abonnement Unibet Coolblue
pi_194396799
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 12:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Is dat zo? Hoe zie jij dat voor je bij studies waar veel praktijkles is zoals geneeskunde, tandheelkunde maar ook bijvoorbeeld bouwkunde?

Het hele stelsel is sinds dat leenstelsel verrot.
Van geneeskunde weet ik toevallig dat studenten daar niet “gewoon” per 1 september aan hun master kunnen beginnen door de wachttijden bij de coschappen. Aan de UvA krijg je (volgens hun website) daarom vanuit een afstudeerfomds een vergoeding.
De media heeft er recent ook nog wat over geschreven: https://www.volkskrant.nl(...)-opleiding~b036dd86/

Eigenlijk wel gek dat er nog nooit iemand mee naar de rechter is geweest want dit probleem bestaat al jaren en zeker niet alleen aan de UvA. Dat twee ziekenhuizen failliet zijn is wellicht overmacht (tenzij het te voorzien was), maar in het verleden hebben studenten Medische Hulpverlening duizenden euro’s schadevergoeding gekregen omdat er geen stageplekken beschikbaar waren. (En er lopen van die studenten nog steeds zaken)
Als er te weinig stageplekken zijn en er niet meer komen moeten er simpelweg minder studenten geneeskunde toegelaten worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2020 12:30:26 ]
pi_194396829
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 11:30 schreef Vasilevski het volgende:
Ik snap hun standpunt wel, het is gewoon een kutsituatie voor studenten en alle betrokkenen. Vraag me wel af of terugbetaling zin heeft.

Op het wettelijk collegegeld zit nu al een behoorlijke overheidssubsidie. Of denken ze dat die ¤2.000 per jaar de werkelijke kosten zijn van de faciliteiten, de salarissen van docenten en ondersteunend personeel, enz.? Denken ze dat zij de hele universiteit betalen? Kijk in de praktijk is niet elke opleiding even veel 'waard' maar om alles gelijk te maken betaalt iedereen even veel.

Studenten hebben tegenwoordig steeds meer de neiging (ook in andere zaken) om zich te gedragen als consumenten die een product kopen tegen een marktconforme prijs. Terwijl dat laatste dus niet het geval is. Wat niet wegneemt dat ze nu in een kutsituatie zitten, maar dat geldt voor wel meer mensen in Nederland.

Het lijkt me heel moeilijk om dit nu op te lossen. Het is ook maar de vraag of je nu moet willen studeren aangezien de kwaliteit nu veel lager ligt. Weet niet hoe het nu geregeld is maar het zou mooi zijn als je gewoon een jaar zou kunnen pauzeren zonder te hoeven betalen en zonder beurs/lening te ontvangen. Alleen dan zit je weer met wat je in dat jaar zou moeten doen, aangezien werken en/of de wereld rondreizen er nu ook niet in zit. De wereldsituatie is nu gewoon heel kut voor jongeren, die ¤2k per jaar is nog wel het kleinste van hun problemen op dit moment.
Dat doen ze ook. Daar heeft de overheid lekker voor gezorgd met het leenstelsel en het investeren in jezelf. Dan verwachten mensen ook wat terug.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:41:00 #103
8369 speknek
Another day another slay
pi_194396954
Lijkt me een vrij onzinnige eis. Het onderwijs is gewoon doorgegaan, stafleden hebben hemel en aarde bewogen (dikwijls met kinderen thuis volstrekt arbo-onverantwoord) en de universiteit grote investeringen gedaan, alleen maar zodat de studenten geen kostbare studievertraging zouden oplopen. Als ze geld terugwillen hadden ze zichzelf uit moeten schrijven.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_194396975
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 12:41 schreef speknek het volgende:
Lijkt me een vrij onzinnige eis. Het onderwijs is gewoon doorgegaan, stafleden hebben hemel en aarde bewogen (dikwijls met kinderen thuis volstrekt arbo-onverantwoord) en de universiteit grote investeringen gedaan, alleen maar zodat de studenten geen kostbare studievertraging zouden oplopen. Als ze geld terugwillen hadden ze zichzelf uit moeten schrijven.
Tsja. Ook de luchtvaartsector heeft er alles aan proberen te doen om zo veel mogelijk vluchten door te laten gaan. Als jouw vlucht gecancelled is mag je geen geld terug verwachten omdat ze zo hard hun best hebben gedaan?

Edit: in sommige gevallen is het onderwijs niet doorgegaan. In geen geval is het 'gewoon' doorgegaan.
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:44:07 #105
8369 speknek
Another day another slay
pi_194396989
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 12:42 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Tsja. Ook de luchtvaartsector heeft er alles aan proberen te doen om zo veel mogelijk vluchten door te laten gaan. Als jouw vlucht gecancelled is mag je geen geld terug verwachten omdat ze zo hard hun best hebben gedaan?
Jawel, want dan is ie gecanceld, en heeft de luchtvaartmaatschappij hun deel van het contract niet ingewilligd.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_194397007
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 12:44 schreef speknek het volgende:

[..]

