abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194385542
Ik heb belegd in vastgoed om zodoende een passief inkomen te genereren maar ik vind het toch best wat gedoe. Het idee was om m'n onderneming te verkopen omdat ik geen zin meer had in personeel en me dus volledig hierop te focussen maar dit lijkt weliswaar minder maar nog steeds gedoe op te kunnen leveren.

Ik vroeg me dus af of ik niet beter in aandelen kan gaan beleggen.

Iemand ervaring met vastgoed en/of aandelen en zo ja, delen jullie mijn mening hierover of zijn dit soort dingen gewoonweg het gevolg van beunhazerij die je met hulp van een professional of het verbeteren van je eigen kennis kan oplossen?

Het ding is namelijk wel met vastgoed dat je relatief eenvoudig financiering kunt krijgen.

Daarnaast weet ik weliswaar niet veel van vastgoed maar over aandelen weet ik eigenlijk vrijwel niets.
pi_194385654
Veel gedoe kan je uitbesteden natuurlijk. Je hebt bureautjes die huurders selecteren en screenen, bureautjes die de inning voor je regelen, klusjesmannen die het onderhoud voor je doen.. Kost je alleen wel rendement.
pi_194385758
Hoeveel wil je inleggen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194385992
Je kan bv. via mogelijk investeren in woningen met 1e hypotheek. Daar heb je eigenlijk weinig omkijken baar voor een lange tijd.
pi_194386433
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 15:26 schreef Heph844 het volgende:
Veel gedoe kan je uitbesteden natuurlijk. Je hebt bureautjes die huurders selecteren en screenen, bureautjes die de inning voor je regelen, klusjesmannen die het onderhoud voor je doen.. Kost je alleen wel rendement.
ja klopt, wellicht dat ik daar even naar moet kijken maar heb dat tot nu toe links laten liggen omdat de marges al niet echt groot zijn alhoewel idee heb hoeveel ze voor dit soort diensten vragen. Bovendien dacht ik het zelf wel te kunnen en zette ook vraagtekens bij de belangen van dergelijke tussenpersonen aangezien makelaars ook niet altijd aan het belang van hun klant denken.
pi_194386457
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 15:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
Hoeveel wil je inleggen?
ongeveer twee. dat is voor beleggen op de beurs volgens mij minimaal vandaar dat ik eerst begon met vastgoed.
pi_194386532
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 16:14 schreef Mcintoishi het volgende:

[..]

ongeveer twee. dat is voor beleggen op de beurs volgens mij minimaal vandaar dat ik eerst begon met vastgoed.
Er is niet echt een minimum. Je kan ook beginnen met 1 euro.
Maar je inleg bepaalt wel of je dingen zelf moet doen of dat je het beter kan uitbesteden.
2 ton is te weinig om uit te besteden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194386886
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 16:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Er is niet echt een minimum. Je kan ook beginnen met 1 euro.
Maar je inleg bepaalt wel of je dingen zelf moet doen of dat je het beter kan uitbesteden.
2 ton is te weinig om uit te besteden.
dan zit je een beetje met hetzelfde als dat ik nu met vastgoed heb.

je kunt alles uit laten besteden waardoor je geen gedoe hebt maar dan is je rendement relatief weinig.

met als belangrijk verschil dat vastgoed relatief gezien veiliger is en je eenvoudiger financiering kunt krijgen.

als je je echt verdiept in beurshandel heb je echter helemaal geen gedoe met wie dan ook en ben je in dat opzicht volledig vrij.

aangezien ik sowieso niet verder wil met een eigen onderneming met groot personeelsbestand in de huidige vorm en ik me derhalve zal moeten laten omscholen is dit wellicht een idee alhoewel ik eerst aan vastgoed zat te denken gezien de vele verhalen die de ronde doen over ontslagen bij banken.

wat vinden jullie?
pi_194386939
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 16:43 schreef Mcintoishi het volgende:

[..]

dan zit je een beetje met hetzelfde als dat ik nu met vastgoed heb.

je kunt alles uit laten besteden waardoor je geen gedoe hebt maar dan is je rendement relatief weinig.

met als belangrijk verschil dat vastgoed relatief gezien veiliger is en je eenvoudiger financiering kunt krijgen.

als je je echt verdiept in beurshandel heb je echter helemaal geen gedoe met wie dan ook en ben je in dat opzicht volledig vrij.

aangezien ik sowieso niet verder wil met een eigen onderneming met groot personeelsbestand in de huidige vorm en ik me derhalve zal moeten laten omscholen is dit wellicht een idee alhoewel ik eerst aan vastgoed zat te denken gezien de vele verhalen die de ronde doen over ontslagen bij banken.

wat vinden jullie?
Ik spreid graag risicos en kies daarom voor etfs. Ik hou de hold and buy strategie aan met een vaste ratio risicovol en veilig.
Maar ieder zijn ding.
Als het je bron van inkomsten is dan is 2ton veel en veelst te weinig om dit te doen wat ik doe.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 3 augustus 2020 @ 17:50:06 #10
189961 ex
aperture science
pi_194387805
Geen financieel advies maar:

Als je 'passief' geld wil verdienen met aandelen zonder gedoe dan moet je gewoon voor ETF's/Index funds gaan. Dit zijn verzamelingen van bedrijven waar jij in 1x op inkoopt. De SP500 zijn b.v 500 grote Amerikaanse bedrijven die je dan in 1x kan kopen. Bijvoorbeeld: https://www.marketwatch.com/investing/index/spx ik koop zelf altijd deze: https://www.marketwatch.com/investing/fund/spy (onderaan kan je zien welke bedrijven er in zitten).

Uiteraard kleven hier dezelfde risico's aan als elke investering maar, dit is een soort makkelijke manier om je risico's te spreiden. 200k is niet genoeg om van te leven op deze manier maar, het zal wel redelijk rustig blijven groeien.

Ik heb zelf de afgelopen maanden langzaam ingelegd en blijf dit de komende jaren doen, het idee is om over een jaar of 15 te stoppen met werken en dan langzaam te beginnen met verkopen. Ik heb zelf 20% ETF / 50% cash / 30% losse aandelen (voornamelijk werkgever).

Die laatste ben ik dus langzaam aan het verkopen en weer aan het inkopen.
The cake is a lie!
pi_194388470
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 16:14 schreef Mcintoishi het volgende:

[..]

ongeveer twee. dat is voor beleggen op de beurs volgens mij minimaal vandaar dat ik eerst begon met vastgoed.
Ik zou lekker bij vastgoed blijven, en vanuit die postie, uitbreiden of langzaam switchen naar beleggen, door maandelijks een x-bedrag (¤1000 of zo) in een fonds of ETF te beleggen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194388492
Alle twee de keuzes zijn risicovol op de korte termijn.
Het woningtekort zal aanhouden , en als er geen forse recessie komt is vastgoed wellicht de beste investering. Als je geen ervaring of feeling met de sector hebt, dan is het tricky

Aandelen (EFT) zou ik alleen aanhouden voor de lange termijn.

Strategie: maandelijks inleggen, risico spreiden.

En waarom niet investeren in EFT die gericht zijn op vastgoedaandelen?
pi_194388811
Ik zou nooit overstappen. Vastgoed is tastbaar en heeft voor veel mensen daadwerkelijke waaarde. Een aandeel kun je niet in wonen.

Dus als er veel inflatie komt straks heb ik liever een huis van 300k dan een ETF van 300k. Het lijkt aantrekkelijk omdat het minder 'gedoe' is maar de gouden regel is naar mijn mening dat je iets tastbaars nooit moet ruilen voor lucht.
pi_194389161
Heb zelf wel eens gekeken of het zin had een pandje te kopen om te verhuren, maar als je alle kosten bij elkaar optelt dan loont het nauwelijks, zelfs als je een expat een hoge huur laat betalen. Als je handig bent en zelf de klusjes en onderhoud doet, scheelt dat al veel.

De prijzen van aandelen en vastgoed zijn de afgelopen enorm opgeblazen door al het geld dat bijgeprint wordt en een bestemming zoekt met nog een beetje rendement nu de rente zo ongeveer op nul staat. Dat kan niet eeuwig goed blijven gaan.

Vroeger kon je nog een waarde op een aandeel plakken door te kijken naar de koers/winstverhouding, maar tegenwoordig is die verhouding helemaal zoek geraakt. De grote (tech)bedrijven worden nu vooral gewaardeerd op groeipotentie, en niet zozeer hoeveel winst er gemaakt wordt.

Vijf jaar geleden heb ik ook index-ETF's gekocht en verder wat Facebook/Takeaway/Amazon-achtige bedrijven. Die hebben het heel goed gedaan, maar ik ben er nu weer uitgestapt. Ik zit nog wel in de crypto. :)
pi_194389693
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 17:50 schreef ex het volgende:
Geen financieel advies maar:

Als je 'passief' geld wil verdienen met aandelen zonder gedoe dan moet je gewoon voor ETF's/Index funds gaan. Dit zijn verzamelingen van bedrijven waar jij in 1x op inkoopt. De SP500 zijn b.v 500 grote Amerikaanse bedrijven die je dan in 1x kan kopen. Bijvoorbeeld: https://www.marketwatch.com/investing/index/spx ik koop zelf altijd deze: https://www.marketwatch.com/investing/fund/spy (onderaan kan je zien welke bedrijven er in zitten).

Uiteraard kleven hier dezelfde risico's aan als elke investering maar, dit is een soort makkelijke manier om je risico's te spreiden. 200k is niet genoeg om van te leven op deze manier maar, het zal wel redelijk rustig blijven groeien.

