Dat filmpje van dat interview.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 18:24 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
https://www.theguardian.c(...)port-lebanon-capital
135 nu.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 17:54 schreef Zipportal het volgende:
113 doden nu.
https://www.nu.nl/buitenl(...)n-4000-gewonden.html
quote:Waarschuwingen over ammoniumnitraat in haven Beiroet herhaaldelijk genegeerd
De directeur van de douane in de haven van Beiroet, Badri Daher, zegt dat verzoeken om de 2.700 ton ammoniumnitraat te laten verplaatsen of verwijderen, herhaaldelijk door de rechter zijn genegeerd. De stof veroorzaakte dinsdag een gigantische explosie.
Daher zei woensdag tegen de Libanese televisiezender LBCI dat de douane zes documenten naar de rechtbank had gestuurd om te waarschuwen dat het ammoniumnitraat in de loods een gevaar vormde.
Op basis van twee documenten blijkt dat de Libanese douane hiervoor in 2016 en 2017 een verzoek indiende bij de rechter. In één van de documenten staat dat soortgelijke verzoeken ook in 2014 en 2015 zijn gedaan.
"We hebben gevraagd om het te verplaatsen, maar dat is niet gebeurd. We laten het aan de experts en de betrokkenen van het onderzoek om te bepalen waarom", aldus de douanedirecteur.
'Het is nalatigheid'
"Het is nalatigheid", zegt een officiële bron woensdag op basis van eerste onderzoeken naar de ramp, waarbij tientallen mensen om het leven kwamen en duizenden anderen gewond raakten.
Volgens de bron waren verschillende commissies en rechters op de hoogte van het probleem met de opslagveiligheid, maar werd "er niets gedaan" om het materiaal te verplaatsen of te vernietigen.
Ook vertelt de persoon dat de brand in de haven ontstond in loods 9 en oversloeg naar loods 12, waar het ammoniumnitraat lag opgeslagen.
De explosie die volgde was zo krachtig dat in één klap zo'n kwart miljoen mensen dakloos raakten. Daarnaast is er voor miljarden euro's aan schade geleden. Bovendien zijn nog honderden mensen vermist, waardoor gevreesd wordt dat het dodental nog flink zal oplopen.
Moldavisch probleemschip bracht ammoniumnitraat haven binnen
Het ammoniumnitraat zou zes jaar geleden in de haven van Beiroet zijn aangekomen met een vrachtschip, genaamd Rhosus.
Shiparrested.com, dat zich bezighoudt met juridische geschillen op zee, meldt op basis van een rapport uit 2015 dat de Rhosus voer onder Moldavische vlag. Het schip was zeven jaar geleden met 2.750 ton ammoniumnitraat aan boord op weg van Georgië naar Mozambique toen het onderweg technische problemen kreeg.
In het rapport zou staan dat het schip daarom uitweek naar de haven van Beiroet, waar het in september 2013 afmeerde. Na een inspectie zou zijn gebleken dat het schip niet zeewaardig was en de bemanning de boot verliet.
Vanwege de risico's met het aan boord houden van ammoniumnitraat, zouden de havenautoriteiten vervolgens hebben besloten om de stof te lossen in één van de havenloodsen.
Holy crap, dat jochie mazzel dat het raam niet brak in z'n gezicht.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 18:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Deze hebben geluk gehad. Maar jezus dat lawaai na die knal. Is dat glas ofzo wat naar beneden dendert door de hele buurt.
Deze zie ik nu zojuist, ook niet eerder gezien. Van heel dichtbij met een grote groep filmende mensenquote:Op woensdag 5 augustus 2020 19:04 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Holy crap, dat jochie mazzel dat het raam niet brak in z'n gezicht.
En het lijkt me inderdaad glaswerk, kozijnen, aircos en ander spul dat massaal naar beneden komt
Ter aanvullingquote:Op woensdag 5 augustus 2020 14:27 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Dat hele verhaal rondom het schip is ook wel bizar.
quote:Crew kept hostages on a floating bomb – m/v Rhosus, Beirut
Posted in Accidents by Mikhail Voytenko on Jul 23, 2014 at 08:27.
