abonnement Unibet Coolblue
  maandag 3 augustus 2020 @ 00:41:11 #1
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_194378819
Iemand uit het buitenland, uit een land dat op de lijst staat van NIET visum plichtig voor Nederland, moet deze persoon op het vliegveld bij de douane ook een hotelreservering / garantverklaring / zak met geld etc, laten zien, of kan deze persoon gewoon doorlopen?

Als je geen visum nodig bent voor een kort verblijf in Nederland dan gaat men bij de douane je toch niet vragen of je genoeg geld bij hebt e.d, of een hotelreservering, logiesverstrekking, en de op de IND genoemde 55 euro per dag?
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 3 augustus 2020 @ 00:41:58 #2
408813 crew  trein2000
pi_194378827
EU of niet EU?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194378898
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 00:41 schreef trein2000 het volgende:
EU of niet EU?
Technocat he. Wss dus niet eu.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
  maandag 3 augustus 2020 @ 02:26:42 #4
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_194379193
Niet EU
pi_194381128
Ook als je geen visum nodig hebt, moet je (in theorie) kunnen aantonen dat je voldoende middelen (55 euro/dag) hebt gedurende je verblijf. Als dat niet zo is of je het niet kunt aantonen, moet je een sponsor hebben.
Of dat daadwerkelijk wordt gecontroleerd, zal er ook wel van afhangen waar je reiziger vandaan komt. Iemand uit Monaco zal vast wat minder snel gevraagd worden dan iemand uit Venezuela.

Garantstelling is volgens mij alleen nodig als er een risico is dat de reiziger illegaal gaat verblijven.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 3 augustus 2020 @ 22:44:29 #6
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_194392151
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 09:35 schreef stavromulabeta het volgende:
Ook als je geen visum nodig hebt, moet je (in theorie) kunnen aantonen dat je voldoende middelen (55 euro/dag) hebt gedurende je verblijf. Als dat niet zo is of je het niet kunt aantonen, moet je een sponsor hebben.
Of dat daadwerkelijk wordt gecontroleerd, zal er ook wel van afhangen waar je reiziger vandaan komt. Iemand uit Monaco zal vast wat minder snel gevraagd worden dan iemand uit Venezuela.

Garantstelling is volgens mij alleen nodig als er een risico is dat de reiziger illegaal gaat verblijven.
Dank je, deze persoon komt uit Mexico, en is eerder in Nederland geweest en Mexicaanse personen zijn niet visumplichtig voor wat betreft Nederland. Dus dat formulier "Logiesverstrekking/Garantstelling" is enigszins verwarrend omdat er op staat, en ik quote van het formulier:
quote:
Dit formulier hebt u nodig voor het uitnodigen van personen die voor
hun komst naar Nederland visumplichtig zijn en aan wie u logies wenst
te verstrekken.
Maar toen deze persoon eerder in Nederland was heeft de Nederlandse kennis wel een logiesverstrekking verstuurd, om bij de douane te kunnen laten aantonen waar de persoon heen gaat (of in andere gevallen een hotelreservering) en uiteraard dat de gemeente hier in Nederland op de hoogte is van de aanwezigheid van de vreemdeling.

Op het formulier staat wel dat je het origineel naar de persoon in kwestie moet posten, maar zij had toen gewoon een gescande versie gekregen. Ik heb geen idee of dat is toegestaan of niet. Alhoewel als je een fatsoenlijke printer hebt (zij heeft een 'office depot' vlakbij) dan zie je eigenlijk nauwelijks het verschil.
pi_194392383
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 22:44 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Dank je, deze persoon komt uit Mexico, en is eerder in Nederland geweest en Mexicaanse personen zijn niet visumplichtig voor wat betreft Nederland. Dus dat formulier "Logiesverstrekking/Garantstelling" is enigszins verwarrend omdat er op staat, en ik quote van het formulier:
[..]
Dit betekent alleen dat dit formulier gebruikt moet worden bij een visum-plichtig bezoek met garantstelling. Maar het kan - ook zonder visumplicht - dat er bij de douane op Schiphol gevraagd wordt om aan te tonen dat je verblijf in Nederland kunt betalen. Als je netjes een retourticket kunt laten zien en 2 of 3 weken blijft, vermoed ik dat niemand gaat vragen om te laten zien dat 1000 euro ofzo hebt. Zonder retourticket of met een verblijf van de maximale 90 dagen zou het eerder kunnen dat ze bij de douane willen zien dat je 90x55 euro + een terugvlucht kunt betalen. Hoe je dat laat zien is aan de reiziger: een portemonne vol flappen, een recent bankafschrift met bankpas, een platinum creditcard of een verklaring van een sponsor. Het kan allemaal.

quote:
Maar toen deze persoon eerder in Nederland was heeft de Nederlandse kennis wel een logiesverstrekking verstuurd, om bij de douane te kunnen laten aantonen waar de persoon heen gaat (of in andere gevallen een hotelreservering) en uiteraard dat de gemeente hier in Nederland op de hoogte is van de aanwezigheid van de vreemdeling.

Op het formulier staat wel dat je het origineel naar de persoon in kwestie moet posten, maar zij had toen gewoon een gescande versie gekregen. Ik heb geen idee of dat is toegestaan of niet. Alhoewel als je een fatsoenlijke printer hebt (zij heeft een 'office depot' vlakbij) dan zie je eigenlijk nauwelijks het verschil.
Het kunnen laten zien van een hotelreservering of een overnachtingsadres is voor zover ik weet geen verplichting. Ik kan me wel voorstellen dat er op Schiphol vervelende vragen gesteld gaan worden als je geen plausibel verhaal hebt over waar je de eerstvolgende nacht gaat slapen. Maar een geloofwaardig mondeling verhaal zou ook al voldoende moeten zijn voor een visumvrij bezoek.

In principe is de gemeente niet op de hoogte van toeristisch verblijf, behalve dat ze een paar euro toeristenbelasting overgemaakt krijgen. Maar daar komt geen naam bij kijken.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 5 augustus 2020 @ 05:56:53 #8
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_194407707
We hadden echt stinkend geluk want vanaf 27 Juli is deze maatregel van kracht:

https://www.rijksoverheid(...)angeafstandsrelaties

En omdat ik al in Mexico ben geweest in Januari kan zij in principe zonder problemen hier naar toe, alle papieren zijn voor zover klaar. :-)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')