abonnement Unibet Coolblue
pi_194339793
Het valt mij op dat er geen lijn wordt getrokken met betrekking tot testen, klachten, wanneer (na positief te zijn) je weer wel of niet gewoon naar buiten mag. Een verhaaltje:

Ik had in de nacht van 21 juli verhoging en veel hoesten. 22 juli ben ik getest, 24 juli hoorde ik dat ik positief getest was op corona. Ik moet 14 dagen in isolatie blijven, bij 24u klachtenvrij en 7 dagen niet ziek zijn mag ik weer naar buiten. Dit is best duidelijk.

Nu is het echter zo dat ik al m'n hele leven een kuchje / hoestje heb doordat mijn vader altijd binnen heeft gerookt en ik midden in een havengebied woon. Ik heb sinds 22 juli geen verhoging, geen verkoudheid, alleen het hoestje nog.

Hoesten = een lichte klacht waardoor je thuis moet blijven. Mijn hoest is sinds 22 juli sterk verminderd tot het "normale niveau" wat ik altijd al had. Ik ben niet meer ziek geweest in al die tijd. Ik vroeg me af hoe dit nu zit en belde vanochtend de GGD. "Hoesten hoort bij de klachten, dus je moet eigenlijk thuis blijven. Maar als je genoeg afstand kan nemen van mensen en je bent met ze in gesprek, is de kans op besmetting erg klein, en gezien er ook veel minder aan overlijden is het te zien dat het virus al een stuk is afgezwakt. Als je het echt zeker wil weten zou je nog een keer een test kunnen doen, als deze dan negatief is dan weet je in ieder geval hoe het ervoor staat". Ik dus alvast een nieuwe test aanvragen, want die hoest gaat never weg, en het is een klacht, dus ik kan getest worden.

Krijg ik later te horen van mijn moeder die de GGD ook heeft gebeld dat een tweede test niets uithaalt want het virus kan nog gewoon in je lichaam zitten, of je klachten hebt of niet.

Dus of je nou klachten hebt of niet, je kan altijd positief blijven. Of negatief zijn, en later weer positief. Erg duidelijk. Ook mag ik volgens GGD meneer wel gewoon werken als ik maar afstand houdt, volgens berichten van het RIVM en GGD is het uit den bozen, maar zoek je even door dan kom je dit tegen:
quote:
Sommige klachten, zoals moeheid, niet kunnen ruiken of proeven of een hoestje, kunnen na een virusinfectie langer blijven bestaan. Deze klachten worden daarom niet meegerekend om te beoordelen of je minimaal 24 uur klachtenvrij bent
(https://www.nji.nl/nl/cor(...)-over-het-testbeleid)

Dus als ik 7 dagen niet ziek ben geweest, en dus 24u geen klachten heb gehad (behalve m'n hoestje), mag ik toch wel werken? Ondanks dat zelfs bij lichte hoest iedereen thuis moet blijven?

Daarnaast ken ik letterlijk niemand die in 72u niet hoest, iedereen hoest wel eens op een dag. Al deze mensen moeten dan getest worden, want iedereen kan positief zijn zonder het te weten.

quote:
Wie blijven thuis en worden getest?
Iedereen in Nederland met één of meer van onderstaande klachten blijft thuis:
Verkoudheidsklachten (neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn en/of
Hoesten en/of
Benauwdheid en/of
Verhoging of koorts en/of
Plotseling verlies van reuk en/of smaak
Iedereen met deze klachten, die kunnen wijzen op het coronavirus, dient zich zo snel mogelijk te laten testen.
Het zou prettig zijn als er eens wat specifieker naar klachten worden gekeken, want ga eens bij jezelf na en ik durf te wedden dat je 1 of meer klachten heb gehad in de afgelopen maand. Als ik geen koorts had gehad had ik me waarschijnlijk ook niet hoeven laten testen en wie weet hoeveel mensen er nog steeds vrolijk rondlopen, positief getest zouden worden maar hier niks van weten of zich niet laten testen.

Dit was mijn TedRant, bedankt voor uw aandacht.
Goed beoordeeld door: Luukiemaster, Manke, MrStalin, rubensanti, bami_haar, RedFever, marcek, domestic, div-er, Sosa, CecilBDemented, Miggy, Furia-Aurum, robinjoo1, Illusionati, heletrotsemama, hylian en meer!
pi_194340271
Ik zou de Amerikaanse richtlijnen aanhouden, want Nederland loopt weer eens achter de feiten aan. 10 dagen ipv 7 dagen isolatie en pas uit isolatie wanneer de koorts weg is en de andere klachten aanzienlijk verbeterd zijn.

