vroegtijdig testen, tracen en isoleren (TTI) voorkomen kunnen worden.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_194437877
quote:
18s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:45 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dat is ook een keuze en gebruik mijn uitspraken niet om mijn situatie proberen te beoordelen om mij zo te diskwaliceren in de discussie. Je hebt iig geleerd dat wat de folder of regel stelt, niet hoeft te kloppen in de praktijk.

Wat ik stel en zeg, is dat veel dingen in het leven uiterst oneerlijk zijn en het de uitdaging is om als verantwoordelijke ouder binnen de mogelijkheden daar de best mogelijk weg in zien te vinden.
Ik probeer je niet te 'disqualifiseren met mijn uitspraken'. Met je tweede stuk heb je ook wel een punt. Maar dat is soms gewoon erg moeilijk. Kinderen of niet.... Ik hou me echt aan de regels, maar andere niet. En als een park zich niet daar aan houdt? wat moet ik dan doen? Sochtend lijkt het prima, smiddags wordt het druk..
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_194437879
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:46 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Ook helemaal mee eens ^O^ Als we een EU hadden gehad die in de coronapandemie de centrale regie had kunnen nemen had de bestrijding veel effectiever kunnen verlopen. De lappendeken van diverse maatregelen in verschillende landen werkt vooral in het voordeel van het virus. En duurzaam indammen gaat het gemakkelijkste als al je buurlanden dat op precies hetzelfde niveau doen.
Die regels omtrent inreizend verkeer zijn ook een lachertje, de EU stelde een lijst op van goede en slechte landen maar landen mochten vervolgens zelf daar invulling aan geven.

Maar goed Amerika, wat nota bene één land is loopt ook al tegen die problemen aan. Sommige staten hebben strenge en adequate maatregelen, terwijl anderen maar aan kloten. Het resultaat is dat ze het daar dus ook totaal niet onder controle krijgen. Ik zou er echt voor pleiten om in deze omstandigheden waarin het virus overal oplaait de grenzen te sluiten voor niet noodzakelijke reisbewegingen.
blablablabla
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 01:53:55 #221
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_194437883
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:51 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Slechts 8,4% van de positief geteste mensen is naar het buitenland geweest "in de 14 dagen voor aanvang van de ziekte".

Van ongeveer 55% is een reishistorie bekend.
Dit zijn de cijfers van afgelopen week? Het zou natuurlijk nog steeds wel kunnen dat de grote infectiehaarden in Rotterdam en Amsterdam in gang zijn gezet door mensen die het buitenland hebben bezocht. Net zoals in februari er vooral import was van ski-toeristen. Maar die exacte informatie zal er waarschijnlijk niet zijn.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_194437885
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:53 schreef Gretzl het volgende:
Dit zijn de cijfers van afgelopen week?
Ik vind het toch opvallend dat iemand die zo ingelezen is als jij niet eens (goed) de wekelijkse epidemiologische update van het RIVM leest.


(Voor de duidelijkheid: afgelopen week waren er ook 2581 positieve testen)
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_194437888
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:48 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Ik ben wel heel benieuwd hoeveel % van deze nieuwe opleving is veroorzaakt door vakantiegangers/buitenlandse toeristen/dagjesmensen die naar Antwerpen gingen. Dat zou zeer nuttige informatie zijn voor het toekomstige beleid.
Steeds groter deel van de besmettingsgevallen is niet te herleiden dus dat soort gegevens zouden zeker handig zijn.

Eigenlijk is het gewoon simpel allemaal, tot 30 juni was alles prima onder controle en na 1 juli hebben we onze hand overspeeld qua versoepelingen. Toevallig of niet zijn vanaf toen ook veel grenzen weer open gegaan en zijn de toeristen weer op pad gegaan .
blablablabla
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 01:57:49 #224
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_194437891
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:52 schreef Elan het volgende:

[..]
Maar goed Amerika, wat nota bene één land is loopt ook al tegen die problemen aan. Sommige staten hebben strenge en adequate maatregelen, terwijl anderen maar aan kloten. Het resultaat is dat ze het daar dus ook totaal niet onder controle krijgen. Ik zou er echt voor pleiten om in deze omstandigheden waarin het virus overal oplaait de grenzen te sluiten voor niet noodzakelijke reisbewegingen.
Dit zal bij alle toekomstige pandemieën ook wel veel gebruikelijker worden verwacht ik. Mocht er nog eens een onbekend gevaarlijk virus opduiken in Wuhan, dan is de rest van de wereld er als de kippen bij om tijdelijk even al het niet noodzakelijk vliegverkeer met China stil te leggen.

Het grootste probleem van de USA is misschien wel dat de republikeinse en democratische gouverneurs zo verschillend denken over de proportionaliteit van bepaalde maatregelen. Terwijl ze wel de macht hebben om het beleid voor een hele staat te bepalen. Een centrale regie had er zoveel kunnen schelen. Natuurlijk niet een Trump-figuur die de pandemie maandenlang ernstig heeft gebagatelliseerd, en misschien nog steeds wel doet.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 01:58:40 #225
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_194437893
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:55 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik vind het toch opvallend dat iemand die zo ingelezen is als jij niet eens (goed) de wekelijkse epidemiologische update van het RIVM leest.

[ afbeelding ]
(Voor de duidelijkheid: afgelopen week waren er ook 2581 positieve testen)
Helaas is het me nog niet gelukt om alle wekelijkse cijfers uit het hoofd te leren :+

Dank voor de info ^O^
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 01:59:12 #226
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194437894
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:46 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Ook helemaal mee eens ^O^ Als we een EU hadden gehad die in de coronapandemie de centrale regie had kunnen nemen had de bestrijding veel effectiever kunnen verlopen. De lappendeken van diverse maatregelen in verschillende landen werkt vooral in het voordeel van het virus. En duurzaam indammen gaat het gemakkelijkste als al je buurlanden dat op precies hetzelfde niveau doen.
Het grappige is dat er helemaal geen andere of effectievere aanpak is. Hooguit in beoordeling van accenten en gevolgen. Het beste is vooral stoppen met vergelijken van cijfers van andere landen die kant noch wal raken voor de situatie hier.

De aanpak willen opschalen naar EU, is het probleem verschuiven en je daarmee kunnen verschuilen achter een ander nog logger apparaat. Waar elk land vooral mee hannest is hoe met wel doel te bereiken en dan gelijktijdig de kool tegen de geit voor de wolf te sparen.

Ik zou er zelf voor waken om het geen EU beleid te laten worden omdat je dan de eigen regie voorgoed kwijt bent.
Je gaat echt niet willen dat men in Brussel gaat bepalen hoe en op welke wijze wij hier ons gezondsheidssysteem moeten gaan inregelen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_194437896
Ook een interessante grafiek. Om even in perspectief te zetten hoe ver we vooralsnog verwijderd zijn van een serieus penibele situatie:
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_194437901
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:53 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Dit zijn de cijfers van afgelopen week? Het zou natuurlijk nog steeds wel kunnen dat de grote infectiehaarden in Rotterdam en Amsterdam in gang zijn gezet door mensen die het buitenland hebben bezocht. Net zoals in februari er vooral import was van ski-toeristen. Maar die exacte informatie zal er waarschijnlijk niet zijn.
Precies.
Met een reproductiegetal dat hoog ligt en zelfs even boven de 2 heeft gezeten zijn dat eigenlijk loze cijfers. Die 8.5% kan prima als trigger fungeren om te boel weer in brand te zetten. Daarbij laten buitenlanders die hier kort op vakantie zijn zich natuurlijk niet hier bij onze GGD's testen. Dus die vallen zo buiten de cijfers.
blablablabla
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 02:03:49 #229
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_194437904
quote:
10s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 01:59 schreef Vallon het volgende:

[..]

Het grappige is dat er helemaal geen andere of effectievere aanpak is. Hooguit in beoordeling van accenten en gevolgen. Het beste is vooral stoppen met vergelijken van cijfers van andere landen die kant noch wal raken voor de situatie hier.
Ik snap er helemaal niet van dat je dit zo stellig kunt beweren als je weet dat de sterfte- en infectiecijfers van landen zo enorm uit elkaar liggen. Ook in Europa.

Wou je soms beweren dat Finland even slecht was voorbereid op een pandemie van deze omvang als bijvoorbeeld Nederland? Zo ja, dan raad ik je dit item van Nieuwsuur even aan.

twitter


En anders zou je misschien nog even kunnen verdiepen in hoe Taiwan het is gelukt om de schade te beperken tot 477 besmettingen en slechts 7 doden. Is ook veel over geschreven.

Spoiler: het heeft veel meer te maken met aanpak/beleid dan je op voorhand zou denken als je de details nog niet kent
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 02:04:26 #230
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_194437905
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 02:00 schreef DireStraits7 het volgende:
Ook een interessante grafiek. Om even in perspectief te zetten hoe ver we vooralsnog verwijderd zijn van een serieus penibele situatie:
[ afbeelding ]
Heb je een link naar de bron?
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 02:05:11 #231
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194437907
Zijn er überhaupt ergens in Europa ziekenhuiscijfers die verontrustend beginnen te worden? Meen van niet.

Hier zitten we al weken rond een 'all-time high' qua infecties maar in de ziekenhuizen kan je een bom af laten gaan en niemand die het merkt.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_194437908
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 02:02 schreef Elan het volgende:
Precies.
Met een reproductiegetal dat hoog ligt en zelfs even boven de 2 heeft gezeten zijn dat eigenlijk loze cijfers. Die 8.5% kan prima als trigger fungeren om te boel weer in brand te zetten.
Ga ergens anders paniek zaaien... De R0 heeft alleen begin maart even rond de 2 gezeten... Inmiddels zit deze net boven de 1 en lijkt eind juli (we rekenen immers twee weken terug) weer onder de 1 gegaan te zijn.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_194437909
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 02:04 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Heb je een link naar de bron?
Staat allemaal in het epidemiologisch weekoverzicht. Misschien toch eens goed lezen?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 02:06:49 #234
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_194437910
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 02:05 schreef Dven het volgende:
Zijn er überhaupt ergens in Europa ziekenhuiscijfers die verontrustend beginnen te worden? Meen van niet.

Hier zitten we al weken rond een 'all-time high' qua infecties maar in de ziekenhuizen kan je een bom af laten gaan en niemand die het merkt.
Ssssssssst, zorgpersoneel is compleet over de rooie
pi_194437911
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 02:05 schreef Dven het volgende:
Zijn er überhaupt ergens in Europa ziekenhuiscijfers die verontrustend beginnen te worden? Meen van niet.

Hier zitten we al weken rond een 'all-time high' qua infecties maar in de ziekenhuizen kan je een bom af laten gaan en niemand die het merkt.
Misschien is het virus wel aanzienlijk verzwakt, zal ongetwijfeld ijdele hoop zijn maar hey.
blablablabla
pi_194437914
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 02:05 schreef Dven het volgende:
Hier zitten we al weken rond een 'all-time high' qua infecties
Qua positieve testen*. Wat meer zegt over het testbeleid aan het begin van de crisis.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 02:09:46 #237
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194437921
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 02:06 schreef Elan het volgende:

[..]

Misschien is het virus wel aanzienlijk verzwakt, zal ongetwijfeld ijdele hoop zijn maar hey.
Neuh, daar geloof ik niet direct in. Wel beter meten en vooral andere haarden die minder gevoelig zijn voor de ziekte. Wat uiteindelijk wel een stapel effect kan hebben natuurlijk. Maar er lijkt momenteel weinig te gebeuren. Volzweedse methode hier in Bulgarije en al een maand zijn er dagelijks protesten met tussen de 10 en 50.000 mensen in alleen Sofia al. Flink over de miljoen inwoners en de afgelopen dagen misschien 40-45 besmettingen per dag.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 02:10:46 #238
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_194437924
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 02:06 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ga ergens anders paniek zaaien... De R0 heeft alleen begin maart even rond de 2 gezeten... Inmiddels zit deze net boven de 1 en lijkt eind juli (we rekenen immers twee weken terug) weer onder de 1 gegaan te zijn.
Hoe ben je er zo zeker van dat het reproductiegetal van 17 juli (verder vooruit berekenen is nog niet mogelijk) de komende weken zal afnemen? Het RIVM heeft altijd gezegd dat het zich binnen een bepaalde bandbreedte bevindt. Op 10 juli was de R 1,4. Ik zou graag van je horen wat er tussen 17 en 24 juli (of 17 en 31 juli) gebeurt kan zijn waardoor de R verder is gedaald. Ik wil graag optimistisch zijn, maar zie nul grond om aan te nemen dat het menselijke gedrag toen heel anders is geweest dan in de eerste helft van juli. En qua maatregelen was alles hetzelfde.

Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_194437929
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 02:06 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ga ergens anders paniek zaaien... De R0 heeft alleen begin maart even rond de 2 gezeten... Inmiddels zit deze net boven de 1 en lijkt eind juli (we rekenen immers twee weken terug) weer onder de 1 gegaan te zijn.
Ik meende dat iemand van de week hier 2.1 postte voor half juli, maar dat moet ik dan morgen even terugzoeken :@
blablablabla
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 02:12:22 #240
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_194437931
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 02:06 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Staat allemaal in het epidemiologisch weekoverzicht. Misschien toch eens goed lezen?
Het is gebruikelijk (de forumregels in acht nemend) dat wanneer je een grafiek/kaartje plaatst in het topic dat je er dan ook even een bron bij zet. Zo kunnen geïnteresseerden het makkelijker zelf nalezen.

Je moet er niet vanuit gaan dat iedereen automatisch weet waar jij alle content vandaan haalt.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_194437934
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 02:06 schreef Elan het volgende:

[..]

Misschien is het virus wel aanzienlijk verzwakt, zal ongetwijfeld ijdele hoop zijn maar hey.
Nee niet echt er wordt nu gewoon meer getest daardoor weet je nu waar het virus rond gaat. Dat is voorlopig de groep die weinig te geen last heeft van het virus. Omdat we in het begin zo weinig getest hebben weten we eigenlijk niet echt hoe het virus zich verspreidt in de bevolking. Dat is een grote fout geweest. Maar daar moet je eerdere de politiek op aan kijken dan het rivm. Hun hebben ook een paar jaar terug een bezuiniging gehad en is er veel expertise verloren gegaan op infectieziekte. Anders hadden we nu waarschijnlijk een veel beter beeld gehad wie het bijvoorbeeld wel niet gehad heeft enzovoort.
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 02:14:45 #242
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194437936
quote:
10s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 02:06 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Ssssssssst, zorgpersoneel is compleet over de rooie
Vanuit het oogpunt van het zorgpersoneel snap ik het best wel. Zou niet willen inbeelden dat ikzelf in die situatie zat.

Voor Nederland lijkt het me simpel zat. Die gaan straks ook richting recordwaarden gezien infecties. Anderzijds werd je eerst enkel getest als je al bijna rijp was voor het graf.

Behoorlijk verschil.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 02:16:02 #243
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_194437940
Ontwikkeling reproductiegetal, en daarbij ook de bandbreedte/onzekerheidsmarge aangegeven die het RIVM hanteert:



twitter
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_194437941
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 02:10 schreef Gretzl het volgende:
Het RIVM heeft altijd gezegd dat het zich binnen een bepaalde bandbreedte bevindt. Op 10 juli was de R 1,4. Ik zou graag van je horen wat er tussen 17 en 24 juli (of 17 en 31 juli) gebeurt kan zijn waardoor de R verder is gedaald.
Als je op 'Meer uitleg en data' klikt zie je een trendlijn, dan zie je dat de bandbreedte op 27 juli bv. tussen de 0,68 en 1,27 ligt. Meer onder dan boven de 1.

En als we het toch over bandbreedtes hebben, de R0 was niet 1,4. Dat is een puntschatting (en overigens 1,31). Maar goed, dat praat natuurlijk minder lekker. ;)
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_194437942
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 02:11 schreef Elan het volgende:

[..]

Ik meende dat iemand van de week hier 2.1 postte voor half juli, maar dat moet ik dan morgen even terugzoeken :@
Die is sinds half maart nooit boven de 1,3 gekomen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_194437943
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 02:12 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Het is gebruikelijk (de forumregels in acht nemend) dat wanneer je een grafiek/kaartje plaatst in het topic dat je er dan ook even een bron bij zet. Zo kunnen geïnteresseerden het makkelijker zelf nalezen.

Je moet er niet vanuit gaan dat iedereen automatisch weet waar jij alle content vandaan haalt.
Een beetje zoals jij nu een screenshot gemaakt heb van het coronadashboard zonder bronvermelding?

Er zijn zoveel screenshots gemaakt van het epidemiologisch rapport dat ik deze inmiddels toch wel bekend vooronderstel. Hele herkenbare lay-out qua lettertype en stijl.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 02:19:58 #247
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_194437946
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 02:16 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Als je op 'Meer uitleg en data' klikt zie je een trendlijn, dan zie je dat de bandbreedte op 27 juli bv. tussen de 0,68 en 1,27 ligt. Meer onder dan boven de 1.

En als we het toch over bandbreedtes hebben, de R0 was niet 1,4. Dat is een puntschatting.
Prima

quote:
Opmerkelijk aan de RIVM-cijfers van dinsdag was dat het zogeheten reproductiegetal (R) juist iets was gedaald, van 1,4 naar 1,2. Dat is een benadering en het cijfer is vastgesteld op één specifiek moment. Van den Hof hecht meer belang aan de bandbreedte. "Die is nauwelijks veranderd. De puntschatting kan per dag variëren. Wij kijken meer naar de trend."
We kunnen nochtans aannemen dat de R zich al een hele tijd boven de 1 begeeft. Want anders kun je de grote toename van het aantal geregistreerde besmettingen van de afgelopen weken niet verklaren.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 02:21:38 #248
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_194437948
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 02:17 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Een beetje zoals jij nu een screenshot gemaakt heb van het coronadashboard zonder bronvermelding?

Er zijn zoveel screenshots gemaakt van het epidemiologisch rapport dat ik deze inmiddels toch wel bekend vooronderstel. Hele herkenbare lay-out qua lettertype en stijl.
Prima, ik wilde het toch nog graag even van jou bevestigd zien. Ik zal het niet nog eens vragen ;)

Ik lees zelf liever de samenvattingen/analyses van het epidemiologisch rapport dan dat ik elke week 53 pagina's ga doorspitten.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_194437949
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 02:19 schreef Gretzl het volgende:
We kunnen nochtans aannemen dat de R zich al een hele tijd boven de 1 begeeft. Want anders kun je de grote toename van het aantal geregistreerde besmettingen van de afgelopen weken niet verklaren.
Kan makkelijk, tot deze week liep het aantal besmettingen keurig op met een toename in het aantal testen. Het percentage testen was tot deze week niet drastisch anders.



(ook te vinden in het epidemiologisch rapport)
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_194437956
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 02:21 schreef Gretzl het volgende:
Ik lees zelf liever de samenvattingen/analyses van het epidemiologisch rapport dan dat ik elke week 53 pagina's ga doorspitten.
Dat is uiteraard prima, maar als je hoog van de toren wilt blazen met stellige uitspraken vind ik ook dat je de stof tot je moet nemen. En dan heb ik het niet over (gekleurde) secundaire data-analyses. Dat betekent: originele data bekijken, de wetenschappelijke artikelen daadwerkelijk lezen, en bovenal: van beide(!) kanten.


Ik zou zeggen, bepaal zelf waar je zit op de lijn. ;)
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')