Jawel, want dan is ie gecanceld, en heeft de luchtvaartmaatschappij hun deel van het contract niet ingewilligd.
Het onderwijs dat tot nu op universiteit is gegeven is over het algemeen ook niet in lijn met het OER of de vakinschrijving.

Zowel vliegtuigmaatschappij als universiteit kunnen door corona hun werk niet leveren.
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:56:08 #107
8369 speknek
Another day another slay
pi_194397119
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 12:45 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Het onderwijs dat tot nu op universiteit is gegeven is over het algemeen ook niet in lijn met het OER of de vakinschrijving.

Zowel vliegtuigmaatschappij als universiteit kunnen door corona hun werk niet leveren.
Als examens niet in lijn met de OER zijn moet je dat aanhangig maken bij de examencommissie, net als in ieder ander semester. De vakbeschrijving kun je vermoed ik geen rechten aan ontlenen, want er zijn wel meer redenen waarom daar gedurende het vak vanaf geweken wordt. Als iemand die in een medezeggenschapsgremium zit vermoed ik dat er naar alles een stuk beter gekeken is dan je denkt. De universiteit heeft in tegenstelling tot de vliegtuigmaatschappij wel gewoon hun werk geleverd.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_194397128
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 12:44 schreef speknek het volgende:

[..]

Jawel, want dan is ie gecanceld, en heeft de luchtvaartmaatschappij hun deel van het contract niet ingewilligd.
En wij hebben matig onderwijs gehad (https://t.co/d5nZgeTUwv?amp=1). Betaal ik daarvoor? En dat de docenten hemel en aarde hebben bewogen om werkend onderwijs te leveren kan ik alleen maar respect voor hebben. Zij hebben het vast zwaar gehad. Maar waarom zou de compensatie van de studenten ten kosten moeten gaan van de docenten? Want dat is een beetje hoe je het brengt nu. Het staat los van elkaar. (Dat hemel en aarde bewegen viel soms ook wel mee trouwens. Soms uploadde ze gewoon het college van vorig jaar en de werkgroep was na de Zoom sessie ook gewoon klaar.)

En dit is niet alleen de afgelopen paar maanden, het is ook gewoon tot en met januari bij de meeste instellingen. En het collegegeld is niet verminderd of gelijk gebleven, het is zelfs omhóóg gegaan. Ik betaal dit jaar meer. En voor wat precies? Ik betaal meer voor matiger onderwijs? Al die mensen hier die zeggen dat studenten niet moeten klagen, daar snap ik niks van.
pi_194397165
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 12:45 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Het onderwijs dat tot nu op universiteit is gegeven is over het algemeen ook niet in lijn met het OER of de vakinschrijving.

Zowel vliegtuigmaatschappij als universiteit kunnen door corona hun werk niet leveren.
Overmacht.
pi_194397181
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 12:56 schreef ikbenrond het volgende:

[..]

En wij hebben matig onderwijs gehad (https://t.co/d5nZgeTUwv?amp=1). Betaal ik daarvoor? En dat de docenten hemel en aarde hebben bewogen om werkend onderwijs te leveren kan ik alleen maar respect voor hebben. Zij hebben het vast zwaar gehad. Maar waarom zou de compensatie van de studenten ten kosten moeten gaan van de docenten? Want dat is een beetje hoe je het brengt nu. Het staat los van elkaar. (Dat hemel en aarde bewegen viel soms ook wel mee trouwens. Soms uploadde ze gewoon het college van vorig jaar en de werkgroep was na de Zoom sessie ook gewoon klaar.)

En dit is niet alleen de afgelopen paar maanden, het is ook gewoon tot en met januari bij de meeste instellingen. En het collegegeld is niet verminderd of gelijk gebleven, het is zelfs omhóóg gegaan. Ik betaal dit jaar meer. En voor wat precies? Ik betaal meer voor matiger onderwijs? Al die mensen hier die zeggen dat studenten niet moeten klagen, daar snap ik niks van.
Toen ik ging studeren betaalde ik ongeveer 1900 euro per jaar. Aankomend jaar is het al tegen de 2200 euro aan.
Die jaarlijkse stijging heeft niks te maken met inflatie.

Apart ook dat nergens op internet het doel van collegegeld te vinden is alleen hoeveel je moet betalen
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:00:16 #111
487645 SimonedeBeauvoir
Sicker than your average
pi_194397183
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 12:58 schreef Ananaszot het volgende:

[..]

Overmacht.
Er is wereldwijd een crisis aan de gang maar de hbo studentjes klagen om hun collegegeld

:')
Once we've both said our goodbyes
Let's just let it go
Let me let you go
pi_194397188
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 12:58 schreef Ananaszot het volgende:

[..]

Overmacht.
Alleen voor universiteiten, maar niet voor (onder meer) vliegtuigmaatschappijen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_194397217
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:00 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Alleen voor universiteiten, maar niet voor (onder meer) vliegtuigmaatschappijen?
Universiteiten hebben in de meeste gevallen gewoon onderwijs gegeven en dus de dienst geleverd. In de gevallen dat je vertraging oploopt omdat het onderwijs niet deugde (bv docenten die niet reageren en waar je de mails van hebt waardoor je je opdracht niet op tijd af kon krijgen) of er helemaal geen onderwijs was moet je voor de extra maanden studeren daar vergoeding voor vragen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2020 13:04:06 ]
pi_194397236
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 11:29 schreef BIGGIE96 het volgende:

[..]

Bekijk het zo: een sportschool heeft normaal 10 verschillende apparaten ter beschikking daar betaal je 30 euro per maand voor. Door corona is dat nu 1 apparaat geworden, ga jij dan nog 30 euro per maand betalen?
Alleen is dat in veel van de gevallen niet de situatie. Een betere analogie is dat je niet betaald om 10 apparaten te gebruiken maar om fit te worden/blijven. En dat de sportschool ervoor zorgt dat jij thuis gewichten krijgt en online met een instructeur een online groepsles kunt volgen waarmee je gewoon je doelen (fit worden/blijven, niet je doel van 10 apparaten kunnen gebruiken) kunt behalen.

Ik kan me best voorstellen dat er een aantal studies of onderdelen echt een kwaliteitsissue hebben omdat je voor bepaalde zaken gewoon op locatie moet zijn. Maar zelfs dan is het de vraag of hier compensatie voor moet zijn, want uiteindelijk is dit gewoon voor iedereen overmacht. En voor het gros van de opleidingen hebben we het over verschil van in een zaal zitten luisteren of online zitten luisteren.
pi_194397255
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 12:56 schreef speknek het volgende:

[..]

Als examens niet in lijn met de OER zijn moet je dat aanhangig maken bij de examencommissie, net als in ieder ander semester. De vakbeschrijving kun je vermoed ik geen rechten aan ontlenen, want er zijn wel meer redenen waarom daar gedurende het vak vanaf geweken wordt. Als iemand die in een medezeggenschapsgremium zit vermoed ik dat er naar alles een stuk beter gekeken is dan je denkt. De universiteit heeft in tegenstelling tot de vliegtuigmaatschappij wel gewoon hun werk geleverd.
Het OER regelt niet enkel de examens. Als iemand die in een medezeggenschapsgremium zit, hoef ik je niet te vertellen waar de O voor staat.

Het is lastig vol te houden dat universiteiten hun werk geleverd hebben. Ze hebben er het beste van gemaakt (natuurlijk, waarvoor hulde), maar dat is wat anders. Ook vliegtuigmaatschappijen hebben er het beste van gemaakt. Beiden hebben door corona echter niet (volledig) kunnen leveren.
pi_194397262
Nee, zo kunnen we wel aan de gang blijven met compenseren.

Dan wil ik ook compensatie voor het niet goed kunnen uitvoeren van mijn werk. :')
pi_194397327
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:00 schreef SimonedeBeauvoir het volgende:

[..]

Er is wereldwijd een crisis aan de gang maar de hbo studentjes klagen om hun collegegeld

:')
Het mag wel wat minder denigrerend, vindt je niet? Het gaat om geld dat deze studenten nodig hebben om af te studeren. Hoe groter de vertraging, hoe meer (langer) ze straks moeten betalen wat betreft het collegegeld en hoe groter de kans dat ze niet meer kunnen betalen, waardoor het afstuderen niet eens meer mogelijk wordt.
Het gaat niet alleen om het geld wat nu betaalt moet worden, maar ook om het geld dat men straks extra moet betalen door de studievertraging die men opgelopen heeft. Zij het door de kwaliteit van het onderwijs die bij veel opleidingen/studies sterk is gedaald, zij het door stages of practicums die niet door konden - en de komende tijd kunnen - gaan.
Wij zullen zeker tot en met januari met online onderwijs te maken hebben en als er die tweede golf aan komt, dan is de kans groot dat we de rest van het academische jaar ook thuis moeten doorbrengen.
pi_194397353
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:13 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Het mag wel wat minder denigrerend, vindt je niet? Het gaat om geld dat deze studenten nodig hebben om af te studeren. Hoe groter de vertraging, hoe meer (langer) ze straks moeten betalen wat betreft het collegegeld en hoe groter de kans dat ze niet meer kunnen betalen, waardoor het afstuderen niet eens meer mogelijk wordt.
Het gaat niet alleen om het geld wat nu betaalt moet worden, maar ook om het geld dat men straks extra moet betalen door de studievertraging die men opgelopen heeft. Zij het door de kwaliteit van het onderwijs die bij veel opleidingen/studies sterk is gedaald, zij het door stages of practicums die niet door konden - en de komende tijd kunnen - gaan.
Wij zullen zeker tot en met januari met online onderwijs te maken hebben en als er die tweede golf aan komt, dan is de kans groot dat we de rest van het academische jaar ook thuis moeten doorbrengen.
Lees jij de posts in dit topic wel? Het is toch duidelijk dat bij studievertraging buiten eigen schuld om je vergoeding collegegeld kan vragen of vergoeding uit het profileringsfonds/afstudeerfonds?
Als je ook nog eens daardoor tijdens de extra maanden studeren niet (fulltime) kunt werken kan je ook een schadevergoeding gederfde inkomsten vorderen.
pi_194397356
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 12:56 schreef ikbenrond het volgende:

