abonnement Unibet Coolblue
pi_194429627
Net gebeld door vriend. Hij heeft uitslag binnen, en is positief getest op corona. Gek, want ik wist niet eens dat hij zich had laten testen. :') Maar goed, hij is midden dertig en sportief dus hij zal er wel overheen komen.

Nou ben ik afgelopen weekend nog bij hem geweest. Hij hield niet de hele tijd genoeg afstand in mijn ogen, dus heb ik paar keer aangegeven en toe hield hij er wel rekening mee. Maar hij is wel meermaals in mijn 1,5 meter aura geweest.

Ik vroeg wat de GGD daarvan zei. Volgens hem heeft hij verschillende namen door moeten geven van mensen waarbij hij, langer dan een kwartier, op korte afstand verbleven is. Mensen waar hij kortstondig te dicht op gestaan heeft, doen ze niets mee.

Betekent dit dat de kans als je korter dan een kwartier te dicht op iemand staat dat de kans niet zo groot is om iemand te besmetten? (zo lang je niet niest/hoest) Hoe valt dat dan te rijmen met dat constante gehamer op 1,5 meter afstand? In supermarkt zou dan bijvoorbeeld niet zo spannend zijn?

Nou snap ik wel dat het een kwestie is van risico inschatten, en dat ze zich in eerste instantie richten op contacten met hoogste risico besmet geraakt te zijn, maar toch bevreemd me dit wel een beetje.
pi_194429758
Ik zou zeggen vraag een test aan, dan weet je het zeker.
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_194429780
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 16:14 schreef F1gamer het volgende:
Ik zou zeggen vraag een test aan, dan weet je het zeker.
Nee, ik heb nergens last van. Ik vroeg het me gewoon af.
Uit verhaal van GGD lijkt het alsof die 1,5 meter niet zo spannend is, zolang je maar niet te lang binnen die afstand blijft.
pi_194429862
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 16:15 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Nee, ik heb nergens last van. Ik vroeg het me gewoon af.
Uit verhaal van GGD lijkt het alsof die 1,5 meter niet zo spannend is, zolang je maar niet te lang binnen die afstand blijft.
Je hoeft geen symptonen te hebben om het over te dragen. Laat je gewoon testen!
pi_194429867
Risico is zo'n beetje afstand x contacttijd. Iemand op 0,5 meter op de fiets passeren maakt natuurlijk geen moer uit. Hoe langer je bij iemand in de buurt bent, hoe groter de kans wordt dat een druppeltje een keer verkeerd terecht komt.

Ik snap wel dat ze het voor het volk simpel hebben proberen te houden door gewoon vol voor die 1,5 meter te gaan ongeacht de context, maar de praktijk is natuurlijk superdynamisch en echt niet zo zwart-wit.
I'll give you something to do
pi_194429939
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 16:22 schreef Grayfoxhound het volgende:

[..]

Je hoeft geen symptonen te hebben om het over te dragen. Laat je gewoon testen!
Of je kan quarantaine voor 2 weken of je kan je laten testen om te zien of 2 weken in quarantaine moet.
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_194430040
De grootste voorstander van mondkapjes en extra maatregelen laat zich niet testen nadat hij in aanraking is geweest met iemand die positief test.

:W geloofwaardigheid.
pi_194430133
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 16:28 schreef F1gamer het volgende:

[..]

Of je kan quarantaine voor 2 weken of je kan je laten testen om te zien of 2 weken in quarantaine moet.
Ja, volgens de GGD is dat dus niet nodig. Een aantal anderen is wel door de GGD zelf gebeld, met de vraag of zij in quarantaine willen gaan.

quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 16:37 schreef Vliegbaard het volgende:
De grootste voorstander van mondkapjes en extra maatregelen laat zich niet testen nadat hij in aanraking is geweest met iemand die positief test.

:W geloofwaardigheid.
Wat lul je nou. GGD zegt dat ik me niet hoef/mag laten testen, zolang ik geen klachten heb.
Natuurlijk zou ik kunnen zeggen dat ik lichte klachten heb, dan kan ik wel getest worden.
Maar dat zou liegen zijn, over geloofwaardigheid gesproken...

