abonnement Unibet Coolblue
pi_194489834
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 15:20 schreef Ferdii het volgende:
Mijn kind gaat ook zeker naar een "witte" basisschool. Niet alleen omdat communicatie en andere normen een belemmering zijn op een "zwarte school", maar ook omdat ik sterk het gevoel heb dat bij een school in een kansarme wijk het niveau veel lager ligt, waardoor je kind sneller meegaat in dat niveau (de juf is immers druk met het gros van de groep) en hierdoor minder kan ontwikkelen.
Je kunt zo de citoscores bekijken van verschillende scholen. De school waar mijn dochter op zit staat in een vogelaarswijk maar heeft prima scores. Elk jaar weer. Dat was trouwens één van de redenen dat we daarvoor gekozen hebben, de school staat gewoon goed bekend. Overigens is de school niet zwart, wel gemixt. Het gros van de kinderen spreekt voldoende Nederlands om mee te kunnen. Mijn ervaring is dat Poolse kids (die gewoon blank zijn) het grootste zorgenkindje zijn onder de allochtone kinderen. Ze krijgen amper de Nederlandse taal van huis uit mee en dat zie je terug in de schoolresultaten.
pi_194489880
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 15:20 schreef Ferdii het volgende:
Mijn kind gaat ook zeker naar een "witte" basisschool. Niet alleen omdat communicatie en andere normen een belemmering zijn op een "zwarte school", maar ook omdat ik sterk het gevoel heb dat bij een school in een kansarme wijk het niveau veel lager ligt, waardoor je kind sneller meegaat in dat niveau (de juf is immers druk met het gros van de groep) en hierdoor minder kan ontwikkelen.
Ik zou zelf niet spreken van "witte" of "zwarte" scholen, gezien er ook genoeg "witte" scholen te vinden zijn in achterstandswijken en er ook bij deze scholen sprake is van dit probleem . Wat ik zelf als hinderlijk heb ervaren op mijn basisschool is dat de vrijwillige ouder bijdrage erg laag lag door de financiele problemen van veel ouders op deze school. Het was heel begrijpelijk natuurlijk, maar het zorgte er wel voor dat onze school geen geld had voor nieuwe leesboeken of moderne lesmethodes. Dit kwam tevens ook door het lage aantal mensen dat zich aanmeldden voor deze school, waardoor deze school minder aanspraak kon maken op subsidie.

Een ander groot nadeel is dat bepaalde lessen te moeilijk worden gevonden. Bij ons werd geen aandacht aan geschiedenis of Engels gegeven en amper aan topologie, omdat het voor bijna alle klasgenoten te moeilijk zou zijn en ze het toch niet nodig zouden hebben op het vervolgonderwijs (dit in combinantie met het geld gebrek). Ga jij vervolgens als enige uit de klas naar het vwo dan zul je vrij snel zien dat je zelf wel een vrij grote leerachterstand hebt ten opzichte van je nieuwe klasgenoten. Als jij vervolgens keer op keer de slechtste cijfers van de klas haalt, terwijl jij al die jaren daarvoor met afstand de beste was, kan het best wel tot problemen leiden. Alleen al qua vertrouwen die je in jezelf hebt.

Dat je een achterstand oploopt op de basisschool is niet altijd duidelijk (ook niet voor ouders), omdat je constant positieve feedback krijgt, uitstekende rapporten krijgt -zeker vergeleken met de rest uit de klas- en het natuurlijk moeilijk is om jouw situatie te vergelijken met die van andere scholen waar je nooit binnen bent geweest.
Je hebt vertrouwen in de school en gaat er van uit dat het er net zo gaat als op anderen scholen.