Ik heb zelf de afgelopen maanden langzaam ingelegd en blijf dit de komende jaren doen, het idee is om over een jaar of 15 te stoppen met werken en dan langzaam te beginnen met verkopen. Ik heb zelf 20% ETF / 50% cash / 30% losse aandelen (voornamelijk werkgever).

Die laatste ben ik dus langzaam aan het verkopen en weer aan het inkopen.
Het passieve inkomen uit aandelen of vastgoed hoeft niet per se gelijk m'n enige inkomstenbron te worden waardoor je de facto aan het rentenieren bent maar het zou wel mooi zijn als je er over een lange termijn gemeten mooi rendement op behaald want alle kleine beetjes bij elkaar zijn over een lange termijn gemeten toch behoorlijk wat.

Van de inkomsten uit twee ton geïnvesteerd in vastgoed verspreid over drie of vier panden bijvoorbeeld kun je niet gelijk leven omdat er nog een hypotheek op zit maar afgezien van de rente zijn dat kosten die je na verkoop weer terugkrijgt, los van eventuele overwaarde dus op lange termijn heb je toch behoorlijk wat erop kunnen verdienen.

Het is wel van belang om te vertellen dat de keuze voor vastgoed of aandelen voor mij ook samenhangt met de keuze voor omscholing. Aandelen vind ik net iets interessanter maar hoe zit het met al die ontslagrondes bij banken?
  maandag 3 augustus 2020 @ 20:07:20 #16
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_194389708
Vastgoed of aandelen zijn natuurlijk totaal verschillend in termen van risico/rendement. Ik weet niet hoeveel financiering je op ¤200k eigen vermogen wil nemen, maar over het algemeen kun je bij vastgoed wat meer leverage nemen dan op de beurs. Een beurscorrectie van 30% is niet zo heel bijzonder (dat hadden we in maart 2020 al) maar dat vastgoed 30% in waarde keldert duurt vaak wel een paar kwartalen.

Dat gezegd hebbende, kun je bij aandelen beter spreiden, is het gemiddelde rendement zonder hefboom hoger bij aandelen dan bij vastgoed en is het inderdaad 'minder gedoe'. Kun je niet 50% van je vastgoed in aandelen stoppen, dus een lening aangaan op ¤100k eigen vermogen en het andere deel in breedgespreide indexfondsen stoppen? Je moet bij ¤100k op de beurs wel zo'n ¤2,5k aan dividend per jaar kunnen trekken, los van de waardestijging van zo'n ¤3,5-5,5k en dan heb je ook veel minder concentratierisico.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_194389713
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 18:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik zou lekker bij vastgoed blijven, en vanuit die postie, uitbreiden of langzaam switchen naar beleggen, door maandelijks een x-bedrag (¤1000 of zo) in een fonds of ETF te beleggen.
Omdat je voor vastgoed eenvoudiger externe financiering kunt aantrekken en zodoende je rendement kunstmatig hoger is?
pi_194390001
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 19:00 schreef Confetti het volgende:
Ik zou nooit overstappen. Vastgoed is tastbaar en heeft voor veel mensen daadwerkelijke waaarde. Een aandeel kun je niet in wonen.

Dus als er veel inflatie komt straks heb ik liever een huis van 300k dan een ETF van 300k. Het lijkt aantrekkelijk omdat het minder 'gedoe' is maar de gouden regel is naar mijn mening dat je iets tastbaars nooit moet ruilen voor lucht.
Eens, was ook een van de redenen dat ik initieel voor vastgoed koos maar historisch gezien over lange termijn, verschillen de rendementen van vastgoed en aandelen dan echt zoveel van elkaar en is vastgoed dan ook echt zoveel veiliger gebleken?
pi_194390325
quote:
15s.gif Op maandag 3 augustus 2020 20:07 schreef GSbrder het volgende:
Vastgoed of aandelen zijn natuurlijk totaal verschillend in termen van risico/rendement. Ik weet niet hoeveel financiering je op ¤200k eigen vermogen wil nemen, maar over het algemeen kun je bij vastgoed wat meer leverage nemen dan op de beurs. Een beurscorrectie van 30% is niet zo heel bijzonder (dat hadden we in maart 2020 al) maar dat vastgoed 30% in waarde keldert duurt vaak wel een paar kwartalen.

Dat gezegd hebbende, kun je bij aandelen beter spreiden, is het gemiddelde rendement zonder hefboom hoger bij aandelen dan bij vastgoed en is het inderdaad 'minder gedoe'. Kun je niet 50% van je vastgoed in aandelen stoppen, dus een lening aangaan op ¤100k eigen vermogen en het andere deel in breedgespreide indexfondsen stoppen? Je moet bij ¤100k op de beurs wel zo'n ¤2,5k aan dividend per jaar kunnen trekken, los van de waardestijging van zo'n ¤3,5-5,5k en dan heb je ook veel minder concentratierisico.
Bedankt voor je reactie. Alle andere reageerders ook bedankt.

Kun je op de beurs überhaupt leverage nemen als kleine belegger?