General cargo vessel Rhosus called Beirut, Lebanon, in October last year. Vessel loaded with ammonium nitrate was destined for another country, the reason she called Beirut is unclear, maybe for supplies or due to some mechanical trouble. Rhosus was detained after PSC inspection, which found a number of deficiencies. Since then vessel is stranded in Beirut. By now only four crew stay on board – Master (Russian nationality), Chief and Third Engineers and Bosun, all of them Ukrainians. Vessel was owned and operated by Mr. Grechushkin Igor, Russian citizen now Cyprus resident (last known manager Teto Shipping, Cyprus). Rhosus actually, is abandoned – owner doesn’t communicate, doesn’t pay salaries, doesn’t provide supplies. Owner of the cargo declared abandonment, too. Beirut authorities don’t permit the remaining crew to leave the vessel and fly to home.
The reason is obvious, port authorities don’t want to be left with abandoned vessel on their hands, loaded with dangerous cargo, explosives, in fact. Why don’t they want to arrest vessel with cargo, to release the crew and replace it with temporary local crew, is unclear.
Russian and Ukrainian authorities do nothing, while as it seems, their involvement is a must, in order to achieve some kind of agreement with Beirut authorities, and work out a joint plan either to replace the crew with locals unconditionally, or finance the crew and vessel until she’s auctioneed.
Mozambiquequote:Op woensdag 5 augustus 2020 19:31 schreef Firuze60 het volgende:
Wat was de oorspronkelijke eindbestemming van het gestrande schip met die lading? Meestal wordt dumpsooi ergens in Afrika ofso opgeslagen.
quote:Op woensdag 5 augustus 2020 19:31 schreef Firuze60 het volgende:
Wat was de oorspronkelijke eindbestemming van het gestrande schip met die lading? Meestal wordt dumpsooi ergens in Afrika ofso opgeslagen.
quote:Shiparrested.com, dat zich bezighoudt met juridische geschillen op zee, meldt op basis van een rapport uit 2015 dat de Rhosus voer onder Moldavische vlag. Het schip was zeven jaar geleden met 2.750 ton ammoniumnitraat aan boord op weg van Georgië naar Mozambique toen het onderweg technische problemen kreeg.
Oh ik heb er nog geen langs zien komen.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 19:33 schreef haags_kwartiertje het volgende:
De grappen en grollen stromen al weer massaal binnen via whatsapp
Hmmm, dus toch. Afrika is een grote industrie-vuilnisbelt geworden waar de rest van de wereld zijn sooi dumpt.quote:
Maar juist de verantwoordelijken in/bij die haven probeerden die troep al jaren weg te krijgen.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 19:31 schreef Firuze60 het volgende:
Wat was de oorspronkelijke eindbestemming van het gestrande schip met die lading? Meestal wordt dumpsooi ergens in Afrika ofso opgeslagen.
Misschien had de haven al een financieentekort en hebben ze voor veel geld dan toch maar alles opgeslagen.
Het is rampzalig en de verantwoordelijken zullen waarschijnlijk nooit terecht worden gewezen, doet mij inderdaad een beetje herinneren aan de vuurwerkramp in Enschede, maar dan nog erger.
Beetje apart om dat als typisch Libanon neer te zetten, dat lijkt me inherent aan de mens in het algemeen.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 19:34 schreef slashdotter3 het volgende:
If there’s an opportunity to make money in Lebanon, it is being exploited.
Roependen in de woestijn, dat waren natuurlijk ook gewoon werknemers.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 19:37 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar juist de verantwoordelijken in/bij die haven probeerden die troep al jaren weg te krijgen.
kunstmest is geen "sooi".quote:Op woensdag 5 augustus 2020 19:36 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Hmmm, dus toch. Afrika is een grote industrie-vuilnisbelt geworden waar de rest van de wereld zijn sooi dumpt.
Waarschijnlijk wilde niemand het hebben en kostte weghalen geld. Dus dan maar doen of het er niet is.quote:Op woensdag 5 augustus 2020 19:40 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Roependen in de woestijn, dat waren natuurlijk ook gewoon werknemers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |