abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194414782
Even een serieuze vraag. Ik las net in een nieuwsbericht dat het rivm een hitteplan afgekondigd heeft voor de komende week. Daar staat dat mensen met overgewicht extra gevoelig voor hitte zijn en zich niet te veel in mogen spannen.

Ik ben de laatste best bezig met beweging. Ik wil elke dag minimaal 35 km fietsen (vaak iets meer), of minimaal 8 km lopen. Gaat goed nu, heb nu vakantie en veel in heuvels/bergen gewandeld.

Nu komt er een helse periode aan van 8 dagen van 30+ graden. Ik ken mezelf een beetje, en ik weet dat ik als ik nu mijn 'streak' onderbreek, dat ik het straks moeilijker oppak.

De komende 4 dagen zal niet zo'n probleem zijn. Dan ga ik gewoon 's ochtends als het nog niet zo warm is fietsen of wandelen. Maar maandag moet ik weer werken. Als ik op en neer naar mijn werk fiets zit al aan die 35 km. De heenweg zal geen probleem zijn dan is het hooguit 20 graden. Maar de terugweg, dan is het 33/34 graden.
Hoe verantwoord is het voor een morbide obesitas lijer om dan te gaan fietsen?

Ik kan rustiger fietsen dan normaal, maar dan ben ik ook lang blootgesteld aan de hitte/brandende zon. Wat is wat jullie betreft wijsheid?
pi_194414797
En overdrijft het rivm niet een beetje?
Ik bedoel, kijk eens naar Amerika, de zuidelijke staten.
Daar is het toch vaak wekenlang zo warm? Of is dat anders?
pi_194414813
Gewoon wat extra water mee en eventueel wat (druiven)suiker voor als je beetje naar in je hoofd wordt.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_194414833
Je bent al een geoefend fietser, lijkt me geen probleem. Vind fietsen ook de fijnste vorm van bewegen als het zo heet is, want dan heb je altijd nog een briesje. Wel de hele dag even goed blijven drinken en niet jezelf laten uitdrogen en dan vlak voor je op de fiets stapt nog even voltanken.

Denk wel aan jezelf goed insmeren en eventueel een petje zodat de zon niet vol op je hoofd staat.
pi_194414837
Fietsen moet best kunnen bij die temperaturen. Mijn ervaring is dat je met fietsen minder last hebt van de warmte door de rijwind. Pas bij stilstaan, als de rijwind wegvalt, ga je flink zweten. Dus zorg ervoor dat je na het fietsen gelijk de koelte opzoekt. En genoeg drinken natuurlijk.
Disclaimer: ik heb geen ervaring met overgewicht.
pi_194414847
Overdreven gedoe altijd
Toen ik altijd viesdik was heb ik vaak zat 10km gelopen of 20km gefietst
Waardeloos in COR.
Als een topic je niet bevalt blijf dan lekker weg.
Wat een kansloze figuur ben je toch. Laat hem met rust. Moeilijk is het niet
pi_194414889
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 17:14 schreef Chia het volgende:
Vind fietsen ook de fijnste vorm van bewegen als het zo heet is, want dan heb je altijd nog een briesje
Precies dat inderdaad. Eerder dit jaar heb ik ook al een keer naar huis gefietst vanuit het werk toen het 30 graden was. Viel best mee. Tot dat ik bij stoplicht stil moest staan. Dan merk je opeens heel goed hoe warm het is.

quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 17:14 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
Fietsen moet best kunnen bij die temperaturen. Mijn ervaring is dat je met fietsen minder last hebt van de warmte door de rijwind. Pas bij stilstaan, als de rijwind wegvalt, ga je flink zweten. Dus zorg ervoor dat je na het fietsen gelijk de koelte opzoekt. En genoeg drinken natuurlijk.
Disclaimer: ik heb geen ervaring met overgewicht.
Inderdaad.

Zouden jullie met of zonder helm fietsen?
pi_194414893
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 17:16 schreef Doug-Heffernan het volgende:
Overdreven gedoe altijd
Toen ik altijd viesdik was heb ik vaak zat 10km gelopen of 20km gefietst
Ook bij 35 graden? En hoe dik was je?
  woensdag 5 augustus 2020 @ 17:22:44 #9
149959 SQ
snelle trees
pi_194414925
Je bent al wijs, zo te lezen. Je kent de beperkingen van je lichaam en speelt daar op in. Zolang jij naar je lichaam blijft luisteren is er weinig reden tot zorg ;)
disclaimer
pi_194414962
Vraag aan braddy ! _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Ik zwaai naar dieren.
pi_194414970
Lekker fietsen met dit weer en helm op! Ik doe dit juist altijd bij hittegolven omdat je zo nog wat wind meepakt.
pi_194414971
Dat gaat meer om mensen die dat uurtje fietsen of lopen sowieso niet redden
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_194414973
Ik zou trouwens gaan voor een fietstempo waarbij je nog gewoon kan praten en dus in een relatief lage hartslagzone blijft. Wat de meeste mensen op fietsritten die onderdeel zijn van woonwerkverkeer in principe ook doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-08-2020 17:26:26 ]
pi_194414980
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 17:22 schreef SQ het volgende:
Je bent al wijs, zo te lezen. Je kent de beperkingen van je lichaam en speelt daar op in. Zolang jij naar je lichaam blijft luisteren is er weinig reden tot zorg ;)
Ja, ik was eigenlijk van plan om het gewoon te doen volgende week. 's ochtend fiets, op werken douchen, en dan terug was rustiger aan fietsen. Maar omdat RIVM dit sterk afraadt ben ik toch een beetje van mijn stuk gebracht.

Overigens zie ik nu dat er ook veel onweer voorspeld wordt. Dat is ook wel iets om rekening mee te houden, fietsen door de bliksem is geen pretje.

Hoe blijven jullie in beweging tijdens extreme hitte? (behoudens sporten in een gym met airco)
pi_194414993
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 17:26 schreef Hamzoef het volgende:
Ja, ik was eigenlijk van plan om het gewoon te doen volgende week. 's ochtend fiets, op werken douchen, en dan terug was rustiger aan fietsen. Maar omdat RIVM dit sterk afraadt ben ik toch een beetje van mijn stuk gebracht.
Je moet niet naar huis gaan fietsen alsof je een tijdrit rijdt nee.
pi_194415009
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 17:28 schreef Chia het volgende:

[..]

Je moet niet naar huis gaan fietsen alsof je een tijdrit rijdt nee.
Normaal fiets ik op hartslag 150 ongeveer. Dan kan ik nu beter iets rustiger doen?
pi_194415032
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 17:30 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Normaal fiets ik op hartslag 150 ongeveer. Dan kan ik nu beter iets rustiger doen?
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 17:26 schreef Chia het volgende:
Ik zou trouwens gaan voor een fietstempo waarbij je nog gewoon kan praten en dus in een relatief lage hartslagzone blijft.
  woensdag 5 augustus 2020 @ 17:32:30 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194415042
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 17:11 schreef Hamzoef het volgende:
En overdrijft het rivm niet een beetje?
Ik bedoel, kijk eens naar Amerika, de zuidelijke staten.
Daar is het toch vaak wekenlang zo warm? Of is dat anders?
Denk je dat er daar veel gewandeld en gefietst wordt? Mensen daar pakken vooral de auto.
The love you take is equal to the love you make.
pi_194415146
Lekker vroeg of wat later sporten helpt ook, ik moet overdag echt niet gaan hardlopen met deze warmte
pi_194415189
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 17:32 schreef Lienekien het volgende:
Denk je dat er daar veel gewandeld en gefietst wordt?
Ja, eigenlijk wel. :@
  woensdag 5 augustus 2020 @ 17:44:12 #21
149959 SQ
snelle trees
pi_194415213
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 17:42 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ja, eigenlijk wel. :@
Nee. En al helemaal niet door de wat zwaardere groep, doorgaans.

Zat plekken in Amerika waar ze niet eens een stoep hebben ;(
disclaimer
pi_194415223
Had je dit nou niet allemaal een paar jaar eerder kunnen bedenken?
Wel goed vezig nu ^O^
Vakman pur sang
pi_194415244
Waarom ga je niet zwemmen?
pi_194415246
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 17:44 schreef Lospedrosa het volgende:
Had je dit nou niet allemaal een paar jaar eerder kunnen bedenken?
Wel goed vezig nu ^O^
Ik ben al jaren bezig. Afvallen lukt wel, maar komt er ook steeds weer bij of blijf lang stabiel op nog steeds ongezond gewicht. Maar gaat nu weer goed, dus dat wil ik graag volhouden.
  woensdag 5 augustus 2020 @ 17:50:19 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194415288
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 17:42 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ja, eigenlijk wel. :@
Nou ja, niet dus. :D

De beweegcultuur is daar wel heel anders. Zonder auto kom je bijna nergens. Het is ook echt niet ingericht op lopen en fietsen als alternatieven. Woon-werkverkeer per fiets is echt uitzondering. Ik verwacht dat de sportievelingen in de hitte ook vaak de sportscholen met airconditioning opzoeken,
.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 5 augustus 2020 @ 17:51:51 #26
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_194415312
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 17:11 schreef Hamzoef het volgende:
En overdrijft het rivm niet een beetje?
Ik bedoel, kijk eens naar Amerika, de zuidelijke staten.
Daar is het toch vaak wekenlang zo warm? Of is dat anders?
Hier een plaatje uit een zuidelijke staat in de VS. En zoals je kunt zien. Geen fietsen!
pi_194415324
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 17:46 schreef Farenji het volgende:
Waarom ga je niet zwemmen?
Ik lees dat hij nu lekker in een ritme zit van naar zijn werk fietsen en dat hij dat wil vasthouden. Ik zie geen reden om op voorhand die fiets al te laten staan als vervoersmiddel.

Naast het woonwerkverkeer nog iets aan beweging doen kan makkelijk op koelere tijdstippen en als dat niet lukt idd iets als zwemmen.
  woensdag 5 augustus 2020 @ 17:52:54 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_194415331
Wel goed dat je iedere dag naar je werk fietst. Als dat eenmaal in je systeem zit is dat veel regelmatiger en effectiever dan sporten voor de meeste .
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_194415478
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 17:46 schreef Farenji het volgende:
Waarom ga je niet zwemmen?
Mensen die dik zijn voelen zich over het algemeen niet heel comfortabel met ontbloot bovenlijf. ;)
pi_194415479
Als je fysiek zwaar werk hebt zou ik het niet doen, anders zou het kunnen. Als je onregelmatig werkt en bijvoorbeeld om 2 uur 's middags naar je werk gaat, moet je ook een stuk voorzichtiger zijn. Als het te zwaar wordt, kan je mogelijk ook heen fietsen, terug met het ov, volgende dag heen met het ov en terug fietsen. Zo heb je ook nog een beetje een wandeling en hou je het qua fietsen iets rustiger. Als je de hele dag in pak moet lopen of als je werkplek niet goed geventileerd is, kost zo'n werkdag jou mogelijk meer energie en zou ik het ook afraden.
pi_194415501
Rustig fietsen lijkt me geen probleem. Zelf zou ik me niet intensief gaan inspannen in 30+ graden.
Zelf ga ik meestal 's ochtends vroeg een rondje lopen (wandelen of hardlopen). Met vroeg bedoel ik ergens tussen 6 en 7.

Bedenk ook dat afvallen voor 90% voeding is. Je gaat niet aankomen van die week niet naar je werk fietsen als je je voedingspatroon daarop aanpast.