https://www.forbes.com/si(...)-heres-a-cdc-update/
pi_194340383
Mijn vriendin heeft zich laten testen omdat ze griep had en een hoestje en bij de GGD zeiden ze dat ik gewoon aan het werk mocht/ naar de supermarkt als ik geen klachten had :').
pi_194340465
quote:
8s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 15:16 schreef RickHD90 het volgende:
Maar als je genoeg afstand kan nemen van mensen en je bent met ze in gesprek, is de kans op besmetting erg klein, en gezien er ook veel minder aan overlijden is het te zien dat het virus al een stuk is afgezwakt.
Wordt dit echt door de GGD aangegeven?
pi_194340468
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 15:49 schreef Jaeger85 het volgende:
Ik zou de Amerikaanse richtlijnen aanhouden, want Nederland loopt weer eens achter de feiten aan. 10 dagen ipv 7 dagen isolatie en pas uit isolatie wanneer de koorts weg is en de andere klachten aanzienlijk verbeterd zijn.

https://www.forbes.com/si(...)-heres-a-cdc-update/
"Klachten verbeterd" en "10 dagen isolatie" is beter en veiliger dan "14 dagen isolatie" en "24 uur klachten vrij"?
pi_194340496
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 15:56 schreef pussycatdoll het volgende:
Mijn vriendin heeft zich laten testen omdat ze griep had en een hoestje en bij de GGD zeiden ze dat ik gewoon aan het werk mocht/ naar de supermarkt als ik geen klachten had :').
Wonen jullie samen?
Nieuw is niet altijd beter.
pi_194340504
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 16:02 schreef YoyoKlaagzak het volgende:

[..]

Wordt dit echt door de GGD aangegeven?
Door de GGD persoon die ik aan de lijn had wel inderdaad.

quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 16:03 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

"Klachten verbeterd" en "10 dagen isolatie" is beter en veiliger dan "14 dagen isolatie" en "24 uur klachten vrij"?
sowieso kunnen die 3 dagen er ook wel prima bij als je al 7 dagen geisoleerd ben en komt klachten verbeterd veel natuurlijker voor dat 24u klachtenvrij, want laten we eerlijk zijn, niemand is klachtenvrij
Goed beoordeeld door: Luukiemaster, Manke, MrStalin, rubensanti, bami_haar, RedFever, marcek, domestic, div-er, Sosa, CecilBDemented, Miggy, Furia-Aurum, robinjoo1, Illusionati, heletrotsemama, hylian en meer!
pi_194340546
quote:
amerikaanse humor spat er wel van af hoor in dat artikel, wat slecht :')
Goed beoordeeld door: Luukiemaster, Manke, MrStalin, rubensanti, bami_haar, RedFever, marcek, domestic, div-er, Sosa, CecilBDemented, Miggy, Furia-Aurum, robinjoo1, Illusionati, heletrotsemama, hylian en meer!
pi_194340998
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 16:04 schreef ikbennieuwopfok het volgende:

[..]

Wonen jullie samen?
Ja.
pi_194344797
quote:
8s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 15:16 schreef RickHD90 het volgende:
Als je het echt zeker wil weten zou je nog een keer een test kunnen doen, als deze dan negatief is dan weet je in ieder geval hoe het ervoor staat". Ik dus alvast een nieuwe test aanvragen, want die hoest gaat never weg, en het is een klacht, dus ik kan getest worden.

Krijg ik later te horen van mijn moeder die de GGD ook heeft gebeld dat een tweede test niets uithaalt want het virus kan nog gewoon in je lichaam zitten, of je klachten hebt of niet.
Volgens mij zijn dit twee verschillende verhalen:

1. Jij kunt een tweede test doen om te kijken of je eerste niet een vals positieve test was

2. Een tweede test helpt niet om te kijken of je niet meer besmettelijk bent, omdat je na verloop van tijd nog steeds positief kunt testen ondanks dat je niet meer besmettelijk bent.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_194345421
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 21:08 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Volgens mij zijn dit twee verschillende verhalen:

1. Jij kunt een tweede test doen om te kijken of je eerste niet een vals positieve test was

2. Een tweede test helpt niet om te kijken of je niet meer besmettelijk bent, omdat je na verloop van tijd nog steeds positief kunt testen ondanks dat je niet meer besmettelijk bent.
zo staat het er beter inderdaad. het rare is alleen wel dat:

quote:
Als de uitslag van de test negatief is, dan had je op het moment dat je getest werd geen infectie met het nieuwe coronavirus. Je hoeft niet meer thuis te blijven en mag weer doen wat je normaal ook zou doen (bijv. werken of naar school).
"op het moment van testen" had je geen infectie en mag je doen zoals je voorheen ook deed. Dat je de dagen erop mogelijk wel positief had kunnen zijn getest laten we voor het gemak even hangen. Je kunt dus net zo lang blijven testen tot je negatief bent en daarna niet meer testen, want geen klachten = geen corona en er is ook geen testplicht

[ Bericht 17% gewijzigd door RickHD90 op 31-07-2020 22:55:14 ]
Goed beoordeeld door: Luukiemaster, Manke, MrStalin, rubensanti, bami_haar, RedFever, marcek, domestic, div-er, Sosa, CecilBDemented, Miggy, Furia-Aurum, robinjoo1, Illusionati, heletrotsemama, hylian en meer!
pi_194348405
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 21:56 schreef RickHD90 het volgende:
Je kunt dus net zo lang blijven testen tot je negatief bent en daarna niet meer testen, want geen klachten = geen corona en er is ook geen testplicht
In theorie zou ik zeggen: dat klopt. In de praktijk mag ik hopen dat ze een database aanleggen met je testhistorie. ;)
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_194578796
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 21:56 schreef RickHD90 het volgende:

[..]

zo staat het er beter inderdaad. het rare is alleen wel dat:
[..]

