De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial, die begint met beelden van een man die door een kantoor met werknemers loopt terwijl hij zegt:
“Hebt u gouden juwelen die u niet meer nodig hebt, dan is dit uw kans uw goud te veranderen in geld met Postal Gold. Bel nu, of ga naar PostalGold.nl en we sturen u ons gratis Goud Verzendpakket. Vul het zakje met uw ongewenste gouden spullen en stuur het terug. We zullen dan uw juwelen taxeren en nog dezelfde dag uw betaling sturen.”
Daarna zegt een vrouw onder meer dat Postal Gold haar ¤ 450,– heeft teruggestuurd. De man zegt daarop “Verander uw ongewenste goud dus in geld” waarna op het scherm de volgende – tevens gesproken – mededeling verschijnt:
Deze mededeling is gedurende de gehele commercial ook op een aparte balk onderaan het scherm zichtbaar.
De klacht
De reclame-uiting is onduidelijk, misleidend en onvolledig, nu:
1. op internet verhalen staan van mensen die hun goud aan adverteerder hebben opgestuurd en vervolgens niets meer van adverteerder hebben gehoord,
2. niet duidelijk wordt gemaakt dat men met het opsturen afstand doet van het goud,
3. alleen de waarde van het goud wordt uitgekeerd en geen vergoeding wordt betaald voor diamanten en andere zaken die worden opgestuurd,
4. men slechts binnen een zeer korte termijn en alleen met veel moeite de toegestuurde zaken kan terugkrijgen,
5. niet binnen 24 uur na toezending de betaling volgt
6. “zwakkere personen” door het beloven van gouden bergen worden verleid tot het toesturen van goud juist in een tijd van economische crisis, hetgeen onbehoorlijk is.
Het verweer
De Commissie vat het verweer als volgt samen.
Adverteerder koopt goud in van particulieren. De televisiecommercial beschrijft de diensten van adverteerder “as is”, te weten de mogelijkheid voor particulieren om via de post goud te verkopen aan adverteerder. Niets meer en niets minder. De televisiecommercial noemt de essentiële kenmerken van de dienst en bevat geen onjuiste informatie. Nu het niet mogelijk is in een televisiecommercial alle voorwaarden te vermelden, verwijst adverteerder in de televisiecommercial voor verdere informatie naar een gratis telefoonnummer en naar de website waarop haar algemene voorwaarden staan. Adverteerder betwist dat mensen die goud toesturen geen betaling ontvangen. Zij heeft inmiddels van 6.500 personen goud ingekocht.
Het oordeel van de Commissie
1) De onderhavige televisiecommercial heeft als boodschap dat mensen die aan adverteerder goud toesturen daarvoor een vergoeding in geld ontvangen. Niet gebleken is dat adverteerder in werkelijkheid geen geld uitkeert als mensen goud aan haar opsturen. Aan de verwijzing door klager naar “verhalen” op internet kan in dit verband geen waarde worden toegekend, nu deze verklaringen niet zijn overgelegd. De Commissie gaat daarom ervan uit dat adverteerder haar toezegging in de televisiecommercial met betrekking tot het uitkeren van een vergoeding voor het toegezonden goud waarmaakt.
2) De toezeggingen in de televisiecommercial houden voorts in dat adverteerder “uw juwelen [zal] taxeren en nog dezelfde dag uw betaling sturen.” Anders dan klager stelt, gaat deze toezegging niet zover dat binnen 24 uur na verzending de betaling volgt. Een dergelijke uitleg ligt bovendien niet voor de hand en zal naar het oordeel van de Commissie door de gemiddelde consument ook niet aan de hier bedoelde mededeling worden gegeven. In plaats daarvan moet die mededeling aldus worden begrepen, dat betaling volgt binnen 24 uur na de taxatie. Niet gebleken is dat adverteerder deze toezegging niet zou nakomen. De onderdelen 1 en 5 van de klacht treffen derhalve geen doel.
3) Anders dan klager stelt, impliceert het toezenden van goud niet dat men onvoorwaardelijk afstand doet van het goud. Volgens de algemene voorwaarden van adverteerder gaat de eigendom van de toegezonden zaken immers pas over op adverteerder nadat de afzender de betaling heeft ontvangen. Binnen een periode van tien dagen na de mededeling van de prijs kan de afzender een ontbindingsverklaring aan adverteerder zenden teneinde de transactie ongedaan te maken. Niet kan worden gezegd dat de voorwaarden die adverteerder daarbij hanteert het de consument in feite onmogelijk maken het goud terug te ontvangen. De onderdelen 2 en 4 van de klacht kunnen op grond van het voorgaande evenmin slagen.
4) Adverteerder presenteert zich door haar handelsnaam (Postal Gold) en de mededelingen in de televisiecommercial, waarin vijf keer het woord “goud” wordt gezegd, uitdrukkelijk als een bedrijf dat “goud” taxeert en daarvoor een vergoeding betaalt. Daarnaast wordt één keer het woord “juwelen” gezegd. De Commissie acht dit laatste, gelet op de verdere inhoud van de commercial, onvoldoende om aan te nemen dat de gemiddelde consument zal denken dat men ook andere materialen dan goud aan adverteerder kan toezenden teneinde de waarde daarvan in geld te laten uitbetalen. Het ontbreken van een mededeling omtrent het feit dat adverteerder uitsluitend een vergoeding voor het toegezonden goud betaalt, en derhalve niet voor (bijvoorbeeld) edelstenen die in het gouden sieraad zijn verwerkt, acht de Commissie daarnaast onvoldoende om de televisiecommercial misleidend te achten. Uit de televisiecommercial blijkt voldoende duidelijk dat adverteerder alleen toegezonden “goud” vergoedt. Ook onderdeel 3 van de klacht wordt daarom verworpen.
5) Het feit dat adverteerder in een tijd van economische crisis reclame maakt voor het betalen van een vergoeding voor gouden sieraden, kan ten slotte niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code worden geacht. De klacht wordt derhalve afgewezen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.