En nog iets. Je zegt: "dan pak ik het sowieso weer moeilijker op". Met die gedachte programmeer je jezelf nu al dat het straks moeilijker is, indien je komende week niet alles geeft ondanks de hitte. Je laat het 'erna' daarvan afhangen, waarmee je jezelf onder druk zet.
Je kunt ook zeggen: "na de hittegolf ga ik hoe dan ook weer fietsen, of ik het tijdens de hitte nou doe of niet". Dat legt er wat minder druk op. Wat niet wil zeggen dat je niet alle dagen of een paar dagen toch kunt gaan fietsen, maar laat niet de rest van het jaar afhangen van die 8 dagen hitte. :)
pi_194416420
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 18:03 schreef littlemindy het volgende:
En nog iets. Je zegt: "dan pak ik het sowieso weer moeilijker op". Met die gedachte programmeer je jezelf nu al dat het straks moeilijker is, indien je komende week niet alles geeft ondanks de hitte. Je laat het 'erna' daarvan afhangen, waarmee je jezelf onder druk zet.
Je kunt ook zeggen: "na de hittegolf ga ik hoe dan ook weer fietsen, of ik het tijdens de hitte nou doe of niet". Dat legt er wat minder druk op. Wat niet wil zeggen dat je niet alle dagen of een paar dagen toch kunt gaan fietsen, maar laat niet de rest van het jaar afhangen van die 8 dagen hitte. :)
Ik heb dat ook. Als je eenmaal in zo'n ritme zit dan gaat het (bijna) vanzelf. Stap je van dat ritme af is het vrij lastig om het weer ineens op te pakken.
pi_194419225
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 19:00 schreef Pinuts het volgende:

[..]

Ik heb dat ook. Als je eenmaal in zo'n ritme zit dan gaat het (bijna) vanzelf. Stap je van dat ritme af is het vrij lastig om het weer ineens op te pakken.
Dat is dan ook hoe het menselijk brein werkt, gewoontedieren en zulks. Dus mi een goed idee van TS om daar niet vanaf te wijken als het niet nodig is.
pi_194425771
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 17:30 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Normaal fiets ik op hartslag 150 ongeveer. Dan kan ik nu beter iets rustiger doen?
Waarschijnlijk ligt je tempo met dit weer bij een hartslag van 150 al lager dan bij kouder weer.

Maar gewoon fietsen en niet te veel bang laten maken door de weersvoorspelling. Extra bidon water mee en je aanpassen aan je lichaam. Halverwege even pauzeren in de schaduw is ook nog altijd een optie
pi_194427443
Gewoon gaan fietsen.
Ik fiets al jaren met een gewicht van 100 kg in weer en wind. Ben ondanks alle waarschuwingen van het RIVM en mijn astma nog steeds niet dood neer gevallen. En dan werk ik ook nog eens in de schoonmaak. Tijdens hittegolven drink ik gewoon veel en veel meer omdat ik zo zweet bij het werk dat de druppels aan mijn bril hangen.
pi_194427788
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 13:13 schreef Charlie_Brown het volgende:
Gewoon gaan fietsen.
Ik fiets al jaren met een gewicht van 100 kg in weer en wind. Ben ondanks alle waarschuwingen van het RIVM en mijn astma nog steeds niet dood neer gevallen. En dan werk ik ook nog eens in de schoonmaak. Tijdens hittegolven drink ik gewoon veel en veel meer omdat ik zo zweet bij het werk dat de druppels aan mijn bril hangen.
Respect. _O_
pi_194428983
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 17:19 schreef Hamzoef het volgende:
Zouden jullie met of zonder helm fietsen?
Ik fiets zo'n 30 km per dag, maar zonder helm. Maar een petje is met dit weer wel een must.

17 km heen, dan werk en dan weer 17 km terug is best veel. Is een elektrische fiets niet een optie? Ben je wel in beweging maar is het niet zo uitputtend...
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_194429026
quote:
4s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 15:11 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Ik fiets zo'n 30 km per dag, maar zonder helm. Maar een petje is met dit weer wel een must.

17 km heen, dan werk en dan weer 17 km terug is best veel. Is een elektrische fiets niet een optie? Ben je wel in beweging maar is het niet zo uitputtend...
Daar val je toch niet van af...
pi_194429058
quote:
85s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 15:14 schreef Farenji het volgende:

[..]

