abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_194346919
Twijfel over forum COR of WGR, als ik foute keuze gemaakt heb moet een mod hem maar verplaatsen.

De vrouw van een vriend van me werkt parttime op een kantoor. In een grote kantoortuin. Ze doen daar keurig aan anderhalve meter afstand, eenrichtingspaden etc. Een collega van haar is nu positief getest, meerdere andere collega’s met klachten zijn ook getest, maar nog geen uitslag.

Zij had krantenartikel gelezen over besmettingen op 8 meter bij slechte ventilatie. Ze is zelf 32, geen risicogroep en goede gezondheid. Haar ouders zijn wel heel kwetsbaar, ze is dus toch wel bang Corona op te lopen. Tevens is ze zwanger trouwens.

IVM geen ventilatie had ze het raam open gezet. Daar was haar leidinggevende boos om geworden omdat open raam de werking van airco verstoord.

Ik vind dit wel een interessante kwestie. In hoeverre mag een medewerker van werkgever verwachten dat kantoor goed geventileerd wordt (dus niet alleen de recirculatie via airco).

Hoe denken jullie hier over?
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 31 juli 2020 @ 23:28:43 #2
408813 crew  trein2000
pi_194347100
Je mag verwachten dat de werkgever zorgt voor een veilige werkplek. Het RIVM raadt dit aan:
quote:
Ventilatie

• Zorg ervoor dat de ventilatie voldoet aan de regelgeving (Bouwbesluit) en richtlijnen. In het Bouwbesluit is vermeld wat de minimale ventilatienormen zijn per verblijfsruimte of -gebied.

• Het is van belang dat een verblijfsruimte 24 uur per dag wordt geventileerd via natuurlijke ventilatie (roosters boven een raam, kieren). Of via mechanische ventilatiesystemen. Goed ventileren is nodig voor het verversen van de lucht en draagt bij aan een prettig en gezond binnenklimaat.

• Lucht een verblijfsruimte minimaal 1 keer per dag ca. 10-15 minuten. Ook als snelle luchtverversing van de ruimte gewenst is, bijvoorbeeld na een groepsbijeenkomst in een ruimte, of na het koken. Zet voor het luchten de ramen/deuren tegen elkaar open.

• Aanpassingen van mechanische ventilatiesystemen zijn niet nodig.

• Volg de onderhoudsinstructies van het mechanische ventilatiesysteem om een goede werking te waarborgen.
Lees meer over ventilatie en het nieuwe coronavirus.
https://www.rivm.nl/coron(...)er-coronamaatregelen
En over airco’s:
quote:
Recirculatie binnen ťťn gemeenschappelijke ruimte
Er zijn systemen, zoals airconditioning, die lucht in ťťn gemeenschappelijke ruimte recirculeren. De lucht in de ruimte wordt aangezogen en – al dan niet na gekoeld te zijn – weer in dezelfde ruimte gebracht. Bij dit proces wordt de lucht niet ververst. Hierbij is verspreiding van zowel druppels als eventuele aerosolen verder dan 1,5 meter niet uit te sluiten, hoewel bewijs daarvoor nog ontbreekt. Dit is vooral in ruimtes waar onvoldoende luchtverversing (ventilatie) plaatsvindt. Uit voorzorg wordt geadviseerd om recirculatie binnen ťťn ruimte waar meerdere personen gedurende langere tijd bij elkaar zijn zo veel mogelijk te vermijden en de lucht voldoende te verversen.
https://lci.rivm.nl/ventilatie-en-covid-19
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194347149
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 23:28 schreef trein2000 het volgende:
Je mag verwachten dat de werkgever zorgt voor een veilige werkplek. Het RIVM raadt dit aan:
[..]

https://www.rivm.nl/coron(...)er-coronamaatregelen
En over airco’s:
[..]

