abonnement Unibet Coolblue
  maandag 9 augustus 2021 @ 18:48:42 #201
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_200833304
quote:
0s.gif Op zondag 8 augustus 2021 11:27 schreef Ouwesok het volgende:
Dichter bij de vlinders.

Soms is het met de middellange macro's al een opgave om dicht in de buurt van een vlinder te komen. Ik probeerde het eens met de 30mm Sony op de kleine A58 die ik had opgetuigd om laag in het gras te kunnen werken.

Als je hem dan toch in handen hebt is het ook wel eens leuk om te kijken of je er vlinders mee kunt fotograferen.

Kleine vuurvlinders hebben goeie, zoniet hele goeie ogen en normaal ga ik ze liefst met zoveel mogelijk millimeters te lijf.
Het viel me dan ook enorm mee dat ik die 30mm in stelling wist te krijgen. Om de vlinder in beeld te houden is één, om de scherpte acceptabel te houden met een vlindertje dat een soort rondedansje op een bloem doet is een ander verhaal. De toleranties zijn bij de 30mm niet groter dan bij de 180mm en zodoende had ik nogal wat prullebakschoten.

[ link | afbeelding ]Lycaena phlaeas by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Lycaena phlaeas by Ouwesok, on Flickr

En dan dichterbij en dan merk je dat het nog best een opgave is om het kleine vlindertje ergens binnen je wel erg krappe scherptediepte te zetten
[ link | afbeelding ]Lycaena phlaeas by Ouwesok, on Flickr

Twintig meter verder zie ik een distel die nogal in trek blijkt bij een paar oranje zandoogjes. Die oranje zandoogjes zijn over het algemeen ook best schuw. Misschien als ze een distel aan het leegslorpen zijn.

Op zo'n dertig centimeter vuur ik hem een keer af om in elk geval iets te hebben
[ link | afbeelding ]Pyronia tithonus by Ouwesok, on Flickr

Daarna wordt het voorzichtig proberen te naderen met de camera aan de gestrekte arm en daarbij proberen zo loodrecht mogelijk op de vlinder te blijven en tot mijn stomme verbazing blijft ie zitten

[ link | afbeelding ]Pyronia tithonus by Ouwesok, on Flickr

Het leuke van die 30mm is dat ie nog wat van de omgeving laat zien waar die bij de langere macro's compleet door de pureemixer wordt gedraaid.

Een distel verder zit er nóg één die ik ook even meepak
[ link | afbeelding ]Pyronia tithonus by Ouwesok, on Flickr

Kortom, leuke sport om met een eigenlijk iets te korte macrolens op beestjes te jagen. Bijkomend voordeel is dat je, als je er weer iets langers op zet je beduidend handiger wordt in het benaderen van je beestjes.
Mooie foto's van enigszins afgevlogen vlinders ;)
Enige opmerking is dat het Bruine zandoogjes (Maniola jurtina) zijn en geen Oranje. Die hebben nl 2 witte stippen in het 'oogje' :)
pi_200851457
Oranje zandoogje


Hazelaarbladrolkever


Groene schildwants
#35.
  zaterdag 14 augustus 2021 @ 00:51:49 #203
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_200902743
Vandaag, na een middagje Westduinpark, heb ik ff een inhaalslag gemaakt qua backlog. Nog steeds een stuk of 60 foto's (van vandaag) te doen maar hieronder alvast een voorproefje. Alles gemaakt met de Canon EOS RP, EF 100mm F2.8L Macro IS USM, Speedlite EL-100 en Pringlesbus-diffuser.

Wat Lantaarntjes van landgoed Te Werve (voor volledige resolutie ff doorklikken naar Flickr):
Lantaarntje (Ischnura elegans) by Ed Rendum, on Flickr
Lantaarntje (Ischnura elegans) by Ed Rendum, on Flickr
Lantaarntje (Ischnura elegans) by Ed Rendum, on Flickr
Lantaarntje (Ischnura elegans) by Ed Rendum, on Flickr

Snip- en sluipvliegen (Te Werve):
Gele snipvlieg (Rhagio tringarius) by Ed Rendum, on Flickr
Gele snipvlieg (Rhagio tringarius) by Ed Rendum, on Flickr
Sluipvlieg (Dexiosoma caninum) by Ed Rendum, on Flickr
Sluipvlieg (Dexiosoma caninum) by Ed Rendum, on Flickr
Sluipvlieg (Eriothrix rufomaculata) by Ed Rendum, on Flickr
Sluipvlieg (Eriothrix rufomaculata) by Ed Rendum, on Flickr

Klitboorvliegjes:
Gele klitboorvlieg (Terellia tussilaginis) by Ed Rendum, on Flickr

Zweefvliegjes (Te Werve e.o):
Gewone fluweelzweefvlieg (Parhelophilus versicolor) by Ed Rendum, on Flickr
Ivoorzweefvlieg (Volucella pellucens) by Ed Rendum, on Flickr
Grote langlijf (Sphaerophoria scripta) by Ed Rendum, on Flickr

Vlinders (Te Werve, doorklikken naar Flickr voor volledige resolutie):
Atalanta (Vanessa atalanta) by Ed Rendum, on Flickr
Dagpauwoog (Aglais io) by Ed Rendum, on Flickr

Vanmiddag in het Westduinpark dacht ik een Duinvilla te zien, maar controle in ObsIdentify gaf aan dat het een Hottentottenvilla was (doorklikken naar Flickr voor volledige resolutie):
Hottentottenvilla (Villa hottentotta) by Ed Rendum, on Flickr
Hottentottenvilla (Villa hottentotta) by Ed Rendum, on Flickr

Tot zover deze stortvloed aan beestjes ;)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:18:52 #204
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_200908031
@EdRendum Je zit daar wel erg goed in de beestjes :Y

In mijn Flevolandse gebiedjes is het met de insecten niet echt rijk gesteld waarbij aangetekend dat de zomer dit jaar voornamelijk doordeweeks lijkt te vallen en de herfst in het weekend.

Libellen met de 30mm.

Ik had het al eerder klaargespeeld om mijn kortste macrolens heel close op een libel te krijgen. Inmiddels lijkt er een soort systematiek in te komen.
De kunst is om het insect tot een bepaalde kritieke afstand te naderen. Het lastigste stuk ligt op zo'n 30cm waar een heidelibel nogal wegvliegerig wordt.
Met de A6000 en de 30mm kwam ik ongeveer tot dit

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Met de 30mm op de A58 lukt het me na wat wegvliegers op die 30cm om binnen de cirkel te komen en als je maar rustig genoeg beweegt blijft ie gewoon zitten.

En dan krijg je ongeveer dit.
Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Wat je blijft houden is dat gebrek aan scherptediepte wat met een insect dat zowel lang als breed is soms uitdagend kan zijn als je er alleen van de zijkant bij kunt.
Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Beste hoek bij een heidelibel is dus van voren en dan goed opletten of kopje in de scherpte zit en met wat geluk krijg je dan de nodige details in vleugeltjes en pootjes cadeau
Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Geen abrupte bewegingen maken en lekker in slowmotion blijven, dan blijft ie mooi zitten als je met je camera in de cirkel zit en rustig aan gaan we naar zo'n vijftien centimeter (gemeten vanaf de sensor, camera maakt dus grotendeels deel uit van die vijftien centimer) voor een portretje

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Opgesomd: De 30mm heeft een enorme funfactor. Met dergelijke korte lenzen ben je wél aangewezen op live-view en werken aan de gestrekte arm waardoor de controle over je plaatje wat minder wordt. Wat je met zo'n combinatie heel goed leert is het benaderen van insecten, je moet er echt ontzettend close op gaan zitten maar dan zijn er hele leuke dingen mogelijk.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 14 augustus 2021 @ 19:51:55 #205
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_200912829
@Ouwesok Het is tegenwoordig wel veel 'zoeken' waar het een aantal jaar terug (toen ik net begon met macro) stukken drukker leek met insecten. Qua diversiteit heb ik idd weinig te klagen dit jaar. Soms ben je zo gefocust op 1 insect in je beeld dat je andere insecten pas opmerkt bij het bekijken van de foto's op groot beeld. Zo vond ik het gister jammer dat ik geen zandviltvlieg had gezien, tot ik foto's van een wat donkere (ik vermoed bruinrode) heidelibel zat te bekijken. Op een aantal foto's zat er een meneer zandviltvlieg te photobomben, waarbij 'ie op 1 foto zelfs redelijk scherp is :)

Ik ga zo maar weer wat aan de backlog doen, dus wellicht later vanavond nog een beestjesdump ;)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 15 augustus 2021 @ 09:05:23 #206
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_200918709
Weinig opbrengst gisteren en het meeste moet ik nog even door.

Wel het ultieme onderwerp voor de A58 met 30mm, een wespspin die laag in het gras op d'r hangplek hangt. Scherm plat en afzakken maar, liefst tot ietsjes onder de spin.

Argiope bruennichi by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 16 augustus 2021 @ 00:49:06 #207
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_200930789
Dagje dierentuin. Iedereen kijkt gebiologeerd naar de leeuwen. Ik niet, ik zie een vlinderstruik waarin ineens datgene opduikt dat je in het zuiden des lands verwacht in een vlinderstruik.
Gelukkig is het een vrij grote vlinder en dus vertrouw ik op de minimuminstelafstand van de 150-600mm.
De koninginnepage is anders dan de andere vlinders die de vlinderstruik bevolken vrij onrustig, zit maar heel kort stil en de vleugels bewegen constant.

Maar hey, ik heb er een *O*
Papilio machaon by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_200944908
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:49 schreef Ouwesok het volgende:
Dagje dierentuin.
Welke dierentuin is dat?

Beest moet een beetje uit de buurt van die leeuwen blijven, als ik zijn vleugelranden zo bekijk. Ze zijn al zo zeldzaam, geen geflauwekul met onverantwoord gedrag.
_-L'avenir est déja là
  maandag 16 augustus 2021 @ 22:49:54 #209
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_200945229
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:49 schreef Ouwesok het volgende:
Dagje dierentuin. Iedereen kijkt gebiologeerd naar de leeuwen. Ik niet, ik zie een vlinderstruik waarin ineens datgene opduikt dat je in het zuiden des lands verwacht in een vlinderstruik.
Gelukkig is het een vrij grote vlinder en dus vertrouw ik op de minimuminstelafstand van de 150-600mm.
De koninginnepage is anders dan de andere vlinders die de vlinderstruik bevolken vrij onrustig, zit maar heel kort stil en de vleugels bewegen constant.

Maar hey, ik heb er een *O*
[ link | afbeelding ]Papilio machaon by Ouwesok, on Flickr
Niiiice! :Y

Ik heb van het weekend de backlog weggewerkt. Ik had nog plannen om gister e.e.a. aan de backlog toe te voegen maar toen ik een Xylota tussen wat brandnetels door probeerde te fotograferen verrekte ik iets in mijn rug tussen mijn schouderbladen...

Afgelopen vrijdag in de duinen waaide het behoorlijk maar gelukkig zaten er een hoop beestjes op de grond. Het viel me op dat het echt vol zat met heidelibellen; op sommige stukken deed je een stap en vlogen er een stuk of 4-5 op. Ik was er eentje zo aan het stalken dat ik niet eens de Zandviltvlieg opmerkte die aan het photobomben was:
Bruinrode heidelibel (Sympetrum striolatum) by Ed Rendum, on Flickr

Zonder photobomber:
Bruinrode heidelibel (Sympetrum striolatum) by Ed Rendum, on Flickr

Steenrode heidelibel (Sympetrum vulgatum) by Ed Rendum, on Flickr

Er landde op een gegeven moment een Paardenbijter vlakbij in een plant en ik heb 1 foto kunnen maken. Toen ik wat dichterbij wilde komen werd de libel letterlijk van de plant geblazen door een windvlaag :(
Paardenbijter (Aeshna mixta) by Ed Rendum, on Flickr

Naast veel libellen zaten er ook HEEL veel sprinkhanen in allerlei soorten en maten. Waar je bij de meeste veldsprinkhaantjes goed moet zoeken viel deze door het geritsel en beweging in het gras/onkruid best wel op:
Grote groene sabelsprinkhaan (Tettigonia viridissima) by Ed Rendum, on Flickr

Wat kleinere sprinkhanen:
Kustsprinkhaan (Chorthippus albomarginatus) by Ed Rendum, on Flickr
Locomotiefje (Chorthippus apricarius) by Ed Rendum, on Flickr
Bruine sprinkhaan (Corthippus brunneus) by Ed Rendum, on Flickr

Een goed voorbeeld van goeie camouflage:
Blauwvleugelsprinkhaan (Oedipoda caerulescens) by Ed Rendum, on Flickr

Nog een photobomber die ik niet opmerkte tijdens het fotograferen van de Harkwesp:
Harkwesp (Bembix rostrata) by Ed Rendum, on Flickr
Harkwesp (Bembix rostrata) by Ed Rendum, on Flickr
Harkwesp (Bembix rostrata) by Ed Rendum, on Flickr

Sluipvliegen zaten er ook redelijk wat, deze liet mij dichtbij genoeg komen voor wat foto's:
Sluipvlieg (Peleteria rubescens) by Ed Rendum, on Flickr

Er zaten ook aardig wat vlinders, voornamelijk verschillende leden van de Zandoogjes-familie:
Bruin zandoogje (Maniola jurtina) by Ed Rendum, on Flickr

Hooibeestje (Coenonympha pamphilus) by Ed Rendum, on Flickr

Dit schijnt een zeldzame variant van het Oranje zandoogje te zijn, met extra oogjes onderaan de vleugels:
Oranje zandoogje (Pyronia tithonus) by Ed Rendum, on Flickr
Oranje zandoogje (Pyronia tithonus) by Ed Rendum, on Flickr

Dat was het weer voor nu. Hopelijk wordt het binnenkort nog goed weer voor wat beestjesfotografie en waait niet alles weg met deze storm.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:27:56 #210
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_200946190
@EdRendum : Fraai setje opnamen ondanks de wind. Ik wist er zaterdagmiddag beduidend minder uit te slepen.

quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 22:31 schreef Paddo het volgende:

[..]
Welke dierentuin is dat?

Beest moet een beetje uit de buurt van die leeuwen blijven, als ik zijn vleugelranden zo bekijk. Ze zijn al zo zeldzaam, geen geflauwekul met onverantwoord gedrag.
Dit was in Beekse Bergen. Ik kom er al jaren, die vlinderstruiken zijn ook al jaren goed vertegenwoordigd maar dit was wel de eerste koninginnepage die ik er in zag soort van zitten.

Ook in Beekse Bergen de nodige steenrode heidelibellen. In combinatie met de beplanting zijn er hele aardige plaatjes mogelijk. Deze poseerde gewillig voor me.

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 22 augustus 2021 @ 12:09:27 #211
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201024823
In augustus heb je in sommige gebieden een goeie reden om een korte macrolens zoals die 30mm of zelfs een bijziende 24mm bij je te hebben : De Wespenspin.

Je moet ze even leren zoeken. Weet je eenmaal waar ze zich bij voorkeur ophouden (hoog gras) dan is het zaak om de eerste te vinden, meestal heb je er daarna wel meerdere te pakken.
Gister in het Woldlakebos zaten er heel veel en dan is het kijken óf ze te benaderen zijn (ofwel of ze met de rug naar je toe zitten) en dan die korte macro in het gras af laten zakken tot zo krap mogelijk op de spin die haar web bij voorkeur zo laag mogelijk in dat hoge gras maakt.

Deze was nét haalbaar waarbij ik met de vrije hand de grasstengels om mijn lens en camera heen moest plooien om zicht op de spin te krijgen.
en diezelfde hand was ook nodig om de muggen te bestrijden die me in grote getale aanvielen

Argiope bruennichi by Ouwesok, on Flickr

Het licht hield niet over en ruimte om er ook nog een flitser bij af te laten zakken was er helaas niet.

Binnen een meter vond ik een exemplaar dat weliswaar een maatje kleiner was maar die iets beter in het spaarzame licht hing en ook een fractie hoger met als blijde gevolg dat ik lager kon.
Om laag bij de grond te kunnen had ik, na het succes van de kleine A58 deze keer de iets grotere backup-A77-II meegenomen, daar hangt geen grip onder en zijn scherm kan wat meer kanten op dan die van de A58.

Met de 30mm kan een kleine verplaatsing best wel effect hebben.
Net voor de spin
Argiope bruennichi by Ouwesok, on Flickr

en zo'n twee centimeter lager
Argiope bruennichi by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_201028097
Vorig weekend voor het eerst op pad geweest met mijn DIY macroflitser.

Sony a6600, Sony 90mm macro en Meike MK320 flitser.




  zondag 22 augustus 2021 @ 18:25:52 #213
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_201030539
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 15:18 schreef fourierreeks het volgende:
Vorig weekend voor het eerst op pad geweest met mijn DIY macroflitser.

Sony a6600, Sony 90mm macro en Meike MK320 flitser.
[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Da's een aardige constructie! Ben best benieuwd wat en hoe dat geDIY-d is. Is volgens mij een stuk duurder dan mijn Pringlesbus ;)
pi_201030966
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 18:25 schreef EdRendum het volgende:

[..]
Da's een aardige constructie! Ben best benieuwd wat en hoe dat geDIY-d is. Is volgens mij een stuk duurder dan mijn Pringlesbus ;)
Op deze foto zie je de constructie iets beter. Prijs vond ik mee vallen. Duurste was de glasvezel, maar dat komt met name omdat het per 10m ging. Step-up ring en magneetjes zijn een paar euro.



De vezels zitten in een 3d geprinte ring, welke met magneetjes op een step-up filter ring passen.


Link voor de glasvezel:
https://nl.aliexpress.com(...)1.0.0.27424c4diKkdeS
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 23 augustus 2021 @ 00:15:20 #215
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201036454
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 18:57 schreef fourierreeks het volgende:

[..]
Op deze foto zie je de constructie iets beter. Prijs vond ik mee vallen. Duurste was de glasvezel, maar dat komt met name omdat het per 10m ging. Step-up ring en magneetjes zijn een paar euro.

[ link | afbeelding ]

De vezels zitten in een 3d geprinte ring, welke met magneetjes op een step-up filter ring passen.
[ link | afbeelding ]

Link voor de glasvezel:
https://nl.aliexpress.com(...)1.0.0.27424c4diKkdeS
Het lijkt me iets lastiger knutselwerk dan met pringlesbussen en dergelijke. Ik denk ook dat het, als je er in het veld mee bezig bent een stuk steviger in elkaar blijft zitten.
Deze lijkt qua werking wat op een ringflits. Wat me ook leuk lijkt om mee te spelen is de verdeling van de lichtjes om de lens, dus dat er wat meer licht van boven dan van onder komt.
Dat gezegd hebben je voorbeelden niet die typische vlakke verlichting die we van ringflitsers gewend zijn.

Leuke dingen dus en ook leuke foto's. Laat er nog eens wat meer zien zou ik zo zeggen :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 23 augustus 2021 @ 00:44:00 #216
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201036592
Ik heb nog het nodige liggen van mijn rondje Woldlakebos van gisteren. De temperatuur was ideaal voor insecten, de wind die me al de nodige sessies heeft verkloot had een dagje vrij genomen maar helaas gold dat ook voor veel libellen, ik heb er wel eens meer gezien.
Naast wind en libellen stond ook het licht een dagje op de spaarstand.

Daarom meer accent op het jagen op andere kleine beestjes met de 2.8/30mm op de A77-II waarmee ik ook die wespenspinnen van hierboven wist te pakken.

Een van de charmes van die 30mm hadden we al gezien, je kunt er makkelijk mee onder blaadjes en rietstengels kijken waar vaak heel veel leuk spul zit.

Neem nou deze witlijngrasmot

Agriphila selasella by Ouwesok, on Flickr

Bovenop en aan de zijkant van de rietstengels zit ook voldoende en in sommige gevallen moet je ze heel voorzichtig naderen maar dan heb je ook wat.
Tolmerus atricapillus by Ouwesok, on Flickr

Deze twee waren op zich best goed te naderen omdat ze het druk hadden met elkaar. De hoek waaronder ik ze moest aanvliegen maakte echter dat ik hoe dan ook die rietstengel raakte. Beetje gevoel voor porcelein dus en dan lukt het alsnog
Tolmerus atricapillus by Ouwesok, on Flickr
vervolgens zette ik een poging op via de andere kant waar niets in de weg stond maar dat werd de tortelroofvliegjes teveel, ze vlogen weg

Iets anders dat insecten bezig kan houden is eten. Geldt voor een vlinder op een bloem maar ook voor een roofvlieg met een prooi.
Tolmerus atricapillus by Ouwesok, on Flickr

Elzenhaantje op rietstengel. Je hebt dan wel een stabilisator maar die houdt de drukke sprietjes van de kever niet in bedwang
Agelastica alni by Ouwesok, on Flickr

Uitdagend met 30mm is een zuringwants. Vliegen kunnen ze wel maar zie je ze niet vaak doen, meestal zetten ze het op nadering van dat grote zwarte ding op een lopen. Deze was ik nog nét een slag voor.
Coreus marginatus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:24:37 #217
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201059151
Van onderstaand insect hoop je altijd dat je er eens een Utrechter over hoort praten: De gewone pantserwants.

Er zaten er plenty in het Woldlakebos en toch duurt het even voor je ziet, ze vallen namelijk totaal niet op op die hoge graspluimen.
Die hoge pluimen maken ook het fotograferen best uitdagend omdat die, zelfs bij nagenoeg geen wind constant bewegen.

Zijaanzicht
Eurygaster testudinaria by Ouwesok, on Flickr

En zo zien ze er van voren uit
Eurygaster testudinaria by Ouwesok, on Flickr

En omdat bijna alle beesten die ik fotografeerde 'gewoon' in hun naam hadden zitten doen we ook nog een gewoon spitskopje
Conocephalus dorsalis by Ouwesok, on Flickr
Wederom met de 30mm

[ Bericht 17% gewijzigd door Ouwesok op 24-08-2021 23:16:46 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_201061861
Ben zelf ook nog even bezig, en onderstaande foto's zijn niet de besten, maar we gaan nog een keer terug. Normaliter ben ik een "uiterwaarden-macro-fotograaf", maar ik wilde een keer achter de rode mieren aan. Dus de Veluwe op. Op vier verschillende plekken (rand bos heide) helemaal niets te vinden, tot ik kleine rode mieren ontdek die met witte pakketjes lopen... Met veel zwarte mieren erbij. (groter)

Een grondnest (geen rode mierenhoop) lag een stukje open, en het kan zijn dat de rode mieren hielpen met het her-inrichten van het nest van hun zwarte soortgenoten, en alvast even ruimte maakten door de larven elders onder te brengen. Het zijn ook zulke behulpzame beestjes!





Na een half uur observeren en wat internet research lijkt het erop dat we kijken naar een nest van de Grauwzwarte renmier. Dat zijn zwarte mieren van ongeveer 10mm. Dat nest heeft ongewenst bezoek van Bloedrode roofmieren, die larven stelen om op te laten groeien in hun eigen nest. Ik weet het echter niet zeker, want de Grauwzwarte renmier heeft synergie met meerdere (rode)mierensoorten, waarbij hijzelf altijd een beetje het lijdend voorwerp wordt. Maar uit het feit dat de Roofmieren actief aangevallen werden door de Renmieren doet mij vermoeden dat dit geen nest met een gekaapte koningin is, maar gewoon een brute kinderroof.



Op bovenstaande plaatje heeft een Renmier een Roofmier aan zijn voelspriet hangen, maar even later lijkt de rode mier gedood te worden met de kaken van de Renmier. De meeste gevechten leveren voor beide partijen niet zoveel op: ze gaan op hun achterpoten staan happen naar elkaar, maar dan lopen er drie andere mieren overheen, en vergeten de vechters met wie ze aan het matten waren.

Helaas zijn heel veel foto's mislukt: 1/250ste is kennelijk niet snel genoeg: met name die Renmieren zijn erg bewegelijk.... En het fotograferen moet iets anders. Die beesten zie je nauwelijks op de bosgrond als je ze van boven fotografeert...
_-L'avenir est déja là
pi_201072930
Macrorondje met de Sony A6000 en daarop een Sigma 50mm f2.8 macro MF lens

Blinde bij


Bruinrode heidelibel




Groene Schildwantswants


Rups van Witvlak vlinder


Als ie later groot is ziet ie er zo uit
Internetplaatje
#35.
  woensdag 25 augustus 2021 @ 21:12:34 #220
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_201072974
Afgelopen zaterdag nog even een rondje Te Werve gedaan met de EOS RP, EF 100mm f2.8L Macro IS USM en Speedlite EL-100 met Pringlesbus. Het was af en toe wat zoeken maar er zaten redelijk wat beestjes.

Er is 1 veldje op het landgoed met langs 1 kant rododendrons. Deze zitten elk jaar vol met rododendroncicades. Ze kunnen redelijk goed zien, dus je moet wat geduld hebben en goed opletten waar ze naartoe springen wanneer je langs de struik loopt.
Rododendroncicade (Graphocephala fennahi) by Ed Rendum, on Flickr

De rododendrons zijn nu de knoppen voor volgend jaar aan het vormen, dus het is de hoogste tijd om nageslacht voor volgend jaar te maken:
Rododendroncicade (Graphocephala fennahi) by Ed Rendum, on Flickr
Rododendroncicade (Graphocephala fennahi) by Ed Rendum, on Flickr

Het viel me op dat er ook veel wantsen (voornamelijk groene en zuringrandwantsen) zaten in diverse stadia:
Groene schildwants (Palomena prasina) by Ed Rendum, on Flickr
Zuringrandwants (Coreus marginatus) by Ed Rendum, on Flickr

Een vlinder die ik dit jaar slechts een aantal keer heb gezien is de Distelvlinder. Gelukkig zat er wel eentje op de vlinderstruiken:
Distelvlinder (Vanessa cardui) by Ed Rendum, on Flickr

Op diezelfde vlinderstruiken zat ook een Stadsreus/Hoornaarzweefvlieg, voor zover ik weet de grootste zweefvliegensoort van NL:
Stadsreus (Volucella zonaria) by Ed Rendum, on Flickr
Stadsreus (Volucella zonaria) by Ed Rendum, on Flickr
Stadsreus (Volucella zonaria) by Ed Rendum, on Flickr

Het lijkt dit jaar een goed jaar voor Gele snipvliegen te zijn. Hier en daar bovenin de braamstruiken zaten er groepjes bij elkaar in de buurt op de bladeren in het zonnetje, het stukje luchtruim boven hen verdedigend:
Gele snipvlieg (Rhagio tringarius) by Ed Rendum, on Flickr
Gele snipvlieg (Rhagio tringarius) by Ed Rendum, on Flickr
Gele snipvlieg (Rhagio tringarius) by Ed Rendum, on Flickr

Tot slot nog een -naar mijn mening- fraai insect: de Glansmug
Glansmug (Ptychoptera contaminata) by Ed Rendum, on Flickr

Voor alle foto's kun je voor volledige grootte even doorklikken naar Flickr ;)
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 25 augustus 2021 @ 21:54:21 #221
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201073649
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 augustus 2021 23:17 schreef Paddo het volgende:
Ben zelf ook nog even bezig, en onderstaande foto's zijn niet de besten, maar we gaan nog een keer terug. Normaliter ben ik een "uiterwaarden-macro-fotograaf", maar ik wilde een keer achter de rode mieren aan. Dus de Veluwe op. Op vier verschillende plekken (rand bos heide) helemaal niets te vinden, tot ik kleine rode mieren ontdek die met witte pakketjes lopen... Met veel zwarte mieren erbij. (groter)

Een grondnest (geen rode mierenhoop) lag een stukje open, en het kan zijn dat de rode mieren hielpen met het her-inrichten van het nest van hun zwarte soortgenoten, en alvast even ruimte maakten door de larven elders onder te brengen. Het zijn ook zulke behulpzame beestjes!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Na een half uur observeren en wat internet research lijkt het erop dat we kijken naar een nest van de Grauwzwarte renmier. Dat zijn zwarte mieren van ongeveer 10mm. Dat nest heeft ongewenst bezoek van Bloedrode roofmieren, die larven stelen om op te laten groeien in hun eigen nest. Ik weet het echter niet zeker, want de Grauwzwarte renmier heeft synergie met meerdere (rode)mierensoorten, waarbij hijzelf altijd een beetje het lijdend voorwerp wordt. Maar uit het feit dat de Roofmieren actief aangevallen werden door de Renmieren doet mij vermoeden dat dit geen nest met een gekaapte koningin is, maar gewoon een brute kinderroof.

[ afbeelding ]

Op bovenstaande plaatje heeft een Renmier een Roofmier aan zijn voelspriet hangen, maar even later lijkt de rode mier gedood te worden met de kaken van de Renmier. De meeste gevechten leveren voor beide partijen niet zoveel op: ze gaan op hun achterpoten staan happen naar elkaar, maar dan lopen er drie andere mieren overheen, en vergeten de vechters met wie ze aan het matten waren.

Helaas zijn heel veel foto's mislukt: 1/250ste is kennelijk niet snel genoeg: met name die Renmieren zijn erg bewegelijk.... En het fotograferen moet iets anders. Die beesten zie je nauwelijks op de bosgrond als je ze van boven fotografeert...
Van bovenaf krijg je inderdaad niet de weergave die je wilt bij mieren. Om ze echt fraai in beeld te kunnen krijgen moet je dus zo laag als je maar kunt ofwel op de grond liggen.
Tussen de mieren ;(
als alternatief om ze goed voor de camera te krijgen kun je nog zoeken naar mierenpaadjes in bomen en struiken zodat je ze iets makkelijker kunt benaderen.p

Ik heb me eigenlijk nog nooit zo met mieren beziggehouden. Wat ik zo her en der aan foto's zie langskomen geeft wel aan dat ze bijzonder fotogeniek zijn maar ook ontzettend lastig te fotograferen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 26 augustus 2021 @ 01:05:50 #222
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201075127
Soms hoef je niet eens de gebieden in en komen de beestjes gewoon naar jou.

Afgelopen middag zie ik tijdens een benenstrekmomentje in de achtertuin een aangename blauwe verrassing in de druivenstruik hangen. Geen rijpe tros druiven maar een tweetal paardenbijters.

Snel weer naar binnen dus en wel om iets bij elkaar te zoeken om ze mee te vereeuwigen. Dat wordt de Olympus E-PL1 met de Sigma 5.6/180mm, de manualfocus-variant.

Totaaltje
Aeshna mixta by Ouwesok, on Flickr

Halftotaalje
Aeshna mixta by Ouwesok, on Flickr

Portretje
Aeshna mixta by Ouwesok, on Flickr

[ Bericht 0% gewijzigd door Ouwesok op 26-08-2021 15:28:23 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 26 augustus 2021 @ 15:17:53 #223
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_201081199
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 01:05 schreef Ouwesok het volgende:
Soms hoef je niet eens de gebieden in en komen de beestjes gewoon naar jou.

Afgelopen middag zie ik tijdens een benenstrekmomentje in de achtertuin een aangename blauwe verrassing in de druivenstruik hangen. Geen rijpe tros druiven maar een tweetal paardenbijters.

Snel weer naar binnen dus en wel om iets bij elkaar te zoeken om ze mee te vereeuwigen. Dat wordt de Olympus E-PL1 met de Sigma 5.6/180mm, de manualfocus-variant.

Totaalje
[ link | afbeelding ]Aeshna mixta by Ouwesok, on Flickr

Halftotaalje
[ link | afbeelding ]Aeshna mixta by Ouwesok, on Flickr

Portretje
[ link | afbeelding ]Aeshna mixta by Ouwesok, on Flickr
Erg fraaie foto's weer! :Y
pi_201102609
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 01:05 schreef Ouwesok het volgende:
Snel weer naar binnen dus en wel om iets bij elkaar te zoeken om ze mee te vereeuwigen. Dat wordt de Olympus E-PL1 met de Sigma 5.6/180mm, de manualfocus-variant.
Dit soort zinnetjes van jou doet me telkens denken dat jij een magazijn met camera's hebt zoals in de Matrix met wapens wordt omgesprongen:


Maar schiet jij die paardebijter met statief? Want ik zie een sluitertijd van 1/80ste... En erg scherp.. Dat zou ik niet uit de hand kunnen bij 1/80ste.

