abonnement Unibet Coolblue
pi_194371503
Mijn ouders hebben een nare definitieve aanslag gehad. Ze moeten de gehele voorschot terugbetalen over het jaar 2019. Ergens in hun berekening hebben ze verkeerde cijfers gebruikt. Ze dachten namelijk onder de drempel van 30.825 te loggen maar het blijkt achteraf 375 euro hoger te zijn.

Het is natuurlijk oliedom dat ze deze fout hebben gemaakt. En ze hebben er dus conform regels geen recht op. Maar het is wel zuur natuurlijk dat ze door zo’n kleine overschrijding alles moeten terugbetalen. Over het jaar 2020 (inkomen is gedaald) hebben ze wél recht op huurtoeslag. Dit heb ik gelukkig voor ze geverifieerd.

Mijn ouders houden in hun budget rekening met deze toeslag en zitten dan ook redelijk krap.

Mijn vraag: is er iets wat we hier nog aan kunnen doen? Ik ben nu hun administratie aan het nalopen. Wellicht zijn er nog zaken die ze hadden mogen aftrekken of die in de belastingaangifte van dit jaar verkeerd is gegaan. Nogmaals geen recht is geen recht en wie een fout maakt kan zelf op de blaren zitten. Maar ik hoop dat iemand hen kan helpen. Heel erg dank!

Situatie:
Beiden: op 1 januari 2019 niet AOW leeftijd bereikt. Gedurende het jaar 1 wel.
Verzamelinkomen 31.200.
.
pi_194371593
Terugbetalingsregeling treffen is dan een mogelijkheid.

Dat lijkt me minder hard aankomen dan alles in 1x tenzij ook daar eigenlijk geen budget voor is.
pi_194371647
Misschien de aangifte inkomstenbelasting 2019 nog eens checken. Misschien zijn er aftrekposten die nog kunnen worden opgegeven waardoor het verzamelinkomen lager wordt. Het verzamelinkomen wordt door BD Toeslagen gebruikt om de definitieve toeslag te berekenen.

Edit..oh wacht dat heb je al bedacht
pi_194371687
Heel vervelend en dit overkomt helaas een hoop mensen. Je ouders mogen het bedrag in 24 termijnen terug betalen, dag scheelt iets..

Voor de toekomst; Kijk héél goed naar de inkomsten, al kom je er een euro boven ben je Sjaak.
  zondag 2 augustus 2020 @ 16:56:28 #5
338319 ZarB
Piña colada
pi_194371902
375 euro is best wel veel hoor, als je nagaat dat 1 euro teveel al voldoende is om terug te moeten betalen. Grens is grens.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  zondag 2 augustus 2020 @ 16:58:02 #6
338319 ZarB
Piña colada
pi_194371944
Waarom denk je trouwens dat je hier nog iets aan kunt doen? Het beleid van de belastingdienst is toch vrij helder?

Los van dat het zuur is en je het liever anders ziet natuurlijk.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_194371946
Belachelijk opgezet in Nederland dit soort dingen. Dit hoort gewoon in staffels te gaan om allerlei problemen te voorkomen.

Succes met zoeken TS, hopelijk vind je nog ergens 400 euro aftrekpost. Bijvoorbeeld zorgkosten of giften.
pi_194372033


[ Bericht 100% gewijzigd door noodgang op 02-08-2020 19:14:43 (fraude ) ]
pi_194372234
hoe groot is het bedrag eigenlijk omdat de hoogte gestaffeld daalt met inkomen en eigenlijk maar heel weinig is als je de grens benaderd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194373624
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 17:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
hoe groot is het bedrag eigenlijk omdat de hoogte gestaffeld daalt met inkomen en eigenlijk maar heel weinig is als je de grens benaderd.
Dit is toch pas sinds 2020 zo?
pi_194373911
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 18:51 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Dit is toch pas sinds 2020 zo?
Sinds 1 januari is er geen inkomensgrens meer inderdaad.
pi_194374830
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 18:51 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Dit is toch pas sinds 2020 zo?
wat is er pas sinds 2020? Als je 1 euro minder dan de inkomensgrens verdient krijg je evenveel huurtoeslag dan iemand op het bestaandsminimum? Daar geloof ik geen drol van.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 2 augustus 2020 @ 20:55:55 #13
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_194375631
Gekke vraag misschien, maar kunnen je ouders een middelingsverzoek indienen zodat ze onder de grens vallen?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_194375919
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 20:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

wat is er pas sinds 2020? Als je 1 euro minder dan de inkomensgrens verdient krijg je evenveel huurtoeslag dan iemand op het bestaandsminimum? Daar geloof ik geen drol van.
Oh zo, ik dacht dat je de andere kant op bedoelde. Als je er overheen zit. Want dat is nu een aflopende schaal geworden.

[ Bericht 2% gewijzigd door investeerdertje op 03-08-2020 00:25:39 ]
  zondag 2 augustus 2020 @ 22:24:22 #15
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_194377306
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 20:55 schreef GSbrder het volgende:
Gekke vraag misschien, maar kunnen je ouders een middelingsverzoek indienen zodat ze onder de grens vallen?
Daar verandert het toetsinginkomen voor de toeslagen niet van.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  zondag 2 augustus 2020 @ 22:27:26 #16
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_194377348
Hebben ze in 2019 een afkoop van een pensioen ontvangen? Deze telt mogelijk niet mee voor het inkomen van de huurtoeslag.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_194377944
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 20:55 schreef GSbrder het volgende:
Gekke vraag misschien, maar kunnen je ouders een middelingsverzoek indienen zodat ze onder de grens vallen?
Dat werkt alleen bij de inkomstenbelasting. Als je drie jaren een erg wisselend inkomen had. Maar heeft nul effect op het toetsingsinkomen voor de Toeslagen.
pi_194377988
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 16:42 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Terugbetalingsregeling treffen is dan een mogelijkheid.

Dat lijkt me minder hard aankomen dan alles in 1x tenzij ook daar eigenlijk geen budget voor is.
Ja betaal je wel een berg rente als het een aardig bedrag is.

Moest zelf 2100 terugbetalen en zou met rente ruim 100 euro extra betalen (geloof ik) dus dan liever in één keer.

Wel zuur, had toen precies hetzelfde met huurtoeslag. Ging teveel verdienen en veel te laat met wijziging, dus 8 maanden huurtoeslag terugbetalen.

Maarja uiteindelijk heb ik het geld ook ooit gehad en uitgegeven, dus zie het als aankopen op afbetaling.
pi_194378071
Het enige wat je ouders kunnen doen is de aangifte inkomstenbelasting nog een keer goed nalopen. Misschien met hulp van een vakbond die belastingaangifte invulmedewerkers hebben? Of via de ouderenbond?
Misschien toch nog aftrekposten, giften of dergelijke vergeten op te geven?
Alleen dan kunnen ze het verzamelinkomen verlagen.

Voor de rest is hier niets aan te doen. Grens is grens.in 2020 is er geen 'harde' grens meer voor de huurtoeslag.
Misschien kan één van de ouders een baantje zoeken indien mogelijk. De andere ouder is met pensioen las ik. Ook na je pensioen kun je nog wat koerierswerk of ander werk doen voor een paar uurtjes.
Alleen als dat fysiek nog mogelijk is natuurlijk. Maar omdat hun gezamelijk toetsingsinkomen ook maar z'n
¤ 31.000 was in 2019, zal het pensioen ook waarschijnlijk laag zijn.
  maandag 3 augustus 2020 @ 01:57:07 #20
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_194379111
quote:
12s.gif Op zondag 2 augustus 2020 22:24 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Daar verandert het toetsinginkomen voor de toeslagen niet van.
Ah, dank. Dat wist ik niet.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  Moderator maandag 3 augustus 2020 @ 06:50:34 #21
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_194380138
De belastingdienst gaat automatisch 24 termijnen voorstellen...
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_194380209
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 23:14 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Ja betaal je wel een berg rente als het een aardig bedrag is.

Moest zelf 2100 terugbetalen en zou met rente ruim 100 euro extra betalen (geloof ik) dus dan liever in één keer.

Wel zuur, had toen precies hetzelfde met huurtoeslag. Ging teveel verdienen en veel te laat met wijziging, dus 8 maanden huurtoeslag terugbetalen.

Maarja uiteindelijk heb ik het geld ook ooit gehad en uitgegeven, dus zie het als aankopen op afbetaling.
Ik mocht van 4 jaar terugbetalen....
pi_194380441
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 07:17 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Ik mocht van 4 jaar terugbetalen....
Au
Alius aliud dicit
pi_194380486
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 07:17 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Ik mocht van 4 jaar terugbetalen....
Hoe dan? Nooit je inkomen aangepast? En je belastingaangifte te laat voor meerdere jaren ingediend? Nooit je beschikkingen nagekeken om te zien met welk inkomen er gerekend werd?
Hopelijk vielen de bedragen mee want vier jaar aan toeslagen terugbetalen is niet fijn.
pi_194380724
quote:
1s.gif Op maandag 3 augustus 2020 08:22 schreef Bloem75 het volgende:

[..]

Hoe dan? Nooit je inkomen aangepast? En je belastingaangifte te laat voor meerdere jaren ingediend? Nooit je beschikkingen nagekeken om te zien met welk inkomen er gerekend werd?
Hopelijk vielen de bedragen mee want vier jaar aan toeslagen terugbetalen is niet fijn.
Hoe dan, geen idee!?

We woonden samen, beide een sterk wisselend inkomen, beide elk jaar belastingaangifte gedaan.
Ineens kwam de brief binnen, 4 jaar geleden heb je teveel toeslag ontvangen. De andere drie volgden later.