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 06-08-2020 16:46:37 ]
pi_194430217
nou, ik kan t je nog gekker vertellen:
mn schoonmoeder [90] vertelde dat de huisarts haar oren bekeek zonder mondkapjes op,
want dat hoefde niet omdat ze slechts 3 minuten op korte afstand van elkaar waren..
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_194430232
En jij gaat heel braaf 2 weken in absulute quarantine? (ook niet naar de supermarkt e.d.)
pi_194430285
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 16:49 schreef Grayfoxhound het volgende:
En jij gaat heel braaf 2 weken in absulute quarantine? (ook niet naar de supermarkt e.d.)
Gevoelsmatig gok ik van niet.
pi_194430294
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 16:15 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Nee, ik heb nergens last van. Ik vroeg het me gewoon af.
Uit verhaal van GGD lijkt het alsof die 1,5 meter niet zo spannend is, zolang je maar niet te lang binnen die afstand blijft.
Voor het contactonderzoek niet nee.
pi_194430370


Dit is ook niet zo duidelijk.
pi_194430443
Heel simpel, je bent in contact geweest met een bewezen COVID patient. Dan neem je je verantwoording en laat je je testen, of je gaat in absolute quarantaine, maar ik betwijfel of je dat gaat doen "als je nergens last van hebt".
pi_194430511
Denk dat je je zorgen hoeft te maken. Had die vriend klachten toen je bij hem was? Zo nee, dan lijkt de kans me niet groot dat je iets hebt opgelopen. Maar houd het in de gaten de komende week. Krijg je klachten die kunnen duiden op covid-19, laat je testen. Als je geen klachten krijgt? Mooi zo.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_194430517
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 17:05 schreef Grayfoxhound het volgende:
Dan neem je je verantwoording en laat je je testen,
Ik ga het je nog één keer vertellen: GGD wil niet testen zolang ik geen klachten heb. Leer lezen.
Die mensen die wel door GGD gebeld zijn met de vraag om in quarantaine te gaan hoeven trouwens ook maar anderhalve week, en geen 2 weken.

Bel ze zelf maar even als je me niet gelooft.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-08-2020 17:11:44 ]
pi_194430553
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 17:08 schreef Natalie het volgende:
Denk dat je je zorgen hoeft te maken. Had die vriend klachten toen je bij hem was? Zo nee, dan lijkt de kans me niet groot dat je iets hebt opgelopen. Maar houd het in de gaten de komende week. Krijg je klachten die kunnen duiden op covid-19, laat je testen. Als je geen klachten krijgt? Mooi zo.
Precies dat zegt de GGD ook. Nee, hij had geen klachten. Was ook buiten. Zaten op ruim 2 meter afstand, maar af en toe als hij wat te eten of drinken ging halen, liep hij te dicht langs mij. Zoals je in de supermarkt ook wel eens te dicht langs mensen loopt zeg maar.
pi_194430556
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 17:09 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ik ga het je nog één keer vertellen: GGD wil niet testen zolang ik geen klachten heb. Leer lezen.
Die mensen die wel door GGD gebeld zijn met de vraag om in quarantaine te gaan hoeven trouwens ook maar anderhalve week, en geen 2 weken.
Idd. Dat klopt. Je wordt gevraagd om het in de gaten te houden, maar ze gaan niet iedereen die bij 't contactonderzoek wordt genoemd testen.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_194430572
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 17:11 schreef Natalie het volgende:

[..]

Idd. Dat klopt. Je wordt gevraagd om het in de gaten te houden, maar ze gaan niet iedereen die bij 't contactonderzoek wordt genoemd testen.
Ik ben ook niet genoemd. Degene die wel genoemd zijn, zijn wel gebeld door de GGD. Zij zijn ook wel gevraagd in quarantaine te gaan. Maar ook zij hoeven zich nog niet te laten testen. (1 iemand uitgezonderd)
pi_194430583
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 17:09 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ik ga het je nog één keer vertellen: GGD wil niet testen zolang ik geen klachten heb. Leer lezen.
Die mensen die wel door GGD gebeld zijn met de vraag om in quarantaine te gaan hoeven trouwens ook maar anderhalve week, en geen 2 weken.