Beurs is inderdaad op korte termijn volatieler maar is dat ook zo gebleken voor lange termijn?

Gemiddelde hoger rendement zonder hefboom is in deze casus niet helemaal relevant toch? Omdat ik externe financiering heb weten aan te trekken en dus gebruik maak van een hefboom.

Bedoel je met lening aangaan voor 100k externe financiering aantrekken om te beleggen in vastgoed en de overige 100k dus in indexfondsen?

Met minder concentratierisico doel je dan ten opzichte van alles beleggen in aandelen of ook ten opzichte van alles beleggen in vastgoed?
pi_194390568
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 20:07 schreef Mcintoishi het volgende:
Omdat je voor vastgoed eenvoudiger externe financiering kunt aantrekken en zodoende je rendement kunstmatig hoger is?
Onder andere, en wat al eerder gezegd: het rendement plus de waardevastheid.

Maar goed, mijn onderbuikgevoel zegt dat de huizenprijzen nu in een bubbel zitten onder druk van de absurd lage rente, en tekort aan woningen/overbevolking. Alleen schiet je daar niks mee op.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194390603
quote:
15s.gif Op maandag 3 augustus 2020 20:07 schreef GSbrder het volgende:
Dat gezegd hebbende, kun je bij aandelen beter spreiden, is het gemiddelde rendement zonder hefboom hoger bij aandelen dan bij vastgoed en is het inderdaad 'minder gedoe'. Kun je niet 50% van je vastgoed in aandelen stoppen, dus een lening aangaan op ¤100k eigen vermogen en het andere deel in breedgespreide indexfondsen stoppen? Je moet bij ¤100k op de beurs wel zo'n ¤2,5k aan dividend per jaar kunnen trekken, los van de waardestijging van zo'n ¤3,5-5,5k en dan heb je ook veel minder concentratierisico.
Plus de lol van het spelen met opties (not).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194390624
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 20:55 schreef blomke het volgende:

[..]

Onder andere, en wat al eerder gezegd: het rendement plus de waardevastheid.

Maar goed, mijn onderbuikgevoel zegt dat de huizenprijzen nu in een bubbel zitten onder druk van de absurd lage rente, en tekort aan woningen/overbevolking. Alleen schiet je daar niks mee op.
Een eventuele bubbel is toch alleen relevant als je er inzit voor de korte termijn?

Je argumenten voor vastgoed zijn duidelijk maar waarom dan überhaupt uitbreiden of overstappen naar aandelen? Puur vanwege minder gedoe?
pi_194390724
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 20:43 schreef Mcintoishi het volgende:

Kun je op de beurs überhaupt leverage nemen als kleine belegger?

Je kan in Turbo's/Sprinters gaan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194390750
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 20:58 schreef Mcintoishi het volgende:
Puur vanwege minder gedoe?
Ik vind m'n eigen huis al een gedoe. Aandelen leveren en rendement en zijn makkelijk te verkopen ook met verlies). Die flexibiliteit plus de mogelijkheid met opties extra rendement te genereren, zijn voor mij aanleiding in aandelen/opties te gaan. Grotendeels ETF's en Beleggingsfoondsen….
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194390755
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 20:43 schreef Mcintoishi het volgende:

[..]

Kun je op de beurs überhaupt leverage nemen als kleine belegger?

Beurs is inderdaad op korte termijn volatieler maar is dat ook zo gebleken voor lange termijn?


Niet lullig bedoeld hoor, maar als dit je kennisniveau is, moet je echt eerst een paar goede boeken gaan lezen over beleggen, voordat je er twee ton in gooit

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-08-2020 21:06:33 ]
pi_194390846
quote:
1s.gif Op maandag 3 augustus 2020 21:06 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Niet lullig bedoeld hoor, maar als dit je kennisniveau is, moet je echt eerst een paar goede boeken gaan lezen over beleggen, voordat je er twee ton in gooit
absoluut maar zoals gezegd hangt de keuze voor een van de twee ook samen met de keuze van in welke richting ik me wil omscholen dus dat sowieso eerst, dit heeft geen haast.
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:24:50 #27
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_194392942
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 20:43 schreef Mcintoishi het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie. Alle andere reageerders ook bedankt.

Kun je op de beurs überhaupt leverage nemen als kleine belegger?
Dat kan, bij zowel de reguliere banken als bij online brokers kun je op margin handelen. Voor buy and hold misschien minder geschikt en zeker minder geschikt dan wanneer je een lening hebt met vastgoed als onderpand, want dat wordt niet gecalled als de waarde een beetje fluctueert.

quote:
Beurs is inderdaad op korte termijn volatieler maar is dat ook zo gebleken voor lange termijn?
Op de lange termijn verwacht je een hoger rendement voor aandelen dan voor vastgoed.

quote:
Gemiddelde hoger rendement zonder hefboom is in deze casus niet helemaal relevant toch? Omdat ik externe financiering heb weten aan te trekken en dus gebruik maak van een hefboom.
Het maakt niet uit waar je die hefboom voor inzet. Als je meer eigen vermogen in het vastgoed laat zitten ‘verlies’ je rendement dan wanneer je dat geld in aandelen zou stoppen.