https://lci.rivm.nl/ventilatie-en-covid-19
Thanks, dat laatste is dus van toepassing. Kan volgens haar baas niet anders ingesteld worden, “zo werkt de airco nou eenmaal”. Maar betekent dan dat je airco helemaal niet kunt gebruiken? Dat is ook vervelende met het oog op de naderende hittegolf.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 31 juli 2020 @ 23:36:11 #4
408813 crew  trein2000
pi_194347182
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 23:33 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Thanks, dat laatste is dus van toepassing. Kan volgens haar baas niet anders ingesteld worden, “zo werkt de airco nou eenmaal”. Maar betekent dan dat je airco helemaal niet kunt gebruiken? Dat is ook vervelende met het oog op de naderende hittegolf.
Het zijn adviezen he? Maar als je ze zo leest (in samenhang bezien) lijkt mij de vraag om de ramen open te zetten geen hele vreemde.
pi_194347199
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 23:36 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Het zijn adviezen he? Maar als je ze zo leest (in samenhang bezien) lijkt mij de vraag om de ramen open te zetten geen hele vreemde.
Nee, vermoedelijk heeft zij hetzelfde artikel gelezen. Maar wat zou je doen als je werkgever hier niet in mee wilt gaan, omdat ze de anderhalve meter maatregel ruim voldoende vinden?
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 31 juli 2020 @ 23:38:41 #6
408813 crew  trein2000
pi_194347212
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 23:37 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Nee, vermoedelijk heeft zij hetzelfde artikel gelezen. Maar wat zou je doen als je werkgever hier niet in mee wilt gaan, omdat ze de anderhalve meter maatregel ruim voldoende vinden?
Stug het raam weer open zetten. En het rivm advies even onder de aandacht van de werkgever brengen denk ik.
pi_194347236
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 23:38 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Stug het raam weer open zetten. En het rivm advies even onder de aandacht van de werkgever brengen denk ik.
Dat had ze gedaan. Haar leidinggevende zocht echter bijval bij collega’s en kreeg die ook, onder het mom van,’willen jullie met 34 graden buitentemperatuur zonder airco zitten”. Daarop reageerde enkele collega’s ook vijandig naar haar toe.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 31 juli 2020 @ 23:45:04 #8
408813 crew  trein2000
pi_194347270
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 23:41 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Dat had ze gedaan. Haar leidinggevende zocht echter bijval bij collega’s en kreeg die ook, onder het mom van,’willen jullie met 34 graden buitentemperatuur zonder airco zitten”. Daarop reageerde enkele collega’s ook vijandig naar haar toe.
Liever te warm dan Corona zou ik denken, maar goed. Lastige situatie.
pi_194347345
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 23:45 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Liever te warm dan Corona zou ik denken, maar goed. Lastige situatie.
Ik ook, maar ik denk dat veel mensen hier daar ook anders over zouden denken. Nemen Corona niet zo serieus, en hitte op kantoor is direct vervelend, Corona zal nietnzon vaart lopen is dan de gedachte. En ze houden toch al 1,5 afstand.
  vrijdag 31 juli 2020 @ 23:53:59 #10
479373 Banaanvragen
Voor al uw Banaanvragen
pi_194347417
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 23:41 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Wat een onzin, het wordt krap 27 graden en snachts koelt het goed af

Airco na kantoortijd aan om de ruimtes wat naar beneden te koelen, daarna, als het 23+ is de ramen dicht tot het einde werkdag, geen enkel probleem. Wordt max 25 graden binnen
Op maandag 14 oktober 2019 10:03 10:03 schreef Plompzakker het volgende:
Novembagger
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 31 juli 2020 @ 23:59:58 #11
408813 crew  trein2000
pi_194347492
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 23:53 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

Airco na kantoortijd aan om de ruimtes wat naar beneden te koelen, daarna, als het 23+ is de ramen dicht tot het einde werkdag, geen enkel probleem. Wordt max 25 graden binnen
In de pauze even dat ding aan. Of een paar stevige stevige ventilatoren. Er zijn zat oplossingen te verzinnen. Maar dan moet er wel sprake zijn van een wil.
pi_194347763
Hoe hebben ze dat andere dagen gedaan dan. Dit is niet de eerste warme dag dit jaar.
:]
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 00:19:44 #13
479373 Banaanvragen
Voor al uw Banaanvragen
pi_194347804
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 00:17 schreef wootahH het volgende:
Hoe hebben ze dat andere dagen gedaan dan. Dit is niet de eerste warme dag dit jaar.
welke andere warme dagen, we hebben in mei 3 dagen een beejte warmte gehad, niet eens genoeg om de airco aan te zetten
Op maandag 14 oktober 2019 10:03 10:03 schreef Plompzakker het volgende:
Novembagger
pi_194347878
Je kunt in je eentje helaas niks doen tegen een groep collegas die een andere standpunt innemen.
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 02:59:58 #15
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_194348902
Bij ons mag het raam ook niet open vanwege de airco, maar het airco systeem heeft speciale filters waardoor (schijnbaar) schone lucht terug kantoor in wordt geblazen. Vraag me niet hoe het precies werkt.
pi_194349701
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 00:17 schreef wootahH het volgende:
Raam ook gewoon dicht vermoedelijk. Maar toen was er nog geen vastgestelde besmetting op haar afdeling, plus meerdere verdachten gevallen. Die laatste zijn overigens wel thuis in de afwachting op de uitslag van hun test.
pi_194349706
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 02:59 schreef kwiwi het volgende:
Bij ons mag het raam ook niet open vanwege de airco, maar het airco systeem heeft speciale filters waardoor (schijnbaar) schone lucht terug kantoor in wordt geblazen. Vraag me niet hoe het precies werkt.
Dat zeggen ze om je gerust te stellen haha, want dat is niet coronaproof als ik het goed begrepen heb.
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 07:20:22 #18
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_194349714
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 07:18 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Dat zeggen ze om je gerust te stellen haha, want dat is niet coronaproof als ik het goed begrepen heb.
Nee ik heb het de mensen die het kwamen installeren gevraagd :P Vertrouwde de office manager niet op haar woord :+
pi_194349718
Die filters doen niets tegen virussen, dat is onzin inderdaad.

Dat werkt niet anders dan welke luchtfilter dan ook, goed voor stof of als je last hebt van allergieŽn, maar dat is het dan ook wel weer.
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 07:22:34 #20
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_194349721
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 07:21 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Dat werkt niet anders dan welke luchtfilter dan ook, goed voor stof of als je last hebt van allergieŽn, maar dat is het dan ook wel weer.
Wat, dus ze hebben allemaal staan liegen? :{
pi_194349732
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 07:22 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Het is niet anders als die dingen van Dyson of welke aerosol filter dan ook.
Het vangt wat stof op en dat soort kleine deeltjes, misschien wat bacteriŽn want die zijn relatief stukken groter dan een virus.

Maar een virus is zo klein, die word dan juist domweg verspreid via de airco circulering.

Open ramen is een veel beter alternatief eigenlijk omdat je dan letterlijk de lucht verschoont met nieuwe verse lucht van buiten.
Nog steeds niet “full proof” natuurlijk maar lijkt mij een logischer alternatief met als enig nadeel wat meer warmte.. waar dit virus ook nog eens slecht tegen kan.

Edit : tenzij ze daadwerkelijk iets als koolstof filters er in hebben zitten zoals je die ook tegenkom in ffp2 maskers etc.
pi_194349757
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 07:22 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Vraag anders of ze er een HEPA filter in hebben, dat zouden ze moeten weten als het systeem niet op de buitenlucht is aangesloten.
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 08:07:43 #23
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_194349898
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 07:26 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Het is niet anders als die dingen van Dyson of welke aerosol filter dan ook.
Het vangt wat stof op en dat soort kleine deeltjes, misschien wat bacteriŽn want die zijn relatief stukken groter dan een virus.

Maar een virus is zo klein, die word dan juist domweg verspreid via de airco circulering.

Open ramen is een veel beter alternatief eigenlijk omdat je dan letterlijk de lucht verschoont met nieuwe verse lucht van buiten.
Nog steeds niet “full proof” natuurlijk maar lijkt mij een logischer alternatief met als enig nadeel wat meer warmte.. waar dit virus ook nog eens slecht tegen kan.

Edit : tenzij ze daadwerkelijk iets als koolstof filters er in hebben zitten zoals je die ook tegenkom in ffp2 maskers etc.
Toch eens vragen. Ze hebben het systeem in April, juist vanwege het virus, aan laten passen.
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:23:15 #24
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_194350376
Veel kantoren hebben geen echte Airco maar een evaporatie koeling, dat gebruikt veel minder energie. Die systemen voeren de oude lucht af naar buiten en recirculeren dus niet.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_194350396
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 23:53 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

Lijkt mij ook de beste oplossing inderdaad.
Ik heb mijn lolletjes er ook wel gehad hoor, zeg ik eerlijk. Maar na een tijdje moet je toch keertje bij jezelf denken: Waar ben ik in godsnaam mee bezig.
pi_194350398
Filtering kan ook helpen om vocht / druppeltjes uit de lucht te halen waar het virus zich veel makkelijker in verspreid dan in droge lucht. Kan dus best helpen hoor! Snap overigens wel dat een zwangere vrouw geen risico's wil nemen en zou verwachten dat een werkgever daar ook wel wat oor naar heeft.

Kan ze eventueel thuis werken, of op een rustige(re) plek zitten waar minder luchtstroming is (kleine vergaderkamers?)

Vraag ook of de airco lucht echt alleen intern circuleert of in welke mate de lucht toch ververst wordt (bijvoorbeeld 50/50). Dat artikel met die 8 meter was overigens ook nog in een gekoelde ruimte (en wellicht vochtig, dat weet ik niet meer) dus ook vanuit dat perspectief een heel andere situatie.

