abonnement Unibet Coolblue
pi_194377532
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 22:26 schreef AgentS het volgende:
Obesitas is net zo zeer een ziekte als anorexia. Mensen die roken, aan de drugs zitten, of veel drinken, daar kun je van mij wel beperkingen opleggen.
Ik denk dat anorexia nog wel een tandje erger is, psychisch gezien. En lichamelijk misschien ook nog wel.

Voor de rest vind ik dat iedereen gewoon hetzelfde moet betalen. Zo kun je wel aan de gang blijven. Net zoals nu: mensen die corona maatregelen negeren ook maar meer premie laten betalen? Het is gewoon allemaal niet haalbaar.
pi_194377557
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 22:38 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Eens dat er hulp tegenover moet staan. :Y

Overigens ken ik geen obese 50-ers zonder op zijn minst gewrichtsproblemen. Dus ik zie graag statistieken waaruit blijkt dat je geheel klachtenvrij kunt zijn met obesitas (let op: dat is meer dan een beetje overgewicht).
Als ik kijk naar mijn moeder, 60+, die heeft morbide obesitas en is echt nooit ziek. Heeft voor zover ik weet nog nooit in ziekenhuis gelegen en gaat voor zover ik weet nooit naar huisarts. Gewrichtproblemen weet ik niet, hoor ik haar nooit over klagen. Conditie/fitheid is niet top, maar altijd nog beter dan die van mij pa die niet dik is.
  zondag 2 augustus 2020 @ 22:42:31 #78
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194377558
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 22:39 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik vind premieverhoging volkomen arbitrair. In dat geval moet je ook de premie verhogen voor iedereen die niet voldoende beweegt, mensen die juist wel sporten, mensen die op wintersport gaan, mensen die veel drinken, mensen die niet voldoende slapen, mensen die teveel in de zon komen, enz enz.

Kortom voor alles waar mogelijk eigen handelen aan ten grondslag ligt.

Tevens het einde van de solidariteit van de zorgverzekering, de basis van een verzekering.
Het moet wel gaan om eenvoudig meetbare zaken, anders is er geen beginnen aan. Gewicht en lengte is eenvoudig te meten én overgewicht levert aanzienlijke risico's op.

Roken zou nog mooier zijn, maar ik weet niet hoe je dat objectief en goedkoop vaststelt bij 17 miljoen Nederlanders.
pi_194377577
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2020 22:42 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Het moet wel gaan om eenvoudig meetbare zaken, anders is er geen beginnen aan. Gewicht en lengte is eenvoudig te meten én overgewicht levert aanzienlijke risico's op.

Roken zou nog mooier zijn, maar ik weet niet hoe je dat objectief en goedkoop vaststelt bij 17 miljoen Nederlanders.
Hoe moet je dat blijven meten? Obesitas hoeft niet iets blijvends te zijn, mensen kunnen afvallen. Elke maand maar op de weegschaal laten staan?
pi_194377584
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 22:39 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik vind premieverhoging volkomen arbitrair. In dat geval moet je ook de premie verhogen voor iedereen die niet voldoende beweegt, mensen die juist wel sporten, mensen die op wintersport gaan, mensen die veel drinken, mensen die niet voldoende slapen, mensen die teveel in de zon komen, enz enz.

Kortom voor alles waar mogelijk eigen handelen aan ten grondslag ligt.

Tevens het einde van de solidariteit van de zorgverzekering, de basis van een verzekering.
Sommige dingen geven statistisch gezien gewoon een hoger risico. Zoiets kan je gewoon concreet maken. Wat is arbitrair. Bij autoverzekering of overlijdensrisicoverzekering etc. drijven bepaalde risicofactoren toch ook de premie op?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-08-2020 22:44:57 ]
  zondag 2 augustus 2020 @ 22:46:12 #81
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194377609
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 22:44 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Hoe moet je dat blijven meten? Obesitas hoeft niet iets blijvends te zijn, mensen kunnen afvallen. Elke maand maar op de weegschaal laten staan?
Elk jaar, in de 30 dagen voor je verjaardag bij de assistente van je huisarts op de weegschaal. Val je tijdelijk af, dan heb je t hele jaar voordeel. :+
pi_194377623
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 22:44 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Hoe moet je dat blijven meten? Obesitas hoeft niet iets blijvends te zijn, mensen kunnen afvallen. Elke maand maar op de weegschaal laten staan?
Elke maand niet, maar elk jaar kan prima. Een soort apk voor obesitas patiënten 😃,kom ik ook nog een keer bij de dokter. (ben er nog niet zo heel lang geweest trouwens, maar dat is een zeldzaamheid en niet overgewicht gerelateerd.)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-08-2020 22:47:32 ]
pi_194377641
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2020 22:47 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Elke maand niet, maar elk jaar kan prima. Een soort apk voor obesitas patiënten 😃,kom ik ook nog een keer bij de dokter. (ben er nog niet zo heel lang geweest trouwens, maar dat is een zeldzaamheid en niet overgewicht gerelateerd.)
2 maandjes voor de APK even crashdiëten en erna jezelf weer klem vreten. Nee, niet waterdicht.
pi_194377644
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 22:24 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

De ellende van obesitas begint pas rond 45-55 jaar. En dan ben je te laat om ooit nog slank te worden.