"op het moment van testen" had je geen infectie en mag je doen zoals je voorheen ook deed. Dat je de dagen erop mogelijk wel positief had kunnen zijn getest laten we voor het gemak even hangen. Je kunt dus net zo lang blijven testen tot je negatief bent en daarna niet meer testen, want geen klachten = geen corona en er is ook geen testplicht
Las dat er nu stiekem wel een testplicht is als je naar bepaalde landen wilt. ;) Kun je natuurlijk wel zeggen dat dat een keuze is, maar het is een vrijheidsbeperking want je mag niet afreizen naar dat land als je geen negatieve test hebt. Indirect dus stiekem wel een verplichting of anders een vrijheidsbeperking.
For he who has eyes to see, let him see. And he who has ears to hear, let him hear.
pi_194678032
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 22:36 schreef naaktslakkenverkrachter het volgende:

[..]

Las dat er nu stiekem wel een testplicht is als je naar bepaalde landen wilt. ;) Kun je natuurlijk wel zeggen dat dat een keuze is, maar het is een vrijheidsbeperking want je mag niet afreizen naar dat land als je geen negatieve test hebt. Indirect dus stiekem wel een verplichting of anders een vrijheidsbeperking.
klopt, reizen naar een ander land is een verplichting, maar binnen nederland niet. als je bijv van rotterdam naar groningen wil (veel besmettingen vs weinig besmettingen per regio) dan hoef je geen test af te nemen. Wat ook best raar is. In nederland is een behoorlijk deel rood/oranje, nationaal reizen is geen probleem, terwijl als je uit een oranje/rood gebied komt in de eu of daarbuiten je 2 weken quarantaine en een test hebt.

Daarnaast vind ik persoonlijk steeds meer dat het qua statistiek en risico best opgeblazen wordt, en dat zeg ik als iemand die zelf corona heeft gehad. Natuurlijk heb je meer besmettingen als iedereen met een kuchje zich moet laten testen, en natuurlijk is rijnmond het meest getroffen gebied als deze van regio rotterdam tot hoek van holland en net niet zeeland aantikt. Dan kunnen ze beter per gemeente of stad de besmettingen aangeven en zal het waarschijnlijk een heel ander beeld geven. Daarnaast zijn inmiddels de ziekenhuizen niet overvol, gaat het op de ic's ook goed en de meeste klachten zijn verwant aan het oude griepkuchje en koorts (op enkele ongelukkigen na). Natuurlijk begrijp ik dat je het niet per se moet uitlokken, maar zo dramatisch als dat het medio maart was is het al een tijdje niet geweest in nederland en vraag me af of ze met de kennis van nu ooit nog zo chaotisch zal worden.
Goed beoordeeld door: Luukiemaster, Manke, MrStalin, rubensanti, bami_haar, RedFever, marcek, domestic, div-er, Sosa, CecilBDemented, Miggy, Furia-Aurum, robinjoo1, Illusionati, heletrotsemama, hylian en meer!
pi_194681369
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 22:36 schreef naaktslakkenverkrachter het volgende:

[..]

Las dat er nu stiekem wel een testplicht is als je naar bepaalde landen wilt. ;) Kun je natuurlijk wel zeggen dat dat een keuze is, maar het is een vrijheidsbeperking want je mag niet afreizen naar dat land als je geen negatieve test hebt. Indirect dus stiekem wel een verplichting of anders een vrijheidsbeperking.
Joh, je mag van de NL overheid best afreizen naar welk ander land dan ook. Het andere land kan dan wel verplichtingen hebben maar daar heeft NL geen invloed op.

Dat is niets nieuws want sommige landen eisen al sinds tientallen jaren bepaalde injecties als je er heen wilt.
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:48:38 #16
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_194682007
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 18:13 schreef RickHD90 het volgende:
Natuurlijk heb je meer besmettingen als iedereen met een kuchje zich moet laten testen, en natuurlijk is rijnmond het meest getroffen gebied als deze van regio rotterdam tot hoek van holland en net niet zeeland aantikt. Dan kunnen ze beter per gemeente of stad de besmettingen aangeven en zal het waarschijnlijk een heel ander beeld geven.
De gegevens worden ook per gemeente weergegeven.
De "pech" hierin voor Rotterdam is dat deze gemeente naast de stad Rotterdam óók de voormalige zelfstandige dorpen De Zweth, Pernis, Hoogvliet, Rozenburg én Hoek van Holland.

Omdat te compenseren worden de gegevens per 100 inwoners weergegeven. Tegelijkertijd is de GGD Rotterdam verantwoordelijk voor een veel groter gebied dan alleen Rotterdam. En dan is het de vraag of het aantal positieve tests dat GGD Rotterdam vaststelt worden toegewezen aan de woonplaats van de geteste of aan Rotterdam omdat daar deze GGD is gehuisvest.
So we just called him Fred
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')