Vandaag nog even terug geweest naar de mieren. Ik was op internet nog op zoek geweest naar tips, en daar las ik al dat veel mensen mieren dusdanig lastig vinden dat je blij mag zijn als het beest er scherp en compleet op staat, en dat het erg weinig zin heeft om er een artistiek verantwoord tafereeltje van te maken. Deze bosmieren lopen ongeveer 3-5cm per seconde, en in uiterste macro stand is mijn beeld 36 mm breed... Dus in de zoeker zie je iets snel door je beeld schieten. Als je mazzel hebt niet naar je toe of van je af, zodat scherpte bijstellen langzaam kan.

Ging niet helemaal zoals het moet, ik kon opeens niet meer boven de 1/250ste seconde schieten. Zolang de flitser erop zat. Op mijn telefoon gegoogled dat meer mensen met een D7100 dit wel eens hebben, en dat je dan de camera reset naar de fabrieksinstellingen. Zo gezegd, zo gedaan. Nou schiet ik alles handmatig (M stand), en ben niet zo kieskeurig op de belichting. Ik schiet in RAW/14 bit, dus ik kan later nog wel iets bijsturen. Helaas heb ik door het resetten vanmiddag enkele honderden foto's in JPEG zitten schieten zonder er erg in te hebben. :(

_-L'avenir est déja là
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 27 augustus 2021 @ 23:29:13 #225
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201103714
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 22:25 schreef Paddo het volgende:

[..]
Dit soort zinnetjes van jou doet me telkens denken dat jij een magazijn met camera's hebt zoals in de Matrix met wapens wordt omgesprongen:
[ afbeelding ]
Ik heb een leuke collectie opgebouwd met meest zwaar verouderde digitale camera's waarmee het leuk spelen is, vooral met de collectie manualfocuslenzen. Het geheel doet een beetje aan een soort rusthuis voor digitale camera's denken waarmee ik net zoveel pret heb als met de eredivisiespullen.
quote:
Maar schiet jij die paardebijter met statief? Want ik zie een sluitertijd van 1/80ste... En erg scherp.. Dat zou ik niet uit de hand kunnen bij 1/80ste.
De E-PL1 van Oly heeft een gestabiliseerde sensor en daar kun je best halsbrekende toeren mee uithalen. 1/80s met deze 180mm gaat eigenlijk best wel goed. Grotere uitdaging met de Oly is de scherpstelling. Hoewel ik er een hele puike EVF op heb staan is de bediening van de loupefunctie een drama. Gaat die bij andere systeemcamera's vanzelf terug naar normaal als je je ontspannert aantipt, bij de Oly moet je de loep echt uitdrukken.
Scherpstellen zonder loep is dan wel weer een mooie oefening waardoor ik op de andere systeemcamera's weer een stuk trefzekerder schiet.
Altijd weer keuzestress als er zo'n beestje in de tuin hangt en ik moet kiezen uit de spullen die pal naast me staan. De 180mm had ik al snel te pakken maar dan weer, hang ik er een Oly achter (stabilisatie) of een Panny (geen stabilisatie maar wel een giga-EVF met wel een goeie loepfunctie) of gewoon mijn A6000 met een wat grotere sensor en focus-peaking + loep. In dit geval won de Oly E-PL1. Voor het volgende rondje insecten tijdens zo'n benenstrekmomentje staat weer iets heel anders klaar, de Oly E-520 met de Zuiko D 3.5/35mm macro. Ook een leuk en leerzaam oefenspeeltje dat zo af en toe even de tuin in wil.
quote:
Vandaag nog even terug geweest naar de mieren. Ik was op internet nog op zoek geweest naar tips, en daar las ik al dat veel mensen mieren dusdanig lastig vinden dat je blij mag zijn als het beest er scherp en compleet op staat, en dat het erg weinig zin heeft om er een artistiek verantwoord tafereeltje van te maken. Deze bosmieren lopen ongeveer 3-5cm per seconde, en in uiterste macro stand is mijn beeld 36 mm breed... Dus in de zoeker zie je iets snel door je beeld schieten. Als je mazzel hebt niet naar je toe of van je af, zodat scherpte bijstellen langzaam kan.

Ging niet helemaal zoals het moet, ik kon opeens niet meer boven de 1/250ste seconde schieten. Zolang de flitser erop zat. Op mijn telefoon gegoogled dat meer mensen met een D7100 dit wel eens hebben, en dat je dan de camera reset naar de fabrieksinstellingen. Zo gezegd, zo gedaan. Nou schiet ik alles handmatig (M stand), en ben niet zo kieskeurig op de belichting. Ik schiet in RAW/14 bit, dus ik kan later nog wel iets bijsturen. Helaas heb ik door het resetten vanmiddag enkele honderden foto's in JPEG zitten schieten zonder er erg in te hebben. :(

[ afbeelding ]
Een flitser werkt op een spiegelreflex inderdaad op een beperkte tijdenrange, namelijk die tijden waarbij de sluiter even helemaal open komt te staan. Pak je iets korters, dan is je tweede gordijn alweer onderweg op het moment dat de flits ontstoken wordt met als gevolg een gedeeltelijk donker plaatje. Vroegâh overkwam je dat gewoon, tegenwoordig (eigenlijk al heel lang) schakelt een camera als je de flitser in stelling brengt alleen nog maar tijden waarmee geflitst kan worden, vandaar dat ie je range beperkt tot 1/250s. Zet je de flitser uit, dan moet je weer over de kortere tijden beschikken.

Het advies wat ik overigens de meeste mensen geef is om niet in M te schieten maar in Av zodat je je alleen zorgen hoeft te maken over je diafragma en de camera dat stukje met die tijd voor zijn rekening neemt. Dat kunnen camera's over het algemeen bijzonder goed.
Bij gebruik van een flitser worden die sluitertijden dus lang maar de eigenlijke belichting wordt door je flitser gedaan en die is dan bijzonder kort.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_201105476
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 22:25 schreef Paddo het volgende:

[..]
Dit soort zinnetjes van jou doet me telkens denken dat jij een magazijn met camera's hebt zoals in de Matrix met wapens wordt omgesprongen:
[ afbeelding ]

Hahaha, ik schoot in de lach.
pi_201117509
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 23:29 schreef Ouwesok het volgende:

Een flitser werkt op een spiegelreflex inderdaad op een beperkte tijdenrange, namelijk die tijden waarbij de sluiter even helemaal open komt te staan. Pak je iets korters, dan is je tweede gordijn alweer onderweg op het moment dat de flits ontstoken wordt met als gevolg een gedeeltelijk donker plaatje. Vroegâh overkwam je dat gewoon, tegenwoordig (eigenlijk al heel lang) schakelt een camera als je de flitser in stelling brengt alleen nog maar tijden waarmee geflitst kan worden, vandaar dat ie je range beperkt tot 1/250s. Zet je de flitser uit, dan moet je weer over de kortere tijden beschikken.

Het advies wat ik overigens de meeste mensen geef is om niet in M te schieten maar in Av zodat je je alleen zorgen hoeft te maken over je diafragma en de camera dat stukje met die tijd voor zijn rekening neemt. Dat kunnen camera's over het algemeen bijzonder goed.
Bij gebruik van een flitser worden die sluitertijden dus lang maar de eigenlijke belichting wordt door je flitser gedaan en die is dan bijzonder kort.
Na de factory reset kan ik weer boven de 1/500ste schieten, dus ik denk dat het een ander probleem was. Bij de camera heb ik een mooie videoDVD gekregen, en daar stond dat probleem op uitgelegd. Ik heb het nog nooit in de praktijk gezien.

Aperture mode schieten gaat imho niet met mijn setup:

Nikon D7100
Sigma APO Macro 180mm F2.8 EX (Let op, geen OS)
SB-800

(Ja, dat is 2,2 kilo zonder de penlights voor de SB-800 (5 stuks))

De lens is wat ouder (geen beeldstabilisatie) en communiceert niet met de D7100. Vandaar dat de flitser de zoom van de lens niet ziet, en geen TTL kan gebruiken. De flitsen werkt alleen op handmatig (M) waarbij ik zelf de flits instel tussen 1 en 1/128ste. (Meestal op 1/4 of zo) Dus alles wat ik in P, A en S schiet wordt kapot geflitst, omdat de camera op zijn beurt geen idee heeft wat de flitser gaat doen. Volgens mij (maar dat is een aanname) wordt in de M stand altijd geflitst, ook al zet je dat in het menu van de camera uit.

