abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194387470
In m'n nieuwe woning zit behang wat niet in fantastische staat is. Aangezien ik sowieso al geen fan van behang ben wil ik dit graag vervangen door muurverf.

Naast het behang verwijderen lees ik ook dat er over behang heen geverfd kan worden.

Ik vraag me daarom af wat de voor- en nadelen van beide opties zijn en of er eventueel nog andere opties zijn, en daarbij vooral gelet op de volgende punten:

- Beperkt budget; geen geld voor uitbesteding.
- Het type behang; het enige wat ik weet is dat het enigzins relief heeft.
- Welke problemen er kunnen ontstaan.
- Is over behang verven simpelweg de losse stukken vastlijmen en er over heen sauzen?
- Is behang verwijderen simpelweg met een stomer er over heen, behang weg halen en over de muur sauzen?
- Als ik kies voor over behang verven: hoe gaat het vastlijmen van losse stukken behang in z'n werk?
pi_194389683
Als het behang al niet in fantastische staat is zou ik er al helemaal niet overheen gaan verfen.

Gewoon een goedkoop behangetje ergens halen en die oude meuk er vanaf halen :)
pi_194390152
Ik heb in het verleden meermaals over behang geverfd, gaf geen problemen. Loszittende stukken even vastplakken met behanglijm. Behang verwijderen gaf soms wel problemen, denk aan hardnekkig(e lagen) behang of slechte muren eronder, waarbij er alsnog een structuurbehangetje op moest voor het verven. Als je beperkt budget hebt, zou ik dus de gok wagen met er overheen verven.
pi_194390526
quote:
1s.gif Op maandag 3 augustus 2020 20:34 schreef Holyme het volgende:
Ik heb in het verleden meermaals over behang geverfd, gaf geen problemen. Loszittende stukken even vastplakken met behanglijm. Behang verwijderen gaf soms wel problemen, denk aan hardnekkig(e lagen) behang of slechte muren eronder, waarbij er alsnog een structuurbehangetje op moest voor het verven. Als je beperkt budget hebt, zou ik dus de gok wagen met er overheen verven.
Niet elk behang is daar voor geschikt. Sommige soorten gaan afbladderen als je er verf op smeert.
pi_194392848
Ik zou het eraf halen. Dan de kale muur voorzien van een dun laagje stucpasta. Dan schilderen (of wit laten) dan heb je iets heel moois.

Behang met verf verwijderen is pas een kutwerk.
.
pi_194417894
Ik heb nu de sleutel gekregen en alles nog eens goed geinspecteerd. Er is wel al over het behang heen geverfd. Verder zitten er kuthoeken bij het raam, omdat het plafond tot de laatste paar decimeter bij het raam verdiept is. Daarbij komen gaat lastig worden.

Bij geverfd behang kun (moet) je blijkbaar met een speciale roller over het behang om overal gaatjes te maken zodat een stoommachine of lijmweker z'n werk kan doen.

Enerzijds wordt het meer werk dan verwacht, anderzijds hoef ik verder in het huis praktisch niet te klussen. Dus ik ga nog even nadenken voor ik de knoop door hak. Alvast bedankt voor de reacties.
pi_194417981
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 20:18 schreef silverhill het volgende:

Bij geverfd behang kun (moet) je blijkbaar met een speciale roller over het behang om overal gaatjes te maken zodat een stoommachine of lijmweker z'n werk kan doen.
Ja 1x gehad, hele appartement. Echt kutwerk en was ook in de zomer 🥵
.
pi_194418410
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 20:23 schreef Fer het volgende:

[..]

Ja 1x gehad, hele appartement. Echt kutwerk en was ook in de zomer 🥵
Ach, één krat koud zetten en de hulp komt wel. Maar leuk is anders ja.
pi_194422289
is het een huur huis?

in dat geval zal ik er overheen behangen. ws is de muur niet zo best onder dat behang. Dan moet je eerst stucen. Dat red je vaak niet met een krat bier.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')