[..]

En wij hebben matig onderwijs gehad (https://t.co/d5nZgeTUwv?amp=1). Betaal ik daarvoor? En dat de docenten hemel en aarde hebben bewogen om werkend onderwijs te leveren kan ik alleen maar respect voor hebben. Zij hebben het vast zwaar gehad. Maar waarom zou de compensatie van de studenten ten kosten moeten gaan van de docenten? Want dat is een beetje hoe je het brengt nu. Het staat los van elkaar. (Dat hemel en aarde bewegen viel soms ook wel mee trouwens. Soms uploadde ze gewoon het college van vorig jaar en de werkgroep was na de Zoom sessie ook gewoon klaar.)

En dit is niet alleen de afgelopen paar maanden, het is ook gewoon tot en met januari bij de meeste instellingen. En het collegegeld is niet verminderd of gelijk gebleven, het is zelfs omhóóg gegaan. Ik betaal dit jaar meer. En voor wat precies? Ik betaal meer voor matiger onderwijs? Al die mensen hier die zeggen dat studenten niet moeten klagen, daar snap ik niks van.
Er is een wereldwijde epidemie aan de gang die eigenlijk bijna overal voor een overmachtssituatie heeft gezorgd (de term overmacht heeft een juridische waarde waarmee in de meeste gevallen er uberhaupt niets meer te verhalen valt).

Studenten zijn net zoals vele andere groepen geraakt, geen discussie over mogelijk, maar omdat je geraakt bent betekend het niet dat je gecompenseerd wordt of dat daar aanleiding toe is. De bejaarden die weken alleen hebben gezeten zonder familie in een bejaardentehuis krijgen ook geen compenstatie. De 25% van Booking.com die vandaag de zak hebben gekregen krijgen ook geen compensatie. etc. etc.
Nog los van dat er in het geval van studenten er een regeling is bij echte vertraging buiten eigen schuld om. En ik geloof best dat als de kwaliteit echt beneden niveau was dat dit ook gewoon aangekaart kon worden met vergoeding tot gevolg.
pi_194397358
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:03 schreef Ananaszot het volgende:

[..]

Universiteiten hebben in de meeste gevallen gewoon onderwijs gegeven en dus de dienst geleverd. In de gevallen dat je vertraging oploopt omdat het onderwijs niet deugde (bv docenten die niet reageren en waar je de mails van hebt waardoor je je opdracht niet op tijd af kon krijgen) of er helemaal geen onderwijs was moet je voor de extra maanden studeren daar vergoeding voor vragen.
En jij denkt dat dit in de praktijk zo gaat? Duizenden studenten die vergoedingen aanvragen, omdat het onderwijs niet deugde? Dat wordt een welles-nietes spelletje tussen de student en de universiteit, die gewonnen gaat worden door de universiteit, omdat die uiteindelijk beslist of er (terug) betaalt moet worden of niet.
pi_194397391
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:15 schreef Ananaszot het volgende:

[..]

Lees jij de posts in dit topic wel? Het is toch duidelijk dat bij studievertraging buiten eigen schuld om je vergoeding collegegeld kan vragen of vergoeding uit het profileringsfonds/afstudeerfonds?
Als je ook nog eens daardoor tijdens de extra maanden studeren niet (fulltime) kunt werken kan je ook een schadevergoeding gederfde inkomsten vorderen.
Ja precies. Vertraging buiten eigen schuld om wordt al vergoed.
pi_194397392
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:16 schreef polyp11 het volgende:

[..]

En jij denkt dat dit in de praktijk zo gaat? Duizenden studenten die vergoedingen aanvragen, omdat het onderwijs niet deugde? Dat wordt een welles-nietes spelletje tussen de student en de universiteit, die gewonnen gaat worden door de universiteit, omdat die uiteindelijk beslist of er (terug) betaalt moet worden of niet.
Flauwekul. Ik heb zelf enorme studievertraging gehad omdat mijn scriptiebegeleider steeds met vakantie ging en ik heb zonder enig morren al het collegegeld van na de zomer teruggekregen. De universiteit heeft geen enkel belang bij (collectieve) rechtszaken en zeker als je kan laten zien dat mails genegeerd werden, practica geannuleerd etc. maken ze geen enkel punt van die vergoeding.
pi_194397405
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:08 schreef Duiveltja het volgende:
Nee, zo kunnen we wel aan de gang blijven met compenseren.