quote:
Bedoel je met lening aangaan voor 100k externe financiering aantrekken om te beleggen in vastgoed en de overige 100k dus in indexfondsen?
Ik neem aan dat je huidige vermogen nu in vastgoed zit. Als je dit wil herfinancieren, dan kun je geld vrijspelen om in indexfondsen te stoppen, net zoals je zou herfinancieren wanneer je extra geld nodig zou hebben voor een nieuw vastgoedobject.

quote:
Met minder concentratierisico doel je dan ten opzichte van alles beleggen in aandelen of ook ten opzichte van alles beleggen in vastgoed?
Allebei. Aandelen hebben intrinsiek een betere diversificatie omdat je met een breedgespreide index in >2000 bedrijven aandeelhouder bent. Met onroerend goed heb je vaak maar één gebouw, dus als er onderhoud nodig is of je huurder doet moeilijk is dat meteen een grotere concentratie. Door aandelen én vastgoed te combineren kun je nog wat meer voordeel pakken, omdat je vermogen dan niet alleen in >2000 bedrijven zit, maar ook in iets dat beperkt gecorreleerd is met de aandelenkoersen en andersom.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_194396611
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 20:24 schreef Mcintoishi het volgende:

[..]

Eens, was ook een van de redenen dat ik initieel voor vastgoed koos maar historisch gezien over lange termijn, verschillen de rendementen van vastgoed en aandelen dan echt zoveel van elkaar en is vastgoed dan ook echt zoveel veiliger gebleken?
Historisch gezien zijn aandelen over het algemeen rendabeler dan vastgoed verhuren (over het gemiddelde bekeken). Zullen natuurlijk uitzonderingen in zitten kwa locaties maar mensen onderschatten vaak het werk/kosten wat je aan vastgoed hebt zoals onderhoud en administratie.

Met vastgoed heb je ook meer vermogen nodig om te spreiden. Als je huurder niet betaald ben je zo een paar maanden verder voordat je hem er uit hebt. Met een paar pandjes is dat een grote aanslag op je rendement. Heb je 100 pandjes zal je dit minder voelen.

Met aandelen kan je makkelijker spreiden. Je kan met 100k makkelijk je geld verspreiden over verschillende sectoren/landen. Dat gaat je met vastgoed niet lukken. Daarnaast kan je aandelen relatief makkelijk om zetten naar geld vergeleken met vastgoed.
pi_194400819
Als je 0 kennis hebt op de beurs is dit echt niet een heel lekkere tijd om zelf eens te beginnen, ja je kunt lekkere ritjes hebben maar verwacht vooral veel beweging.
Zit zelf al een tijd in dit nederlandse hedgefonds https://minttowercapital.com/ en zij hebben zich al lang bewezen, en vooral dit jaar, om geen tot weinig last te hebben van grote schokken. Mikken op 4-7% p.j. onafhankelijk van de richting van de beurs. Hebben zo'n 400 mln onder beheer. Dit is wel iets waar je minimaal 3-4 jaar in moet blijven om het goed tot zijn recht te laten komen maar je hoeft in ieder geval niet wakker te liggen als de beurzen onderuit gaan.
  woensdag 5 augustus 2020 @ 11:22:41 #30
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_194410107
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 17:23 schreef dawigga het volgende:
Als je 0 kennis hebt op de beurs is dit echt niet een heel lekkere tijd om zelf eens te beginnen, ja je kunt lekkere ritjes hebben maar verwacht vooral veel beweging.
Zit zelf al een tijd in dit nederlandse hedgefonds https://minttowercapital.com/ en zij hebben zich al lang bewezen, en vooral dit jaar, om geen tot weinig last te hebben van grote schokken. Mikken op 4-7% p.j. onafhankelijk van de richting van de beurs. Hebben zo'n 400 mln onder beheer. Dit is wel iets waar je minimaal 3-4 jaar in moet blijven om het goed tot zijn recht te laten komen maar je hoeft in ieder geval niet wakker te liggen als de beurzen onderuit gaan.
Behoorlijk duur is het wel, de fondsmanager verdient 2,45% + 20% prestatievergoeding boven de 5% rendement. En toetreden vanaf ¤100k.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_194418476
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 11:22 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Behoorlijk duur is het wel, de fondsmanager verdient 2,45% + 20% prestatievergoeding boven de 5% rendement. En toetreden vanaf ¤100k.
Waar haal je die vandaan? Ik keek het net na en is 1.8% beheersvergoeding en prestatievergoeding van 20% v/h gehele rendement. Maar ze zijn het waard.. als ik daar over 10 jaar periode 5% gemiddeld p/j heb gehaald ben ik tevreden.
  woensdag 5 augustus 2020 @ 22:49:45 #32
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_194420813
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 20:51 schreef dawigga het volgende:

[..]