Dus schiet ik alles in M. Is geen probleem, doe ik al jaren. Eigenlijk is met mijn setup het grote nadeel dat ik door het ontbreken van OS op de lens (Sigma's variant van beeldstabilisatie) voor echt scherpe foto's van statief moet schieten. En dat is vaak lastig bij macro. De foto hieronder (tip voor mensen die mieren willen fotograferen: leg wat lekkers neer, zoals een klein stukje appel) is uit de hand geschoten met ondersteuning. Voor een schaalidee; er liggen drie dennennaalden in beeld. Had nog wel een tikje scherper gemogen. Ik moet me dus aanleren vaker vanaf statief / met zelfontspanner te schieten...

_-L'avenir est déja là
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 28 augustus 2021 @ 23:51:08 #228
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201117661
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 augustus 2021 23:36 schreef Paddo het volgende:

Nikon D7100
Sigma APO Macro 180mm F2.8 EX (Let op, geen OS)
SB-800

(Ja, dat is 2,2 kilo zonder de penlights voor de SB-800 (5 stuks))
Dat gewicht herken ik wel een beetje van mijn Sigma 3.5/180mm HSM die ik op mijn EOS gebruik. Dat enorme gewicht heeft nadelen maar ook voordelen. Die massa houdt hem lekker stabiel.
Ik heb dan weer niet het nadeel dat het niet flitsen wil, met de 600RT-flitser van Canon is het allemaal mooi te doseren.
Toch zou ik bij mieren voor een kort brandpunt kiezen tenzij ik ze zo gek kan krijgen dat ze over een tak of een stammetje marcheren zodat ze iets meer op mijn hoogte zitten.

Dan die Olympus E-520, die mocht het vandaag doen met de Zuiko D 3.5/35mm. Dat performde boven iedere verwachting.
Lekker losgaan op de vliegen die in mijn druivenstruik zitten te zonnebaden

Groene vleesvliegen die ik ook niet verder dan dat determineer. Anders dan met een systeemcamera moet nu mijn hoofd mee de struik in om te kijken wat ik fotografeer en vooral om de scherpte op de goeie plek te krijgen. Je zit bijzonder close op de vliegen.

Lucilia spec. by Ouwesok, on Flickr

Lucilia spec. by Ouwesok, on Flickr

en nog een dambordvlieg
Sarcophaga spec by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 29 augustus 2021 @ 22:29:37 #229
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201133764
Eenmaal met die ouwe spiegelreflex en die 35mm macro in de druivenstruik actief blijkt daar nog meer te zitten dan alleen die vleesvliegen. Klein rondje met wat ik allemaal in twee keer 'even de benen strekken' ofwel een paar minuten te pakken kreeg.

Er zitten een paar blinde bijen die uiteindelijk ook best goed te benaderen bleken
Eristalis tenax by Ouwesok, on Flickr

Diezelfde blinde bij terwijl hij een schaatser op de tien kilometer probeert te imiteren
Eristalis tenax by Ouwesok, on Flickr

Laag in de struik in het zonnetje zie ik een bruine winterjuffer zitten. Zou die met 35mm te doen zijn :?

Ja dus :Y
Sympecma fusca by Ouwesok, on Flickr

Zelfde met een citroenpendelvlieg die ook langer bleef zitten dan ik wel eens heb meegemaakt
Helophilus trivittatus by Ouwesok, on Flickr

Dan een agaatvlinder die zo opgaat in het landschap dat ik hem ontdekte omdat ik pootjes meende te zien.
Helaas was het geen optie om het kopje er ook nog even tevoorschijn te halen. Dan maar zo.
Phlogophora meticulosa by Ouwesok, on Flickr

Elk jaar woont er weer een setje struiksprinkhanen in mijn druivenstruik. Dit jaar vormt geen uitzondering en ook dit jaar doen ze er alles aan om zoveel mogelijk buiten beeld te blijven net als ik mijn best weer doe om ze in beeld te krijgen.

Leptophyes punctatissima by Ouwesok, on Flickr

Ik ga ietsjes lager voor een beter plaatje.
Leptophyes punctatissima by Ouwesok, on Flickr
daarna werd het de sprinkhaan teveel en vertrok ie naar elders in de stuik

Buiten de druivenstruik op de rand van een bakje landt een steenrode heidelibel. Ik probeer een kopje.
Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Hopelijk komende week goed weer voor nog een paar benenstrekmomentjes.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_201147402
Vandaag de mieren maar even links laten liggen. Komt binnenkort wel weer. Een rondje Gendtse Waard, en sinds het hoge water is het daar knap veranderd. Vlinders zijn nagenoeg weg, overal afgestorven veldbloemen zoals SintJans kruid, en de meeste struiken met éénjarige planten zijn nu overwoekerd door brandnetels. En het is er nog steeds "bestwel vochtig". Plan voor vandaag: niet op zoek naar nieuwe beesten, maar kwalitatief betere foto's proberen te maken. Dus braaf alles vanaf statief gefotografeerd (een Sherpa) met de afstandsbediening van de camera... En braaf alles goed instellen (M) in plaats van "belichting repareren bij importeren RAW bestand".


Zo wordt chrome gemaakt (Goudhaantjes)


De Dambordvlieg.


Zelfportret in reflectie van Groene Vleesvlieg


Veel onderwerpen gemeen met mijn bovenbuurman: de Pendelvlieg.


Een snackende Tengere Grasjuffer. Kan niet goed zien waar de snack uit bestaat. Het is een achterlijf van iets?


Sprinkhaan met een foutje. Camera staat te veel diagonaal naar beneden te werken, waardoor niet helemaal de juiste punten van deze foto scherp zijn...


Een Bloedrode Heidelibel. Dit zijn kleinere libelles van een cm of 3.5.




Normaal laat ik de beesten schieten als ze op zo'n plek zitten. Beton is zo a-sexy.... Maar het beest zit heerlijk te zonnen, en zolang ik uit zijn zon blijf, blijft hij rustig zitten.


Dit is geen uitsnede, dit is (qua afmeting) de foto zoals hij uit de camera kwam.
_-L'avenir est déja là
pi_201188392
Een andere aanpak met de mieren. Voor fatsoenlijkere foto's is zij-view gewenst, want top-view is niet om aan te zien. Ben dus op zoek geweest naar nesten die op een verhoging liggen, zodat vanaf een zijkant (met een statief met twee poten horizontaal) te kieken. En dan is toch de lange brandpuntsafstand een voordeel, want het nest hoeft niet tegen de rand aan te zitten, en ik kan rustig 10 minuten op mijn knieën erbij gaan zitten. zonder dat ik zelf in het mierennest zit. (niet één keer gebeten)

F3.5 ziet er geweldig uit door de viewfinder. De bosgrond verandert in een sprookjeslandschap in twee dimensies. Helaas vielen deze beelden thuis op de PC vies tegen, ze worden vermoeiend om naar te kijken omdat van alle objecten slechts stukjes zichtbaar zijn. (dus nauwelijks herkenbaar)

Uiteindelijk lijkt sideview met F14 een mooi compromis, maar langere sluitertijden dan 1/640ste levert op veel foto's wazige voelsprieten op. Dus moet de ISO omhoog. Omdat dit nest in de zon lag is geen flitser gebruikt.