Dan wil ik ook compensatie voor het niet goed kunnen uitvoeren van mijn werk. :')
Omdat jij je werk niet goed hebt uit kunnen voeren is je werkgever niet tevreden. Wat jouw carrièreperspectief minder maakt. Eigenlijk zou je daar ook voor gecompenseerd moeten worden.
pi_194397441
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 11:31 schreef roos94 het volgende:
Wij zouden eigenlijk in de periode maart t/m eind juni iedere week 3 uur les krijgen.

Tijdens corona was mijn docent 5 weken spoorloos zonder bericht. Andere docenten konden niet helpen. Dus geen begeleiding whatsoever.

In totaal heb ik over een periode van 4 maanden, drie uurtjes online les gehad. Van bijzonder lage kwaliteit maar dat terzijde.

Voor deze 3 lesuren heb ik meer dan 800 euro collegegeld mogen neertellen.

Klinkt wel lekker allemaal.
Als je dit vast hebt liggen/documentatie van hebt en je hebt de studiepunten niet behaald kun je hier m.i. gewoon een vergoeding voor krijgen indien je dit aankaart.
pi_194397443
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:04 schreef roninho het volgende:

[..]

Alleen is dat in veel van de gevallen niet de situatie. Een betere analogie is dat je niet betaald om 10 apparaten te gebruiken maar om fit te worden/blijven. En dat de sportschool ervoor zorgt dat jij thuis gewichten krijgt en online met een instructeur een online groepsles kunt volgen waarmee je gewoon je doelen (fit worden/blijven, niet je doel van 10 apparaten kunnen gebruiken) kunt behalen.

Ik kan me best voorstellen dat er een aantal studies of onderdelen echt een kwaliteitsissue hebben omdat je voor bepaalde zaken gewoon op locatie moet zijn. Maar zelfs dan is het de vraag of hier compensatie voor moet zijn, want uiteindelijk is dit gewoon voor iedereen overmacht. En voor het gros van de opleidingen hebben we het over verschil van in een zaal zitten luisteren of online zitten luisteren.
Compensatie wilt niet zeggen dat we de schuld bij de universiteiten (of hbo-instellingen) leggen. Natuurlijk is er onmacht. Dat geld ook voor alle werknemers die worden ontslagen. Dat betekent toch niet dat enige vorm van compensatie onterecht is. Misschien moeten we niet spreken van compensatie -als dit impliceert dat de student moedwillig banadeeld wordt door de universiteit-, maar moeten we spreken over een bijdrage vanuit de overheid voor al die studenten die al veel (financiele) problemen ervaren en die daar nu nog veel meer last van hebben.
Als je de situatie van nu vergelijkt met de situatie van 15 jaar geleden, dan kan je niets anders dan concluderen dat studenten flink in de steeks zijn gelaten.
Die bijdrage kan best komen uit het geld dat opgebracht is door invoer van het leenstelsel. Dat geld is op de plank blijven liggen en dit zou het perfecte moment zijn om dat geld te gebruiken.
pi_194397450
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:08 schreef Duiveltja het volgende:
Nee, zo kunnen we wel aan de gang blijven met compenseren.

Dan wil ik ook compensatie voor het niet goed kunnen uitvoeren van mijn werk. :')
"Aan de gang blijven", alsof wij ook maar enige vorm van compensatie hebben gezien...
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:25:20 #127
487645 SimonedeBeauvoir
Sicker than your average
pi_194397452
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:13 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Het mag wel wat minder denigrerend, vindt je niet? Het gaat om geld dat deze studenten nodig hebben om af te studeren. Hoe groter de vertraging, hoe meer (langer) ze straks moeten betalen wat betreft het collegegeld en hoe groter de kans dat ze niet meer kunnen betalen, waardoor het afstuderen niet eens meer mogelijk wordt.
Het gaat niet alleen om het geld wat nu betaalt moet worden, maar ook om het geld dat men straks extra moet betalen door de studievertraging die men opgelopen heeft. Zij het door de kwaliteit van het onderwijs die bij veel opleidingen/studies sterk is gedaald, zij het door stages of practicums die niet door konden - en de komende tijd kunnen - gaan.
Wij zullen zeker tot en met januari met online onderwijs te maken hebben en als er die tweede golf aan komt, dan is de kans groot dat we de rest van het academische jaar ook thuis moeten doorbrengen.
Even iets verder kijken dan je neus lang is en niet meteen roeptoeteren over hoe erg je wel niet benadeeld wordt zou menig hbo student wel sieren. Zo beter?
Once we've both said our goodbyes
Let's just let it go
Let me let you go
pi_194397459
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 12:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Is dat zo? Hoe zie jij dat voor je bij studies waar veel praktijkles is zoals geneeskunde, tandheelkunde maar ook bijvoorbeeld bouwkunde?

