abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194399818
Hoi hoi,

Omdat ik zelf niet in Nederland woon, maar buiten de EU, kan ik als ik in Nederland bijvoorbeeld kleding koop de BTW terugkrijgen van de winkel. Een kwestie van een stempel van de douane en dat formulier opsturen. In mijn eigen woonland moet ik dan wel BTW betalen, maar die is vele malen lager dan in NL (21% vs 2-7%).

Nu vroeg ik me af of er uitzonderingen zijn voor edelmetalen, want dit heb ik op de website van de belastingdienst / douane niet kunnen vinden. Op goud en zilveren munten wordt in Nederland geen BTW geheven, maar zilverbaren wel bijvoorbeeld. En op de een of andere manier zijn die zilverbaren in Nederland (exclusief BTW) relatief goedkoop.

Concrete vraag: Kan je BTW terugvragen op zilver als inwoner van een niet-EU-land, net zoals je dat met andere goederen kan doen.

Voor de duidelijkheid: Ik weet dat je BTW-vrij zilver kan kopen en dat dan kan opslaan, maar daar heb ik geen interesse in ;).

Edit: Ik kan de titel niet meer wijzigen, maar het is natuurlijk niet geheel BTW-vrij. Maar voor een veel lager BTW-tarief en niet betaald in Nederland.

[ Bericht 7% gewijzigd door f00t op 04-08-2020 16:21:08 (Verduidelijken BTW-vrij) ]
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:38:52 #2
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_194400175
https://forum.preppers.nl/topic/8917-belasting-op-zilver/

Hier zie ik een bevestiging dat dit zou moeten kunnen. Maar checken bij een fiscaal adviseur is geen onverstandige keuze...
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  Moderator dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:37:31 #3
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_194402700
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 16:16 schreef f00t het volgende:

Edit: Ik kan de titel niet meer wijzigen, maar het is natuurlijk niet geheel BTW-vrij. Maar voor een veel lager BTW-tarief en niet betaald in Nederland.

Zo beter? :) (Anders even DM/pm sturen)
pi_194403128
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 19:37 schreef noodgang het volgende:

[..]

Zo beter? :) (Anders even DM/pm sturen)
Ah top. Denk dat dit wel duidelijk is ;-)

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 16:38 schreef sanger het volgende:
https://forum.preppers.nl/topic/8917-belasting-op-zilver/

Hier zie ik een bevestiging dat dit zou moeten kunnen. Maar checken bij een fiscaal adviseur is geen onverstandige keuze...
Haha. Interessante plek om dit soort dingen te vinden. Maar het lijkt er wel op dat iemand dit al bedacht heeft, maar nog niet persé gedaan heeft.

Op de een of andere manier vraag ik me af of ik niet wat mis heb als ik daar bij de douane op Schiphol een stempel kom vragen voor m'n halve kilo zilver (of eigenlijk 250gram want anders kom je boven de ¤ 400 uit).
pi_194403288
Ik ben vooral benieuwd naar welke vragen je ga krijgen van de douane, zowel in Nederland, als in het land waar je het zilver importeer.
Las het topic al eerder vandaag, en vroeg me vooral af wat ze vinden van een halve koffer vol zilver, maar ik zie nu dat je maar aan 250 gram denkt.

Op welke grens doel je met je opmerking mbt een maximum bedrag van EUR 400?

Daarnaast vraag ik me serieus af hoe je in het land van aankomst aangifte doet / de btw afdraag van goederen die je daar importeer?
Ik woon zelf namelijk ook buiten de EU, en heb wel vaker in het verleden BTW teruggevraagd (nooit op zilver), maar heb eigenlijk geen idee hoe ik dit aan zou moeten geven in mijn toenmalige, of huidige woonland.

Toevoeging: er was ook wel eens een leverancier van zilver die bedacht had dat je ook een munt van 1kg zilver kon slaan met een waarde van 10 euro bijvoorbeeld, om op die manier de BTW plicht te omzeilen.

Ik vind overigens zilver te zwaar als waardeopslag om mee rond te gaan sjouwen, maar dat is weer een andere discussie.
pi_194403682
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 20:21 schreef ETphonehome het volgende:
...
Het ding is dat ik bijna twee-wekelijks op en neer vlieg. Dus elke keer 250 gram meenemen kan. De reden dat ik ¤ 400 schreef is omdat je bij goederen gekocht buiten de EU die minder waard zijn dan ¤ 430 bij binnenkomst in de EU dit niet hoeft aan te geven (en dus geen belasting betaalt).

Nu gaat het in mijn geval andersom, maar vandaar dus dat specifieke gewicht. Heb het trouwens even opgezocht en je hoeft bij mij onder de ¤ 300 zelfs helemaal geen BTW te betalen (of het überhaupt niet aan te geven)

Verder betaal je normaliter de BTW bij aankomst in je woonland (zodra het dus een bepaald bedrag overschrijd). Nu hangt het natuurlijk van het betreffende land af of je ook echt gecontroleerd wordt bij binnenkomst en of je het ook daadwerkelijk betaalt...

De munten (of muntbaren) vallen inderdaad onder de marge-regeling. Maar de prijzen daarvan zijn dusdanig hoog dat het niet meer interessant is.

Verder ben ik het met je eens dat zilver natuurlijk in vergelijking met goud een stuk minder handzaam is. Maar ik heb al flink wat goud in mijn portfolio en de goud/zilver-verhouding is momenteel erg gunstig!

En net als jij ben ik gewoon heel erg benieuwd of je gewoon naar de douane kan gaan voor een stempel, haha. Het voelt gewoon een beetje illegaal.
pi_194404087
https://www.belastingdien(...)ugvragen_bij_uitvoer

Schijnt een hele rij Amerikanen en Chinezen te staan met hun bonnetje van de Bijenkorf.
.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')