Het doel van zo'n premiestijging moet daarom ook zijn om jonge, nog (!) gezonde mensen te inspireren (of dwingen) hun gewicht te beperken zolang dat nog nut heeft.

Je zou ook kunnen overwegen om de premiestijging bij 50 jaar te laten ophouden.
Wat een onzin, legio mensen hebben vrijwel heel hun leven overgewicht.
https://nos.nl/artikel/22(...)met-overgewicht.html
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  zondag 2 augustus 2020 @ 22:51:27 #85
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194377684
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 22:48 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Wat een onzin, legio mensen hebben vrijwel heel hun leven overgewicht.
https://nos.nl/artikel/22(...)met-overgewicht.html
En dat moet dus aangepakt worden.
pi_194377700
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 22:48 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

2 maandjes voor de APK even crashdiëten en erna jezelf weer klem vreten. Nee, niet waterdicht.
Denk je dat er mensen zijn die even af kunnen vallen om geld te besparen, maar dit niet kunnen voor hun gezondheid en welzijn. Lijkt me sterk.

Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die vrijwillig morbide obesitas hebben.
  zondag 2 augustus 2020 @ 22:53:52 #87
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194377717
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 22:52 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Denk je dat er mensen zijn die even af kunnen vallen om geld te besparen, maar dit niet kunnen voor hun gezondheid en welzijn. Lijkt me sterk.

Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die vrijwillig morbide obesitas hebben.
Er zijn er zat die het wel best vinden. En dat legitimeren met "ik heb geen gezondheidsklachten".
pi_194377750
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 22:52 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Denk je dat er mensen zijn die even af kunnen vallen om geld te besparen, maar dit niet kunnen voor hun gezondheid en welzijn. Lijkt me sterk.

Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die vrijwillig morbide obesitas hebben.
Nouja, het gaat vaak om verslaving aan voedsel. Dus ik denk wel dat er na een goede periode vaak een terugval is. Misschien niet vrijwillig inderdaad.
pi_194377764
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 22:51 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

En dat moet dus aangepakt worden.
Eens, maar zeker niet op de manier die TS voorstelt.
Daarnaast is een verslafing aan iets wat je dagelijks nodig hebt moeilijk te bestrijden.
Ik zie dan liever dat de voedingsmiddelenindustrie gestimuleerd wordt om niet overal teveel suiker, vet en zout in te stoppen.
Al die ongezonde kant en klaar rommel mag wat mij betreft ook gewoon zwaarder belast worden.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  zondag 2 augustus 2020 @ 22:59:53 #90
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194377790
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 22:57 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Eens, maar zeker niet op de manier die TS voorstelt.
Daarnaast is een verslafing aan iets wat je dagelijks nodig hebt moeilijk te bestrijden.
Ik zie dan liever dat de voedingsmiddelenindustrie gestimuleerd wordt om niet overal teveel suiker, vet en zout in te stoppen.
Al die ongezonde kant en klaar rommel mag wat mij betreft ook gewoon zwaarder belast worden.
Bijna de helft van de Nederlanders heeft wél een gezond gewicht en die komen die troep óók tegen.
Waarom zou ik meer moeten betalen voor die doodenkele keer dat ik wat ongezonds eet?
pi_194377819
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 22:57 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Eens, maar zeker niet op de manier die TS voorstelt.
Daarnaast is een verslafing aan iets wat je dagelijks nodig hebt moeilijk te bestrijden.
Ik zie dan liever dat de voedingsmiddelenindustrie gestimuleerd wordt om niet overal teveel suiker, vet en zout in te stoppen.
Al die ongezonde kant en klaar rommel mag wat mij betreft ook gewoon zwaarder belast worden.
Je hoort te vaak van mensen met een ongezond eetpatroon dat gezond eten te duur is in vergelijking met ongezonde troep. Misschien is dat wel zo, maar het is niet zo dat groenten en fruit alleen voor de elite is. Overal heb je wekelijkse aanbiedingen, diepvriesspul is echt niet duur. Maar het is altijd makkelijk om je achter iets te verschuilen.
pi_194377832
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 22:59 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Bijna de helft van de Nederlanders heeft wél een gezond gewicht en die komen die troep óók tegen.
Waarom zou ik meer moeten betalen voor die doodenkele keer dat ik wat ongezonds eet?
Omdat die ongezonde rommel de hele maatschappij geld kost via de zorg.
De winst voor het bedrijfsleven, de kosten voor de maatschappij.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  zondag 2 augustus 2020 @ 23:06:03 #93
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194377868
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 23:01 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Je hoort te vaak van mensen met een ongezond eetpatroon dat gezond eten te duur is in vergelijking met ongezonde troep. Misschien is dat wel zo, maar het is niet zo dat groenten en fruit alleen voor de elite is. Overal heb je wekelijkse aanbiedingen, diepvriesspul is echt niet duur. Maar het is altijd makkelijk om je achter iets te verschuilen.
Groente in blik is vaak gezonder dan verse groente (want zeer vlug na oogsten ingeblikt) en kost geen snars.
pi_194377875
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 23:01 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Je hoort te vaak van mensen met een ongezond eetpatroon dat gezond eten te duur is in vergelijking met ongezonde troep. Misschien is dat wel zo, maar het is niet zo dat groenten en fruit alleen voor de elite is. Overal heb je wekelijkse aanbiedingen, diepvriesspul is echt niet duur. Maar het is altijd makkelijk om je achter iets te verschuilen.
Dat is echter niet iets wat ik beweer.
Je kunt prima betaalbaar goedkoop eten, eerst en vooral door zelf te koken.

