Leuk!quote:Op donderdag 13 augustus 2020 14:29 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Vlakbij de Hohe Acht.. Komt wel goed, zit met allemaal fietsgekkies daar en mijn vriend heeft er ook eens een koers gereden Maar vooral kijken per dag hoeveel zin we hebben, wat we nog voor andere dingen willen doen en hoe het weer is.. er komt wel wat onweer aan.
Klinkt eigenlijk alsof je mijn fiets moet proberen Geen crosser of gravelbike, maar een wegfiets met banden van 30mm en een iets meer comfortabele/rechtop houding, en schijfremmen! Scott addict disc 20 2020..quote:Op donderdag 13 augustus 2020 19:37 schreef JohnDDD het volgende:
Heeft iemand hier een gravelbike die ze ook als roadbike gebruiken?
Ik rijd al 4 jaar op een Bianchi Impulso met 23mm bandjes en velgremmen. Dit is een fiets die nieuw rond de 1000, 1100 euro gekost heeft en dat is voor de hoeveelheid die ik fiets prima qua kostenpost. Ik wil eigenlijk graag de overstap maken naar schijfremmen. Bovendien zoek ik een stukje meer comfort. Ik heb er recentelijk eens 25mm banden op gezet en dat is al een verbetering, maar eigenlijk vind ik de fiets nog steeds wat oncomfortabel bij langere afstanden. Bovendien zou ik in de herfst en/of winter wel eens wat ritjes in slechtere weersomstandigheden of op slechtere ondergrond willen maken, bijv. over de Veluwe. Bovendien ben ik die turquoise Bianchi-kleur eigenlijk helemaal zat!!!
Een tijdje geleden zat ik eens wat over gravelbikes te lezen en het lijkt me wel wat. Meer comfort, zowel qua bouw van de fiets als qua banden, op zich wel de echte racefietshouding en -ervaring, en ook in de winter inzetbaar. Met een extra wielset met 25 of 28 mm banden zou ik de fiets bovendien in de zomer ook prima als racer kunnen gebruiken. Ik zou dan misschien wel wat snelheid inleveren, maar eigenlijk interesseert me dat niet veel. Ik fiets altijd alleen en ben echt een recreatieve fietser. Ik vind het vooral belangrijk mezelf uit te dagen, dus ik let meer op mijn hartslag dan op mijn snelheid (of ik vergelijk mijn snelheid met een andere dag op dezelfde route). Ik zou de gravelbike zelfs als tourfiets kunnen gebruiken voor fietstripjes.
Waar ik wel bezorgd over ben zijn de iets hogere kosten van een gravelbike met vergelijkbaar niveau als mijn Bianchi Impulso en het mogelijke gewicht van de fiets. Ook weet ik niet of het wel altijd zo handig is maar één fiets voor alles te hebben. Verder ben ik bezorgd over de prestaties van mijn gravelbike als ik er eens mee naar de bergen ga.
Heeft iemand hier ervaring met het gebruik van een gravelfiets als racefiets mbv bijv. een extra wielset? Tips voor fietsen zijn op zich ook welkom - ik heb zitten kijken naar de Giant Revolt, de diverse Trek Domanes en nog wat andere.
Ik vraag me af of ik het zou merken van het slomere sturen en minder vlot optrekken. Ik vind mijn huidige racefiets juist iets te beweeglijk soms. Ik mis juist wat meer rust in het sturen.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 19:44 schreef Patroon het volgende:
@:JohnDDD ik heb een crosser met een geo die veel heeft van een gravelbike. Die gebruik ik ook als winterfiets met 28mm racebanden. Voor duurritten is het prima en comfortabeler dan mijn racer, maar het stuurt wel veel slomer door de stuurbuishoek en trekt minder vlot op. Winters prima, maar rij de rest van het seizoen liever op mijn racer.
ja die ziet er wel leuk uit!quote:Op donderdag 13 augustus 2020 20:59 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Klinkt eigenlijk alsof je mijn fiets moet proberen Geen crosser of gravelbike, maar een wegfiets met banden van 30mm en een iets meer comfortabele/rechtop houding, en schijfremmen! Scott addict disc 20 2020..
Ik rij sinds dit voorjaar op de Revolt! Prachtige fiets, heb er inderdaad gelijk een tweede wielset bij gekocht en kan overal uit de voetenquote:Op donderdag 13 augustus 2020 19:37 schreef JohnDDD het volgende:
Heeft iemand hier een gravelbike die ze ook als roadbike gebruiken?
