abonnement Unibet Coolblue
pi_194433348
Graag jullie advies:

We zijn op de camping in Luxemburg. Een fiets van de mensen op de plek naast ons, is tegen onze auto gevallen. Daar zit nu een deuk in. De buren komen uit Duitsland.

Welke gegevens hebben we nodig van hen, wat vullen we in??

Uiteraard bel ik morgen met de verzekering.
Aangezien we ook uitchecken morgenochtend, zou ik graag e.e.a. vanavond afhandelen.

Alle advies is welkom.

[ Bericht 3% gewijzigd door winterapfel op 06-08-2020 19:51:58 ]
pi_194433385
Welke verzekering denk je te moeten bellen?

Je campingburen kunnen beter hún aansprakelijkheidsverzekering bellen.
So we just called him Fred too
pi_194433449
Zijn wel zware fietsen dan?
pi_194433519
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 19:51 schreef polyp11 het volgende:
Zijn wel zware fietsen dan?
Mountenbike, precies met een scherp onderdeel op 't spatbird
pi_194433573
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 19:55 schreef winterapfel het volgende:

[..]

Mountenbike, precies met een scherp onderdeel op 't spatbird
Ik zou morgen om half 9 de anwb bellen. Die kunnen je waarschijnlijk zelfs beter advies geven dan je eigen verzekering, want die schuiven je vaak door naar de tegenpartij, omdat je zelf geen schade hebt aangebracht. Daarnaast natuurlijk alvast standaard gegevens noteren (naam en woonplaats), vraag voor de zekerheid even naar hun ID/paspoort om er voor te zorgen dat ze je niet de gek aan steken.

En natuurlijk van alle kanten foto's maken om de schade duidelijk in beeld te brengen. Heb je ook campingfoto's met daarop de auto voordat de fiets tegen de auto viel? Je wilt niet dat de tegenpartij aankomt met het verhaal dat die schade al aanwezig was.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 06-08-2020 20:03:42 ]
  Forum Admin donderdag 6 augustus 2020 @ 20:02:23 #6
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_194433623
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 19:58 schreef polyp11 het volgende:
anwb bellen.
pi_194433831
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 19:58 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Ik zou morgen om half 9 de anwb bellen. Die kunnen je waarschijnlijk zelfs beter advies geven dan je eigen verzekering, want die schuiven je vaak door naar de tegenpartij, omdat je zelf geen schade hebt aangebracht. Daarnaast natuurlijk alvast standaard gegevens noteren (naam en woonplaats), vraag voor de zekerheid even naar hun ID/paspoort om er voor te zorgen dat ze je niet de gek aan steken.

En natuurlijk van alle kanten foto's maken om de schade duidelijk in beeld te brengen. Heb je ook campingfoto's met daarop de auto voordat de fiets tegen de auto viel? Je wilt niet dat de tegenpartij aankomt met het verhaal dat die schade al aanwezig was.
Thanks. Ga ik doen!
Foto's van de auto zijn helaas alweer van enige tijd geleden.
pi_194433852
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 20:18 schreef winterapfel het volgende:

[..]

Foto's van de auto zijn helaas alweer van enige tijd geleden.
:? Gaat er om dat je fotos moet maken van die deuk.. Je hoeft niet met bewijs te komen dat die deuk er vorige week nog niet zat :P
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  donderdag 6 augustus 2020 @ 20:22:06 #9
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_194433870
Vul samen met de eigenaar van de fiets een Europees schadeformulier in.

Dat is namelijk wat de ANWB jou gaat vertellen.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_194434265
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 20:20 schreef over_hedge het volgende:

[..]


:? Gaat er om dat je fotos moet maken van die deuk.. Je hoeft niet met bewijs te komen dat die deuk er vorige week nog niet zat :P
Die heb ik inderdaad!
pi_194434424
Hoe kunnen ze aansprakelijk worden gesteld als een van hun fietsen om wat voor reden dan ook om is gevallen?
pi_194434476
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 21:03 schreef Werkperd het volgende:
Hoe kunnen ze aansprakelijk worden gesteld als een van hun fietsen om wat voor reden dan ook om is gevallen?
ze hebben hun eigendommen niet goed neergezet en daardoor schade veroorzaakt?
pi_194434550
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 21:05 schreef mschol het volgende:

[..]

ze hebben hun eigendommen niet goed neergezet en daardoor schade veroorzaakt?
Hoe weet jij of de TS dat? En wat als wind de oorzaak was?
pi_194434620
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 21:08 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Hoe weet jij of de TS dat? En wat als wind de oorzaak was?
Dan was de fiets dus niet goed neergezet :)
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_194434901
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 21:11 schreef Filosoofert het volgende:

[..]