Waar haal je die vandaan? Ik keek het net na en is 1.8% beheersvergoeding en prestatievergoeding van 20% v/h gehele rendement. Maar ze zijn het waard.. als ik daar over 10 jaar periode 5% gemiddeld p/j heb gehaald ben ik tevreden.
Van de EBI: https://minttowercapital.(...)-Fund-Lead-jun20.pdf
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_194427610
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 20:51 schreef dawigga het volgende:

[..]

Waar haal je die vandaan? Ik keek het net na en is 1.8% beheersvergoeding en prestatievergoeding van 20% v/h gehele rendement. Maar ze zijn het waard.. als ik daar over 10 jaar periode 5% gemiddeld p/j heb gehaald ben ik tevreden.
Dan heb je dus gemiddeld 8% rendement nodig (om 5% rendement te hebben zelf, en dan ga ik er van uit dat je inflatie niet meeneemt)
Als je 5% na inflatie wilt dan zit je al op ~10% rendement die ze gemiddeld moeten halen
en die beheersvergoeding is in goede en slechte tijden dus kan bij aantal slechte jaren best pijnlijk zijn (en moet de + erna een hoger % zijn om goed te maken)

Ben benieuwd of ze inderdaad structureel de markt verslaan
pi_194428351
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 13:28 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Dan heb je dus gemiddeld 8% rendement nodig (om 5% rendement te hebben zelf, en dan ga ik er van uit dat je inflatie niet meeneemt)
Als je 5% na inflatie wilt dan zit je al op ~10% rendement die ze gemiddeld moeten halen
en die beheersvergoeding is in goede en slechte tijden dus kan bij aantal slechte jaren best pijnlijk zijn (en moet de + erna een hoger % zijn om goed te maken)

Ben benieuwd of ze inderdaad structureel de markt verslaan
Ja natuurlijk moet er wel structureel goed verdiend worden om netto wat te verdienen. Ben zelf in 2016 ingestapt (ken het team ook zelf) en is prima om erbij te hebben. Het is ook niet 'de markt verslaan' maar goed weten waar de kansen liggen met opzetten van posities.

@GSbrder is max 2.45% maar als je in de prospectus kijkt zie je de 1.8%.
pi_194442828
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 14:27 schreef dawigga het volgende:
Ja natuurlijk moet er wel structureel goed verdiend worden om netto wat te verdienen. Ben zelf in 2016 ingestapt (ken het team ook zelf) en is prima om erbij te hebben. Het is ook niet 'de markt verslaan' maar goed weten waar de kansen liggen met opzetten van posities.

@GSbrder is max 2.45% maar als je in de prospectus kijkt zie je de 1.8%.
Het is aardig om eens te vergelijken hoe je het zelf doet (met bijvoorbeeld rustig en maandelijks investeren in EFT's die breed georienteerd zijn) en zo'n fonds beheerder.
Dus zelf een bedrag investeren en een bedrag uitbesteden aan de beheerder. En dan na verloop van tijd te kijken wat het beste rendeert / meest safe is.

Je kunt daarvan schrikken. Ik heb het zelf jaren geleden gedaan en kwam tot de conclusie dat een beheerder een dure variant is van wat je zelf met wat gezond verstand ook zelf kunt.
  vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:19:31 #36
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_194446795
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 14:27 schreef dawigga het volgende:

[..]

Ja natuurlijk moet er wel structureel goed verdiend worden om netto wat te verdienen. Ben zelf in 2016 ingestapt (ken het team ook zelf) en is prima om erbij te hebben. Het is ook niet 'de markt verslaan' maar goed weten waar de kansen liggen met opzetten van posities.

@:GSbrder is max 2.45% maar als je in de prospectus kijkt zie je de 1.8%.
Oké, als je het kunt missen en de goede performance in slechte jaren voor jou zo’n actieve premie waard is, kan dit het overwegen waard zijn. Idem voor private equity. Toch blijkt het in de praktijk best lastig te zijn om consistent te outperformen en de correlatie duurzaam laag te houden met andere beleggingen. De grote winsten zijn dan voor de fondsbeheerder, niet dat dit erg is voor de meeste mensen die een ton stoppen in één beleggingsregel. De afgelopen jaren hebben ze stevig underperformance geleverd ten opzichte van aandelen en obligaties.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_194494687
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 13:07 schreef janzjanz het volgende:

[..]

Het is aardig om eens te vergelijken hoe je het zelf doet (met bijvoorbeeld rustig en maandelijks investeren in EFT's die breed georienteerd zijn) en zo'n fonds beheerder.
Dus zelf een bedrag investeren en een bedrag uitbesteden aan de beheerder. En dan na verloop van tijd te kijken wat het beste rendeert / meest safe is.