Het hele stelsel is sinds dat leenstelsel verrot.
Voor dit soort situaties is een systeem met vergoedingen voor waardoor je in ieder geval studietijdverlenging etc. kunt krijgen.
pi_194397461
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:24 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Compensatie wilt niet zeggen dat we de schuld bij de universiteiten (of hbo-instellingen) leggen. Natuurlijk is er onmacht. Dat geld ook voor alle werknemers die worden ontslagen. Dat betekent toch niet dat enige vorm van compensatie onterecht is. Misschien moeten we niet spreken van compensatie -als dit impliceert dat de student moedwillig banadeeld wordt door de universiteit-, maar moeten we spreken over een bijdrage vanuit de overheid voor al die studenten die al veel (financiele) problemen ervaren en die daar nu nog veel meer last van hebben.
Als je de situatie van nu vergelijkt met de situatie van 15 jaar geleden, dan kan je niets anders dan concluderen dat studenten flink in de steeks zijn gelaten.
Die bijdrage kan best komen uit het geld dat opgebracht is door invoer van het leenstelsel. Dat geld is op de plank blijven liggen en dit zou het perfecte moment zijn om dat geld te gebruiken.
Weet je wel wat het doel is van collegegeld betalen? :?
pi_194397478
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:15 schreef Ananaszot het volgende:

[..]

Lees jij de posts in dit topic wel? Het is toch duidelijk dat bij studievertraging buiten eigen schuld om je vergoeding collegegeld kan vragen of vergoeding uit het profileringsfonds/afstudeerfonds?
Als je ook nog eens daardoor tijdens de extra maanden studeren niet (fulltime) kunt werken kan je ook een schadevergoeding gederfde inkomsten vorderen.
Ja of jij moet mijn berichten beter lezen. Jij denkt toch niet daadwerkelijk dat dit fonds groot genoeg is om al die sutdenten te compenseren die vanwege de Corona-situatie vertraging hebben opgelopen? Daarnaast is het niet makkelijk om aan te tonen dat je die vertraging buiten eigen schuld om hebt opgelopen en dat dit komt door de onderwijsinstelling. Daar krijg je dat welles-nietes spelletje van.
pi_194397514
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:19 schreef Ananaszot het volgende:

[..]

Flauwekul. Ik heb zelf enorme studievertraging gehad omdat mijn scriptiebegeleider steeds met vakantie ging en ik heb zonder enig morren al het collegegeld van na de zomer teruggekregen. De universiteit heeft geen enkel belang bij (collectieve) rechtszaken en zeker als je kan laten zien dat mails genegeerd werden, practica geannuleerd etc. maken ze geen enkel punt van die vergoeding.
Jij bent slim genoeg om te begrijpen dat deze vergelijking niet op gaat. In dat geval is het makkelijk te bewijzen dat je daardoor vertraging hebt opgelopen. Krijg je matige colleges en vallen werkgroepen weg, dan kan de universiteit alsnog aangeven dat het onderwijs aanzich goed was en dat je niet voor compensatie in aamerking komt.
pi_194397517
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:24 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Compensatie wilt niet zeggen dat we de schuld bij de universiteiten (of hbo-instellingen) leggen. Natuurlijk is er onmacht. Dat geld ook voor alle werknemers die worden ontslagen. Dat betekent toch niet dat enige vorm van compensatie onterecht is. Misschien moeten we niet spreken van compensatie -als dit impliceert dat de student moedwillig banadeeld wordt door de universiteit-, maar moeten we spreken over een bijdrage vanuit de overheid voor al die studenten die al veel (financiele) problemen ervaren en die daar nu nog veel meer last van hebben.
Als je de situatie van nu vergelijkt met de situatie van 15 jaar geleden, dan kan je niets anders dan concluderen dat studenten flink in de steeks zijn gelaten.
Die bijdrage kan best komen uit het geld dat opgebracht is door invoer van het leenstelsel. Dat geld is op de plank blijven liggen en dit zou het perfecte moment zijn om dat geld te gebruiken.
Maar nogmaals, misschien dat ik het verkeerd begrijp hoor, maar voor studenten die aantoonbaar vertraging oplopen buiten hun schuld agv corona om is toch een regeling waarmee ze daar studietijdverlenging en in gevallen ook nog zelfs geld voor later op de arbeidsmarkt komen? Als dat er is waarom moet er dan nog additioneel gecompenseerd worden voor corona impact?