Daarnaast in het cultuurverschil nogal groot. Op mijn basisschool voelde ik mij de koning te rijk, alleen al omdat mijn ouders nog bij elkaar waren, ik niet op een woonwagenkamp woonde en omdat er in mijn straat geen wietplantages werden gevonden. Toen ik op de middelbareschool kwam en tussen de vwo leerlingen zat, bleken deze standaards vrij laag te zijn. :')
pi_194490220
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2020 15:34 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Je kunt zo de citoscores bekijken van verschillende scholen. De school waar mijn dochter op zit staat in een vogelaarswijk maar heeft prima scores. Elk jaar weer. Dat was trouwens één van de redenen dat we daarvoor gekozen hebben, de school staat gewoon goed bekend. Overigens is de school niet zwart, wel gemixt. Het gros van de kinderen spreekt voldoende Nederlands om mee te kunnen. Mijn ervaring is dat Poolse kids (die gewoon blank zijn) het grootste zorgenkindje zijn onder de allochtone kinderen. Ze krijgen amper de Nederlandse taal van huis uit mee en dat zie je terug in de schoolresultaten.
Dit hebben wij zo ook gedaan. Het is een goede school in de “slechtste” wijk van de gemeente. En we hebben bewust gekozen om onze kinderen niet naar de “elite” school te sturen, omdat de maatschappij ook niet zo is.
En ik vind het wel mooi. Mijn zoon heeft klasgenoten met ouders uit alle windstreken van de wereld.

Maar goed, waar hebben we het hier over: een vrij groot dorp in het zuidoosten van NL. Waarschijnlijk niet te vergelijken met bepaalde wijken in grote steden
pi_194490887
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2020 16:06 schreef Adrian4 het volgende:

[..]

Dit hebben wij zo ook gedaan. Het is een goede school in de “slechtste” wijk van de gemeente. En we hebben bewust gekozen om onze kinderen niet naar de “elite” school te sturen, omdat de maatschappij ook niet zo is.
En ik vind het wel mooi. Mijn zoon heeft klasgenoten met ouders uit alle windstreken van de wereld.

Maar goed, waar hebben we het hier over: een vrij groot dorp in het zuidoosten van NL. Waarschijnlijk niet te vergelijken met bepaalde wijken in grote steden
Dat zijn precies de redenen waarom wij inderdaad voor die school gekozen hebben. Eerlijk is eerlijk: hij is ook niet te ver weg van waar we wonen. Maar er zijn kinderen in mijn dochter haar klas die wel verder weg wonen en zelfs eentje in een andere stad.

Naar mijn mening 'moet' een school een weerspiegeling zijn van de samenleving. Daar leren kinderen nog het meest van.
pi_194491229
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 15:38 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Ik zou zelf niet spreken van "witte" of "zwarte" scholen, gezien er ook genoeg "witte" scholen te vinden zijn in achterstandswijken en er ook bij deze scholen sprake is van dit probleem . Wat ik zelf als hinderlijk heb ervaren op mijn basisschool is dat de vrijwillige ouder bijdrage erg laag lag door de financiele problemen van veel ouders op deze school. Het was heel begrijpelijk natuurlijk, maar het zorgte er wel voor dat onze school geen geld had voor nieuwe leesboeken of moderne lesmethodes. Dit kwam tevens ook door het lage aantal mensen dat zich aanmeldden voor deze school, waardoor deze school minder aanspraak kon maken op subsidie.

Een ander groot nadeel is dat bepaalde lessen te moeilijk worden gevonden. Bij ons werd geen aandacht aan geschiedenis of Engels gegeven en amper aan topologie, omdat het voor bijna alle klasgenoten te moeilijk zou zijn en ze het toch niet nodig zouden hebben op het vervolgonderwijs (dit in combinantie met het geld gebrek). Ga jij vervolgens als enige uit de klas naar het vwo dan zul je vrij snel zien dat je zelf wel een vrij grote leerachterstand hebt ten opzichte van je nieuwe klasgenoten. Als jij vervolgens keer op keer de slechtste cijfers van de klas haalt, terwijl jij al die jaren daarvoor met afstand de beste was, kan het best wel tot problemen leiden. Alleen al qua vertrouwen die je in jezelf hebt.

Dat je een achterstand oploopt op de basisschool is niet altijd duidelijk (ook niet voor ouders), omdat je constant positieve feedback krijgt, uitstekende rapporten krijgt -zeker vergeleken met de rest uit de klas- en het natuurlijk moeilijk is om jouw situatie te vergelijken met die van andere scholen waar je nooit binnen bent geweest.
Je hebt vertrouwen in de school en gaat er van uit dat het er net zo gaat als op anderen scholen.