Daar val je toch niet van af...
Natuurlijk wel, je kunt immers ook nog de ondersteuning zo instellen zoals je zelf wilt. Maar het gaat er om dat je in beweging bent. Bij een elektrische fiets moet je ook gewoon blijven trappen, anders valt de ondersteuning weg.
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
  donderdag 6 augustus 2020 @ 15:18:20 #40
389700 BadSnoopy
ek dink nie so nie
pi_194429093
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 17:44 schreef Lospedrosa het volgende:

Wel goed vezig nu ^O^
Goed vlezig of bezig?
🙈 🙉 🙊
pi_194429382
quote:
4s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 15:15 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Natuurlijk wel, je kunt immers ook nog de ondersteuning zo instellen zoals je zelf wilt. Maar het gaat er om dat je in beweging bent. Bij een elektrische fiets moet je ook gewoon blijven trappen, anders valt de ondersteuning weg.
Hou op met die onzin, afvallen doe je door energie te verbruiken, en alle energie die door je accu wordt geleverd verbruik je niet zelf en daar van je dus ook niet van af.
  donderdag 6 augustus 2020 @ 15:47:46 #42
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194429452
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 15:42 schreef Farenji het volgende:

[..]

Hou op met die onzin, afvallen doe je door energie te verbruiken, en alle energie die door je accu wordt geleverd verbruik je niet zelf en daar van je dus ook niet van af.
Een elektrische fiets is geen brommer.
The love you take is equal to the love you make.
pi_194429463
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 17:14 schreef Chia het volgende:
Je bent al een geoefend fietser, lijkt me geen probleem. Vind fietsen ook de fijnste vorm van bewegen als het zo heet is, want dan heb je altijd nog een briesje. Wel de hele dag even goed blijven drinken en niet jezelf laten uitdrogen en dan vlak voor je op de fiets stapt nog even voltanken.

Denk wel aan jezelf goed insmeren en eventueel een petje zodat de zon niet vol op je hoofd staat.
Klopt, krijg het pas super heet na het afstappen altijd. Maar nog niet met 30+ gefietst.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_194429486
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 15:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Een elektrische fiets is geen brommer.
Een elektrische fiets heeft toch een accu? Die levert toch energie?
pi_194429542
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 15:50 schreef Farenji het volgende:

[..]

Een elektrische fiets heeft toch een accu? Die levert toch energie?
Ja maar er is dus goed in te stellen hoeveel bij eentje met trapondersteuning. En je kan gewoon evenveel watt zelf trappen als je op een gewone fiets zou doen.
  donderdag 6 augustus 2020 @ 15:57:08 #46
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194429557
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 15:50 schreef Farenji het volgende:

[..]

Een elektrische fiets heeft toch een accu? Die levert toch energie?
Maar je moet zelf ook nog energie leveren.
The love you take is equal to the love you make.
pi_194429753
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 15:50 schreef Farenji het volgende:

[..]

Een elektrische fiets heeft toch een accu? Die levert toch energie?
Een elektrische fiets fietst niet vanzelf. :') Het is geen bromfiets of snorfiets.

En het was een suggestie voor TS, aangezien hij dan ook nog moet werken, is het handig voor de ondersteuning om niet te uitgeput te zijn/worden.
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_194433616
Gewoon flesje koud water meenemen, beetje over je heen gieten en drinken indien nodig.
pi_194433649
quote:
4s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 15:15 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Natuurlijk wel, je kunt immers ook nog de ondersteuning zo instellen zoals je zelf wilt. Maar het gaat er om dat je in beweging bent. Bij een elektrische fiets moet je ook gewoon blijven trappen, anders valt de ondersteuning weg.
Je verbrand aanzienlijk minder calorieën per minuut/kilometer met een elektrische fiets.
pi_194434107
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 20:03 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Je verbrand aanzienlijk minder calorieën per minuut/kilometer met een elektrische fiets.
Das waar.
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')