Een discussie over dat de studenten los van Corona al veels te veel benadeeld zouden zijn en daar een betere regeling voor moet zijn is weer een hele ander discussie lijkt me
pi_194397547
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:27 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Ja of jij moet mijn berichten beter lezen. Jij denkt toch niet daadwerkelijk dat dit fonds groot genoeg is om al die sutdenten te compenseren die vanwege de Corona-situatie vertraging hebben opgelopen? Daarnaast is het niet makkelijk om aan te tonen dat je die vertraging buiten eigen schuld om hebt opgelopen en dat dit komt door de onderwijsinstelling. Daar krijg je dat welles-nietes spelletje van.
Ga eerst maar eens kijken hoeveel studenten werkelijk vertraging hebben en hoeveel geld er in het fonds zit.

Vertraging buiten eigen schuld om kan je gewoon aantonen. Zo niet moet je je afvragen wat je eigen aandeel erin is geweest.
pi_194397553
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:31 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Jij bent slim genoeg om te begrijpen dat deze vergelijking niet op gaat. In dat geval is het makkelijk te bewijzen dat je daardoor vertraging hebt opgelopen. Krijg je matige colleges en vallen werkgroepen weg, dan kan de universiteit alsnog aangeven dat het onderwijs aanzich goed was en dat je niet voor compensatie in aamerking komt.
Als het slagingspercentage voor de vakken in Coronatijd niet afwijkt zal het wel meevallen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2020 13:34:30 ]
pi_194397555
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:31 schreef roninho het volgende:

[..]

Maar nogmaals, misschien dat ik het verkeerd begrijp hoor, maar voor studenten die aantoonbaar vertraging oplopen buiten hun schuld agv corona om is toch een regeling waarmee ze daar studietijdverlenging en in gevallen ook nog zelfs geld voor later op de arbeidsmarkt komen? Als dat er is waarom moet er dan nog additioneel gecompenseerd worden voor corona impact?

Een discussie over dat de studenten los van Corona al veels te veel benadeeld zouden zijn en daar een betere regeling voor moet zijn is weer een hele ander discussie lijkt me
Omdat ten eerste het fonds dat is opgezet voor deze regeling niet groot genoeg is en omdat ten tweede het niet hard te maken is dat die vertraging daadwerkelijk is opgelopen buiten hun schuld agv corona. Een onderwijsinstelling zou kunnen zeggen dat je niet goed geleerd hebt en daarom vertraging hebt opgelopen, ook als alle lessen waardeloos zijn uitgevoerd.
pi_194397596
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:31 schreef roninho het volgende:

[..]

Maar nogmaals, misschien dat ik het verkeerd begrijp hoor, maar voor studenten die aantoonbaar vertraging oplopen buiten hun schuld agv corona om is toch een regeling waarmee ze daar studietijdverlenging en in gevallen ook nog zelfs geld voor later op de arbeidsmarkt komen? Als dat er is waarom moet er dan nog additioneel gecompenseerd worden voor corona impact?

Een discussie over dat de studenten los van Corona al veels te veel benadeeld zouden zijn en daar een betere regeling voor moet zijn is weer een hele ander discussie lijkt me
Ja, als je aantoont dat je later op de arbeidsmarkt komt en dat niet door jezelf maar door fouten van de onderwijsinstelling komt, kan je met de letselschaderichtlijn of door aannemelijk te maken wat je zou verdienen ook schadevergoeding daarvoor krijgen.
Als je bv. extra maanden onbetaald stage moet lopen of vakken volgen en niet of nauwelijks ernaast kunt werken kan je in principe vergoeding collegegeld en het resterende bedrag dat je niet zelf kon verdienen vergoed krijgen.
Je kunt eens gaan googelen op schadevergoeding medische hulpverlening studenten als je het interessant vindt. :)
pi_194397602
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 10:26 schreef Ananaszot het volgende:

[..]

Waar haal je dat vandaan? Drie roeptoeters van de UvA?
Volgens mij staat dat gewoon in de overeenkomst.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:38:50 #138
487645 SimonedeBeauvoir
Sicker than your average
pi_194397606
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:34 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Omdat ten eerste het fonds dat is opgezet voor deze regeling niet groot genoeg is en omdat ten tweede het niet hard te maken is dat die vertraging daadwerkelijk is opgelopen buiten hun schuld agv corona. Een onderwijsinstelling zou kunnen zeggen dat je niet goed geleerd hebt en daarom vertraging hebt opgelopen, ook als alle lessen waardeloos zijn uitgevoerd.
Wow ben jij waarzegster
Once we've both said our goodbyes
Let's just let it go
Let me let you go
pi_194397614
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:34 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Omdat ten eerste het fonds dat is opgezet voor deze regeling niet groot genoeg is en omdat ten tweede het niet hard te maken is dat die vertraging daadwerkelijk is opgelopen buiten hun schuld agv corona. Een onderwijsinstelling zou kunnen zeggen dat je niet goed geleerd hebt en daarom vertraging hebt opgelopen, ook als alle lessen waardeloos zijn uitgevoerd.
Als andere studenten wel het vak hebben gehaald en het slagingspercentage maar iets lager is dan de vorige jaren zullen de gezakte studenten wellicht ook niet goed hebben geleerd.
pi_194397626
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:39 schreef Ananaszot het volgende:

[..]