Je kunt daarvan schrikken. Ik heb het zelf jaren geleden gedaan en kwam tot de conclusie dat een beheerder een dure variant is van wat je zelf met wat gezond verstand ook zelf kunt.
Probleem in dit geval is dat je wat zij doen niet te vergelijken is met zelf beleggen / cq ook niet zelf kan doen.
Oh en ik kon toen nog rechtstreeks instappen voor 25k ipv 100k. Dit fonds kun je trouwens ook via HJCO aanschaffen voor min 10k.
pi_196307134
Ik ben hier even een leecher.
Ik ga ook een paar tonbeleggen
pi_196307858
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 18:54 schreef hoechst het volgende:
Ik ben hier even een leecher.
Ik ga ook een paar tonbeleggen
Kijk even op: https://www.reddit.com/r/DutchFIRE en: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/, wat hier voor "advies" wordt gegeven is niet echt nuttig en vaak zelfs heel slecht.

In een gespreid index fonds zoals Northern Trust World beleggen is het algemeen advies. Dit is fiscaal het meest aantrekkelijk en heeft relatief lage kosten.

https://fondsen.abnamro.nl/nieuw/fund/NL0011225305 (dit fonds kan je ook bij andere banken aanschaffen)
https://www.morningstar.n(...)px%3Fid%3DF00000VSM9
pi_196307882
Pff lastig mijn ervaring;

Aandelen/opties kost je veel leestijd als je actief wil beleggen plus risicovol..
Passief beleggen kun je met minder leestijd doen en is minder risicovol.

Verhuren kan passief maar dan is imho het rendement te laag indien je geen tientallen panden aan kunt kopen.

wij hebben een paar panden en doen (bijna) alles zelf.

En ja ik ben kapot moe nu omdat we in een pand aan het verbouwen zijn.
Ja dat kan uitbesteed worden maar dat hakt weer fors in op je rendement.

Dus je moet er veel tijd en energie voor overhebben.

Grote voordeel is imho mogelijke waardestijging en als het eenmaal loopt dan loopt het lekker op af en toe klein onderhoud na.

--> en je moet de mazzel hebben om geen huurder from Hell te treffen want dan ben je goed de sjaak.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_196311406
Vastgoed is stabiel inkomen en de panden behouden in principe altijd hun waarde (en zullen over het algemeen alleen maar in waarde stijgen). Aandelen zijn puur risico en als het even tegenzit ben je een flink deel van je vermogen kwijt. Als je dat ook nog eens zelf wil bijhouden in plaats van het te laten doen door een bank kost dat je waarschijnlijk meer tijd en stress dan pandjes verhuren.

Huurders managen kan absoluut veel gedoe zijn, maar zoals gezegd kan je daar tegen vrij goedkope tarieven bedrijven voor inhuren die dat allemaal voor je regelen. Maar goed, dit hangt uiteraard ook af van het type pand, het type huurders, de staat van het pand, etc. Investeer je in een oud pand in Amsterdam centrum en verhuur je aan studenten dan... ja, dat is echt fucking veel werk en gedoe. Moderne gezinswoning in een rustige woonwijk, amper omkijken naar. Dat maakt nogal verschil.
No amount of money ever bought a second of time.
  woensdag 18 november 2020 @ 22:14:00 #42
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_196312059
Waarom zou vastgoed (altijd) meer waard worden en aandelen niet?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_196312583
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 22:14 schreef GSbrder het volgende:
Waarom zou vastgoed (altijd) meer waard worden en aandelen niet?
Aandelen fluctueren veel meer dan de waarde van vastgoed. Huidige Corona crisis is een goed voorbeeld. Beleggingen flikkerde begin dit jaar als een kaartenhuis in elkaar en zijn eigenlijk pas sinds een week weer een beetje op het niveau van februari/maart. Maar huizenprijzen zijn ondanks de crisis alleen maar gestegen sinds begin dit jaar.

Als je net op het verkeerde moment koopt, zoals vlak voor de 2008 crisis een pand kopen voor de hoofdprijs (ja, dat is mij gebeurt :') ) dan kan je natuurlijk net pech hebben, maar als je voor een lange termijn investering gaat zal het vrijwel altijd stabieler zijn dan aandelen, maar op die zelfde termijn uiteraard ook minder (wel wel stabiel) rendement opleveren.
No amount of money ever bought a second of time.
  woensdag 18 november 2020 @ 22:33:58 #44
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_196312745
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 22:29 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Aandelen fluctueren veel meer dan de waarde van vastgoed. Huidige Corona crisis is een goed voorbeeld.
Die volatiliteit komt vooral doordat aandelen elk moment van de handelsdag worden verhandeld, terwijl vastgoed met een beetje geluk eens in de 5-10 jaar wordt verkocht. Dat wil niet zeggen dat over de lange termijn aandelen niet opwaarts bewegen, net zoals vastgoed.

quote:
Beleggingen flikkerde begin dit jaar als een kaartenhuis in elkaar en zijn eigenlijk pas sinds een week weer een beetje op het niveau van februari/maart. Maar huizenprijzen zijn ondanks de crisis alleen maar gestegen sinds begin dit jaar.
Een half jaar is dan ook een te korte periode voor een belegging. Dan is het handelen/traden en niet beleggen. Kijk ook wat vastgoedprijzen van hotels en winkels hebben gedaan tussen maart en november 2020.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_196317075
De rendementen van vastgoed op langere termijn worden ook steeds hoger. Dat is ook een invalshoek die meegenomen moet worden.

