abonnement Unibet Coolblue
pi_194412875
Ik zit as we speak bij de kapper. Meestal noemen mensen het type kapperszaak waar ik nu ben een 'Turkse kapper' of simpelweg 'De Turk' ook al is de jongen die over pakweg 15 minuten mijn haren in model brengt een Syriër. Maar iedereen kent het wel. Strak ingericht zaakje met paarse panelen, televisie aan de muur met Arabische MTV er op, vrouw met hoofddoek en glassex loopt heen en weer, en helder wit licht daalt neer uit het systeemplafond, kortom, topsfeer.

Vroeger heb ik een tijdje in het Caribisch gebied gezeten, daar was iedere toko zo, eettentjes, kappers, de bank, overal gebruiken ze witte lampen, tl-buizen, LED lampen, wat dan ook.

In Afrika heb ik dit ook gezien. Eigenlijk is het een typisch ding onder niet-westerse ondernemers, ook al is het op plekken waar je komt om mooi te zijn -iets waar Arabieren vooral veel geld aan uitgeven- om dan oerlelijk wit licht te gebruiken. Van buitenaf zie je al dat het kut is, dat je weer in zo'n heldere toko gaat zitten. Waarom is dit? Waarom willen deze mensen niet in comfortabel zacht licht zitten?

Oh het is mijn beurt!
-nee-
  woensdag 5 augustus 2020 @ 14:37:44 #2
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_194412920
Heb ooit de theorie vernomen dat ze in warme landen dat wittere licht koeler vinden overkomen. En dat we hier bijna overal van dat warme gelige licht gebruiken. Dus dat het met het klimaat samenhangt.

Is maar een theorie he.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  woensdag 5 augustus 2020 @ 18:31:44 #3
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_194415941
Kapsalon gebruikt voornamelijk 4000k natuurlijk wit ivm haar kleuringen.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_194416044
Dit is wel echt zo. Ik heb jaren in Overvecht in een studentenbuurt gewoond en je kon aan de lichttemperatuur precies zien waar studenten woonden en waar medelanders woonden.

Ook de interieur/verlichtingwinkels met een specifieke doelgroep hebben alleen maar spierwitte verlichting. Als je daar 's avonds langsfietst valt het extra op.

https://lightingdesignstu(...)white-do-you-prefer/

quote:
The light we prefer is strongly related to culture. Generally western people feel more comfortable in low colour temperatures such as 3000K, while Easterners prefer high colour temperatures such as 4000K or 5000K – why is this? Maybe it’s down to climates. Here in the UK, our weather is a lot cooler and we want our homes to be warm and cosy. Eastern regions have a hotter climate and people want to escape the heat into cool homes. Maybe it’s down to ‘nurture’. In Japan following the war the majority of homes were fitted with cool white fluorescent lamps. The fact that most Japanese people have been brought up with the cool blue hue of fluorescents must influence the type of white they feel comfortable with. Either way, studies have shown that people from the same region regardless of race will have the same colour preferences. So, what colour white do you prefer?

pi_194417020
tegenwoordig hang je toch gewoon daglicht lampen (~6500k) erin?
veel prettiger in de meeste winkels enzo

thuis niet op een werkplek na misschien
pi_194417215
quote:
14s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 18:36 schreef Daantke het volgende:
Dit is wel echt zo. Ik heb jaren in Overvecht in een studentenbuurt gewoond en je kon aan de lichttemperatuur precies zien waar studenten woonden en waar medelanders woonden.

Ook de interieur/verlichtingwinkels met een specifieke doelgroep hebben alleen maar spierwitte verlichting. Als je daar 's avonds langsfietst valt het extra op.

https://lightingdesignstu(...)white-do-you-prefer/
[..]

Interessant :) Vooral de zin 'what colour white do you prefer?' :T

Maar in sjieke restaurant worden er wereldwijd 'gewoon' warme kleuren gekozen. In films die over de hele wereld bekeken worden zie je dit ook terug. Heeft dat zo weinig invloed op het daadwerkelijke gedrag dan?
-nee-
  woensdag 5 augustus 2020 @ 20:35:48 #7
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_194418162
Mijn redelijk bleke huid ziet er altijd slechter uit in wit tl-licht. Maar het zal ook wel met het klimaat te maken hebben.
pi_194424914
Verlichting is racisme!
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
  donderdag 6 augustus 2020 @ 11:06:07 #9
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_194425469
Vreemd ja, je zou zeggen dat ze niet veel licht nodig zouden hebben, daar ze gewend zijn in het donker te werken.
pi_194425474
Beter dan rood licht
You're Fucking Out, I'm Fucking In
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')