Daarnaast zijn supermarkten niet per ongeluk ingericht zoals ze dat zijn.
Kijk bv eens naar het schap met snoep en de kleurtjes ed waarmee de kinderen daarheen gelokt worden.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  zondag 2 augustus 2020 @ 23:07:38 #95
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194377890
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 23:06 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Dat is echter niet iets wat ik beweer.
Je kunt prima betaalbaar goedkoop eten, eerst en vooral door zelf te koken.

Daarnaast zijn supermarkten niet per ongeluk ingericht zoals ze dat zijn.
Kijk bv eens naar het schap met snoep en de kleurtjes ed waarmee de kinderen daarheen gelokt worden.
Dat schap mijd ik :Y
  zondag 2 augustus 2020 @ 23:17:41 #96
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_194378037
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 21:38 schreef Hexagon het volgende:
Leuk, op weg naar de samenleving waar we elkaar het licht in de ogen niet gunnen.
Dit ja.
Lijkt China wel. Nog even en dan krijgen we een sociaal kredietsysteem.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 2 augustus 2020 @ 23:29:25 #97
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_194378200
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 23:02 schreef Tanatos het volgende:
Omdat die ongezonde rommel
Jij vindt het rommel, proficiat.
Andere mensen vinden het lekker. Mag je ook nog een beetje genieten hier en daar? B:)B
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_194378233
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 23:29 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Jij vindt het rommel, proficiat.
Andere mensen vinden het lekker. Mag je ook nog een beetje genieten hier en daar? B:)B
Natuurlijk mag je genieten, en je kunt best ongezonde rommel eten, als je maar genoeg beweegt.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  zondag 2 augustus 2020 @ 23:34:52 #99
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_194378269
Eerst maar eens de zorgverzekering afschaffen voor mensen die er meer dan drie keer bewezen mee gefraudeerd hebben of de mensen die er nog nooit voor betaald hebben.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Beste debater 2022 zondag 2 augustus 2020 @ 23:38:10 #100
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194378303
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2020 21:29 schreef Themonk5 het volgende:
Had dit gesprek vandaag met een vriendin.

Zouden mensen die een ziekte oplopen die gelinkt is aan hun obesitas, recht moeten hebben op een vergoeding van hun zorgverzekering?

4 van de 10 meest dodelijke ziekten in Nederland hebben een sterke link met overgewicht. Zouden wij moeten meebetalen aan een hartaanval van iemand van 250 kilo die dagelijks een dozijn gevulde donuts naar binnen vreet?

Of zouden deze mensen een veel hogere premie moeten betalen zodat gezonde mensen minder hoeven te betalen?

Zelf voorstander dat obese mensen een zorgpremie betalen die met een factor vermenigvuldigd wordt gelijk aan het aantal keer dat ze vaker ziek zijn vergeleken met mensen met een normaal gewicht. Zo houd je het zorgstelsel houdbaar en ga je hopelijk overgewicht tegen.
Nee.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')