Daarnaast in het cultuurverschil nogal groot. Op mijn basisschool voelde ik mij de koning te rijk, alleen al omdat mijn ouders nog bij elkaar waren, ik niet op een woonwagenkamp woonde en omdat er in mijn straat geen wietplantages werden gevonden. Toen ik op de middelbareschool kwam en tussen de vwo leerlingen zat, bleken deze standaards vrij laag te zijn. :')
Vergis je niet in die vrijwillige ouderbijdrage. Mijn collega ging daarover op de basisschool waar haar dochter op zat. Blijkbaar hoort zoiets bij een vrijwillige functie. Spierwitte school in een Vinex-wijk. Het waren juist de mensen die er warmpjes bij zaten die verdomde te betalen.
pi_194491445
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 17:17 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Vergis je niet in die vrijwillige ouderbijdrage. Mijn collega ging daarover op de basisschool waar haar dochter op zat. Spierwitte school in een Vinex-wijk. Het waren juist de mensen die er warmpjes bij zaten die verdomde te betalen.
Dit komt mij bekend voor _O- . Ik heb zelf als kind een krantenwijk gelopen en aan het einde van het jaar kregen we kaartjes waarmee we langs de deuren konden gaan om "prettige feestdagen" te wensen en een extra zakcentje op te halen. In de rijke buurt waar ik rondliep kreeg ik amper een cent en in de armere wijk kwamen zelfs mensen naar buiten als ze mij met de kranten zagen om te vragen waarom ik nog niet langs was geweest. Ze hadden er rekening mee gehouden dat ik bij ze aan de deur zou komen en hadden een paar cent achter gelegd. Dit waren ouders met kinderen die zelf ook door weer en wind kranten bezorgden.

Het ging dan ook niet om het weigeren van de ouderbijdrage, maar om de school die zelf het hef in eigen hand nam en deze bijdrage zo laag mogelijk hield zodat ouders nog mee konden betalen. Het was dus niet zo dat deze ouders niet wilden betalen.

Verschil was wel dat wij bijvoorbeeld met het groep 8 kamp op de fiets naar een kampeerboerderij een dorp verder op gingen, terwijl er bij de school naast ons bussen klaar stonden om de kinderen naar een van de waddeneilanden te brengen. Daarnaast deden wij een speurtocht in het bos om de hoek, terwijl deze kinderen een dag naar een pretpark konden als schoolreisje. Zo zijn er wel meer verschillen op te noemen.
Beide scholen stonden ook vrij dicht bij elkaar en de kinderen die van die school weggingen, omdat ze er bijvoorbeeld weg werden gepest, kwamen bij ons in de klas. Veel van deze kinderen hadden gedragsproblemen.

Wat ik zelf ook niet zou willen is een school waarbij meerdere groepen in een klas zitten. Bij ons op school zat bijvoorbeeld groep 1-3 in een klas en groep 6-8 in een klas. Deels om de kleine aantallen leerlingen, maar ook door de filosofie van de school dat de jongeren van de ouderen konden leren en de ouderen van de jongeren.
Een groep 4-5 zou prima kunnen, hoewel de docent dan nog tijd moet maken voor twee verschillende lessen en dus niet de voledige aandacht bij de les van jouw kind kan houden. Een klas met groep 1-3 waarbij die van groep 1 nog spelen en groep 3 al beginnen met leren is een heel ander verhaal.
Bij ons op school was het misschien wel goed, gezien er extreem veel kinderen een klas bleven zitten en zo nog steeds bij hun 'oude' klasgenootjes in de klas konden blijven.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-08-2020 17:33:50 ]
pi_194491593
Leuke is, dit doen goed opgeleide moeders met een hoofddoek ook precies zo. En ook om dezelfde reden.
.
pi_194491845
Maar wat betreft ouderbijdrage, dat is toch voor uitjes, kerstdiners en hier en daar wat lesmateriaal? Volgens mij krijgt elke school (genoeg) subsidie om voldoende lesmateriaal in te slaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')