Als andere studenten wel het vak hebben gehaald en het slagingspercentage maar iets lager is dan de vorige jaren zullen de gezakte studenten wellicht ook niet goed hebben geleerd.
ja als dat het geval is.
pi_194397633
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:38 schreef SimonedeBeauvoir het volgende:

[..]

Wow ben jij waarzegster
Nee, maar ik verbaas mij over de naiviteit over een groot aantal anderen hier.
pi_194397665
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:26 schreef Ananaszot het volgende:

[..]

Weet je wel wat het doel is van collegegeld betalen? :?
Ja, volgens jou dat je je diploma krijgt.
pi_194397698
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:42 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Ja, volgens jou dat je je diploma krijgt.
Je legt me de woorden in de mond want dat heb ik nooit gezegd. Sterker nog ik verbaas me erom dat je nergens kunt vinden wat het doel van het collegegeld (betalen) is.
pi_194397700
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:34 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Omdat ten eerste het fonds dat is opgezet voor deze regeling niet groot genoeg is en omdat ten tweede het niet hard te maken is dat die vertraging daadwerkelijk is opgelopen buiten hun schuld agv corona. Een onderwijsinstelling zou kunnen zeggen dat je niet goed geleerd hebt en daarom vertraging hebt opgelopen, ook als alle lessen waardeloos zijn uitgevoerd.
tsja, een vergoeding zal voor elke sector/groep mensen echt alleen maar komen als je met aantoonbare schade komt. Dus ook voor studenten. Eerder in het topic had iemand behoorlijk concrete voorbeelden (ipv wekelijks 3 uur les, maar 1x in 2 maand 3 uur online les gehad). Dan red een onderwijsinstelling het echt niet met 'je hebt niet goed geleerd'.
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:44:40 #145
487645 SimonedeBeauvoir
Sicker than your average
pi_194397706
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:40 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Nee, maar ik verbaas mij over de naiviteit over een groot aantal anderen hier.
Ik verbaas mij over mensen die een door de overheid zwaar gesubsidieerde cursus mogen volgen en vervolgens gaan klagen als er een wereldwijde ramp is dat ze worden benadeeld.
Once we've both said our goodbyes
Let's just let it go
Let me let you go
pi_194397745
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:44 schreef Ananaszot het volgende:

[..]

Je legt me de woorden in de mond want dat heb ik nooit gezegd. Sterker nog ik verbaas me erom dat je nergens kunt vinden wat het doel van het collegegeld (betalen) is.
Wat bedoel je dan met het volgende?

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 10:26 schreef Ananaszot het volgende:

[..]

Waar haal je dat vandaan? Drie roeptoeters van de UvA?
pi_194397768
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:44 schreef SimonedeBeauvoir het volgende:

[..]

Ik verbaas mij over mensen die een door de overheid zwaar gesubsidieerde cursus mogen volgen en vervolgens gaan klagen als er een wereldwijde ramp is dat ze worden benadeeld.
Volgens jou zijn studies zwaar gesubsidieerde cursussen en mogen we blij zijn dat we niet het volle bedrag vond +- 10.000 euro per studiejaar hoeven te betalen? Of begrijp ik ook dat verkeerd?
pi_194397794
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:47 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Wat bedoel je dan met het volgende?
[..]

Er staat juist dat het niet duidelijk is waar collegegeld voor betaald moet worden. Gezien de betalingsplicht enkel en alleen aan per maand inschrijving bij de instelling gekoppeld is en niet per studiepunt of prestatie of lesuur of wat dan ook lijkt het het meest op een eigen maandelijkse bijdrage voor de inschrijving. Maar dat weten we niet eens zeker.
pi_194397801
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:49 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Volgens jou zijn studies zwaar gesubsidieerde cursussen en mogen we blij zijn dat we niet het volle bedrag vond +- 10.000 euro per studiejaar hoeven te betalen? Of begrijp ik ook dat verkeerd?
Arme mensen in Engeland die dat wel moeten betalen.
pi_194397853
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:44 schreef SimonedeBeauvoir het volgende:

[..]

Ik verbaas mij over mensen die een door de overheid zwaar gesubsidieerde cursus mogen volgen en vervolgens gaan klagen als er een wereldwijde ramp is dat ze worden benadeeld.
Er worden wel meer groepen zwaar gesubsidieerd. Zoals huizenbezitters, landbouwers en multinationals....
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')