Dan was de fiets dus niet goed neergezet :)
Wat als een diertje zoals een bever of beer dat gedaan had?
pi_194434922
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 21:03 schreef Werkperd het volgende:
Hoe kunnen ze aansprakelijk worden gesteld als een van hun fietsen om wat voor reden dan ook om is gevallen?
Hun eigen rondrennende kinderen tijdens het opbouwen van hun tenten renden de fietsen omver.

Je denkt "die fietsen staan wel dicht bij de auto".. Ach, ze hebben zo'n reis achter de rug, nu niet meteen de vervelende buurman uithangen... Als ze klaar zijn met opbouwen en hun plekje in orde hebben, zetten ze de fietsen ook gewoon aan de kant.
't zal wel goed gaan....

Niet dus :{
pi_194434938
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 21:27 schreef Eindbaas_ het volgende:

[..]

Wat als een diertje zoals een bever of beer dat gedaan had?
Dan stond die fiets daar niet veilig.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_194434976
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 21:29 schreef winterapfel het volgende:

[..]

Hun eigen rondrennende kinderen tijdens het opbouwen van hun tenten renden de fietsen omver.

Je denkt "die fietsen staan wel dicht bij de auto".. Ach, ze hebben zo'n reis achter de ruf, nu niet meteen de vervelende buurman uithangen.. 't zal wel goed gaan.
Niet dus :{
Ga ook de politie waarschuwen en hun kentekens noteren voor het geval dat. Spreek ook even met de manager van de camping om hun gegevens te bevestigen. En als het kan, probeer vast te stellen wie de eigenaar van de fiets was. Mocht je de verkeerde persoon hebben en het is een groep, ze kunnen altijd zeggen van, 'de fiets was niet van mij'. Of 'ik had het daar niet neergezet.' Succes.
pi_194435197
Een gewoon schadeformulier en ook de gegevens van hun aansprakelijkheid en reisverzekering.
.
pi_194435440
Europees schadeformulier en klaar :)
pi_194435517
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 22:00 schreef investeerdertje het volgende:
Europees schadeformulier en klaar :)
Geef m ook de link om te downloaden. :)
pi_194436062
Ik had het zelf over het bellen van de anwb, omdat ik mij afvraag op het Europese schadeformulier in dit geval wel gebruikt kan worden. Hoewel er twee voertuigen (auto en fiets) bij betrokken zijn, gaat het hier niet om een aanrijding.

Door de vraagstelling van OP ga ik er van uit dat de tegenpartij "schuldige" is. Als de fietsen er al stonden op het moment dat OP er zijn of haar auto neerzette, kan je je inderdaad afvragen op deze tegenpartij wel schuldig is.
pi_194439341
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 22:31 schreef polyp11 het volgende:Als de fietsen er al stonden op het moment dat OP er zijn of haar auto neerzette, kan je je inderdaad afvragen op deze tegenpartij wel schuldig is.
Dus als ik 's ochtends als eerste mijn auto op het parkeerterrein bij de supermarkt zet kan ik nooit aansprakelijk zijn bij schade als ik later mijn portier in de auto naast mij druk?
pi_194439997
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 21:03 schreef Werkperd het volgende:
Hoe kunnen ze aansprakelijk worden gesteld als een van hun fietsen om wat voor reden dan ook om is gevallen?
Omdat er dan sprake is van risicoaansprakelijkheid. Zij nemen het risico dat een fiets een auto kan beschadigen door het te dicht in de buurt te zetten. De reden van de val is dan niet relevant.
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:02:20 #25
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_194441115
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 09:32 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Omdat er dan sprake is van risicoaansprakelijkheid. Zij nemen het risico dat een fiets een auto kan beschadigen door het te dicht in de buurt te zetten. De reden van de val is dan niet relevant.
En wat als de fiets er stond, en TS zijn auto ernaast neerzet? :)

Afhankelijk van de welwillendheid van die mensen zou ik het onderhands af proberen te handelen. Even samen naar de schade expert, taxeren en aftikken.

Als ze verzekerd zijn moet je daar NU de informatie van krijgen, zodra ze in DE zitten is dat lastiger.
Als ze NIET verzekerd zijn kan je civielrechtelijk achterheen, veel succes.

Als je rechtsbijstand hebt van je eigen auto verzekering/CNV of whatever, die bellen!

Europees schade formulier heeft totaal geen zin, ze hebben niet tegen de auto van TS gezeten met een verplicht verzekerd motorvoertuig.
Dum de dum
pi_194441419
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 11:02 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

En wat als de fiets er stond, en TS zijn auto ernaast neerzet? :)

Afhankelijk van de welwillendheid van die mensen zou ik het onderhands af proberen te handelen. Even samen naar de schade expert, taxeren en aftikken.

Als ze verzekerd zijn moet je daar NU de informatie van krijgen, zodra ze in DE zitten is dat lastiger.
Als ze NIET verzekerd zijn kan je civielrechtelijk achterheen, veel succes.

Als je rechtsbijstand hebt van je eigen auto verzekering/CNV of whatever, die bellen!

Europees schade formulier heeft totaal geen zin, ze hebben niet tegen de auto van TS gezeten met een verplicht verzekerd motorvoertuig.
Er vanuit gaande natuurlijk dat de fietsen er later zijn neergezet.
pi_194442577
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 08:22 schreef GX3 het volgende:

[..]

Dus als ik 's ochtends als eerste mijn auto op het parkeerterrein bij de supermarkt zet kan ik nooit aansprakelijk zijn bij schade als ik later mijn portier in de auto naast mij druk?
Waar slaat deze vergelijking nou weer op dan? :')
Als jij bij het openen van jouw portier schade veroorzaakt, dan had je voorzichtiger moeten zijn. Als fietsers hun fiets neerzetten op een plek waar geen auto staat, kan je ze niet verwijten dat ze niet voorzichtig zijn geweest.

Als jij weet dat het hard kan gaan stormen en je desondanks je auto naast die fietsen neer zet, dan neem jij zelf het risico dat jouw auto beschadigd kan worden. Of moeten de eigenaren van de fietsen deze fietsen verplaatsten elk moment dat iemand zijn of haar auto er naast zet?
pi_194442834
Update
De bewuste buren hebben contact gehad met hun aansprakelijkheidsverzekering (Haftpflichtversicherung), wij met onze autoverzekering.

Zij hebben een brief geschreven met wat er gebeurd is, waarin ze erkennen dat hun fiets dicht bij onze auto stond en dat hun kind hem omgeduwd heeft. We hebben de details van de verzekering uitgewisseld.
Onze auto is all-risk verzekerd.
Ik stuur alle spullen naar onze autoverzekering, die het vervolgens verhaalt op hun aansprakelijkheidsverzekering.
pi_194442838
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 12:53 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Waar slaat deze vergelijking nou weer op dan? :')
Als jij bij het openen van jouw portier schade veroorzaakt, dan had je voorzichtiger moeten zijn. Als fietsers hun fiets neerzetten op een plek waar geen auto staat, kan je ze niet verwijten dat ze niet voorzichtig zijn geweest.

Als jij weet dat het hard kan gaan stormen en je desondanks je auto naast die fietsen neer zet, dan neem jij zelf het risico dat jouw auto beschadigd kan worden. Of moeten de eigenaren van de fietsen deze fietsen verplaatsten elk moment dat iemand zijn of haar auto er naast zet?
Wel als de kans bestaat dat de fiets kan vallen omdat je er bijvoorbeeld bij in de buurt gaat spelen/stoeien, zoals in dit geval. Dit kan je TS toch niet aanrekenen?
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:11:20 #30
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_194442891
Hoe erg is die deuk? Ik accepteer het meestal gewoon. Misschien even proberen met een wc plopper de deuk eruit te trekken. Maar zolang het niet afdoet aan de functie van de auto. Lekker belangrijk.
pi_194442931
Overige info, ivm de gedachtenwisseling in dit topic.
Onze auto stond op de aangewezen en gemarkeerde parkeerplek. Ze hebben bij 't uitpakken de fietsen eerst van hun auto gehaald, en deze strak op 't randje van hun plekje, strak tegen de auto gezet, zodat ze ruim plek zouden hebben om hun spullen neet te zetten (uiteraard met 't idee de fietsen later een andere plek te geven).

Dat is ook zoals 't op de brief/verklaring staat.
pi_194442970
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 13:08 schreef GX3 het volgende:

[..]

Wel als de kans bestaat dat de fiets kan vallen omdat je er bijvoorbeeld bij in de buurt gaat spelen/stoeien, zoals in dit geval. Dit kan je TS toch niet aanrekenen?
Nee, omdat TS zijn auto er al had staan. Als jij jouw auto pal naast fietsen neerzet en weet dat er allerlei spelende kinderen in de buurt zijn en dus dat jouw auto daar niet veilig staat, dan denk ik dat de verzekeringsmaatschappij jou verantwoordelijk houdt voor jouw riscovolle manier van handelen.
De vraag is natuurlijk in hoeverre je er dan vanuit had moeten gaan dat deze spelende kinderen een gevaar konden vormen voor jouw auto.
pi_194443051
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 13:13 schreef winterapfel het volgende:
Overige info, ivm de gedachtenwisseling in dit topic.
Onze auto stond op de aangewezen en gemarkeerde parkeerplek. Ze hebben bij 't uitpakken de fietsen eerst van hun auto gehaald, en deze strak op 't randje van hun plekje, strak tegen de auto gezet, zodat ze ruim plek zouden hebben om hun spullen neet te zetten (uiteraard met 't idee de fietsen later een andere plek te geven).

Dat is ook zoals 't op de brief/verklaring staat.
Hier dacht ik ook al aan. Als er inderdaad sprake is van een gemarkeerd parkeervak, dan moet jij je auto er gewoon kunnen neerzetten. Dan maakt het waarschijnlijk weinig uit of die fietsen er eerder of later neergezet zijn, omdat de buren er dan uberhaupt rekening mee hadden moeten houden dat er een auto zou gaan staan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-08-2020 13:19:48 ]
pi_194444994
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 11:02 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

En wat als de fiets er stond, en TS zijn auto ernaast neerzet? :)

Afhankelijk van de welwillendheid van die mensen zou ik het onderhands af proberen te handelen. Even samen naar de schade expert, taxeren en aftikken.

Als ze verzekerd zijn moet je daar NU de informatie van krijgen, zodra ze in DE zitten is dat lastiger.
Als ze NIET verzekerd zijn kan je civielrechtelijk achterheen, veel succes.

Als je rechtsbijstand hebt van je eigen auto verzekering/CNV of whatever, die bellen!

Europees schade formulier heeft totaal geen zin, ze hebben niet tegen de auto van TS gezeten met een verplicht verzekerd motorvoertuig.
Dan vul je hem alsnog in met de gegevens en is het verder voor je verzekering. Het gaat niet om het hebben van een verplicht verzekerd motorvoertuig.
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:46:42 #35
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_194446366
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 11:02 schreef Fe2O3 het volgende:

Europees schade formulier heeft totaal geen zin, ze hebben niet tegen de auto van TS gezeten met een verplicht verzekerd motorvoertuig.
Zeker weten van wel. Dat ding is voor schade met minimaal 1 motorvoertuig.
Klik

Zie kopje: Voor voorvallen waarbij geen ander motorrijtuig betrokken is
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_194446688
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 09:32 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Omdat er dan sprake is van risicoaansprakelijkheid. Zij nemen het risico dat een fiets een auto kan beschadigen door het te dicht in de buurt te zetten. De reden van de val is dan niet relevant.
Dus als je twee seconden afstand houdt van voorligger maar hij alsnog een steentje laat spatten op je voorruit is hij verantwoordelijk? Je gaat hem afsnijden en aan de kant duwen? Betalen vriend roepen?!!
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:17:05 #37
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_194446768
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 17:09 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Dus als je twee seconden afstand houdt van voorligger maar hij alsnog een steentje laat spatten op je voorruit is hij verantwoordelijk? Je gaat hem afsnijden en aan de kant duwen? Betalen vriend roepen?!!
Ligt eraan.
Valt dat steentje van een vrachtwagen/aanhanger waarop steentjes vervoerd worden wel. Anders moet je bij de wegbeheerder zijn.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_194452891
Er is iemand aansprakelijk. Wat is het probleem om het dan zakelijk te bekijken als alle partijen verzekerd zijn?
pi_194464957
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 01:37 schreef investeerdertje het volgende:
Er is iemand aansprakelijk. Wat is het probleem om het dan zakelijk te bekijken als alle partijen verzekerd zijn?
Niet. TS zou gek zijn de schade niet te verhalen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194468421
Je kunt ook aanbieden dat de vrouw van het gezin de schade vergoedt in natura.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')