Daarmee kan misschien niks uitgesloten worden (maar dat kan toch niet helemaal) maar helpt misschien om haar toch wat gerust te stellen? Stress is namelijk ook niet goed.
pi_194351717
Ik dacht ook dat een beetje goed systeem afgesteld kon worden als het gaat om recirculatie. Bij ons was dit een van de eerste maatregelen, samen met het aanduiden van 1,5m afstanden. Mijn werkgever ging over op 100% vers lucht en geen recirculatie. Wat duurder, maar veiliger.
Weet de vriendin van TS precies wat voor systeem ze op het werk hebben en hoe dat afgesteld is?
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:31:06 #28
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_194351779
En die geteste collega's zonder uitslag komen ook gewoon naar kantoor?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_194351850
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 09:23 schreef Clupea het volgende:
Veel kantoren hebben geen echte Airco maar een evaporatie koeling, dat gebruikt veel minder energie. Die systemen voeren de oude lucht af naar buiten en recirculeren dus niet.
Onzin, dan zou het in de winter veel te droog worden.
.
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:37:05 #30
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_194351865
quote:
14s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 11:31 schreef fathank het volgende:
Dit dus. Wtf :')
pi_194352243
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 11:26 schreef miro86 het volgende:
Weet de vriendin van TS precies wat voor systeem ze op het werk hebben en hoe dat afgesteld is?
Ze heeft bij haar leidinggevend gevraagd, maar die vond het niet boeiend en wist het niet. Vervolgens heeft ze manager gesproken. Die gaf ook aan dat hij niet wist, maar vond het ook spijkers op laag water zoeken. "Het is wat het is, en we houden ons aan alle RIVM richtlijnen m.b.t 1,5 meter afstand"

quote:
14s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 11:31 schreef fathank het volgende:
Nee, die blijven thuis in afwachting van de uitslag naar ik begreep.
pi_194352796
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 07:21 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

En ik maar denken dat hepa h13 een afdoende filtering geeft...
pi_194352854
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 09:23 schreef Clupea het volgende:
apart die ben ik nog niet tegengekomen.
pi_194353028
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 12:00 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ze heeft bij haar leidinggevend gevraagd, maar die vond het niet boeiend en wist het niet. Vervolgens heeft ze manager gesproken. Die gaf ook aan dat hij niet wist, maar vond het ook spijkers op laag water zoeken. "Het is wat het is, en we houden ons aan alle RIVM richtlijnen m.b.t 1,5 meter afstand"
[..]

Nee, die blijven thuis in afwachting van de uitslag naar ik begreep.
Joh, dan blijft ze nu toch thuis?
quote:
Een zwangere heeft recht op vrijstelling van werkzaamheden waarbij de zwangere blootgesteld kan worden aan COVID-19-positief geteste of voor COVID-19-verdachte patiŽnten/personen en/of aan besmette materialen, of werkzaamheden verricht in een laboratoriumomgeving, indien zij zichzelf niet voldoende kan beschermen (= onbeschermd contact).
https://lci.rivm.nl/zwang(...)0kan%20beschermen%20(%3D
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:02:38 #35
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_194353107
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 11:35 schreef Fer het volgende:

[..]

Onzin, dan zou het in de winter veel te droog worden.
Droge lucht is in veel kantoren 's winters idd een probleem. Waar ik werkte hadden sommige mensen van die ouderwetse waterbakken aan de radiator hangen.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:03:21 #36
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_194353119

[ Bericht 100% gewijzigd door Clupea op 01-08-2020 13:03:58 (Dubbel) ]
pi_194353241
Kan ze niet gaan thuiswerken?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_194365099
Er worden hier wel veel conclusies getrokken zonder dat we weten of de lucht recirculaird. Als er gewoon verse lucht wordt geblazen is het prima.

Ik zou even langs facilitaire afdeling lopen, die weten dit wel en anders kunnen ze het uitzoeken voor je.
In de ochtend een uur luchten en daarna airco zou nog een compromis kunnen zijn.
pi_194425343
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 08:33 schreef LilDutchPrincess het volgende:

Ik zou even langs facilitaire afdeling lopen, die weten dit wel en anders kunnen ze het uitzoeken voor je.
Heeft ze vorige week gedaan, die wisten het niet en verwijzen weer naar haar leidinggevende.

Nu is er het uitgelekte rivm-rapport, misschien dat ze dat nog kan gebruiken.

quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 08:33 schreef LilDutchPrincess het volgende:
In de ochtend een uur luchten en daarna airco zou nog een compromis kunnen zijn.
Maar dan zit je er alsnog bijna 8 uur non-stop in. Helpt dat uurtje luchten dan toch?
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')