Hoe het kwam, volgens mij had het te maken met samenwonen cq. huisgenoten zijn. In ieder geval moesten we zo'n 16.000 terugbetalen.
pi_194380829
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 06:50 schreef Rene het volgende:
De belastingdienst gaat automatisch 24 termijnen voorstellen...
Dat hangt van de hoogte van het bedrag af
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194380858
quote:
5s.gif Op zondag 2 augustus 2020 22:27 schreef MyTiredFeet het volgende:
Hebben ze in 2019 een afkoop van een pensioen ontvangen? Deze telt mogelijk niet mee voor het inkomen van de huurtoeslag.
Afkoop van pensioen net voor pensioendatum? Dat zou bijzonder zijn (tenzij ze op 60+ nog van tijdelijke baan naar tijdelijke baan hobbelen).
pi_194380994
Als je al tegen het maximum van de huurtoeslag aanhikt, dan is het bedrag wat je per maand krijgt toch lager?

Stel:
- alleenstaand met 500 huur / 75 servicekosten en salaris van 27.000 krijg je maar 2 euro per maand
- alleenstaand met 500 huur / 75 servicekosten en salaris van 25.000 krijg je 48 euro per maand

Als ze dus al wisten dat ze tegen die drempel gingen aanzitten (en als het goed is dus maar een paar euro per maand kregen), dan kan het niet een super nare aanslag zijn toch?
  Moderator maandag 3 augustus 2020 @ 09:47:03 #29
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_194381227
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 09:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat hangt van de hoogte van het bedrag af
Minimaal 20pm. Klopt.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_194381237
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 09:23 schreef BIGGI het volgende:
Als je al tegen het maximum van de huurtoeslag aanhikt, dan is het bedrag wat je per maand krijgt toch lager?

Stel:
- alleenstaand met 500 huur / 75 servicekosten en salaris van 27.000 krijg je maar 2 euro per maand
- alleenstaand met 500 huur / 75 servicekosten en salaris van 25.000 krijg je 48 euro per maand

Als ze dus al wisten dat ze tegen die drempel gingen aanzitten (en als het goed is dus maar een paar euro per maand kregen), dan kan het niet een super nare aanslag zijn toch?
Dat is ook mijn idee, maar get bedrag wordt niet genoemd.
Tenzij het inkomen verkeerd geschat is, maar dan moest er ook terugbetaald worden als het inkomen 1 eur onder de grens zou liggen.

Volgens mijn is dit een hoop gehuil om niks.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194381321
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 17:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
hoe groot is het bedrag eigenlijk omdat de hoogte gestaffeld daalt met inkomen en eigenlijk maar heel weinig is als je de grens benaderd.
De hoogte staffelt niet naar een gering bedrag. Als je dicht bij de grens zit, kreeg je nog 150 bij max huur. In 2020 is dit veranderd.
pi_194381348
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 09:56 schreef wiskundenoob het volgende:

[..]

De hoogte staffelt niet naar een gering bedrag. Als je dicht bij de grens zit, kreeg je nog 150 bij max huur. In 2020 is dit veranderd.
Ik dacht dat dat al jaren geleden was gerepareerd. Nu kan je bij de grens dus nog wat schenken aan goede doelen en daarmee geld verdienen? Daar heb ik vroeger een keer gebruik van gemaakt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194381412
Extra aftrekposten vinden kan zeker helpen, tandarts rekeningen en andere zorgkosten die niet in de basisverzekering zitten en die zelf betaald zijn.
Of een vast bedrag voor aanschaf beddengoed (300) als 1 van de ouders een medische indicatie heeft hiervoor (b.v. allergie huisstofmijt en dus de noodzaak voor Hypoallergene beddengoed).
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_194384031
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 08:58 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Hoe dan, geen idee!?

We woonden samen, beide een sterk wisselend inkomen, beide elk jaar belastingaangifte gedaan.
Ineens kwam de brief binnen, 4 jaar geleden heb je teveel toeslag ontvangen. De andere drie volgden later.

Hoe het kwam, volgens mij had het te maken met samenwonen cq. huisgenoten zijn. In ieder geval moesten we zo'n 16.000 terugbetalen.
Wauw.. ¤16.000. Dan heb je elk jaar de maximale huurtoeslag gehad. Even aangenomen dat het enkel om huurtoeslag gaat.

Vroeger zag je dit vaker. De systemen werkte niet in de actualiteit en Toeslagen kreeg gegevens zoals inkomen, huurgegevens en huishoudsamenstelling pas laat door van andere instanties.

Studenten die jaren hun inkomen op ¤0 lieten staan terwijl ze al twee jaar werkten. Nu gaat dat anders en snellere gegevensuitwisseling met andere instanties. Per 2021 nog sneller dankzij wetswijzigingen.

Heb je nu niks aan maar toch.
pi_194388514
Ja was wel even slikken inderdaad, vooral ellendig dat je het zo laat weet en daardoor zoveel jaren terug moet betalen.

Was maar wat blij toen die afbetaling achter de rug was. Ook fijn dat anderen deze ellende niet meer krijgen!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')