De panden die ik bezit maken nu tussen de 12 en 18% rendement, terwijl toen ik ze kocht dit rond de 7% lag. Dit betreft het directe rendement (huurstroom), daarnaast is er ook indirect rendement (waardestijging), in mijn geval ruim 50% sinds 3-4 jaar geleden.

Dat moet je ook meenemen denk ik als invalshoeken. Als blijft beleggen en investeren een lastige vergelijken als het gaat om keuzes maken.

Ik zou beide doen (ben zelf ook met die switch van een deel van mijn vermogen bezig (uit huurstroom)).
pi_196320069
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 10:54 schreef Kletsmajoortje het volgende:
De rendementen van vastgoed op langere termijn worden ook steeds hoger. Dat is ook een invalshoek die meegenomen moet worden.

De panden die ik bezit maken nu tussen de 12 en 18% rendement, terwijl toen ik ze kocht dit rond de 7% lag. Dit betreft het directe rendement (huurstroom), daarnaast is er ook indirect rendement (waardestijging), in mijn geval ruim 50% sinds 3-4 jaar geleden.

Dat moet je ook meenemen denk ik als invalshoeken. Als blijft beleggen en investeren een lastige vergelijken als het gaat om keuzes maken.

Ik zou beide doen (ben zelf ook met die switch van een deel van mijn vermogen bezig (uit huurstroom)).
Nee rendement wordt niet steeds hoger. Rendement bereken je natuurlijk niet over je oorspronkelijke investering, maar over de huidige waarde van je investering. Je behaald alleen nu ook een rendement over je eerder behaalde rendement(waarde stijging). :).
pi_196320935
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:36 schreef naam456 het volgende:

[..]

Nee rendement wordt niet steeds hoger. Rendement bereken je natuurlijk niet over je oorspronkelijke investering, maar over de huidige waarde van je investering. Je behaald alleen nu ook een rendement over je eerder behaalde rendement(waarde stijging). :).
Ja en nee.

Je investering was ooit bedrag X dus wordt je rendement hoger tov de originele investering.

Nee want de belastingsdienst kijkt ook naar de woz waarde en ja die stijgt dus ook mee.

Dus ja en nee ;)
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
  donderdag 19 november 2020 @ 18:29:03 #48
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_196322781
quote:
12s.gif Op donderdag 19 november 2020 15:40 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Ja en nee.

Je investering was ooit bedrag X dus wordt je rendement hoger tov de originele investering.
Terugrekenen naar de oorspronkelijke investering (historische kostprijs) is echter steeds minder gebruikelijk ten opzichte van rendement op marktwaarde. Zowel bij aandelen als vastgoed geldt eigenlijk de meest recente waarde als het uitgangspunt en niet waarvoor je het gekocht hebt. Dat het overgrote deel van de particuliere vastgoedinvesteerders hun woningbelegging niet periodiek taxeren zorgt niet voor hogere rendementen dan wanneer ze dat wel zouden doen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_196323296
Rendementen in het vastgoed worden berekend adhv BAR/NAR berekeningen. Die berekening beredeneert het rendement op de initiële investering, minus de aankoopkosten, vrij op naam.

Dat de marktwaarde toeneemt is indirect rendement. Het is onjuist de huurstroom te delen door de actuele marktwaarde om het rendement te bepalen, temeer omdat de huurstroom gekapitaliseerd wordt om de markthuur te bepalen. De huurstroom bepaalt de marktwaarde, dat is een ander begrip.

In de kern is rendement altijd de opbrengsten gedeeld door de initiële investering.
pi_196323569
quote:
12s.gif Op donderdag 19 november 2020 15:40 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Ja en nee.

Je investering was ooit bedrag X dus wordt je rendement hoger tov de originele investering.

Nee want de belastingsdienst kijkt ook naar de woz waarde en ja die stijgt dus ook mee.

Dus ja en nee ;)
Belastingdruk is niet zo heel erg schokkend hoor. Om te beginnen blijft de WOZ (ver) achter bij de marktwaarde in verhuurde staat. Vaak hebben de huurders recht op huurbescherming, en daarmee mag je een lagere WOZ waarde opgeven voor je BOX3.
Daar mag je dan nog je financiering vanaf halen. Dan moet je daarna al een hele grote vastgoedbezitter zijn wil je boven de vrijstellingsgrenzen uitkomen in de schalen waar je fors moet betalen. Of je moet bewust een lage LTV op je panden hanteren.

Ik kan gerust een rekenvoorbeeld maken obv een bestaand pand (geef er maar eentje door).
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')