_-L'avenir est déja là
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 7 september 2021 @ 00:42:36 #232
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201247378
quote:
0s.gif Op donderdag 2 september 2021 22:13 schreef Paddo het volgende:
Een andere aanpak met de mieren. Voor fatsoenlijkere foto's is zij-view gewenst, want top-view is niet om aan te zien. Ben dus op zoek geweest naar nesten die op een verhoging liggen, zodat vanaf een zijkant (met een statief met twee poten horizontaal) te kieken. En dan is toch de lange brandpuntsafstand een voordeel, want het nest hoeft niet tegen de rand aan te zitten, en ik kan rustig 10 minuten op mijn knieën erbij gaan zitten. zonder dat ik zelf in het mierennest zit. (niet één keer gebeten)

F3.5 ziet er geweldig uit door de viewfinder. De bosgrond verandert in een sprookjeslandschap in twee dimensies. Helaas vielen deze beelden thuis op de PC vies tegen, ze worden vermoeiend om naar te kijken omdat van alle objecten slechts stukjes zichtbaar zijn. (dus nauwelijks herkenbaar)

Uiteindelijk lijkt sideview met F14 een mooi compromis, maar langere sluitertijden dan 1/640ste levert op veel foto's wazige voelsprieten op. Dus moet de ISO omhoog. Omdat dit nest in de zon lag is geen flitser gebruikt.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wow, dit gaat helemaal de goeie kant op :Y

Misschien is ondanks de zon een flitser nog niet eens zo'n beroerd idee, je zult dan in elk geval al minder last hebben van wiebelsprietjes en je kunt de ISO's wat lager houden.

Ook in het Woldlakebos laagbijdegrondse praktijken. De wespenspinnen hebben het gebied ontdekt en er zaten er heel veel.

Met de A77-II en de 2.8/50mm macro van Sony
Argiope bruennichi by Ouwesok, on Flickr

Keertje met tegenlicht
Argiope bruennichi by Ouwesok, on Flickr

En diezelfde spin uit een iets ander standpunt waardoor in de achtergrond de contouren van een web van een kruisspin verschijnen die de boel nog net een beetje meer spinnensfeer geeft.
Argiope bruennichi by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_201260848
IK had de Wespspin (of Tijgerspin) vorige week in de Gendtse waard ook. Een beest van inclusief poten een centimeter of vier, en hij viel een "net-uit-de-cocon-opdrogende-Attalanta" aan, die niet eens in zijn web zat... Ik was die opdrogende vlinder aan het fotograferen toevallig, en helaas staat het niet op beeld: met enkele vleugelslagen van de vlinder viel de spin. Niet meer terug gezien.

Maar wel even uitgezocht op het www of Vitesse-spinnen echt bestaan, en zo kwam ik hem tegen. Als ik het goed begrijp hangt dit beest ALTIJD met zijn kop naar beneden aan de afhangende kant van het web. (De kont moet een wesp voorstellen, dus die wordt naar boven getoond) Dus zijn gezicht met alle ogen fotograferen (en het liefst ook de kaken erbij) is bijna nog lastiger dan die mieren... Ik was al aan het nadenken over een soort van make-up spiegeltje te gebruiken, want ik wil de kop van dat beest in beeld.... Dus camera horizontaal en laag, om de spin van onderen te filmen met het spiegeltje. Geen idee of het kan.

Dan was ik vandaag in de bibliotheek, en daar stond een boek wat ik heel goed kan gebruiken:



Mijn bibliotheek is oldskool, dus ik heb de papieren versie mee naar huis. Maar ik ben wel onder de indruk.

Tot slot nog een vleesvlieg. Vond de scene gewoon leuk
_-L'avenir est déja là
pi_201263138
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 23:09 schreef Paddo het volgende:
IK had de Wespspin (of Tijgerspin) vorige week in de Gendtse waard ook. Een beest van inclusief poten een centimeter of vier, en hij viel een "net-uit-de-cocon-opdrogende-Attalanta" aan, die niet eens in zijn web zat... Ik was die opdrogende vlinder aan het fotograferen toevallig, en helaas staat het niet op beeld: met enkele vleugelslagen van de vlinder viel de spin. Niet meer terug gezien.

Maar wel even uitgezocht op het www of Vitesse-spinnen echt bestaan, en zo kwam ik hem tegen. Als ik het goed begrijp hangt dit beest ALTIJD met zijn kop naar beneden aan de afhangende kant van het web. (De kont moet een wesp voorstellen, dus die wordt naar boven getoond) Dus zijn gezicht met alle ogen fotograferen (en het liefst ook de kaken erbij) is bijna nog lastiger dan die mieren... Ik was al aan het nadenken over een soort van make-up spiegeltje te gebruiken, want ik wil de kop van dat beest in beeld.... Dus camera horizontaal en laag, om de spin van onderen te filmen met het spiegeltje. Geen idee of het kan.

Dan was ik vandaag in de bibliotheek, en daar stond een boek wat ik heel goed kan gebruiken:

[ link | afbeelding ]

Mijn bibliotheek is oldskool, dus ik heb de papieren versie mee naar huis. Maar ik ben wel onder de indruk.

Tot slot nog een vleesvlieg. Vond de scene gewoon leuk
[ link | afbeelding ]
Mooie boeken zijn dat inderdaad! ^O^ Zeker aan te raden...
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 8 september 2021 @ 18:15:52 #235
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201268801
Nog wat resultaat van de benenstrekmomentjes van vorige week. Even tussen het werk door even rechtop lopen met de Oly E-520 en de Zuiko D 3.5/35mm macro op jacht naar wat de druivenstruik te bieden heeft.

Vleesvliegen vormt wel zo ongeveer het leeuwendeel van de aanwezigen
Lucilia spec. by Ouwesok, on Flickr

Lucilia spec. by Ouwesok, on Flickr

Een of andere bromvlieg. Dieper ging het determineren niet.
Pollenia spec. by Ouwesok, on Flickr

Zijaanzicht
Pollenia spec. by Ouwesok, on Flickr

Ineens een fraaie gast in de vlinderstruik, een stadsreus/hoornaarzweefvlieg
Volucella zonaria by Ouwesok, on Flickr

En dan klotsplaps landt er in de druivenstruik datgene wat ik dit jaar in de weerribben waar het er van krioelt maar niet te pakken kreeg. Een paardenbijter.
Glazenmakers en dus ook de paardenbijter hebben goeie ogen en dus wordt het best wel een opgave om deze met de 35mm te benaderen.

Totaaltje
Aeshna mixta by Ouwesok, on Flickr

En dan maar langzaam met je camera richting de paardenbijter
Aeshna mixta by Ouwesok, on Flickr

Deze keer maar niet voor een kopje gegaan maar iets afstand gehouden zodat ie bleef hangen
Aeshna mixta by Ouwesok, on Flickr

Inmiddels gaat het hard achteruit met de insecten in de tuin. Gelukkig heb ik de afgelopen dagen nogal wat voorraad bij elkaar geschoten.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_201312222
De stadreus of Hoornaarzweefvlieg, Dit is idd de grootste zweefvlieg van NL.






Kijk een wat een verschil
#35.
pi_201314802
@Ouwesok:

Wat heeft die druif van jou veel bruine bladeren. Geef je die druif gewoon geen water omdat die dorre bladeren leuk kleuren bij de Paardenbijters?

@Clayton1:
Mooi beest. Heb ze nog niet gezien dit jaar. Bijzondere eigenschappen heeft dat beest, lees ik op wiki...
_-L'avenir est déja là
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 12 september 2021 @ 00:19:58 #238
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201316467
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 22:41 schreef Paddo het volgende:
@:Ouwesok:

Wat heeft die druif van jou veel bruine bladeren. Geef je die druif gewoon geen water omdat die dorre bladeren leuk kleuren bij de Paardenbijters?

Het leek er na dat koude voorjaar zelfs op dat de druivenstruik niet eens meer in het blad zou komen. Het is kennelijk niet het jaar van mijn druivenstruik maar dat levert dan wel weer leuke achtergrondjes op inderdaad.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_201330107
Vandaag naar de botanische tuinen in Utrecht geweest met de DIY macro flitser. Best tevreden over het resultaat. Zeker in de ochtend vrij redelijk bewolkt dus kwam de flitser goed van pas.

Een probleem waar ik nog wel tegenaan liep was condensvorming op het font glas bij het betreden van de kassen. Is er iemand die hier nog tips voor heeft, anders dan 20min wachten tot de lens is opgewarmd? Ik heb nu geprobeerd om met mijn handen de lens iets op te warmen, wat een klein beetje hielp.

De eerste 4 foto's zijn gemaakt in de (vlinder)kas.

1


2


3


4


5
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 12 september 2021 @ 21:12:01 #240
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201330458
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 20:58 schreef fourierreeks het volgende:
Vandaag naar de botanische tuinen in Utrecht geweest met de DIY macro flitser. Best tevreden over het resultaat. Zeker in de ochtend vrij redelijk bewolkt dus kwam de flitser goed van pas.

Een probleem waar ik nog wel tegenaan liep was condensvorming op het font glas bij het betreden van de kassen. Is er iemand die hier nog tips voor heeft, anders dan 20min wachten tot de lens is opgewarmd? Ik heb nu geprobeerd om met mijn handen de lens iets op te warmen, wat een klein beetje hielp.
Ik heb dat in de winter ook als ik in bijv. Burgers Mangrove met de vlinders ga spelen. Ik maak er gewoonte van om thuis de camera's en de lenzen in te pakken, de tas van dienst te sluiten en pas weer te openen als ik ín de mangrove ben zodat de spullen niet koud worden.

Als er een heteluchtblazert hangt is het zaak om daarmee niet zozeer je frontlens maar je hele lens warm te blazen. Blaas je alleen je frontlens weer schoon dan hangt daar vaak nog een pond ijskoud glas achter die maakt dat de boel direct weer beslaat.

Als het helemaal bar is (heb je soms) hou ik een zacht microvezeldoekje paraat om steeds mijn frontlens weer schoon te vegen. Meestal is het na een keer of wat vegen afgelopen met beslaan.
quote:
De eerste 4 foto's zijn gemaakt in de (vlinder)kas.

1
[ link | afbeelding ]

2
[ link | afbeelding ]

3
[ link | afbeelding ]

4
[ link | afbeelding ]

5
[ link | afbeelding ]
Die glasvleugel is heel apart geworden :Y

Uit mijn backlog die nog behoorlijk goed gevuld is.

De Kempense heidelibel staat in de overzichten als 'zeer zeldzaam'. Dat kenmerk komt wat vreemd over als je de Weerribben gewend bent waar ze vrij veelvuldig voorkomen. Het is een nogal kleine heidelibel. Ik schoot onderstaande met de A77-II en de Sigma 5.6/180mm

Sympetrum depressiusculum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum depressiusculum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum depressiusculum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_201359648


Hoe noem je dit? Parende Bijters?

Helaas mist een mm van de vleugel aan de onderkant. Maar van de hele set is dit de scherpste. Het blijven zeer lastige beesten om te fotograferen.
_-L'avenir est déja là
pi_201360061
Roofvlieg met prooi




Groene schildwants


Gamma uil


#35.
pi_201372868
_DSC8702 by Tom Diner, on Flickr
_-L'avenir est déja là
pi_201405777
Vandaag een rondje langs de Heelsumse/Wolfhezer beek. Wel bijzonder, heide met twee beken er tussendoor. Een soort "nat heidelandschap".

Voor het eerst een Steenrode Heidelibelle in zijn natuurlijke habi...dinges gezien: op een heidestruik. Ik kom ze overal tegen bij water, normaal verder eigenlijk niet op de heide...



Dan hoor ik iets ritselen in de heidestruik. Er zit een klein beestje (3 a 4 cm) te zonnen op een takje heide:



(Met mijn camera blokkeer ik even zijn zon)

Het is een mini-zandhagedis, denk ik. Staartloos en heel klein. Goed officieel is dit geen macro meer, maar als paardenbijters mogen... Dit beest is meer dan twee keer zo klein.



Zij klautert een beetje rond, om vervolgens weer minuten in de zon te blijven liggen. (Ik neem tenminste aan dat dit een "zij" is, want mannetjes hebben groene tinten. Ik weet niet of dat bij zulke jonge beesten ook al het geval is.





Tot slot kwam ik iets tegen dat ik niet thuis kan brengen. (Nou ja, letterlijk gezien zou het me wel lukken) Een balvormig "iets" met een dichtgemaakte ingang in een soort web. Zijn dit spinneneieren? Of een cocon van iets anders?

_-L'avenir est déja là
  zaterdag 18 september 2021 @ 18:58:16 #245
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_201416334
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 21:57 schreef Paddo het volgende:
Vandaag een rondje langs de Heelsumse/Wolfhezer beek. Wel bijzonder, heide met twee beken er tussendoor. Een soort "nat heidelandschap".

Voor het eerst een Steenrode Heidelibelle in zijn natuurlijke habi...dinges gezien: op een heidestruik. Ik kom ze overal tegen bij water, normaal verder eigenlijk niet op de heide...

[ afbeelding ]

Dan hoor ik iets ritselen in de heidestruik. Er zit een klein beestje (3 a 4 cm) te zonnen op een takje heide:

[ afbeelding ]

(Met mijn camera blokkeer ik even zijn zon)

Het is een mini-zandhagedis, denk ik. Staartloos en heel klein. Goed officieel is dit geen macro meer, maar als paardenbijters mogen... Dit beest is meer dan twee keer zo klein.

[ afbeelding ]

Zij klautert een beetje rond, om vervolgens weer minuten in de zon te blijven liggen. (Ik neem tenminste aan dat dit een "zij" is, want mannetjes hebben groene tinten. Ik weet niet of dat bij zulke jonge beesten ook al het geval is.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Tot slot kwam ik iets tegen dat ik niet thuis kan brengen. (Nou ja, letterlijk gezien zou het me wel lukken) Een balvormig "iets" met een dichtgemaakte ingang in een soort web. Zijn dit spinneneieren? Of een cocon van iets anders?

[ afbeelding ]
Mooie foto's :Y

Die laatste lijkt me idd een cocon met eitjes van een spin. Wespspinnen maken ze zo, bijvoorbeeld.
pi_201432097
Lekker opwarmen in de zon

Heidelibel



Blinde bij



Roofvlieg




Allen met Sigma 105mm f.2,8 macro
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 20 september 2021 @ 00:03:21 #247
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201434773
Op het Oostvaardersveld. Ik was op zoek naar de grote sabelsprinkhanen toen ik ineens iets nog leukers laag bij de grond zag wandelen. Veel kleiner dan de grote sabelsprinkhanen.

Een gewoon spitskopje.

Conocephalus dorsalis by Ouwesok, on Flickr


Die grote sabelsprinkhanen kreeg ik uiteindelijk ook nog wel te pakken.
Deze zat te hoog maar geeft wel een beetje aan wat het probleem is bij het zoeken van grote sabelsprinkhanen in een rietkraag.
Tettigonia Viridissima by Ouwesok, on Flickr

Gelukkig zaten er ook nog wel een aantal zo dat je met een macrolens ook je dingetje kon doen.
Tettigonia Viridissima by Ouwesok, on Flickr

A77-II met Sigma 5.6/180mm

[ Bericht 46% gewijzigd door Ouwesok op 20-09-2021 00:19:03 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_201450946
Macrorondje met Sigma 105mm f2.8

Atalanta

Juffertjes


Trekspin Metellina spec.

Groene schildwants

Gewone vliegendoder

#35.
pi_201460655
Koolwitje



Weidesprinkhaan


Langpootmug


Stippelmot


Schorpioenvlieg


Groene schildwants


Rododendroncicade
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 22 september 2021 @ 00:03:29 #250
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201463547
Uit de backlog doen we even een paar sprinkhanen uit het Woldlakebos

Een ratelaar
Chorthippus biguttulus by Ouwesok, on Flickr

Bruine sprinkhaan
Chorthippus brunneus by Ouwesok, on Flickr

En nog een bruine sprinkhaan
Chorthippus brunneus by Ouwesok, on Flickr

Een van de fraaiere sprinkhanen in wat je de Weerribben Huiscollectie zou kunnen noemen is de moerassprinkhaan. Slagje groter dan de Chorthippus-varianten en herkenbaar aan zijn tikkende geluid.
Deze had een kleur die een tikje afweek van de rest. Het zonlicht was wat aan de vlakke kant.

Stethophyma grossum by Ouwesok, on Flickr

Met de 105mm probeer ik eens voorzichtig flink close te gaan voor een kopje
Stethophyma grossum by Ouwesok, on Flickr

Uiteindelijk gaat de 105mm weer in de tas en komt de 50mm macro er weer uit voor het laagzittend grut En ook dan is zo'n moerassprinkhaan heel goed te doen.

Stethophyma grossum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')