Bel ze zelf maar even als je me niet gelooft.
Ik weet zelf uit eigen ervaring hoe het helemaal van A tot Z in zn werk gaat vanaf het onderzoek tot daadwerkelijke test. Dan neem ik aan dat je je verantwoording neemt om 1.5 week in strikte quarantaine te gaan?
pi_194430616
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 17:11 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Precies dat zegt de GGD ook. Nee, hij had geen klachten. Was ook buiten. Zaten op ruim 2 meter afstand, maar af en toe als hij wat te eten of drinken ging halen, liep hij te dicht langs mij. Zoals je in de supermarkt ook wel eens te dicht langs mensen loopt zeg maar.
Ik snap je zorgen, hoor. Toen ik mijn dochter bijv. op school moest afzetten - voor de zomervakantie - dan was er altijd wel een ouder die geen idee had wat 1,5 m was, waardoor ik zelf opzij moest springen en soms was dat niet mogelijk. Maar de kans dat je iets oploopt in die korte periode dat je binnen 1,5 m bij iemand in de buurt komt, zeker als iemand niet hoest/niest/praat, is erg klein. Houd 't in de gaten, meer kan je niet doen :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_194430663
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 17:13 schreef Grayfoxhound het volgende:

[..]

Ik weet zelf uit eigen ervaring hoe het helemaal van A tot Z in zn werk gaat vanaf het onderzoek tot daadwerkelijke test. Dan neem ik aan dat je je verantwoording neemt om 1.5 week in strikte quarantaine te gaan?
Serieus?
Waarom geef je dan meteen 't advies om te laten testen als je het allemaal zo goed weet van A tot Z, terwijl dit niet nodig is?
Wees dan gewoon eerlijk en zeg dat je je vergist hebt. Niemand kijkt je daarop aan, hoor. Nou ja, niet iedereen.

Alle respect :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_194430681
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 17:19 schreef Natalie het volgende:

[..]

Serieus?
Waarom geef je dan meteen 't advies om te laten testen als je het allemaal zo goed weet van A tot Z, terwijl dit niet nodig is?
Wees dan gewoon eerlijk en zeg dat je je vergist hebt. Niemand kijkt je daarop aan, hoor. Nou ja, niet iedereen.

Alle respect :)
Omdat ik het persoonlijk niet eens ben met de aanpak van de GGD als je aantoonbaar in (redelijk nauw) contact bent geweest met een COVID patient, dat je je dan niet hoeft te laten testen.

Als je zonder reden je zonder klachten wil laten testen, dan ben ik het er wel mee eens.

Respect terug he ;)

Edit: punt is dat TS weinig blijk laat van de andere verantwoording, namelijk stricte quarantaine voor de aangegeven periode, en dat is precies wat er mis is en er meer besmettingen bij blijven komen.
pi_194430701
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 16:15 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Nee, ik heb nergens last van. Ik vroeg het me gewoon af.
Uit verhaal van GGD lijkt het alsof die 1,5 meter niet zo spannend is, zolang je maar niet te lang binnen die afstand blijft.
Juist de experts weten wat voor aperte onzin "de maatregelen" zijn.
pi_194430712
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 17:20 schreef Grayfoxhound het volgende:

[..]

Omdat ik het persoonlijk niet eens ben met de aanpak van de GGD als je aantoonbaar in (redelijk nauw) contact bent geweest met een COVID patient, dat je je dan niet hoeft te laten testen.

Als je zonder reden je zonder klachten wil laten testen, dan ben ik het er wel mee eens.

Respect terug he ;)
Maar raad je hem nu dan aan zich particulier te laten testen of zo? want via zo'n GGD teststraat gaat hem niet worden zo lang hij klachtenvrij is en daar eerlijk over is. Is gewoon hun beleid waar persoonlijke meningen geen invloed op hebben.
pi_194430722
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 17:22 schreef Chia het volgende:

[..]

Maar raad je hem nu dan aan zich particulier te laten testen of zo? want via zo'n GGD teststraat gaat hem niet worden zo lang hij klachtenvrij is en daar eerlijk over is. Is gewoon hun beleid waar persoonlijke meningen geen invloed op hebben.
TS geeft aan er niet om te willen liegen, dat respecteer ik vervolgens, echter gaat het mij dan om: zet TS zichzelf in quarantaine?.
pi_194430764
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 17:20 schreef Grayfoxhound het volgende:

[..]

Omdat ik het persoonlijk niet eens ben met de aanpak van de GGD als je aantoonbaar in (redelijk nauw) contact bent geweest met een COVID patient, dat je je dan niet hoeft te laten testen.

Als je zonder reden je zonder klachten wil laten testen, dan ben ik het er wel mee eens.

Respect terug he ;)
In zekere zin ben ik 't wel met je eens. Maar in dit geval zat de TS buiten op 2m en die vriend kwam soms net iets dichterbij bij 't langslopen. Denk dat de kans erg klein is.
't Zou wel fijn zijn als die testen wat toegankelijker waren. Dat je niet 10 km hoeft te fietsen - in mijn geval - om überhaupt bij een testsstraat te komen. Ze adviseren zelfs dat je ook wel met het OV kan komen. Uhmmm... hoesten en kuchend met een mondkapje in het OV? Of dat je misschien een lift kan krijgen. Bij iemand in de auto met diezelfde klachten? Kweenie, hoor. Dat lijkt me niet erg verstandig.

En hoe zit het met mensen met hooikoorts? Die niezen zodra er een raam open staat, tranende ogen, jeukende keel, soms een kuchje. Moeten die dan iedere week structureel een test krijgen en gedurende de lente en zomer maar binnen blijven?

Op sommige vlakken is dat testbeleid niet toereikend.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_194430790
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 17:08 schreef Natalie het volgende:
Denk dat je je zorgen hoeft te maken. Had die vriend klachten toen je bij hem was? Zo nee, dan lijkt de kans me niet groot dat je iets hebt opgelopen. Maar houd het in de gaten de komende week. Krijg je klachten die kunnen duiden op covid-19, laat je testen. Als je geen klachten krijgt? Mooi zo.
dit is het.
jezelf 2x per dag tempen, en bij verhoging laten testen.
(en natuurlijk bij hoesten, keelpijn, hoofdpijn etc).

Verder de komende tijd heel voorzichtig zijn. Dus goed op de 1.5 meter letten en zo min mogelijk contacten maken.

zo zou ik het oplossen.
pi_194430807
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 17:23 schreef Grayfoxhound het volgende:

[..]

TS geeft aan er niet om te willen liegen, dat respecteer ik vervolgens, echter gaat het mij dan om: zet TS zichzelf in quarantaine?.
Volgens de regels niet nodig, gezien ze niet bij 't contactonderzoek naar voren is gekomen als iemand die risico loopt.

En ja, ik snap dat je het daar niet mee eens bent. Maar de TS heeft in deze een eigen keuze te maken.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_194430809
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 17:11 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Precies dat zegt de GGD ook. Nee, hij had geen klachten. Was ook buiten. Zaten op ruim 2 meter afstand, maar af en toe als hij wat te eten of drinken ging halen, liep hij te dicht langs mij. Zoals je in de supermarkt ook wel eens te dicht langs mensen loopt zeg maar.
even voor de nieuwsgierigheid. Heeft je vriend nu wel klachten en heeft hij zich daarom laten testen, of kwam hij naar voren bij een ander BCO?
pi_194430845
quote:
7s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 17:28 schreef koemleit het volgende:

[..]

even voor de nieuwsgierigheid. Heeft je vriend nu wel klachten en heeft hij zich daarom laten testen, of kwam hij naar voren bij een ander BCO?
Owww, goede vraag :Y
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_194430857
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 17:20 schreef Grayfoxhound het volgende:

[..]

Omdat ik het persoonlijk niet eens ben met de aanpak van de GGD als je aantoonbaar in (redelijk nauw) contact bent geweest met een COVID patient, dat je je dan niet hoeft te laten testen.

Als je zonder reden je zonder klachten wil laten testen, dan ben ik het er wel mee eens.

Respect terug he ;)

Edit: punt is dat TS weinig blijk laat van de andere verantwoording, namelijk stricte quarantaine voor de aangegeven periode, en dat is precies wat er mis is en er meer besmettingen bij blijven komen.
Ik vind dat deze situatie niet geldt als "redelijk nauw contact".
2 meter, buiten, alleen af en toe langslopen.

in de gaten houden, goed op de regels letten. Maar die strikte quarantaine lijkt mij overbodig.
pi_194430979
quote:
7s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 17:28 schreef koemleit het volgende:

Heeft je vriend nu wel klachten en heeft hij zich daarom laten testen, of kwam hij naar voren bij een ander BCO?
Heel licht kuchen, en proeft minder verschil qua smaak in zijn eten. Daarom voor de zekerheid laten testen.
pi_194430988
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 17:39 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Heel licht kuchen, en proeft minder verschil qua smaak in zijn eten. Daarom voor de zekerheid laten testen.
Kijk! dit zijn mensen naar m'n hart!.
geef maar even door namens Koemleit van het FokForum dat ie goed gehandeld heeft.
pi_194430990
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 17:39 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Heel licht kuchen, en proeft minder verschil qua smaak in zijn eten. Daarom voor de zekerheid laten testen.
Ja, da's wel specifiek. Vooral in combinatie met het laatste.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')