Ik rijd al 4 jaar op een Bianchi Impulso met 23mm bandjes en velgremmen. Dit is een fiets die nieuw rond de 1000, 1100 euro gekost heeft en dat is voor de hoeveelheid die ik fiets prima qua kostenpost. Ik wil eigenlijk graag de overstap maken naar schijfremmen. Bovendien zoek ik een stukje meer comfort. Ik heb er recentelijk eens 25mm banden op gezet en dat is al een verbetering, maar eigenlijk vind ik de fiets nog steeds wat oncomfortabel bij langere afstanden. Bovendien zou ik in de herfst en/of winter wel eens wat ritjes in slechtere weersomstandigheden of op slechtere ondergrond willen maken, bijv. over de Veluwe. Bovendien ben ik die turquoise Bianchi-kleur eigenlijk helemaal zat!!!
Een tijdje geleden zat ik eens wat over gravelbikes te lezen en het lijkt me wel wat. Meer comfort, zowel qua bouw van de fiets als qua banden, op zich wel de echte racefietshouding en -ervaring, en ook in de winter inzetbaar. Met een extra wielset met 25 of 28 mm banden zou ik de fiets bovendien in de zomer ook prima als racer kunnen gebruiken. Ik zou dan misschien wel wat snelheid inleveren, maar eigenlijk interesseert me dat niet veel. Ik fiets altijd alleen en ben echt een recreatieve fietser. Ik vind het vooral belangrijk mezelf uit te dagen, dus ik let meer op mijn hartslag dan op mijn snelheid (of ik vergelijk mijn snelheid met een andere dag op dezelfde route). Ik zou de gravelbike zelfs als tourfiets kunnen gebruiken voor fietstripjes.
Waar ik wel bezorgd over ben zijn de iets hogere kosten van een gravelbike met vergelijkbaar niveau als mijn Bianchi Impulso en het mogelijke gewicht van de fiets. Ook weet ik niet of het wel altijd zo handig is maar één fiets voor alles te hebben. Verder ben ik bezorgd over de prestaties van mijn gravelbike als ik er eens mee naar de bergen ga.
Heeft iemand hier ervaring met het gebruik van een gravelfiets als racefiets mbv bijv. een extra wielset? Tips voor fietsen zijn op zich ook welkom - ik heb zitten kijken naar de Giant Revolt, de diverse Trek Domanes en nog wat andere.
Ik heb dat dilemma ook een beetje gehad, maar wel gekozen voor m’n racefiets. Racefiets is high-end carbon, crosser van alu.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 23:48 schreef Fretwork het volgende:
Ik twijfel tussen racefiets en gravelbike mee op vakantie. Gravelbike is goedkoop alu btw. We gaan eerst naar de Elzas en dan maar kijken waar het lekker weer is. Wat zouden jullie doen?
Ja het is ook nog steeds wel een racehouding hoor, al heb ik het stuur wel wat lager gezet dan hoe hij geleverd kwam. Maar meer MvdP stijl zeg maar. En inderdaad veel meer controle tijdens het sturen!quote:Op donderdag 13 augustus 2020 23:22 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
ja die ziet er wel leuk uit!
op zich hoef ik niet meer rechtop te zitten. met de racehouding op zich heb ik niet zo'n probleem. Het is meer dat ik wat mee rijcomfort zoek in het sturen en gevoel op de fiets
Hangt er ook vanaf hoe offroad het is. In Nederland kan je prima met een gravelfiets en racebanden weg. In de alpen werkt dat iets minder ideaal en heb je meer aan een MTB.quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 09:14 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik heb dat dilemma ook een beetje gehad, maar wel gekozen voor m’n racefiets. Racefiets is high-end carbon, crosser van alu.
Uiteindeljk dus de racer meegenomen en voor een offroad rit een mtb gehuurd.
Wel slim van de eigenaar, als je dan aangereden wordt heb je nog een kans dat je achterbumper heel blijft.quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 11:21 schreef kanovinnie het volgende:
Nog even over echt belangrijke zaken. Ik wilde nog even melden dat ik met 99% zekerheid een stokvis achterop een auto heb gezien!
De auto reed alleen te snel om het goed te zien. Maar toch een mooi en uniek moment in mijn wielercarriere!
Is dit iets nieuws? Mijn witte plaat voor op de drager heeft ook geen NL sticker. Rij er al jaren mee naar het buitenland zo.quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 11:44 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
Ik neem de racefiets mee op vakantie. Volgens de officiële regels moet er in het buitenland op de fietsendrager een NL-sticker geplakt worden, aangezien onze Nederlandse witte aanhangerkentekenplaten geen landmarkering hebben. Zie https://www.anwb.nl/exper(...)platen-en-nl-sticker
Nu is er op de drager geen ruimte voor zo’n sticker en ik heb eigenlijk niet zoveel zin om een bordje te knutselen en dat aan de fiets te hangen, zoals de ANWB suggereert. Het risico op een boete lijkt me nihil, dus ik neig ernaar om gewoon zonder sticker op pad te gaan. Wat zouden jullie doen?
Zonder sticker oid gaanquote:Op vrijdag 14 augustus 2020 11:44 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
Ik neem de racefiets mee op vakantie. Volgens de officiële regels moet er in het buitenland op de fietsendrager een NL-sticker geplakt worden, aangezien onze Nederlandse witte aanhangerkentekenplaten geen landmarkering hebben. Zie https://www.anwb.nl/exper(...)platen-en-nl-sticker
Nu is er op de drager geen ruimte voor zo’n sticker en ik heb eigenlijk niet zoveel zin om een bordje te knutselen en dat aan de fiets te hangen, zoals de ANWB suggereert. Het risico op een boete lijkt me nihil, dus ik neig ernaar om gewoon zonder sticker op pad te gaan. Wat zouden jullie doen?
Zonder gaan.quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 11:44 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
Ik neem de racefiets mee op vakantie. Volgens de officiële regels moet er in het buitenland op de fietsendrager een NL-sticker geplakt worden, aangezien onze Nederlandse witte aanhangerkentekenplaten geen landmarkering hebben. Zie https://www.anwb.nl/exper(...)platen-en-nl-sticker
Nu is er op de drager geen ruimte voor zo’n sticker en ik heb eigenlijk niet zoveel zin om een bordje te knutselen en dat aan de fiets te hangen, zoals de ANWB suggereert. Het risico op een boete lijkt me nihil, dus ik neig ernaar om gewoon zonder sticker op pad te gaan. Wat zouden jullie doen?
Ik wist niet eens dat dat moest, ik rijd altijd zonder zo'n sticker (heb wel zo'n vierkant bord met rood-witte strepen voor Italië/Spanje)quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 11:44 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
Ik neem de racefiets mee op vakantie. Volgens de officiële regels moet er in het buitenland op de fietsendrager een NL-sticker geplakt worden, aangezien onze Nederlandse witte aanhangerkentekenplaten geen landmarkering hebben. Zie https://www.anwb.nl/exper(...)platen-en-nl-sticker
Nu is er op de drager geen ruimte voor zo’n sticker en ik heb eigenlijk niet zoveel zin om een bordje te knutselen en dat aan de fiets te hangen, zoals de ANWB suggereert. Het risico op een boete lijkt me nihil, dus ik neig ernaar om gewoon zonder sticker op pad te gaan. Wat zouden jullie doen?
Daar weten grip en jij alles vanaf jaquote:Op vrijdag 14 augustus 2020 11:22 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hangt er ook vanaf hoe offroad het is. In Nederland kan je prima met een gravelfiets en racebanden weg. In de alpen werkt dat iets minder ideaal en heb je meer aan een MTB.
Misschien hadden we nóg harder moeten rijden. Dan zweef je meer over de keien ipv eroverheen hobbelen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 14:13 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Daar weten grip en jij alles vanaf ja
Rij al 18 jaar met een drager. Nooit een NL sticker gehad.quote:Op vrijdag 14 augustus 2020 11:44 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
Ik neem de racefiets mee op vakantie. Volgens de officiële regels moet er in het buitenland op de fietsendrager een NL-sticker geplakt worden, aangezien onze Nederlandse witte aanhangerkentekenplaten geen landmarkering hebben. Zie https://www.anwb.nl/exper(...)platen-en-nl-sticker
Nu is er op de drager geen ruimte voor zo’n sticker en ik heb eigenlijk niet zoveel zin om een bordje te knutselen en dat aan de fiets te hangen, zoals de ANWB suggereert. Het risico op een boete lijkt me nihil, dus ik neig ernaar om gewoon zonder sticker op pad te gaan. Wat zouden jullie doen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |